abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189149398
Ik wil graag afstuderen bij een van de big four kantoren (Deloitte, EY, PWC, KPMG).

Mocht ik uiteindelijk uitgenodigd worden voor een gesprek dan gaan ze natuurlijk vragen: "waarom wil jij bij EY werken en niet bij Deloitte, PWC of KPMG".

Ik wil graag de voordelen ervaren van werken bij de big four, maar ik heb op dit moment nog geen specifieke voorkeur voor een van de vier kantoren. Naar mijn mening zijn er weinig verschillen, en de verschillen die er wel zijn qua bedrijfscultuur kan ik moeilijk ervaren door enkel wat rond te speuren op de website. Met docenten en oud werknemers heb ik al gesproken maar hier ben ik niet echt mee opgeschoten. Klinkt misschien raar maar ik wil gewoon bij een van de kantoren binnenkomen, en ik spreid mijn kansen door bij alle vier de kantoren te solliciteren.

Heeft er iemand tips, mocht deze vraag mij gesteld worden.
pi_189149669
Misschien kan je deze topicreeks weer nieuw leven inblazen: Topicreeks: Werken bij de grote vier
Facts don't care about your feelings
pi_189150050
Ik heb de vraag nooit gesteld voor de gesprekken die ik gevoerd heb en heb hem zelf ook niet gekregen. In de praktijk vind ik dat ook binnen 1 kantoor er grote verschillen zijn bij welke locatie je werkt en in welke tak van de big4. Er is in mijn ogen niet 1 cultuur binnen een bedrijf.

Dit soort type irritante vragen heeft ook geen goed antwoord. Het gaat er meer om dat je het antwoord geeft met een zekere overtuiging. Of je nu zegt dat je henk kent en daar enthousiast van werd of je echt aangeeft dat er een dingetje is dat je aanspreekt..

Als je iemand was met ervaring en niet als afstudeerder zou komen, zou ik het zelf fantastisch vinden als je in staat was om de vraag terug te leggen bij de persoon die hem stelde.
pi_189150221
Als marketingstudent en toekomstige big 4 werknemer ben ik van mening dat je een goede keuze hebt gemaakt om je eerst te richten op de big 4. Alleen talentvolle studenten krijgen een kans.

Om antwoord te geven op je vraag zit er wel cultuurverschillen (en dat hangt ook af per locatie want elk kantoor is anders bijvoorbeeld een pwc van amsterdam is anders dan een pwc van rotterdam) zo erg verschilt dat omdat het natuurlijk grote kantoren zijn. Het is moeilijk om een duidelijk verschil te geven, maar als je wat onderzoek doet zou ik zeggen dat je bij een KPMG of EY wat meer vrijheid hebt, alleen is het leiderschap daar wel minder in vergelijking met PwC of Deloitte. Bij PwC en Deloitte die wat groter zijn dan die twee krijg je op het gebied wat meer mogelijkheden omdat die op basis van technologie wat verder zijn dan de eerste twee. Zij doen meer op basis van projecten en hebben ook een sterkere naamsbekendheid(pwc sponsor van vrouwenvoetbal bijvoorbeeld), al is dat verschil niet echt significant.

kort samengevat allemaal 1 pot nat als je alleen naar de naam kijkt en als er verschillen zijn dan is dat niet heel significant. Bedrijfscultuur is per locatie wel anders. Het is maar wat je leuk vindt.

[ Bericht 22% gewijzigd door Nizno op 28-09-2019 18:40:32 ]
graag op anoniem
pi_189150292
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:13 schreef KingRoland het volgende:
Als marketingstudent en toekomstige big 4 werknemer
:')
pi_189152247
Alle 4 zijn even kut. Draaien op het kapot hard laten werken van jonge mensen voor een habbekrats en wat oplridingsbudget.

Echt interessant is het niet wat ze doen. Als je bij die paar hoort die up gaan ipv eruit heb je mazzel en verdien je prima. Maar je werkt jezelf een kapot hart.

Ga lekker afstuderen en zoek daarna een leuk bedrijf dat echt waarde toevoegt.
Whatever...
pi_189152310
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:06 schreef snabbi het volgende:
In de praktijk vind ik dat ook binnen 1 kantoor er grote verschillen zijn bij welke locatie je werkt en in welke tak van de big4. Er is in mijn ogen niet 1 cultuur binnen een bedrijf.
Wat voor verschillen ervaar jij?
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
pi_189152595
TS, je kunt meestal een goed idee van de cultuur binnen een bedrijf krijgen door eens wat Youtube filmpjes van het bedrijf te bekijken, waar ook werknemers aan bod komen. Dat bespaart je bovendien een hoop tijd.

