abonnement Unibet Coolblue
pi_189211390
Als eerste, ik hoop dat ik dit hier op de goede plek post. Anders, sorry daarvoor.

Ik wil graag thuis gaan sporten in plaats van in de sportschool. Het gaat me dan vooral om de krachttraining. M'n doel is niet om echt flink gespierd te worden, beetje strak is voor mij goed genoeg.
Nu heb ik thuis een set met dumbbells en barbells, en een simpel bankje om te kunnen benchen.

Is dit genoeg om een beetje basic alle spiergroepen te kunnen trainen? Misschien een wat rare vraag, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
pi_189211456
Beenspieren ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_189211863
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 16:34 schreef Geerd het volgende:
Beenspieren ?
Squats, lunges. Heb er alleen niet super veel verstand van, dus weet niet of dat genoeg is.
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:24:32 #4
462299 LeoLucy
Veel te fanatiek met taal
pi_189212399
Daar kun je het inderdaad mee doen. De vraag is waarom je dat zou willen
It was a sad and disappointing day when i discovered that my universal remote control did not, in fact, control the universe. Not even remotly...
pi_189212475
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:24 schreef LeoLucy het volgende:
Daar kun je het inderdaad mee doen. De vraag is waarom je dat zou willen
Snap je dat niet?
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:35:03 #6
462299 LeoLucy
Veel te fanatiek met taal
pi_189212592
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:28 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Snap je dat niet?
Nee, lijkt me doodsaai om steeds in hetzelfde klein hok met minimale attributen aan de slag te gaan. Je moet veel discipline en wilskracht hebben om dan resultaten te behalen.

(ps. sorry voor de DM. Verkeerde knopje :') )
It was a sad and disappointing day when i discovered that my universal remote control did not, in fact, control the universe. Not even remotly...
pi_189212629
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:35 schreef LeoLucy het volgende:

[..]

Nee, lijkt me doodsaai om steeds in hetzelfde klein hok met minimale attributen aan de slag te gaan. Je moet veel discipline en wilskracht hebben om dan resultaten te behalen.

(ps. sorry voor de DM. Verkeerde knopje :') )
Mij ook. Maar je hoeft de deur niet uit en je hoeft geen contributie te betalen.

En OK, shit happens :D

_- groeten uit de gym BTW :D
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:37:41 #8
462299 LeoLucy
Veel te fanatiek met taal
pi_189212643
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:36 schreef wolfjeamadeus het volgende:

_- groeten uit de gym BTW :D
Ik bedoel maar! *O*
It was a sad and disappointing day when i discovered that my universal remote control did not, in fact, control the universe. Not even remotly...
pi_189214053
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 16:30 schreef rubbels het volgende:
Is dit genoeg om een beetje basic alle spiergroepen te kunnen trainen? Misschien een wat rare vraag, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
Ja natuurlijk. Veel hardcore gyms hebben ook niet veel meer dan barbells, dumbbels en racks.
Een powerrack vind ik wel een absolute vereiste als je alleen gaat trainen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 16:34 schreef Geerd het volgende:
Beenspieren ?
Juist die kan je ideaal trainen met barbell/dumbbell. Wat denk je thuis te missen dan?
Moet zeggen da calf-raise machine een van de weinige echt nuttige aanvulling op free weights is wat mij betreft.
pi_189214201
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 19:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja natuurlijk. Veel hardcore gyms hebben ook niet veel meer dan barbells, dumbbels en racks.
Een powerrack vind ik wel een absolute vereiste als je alleen gaat trainen.
[..]

Juist die kan je ideaal trainen met barbell/dumbbell. Wat denk je thuis te missen dan?
Moet zeggen da calf-raise machine een van de weinige echt nuttige aanvulling op free weights is wat mij betreft.
Dat vind ik van de hamstring curl.
pi_189214232
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 16:56 schreef rubbels het volgende:
ats, lunges. Heb er alleen niet super veel verstand van, dus weet niet of dat genoeg is.
Ja als je een barbell in je nekt legt. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 2 oktober 2019 @ 11:12:07 #12
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_189223970
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:24 schreef LeoLucy het volgende:
Daar kun je het inderdaad mee doen. De vraag is waarom je dat zou willen
Ik heb ook een kleine huisgym (squatrek met 2 pulleys, bankje en wat losse gewichten (dumbell & barbell) en ik kan je zeggen dat het ongelooflijk veel tijd uitspaart en je moet nooit wachten tot een apparaat/gewicht vrij is, kan niet vergeten iets mee te brengen naar de sportschool, speel muziek die ik wil of kijk naar het programma dat ik wil.
Ben om 18:00 uur thuis van werk dus daarna nog koken/eten, trainen, douchen en nog iets kleins eten maakt er een ontspannen avondje van. Als ik naar de sportschool zou moet rijden kost dat gewoon veel meer tijd en voorbereiding wat het minder relaxed maakt.
pi_189224422
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:24 schreef LeoLucy het volgende:
Daar kun je het inderdaad mee doen. De vraag is waarom je dat zou willen
Zoals al genoemd inderdaad, bespaart me tijd en geld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 19:09 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja natuurlijk. Veel hardcore gyms hebben ook niet veel meer dan barbells, dumbbels en racks.
Een powerrack vind ik wel een absolute vereiste als je alleen gaat trainen.
Waar is zo'n powerrack dan precies handig voor?
  woensdag 2 oktober 2019 @ 12:44:28 #14
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_189225327
Heb je uberhaupt ervaring met sporten / krachttraining?
  woensdag 2 oktober 2019 @ 14:08:26 #15
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_189226550
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 11:47 schreef rubbels het volgende:

[..]

]

Waar is zo'n powerrack dan precies handig voor?
Heb zelf een squatrack (weet niet of een powerrack precies hetzelfde is, waarschijnlijk een overkoepelende benaming van dit soort racks) en dat kan je in eerste plaats helpen om veiliger de squat of benchpress uit te voeren dankzij de veiligheidsstangen. Maar daar stopt het niet.
Aan de meeste racks heb je ook een pull up bar (hoef je niet in de weer met stangen die je in de deuropening moet hangen of aan de muur bevestigen.).
Met behulp van een tafel kan ik dankzij het rack hyperextensions doen (zonder te veel gedoe).
Mijn rack heeft ook een pulleysysteem wat het werkelijk tot een homegym maakt qua mogelijkheden.

Voor allerhande revalidatiewerk is het ook een handig ding, zeker als er elastieken bij komen kijken, dan hoef je die dingen niet aan de deurknop vast te maken (wat op termijn niet goed is voor je deur heb ik al gemerkt) of een aanhechtingspunt aan de muur te maken.

Natuurlijk kan je je lichaam trainen zonder rack, dat is geen vereiste, maar voor mij is het waarschijnlijk de beste investering qua sportmateriaal die ik tot nu toe gedaan heb omdat het gewoon meer mogelijkheden en comfort biedt.
pi_189226582
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:35 schreef LeoLucy het volgende:

[..]

Nee, lijkt me doodsaai om steeds in hetzelfde klein hok met minimale attributen aan de slag te gaan. Je moet veel discipline en wilskracht hebben om dan resultaten te behalen.

(ps. sorry voor de DM. Verkeerde knopje :') )
Mja zou het ook wel willen hoor, even uit je werk knallen, geen reistijd of mensen waar je op moet wachten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 2 oktober 2019 @ 14:28:21 #17
471637 TomStall
I buried Joey
pi_189226858
Ja ik denk ook dat het in principe wel voldoende is om een redelijke shape te behalen. Hangt zoals eerder gezegd wel een beetje van je discipline af, en ook eerder gevraagd misschien je ervaring met oefeningen. Doe je als warming up bv een stukje hardlopen er bij, met liefst wat sprints er bij goed voor je core, dan thuis wat gewichtwerk, lekker douchen klaar.

Wat gebrek aan ervaring misschien betreft is sportschool toch wel handig: je leert wat mensen kennen, doet wat tips op zodat je houding bv wel goed is, en helpt ook een beetje met je discipline. Plus, het is wel leuk om spullen thuis te hebben, maar aan de andere kant ligt het ook in de weg imho. Mijn ervaring in elk geval. Hangt ook helemaal van de sportschool af in je buurt. Wat heeft die voor spullen, en lessen misschien, of cardio apparaten of niet... kun je wel mooi afwisselen en kijken wat je prettig vind om te doen. Ik snap wel dat het geld bespaart om thuis te trainen, maar de mogelijkheden bij een sportschool en de (leuke) contacten die je op kan doen zijn soms het geld wel waard. Ik ga de deur uit met een mindset om te trainen, kom thuis met een mindset om te relaxen, rusten, eten en herstellen. Werkt voor mij, maar voor een ander is dat juist misschien net weer anders.

