![ER4A6myX0AE8Cpb?format=jpg&name=4096x4096]()
Nou, jongens en meisjes, dat was niet zo'n leuke rit. Ik moest er even van bekomen, wat een ellende. Voor de tweede dag op rij wint Restrepo, z'n derde rit in totaal. Hij is de derde renner die twee keer achter elkaar wint, na KUDUS vorig jaar en Kiel Reijnen een eeuwigheid geleden. Ook pas de derde renner die in één Tour du Rwanda minstens drie ritten wint, na Jean Bosco Nsengimana en wederom Kiel Reijnen. Maar dat is verder niet het grootste nieuws van de dag, dat nieuws kwam toch vooral van de Eritrese equipe die voor het eerst tekenen van zwakte vertoonde.
![ER3ZcRoWoAAgaB4?format=jpg&name=medium]()
Voor een deel lag dat aan het parcours, want het was gewoon een lastige dag. Veel beklimmingen onderweg, waar de namen die vooraf genoteerd werden eindelijk al hun duivels ontbonden. Het weer hielp overigens ook niet echt mee, het regende zo'n beetje de hele dag. Met onderweg ook nog een paar lastige afdalingen maakte dat het verhaal een stuk moeilijker voor de Afrikaanse goden. Zij hebben liever droog weer, mag je wel stellen. Door het slechte weer ontstonden er ook wat valpartijen, waardoor de rit extra chaotisch werd. Dat speelde uiteindelijk allemaal in het nadeel van mijn Afrikaantjes, hoewel je ook voorzichtig de conclusie kan trekken dat ze gisteren de benen gewoon niet hadden.
![ER2cUjJWoAEcp32?format=jpg&name=medium]()
In het begin van de rit leek er nochtans niet veel aan de hand te zijn. Allerlei kansloze aanvallen, die snel geneutraliseerd werden. Oyarzun moest lossen, dat was zo'n beetje het grootste nieuws. Al zijn Angolese ploeggenoten overigens ook, eentje haalde de finish zelfs niet. RIP Sicasalgoden. Even later moest ook Rein Taaramae lossen, maar dat is ondertussen vaste prik. Daarna ging Rajovic een tijdje in z'n eentje op kop rijden, helemaal prima zou je zeggen. Na ongeveer 48 kilometer begonnen we alleen aan een vrij pittige klim van vier kilometer aan 7% en daar ging Quintero er meteen vandoor. Toen begon het serieus te worden. Op die klim werden er veel renners gelost, waarna er na de top van de klim en in de afdaling een groep van acht was ontstaan. In die groep zat Tesfatsion netjes, voorlopig niets aan de hand. Rajovic mocht ook in die afdaling nog even solo vooraan rijden, tot hij een lekke band kreeg. Arme drommel. Muluberhan was ondertussen wel gelost, hij reed een halve minuut achter die groep. Een eerste teken.
![ER2b6J1WkAEVpwV?format=jpg&name=medium]()
Muluberhan kwam vrij snel weer terug, met nog een boel andere renners. Toen gingen Schelling en Quintero op het volgende klimmetje direct in de aanval, samen met Samuel Mugisha. Even later maakte ook Jhonatan Restrepo de oversteek, zonder reactie van Eritrea. Dan voel je de bui al zo'n beetje hangen. De heren vooraan werkten met z'n vieren goed samen, terwijl in het groepje daarachter al het werk gedaan moest worden door Muluberhan en Tesfatsion. De voorsprong liep daardoor gestaag op. Ze hielden het lang beperkt, maar moesten de numerieke ondermacht dan uiteindelijk toch bekopen. Op de lange klim richting het eind versnelden Schelling en Quintero nog een keer, waarna Samuel Mugisha en Restrepo moesten lossen. Restrepo wist uiteindelijk wel weer aan te sluiten, maar die versnelling bleek vrij funest voor de achtervolgers. De voorsprong liep op naar meer dan een minuut, waarna op een kilometer of 30 van het eind de achtervolgers uit elkaar begonnen te vallen. Girmay ging bijvoorbeeld vanuit die groep aanvallen, het ploegenbelang ging blijkbaar even boven de nationale trots.
![ER2tXmvXsAECTVt?format=jpg&name=large]()
Enkele kilometers later reden de achtervolgers één voor één weg bij Muluberhan en Tesfatsion. Mulu, Ravanelli, Diaz, Main, allemaal hadden ze een tijdje in de wielen kunnen hangen. Met dat beetje extra energie probeerden ze dan zelf maar de oversteek te maken. Diaz kwam op een gegeven moment tot op een seconde of 50 van de kop, maar meer dan dat zat er niet in. Even later liet ook Moise Mugisha de Eritreeërs achter, dat vond ik misschien nog wel het meest verrassende van de dag. De kleine Mugisha reed ook nog even een minuut weg bij die gasten, het was een fameuze offday. De inspanningen beginnen zich op te stapelen, de kilometers beginnen te tellen, de hoogtemeters worden geaccumuleerd en die regen mag ondertussen een keer stoppen. Enfin, richting het eind liepen de verschillen alleen maar meer op. Na de lange klim was er nog een korte afdaling en daarna een vlak stuk richting de finish. Daardoor wist je ook meteen dat Restrepo z'n derde rit ging pakken, misschien nog wel het meest vervelende nieuws van de dag. Dan had ik nog liever Quintero of Schellin gezien, voor de variatie. Nouja, de rest spreekt voor zich.
![ER3QGQ_XkAAvF_f?format=jpg&name=large]()
Gebremedhin komt het land ook niet meer in, ook nog eventjes wegrijden van zijn landgenoten. Het sujet! Mja, een zware dag voor de Eritreeërs dus. Op het eind konden ze blijkbaar zelfs allerlei Rwandezen niet meer volgen. 2:46, dat is een gevoelige tik. Overigens is het ook weer niet superdramatisch, want ze zitten wel nog ruim bij de eerste 20. Je had ook Mathias Schnapka kunnen zijn, dan is het je weer niet gelukt om een koers uit te rijden. Deze keer een prachtige OTL voor de verzameling! Achter Tesfatsion lopen de verschillen snel op, de rest van de Eritrese ploeg verliest bijvoorbeeld 9 tot 14 minuten. Het recept was dus het opblazen van de koers halverwege, dat had niemand kunnen bedenken natuurlijk. Weten we ook meteen wat ons zondag nog te wachten staat.
![ER3Q9NdWsAIIlay?format=jpg&name=large]()
In het klassement valt vooral op dat Moise Mugisha ineens vrij dicht staat. Die vliegt hier nogal onder de radar, maar hij pakt gewoon een minuut terug op Tesfatsion. Als hij dat weet te herhalen op zondag is hij misschien wel de winnaar. Moet hij wel de schade ten opzichte van Schelling en Quintero zien te beperken, ongeveer een minuut voorsprong op die twee. Nog twee minuten voor Tesfatsion dus. De rit van zondag is wel een stuk korter, maar gaat erg explosief worden. Een beklimming van buitencategorie onderweg zelfs, daar gaan Quintero en Schelling natuurlijk direct in de aanval. Probeer dat maar eens te counteren als je de mindere klimmer bent. Ik geef het je te doen. Nouja, we krijgen in ieder geval wel koers tot het eind. Is ook wat waard, als je neutraal bent. Hoe dan ook, we gaan nu door met de tijdrit. Een enorm korte tijdrit, qua lengte is het eerder een proloog. Vroeger begon de Tour du Rwanda altijd met een proloog van 3,3/3,5 kilometer. Nu voegen ze een kilometertje toe, en de Wall of Kigali. We komen dan uit op een inspanning van zeven à acht minuten, ofzo? Je zou verwachten dat de verschillen daardoor niet al te groot zijn. Die oude proloog van 3,3 kilometer was altijd een secondespel. Door die extra kilometer en de Wall of Kigali zullen de verschillen nu misschien wat meer oplopen, maar als het tussen iemand als Tesfatsion en laten we zeggen Schelling meer is dan een halve minuut vreet ik helemaal niks op want ik wil het lot niet tarten.
quote:
Aan het eind van de Tour du Rwanda keren we terug naar daar waar we begonnen, hoofdstad Kigali. In de buitenwijken van deze stad gaan we van start in Nyamirambo. Vanuit deze plaats zetten we koers richting de fameuze Muur van Kigali, waar de renners aan het eind van deze korte tijdrit overheen moeten stuiteren. Vroeger begon de Tour du Rwanda altijd met een proloog in de straten van Kigali, nu sluiten we er zo ongeveer mee af. Door de geringe lengte zullen de verschillen beperkt blijven, maar de zware beklimming van de Wall of Kigali aan het eind zal toch wel voor wat verschil zorgen. Genot!
![tour-du-rwanda-2020-stage-7-profile.jpg]()
Een explosief tijdritje, daardoor zijn de rappe Eritreeërs misschien wel een klein beetje in het voordeel. Desondanks verwacht ik wel dat jongens als Quintero, Schelling en Restrepo opnieuw de prijzen gaan verdelen. Zo'n Schelling werd bijvoorbeeld 23e in de tijdrit in San Juan op slechts twee minuten van Evenepoel, nou, dan kun je hier gewoon winnen natuurlijk. Een veilige gok is natuurlijk verder Restrepo, met hulp van god wint hij waarschijnlijk ook nog wel alle resterende ritten. Hoe dan ook worden vandaag de prijzen niet verdeeld, dat zal tijdens de nu al razend spannende zondag gebeuren. Kuurne-Brussel-Kuurne, move over.
Een vriendelijk advies is verder om morgen toch maar
https://www.rba.co.rw/tv in de gaten te houden, vorig jaar kregen we in het weekend beelden en misschien nu ook wel. Wie niet waagt wie niet wint, enzo.
Nou, om toch nog op een positieve manier af te sluiten nog wat mooie beelden van de vorige rit. De supporters blijven hartverwarmend, vooral mooi om te zien dat de allerjongste generatie nu ook al verliefd is op de koers. En dan hebben we ook nog wat beelden van de vijfde rit, te gek. Restrepo kon zelfs nog winnen nadat hij in de sprint even zijn hand van het stuur moest halen. Biniam zat vast daarachter, da's dan weer zonde.
![mYiI3Ch.png]()