abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189644100
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 10:06 schreef blomke het volgende:
Het meest vreemde vind ik nog steeds dat met een distributieketting, een motor tig ton kan lopen,
Dat is tegenwoordig ook niet meer. Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.
O.a. Volkswagen (TFI motoren), BMW (diverse motoren) en Peugeot/Citroen/BMW (THP motor) staan bekend om problemen met de distributieketting.
Daar komt dan bij het nieuwe rijden waarbij schakelindicatoren al heel vroeg zeggen dat je moet opschakelen. Dat zorgt voor vervuiling van de olie (roetdeeltjes) en uiteindelijk distributie ketting problemen.

En wees blij met de huidige vervangingstermijnen. Vroeger was dat ook wel eens anders.
Lotus had een 2.2 liter motor met dubbele carburateurs. Die motor zat ook in de Talbot Lotus.
Daar moest de riem elke 22.500 kilometer vervangen worden.
pi_189644138
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:
Dat is tegenwoordig ook niet meer. Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.
Dat ondersteunt dus mijn theorie dat dergelijke komponenten (riem of ketting) expres zwakke schakels zijn in het systeem opdat ze moeten worden vervangen tegen hoge kosten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189644181
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:

Daar komt dan bij het nieuwe rijden waarbij schakelindicatoren al heel vroeg zeggen dat je moet opschakelen. Dat zorgt voor vervuiling van de olie (roetdeeltjes) en uiteindelijk distributie ketting problemen.
Dat snap ik echt niet. Vroeg opschakelen vergt minder toeren = minder riem/kettingslijtage.

Uberhaupt vind ik het kilometrage een slechte indicator voor vervanging van welk onderdeel/olie/vloeistof dan ook.

Ik werk zelf in het Maintenance Engineering vlak en bij de installaties die ik beheer zijn brandstofverbruik, toerental, draaiuren en vooral start/stops, de indicatoren die voor maintenance gelden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189644955
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 10:38 schreef blomke het volgende:
Dat snap ik echt niet. Vroeg opschakelen vergt minder toeren = minder riem/kettingslijtage.
De ketting slijt ook niet van de lage toeren. De ketting slijt door de vervuiling van de olie.
Bij lage toeren moet de motor veel harder werken dan bij een hoger toerental.
Daardoor komt er meer vuil (brandstof, roetdeeltjes) in de olie.
Iemand vergeleek het eens met het duwen van een kruiwagen vol zand tegen een helling op.
Doe je dat langzaam dan kost dat heel veel kracht. Neem je aanloopje dan gaat het veel gemakkelijker.
N.B.: Ook "moderne" distributieriemen die in de olie meedraaien (Ford) kunnen van die vervuiling last krijgen.

Veel moderne auto's tegenwoordig hebben een variabele onderhoudstermijn die door computers wordt bijgehouden. Die nemen inderdaad zaken als toerental, belasting, temperatuur, aantal koude starts, voor diesels aantal en lengte van de regeneratie en dat soort dingen mee.
pi_189644985
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 10:35 schreef blomke het volgende:
Dat ondersteunt dus mijn theorie dat dergelijke komponenten (riem of ketting) expres zwakke schakels zijn in het systeem opdat ze moeten worden vervangen tegen hoge kosten.
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.
Dat zou dan een gunstige invloed moeten hebben op het brandstofverbruik.
Tevens zijn die onderdelen goedkoper te produceren.

Ik denk niet dat ze expres het (te) licht maken om reparaties te krijgen.
Bij bijvoorbeeld de THP motor zijn uiteindelijk heel veel kettingen onder garantie vervangen en dat heeft Peugeot/Citroen/BMW een aardige duit gekost.
pi_189645626
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 11:37 schreef oldford het volgende:
De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.
Dat zou dan een gunstige invloed moeten hebben op het brandstofverbruik.
Tevens zijn die onderdelen goedkoper te produceren.

Ik denk niet dat ze expres het (te) licht maken om reparaties te krijgen.
Bij bijvoorbeeld de THP motor zijn uiteindelijk heel veel kettingen onder garantie vervangen en dat heeft Peugeot/Citroen/BMW een aardige duit gekost.
^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 27 oktober 2019 @ 13:45:28 #57
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189646854
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 11:37 schreef oldford het volgende:

[..]

De officiële uitleg is dat de onderdelen kleiner en lichter zijn en daardoor minder weerstand hebben.
Dat zou dan een gunstige invloed moeten hebben op het brandstofverbruik.
Tevens zijn die onderdelen goedkoper te produceren.

