quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:02 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is de nutteloosheid van de maatregelen;
Het beoogde doel is een beter milieu/klimaat. Dit begint nationaal, maar zal internationaal opgepakt moeten worden.
Nu worden hier maatregelen genomen, die de exporterende boer de nek omdraait. Uitstoot hier verminderd, uitstoot in het buitenland vermeerderd, omdat de concurrentie de markt overneemt.
Effect;
- Nederland verliest exportpositie
- Boerenbedrijven in Nederland vallen om
- Effect milieu onder de streep: 0
Met die argumentering kan je overal wel mee stoppen. Dat is gewoon een goedkoop excuus om zelf niets te hoeven doen, en geen verantwoording te nemen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:02 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Het beoogde doel is een beter milieu/klimaat. Dit begint nationaal, maar zal internationaal opgepakt moeten worden.
Nu worden hier maatregelen genomen, die de exporterende boer de nek omdraait. Uitstoot hier verminderd, uitstoot in het buitenland vermeerderd, omdat de concurrentie de markt overneemt.
Effect;
effect milieu : onze natuurgebieden vallen niet om.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:02 schreef -mosrednA het volgende:
Effect;
Blijkbaar denkt men wel wat gedaan te hebben,quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:02 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Effect;
Neeeeeeequote:
Onzin, rare conclusie om te trekken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:04 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Met die argumentering kan je overal wel mee stoppen. Dat is gewoon een goedkoop excuus om zelf niets te hoeven doen, en geen verantwoording te nemen.
Ja, mensen die niet verder kijken zullen zo denken inderdaad.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
effect milieu : onze natuurgebieden vallen niet om.
efect nederland: we kunnen weer bouwen.
Als in NL niet meer wordt geboerd, heb je ergens ander 2 of 3x de oppervlakte van de Nederlandse landbouwoppervlakte nodig om hetzelfde te kunnen produceren. Maar dat is vast ook niet wat de klimaatgekkies willen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 18:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het moet toch ergens vandaan komen. Als in Nederland niet meer geboerd wordt dan komt het wel uit het buitenland. Niet meer met de prijzen van weleer, want 's werelds 2e exporteur is de nek omgedraaid als het aan de klimaatgekkies ligt.
Het is een mooie post, met goede kanttekening over innovatie en de, door de markt gedwongen, schaalvergroting.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 18:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Halvering van de productie bij gelijkblijvende boerenbedrijven betekent dat ze niet kunnen concurreren met lagelonenlanden omdat ze dan onvoldoende schaalgrootte hebben. Daarmee gaat bijna de gehele sector onderuit. Ga je het aantal boerenbedrijven halveren dan is de vraag wie zich opoffert. Zij die geen opvolging hebben laten zich wel uitkopen als de overheid voldoende biedt, maar wat gaat dit de Nederlandse belastingbetaler kosten? Daarbij betekent halvering van het aantal boerenbedrijven ook halvering in innovatietempo wat ook weer jammer is van onze kenniseconomie.
De oplossing zal toch echt uit innovatie moeten komen. Ze hebben al zoveel uitdagingen overwonnen, dus op naar de volgende, maar houd het wel reëel. Het kan niet binnen 1 dag.
Ik begrijp er werkelijk waar helemaal niets van. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de politiek werkelijk denkt hiermee een probleem op te lossen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:05 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Blijkbaar denkt men wel wat gedaan te hebben,
quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:08 schreef Joppy het volgende:
[..]
Als in NL niet meer wordt geboerd, heb je ergens ander 2 of 3x de oppervlakte van de Nederlandse landbouwoppervlakte nodig om hetzelfde te kunnen produceren. Maar dat is vast ook niet wat de klimaatgekkies willen.
De wereldbevolking zal moeten eten, daar zal niks aan veranderen. Gezien de omvang van de wereldbevolking zal dit eten zo efficient mogelijk geproduceerd moeten worden. Het is een illusie dat alle verschillende soorten eten effecient lokaal geproduceerd kunnen worden. Sommige gebieden zijn nu eenmal geschikter voor het een of het ander. Dus je zal altijd gebieden hebben die op een klein oppervlak veel produceren voor een veel groter gebied. Toevallig heeft Nederland een vruchtbare bodem en een gematigd klimaat, waardoor veel er hier veel en efficient geproduceerd kan worden. Hier staat tegenover dat er buiten Nederland veel grotere gebieden zijn waar vrijwel geen landbouw mogelijk is.
