abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189058165
Beste iedereen,

We hebben een nieuwbouwhuis gekocht zonder keuken (oplevering oktober 2020).

Nu hebben we bij Ikea een keuken laten tekenen. Nu hebben we geen technische tekening. Ikea zegt deze nooit te leveren en de projectbouwer wilt een technische tekening.

Stopcontacten kunnen volgens mij toch gewoon op 10 cm hoogte (onder de kastjes)?

Waterleiding en afvoer moeten ter hoogte van de kraan komen lijkt mij, is hier nog een bepaalde hoogte voor?

Zelf vind ik het maar apart dat Ikea zoiets niet levert (terwijl wij ze ook inhuren om de keuken te plaatsen)

Wie heeft een goed advies waar stopcontacten voor de apparatuur (koelkast, inductie plaat met afzuiging erin, vaatwasser, oven, kraan) moet komen?

En wie heeft er ook ervaring met Ikea keukens?
pi_189058257
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 19:13 schreef ShoNuf het volgende:
Beste iedereen,

We hebben een nieuwbouwhuis gekocht zonder keuken (oplevering oktober 2020).

Nu hebben we bij Ikea een keuken laten tekenen. Nu hebben we geen technische tekening. Ikea zegt deze nooit te leveren en de projectbouwer wilt een technische tekening.

Stopcontacten kunnen volgens mij toch gewoon op 10 cm hoogte (onder de kastjes)?

Waterleiding en afvoer moeten ter hoogte van de kraan komen lijkt mij, is hier nog een bepaalde hoogte voor?

Zelf vind ik het maar apart dat Ikea zoiets niet levert (terwijl wij ze ook inhuren om de keuken te plaatsen)

Wie heeft een goed advies waar stopcontacten voor de apparatuur (koelkast, inductie plaat met afzuiging erin, vaatwasser, oven, kraan) moet komen?

En wie heeft er ook ervaring met Ikea keukens?
Dinsdag wordt in onze nieuwbouwwoning onze Ikea keuken geplaatst. Wij konden gewoon met de werktekening van Ikea naar de bouwer. Aan de hand van die tekening hebben ze alle stopcontacten ed ingetekend, was geen probleem. Dat waren ze wel gewend ook, we zijn niet de eersten met een Ikea keuken en een nieuwbouwwoning :P . Dat al voorgelegd?
pi_189058579
Dat heb ik inderdaad voorgelegd echter gingen zij niet akkoord hiermee. Ikea zelf gaf aan dat het allemaal niet zoveel uitmaakte, apparatuur wordt zonder stekker geleverd, maarja waar de afvoer moet komen is mij nog een beetje onduidelijk.
pi_189059284
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 19:37 schreef ShoNuf het volgende:
Dat heb ik inderdaad voorgelegd echter gingen zij niet akkoord hiermee. Ikea zelf gaf aan dat het allemaal niet zoveel uitmaakte, apparatuur wordt zonder stekker geleverd, maarja waar de afvoer moet komen is mij nog een beetje onduidelijk.
Wat denk je van in het midden van de kast, waar de wasbak inkomt? :')
pi_189059305
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 20:13 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat denk je van in het midden van de kast, waar de wasbak inkomt? :')
Tja, en die van de vaatwasser dan?
pi_189059385
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 20:14 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

Tja, en die van de vaatwasser dan?
Het kastje naast de vaatwasser. Kun je er makkelijk bij. Dat is overigens ook vaak de reden dat de vaatwasser naast de wasbak staat. Kun je de watertoevoer en -afvoer delen .
  zaterdag 21 september 2019 @ 20:20:48 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189059394
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 20:14 schreef ShoNuf het volgende:

[..]

