abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189050678
Gemeente gaat in gesprek met organisaties die Zwarte Pieten inzetten

Ambtenaren zullen contact opnemen met gesubsidieerde organisaties die gebruik maken van Zwarte Piet voor een gesprek.
Dat laat het stadsbestuur weten in antwoord op vragen van BIJ1-fractievoorzitter Sylvana Simons. Zij vroeg of de gemeente hen erop kon wijzen 'dat de gemeente van gesubsidieerde organisaties verwacht dat zij zich niet schuldig maken aan het in stand houden van een karikatuur met aangetoonde discriminatoire aspecten'.

Uitzoeken
'Ja', antwoordt het college van burgemeester en wethouders vandaag. 'Mochten er organisaties zijn die nog van Zwarte Piet gebruik maken, dan zullen wij met hen in gesprek gaan.' Ook zegt het college uit te gaan zoeken hoeveel gesubsidieerde organisaties gebruik maken of gebruik maakten van Zwarte Piet.

Als het aan Simons ligt, dan wordt in alle nieuwe subsidievoorwaarden opgenomen dat Zwarte Piet nooit wordt ingezet. Dat gaat de gemeente echter te ver. 'De Amsterdamse Subsidieverordening zou hierop moeten worden aangepast, het is niet evident dat een dergelijk voorschrift standhoudt bij de rechter.'

Wenselijker
Ook bepaalde de Raad van State eerder dat de burgemeester de bevoegdheid niet heeft om in de evenementenvergunning te bepalen dat er geen Zwarte Pieten mogen meelopen tijdens de intocht. 'Het lijkt daarom wenselijker en haalbaarder om met de organisatoren om tafel te gaan', stelt het stadsbestuur.

Simons vroeg daarnaast of een verbod op Zwarte Piet in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) kon worden vastgelegd. De gemeente omschrijft dat als een 'zeer vergaand verzoek'. 'Dit zou namelijk ook betekenen dat bij privémomenten van burgers geen Zwarte Piet meer aanwezig zou mogen zijn, als daarbij (hoe kort ook) de openbare ruimte wordt betreden.'

Dat wordt door het stadsbestuur omschreven als een 'onevenredige inbreuk op het privéleven'. 'En het is tevens in strijd met de ondergrens van de gemeente. Het college raadt niet aan een dergelijke maatregel verder te onderzoeken.'
https://www.at5.nl/artike(...)arte-pieten-inzetten
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 21 september 2019 @ 07:49:03 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_189050701
quote:
Ook zegt het college uit te gaan zoeken hoeveel gesubsidieerde organisaties gebruik maken of gebruik maakten van Zwarte Piet
Dit wordt wel heel eng. Zwarte Piet is door de rechter niet verboden. Wie is de overheid dan wel niet, dat ze op de stoel van de rechter gaan zitten?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 21 september 2019 @ 07:52:34 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_189050719
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 07:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Dit wordt wel heel eng. Zwarte Piet is door de rechter niet verboden. Wie is de overheid dan wel niet, dat ze op de stoel van de rechter gaan zitten?
Het is weer 1984.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 21 september 2019 @ 07:55:15 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189050736
Laat ze eerst de wet handhaven, zoiets als het boerkaverbod.

Hele gevaarlijke ontwikkelingen daar in A'dam, dit moet zsm gestopt worden. Amsterdam is geen land waar ze zonder rechter straffen op kunnen leggen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 21 september 2019 @ 08:00:58 #5
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_189050767
Ik kan me van de afgelopen jaren nog herinneren hoe alle gutmenschjes zeiden dat Zwarte Piet echt niet ging verdwijnen de komende jaren.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_189050781
We hebben dus straks de situatie dat de vrijwilligers van fc Bijlmerboys erop aangesproken gaan worden dat ze een gezellige dag voor de f-jes organiseren waar ze zich als zwarte piet verkleden.
Alle donker getinte vrijwilligers mogen dan niet meer helpen op die dag en de f-jes zullen dan zien dat de hulpjes van de Sint eigenlijk een aantal ouders, de voorzitter en de materiaalman van de club is.

