abonnement Unibet Coolblue
pi_189110840
Aangezien Islam weer volop in het nieuw is vanwege Islamitisch onderwijs en de manier waarop kinderen wordt geleerd om zich vooral van gelijkwaardigheid en democratie afstandig te houden.

Lijkt het me eens tijd voor een grote grote discussie waarin de vraag centraal staat of religie wel of niet een bedreiging voor de mens is.

Naar mijn idee is geen enkele religie een stap in de gelijkwaardigheid van de mens. Maar Islam blinkt toch echt wel uit in het discrimineren van groepen om mening, geloof, geaardheid, etcetera.

We kunnen wel zeggen dat er verschillende stromingen zijn bij religies, maar het gaat om de basis van de leer. De bijbel, Koran, Torah, etcetera.

Ikzelf ben er helemaal voor om religie enkel toe te staan in Nederland als het niet in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. We kunnen toch niet toestaan dat er systematisch haat en discriminatie wordt verspreid in een democratie waar gelijkwaardigheid bovenaan staat?

Is het een idee om geloofsschriften enkel toe te staan als deze ontdaan zijn van passages die in strijd zijn met het gelijkheidsbeginsel? Want wat is de toegevoegde waarde van deze passages als men wil leven in een democratie die ieder mens in beginsel als gelijkwaardig ziet ongeacht geloof, geaardheid, sexe, etcetera?

Democratie is mooi, zolang het ook daadwerkelijk staat voor de gelijkwaardigheid van de mens. Een democratie die toestaat dat er op basis van religie haat en discriminatie verspreid mag worden schiet zijn doel voorbij naar mijn mening.

Wordt het tijd dat we "onze" democratie eens gaan beschermen tegen religie?

Deel 3 - Wat is het nut van de schepping
pi_189110892
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 21:37 schreef Geytenbeekje het volgende:
Dat is niet het hoofdgebod.
Maar is idd wel een goed moraal
Wat is het nut van iets dat niet bestaat in bestaan brengen met als doel gelukkig te worden door God te eren als er geen sprake is van ongelukkigheid voor het in bestaan gebracht zijn?

Kunnen we daar even mee verder gaan?
  woensdag 25 september 2019 @ 11:10:55 #3
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189111660
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 10:22 schreef Hendrik_Bever het volgende:

[..]

Wat is het nut van iets dat niet bestaat in bestaan brengen met als doel gelukkig te worden door God te eren als er geen sprake is van ongelukkigheid voor het in bestaan gebracht zijn?

Kunnen we daar even mee verder gaan?
Er is tevens sprake van in het leven geroepen eeuwigdurende ongelukkigheid als je er van uitgaat dat een deel van de schepping "uit vrije wil" God verwerpt.

Het nut?
pi_189111704
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 11:10 schreef hoatzin het volgende:
Er is tevens sprake van in het leven geroepen eeuwigdurende ongelukkigheid als je er van uitgaat dat een deel van de schepping "uit vrije wil" God verwerpt.

Het nut?
Precies. Iets creeeren dat niet bestaat. Het creeeren van bijkomende problemen die je dan oplost met het eren van de creator. En hem dan vereren voor het oplossen van het probleem, terwijl hij zelf het probleem heeft geschapen.

Dat is toch helemaal niet zinnig? Is het dan zinvol? of juist onzinnig?
pi_189111835
Volgens Islam zijn het reeds bestaande dolende/verloren zielen waarvoor de mens geschapen is om die zielen de kans te geven tot het licht te komen. Dat klinkt eventjes aannemelijk totdat je je afvraagt waarom die zielen dan geschapen zijn.
pi_189113395
Zulke discussies doen mij vaak denken aan een citaat van Noam Chomsky: “If you’re really in favor of free speech, then you’re in favor of freedom of speech for precisely the views you despise. Otherwise, you’re not in favor of free speech at all.”
It's better to conquer yourself than to win a thousand battles.
  woensdag 25 september 2019 @ 13:18:11 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189113768
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 11:21 schreef Hendrik_Bever het volgende:
Volgens Islam zijn het reeds bestaande dolende/verloren zielen waarvoor de mens geschapen is om die zielen de kans te geven tot het licht te komen. Dat klinkt eventjes aannemelijk totdat je je afvraagt waarom die zielen dan geschapen zijn.
Het concept van een scheppende alwetende god roept meer vragen op dan het ontbreken er van.
pi_189113802
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:18 schreef hoatzin het volgende:
Het concept van een scheppende alwetende god roept meer vragen op dan het ontbreken er van.
Precies. Her is een logica van iets dat niet uit niets ontstaan kan zijn. Maar wordt onlogisch bij de aanname dat het daarom veroorzaakt moet zij door een God. Want als je je kunt voorstellen dat er dan toch altijd een God geweest moet zijn dan is dat een enorme sprong in contrast tot dat erg gewoon altijd iets geweest moet zijn, maar dat het de vraag is wat dat was.
  woensdag 25 september 2019 @ 14:19:16 #9
16305 Jappie
parttime reverend
pi_189114570
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 11:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er is tevens sprake van in het leven geroepen eeuwigdurende ongelukkigheid als je er van uitgaat dat een deel van de schepping "uit vrije wil" God verwerpt.

