![ERs139-WsAEmAMf?format=jpg&name=medium]()
Nou, dat mag je zeggen inderdaad. Een geweldig begin van het jaar voor Natnael Tesfatsion, zijn tweede ritzege in zijn tweede koers. En opnieuw komt hij aan de leiding, het valt alleen te hopen dat hij die leiding nu niet weer gaat verspelen. Tijdens La Tropicale liep het op de laatste dag verkeerd af door de bonificatieseconden, het voordeel is misschien dan weer dat ze in Rwanda niet aan bonificaties doen. Al zijn de verschillen nu sowieso een stuk groter, maar ik heb niet het idee dat de koers al gereden is.
![ERs-dqeXYAAO0yT?format=jpg&name=medium]()
Voorheen was Tesfatsion absoluut niet de man van de overwinningen. De afgelopen jaren viel hij vooral op door de ereplaatsen aaneen te rijden, zonder zelf ooit de handjes omhoog te steken. Dat lukte in Gabon voor het eerst, en dat doet hij nu dus dunnetjes over. Vandaag vooral geprofiteerd van het feit dat iedereen waarschijnlijk naar Muluberhan keek, die tijdens de eerste dagen toch wat beter in vorm leek te zijn. Niemand hield verder blijkbaar rekening met Tesfatsion en dus kon hij meeglippen in de vroege vlucht. Om het dan vervolgens op zo'n manier af te ronden is wel grandioos. De gouden generatie van Eritrea laat zich zien. Met Yakob Debesay, Henok Muluberhan, Natnael Tesfatsion en Biniam Girmay heeft Eritrea in de jaargangen 1999 en 2000 een paar gigantisch grote talenten. Het is alleen jammer dat Yakob hier niet is, ik zag recent via de twitter van zijn ploeg dat hij inderdaad nog in Frankrijk zit. Klootzakken. Desondanks domineert Eritrea alsnog, zijn vervanger Mehari Tewelde is ook bijzonder goed bezig. Muluberhan en Tesfatsion doen hier toch wel een overduidelijke gooi naar een plekje in de hoofdmacht van NTT, al vrees ik dat ze zeker sinds Riis erbij betrokken is later op het jaar ook nog met een paar stevige bevestigingen in Europa moeten gaan komen. Denk dat we daar nog wel even op moeten wachten, aangezien beide heren duidelijk gepiekt hebben richting deze koersen. Kan Tesfatsion tussendoor nog even mooi langs de tandarts, dat gat blijft een hinderlijk zicht.
![ERsZ8vHX0AATbXQ?format=jpg&name=medium]()
Goed, vandaag werd dus de koninginnenrit verreden. Liefst 200 kilometer, met onderweg acht beklimmingen. In het begin van de rit reed er een kleine groep weg, met daarin Sirak Tesfom. Deze groep werd al snel weer ingelopen, waarna er een nieuwe groep vertrok met daarin Tesfatsion. Daardoor had iedereen in het peloton nerveus moeten worden, maar dat gebeurde niet. Er sloot nog een tweede groep aan met daarin heel wat mannen van ProTouch. Even later zaten er 19 renners vooraan, waarna in laatste instantie ook Mekseb Debesay zijn karretje nog wist aan te haken. Deze 20 hadden binnen een mum van tijd een paar minuten voorsprong, en die voorsprong liep verschrikkelijk snel steeds verder op. Op wat foto's die rond die tijd van het peloton werden gemaakt valt te zien dat Girmay gedwongen werd om Mulu al op kop te zetten, mede dankzij het feit dat Rajovic in de kopgroep zat. Toen de voorsprong al een minuut of 11 bedroeg liet Rajovic zich ondertussen maar een keer terugzakken, beter laat dan nooit. Vooraan lag het tempo mede dankzij de werken van ProTouch heel hoog. Gustav Basson reed zich helemaal leeg, en ook Kruger droeg zijn steentje bij om Kent Main in een zo goed mogelijke positie te brengen.
![ERsLUpJXYAEqAKz?format=jpg&name=medium]()
De volgende 20 mannen zaten in de kopgroep: ONZE Pim Ligthart en Ourselin, Tesfatsion, Kruger, Basson en Main, Ravenelli, Areruya, Lahav en Ovett, Araujo en Oyarzun, Rajovic, Moise Mugisha, Manizabayo, Kipkemboi en Debesay, Buru, Jurado en Shtein. In principe veel jongens die op dit type parcours weinig konden uitrichten, maar het was toch wat onhandig om gasten als Tesfatsion, Main en Ravanelli zomaar tien minuten cadeau te doen. Dat dacht men in het peloton ook, dus liep het verschil ineens behoorlijk snel terug. Op een gegeven moment liep het verschil terug naar vijf minuten, met nog een kilometer of 100 te gaan. Niet veel aan de hand eigenlijk, zeker toen het verschil 20 kilometer later nog maar 3:30 was. Even later liep het verschil zelfs terug naar 2:40, terwijl we begonnen aan de zwaarste klim van de dag. Daar dunde de kopgroep stevig uit, alleen de klimmers bleven over. Richting Congo Nil Center ging de jonge Rwandees Eric Manizabayo solo verder, hij kwam boven op de klim met een seconde of 40 op de rest. In de lastige afdaling werd hij weer bijgehaald, ook deze jongen heeft dus nog het een ander te leren. Meest opvallende feit was wel dat de voorsprong op het peloton plotseling was opgelopen. 3:40 ineens, terwijl er volgens Israel wel werd gewerkt in het peloton. Schelling en Gebremedhin probeerden het verschil te maken, terwijl de mannen van Androni ook op kop reden. Geen idee waarom trouwens, ze hadden toen nog Ravanelli vooraan.
![ERpu2fBWkAEd-aH?format=jpg&name=medium]()
Op de voorlaatste klim van de dag ging Moise Mugisha in de aanval, ik had jullie ervoor gewaarschuwd. Moise valt altijd aan, zo vaak als het maar kan. Natnael Tesfatsion ging in de achtervolging en wist aan te sluiten. Met z'n tweeën reden ze naar boven, waarbij Mugisha blijkbaar het meeste werk deed. Zes renners gingen in de achtervolging op dit duo, waarbij men wel even Kent Main over het hoofd zag. De Zuid-Afrikaan heeft een tijd gezwommen tussen beide groepen, pas in de afdaling richting de finish wist hij een significant gat dicht te rijden. Dat lukte de andere achtervolgers dan weer niet, die verloren steeds meer tijd. Twee minuten verloren op de klim, daarna nog meer onderweg naar de finish. Ook de groep met daarin de gele trui verloor steeds meer tijd. Eventjes ging het verschil terug naar drie minuten, maar op de top van de klim was het toch al snel een minuut of vijf. De lastigste rit van de ronde, en toch heeft niemand blijkbaar een echte poging gewaagd om de ronde naar zijn hand te zetten. Quintero was blijkbaar braaf, Schelling deed na zijn eerste poging niet veel meer en ook de mannen van Androni geloofden het wel. Toch lichtelijk opmerkelijk. Eigenlijk ook bijzonder dat ze bij Total Direct Energie liever voor Ligthart en Ourselin gingen, die ver van de finish kansloos gelost werden, maar als je dan ziet dat Taaramae uiteindelijk liefst 25 minuten verliest snap je dat ook wel weer. Dat Delko het niet alleen kon bolwerken viel te verwachten, ze waren sowieso nog maar met vier en dan is Rajovic ook nog eens een sprinter die het niet van dit terrein moet hebben. Het opvallende zit hem vooral in het gebrek aan initiatief van de andere ploegen, en het feit dat men Tesfatsion überhaupt liet gaan.
![ERtJ9DpWkAEctCs?format=jpg&name=large]()
Kent Main sloot dus aan in de afdaling en reed samen met Moise Mugisha en Tesfatsion naar de finish. In de straten van Rubavu probeerde Main zijn vluchtgenoten te verrassen, maar Tesfatsion was attent. Hij remonteerde Main simpel en kon zo naar de ritzege sprinten. Mugisha moest aan het eind zijn inspanningen lichtelijk bekopen en verloor nog wat tijd. Tesfatsion neemt naast de ritzege ook de gele trui over van Biniam Girmay. Biniam was de derde Eritreeër die de gele trui mocht dragen, Tesfatsion is nu uiteraard de vierde. De 23e in totaal pas blijkbaar, de gele trui wisselt in Rwanda niet zo vaak van schouders. Opnieuw ook een overwinning voor de nationale selectie van Eritrea, als ze meedoen in Rwanda winnen ze ook standaard een rit. Mooi dat ze die traditie in leven houden. In de daguitslag valt verder vooral op dat de groep gele trui tot het eind bij elkaar is gebleven. Vorig jaar waren de verschillen hier gigantisch. KUDUS, Badilatti, Taaramae en Aguirre reden de rest op een hoop. Nu lijkt het net alsof het eigenlijk maar een redelijk eenvoudige rit was, toch nog een man of 20 in praktisch dezelfde tijd. Girmay en Muluberhan verliezen maar een paar seconden ten opzichte van iemand als Schelling. Mulu zat ook nog in die groep, blijkbaar heeft hij zichzelf niet helemaal de vernieling in hoeven te rijden. Diaz is dan wel weer verdwenen, die heeft meer kopwerk moeten doen. Blijkbaar was de gele trui voor Girmay dan toch niet heilig. Verder vraag je je vooral af wat de andere ploegen nu eigenlijk hebben bereikt. Je vraagt je ook af hoe het met de topvorm van Taaramae zit, en David Lozano had ook wel wat meer insuline mogen spuiten.
![ERtKOayWsAEi2bM?format=jpg&name=large]()
Voorbij de eerste 30 renners lopen de tijdsverschillen wel snel op, maar al bij al valt het reuze mee. Alleen wat Algerijntjes hadden wat meer tijd nodig, en één eenzame Rwandees zonder voornaam kwam uitgeteld als laatste binnen. Matvey Nikitin haalde de finish niet, dat is dan wel weer lichtelijk verrassend. Fedorov herstelde zich vandaag juist weer, na zijn mindere dag van gisteren. In het klassement is er eindelijk licht aan de horizon voor Rwanda. Door de vlucht van vandaag zijn Moise Mugisha en Joseph Areruya flink opgeschoven. Moise staat nu tweede, weliswaar ver achter Tesfatsion. Areruya gaat naar de vijfde plek. Kent Main doet ook een goede zaak, na de frustrerende dag die hij gisteren had. Hij voelde zich al die tijd goed, maar verloor gisteren toch een paar minuten. Dat heeft hij nu aardig rechtgezet, Kent laat eindelijk zien waarom ik zijn naam wel eens noem. Biniam staat nu op de zesde plek, ver achter Tesfatsion. Ik had verwacht dat hij wat plaatsen zou verliezen, alleen niet op deze manier. Een behoorlijk atypisch verloop van de rit, blijft een merkwaardige sport he. Verder valt op dat van de drie Rwandese ploegen Benediction tot nu toe wat achterblijft, terwijl die jongens wel netjes voor iedere dag in een cirkeltje staan te bidden. Moeten we daar iets achter zoeken?
![ERrz4YYXYAAuZz3?format=jpg&name=medium]()
Nog vier dagen te gaan, vier spannende dagen. In principe zou je zeggen dat het binnen is voor Tesfatsion, maar daar ben ik nog niet zo zeker van. Er komen nog zware dagen aan en ik kan me echt niet voorstellen dat de andere ploegen niets meer gaan ondernemen. Dat kan toch niet, Johan? Als Tesfatsion het nu wel haalt zou dat de Gabonese kater wel aardig wegspoelen. We gaan het meemaken, zou je kunnen zeggen. Hoewel die lakse users op dit forum het blijkbaar liever niet meemaken, men kijkt blijkbaar liever naar die kutkoers in die tyfuswoestijn waar Groenewegen in de laatste vijf meter z'n wiel als eerste over de finish drukt. Zoek het lekker uit joh, met je hele teringhandel. Maar dit geheel terzijde natuurlijk! Morgen een korte en misschien daardoor wel verraderlijke rit. Afgaande op de prestaties van de laatste dagen lijkt de selectie van Eritrea in ieder geval wel klaar om de leiding te verdedigen, alle vijf de heren wisten ook vandaag weer vooraan te eindigen. Er rust een zware taak op de schouders van Tewelde, Tesfom en Yemane, maar ik sta volledig achter ze.
quote:
De vierde rit eindigt in Rubavu, een gemeente op de grens met Congo. Technisch gezien finishen we eigenlijk in Gisenyi, maar de naam van de gemeente krijgt de voorkeur boven de naam van het dorp. Hoe dan ook, de vijfde rit gaat van start in de gemeente Rubavu. We werken eerst een lokaal rondje af in dit district en fietsen daardoor nog een tijdje langs het gigantische meer van Kivu, ook toucheren we de grens met Congo. Daarna trekken we richting het noordwesten, richting Musanze. Het is de kortste rit van de ronde, als we de tijdrit even niet meerekenen. Desondanks een bijzonder pittige rit, omdat we onderweg liefst 20 kilometer achter elkaar moeten klimmen. Gemiddeld kom je uit aan een procent of drie, maar er zitten zwaardere stroken tussen. Het wordt een behoorlijk zware Tour du Rwanda, zoveel mag inmiddels duidelijk zijn. Musanze is overigens de plaats waar Biniam Girmay vorig jaar wist te winnen, fantastische plek dus. Niet alleen omdat Girmay hier vorig jaar won, trouwens. Nee, Musanze is ook een fantastische plek voor toeristen. Het ligt in het hart van het Volcanoes National Park, een naam die weinig aan de verbeelding overlaat. Dit is het meest heuvelachtige gedeelte van Rwanda, met dank aan al die oude vulkanen. Tevens is dit het gebied waar de meeste gorilla's zitten. Als je die beesten nog eens wil zien voor ze uitsterven moet je hier zijn. En dan zit het Africa Rising Cycling Center ook nog eens in dit district! Dit belangrijkste trainingscentrum van Rwanda ligt niet ver van de finish. Ooit begon Jock Boyer hier, inmiddels is het vooral Sterling Magnell die hier de Rwandezen op sleeptouw neemt. Toch wel een begrip geworden, in Afrika in ieder geval. De nationale selectie traint hier altijd, en ook andere renners zijn altijd welkom. Zo fietsten de jongens van Direct Energie hier afgelopen dagen ook hun rondjes, heel sympathiek.
![tour-du-rwanda-2020-stage-5-profile.jpg]()
Nog een foto en een filmpje van gisteren, omdat het kan:
[ Bericht 1% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 26-02-2020 15:49:56 ]