Heeft zijn voor en nadelen. Gewoon aan de gang gaan thuis met je spullen die je hebt en een routine in bouwen die voor jou werkt. Werkt het niet of vind je het toch niet leuk: niet bang zijn om het aan te passen.

edit: en wil je gewoon een beetje in shape zijn met minimale effort, ja dan kan het thuis wel. Maar ja, sporten kan heel leuk zijn. Je kunt ook een leuke hobby sport vinden waar je veel plezier aan beleeft en daarmee gewoon een redelijke shape behalen. Kost wat idd, en kost tijd ook... ja net wat je wil. Maar sporten puur voor de shape wordt misschien wel een klus waar je tegen aan gaat hikken op termijn. Al doe je het met minimale effort comfortabel thuis.

[ Bericht 2% gewijzigd door TomStall op 02-10-2019 14:47:56 ]
pi_189231010
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 11:47 schreef rubbels het volgende:

[..]

Zoals al genoemd inderdaad, bespaart me tijd en geld.
[..]

Waar is zo'n powerrack dan precies handig voor?
Vooral bij gebrek aan een spotter je veiligheid garanderen.
pi_189472741
Heb thuis middelen om te sporten en ga naar een sportschool. Als ik geen zin in mensen heb sport ik thuis. Je kan dus ook gewoon beiden doen als je veiligheid voorop staat dan.

Enige wat ik thuis niet kan is een hip thrust, anders had ik die hele sportschool wel geskipt.

Sws zijn mensen irritant, als ik sta te squaten zie ik mannen weleens staren. Kapot irritant.
pi_189473949
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 21:51 schreef Cronometer het volgende:

Sws zijn mensen irritant, als ik sta te squaten zie ik mannen weleens staren. Kapot irritant.
Ga nu niet doen alsof jij geen mannen checkt die daar aan het sporten zijn. :')

Hip thrusts zou je trouwens thuis goed kunnen doen met van die resistance bands, mocht je dat willen.
  woensdag 16 oktober 2019 @ 22:47:44 #21
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189473993
Haal gewoon een powerrack/halfrack. Je kan die dingen online bestellen voor minder dan 500 en dan krijg je er vaak ook nog een high/low cable ding erbij dus dan met een bankje barbell dumbell kan je alles trainen wat je ook in de sportschool kan doen.

Alles bij elkaar kost je 1 tot 2 jaar sportschool abonement, en mocht het niks zijn verkoop je het voor de helft dan ben je alsnog maar 6 maanden tot 1 jaar sportschool geld kwijt :')

En als je echt groot wil worden gewoon testosteron in de billetjes
pi_189474005
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 22:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ga nu niet doen alsof jij geen mannen checkt die daar aan het sporten zijn. :')

Hip thrusts zou je trouwens thuis goed kunnen doen met van die resistance bands, mocht je dat willen.
Ik kijk niemand aan. Sws is iedereen oud en lelijk.

En nee, op de sportschool kan ik 70 kg tillen thuis niet. Mijn gewichten zijn niet hoog genoeg om er onder door te schuiven.
  woensdag 16 oktober 2019 @ 22:51:09 #23
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189474047
gewoon zo'n ding

bankje barbell halterschijven dumbells en je bent klaar

pi_189477321
Zoals eerder gepost is een powerrack een must voor elke homegym. En ga dan meteen voor een goede en geen goedkope troep die niet veilig is en snel kapot kan gaan.
pi_189478060
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 22:48 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Ik kijk niemand aan. Sws is iedereen oud en lelijk.
Och arme jij.

quote:
En nee, op de sportschool kan ik 70 kg tillen thuis niet. Mijn gewichten zijn niet hoog genoeg om er onder door te schuiven.
Waar onder door te schuiven. Volgens mij hebben wij het over verschillende oefeningen. :D
pi_189478935
Ik heb:

- Power rack https://www.fitness-seller.nl/megatec-power-rack/
- verstelbaar halter bankje
- latpully https://www.fitness-seller.nl/megatec-lat-machine-z-vorm/
- Olympische stang
- 2x https://www.fitness-seller.nl/olympische-dumbbellstang/
- 150 kg aan gewichten
- crosstrainer
- hometrainer
- wat rubberen matten.