Persoonlijk vind ik dit soort bedrijven helemaal niets, o.a. vanwege het hoog in de bol pakkenbrigade gehalte, de prestatiedruk, de oneindige ambitie en flexibiliteit die je moet bezitten, de selectieprocedure om binnen te kunnen komen etc.
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
pi_189156197
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:49 schreef YoshiBignose het volgende:
Misschien kan je deze topicreeks weer nieuw leven inblazen: Topicreeks: Werken bij de grote vier
Ja ik weet alleen niet hoe dat moet, toen ik naar die oude posts ging kon ik niet reageren :)
pi_189156237
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 22:55 schreef Spanky78 het volgende:
Alle 4 zijn even kut. Draaien op het kapot hard laten werken van jonge mensen voor een habbekrats en wat oplridingsbudget.

Echt interessant is het niet wat ze doen. Als je bij die paar hoort die up gaan ipv eruit heb je mazzel en verdien je prima. Maar je werkt jezelf een kapot hart.

Ga lekker afstuderen en zoek daarna een leuk bedrijf dat echt waarde toevoegt.
Nou ja, ik zit nu eenmaal in de accountancy, de voordelen zijn natuurlijk betaalde opleiding en erg veel kennis op doen tijdens de start van je carrière.

En ja, de big four spreekt mij dan meer aan dan een ander middelgroot kantoor omdat de big four nu eenmaal een goede cv booster is.

Ik had ook kunnen kiezen voor bedrijfseconomie (heet nu overigens finance en control), maar daar is gewoon geen garantie dat je continu bij mag scholen. Overigens is een paar jaar hard werken zo erg nog niet, ben nog jong, nu kan ik het nog aan ;)
pi_189156263
quote:
6s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:13 schreef KingRoland het volgende:
kort samengevat allemaal 1 pot nat als je alleen naar de naam kijkt en als er verschillen zijn dan is dat niet heel significant. Bedrijfscultuur is per locatie wel anders. Het is maar wat je leuk vindt.
Ja dat is dus ook het beeld dat ik er nu van heb, anyway, ik ga eerst maar de tests maken.
Ik heb overigens een paar oefeningen gedaan online om een beeld te krijgen van wat de tests precies inhouden, maar voegt het heel veel waarde toe om nog meer te oefenen?
pi_189156338
Nooit voor de big 4 gewerkt en zal het ook nooit gaan doen.

Mijn tip: ga een paar jaar voor een middelgroot bedrijf werken en ga daarna freelancen.
BFF met GGMM
pi_189156446
Mensen die nooit bij de Big Four werkten: doe het niet, het zijn kutbedrijven!
Mensen die bij de Big Four werk(t)en: beste beslissing uit mijn leven, het zijn geweldige bedrijven!

Confirmation bias much?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189157108
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 10:35 schreef DireStraits7 het volgende:
Mensen die nooit bij de Big Four werkten: doe het niet, het zijn kutbedrijven!
Mensen die bij de Big Four werk(t)en: beste beslissing uit mijn leven, het zijn geweldige bedrijven!

Confirmation bias much?
Wij hebben altijd maar medelijden als die bean counters van kpmg hier weer langskomen. Ze kunnen een tabelletje lezen en dan houdt het we weer op.

Maar goed , het moet nu eenmaal. En liever jij dan ik. Ik bedenk liever iets nieuws ipv alles controleren. Is een bepaald type mens voor nodig. Als jij zo in elkaar steekt, enjoy.
Whatever...
pi_189157153
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 11:49 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wij hebben altijd maar medelijden als die bean counters van kpmg hier weer langskomen. Ze kunnen een tabelletje lezen en dan houdt het we weer op.

Maar goed , het moet nu eenmaal. En liever jij dan ik. Ik bedenk liever iets nieuws ipv alles controleren. Is een bepaald type mens voor nodig. Als jij zo in elkaar steekt, enjoy.
Hoe projecteer je dat opeens op mij? Ik werk niet bij de Big Four, noch ben ik een accountant? :?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189159506
Als je consultancy of tax wil doen niet bij de Big Four gaan. Accountancy wel natuurlijk
pi_189161438
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 10:35 schreef DireStraits7 het volgende:

Mensen die bij de Big Four werkten: weggaan was de beste beslissing uit mijn leven.