Groente, gewassen bevatten per gram meer eiwitten dan vlees bijvquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:08 schreef Joppy het volgende:
[..]
Als in NL niet meer wordt geboerd, heb je ergens ander 2 of 3x de oppervlakte van de Nederlandse landbouwoppervlakte nodig om hetzelfde te kunnen produceren. Maar dat is vast ook niet wat de klimaatgekkies willen.
De wereldbevolking zal moeten eten, daar zal niks aan veranderen. Gezien de omvang van de wereldbevolking zal dit eten zo efficient mogelijk geproduceerd moeten worden. Het is een illusie dat alle verschillende soorten eten effecient lokaal geproduceerd kunnen worden. Sommige gebieden zijn nu eenmal geschikter voor het een of het ander. Dus je zal altijd gebieden hebben die op een klein oppervlak veel produceren voor een veel groter gebied. Toevallig heeft Nederland een vruchtbare bodem en een gematigd klimaat, waardoor veel er hier veel en efficient geproduceerd kan worden. Hier staat tegenover dat er buiten Nederland veel grotere gebieden zijn waar vrijwel geen landbouw mogelijk is.
Maar de productie verminderen in Nederland heeft legio voordelen en amper nadelen... dat is het concept van vervuiling, dat werkt meestal lokaal. Dit is echt al tig keer voorbij gekomen. Het verplaatsen van de overmatig grote landbouwproductie heeft een positief effect op ongeveer alles.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:08 schreef Joppy het volgende:
[..]
Wat snap je precies niet? De stikstofcyclus? Het idee van vervuiling?quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:09 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Ik begrijp er werkelijk waar helemaal niets van.
quote:Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de politiek werkelijk denkt hiermee een probleem op te lossen.
Zolang ze het maar kunnen verplaatsen, waardoor het niet meer te zien is, lijkt het ze allemaal wel prima ofzo.
Ik ben het hier wel voor een deel mee eens.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 18:59 schreef Hamzoef het volgende:
Wat zijn veel Nederlanders toch verschrikkelijk hypocriet, bah.
Ik heb niets tegen boeren, sterker nog ik waardeer hun werk. Maar ze zijn altijd wel zwaar verongelijkt. Altijd klagen over weinig verdiensten, terwijl vrijwel iedere boer die ik ken in een riant huis woont, met enorm veel grond en meerdere auto's op de dam.
We staan voor een grote uitdaging qua klimaat/leefbaarheid waarbij iedereen concessies moet doen, en hij/zij moet keuken wat hij kan doen om het probleem te verminderen. Met name de intensieve veehouderij is gewoon een probleem in dit opzicht. Deze sector lijkt echter geen zelfkritiek te kennen. Omdat men bang is, terecht, maatregelen te moeten treffen, gooien ze de snelweg plat.
En dan gaan een hoop halfzachte Nederlanders dat nog toejuichen ook. Wat is dit? Naïviteit? Of komt het voort uit het feit dat ze zelf niets durven?
Als Franse boeren staken wordt dit trouwens vaak veroordeeld hier, waarom dit nu niet?
De VVD geeft geen neuk om de ondernemer, ook al pretenderen zij een ondernemerspartij te zijn. D66 mag ook een klimaatzegje doen die een bondgenoot heeft gevonden in oppositiepartij GL. CDA en CU tonen geen ruggengraat. Dus moet de boer maar weer ruggengraat tonen. Kennelijk was dit het moment om te demonstreren en heeft het geen zin om terug te kijken naar het verleden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 18:51 schreef VoMy het volgende:
[..]
Heb je door dat de minister van landbouw van het CDA is en zowel de VVD als het CDA als de CU zegt aan de boerenkant te staan? Dus over welk kabinet heb je het dan?
Feit is dat jaren geleden al de teugels teveel gevierd zijn en dat dat nu gecorrigeerd moet worden. Deze demonstratie had eigenlijk jaren eerder plaats moeten vinden.
Dat is het hele punt: rendabel halveren. Daarvoor zal een marktingreep nodig zijn, dus minder marge naar de voedselverwerkende industrie en supermarkten en meer marge naar de boeren. Laat de overheid het maar regelen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 19:08 schreef VoMy het volgende:
Als je de veestapel rendabel kan halveren zodat de milieubelasting lager wordt, waarom zou je dat dan niet willen doen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |