abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 september 2019 @ 13:42:37 #1
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_189006351
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

woensdag 18 september 2019 @ 13:52:19 #2
346653 Ceviche
pi_189006483
Kolven op werk wil niet echt lukken -O-
Ik kom nu nauwelijks aan 2 voedingen (3 kolfsessies) en het gaat ook niet bepaald de goede kant op, het wordt elke keer minder.

Borstvoeding geven gaat op zich goed, nauwelijks stuwing meer, ik heb het gevoel dat vraag en aanbod goed op elkaar zijn ingespeeld, goed gevoede baby ^O^ maar met een kolf wil het niet meer lukken.
Vanochtend kolfde ik 130 ml, nu maar 30 en vanmiddag zal het ook niet zoveel zijn. Gisteren ook maar 270 ml in totaal.
Heb vandaag nutrilon meegegeven naar de GO want geen melk meer :{ m'n baby drinkt 4x150 ml ongeveer dus ik kom wat tekort :P

Nou ben ik van plan om de komende dagen elke ochtend even te kolven, dan heb ik weer een voorraadje en gaat misschien m'n productie wat omhoog.
Hebben jullie nog tips?
Ik gebruik een handkolf, heb ook een elektrische thuis. Voorheen had ik meestal wat stuwing, nu niet meer. Dit schiet zo niet echt op.
  woensdag 18 september 2019 @ 14:41:41 #3
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189007165
Hoe is je kleintje ook alweer ceviche? En hoe lang ben je weg?

Ik heb zelden 270 gekolfd in drie keer, maar prul dronk ook maar 2 x 125-150 als ik weg was. In totaal makkelijk zeven of acht voedingen, maar met een droomvoeding voor ik weg ga en meteen aanleggen als ik terug kom, red ik dat precies.

En ik kolf elektrisch wel echt meer dan met een handkolf. Heb je dat al geprobeerd?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_189007280
Ik ben echt zo fan van mn nieuwe kolf. Ik heb de ardo dubbele kolf gekocht, super stil.

Ik kolf 1 voeding per 24 uur af, die geven we samen voordat we de nacht in gaan. Ik kolf dan 2x 100 en dan zien we gewoon wat ze drinken. Meestal zo rond de 60 cc wordt er wel gedronken, mocht er dan nog 1 een slok na willen dan is dat zo gegeven terwijl ze in de wieg al liggen.

Wat overblijft staat in de koelkast en ik heb nu ruim 1 voeding staan voor het geval dat ik ff weg ben en J thuis is en precies dan er 1 honger krijgt.

De nachtvoeding gaat gewoon aan de borst, net als alle andere.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:12:47 #5
346653 Ceviche
pi_189008175
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:41 schreef Tink89 het volgende:
Hoe is je kleintje ook alweer ceviche? En hoe lang ben je weg?

Ik heb zelden 270 gekolfd in drie keer, maar prul dronk ook maar 2 x 125-150 als ik weg was. In totaal makkelijk zeven of acht voedingen, maar met een droomvoeding voor ik weg ga en meteen aanleggen als ik terug kom, red ik dat precies.

En ik kolf elektrisch wel echt meer dan met een handkolf. Heb je dat al geprobeerd?
Hij is nu iets meer dan 7 kilo, ik voed 's ochtends om 06:00 en dan ben ik half 7 's avonds weer thuis.
Hij drinkt dan rond 9 uur, rond 12 uur, 3 uur, half 6.
Elektrisch kolven doe ik vaker, maar alleen in de ochtend (een uur na een ochtendvoeding, dan zijn de borsten nog vrij vol ook). Dat was 's middags ook niet zo'n succes, maar dat zal ik eens proberen de komende dagen.
Ik heb de laatste weken ook het gevoel dat m'n productie niet enorm is, dat m'n borsten leeg raken. op zich geen probleem, precies genoeg aanbod voor de vraag :+ maar kolven wordt dan wel lastiger. Misschien loopt m'n productie terug?
Volgens mij kan ik met een kolf niet zoveel melk eruit krijgen als m'n baby wanneer hij drinkt. Ik voel gewoon wat knobbels die wel worden weggedronken maar die ik nooit weggekolfd krijg. Ik kolf trouwens rond 10 uur, half 2 en 4 uur.
  woensdag 18 september 2019 @ 16:20:37 #6
346653 Ceviche
pi_189008250
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:49 schreef Ticootje het volgende:
Ik ben echt zo fan van mn nieuwe kolf. Ik heb de ardo dubbele kolf gekocht, super stil.

Ik kolf 1 voeding per 24 uur af, die geven we samen voordat we de nacht in gaan. Ik kolf dan 2x 100 en dan zien we gewoon wat ze drinken. Meestal zo rond de 60 cc wordt er wel gedronken, mocht er dan nog 1 een slok na willen dan is dat zo gegeven terwijl ze in de wieg al liggen.

Wat overblijft staat in de koelkast en ik heb nu ruim 1 voeding staan voor het geval dat ik ff weg ben en J thuis is en precies dan er 1 honger krijgt.

De nachtvoeding gaat gewoon aan de borst, net als alle andere.
Ik heb in de kraamweek een dubbele kolf geprobeerd maar ik vond dat zo onhandig! Het lekte er ook steeds aan een kant, kon ze niet tegelijk aanduwen zeg maar :')
pi_189008271
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:20 schreef Ceviche het volgende:

[..]

Ik heb in de kraamweek een dubbele kolf geprobeerd maar ik vond dat zo onhandig! Het lekte er ook steeds aan een kant, kon ze niet tegelijk aanduwen zeg maar :')
Kostte hier ook wat oefening om het voor elkaar te krijgen, dat dubbelzijdig kolven maar het gaat steeds beter nu. Heb je al een kolfbh geprobeerd?
  woensdag 18 september 2019 @ 16:30:05 #8
346653 Ceviche
pi_189008343
quote:
17s.gif Op woensdag 18 september 2019 16:23 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Kostte hier ook wat oefening om het voor elkaar te krijgen, dat dubbelzijdig kolven maar het gaat steeds beter nu. Heb je al een kolfbh geprobeerd?
Nee, thuis kolf ik niet supervaak en op werk gebruik ik een handkolf. Misschien moet ik dat maar eens omdraaien.
  woensdag 18 september 2019 @ 17:54:47 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_189009305
Ik zit met in een hand een flesje en de andere houd ik op z'n plek met m'n arm. Heb een hand vrij om te bladeren in m'n boek.

En ceviche, zou je de voedingen iets anders kunnen verdelen op de dag zodat je kleintje om half zeven meteen weer drinkt? En dan overdag eentje minder?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_189011155
Mijn dochter is nu 9 dagen oud en sinds gister leg ik haar volledig aan ipv het geven van borstmelk via een fles. Waar ze zich eerder niet meldde en echt wakker gemaakt moest worden voor een voeding meldt ze zich sinds gistermiddag overdag ineens om de 2 uur en vandaag zelfs om de 1,5 uur. ‘S nachts meldt ze zich niet. Ik merk dat het me een beetje onzeker maakt en dat ik me afvraag of dit ‘normaal’ is of dat ik evt niet genoeg heb of zoiets? Iemand hier die me een beetje gerust kan stellen?
pi_189011203
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:21 schreef Whoopje het volgende:
Mijn dochter is nu 9 dagen oud en sinds gister leg ik haar volledig aan ipv het geven van borstmelk via een fles. Waar ze zich eerder niet meldde en echt wakker gemaakt moest worden voor een voeding meldt ze zich sinds gistermiddag overdag ineens om de 2 uur en vandaag zelfs om de 1,5 uur. ‘S nachts meldt ze zich niet. Ik merk dat het me een beetje onzeker maakt en dat ik me afvraag of dit ‘normaal’ is of dat ik evt niet genoeg heb of zoiets? Iemand hier die me een beetje gerust kan stellen?
Volgens mij is een regeldag na 9 dagen supernormaal :)
pi_189011404
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:23 schreef Jentin het volgende:

[..]

Volgens mij is een regeldag na 9 dagen supernormaal :)
🙈 de kraamhulp zei het nog maar niet bij stil gestaan dat dat het wel eens zou kunnen zijn. Net even wat beter ingelezen qua regeldagen en idd, daar lijkt het dus wel op.
pi_189011406
Ik dacht ook meteen regeldag inderdaad.
pi_189011436
Ceviche, ik heb laatst de nieuwste medela gekocht en merk echt verschil ten opzichte van de oude medela die ik van een collega had gekregen. De kolf maakt dus wel wat verschil. Een kolf bh kan ik echt aanraden. Twee handen vrij is zoo relaxt. Verder herken ik wat je zegt, dat de kolf en de baby andere klieren aanspreken. Sinds Bug naar de GO gaat, heb ik weer de hele tijd een dreigende borstontsteking in de linkerborst. De kolf leegt hem gewoon niet goed. Ook kan ik fenegriekpillen aanraden om je productie een boost te geven. Je kunt ook proberen om in het weekend elke dag een uur te powerpompen op het tijdstip waarop je normaal op je werk kolft. 5 minuten op en af. Om je borsten even het signaal te geven dat ze op dat tijdstip aan de slag moeten.