Ftfy
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 28 september 2019 @ 18:38:13 #18
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_189162543
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 10:09 schreef PietjeKlaassen het volgende:

[..]

Ja ik weet alleen niet hoe dat moet, toen ik naar die oude posts ging kon ik niet reageren :)
dat valt te fixen.
mocht je dit eens weer hebben zet dan even een berichtje in het feedbacktopic .
ik bump het bewuste topic even voor je.

WGR / Werken bij de grote 4 (EY, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 17
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_189167352
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 22:58 schreef vouwdeurtje het volgende:

[..]

Wat voor verschillen ervaar jij?
In de verschillende steden zoals Rotterdam, Den Haag, Amsterdam etc wordt er heel anders omgegaan met de hiërarchie. Zo ken ik plaatsen waarbij staff alleen via de laagjes in de hierarchie naar boven kan communiceren. Ook ken ik steden waarbij de partners een volledig open cultuur hebben zodat alles kan.
Er zijn verschillen in werktijden, in kleding-verwachting enzovoorts.
  zondag 29 september 2019 @ 12:49:49 #20
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_189173150
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 16:56 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ftfy
Klopt. Nadat ze een topbaan hebben gekregen die ze nooit hadden gekregen als ze geen big four ervaring hadden.
pi_189173593
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 23:10 schreef vouwdeurtje het volgende:
TS, je kunt meestal een goed idee van de cultuur binnen een bedrijf krijgen door eens wat Youtube filmpjes van het bedrijf te bekijken, waar ook werknemers aan bod komen. Dat bespaart je bovendien een hoop tijd.

Persoonlijk vind ik dit soort bedrijven helemaal niets, o.a. vanwege het hoog in de bol pakkenbrigade gehalte, de prestatiedruk, de oneindige ambitie en flexibiliteit die je moet bezitten, de selectieprocedure om binnen te kunnen komen etc.
:')
pi_189174202
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 12:49 schreef Hahug13 het volgende:

[..]

Klopt. Nadat ze een topbaan hebben gekregen die ze nooit hadden gekregen als ze geen big four ervaring hadden.
Voor een gedeelte van de mensen wel, voor een groter gedeelte niet. Er zitten voor- en nadelen aan werken bij big four. Zolang voor jou de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen ia het prima :)
pi_189184843
quote:
Ja echte Spakenburger😂
pi_189184916
The big 4, wist niet eens dat we zoiets in Nederland hadden.
pi_189185462
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 14:34 schreef wielrennerdt het volgende:
Als je consultancy of tax wil doen niet bij de Big Four gaan. Accountancy wel natuurlijk
Meeste fiscalisten beginnen toch wel bij Big 4 hoor
pi_189185600
@Lange_Lans @Lenny_Leonard je ziet in dit topic meteen wie niet werd aangenomen
graag op anoniem
pi_189186098
quote:
6s.gif Op zondag 29 september 2019 23:28 schreef KingRoland het volgende:
@:lange_lans @:lenny_leonard je ziet in dit topic meteen wie niet werd aangenomen
Guess what: de meeste mensen worden niet aangenomen :')

Accountants die niet kunnen rekenen :')
pi_189186144
quote:
Mag dat wel bij KPMG? Een werknemer die in zijn vrije tijd een solistische sport beoefent? Dat kan toch niet goed voor de sociale vaardigheden zijn? :')

Gelukkig draagt hij wel een driedelig pak, netjes met stropje. Stel je voor: een adviseur die een spijkerbroek draagt. Die kun je toch niet serieus nemen? :')

#ballentent :r

[ Bericht 2% gewijzigd door vouwdeurtje op 30-09-2019 00:59:54 ]
pi_189187110
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 00:40 schreef vouwdeurtje het volgende:

[..]

Mag dat wel bij KPMG? Een werknemer die in zijn vrije tijd een solistische sport beoefent? Dat kan toch niet goed voor de sociale vaardigheden zijn? :')

Gelukkig draagt hij wel een driedelig pak, netjes met stropje. Stel je voor: een adviseur die een spijkerbroek draagt. Die kun je toch niet serieus nemen? :')

Heb anders geen gilet gespot - jij wel? En het is een das.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 30 september 2019 @ 08:33:23 #30
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_189187154
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 00:40 schreef vouwdeurtje het volgende:

[..]

Bedrijven betalen duizenden euro's aan kpmg voor een controle. Het minste wat je dan kan doen is een beetje netjes voor de dag komen. En daarbij draagt deze man geen driedelig pak en hij heeft ook geen strop om zijn nek, zo erg is het werk bij kpmg nou ook weer niet.
pi_189187431
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 08:21 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb anders geen gilet gespot - jij wel? En het is een das.
Dank “stropje” ;(
pi_189188187
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 23:18 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]

Meeste fiscalisten beginnen toch wel bij Big 4 hoor
Beter gewoon bij een advocaten- of notariskantoor of een boutique.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2019 10:33:28 ]
pi_189282848
Hallo allemaal,

Ik heb de capaciteiten tests bij KPMG gemaakt en deze niet gehaald, heb zojuist de andere tests gemaakt bij EY en deze gingen ook niet goed.

Ben ik nou gewoon dom met een laag IQ of hoe moet ik dit zien? Het HBO gaat me redelijk goed af, ik scoor redelijk hoge punten zonder al te veel te studeren voor tentamens.

Ik ben van plan morgen nog een test te maken bij een van de andere kantoren, heeft iemand tips?
pi_189282918
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 15:30 schreef PietjeKlaassen het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb de capaciteiten tests bij KPMG gemaakt en deze niet gehaald, heb zojuist de andere tests gemaakt bij EY en deze gingen ook niet goed.

Ben ik nou gewoon dom met een laag IQ of hoe moet ik dit zien? Het HBO gaat me redelijk goed af, ik scoor redelijk hoge punten zonder al te veel te studeren voor tentamens.

Ik ben van plan morgen nog een test te maken bij een van de andere kantoren, heeft iemand tips?
Als je bij twee kantoren de test niet haalt ben je niet geschikt vind ik. Je doet jezelf dan echt geen plezier door op je tenen te gaan lopen bij een kantoor waar je het net wel haalt. Vaak genoeg gezien dat mensen die dit doen binnen 1 tot 2 jaar wel wel gaan/moeten.
Verstandiger om een kleiner kantoor te proberen.
pi_189282928
quote:
Hallo allemaal,

Het schijnt te trainen te zijn. Ook hbo afgerond, nog nooit zo'n test 'gehaald' - wel op delen, niet op alles. Ik heb de hoop opgegeven, maar trainen, trainen, trainen...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189283010
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 15:37 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Als je bij twee kantoren de test niet haalt ben je niet geschikt vind ik. Je doet jezelf dan echt geen plezier door op je tenen te gaan lopen bij een kantoor waar je het net wel haalt. Vaak genoeg gezien dat mensen die dit doen binnen 1 tot 2 jaar wel wel gaan/moeten.
Verstandiger om een kleiner kantoor te proberen.
Maar zal ik bij een wat kleiner kantoor niet op mijn tenen hoeven lopen? Ik wil evengoed RA worden, maar is dat dan wel realistisch en haalbaar voor me?
pi_189286734
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 15:46 schreef PietjeKlaassen het volgende:

[..]

Maar zal ik bij een wat kleiner kantoor niet op mijn tenen hoeven lopen? Ik wil evengoed RA worden, maar is dat dan wel realistisch en haalbaar voor me?
Bij een kleiner kantoor sta je ieta minder onder druk, kun je rustiger groeien en woret meer aandacht aan je begeleiding besteed. Je kan daar prima RA worden.
pi_189287016
quote:
Hallo allemaal,

Die tests moet je oefenen, dan ken je de strategie en hoef je die niet ook nog terplekke te bedenken. Door oefenen haal je de score die je ook hoort te halen, die wordt vooral bepaald door je iq. Oefen je niet, dan scoor je wss ook nav hoe snel je oplossingen kunt bedenken.

Uiteindelijk ben je wellicht niet intelligent genoeg, maar oefenen zal je zeker helpen.

Ik heb hbo gedaan en een flinke assessment heeft mij in mijn huidige baan (wo+) geholpen. Omdat ik heel hoog scoorde was de twijfel over mijn opleiding ( eigenlijk te laag) weg.

Maargoed; oefenen dus.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')