En als ze toch zwarte pieten blijven gebruiken dan komt Sylvana hoogstpersoonlijk vertellen hoe vreselijk racistisch, discriminerend en koloniaal al die witmangen bij de club wel niet zijn.
En als ze dan nog niet luisteren dan gaat Amsterdam het bestaan van deze club heel zwaar maken.
pi_189050793
quote:
Als het aan Simons ligt, dan wordt in alle nieuwe subsidievoorwaarden opgenomen dat Zwarte Piet nooit wordt ingezet. Dat gaat de gemeente echter te ver. 'De Amsterdamse Subsidieverordening zou hierop moeten worden aangepast, het is niet evident dat een dergelijk voorschrift standhoudt bij de rechter.'
Het gaat ze helemaal niet te ver. Ze hebben alleen geen zin in de gang naar de rechter.

Wat een schijtstad. Dat het maar snel helemaal naar de tering gaat daar zodat de rest van Nederland misschien nog net op tijd gered kan worden.
  zaterdag 21 september 2019 @ 08:05:27 #8
22565 asco
Los in deze tent
pi_189050809
Wat een vreselijke stad. Wat een vreselijke mensen. Wat een vreselijke tijd. Ik KOTS op de randstad anno 2019.

Waar blijft die beloofde zeespiegelstijging?
pi_189050811
TT klopt niet. In gesprek gaan is niet hetzelfde als bestraffen.
pi_189050834
Gemeenteraad niets beters te doen?
pi_189050841
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 08:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:
TT klopt niet. In gesprek gaan is niet hetzelfde als bestraffen.
We weten van soortgelijke zaken al dat Amsterdam het daar niet bij zal laten zitten. Dat ze wettelijk niet de mogelijkheid hebben om zoiets door te voeren zal ze echt niet stoppen om hun gewenste verandering doorgevoerd te krijgen. Net zo als ze namen van bedrijven openbaar maken die zich in hun ogen misdragen maar waar ze wettelijk gezien niets tegen kunnen doen zullen ze dat ook gaan doen met verenigingen die zwarte piet blijven gebruiken.
pi_189050855
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 08:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

We weten van soortgelijke zaken al dat Amsterdam het daar niet bij zal laten zitten. Dat ze wettelijk niet de mogelijkheid hebben om zoiets door te voeren zal ze echt niet stoppen om hun gewenste verandering doorgevoerd te krijgen. Net zo als ze namen van bedrijven openbaar maken die zich in hun ogen misdragen maar waar ze wettelijk gezien niets tegen kunnen doen zullen ze dat ook gaan doen met verenigingen die zwarte piet blijven gebruiken.
Mag ik je glazen bol een weekje lenen? Allemaal speculaties, maar dat je de TT verzonnen hebt is een feit.
pi_189050873
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 08:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Mag ik je glazen bol een weekje lenen? Allemaal speculaties, maar dat je de TT verzonnen hebt is een feit.
Wedden? Amsterdam zal er alles aan doen om het leven van verenigingen zuur te maken die het wagen om zwarte pietjes te gebruiken.
pi_189050881
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 september 2019 07:55 schreef Nikonlover het volgende:

Hele gevaarlijke ontwikkelingen daar in A'dam, dit moet zsm gestopt worden. Amsterdam is geen land waar ze zonder rechter straffen op kunnen leggen.
Allemaal boerkapieten inzetten. :D
pi_189050895
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 07:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Je kan als verstrekker nu eenmaal voorwaarden verbinden aan subsidies. Als je die voorwaarden niet wil moet je geen subsidie aannemen. Neem aan dat de pro-pieten met liefde het ontstane begrotingsgat opvullen met gulle donaties.
pi_189050907
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 september 2019 07:55 schreef Nikonlover het volgende:

Heb je ze wel op een rijtje? In gesprek gaan "hele gevaarlijke ontwikkelingen" vinden. :') x10000000
pi_189050910
TT klopt niet.
pi_189050915
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 08:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Je kan als verstrekker nu eenmaal voorwaarden verbinden aan subsidies. Als je die voorwaarden niet wil moet je geen subsidie aannemen. Neem aan dat de pro-pieten met liefde het ontstane begrotingsgat opvullen met gulle donaties.
Ehm, nee. Natuurlijk mag jij als gemeente niet verplichten dat de scouting of voetbalvereniging nooit gebruik maakt van een zwarte piet en als ze dat toch doen hun subsidie intrekken. :')
pi_189050923
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 08:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ehm, nee. Natuurlijk mag jij als gemeente niet verplichten dat de scouting of voetbalvereniging nooit gebruik maakt van een zwarte piet en als ze dat toch doen hun subsidie intrekken. :')
Dat zeg ik ook niet. Dat kan pas bij de volgende verstrekking uiteraard.
pi_189050948
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 08:19 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet. Dat kan pas bij de volgende verstrekking uiteraard.
quote:
Ook bepaalde de Raad van State eerder dat de burgemeester de bevoegdheid niet heeft om in de evenementenvergunning te bepalen dat er geen Zwarte Pieten mogen meelopen tijdens de intocht. 'Het lijkt daarom wenselijker en haalbaarder om met de organisatoren om tafel te gaan', stelt het stadsbestuur.
De kans dat zo'n verplichting bij verenigingen wettelijk wel mogelijk is is bijzonder klein. Alleen daarom wil Amsterdam onderzoeken welke mogelijkheden ze nog wel hebben om zwarte piet definitief uit te bannen.
pi_189050953
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 08:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Een vergunning is iets anders dan subsidie en de subsidievoorwaarden.

[..]

De kans dat zo'n verplichting bij verenigingen wettelijk wel mogelijk is is bijzonder klein. Alleen daarom wil Amsterdam onderzoeken welke mogelijkheden ze nog wel hebben om zwarte piet definitief uit te bannen.
  † In Memoriam † zaterdag 21 september 2019 @ 08:25:00 #22
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_189050955
Dit is juist goed nieuws voor pro-pieten. Het bestuur geeft al aan dat het verbieden van zwarte piet onbegonnen werk is.

Wat je in dit artikel leest is juist op en top democratie, niet een soort dreigende 1984 wat sommigen hier al lezen.

Amsterdam doet twee dingen:
- inventariseren welke gesubsidieerde clubs aan zwarte pieten doet
- het gesprek daarmee aan gaan

Dat eerste punt is gewoon een onderzoek. Meten is weten. Er is (behalve bij raadslid Simons) geen intentie om iets op te leggen. Er wordt geinventariseerd.
Sterker: die verenigingen hoeven niet eens in gesprek als ze dat niet willen.

Enorm polderen dus door met iedereen thee te drinken wmb niets mis mee.
Je zou wel kunnen beargumenteren dat Amsterdam wel wat beters te doen heeft op het moment, maar goed.
:')
pi_189050960
In Amsterdam werken ze prioriteiten van onder naar boven af.

De drugsmafia maakt de dienst uit op straat, advocaten worden op klaarlichte dag geliquideerd alsof het Chicago in de jaren 20 is, ondernemers worden door illegalen uit hun eigen pand gezet, afvalverwerking is er niet meer...

...en de gemeente gaat vol aan de bak met vegatarische hapjes op de bbq, genderneutrale toiletten en mensen die hun gezicht zwart schminken.

Het lijkt wel een klucht. Over 100 jaar kijkt men op deze periode terug met een blik van :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  zaterdag 21 september 2019 @ 08:26:50 #24
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_189050974
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 08:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
In Amsterdam werken ze prioriteiten van onder naar boven af.

De drugsmafia maakt de dienst uit op straat, advocaten worden op klaarlichte dag geliquideerd alsof het Chicago in de jaren 20 is, ondernemers worden door illegalen uit hun eigen pand gezet, afvalverwerking is er niet meer...

...en de gemeente gaat vol aan de bak met vegatarische hapjes op de bbq, genderneutrale toiletten en mensen die hun gezicht zwart schminken.

Het lijkt wel een klucht. Over 100 jaar kijkt men op deze periode terug met een blik van :')
Waarom denk je dat het over 100 jaar beter gaat?
Amsterdammers stemmen met vol bewustzijn op deze debielen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_189050979
Ik zou als ondernemer overigens gewoon weigeren om de tafel te gaan. Heb wel wat beters te doen en de desbetreffende ambtenaar ook vermoed ik.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')