Het nut?
Even los van het nut of onnut ervan het volgende:

In het hypothetische geval dat de realiteit een eeuwigdurend bestaan in God is is er geen enkele reden om aan te nemen dat mensen vrijwillig kunnen of zullen kiezen om dit bestaan voor eeuwig als ongelukkig te ervaren.
  woensdag 25 september 2019 @ 14:40:04 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189114919
quote:
2s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:19 schreef Jappie het volgende:

[..]

Even los van het nut of onnut ervan het volgende:

In het hypothetische geval dat de realiteit een eeuwigdurend bestaan in God is is er geen enkele reden om aan te nemen dat mensen vrijwillig kunnen of zullen kiezen om dit bestaan voor eeuwig als ongelukkig te ervaren.
ergo... :)
  woensdag 25 september 2019 @ 14:42:21 #11
16305 Jappie
parttime reverend
pi_189114950
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ergo... :)
Ik heb het idee dat jouw ergo geen door mij gedeelde conclusie is ;)
  woensdag 25 september 2019 @ 14:59:10 #12
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189115188
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:42 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat jouw ergo geen door mij gedeelde conclusie is ;)
Ah tell me your ergo
  woensdag 25 september 2019 @ 15:26:46 #13
16305 Jappie
parttime reverend
pi_189115615
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:59 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ah tell me your ergo
Geen schokkende nieuwe inzichten mijnerzijds....alles staat of valt met interpretaties.....als je spreekt over de natuur van God spreek je m.i. over de natuur van de werkelijkheid. Vanuit ons menselijk bestaan zijn wij versluierd waardoor wij onze werkelijke Goddelijke natuur niet zuiver waarnemen.

De bijbel staat vol met geschriften welke mits in die context gelezen verwijzen naar onze werkelijke natuur. M.i. is daarmee het ontkennen van God het ontkennen van je eigen onderliggende natuur.

Ik heb geen problemen met het terechtwijzen van religies of religieuze stromingen welke de bijbelteksten op een meer letterlijke manier als zijnde een moreel kompas uitleggen maar vind het zonde om het kind samen met het badwater weg te gooien. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Jappie op 25-09-2019 15:31:51 ]
  woensdag 25 september 2019 @ 15:47:47 #14
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189115944
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 15:26 schreef Jappie het volgende:

[..]

Geen schokkende nieuwe inzichten mijnerzijds....alles staat of valt met interpretaties.....als je spreekt over de natuur van God spreek je m.i. over de natuur van de werkelijkheid. Vanuit ons menselijk bestaan zijn wij versluierd waardoor wij onze werkelijke Goddelijke natuur niet zuiver waarnemen.

De bijbel staat vol met geschriften welke mits in die context gelezen verwijzen naar onze werkelijke natuur. M.i. is daarmee het ontkennen van God het ontkennen van je eigen onderliggende natuur.
Kun je daarvan een voorbeeld geven?
quote:
Ik heb geen problemen met het terechtwijzen van religies of religieuze stromingen welke de bijbelteksten op een meer letterlijke manier als zijnde een moreel kompas uitleggen maar vind het zonde om het kind samen met het badwater weg te gooien. ;)
Nee daar is het te mooi voor.
  woensdag 25 september 2019 @ 16:17:52 #15
16305 Jappie
parttime reverend
pi_189116402
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 15:47 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kun je daarvan een voorbeeld geven?
[..]

Nee daar is het te mooi voor.
Ik heb al her en der voorbeelden gegeven die wellicht iets meer tot de verbeelding spreken en waar de controverse iets groter is maar wellicht past in dit topic juist wel een wat luchtiger vb wat desalniettemin een weergave is van onze onderliggende Goddelijke natuur. Het betreft hier een vb middels een zogeheten "gelijkenis" (Matteüs 25: 14 - 30)

Veel traditioneel gelovigen zien hierin een vb wat letterlijk stelt dat je talent je door de externe God zal worden ontnomen op basis van een getoonde vorm van luiheid. Dat is immers letterlijk wat er staat.

Het is echter beeldspraak welke iets vertelt over je eigen goddelijke natuur een natuur welke luistert naar de overtuiging die je hebt. In het geval van de slechte beheerder een negatieve overtuiging welke conform diezelfde goddelijke natuur wel werkelijkheid moet worden.

Anyway....het dwaalt allemaal steeds verder af van het eigenlijke topic onderwerp dus met uw welnemen wilde ik het iig hier binnen de muren van dit topic graag bij laten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')