Dit vind ik net genoeg.
Moet wel zeggen dat ik uiteindelijk toch weer 2x in de week naar de sportschool ga.
pi_189479522
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 11:03 schreef Questular het volgende:
Ik heb:

- Power rack https://www.fitness-seller.nl/megatec-power-rack/
- verstelbaar halter bankje
- latpully https://www.fitness-seller.nl/megatec-lat-machine-z-vorm/
- Olympische stang
- 2x https://www.fitness-seller.nl/olympische-dumbbellstang/
- 150 kg aan gewichten
- crosstrainer
- hometrainer
- wat rubberen matten.

Dit vind ik net genoeg.
Moet wel zeggen dat ik uiteindelijk toch weer 2x in de week naar de sportschool ga.
Je doet geen DL?
pi_189479540
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 11:54 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Je doet geen DL?
Niet te zwaar. Dus met 150 kg aan gewichten heb ik voldoende.
pi_189481202
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 09:52 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Och arme jij.
[..]

Waar onder door te schuiven. Volgens mij hebben wij het over verschillende oefeningen. :D
Wat bedoel jij met hip thrust?

Ik bedoel op een bench liggen met mijn schouders en dan gewicht optillen met mijn heupen.
pi_189481719
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:31 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Wat bedoel jij met hip thrust?

Ik bedoel op een bench liggen met mijn schouders en dan gewicht optillen met mijn heupen.
Ja, ok. Dan hebben we het toch over hetzelfde. Ik vind dat dat heel goed kan met een sterke resistanceband.

Dit idee zeg maar.


pi_189481756
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:04 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ja, ok. Dan hebben we het toch over hetzelfde. Ik vind dat dat heel goed kan met een sterke resistanceband.

Dit idee zeg maar.


Klopt, maar ik wil 1.5 keer mijn lichaamsgewicht tillen. Dat gaat niet met een band.
pi_189481855
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:06 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Klopt, maar ik wil 1.5 keer mijn lichaamsgewicht tillen. Dat gaat niet met een band.
Ik durf niet zo goed te vragen wat je weegt. :@

Maar ik denk dat wel kan.

Je hebt enorm sterke resistancebands. Zelf gebruik ik deze bij deadlift. Heb houten vloer dus wil thuis niet te zwaar gaan met deadlift. Dus ik heb aan mijn DL-plafform attachments gemaakt voor resistancebands. Verschil tussen max 1 rep me en zonder bands is ongeveer 85 kilo. Dus die bands geven 85 kilo extra weerstand. En dat zijn niet eens de zwaarste bands, en je kan ze ook nog dubbelen zeg maar.

Je kan ze doen als aanvulling op barbell/gewicht, niet per se al vervanging.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2019 14:13:40 ]
pi_189481878
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:13 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik durf niet zo goed te vragen wat je weegt. :@

Maar ik denk dat wel kan.

Je hebt enorm sterke resistancebands. Zelf gebruik ik deze bij deadlift. Heb houten vloer dus wil thuis niet te zwaar gaan met deadlift. Dus ik heb aan mijn DL-plafform attachments gemaakt voor resistancebands. Verschil tussen max 1 rep me en zonder bands is ongeveer 85 kilo. Dus die bands geven 85 kilo extra weerstand. En dat zijn niet eens de zwaarste bands, en je kan ze ook nog dubbelen zeg maar.

Je kan ze doen als aanvulling op barbell/gewicht, niet per se al vervanging.
Waar heb je ze vandaan?
pi_189482098
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:14 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Waar heb je ze vandaan?
Gewoon powerbands via ebay gekocht. Zijn zogenaamd 140lbs weerstand geloof ik. Zit er dus 2 om. Maar scheelt dus 85 kilo i.p.v. 280lbs. Ligt er ook aan hoe strak de 'beginspanning' is natuurlijk. Maar je kan makkelijk meerdere bands combineren om meer weerstand te genereren natuurlijk.

Nadeel van powerbands vind ik dat je 'progressive overload' moeilijk te meten is als banden met verschillen weerstandsniveaus gebruikt. Maar door het te combineren met met een barbell is dit probleem verholpen.