Tja, en die van de vaatwasser dan?
Daar zit een slang aan dus kan over de hele breedte van de kast (en dat hierboven kan ook..)
pi_189060229
Bedankt allemaal, heb het maar naar de (begeleider) bouwer gestuurd en nogmaals aangegeven dat ik het raar vind dat ze zo moeilijk doen wat betreft die keuken (alsof ik de eerste ben met een Ikea keuken).
pi_189060568
Hou er rekening mee dat je voor de afzuigkap en oven (als die ook hoog zit) geen stopcontact onder aan de plint maakt, maar eentje hoger aan de muur.
A mind with a heart of it's own
pi_189060886
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 21:22 schreef DrMarten het volgende:
Hou er rekening mee dat je voor de afzuigkap en oven (als die ook hoog zit) geen stopcontact onder aan de plint maakt, maar eentje hoger aan de muur.
Afzuigkap zit in de inductie plaat.

https://www.ikea.com/nl/n(...)gkap-zwart-50449403/

Oven moet dus effe hoger, hoe hoog dan?
  zaterdag 21 september 2019 @ 21:46:14 #11
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189061076
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 21:36 schreef ShoNuf het volgende:
Afzuigkap zit in de inductie plaat.

https://www.ikea.com/nl/n(...)gkap-zwart-50449403/

Dat gaat echt niet werken.. Die afzuiger trekt absoluut de stoom, die omhoog gaat, niet uit pannen, bij lage al niet.. laat staan bij hogere pannen, dat plaatje is zo misleidend als maar zijn kan..
En je mag hem elke keer uitgebreid schoonmaken na het koken, waar je bij een vlakke plaat simpel even een doekje over de plaat haalt..
Heb ik het nog niet over "ongelukjes" waar alles lekker de fan in loopt en er onder ergens weer uit druipt

Wat een enorm achterlijk bedacht ding is dat zeg.. :D :X
Ik snap dat een afzuigkap lelijk kan zijn, maar dan zou ik gewoon liever geen nemen ipv dit ding..

[ Bericht 4% gewijzigd door Zolderkamer op 21-09-2019 21:53:48 ]
pi_189061198
De projectbouwer kan ook wel bedenken waar wat ongeveer moet komen aan de hand van een keukenontwerp. Maar ik kan best begrijpen dat ze een technische tekening willen, gewoon om zichzelf in te dekken en gedoe te voorkomen.
pi_189061946
Op 10 cm hoogte zou ik in ieder geval geen stopkontakten maken. Dat is precies ter hoogte van de onderkant van de kasten. Dus of strak op de vloer zodat je onder de kast door je stekker erin kunt doen of iets van 30 cm hoog zodat je van binnenuit het kastje erbij kan.

Verder maakt het niet heel nauwkeurig uit, en Ikea is natuurlijk van het zelf in elkaar zetten dus die gaan niet voor jou een tekening maken waar en hoe hoog je stopkontakten moeten komen. Dan moet je naar een echte keukenzaak.

Elk elektrisch apparaat moet met een snoer worden aangesloten en die snoeren zijn flexibel en je kunt er dus vele kanten mee uit.

Probeer wat betreft oven het stopkontakt zo te plaatsen dat je eerst het snoer kunt aansluiten en dan de oven erin kunt schuiven. Koelkast net zo. Of dat er ruimte is om het snoer naar beneden te laten vallen en dan onder de kast door erin drukken.

Wat afvoer betreft van de wasbak is dit nog afhankelijjk van wat voor wasbak je hebt uitgekozen. Als je een dubbele hebt zit de afvoer niet altijd in het midden, maar kun je vanaf het linker- of rechterputje naar beneden toe. Maar ook een afvoerbuis is met pvc bochtjes heel flexibel te maken.

Als het goed is krijg je wel een overzichtstekening van Ikea en kun je zelf bij de apparatuur gaan nazoeken waar de stekker zit en de afvoer enz.

Hou ook goed rekening met het vervangen van de filters van je afzuigkap. Of je die van binnenuit of van bovenaf moet vervangen. En ook de uitblaas van recirculatielucht van je afzuigkap.
pi_189061977
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 september 2019 21:46 schreef Zolderkamer het volgende:

Dat gaat echt niet werken.. Die afzuiger trekt absoluut de stoom, die omhoog gaat, niet uit pannen, bij lage al niet.. laat staan bij hogere pannen, dat plaatje is zo misleidend als maar zijn kan..
En je mag hem elke keer uitgebreid schoonmaken na het koken, waar je bij een vlakke plaat simpel even een doekje over de plaat haalt..
Heb ik het nog niet over "ongelukjes" waar alles lekker de fan in loopt en er onder ergens weer uit druipt

Wat een enorm achterlijk bedacht ding is dat zeg.. :D :X
Ik snap dat een afzuigkap lelijk kan zijn, maar dan zou ik gewoon liever geen nemen ipv dit ding..
Waar baseer je dit op? Zo'n ikea budget-ding zal misschien niet super werken, maar soort gelijke systemen van gerenommeerde merken als Bora werken echt super. Ik zou nooit meer anders willen. Misschien dat deze niet super werkt, maar als je zegt da het principe an sich niet kan werken, dan praat je zonder ervaring.

Overigens wel weinig service van je bouwer, en weinig service van de ikea. Beetje kansloos. Zo'n tekening is super simpel te maken, zeker door mensen die dat wat vaker doen. Ik snap dat IKEA low-budget is, maar een beetje service mag je toch wel verwachten? Hoe moeilijk kan het zijn om 1 iemand in je toko op te leiden zulke tekeningen te maken? :')
pi_189062044
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 september 2019 21:46 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat gaat echt niet werken.. Die afzuiger trekt absoluut de stoom, die omhoog gaat, niet uit pannen, bij lage al niet.. laat staan bij hogere pannen, dat plaatje is zo misleidend als maar zijn kan..
En je mag hem elke keer uitgebreid schoonmaken na het koken, waar je bij een vlakke plaat simpel even een doekje over de plaat haalt..
Heb ik het nog niet over "ongelukjes" waar alles lekker de fan in loopt en er onder ergens weer uit druipt

Wat een enorm achterlijk bedacht ding is dat zeg.. :D :X
Ik snap dat een afzuigkap lelijk kan zijn, maar dan zou ik gewoon liever geen nemen ipv dit ding..
Eigenlijk zou je dit soort dingen eerst zelf uitgebreid moeten kunnen testen. Ik geloof er ook nooit zo in. Zeker als je even flink biefstukken aan het bakken bent of een hogere pan gebruikt.

Om dan toch weer een beetje werking te krijgen moet je altijd standje 10 draaien. En verder is het een brede plaat maar nog steeds maar 4 pitten.
  zaterdag 21 september 2019 @ 22:59:38 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189062759
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 22:28 schreef Hamzoef het volgende:
Waar baseer je dit op?
Op zwaartekrachtwetten.. Als er een paar liter overkookt dan valt het niet omhoog..
Er zit dan vaak wel een drupbakje onderin het kastje maar die is te klein, kun je niet bij, zit op een lullige manier vast, of kun je maar voor een deel loshalen om schoon te maken.. etc

En met minipannetjes van een paar cm is het allemaal leuk en zal het best een beetje werken, maar bij een hogere 10 liter pan.. gaat het echt niet werken..
Verder is spul met koolstoffilters toch compleet nutteloos omdat je de eerste drie keer dat filter op tijd verwisselt en verder nooit weer..

Ik weet trouwens niet wat jij budget vind.. maar 1600 euro vind ik geen budget, ik was voor de mijne zonder afzuiger 349 kwijt..

[ Bericht 6% gewijzigd door Zolderkamer op 21-09-2019 23:05:05 ]
  zaterdag 21 september 2019 @ 23:01:47 #17
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189062816
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 22:31 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Eigenlijk zou je dit soort dingen eerst zelf uitgebreid moeten kunnen testen. Ik geloof er ook nooit zo in. Zeker als je even flink biefstukken aan het bakken bent of een hogere pan gebruikt.

Om dan toch weer een beetje werking te krijgen moet je altijd standje 10 draaien. En verder is het een brede plaat maar nog steeds maar 4 pitten.
Ik heb ook net een brede plaat met vier pitten gekocht.. dan zit je ook niet te klooien met pannen tegen elkaar.. vind ik zelf wel zo fijn werken :Y
pi_189063452
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 september 2019 22:59 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Op zwaartekrachtwetten.. Als er een paar liter overkookt dan valt het niet omhoog..
Er zit dan vaak wel een drupbakje onderin het kastje maar die is te klein, kun je niet bij, zit op een lullige manier vast, of kun je maar voor een deel loshalen om schoon te maken.. etc

En met minipannetjes van een paar cm is het allemaal leuk en zal het best een beetje werken, maar bij een hogere 10 liter pan.. gaat het echt niet werken..
Verder is spul met koolstoffilters toch compleet nutteloos omdat je de eerste drie keer dat filter op tijd verwisselt en verder nooit weer..
Dat is gewoon niet waar. Echt, test het een keer en je neemt je woorden terug.

quote:
Ik weet trouwens niet wat jij budget vind.. maar 1600 euro vind ik geen budget, ik was voor de mijne zonder afzuiger 349 kwijt..
Budget vergeleken bij modellen van Bora die 5000/6000 euro kosten.
  zondag 22 september 2019 @ 00:26:15 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189064261
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 23:39 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dat is gewoon niet waar. Echt, test het een keer en je neemt je woorden terug.
[..]

Budget vergeleken bij modellen van Bora die 5000/6000 euro kosten.
Ja je kan wel zeggen dat het niet waar is, maar zonder enige onderbouwing is dat niet erg overtuigend..

Het is gewoon een feit dat de afvoer van die dingen niet compleet uit elkaar kunnen en dat wat wel uitelkaar kan een gehannes is.. En dat is niet bij 1 type of merk maar bijna zonder uitzondering hebben ze allemaal hetzelfde probleem..

En leuk dat je 6000 euro moet uitgeven voordat zo'n ding gewoon doet wat eentje van 5500 euro minder ook gewoon doet maar dat maakt niet dat eentje van 1500 een budgetmodel is..

De duurste mercedes is ook geen budgetauto omdat auto's van vier keer zo duur ook te krijgen zijn..
pi_189067030
In ieder geval geen leidingen over de muur, achter een IKEA keuken heb je geen ruimte. Plint is 8cm dus wcd maximaal 8 cm vanaf de grond (bovenkant wcd) snoer van oven gewoon verlengen en ook in de plint, of wcd maken in een kast er naast,achter oven heb je geen ruimte. Af en aanvoer in de kast van de spoelbak op t hart van de spoelbak, mogen ook uit de grond komen dicht tegen de achterwand aan. Vaatwasser in de kast er naast.
  Moderator zondag 22 september 2019 @ 10:44:59 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189067632
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 22:28 schreef Hamzoef het volgende:
Overigens wel weinig service van je bouwer, en weinig service van de ikea. Beetje kansloos. Zo'n tekening is super simpel te maken, zeker door mensen die dat wat vaker doen. Ik snap dat IKEA low-budget is, maar een beetje service mag je toch wel verwachten? Hoe moeilijk kan het zijn om 1 iemand in je toko op te leiden zulke tekeningen te maken?
Iedereen dekt zichzelf tegenwoordig in tegen mogelijke fouten dus schuift men vrolijk de verantwoordelijkheid liever door naar iemand anders. Zo gaat dat tegenwoordig op menige bouw. -O-
pi_189067856
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 10:44 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Iedereen dekt zichzelf tegenwoordig in tegen mogelijke fouten dus schuift men vrolijk de verantwoordelijkheid liever door naar iemand anders. Zo gaat dat tegenwoordig op menige bouw. -O-
Dus ze zijn minder klantvriendelijk omdat ze bang zijn zelf fouten te maken?
pi_189068117
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 11:03 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dus ze zijn minder klantvriendelijk omdat ze bang zijn zelf fouten te maken?
Zeker en klantvriendelijk zijn hoeft niet in de woningbouw: er is immers een groot tekort dus het huis verkoopt toch wel.
So we just called him Fred too
pi_189068128
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 11:24 schreef Cothen het volgende:

[..]

Zeker en klantvriendelijk zijn hoeft niet in de woningbouw: er is immers een groot tekort dus het huis verkoopt toch wel.
Klink aannemelijk inderdaad. Vandaar dat aannemers afspraken ook regelmatig aan hun laars lappen waarschijnlijk.
  Moderator zondag 22 september 2019 @ 11:59:24 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189068515
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 11:03 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dus ze zijn minder klantvriendelijk omdat ze bang zijn zelf fouten te maken?
Om te voorkomen dat iedereen maar naar iedereen wijst bij het maken van fouten.
Je ziet het overal in de bouwsector; communicatie is doorgaans ruk en de werkdruk is te hoog. -O-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')