Ik denk niet dat ze expres het (te) licht maken om reparaties te krijgen.
Bij bijvoorbeeld de THP motor zijn uiteindelijk heel veel kettingen onder garantie vervangen en dat heeft Peugeot/Citroen/BMW een aardige duit gekost.
Lage kosten per km. tijdens de lease. 4 jaar/160000
Daarna boeit het niet.
Kennelijk.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_189689544
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 10:32 schreef oldford het volgende:

[..]

Die kettinkjes (bewust verkleinwoord gebruikt) zijn niet meer de kettingen van vroeger en problemen blijven dan ook niet uit.
O.a. Volkswagen (TFI motoren), BMW (diverse motoren) en Peugeot/Citroen/BMW (THP motor) staan bekend om problemen met de distributieketting.
Daar komt dan bij het nieuwe rijden waarbij schakelindicatoren al heel vroeg zeggen dat je moet opschakelen. Dat zorgt voor vervuiling van de olie (roetdeeltjes) en uiteindelijk distributie ketting problemen.
In de jaren '90 had VW al problemen met kettingspanners die voortijdig overleden (VR6/5 blokken).
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 14:31:10 #59
198698 gewoonmeppen
Wie niet voelen wil...
pi_189698596
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:14 schreef AQuila360 het volgende:
Hoeveel kost het eigenlijk om een distributieriem te vervangen?

Grofweg geschat? Volgens de garage zal dat volgend jaar ook moeten bij mijn auto.
Dan hangt van de auto en motor af.
Ergens tussen de paar honderd en een paar duizend euro.
Bij mijn auto kost het rond de 1000 euro ( inclusief waterpomp, spanrol en de multiriemen)
Voor een standaard koekblik zo'n 300 a 400 euro
pi_189698908
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 09:09 schreef NoComment het volgende:

[..]

Met langer doorrijden wordt het risico dat ie knapt wel groter,...
Hier ben ik opgehouden met lezen
  woensdag 30 oktober 2019 @ 15:19:48 #61
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_189699479
Als je geen onderhoud uit kan of wil geven dan moet je de juiste auto daarvoor kopen..
Dat je drie jaar geleden geld hebt uitgegeven en het nu maar klaar moet zijn gaat niet op..

Je weet van te voren exact wat het onderhoud kost en wanneer dat moet gebeuren.. je ziet het dus gewoon aankomen en dus kun je er geld voor opzij leggen.. daarnaast kan er altijd iets gebeuren wat je niet aan zag komen..
De kosten bestaan niet enkel uit verzekering, brandstof en belasting.. Als dat is wat je kan betalen heb je een te grote auto voor je geld, en kun je beter een suzuki alto nemen, dan houd je voldoende over voor onderhoud

Verder zijn er ook blokken zonder ketting of riem.. dus met tandwielen als distributie zoals een b18/b20 van volvo.. Die blokken willen enkel wat filters, bougies, kleppen stellen en verse olie, dus goedkoop rijdend te houden, kun je ook allemaal zelf doen
Het zijn sowieso de langst lopende ter wereld (book of records)

Hoelang een riem "over datum/km's" het volhoud is nooit te voorspellen.. dat ligt aan zoveel zaken.. Hoe is het rubber, is het imitatie, en dan beter of slechter dan origineel, hoeveel zout en troep, hoe zwaar de spanrollen lopen, etc etc

Dus gewoon Russische roulette, en je valt nooit op een rustig weggetje stil.. maar midden op een klaverblad of drukke kruising..
Normaal kun je hem dan nog verplaatsen op de startmotor in de versnelling, maar als je blok vastzit dan sta je echt stil..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_189700746
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:31 schreef gewoonmeppen het volgende:

[..]

Dan hangt van de auto en motor af.
Ergens tussen de paar honderd en een paar duizend euro.
Bij mijn auto kost het rond de 1000 euro ( inclusief waterpomp, spanrol en de multiriemen)
Voor een standaard koekblik zo'n 300 a 400 euro
Een Starlet lijkt me wel een koekblik toch?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_189703145
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:49 schreef AQuila360 het volgende:
Een Starlet lijkt me wel een koekblik toch?
Vraag nou gewoon online een paar aanbiedingen op, dan weet je het i.p.v. hier te gissen.

Heb ik ook gedaan en uiteindelijk bleek bijna de goedkoopste om de hoek van m'n werklocatie te liggen. Mooi makkelijk, 's morgen gebracht 10 minuten lopen te werk en 's avonds weer opgehaald. Klaar voor ¤450,-
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')