Ik weet dat veel mensen ook bands toevoegen aan hun squat, maar dat vind ik niets. Ik heb het gevoel dat je dan een beetje uit balans getrokken wordt door die dingen.
pi_189482120
Waarom praten jullie altijd met die termen.
Ik ga gewoon staan en til tot ik niet meer kan en ga elke week wat hoger.
pi_189482219
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:31 schreef Cronometer het volgende:
Waarom praten jullie altijd met die termen.
Ik ga gewoon staan en til tot ik niet meer kan en ga elke week wat hoger.
Dat is toch ook progressive overload?
pi_189482242
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dat is toch ook progressive overload?
Guess so?

Is die pyramid shit dat ook?
pi_189482340
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:41 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Guess so?

Is die pyramid shit dat ook?
Pyramid Shit? :?
pi_189482345
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:48 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Pyramid Shit? :?
Piramide training meen ik. Is googlebaar
  donderdag 17 oktober 2019 @ 16:15:37 #40
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189483424
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 08:13 schreef Jaeger85 het volgende:
Zoals eerder gepost is een powerrack een must voor elke homegym. En ga dan meteen voor een goede en geen goedkope troep die niet veilig is en snel kapot kan gaan.
Ruimteverspilling als er ook halfracks bestaan.
pi_189485062
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 16:15 schreef incel het volgende:

[..]

Ruimteverspilling als er ook halfracks bestaan.
Halfrack is echt beduidend minder veilig als je zwaar gaat.
pi_189485137
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 16:15 schreef incel het volgende:

[..]

Ruimteverspilling als er ook halfracks bestaan.
Die zijn niet geschikt voor powerlifting.
  donderdag 17 oktober 2019 @ 18:02:58 #43
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189485272
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 17:49 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Halfrack is echt beduidend minder veilig als je zwaar gaat.
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 17:54 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Die zijn niet geschikt voor powerlifting.
Alsof iemand hier zwaarder gaat dan 300kg :')

Als je zo serieus bent kan je beter gewoon naar een echte sportschool gaan. Maar voor thuis trainen is een half rack echt prima voor 99.99999% van de mensen
pi_189485283
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 18:02 schreef incel het volgende:

[..]

[..]

Alsof iemand hier zwaarder gaat dan 300kg :')
Gewoon squatten boven de 150 kilo vind ik al niet veilig in een halfrack. Als je een stap te ver naarachteren zet, en je stang zit niet meer boven die spottes ben je al de pineut.

Een full-rack kan je niet uitwandelen.
  donderdag 17 oktober 2019 @ 18:06:48 #45
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_189485306
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 18:04 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Gewoon squatten boven de 150 kilo vind ik al niet veilig in een halfrack. Als je een stap te ver naarachteren zet, en je stang zit niet meer boven die spottes ben je al de pineut.

Een full-rack kan je niet uitwandelen.
Als je daarvoor de ruimte en extra geld wilt uitgeven prima, maar denk niet dat dit echt een probleem zal worden voor de meesten of je moet echt straalbezopen grenzen willen gaan verleggen of zo.
pi_189485329
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 18:06 schreef incel het volgende:

[..]

Als je daarvoor de ruimte en extra geld wilt uitgeven prima, maar denk niet dat dit echt een probleem zal worden voor de meesten of je moet echt straalbezopen grenzen willen gaan verleggen of zo.
Geloof me, iets te ver naar achteren stappen is zo gebeurt. Als je dan met je squat niet meer omhoog komt, sta je daar zonder spotters. Wat ik zeg, die dingen zijn echt minder veilig.
Ik geloof best dat het bij jou allemaal goed gaat. maar het is wel een risico. Als je hem alleen gebruik voor BP is het wel prima.
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:58:38 #47
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_189497097
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 14:41 schreef Cronometer het volgende:

[..]

Guess so?

Is die pyramid shit dat ook?
Sommigen reageren beter op zwaar trainen met minder herhalingen, anderen weer op lichter trainen met veel herhalingen en dan zijn er weer tig manieren om die dingen in meer of minder mate toe te passen. Maar om spiergroei of kracht te winnen heb je doorgaans progressive overload nodig. Pyramid training is gewoon één van de vele manieren om aan die progressive overload te geraken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')