Dat is tegenwoordig ook niet meer. Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:06 schreef blomke het volgende:
Het meest vreemde vind ik nog steeds dat met een distributieketting, een motor tig ton kan lopen,
Dat ondersteunt dus mijn theorie dat dergelijke komponenten (riem of ketting) expres zwakke schakels zijn in het systeem opdat ze moeten worden vervangen tegen hoge kosten.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:
Dat is tegenwoordig ook niet meer. Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.
Dat snap ik echt niet. Vroeg opschakelen vergt minder toeren = minder riem/kettingslijtage.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:
Daar komt dan bij het nieuwe rijden waarbij schakelindicatoren al heel vroeg zeggen dat je moet opschakelen. Dat zorgt voor vervuiling van de olie (roetdeeltjes) en uiteindelijk distributie ketting problemen.
De ketting slijt ook niet van de lage toeren. De ketting slijt door de vervuiling van de olie.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:38 schreef blomke het volgende:
Dat snap ik echt niet. Vroeg opschakelen vergt minder toeren = minder riem/kettingslijtage.
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:35 schreef blomke het volgende:
Dat ondersteunt dus mijn theorie dat dergelijke komponenten (riem of ketting) expres zwakke schakels zijn in het systeem opdat ze moeten worden vervangen tegen hoge kosten.
quote:Op zondag 27 oktober 2019 11:37 schreef oldford het volgende:
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.
Dat zou dan een gunstige invloed moeten hebben op het brandstofverbruik.
Tevens zijn die onderdelen goedkoper te produceren.
Ik denk niet dat ze expres het (te) licht maken om reparaties te krijgen.
Bij bijvoorbeeld de THP motor zijn uiteindelijk heel veel kettingen onder garantie vervangen en dat heeft Peugeot/Citroen/BMW een aardige duit gekost.
Lage kosten per km. tijdens de lease. 4 jaar/160000quote:Op zondag 27 oktober 2019 11:37 schreef oldford het volgende:
[..]
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.
Dat zou dan een gunstige invloed moeten hebben op het brandstofverbruik.
Tevens zijn die onderdelen goedkoper te produceren.
Ik denk niet dat ze expres het (te) licht maken om reparaties te krijgen.
Bij bijvoorbeeld de THP motor zijn uiteindelijk heel veel kettingen onder garantie vervangen en dat heeft Peugeot/Citroen/BMW een aardige duit gekost.
In de jaren '90 had VW al problemen met kettingspanners die voortijdig overleden (VR6/5 blokken).quote:Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:
[..]
Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.
O.a. Volkswagen (TFI motoren), BMW (diverse motoren) en Peugeot/Citroen/BMW (THP motor) staan bekend om problemen met de distributieketting.
Daar komt dan bij het nieuwe rijden waarbij schakelindicatoren al heel vroeg zeggen dat je moet opschakelen. Dat zorgt voor vervuiling van de olie (roetdeeltjes) en uiteindelijk distributie ketting problemen.
Dan hangt van de auto en motor af.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:14 schreef AQuila360 het volgende:
Hoeveel kost het eigenlijk om een distributieriem te vervangen?
Grofweg geschat? Volgens de garage zal dat volgend jaar ook moeten bij mijn auto.
Hier ben ik opgehouden met lezenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 09:09 schreef NoComment het volgende:
[..]
Met langer doorrijden wordt het risico dat ie knapt wel groter,...
Een Starlet lijkt me wel een koekblik toch?quote:Op woensdag 30 oktober 2019 14:31 schreef gewoonmeppen het volgende:
[..]
Dan hangt van de auto en motor af.
Ergens tussen de paar honderd en een paar duizend euro.
Bij mijn auto kost het rond de 1000 euro ( inclusief waterpomp, spanrol en de multiriemen)
Voor een standaard koekblik zo'n 300 a 400 euro
Vraag nou gewoon online een paar aanbiedingen op, dan weet je het i.p.v. hier te gissen.quote:Op woensdag 30 oktober 2019 16:49 schreef AQuila360 het volgende:
Een Starlet lijkt me wel een koekblik toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |