abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189088377
quote:
'Dit is een familiedrama, het is echt zo ontzettend zwaar.' Het zijn de woorden van Harm uit Winschoten. Anderhalve week geleden maakte zijn stiefdochter een einde aan haar leven.

Het wrange: de jonge vrouw heeft midden in de nacht nog geprobeerd om hulp te zoeken, maar zij belde naar een verkeerd nummer. Harm: 'Zij heeft drie keer gebeld naar 113, maar dat nummer bestaat helemaal niet. Je moet 0900 0113 bellen om de Zelfmoordpreventielijn te pakken te krijgen. Dat is ons niet verteld.'

Het gezin wil liever niet dat de echte namen van vader en stiefdochter gebruikt worden. Daarvoor is het verlies nog te vers. De gebruikte namen zijn dus fictief.

Familiedrama
Vlak voordat Moniek een einde aan haar leven maakt, zoekt zij hulp. Zij belt drie keer naar 113. Dat is het nummer dat zij en haar ouders van de psycholoog hebben meegekregen. 'Als je aan zelfmoord denkt, kun je daar met onze deskundige vrijwilligers over praten via de telefoon', staat op de site van 113 geschreven.

Moniek krijgt drie keer achter elkaar te horen: 'Momenteel is dit nummer niet bereikbaar, probeer het later nogmaals.' Na de belpogingen stuurt zij een appje naar haar beste vriendin. De letterlijke tekst: 'Dat kutnummer werkt niet'. Haar beste vriendin leest het berichtje de volgende dag om 08.00 uur 's ochtends, maar kan Moniek niet bereiken.

Zij gaat naar de woning. Daar wordt niet open gedaan. De politie komt en trapt de deur in. Moniek heeft een einde aan haar leven gemaakt.

Een andere vriendin tegen RTV Noord: 'Was 113 maar bereikbaar .. Ik zag dit niet aankomen. Ik sprak haar de dag ervoor nog en het ging goed met haar.'

113 onbereikbaar
Dat Moniek hulp heeft gezocht, maar geen gehoor kreeg, zorgt voor verdriet en woede bij Harm. 'Wij hebben altijd tegen haar gezegd dat zij het nummer op de koelkast moest zetten. Als de donkere periode ooit komt, dan heb je sowieso iets om op terug te grijpen.'

Onder het nummer 113 stonden de nummers van haar ouders. Zij zijn die nacht niet gebeld. Harm daarover: 'Dat is verschrikkelijk, maar het is niet zo eenvoudig. Kinderen willen anoniem blijven. Zij willen hun naasten niet bellen als zij zichzelf iets aan willen doen, dat is te pijnlijk voor ze.'

Het is niet de enige tegenslag voor de familie. 'Het is hartstikke zwaar, wij hebben al genoeg om de oren gehad'. Daar wil Harm het graag bij laten. 'Het gaat om onze dochter en de problemen met 113, de rest is op dit moment niet relevant.'

Media-aandacht
Ondertussen is er een facebookpagina aangemaakt met de naam 'Redeenmensenleven' en heeft Harm mails verzonden naar politiek Den Haag en meerdere media.

Op de pagina wordt aandacht gevraagd voor het feit dat 113 géén telefoonnummer is. In de mail: '113 insinueert een lijn voor spoedeisende hulp te zijn (...) Dit is misleidend.' En ook: 'Je zou denken dat het een gratis nummer is. Maar jongeren zonder beltegoed kunnen dit nummer niet bellen.'

Harm over de stichting: 'Ze hebben geen schuld, ze bedoelen het goed. Ik wil daar ook zeker niet tegenaan schoppen. Maar dat nummer moet écht gewijzigd worden. Zorg ervoor dat het een gratis nummer wordt en dat je automatisch naar de Zelfmoordpreventielijn wordt doorgeschakeld als je 113 belt. Als iemand op het randje staat en 113 niet werkt, is dat de druppel.'

Liefst geen aandacht
Het liefst wil het gezin geen publiciteit, maar het móet volgens hen bekend worden dat 113 een niet-bestaand nummer is. Moniek krijgen zij er niet meer terug, maar nieuwe misverstanden met dodelijke afloop kunnen op deze manier voorkomen worden, is de hoop van het gezin.

Reactie 113
113 is om een reactie gevraagd. Een woordvoerder over dit verhaal: 'Ik heb van de zaak gehoord. Het is echt super verdrietig dat dit gebeurd is. Het is begrijpelijk dat er miscommunicatie ontstaat. Wij communiceren 113, omdat de meeste gesprekken via chats op de site verlopen. Het 0900-nummer is het enige dat wij op dat moment konden aanvragen.'

Daar moet volgens de woordvoerder verandering in komen. 'Wij zijn er heel druk mee bezig om het telefoonnummer 113 te krijgen. Er lopen al langer gesprekken met het ministerie van Volksgezondheid, maar het ligt op dit moment bij de politiek. Wij hopen voor het einde van dit jaar meer te weten.'

Mocht dat niet lukken, dan denkt de stichting aan twee andere oplossingen: 'Wij hopen dat er een bandje afgespeeld kan worden als je 113 belt waarin wordt verteld dat je moet bellen naar 0900-0113. Wat ook een oplossing is, is dat het een 0800-nummer wordt. Dan kunnen mensen ons altijd gratis bereiken.'

Verantwoording
Dit verhaal is gebaseerd op gesprekken met familie en vrienden. RTV Noord heeft ervoor gekozen om niet alle details van de privésituatie te openbaren, uit respect voor de familie. De echte namen zijn bij de redactie bekend.

Heb jij zelf hulp nodig? Dan kun je contact opnemen met Stichting 113 Zelfmoordpreventie via 0900 0113 (24/7 bereikbaar) en 113.nl.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)estaat-helemaal-niet

Ik dacht ook dat 113 een echt telefoonnummer was. Hopelijk wordt er vanaf nu ook niet meer 113 vermeld in de media maar gewoon het volledige 0900 nummer.
  maandag 23 september 2019 @ 19:50:59 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189088496
Ooh? Ik dacht ook dat 113 een echt nummer was. Dat lees je overal, dat je 113 moet bellen als je voelt dat je zelfmoord wil plegen. Erg verwarrend allemaal.

Beter regelen ze even dat 113 doorschakelt naar 0900 0113
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189088505
Als er sprake is van een acute noodsituatie omtrent zelfmoord, moet je 112 bellen i.p.v. het 0900/113-nummer.
pi_189088533
quote:
6s.gif Op maandag 23 september 2019 19:50 schreef Nikonlover het volgende:
Ooh? Ik dacht ook dat 113 een echt nummer was. Dat lees je overal, dat je 113 moet bellen als je voelt dat je zelfmoord wil plegen. Erg verwarrend allemaal.

Beter regelen ze even dat 113 doorschakelt naar 0900 0113
Maar dan heb je dus wel beltegoed nodig als je geen abonnement hebt gezien een 0900 nummer niet gratis is.
  maandag 23 september 2019 @ 19:55:02 #5
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_189088549
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:42 schreef Alieda-R het volgende:
Als je aan zelfmoord denkt, kun je daar met onze deskundige vrijwilligers over praten via de telefoon', staat op de site van 113 geschreven
quote:
Niet in levensgevaar maar wel acuut hulp nodig? Bel 0900-0113 of chat (rode button rechts bovenaan). 24/7 bereikbaar.
Ik zie gewoon dit bij contact opnemen staan op die site :?
https://www.113.nl/ik-denk-aan-zelfmoord/crisislijn
pi_189088577
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:55 schreef Woelwater het volgende:

[..]

[..]

Ik zie gewoon dit bij contact opnemen staan op die site :?
https://www.113.nl/ik-denk-aan-zelfmoord/crisislijn
Misschien onlangs aangepast? In de media staat onder berichten die over zelfmoord gaan bijna altijd bel 113 als je aan zelfmoord denkt. De vrouw in Winschoten die zelfmoord pleegde had van haar psycholoog ook een briefje gekregen waar alleen 113 op stond.
pi_189088585
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:57 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Misschien onlangs aangepast? In de media staat onder berichten die over zelfmoord gaan altijd bel 113 als je aan zelfmoord denkt. De vrouw in Winschoten die zelfmoord pleegde had van haar psycholoog ook een briefje gekregen waar alleen 113 op stond.
Eigenlijk de schuld van de psycholoog dus.
pi_189088595
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:58 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Eigenlijk wel ja, die zou toch moeten weten dat 113 geen echt telefoonnummer is.
  maandag 23 september 2019 @ 19:59:28 #9
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_189088596
Ik moest 4 jaar geleden mensen boven de 18 ook doorsturen naar 113, apart.
Nooit geweten dat het geen nummer is.
pi_189088626
Wauw wat een excuus, "de neeste mensen chatten". Ook al ben je bezig met het nummer 113, communiceer je tot die tijd toch het juiste nummer?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189088645
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:58 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

De vraag is of de psycholoog "bel 113" of "neem contact op met 113" heeft gezegd. Al had deze in het laatste geval er wel bij kunnen zeggen dat 113 niet het telefoonnummer is.
Maar de zelfmoord is natuurlijk op geen enkele manier de schuld van de psycholoog.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 23 september 2019 @ 20:03:46 #12
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_189088651
Was even bang dat ze haar gezin ook om het leven had gebracht, gelukkig is het alleen onterecht gebruik van het woord "familiedrama".
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_189088683
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2019 20:03 schreef MichaelScott het volgende:
Was even bang dat ze haar gezin ook om het leven had gebracht, gelukkig is het alleen onterecht gebruik van het woord "familiedrama".
Ja gelukkig maar dat een vrouw die op haar laagst wel hulp zocht het door domme onzorgvuldigheid niet kon vinden. Echt iets om luchtig/grappig over te doen. Weer zo'n autistische schijtfok!ker in optima forma. :r
  FOK!fotograaf maandag 23 september 2019 @ 20:07:12 #14
842 Zorro
Z
pi_189088699
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2019 20:03 schreef MichaelScott het volgende:
Dit lijkt me nou juist eindelijk een keer een correct gebruik van het woord familiedrama.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_189088704
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:03 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

De vraag is of de psycholoog "bel 113" of "neem contact op met 113" heeft gezegd. Al had deze in het laatste geval er wel bij kunnen zeggen dat 113 niet het telefoonnummer is.
Maar de zelfmoord is natuurlijk op geen enkele manier de schuld van de psycholoog.
Hij heeft een briefje meegegeven waarop staat bel 113 in nood en haar ouders adviseerden dat ze dat briefje maar op de koelkast moest plakken zodat ze er altijd bij kon.
pi_189088716
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:07 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hij heeft een briefje meegegeven waarop staat bel 113 in nood en erbij vermeld dat ze dat briefje maar op de koelkast moest plakken zodat ze er altijd bij kon.
Prima, dan heeft hij niet gezegd dat ze dat nummer moest bellen.
Niet goed gelezen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_189088848
Triest dat hulp te laat kwam.
Toch een aandachtspuntje; wat is er mis met even zelf checken of het allemaal wel klopt?
Ik begreep dat 113 alleen de naam betrof en geen expliciet nummer. Het is wmb ook allemaal duidelijk beschreven op de site. Maar het is altijd makkelijk wijzen naar een ander.
pi_189088918
quote:
6s.gif Op maandag 23 september 2019 20:18 schreef IriYe het volgende:
Triest dat hulp te laat kwam.
Toch een aandachtspuntje; wat is er mis met even zelf checken of het allemaal wel klopt?
Ik begreep dat 113 alleen de naam betrof en geen expliciet nummer. Het is wmb ook allemaal duidelijk beschreven op de site. Maar het is altijd makkelijk wijzen naar een ander.
Ze zal er denk ik vanuit zijn gegaan dat 113 het juiste nummer was gezien dat op het briefje van de psycholoog stond.
pi_189089043
Heeft deze vrouw alleen zichzelf vermoord, of ook anderen... gezien er wordt gesproken over een familiedrama.
pi_189089104
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 20:23 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ze zal er denk ik vanuit zijn gegaan dat 113 het juiste nummer was gezien dat op het briefje van de psycholoog stond.
Ja, blijkbaar. Wat ik niet snap is dat niemand in haar omgeving [en/of 'Moniek' zelf] niet op het idee komt om een dubbelcheck te doen en alles maar van een ander laat afhangen en daar blind op vertrouwen.
Maar goed, dat is mijn mening. Als het een dierbare van mij betrof met zoiets heftigs zou ik het tot in de puntjes uitzoeken dat ze de juiste gegevens zou hebben, zeker met de onkunde vanuit de geestelijke zorg. :X
pi_189089150
Kek, dacht ook dat 113 bestond. Hoe moeilijk is het om dat nummer gewoon automatisch door te verwijzen.
  maandag 23 september 2019 @ 20:40:30 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189089206
quote:
3s.gif Op maandag 23 september 2019 20:35 schreef IriYe het volgende:

[..]

Ja, blijkbaar. Wat ik niet snap is dat niemand in haar omgeving [en/of 'Moniek' zelf] niet op het idee komt om een dubbelcheck te doen en alles maar van een ander laat afhangen en daar blind op vertrouwen.
Maar goed, dat is mijn mening. Als het een dierbare van mij betrof met zoiets heftigs zou ik het tot in de puntjes uitzoeken dat ze de juiste gegevens zou hebben, zeker met de onkunde vanuit de geestelijke zorg. :X
Misschien omdat de meeste mensen, ook in dit topic, er vanuit gaan dat 113 een echt nummer is?

Overal zie je "neem contact op met 113" staan. Maar niemand die zich realiseert dat 113 de naam is van de stichting.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 23 september 2019 @ 20:40:55 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189089210
Wat achterlijk.. overal staat 113 bij.. ook een bij een artikel dat ik hier in een topic plaatste..
Dat alle krantenkoppen dit maar even schreeuwen morgenvroeg..

Wat een trollen.. ja we zijn bezig om het nummer te bemachtigen.. Godver zeg |:(
  maandag 23 september 2019 @ 20:42:07 #24
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189089237
quote:
6s.gif Op maandag 23 september 2019 20:40 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Misschien omdat de meeste mensen, ook in dit topic, er vanuit gaan dat 113 een echt nummer is?

Overal zie je "neem contact op met 113" staan. Maar niemand die zich realiseert dat 113 de naam is van de stichting.
Omdat ze niet bedacht hadden dat dat nummer bezet zou zijn blijkbaar.. anders hadden ze wel een andere naam gekozen.
  maandag 23 september 2019 @ 20:44:24 #25
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189089292
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2019 20:42 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Omdat ze niet bedacht hadden dat dat nummer bezet zou zijn.. anders hadden ze wel een andere naam gekozen.
Niet slim. Maarja, gebeurd is gebeurd en hopelijk kunnen ze dit nummer toch nog krijgen. Want het is hard nodig en het is heel goed werk wat ze doen. Wellicht kan de 2e kamer hier iets mee doen?

Van wie is 113 nu eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')