Whoopje, gefeliciteerd met je kleine meisje! Jeetje dat we al zoveel verder zijn zeg. En ik denk dat ze gewoon aan het regelen is bij je. Vaker drinken zorgt voor een hogere productie en als dat er is zal ze weer minder vaak gaan drinken, omdat ze meer binnenkrijgt. Het hoort erbij en gaat weer over. Ik heb in het begin soms uren achter elkaar met Bugs gelegen. Netflix aan op telefoon en gaan. En 's nachts af en toe vriend eruit voor een fles zodat ik kon slapen. Ik moest na 4 weken van bijna BV afgebouwd naar 100% BV komen toen ze ineens wel aanhapte na al die tijd.

En je hebt echt wel genoeg. Je borsten produceren ook tijdens het drinken melk en ook als ze als lege theezakjes aanvoelen. Echt leeg zijn ze nooit. Het zijn gelukkig geen melkpakjes, maar melkfabriekjes. Komt goed. En als je je echt zorgen maakt, luiers checken, wegen of ze groeit en bij het borstvoedingscafe hier kun je voor en na de voeding wegen om exact te weten hoeveel je baby drinkt. Heeft een lactatiekundige of je kraamzorg meegekeken en het goedgekeurd?
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_189011532
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:21 schreef Whoopje het volgende:
Dit vandaag dus x2. De melkbar is gewoon vol continu open vandaag.

Regeldagje. Go with the flow.
pi_189011675
@Rebubbled, kraamzorg heeft idd meegekeken en goedgekeurd dat ik volledig aanleg. Denk dat het nu even meer mijn onzekerheid is dan wat anders.

@Ticootje, fijn die herkenning! Ik leg ook gewoon maar iedere keer aan als ze zich meldt
pi_189018220
Zelfs met baby 4 (en 5) aan de borst wordt je toch weer een beetje onzeker hoor ;)

Ik heb elk uur gezien vannacht. Laten we het erop houden dat de nachtvoedingen een perfecte boost zijn voor de productie. Positiever kan ik het niet bekijken.

Koos sliep van 12 tot 4, Robin vond dat er gewoon continu melk moest zijn. Zn luier maat 1 heeft het net gehouden zoveel heeft meneertje gedronken vannacht.
pi_189043384
Mijn zoektocht naar een fatsoenlijke voedingsbh is uiteindelijk geslaagd. Lang leve internet, 2 bh's van Cake besteld en ze zitten toch een partij fantastisch O+. Bizar groot aanbod aan maten trouwens, van 65A t/m 95L.
pi_189043832
Ik heb ze ook van cake. <3 fijn merk idd.
pi_189049767
Ieder uur zien doe ik al 3 dagen *gaap*
Schudden voor gebruik
  zaterdag 21 september 2019 @ 11:50:13 #21
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_189052950
Hoi :W

Hier ging het borstvoeden vanaf de geboorte zo ontzettend goed, maar nu heb ik een borstontsteking te pakken ;(
De koorts die ik gisteren had is gelukkig wel verdwenen, dus ik hoop dat het met vaak aanleggen/ kolven vanzelf weer weggaat.
Ik vermoed dat het komt omdat m'n borsten zo bekneld raken achter de draagdoek. Ook balen dat ik die nu dus even niet kan gebruiken want zowel ik als beeb waren er zo'n fan van.

Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_189053830
Ibuprofen! Bij beginnende ontstekingen mijn redder geweest de afgelopen maanden. En je baby goed aanleggen, en meemasseren tijdens het voeden. Dat doet pijn, maar het hielp hier wel. Ik duw de melk richting tepel zeg maar.
Sterkte!

Tico en Whoopje, gefeliciteerd met jullie babies!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_189053852
Oh, en een borstontsteking vanwege draagdoek is wel erg ruk. Weet je zeker dat er niks in je borst drukt aan knoopjes van een shirt of beugel van bh bijvoorbeeld? (Of handjes!) Draagdoek zou niet de oorzaak moeten zijn, mits goed geknoopt.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  zaterdag 21 september 2019 @ 13:43:28 #24
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_189054196
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 13:11 schreef Morretje het volgende:
Oh, en een borstontsteking vanwege draagdoek is wel erg ruk. Weet je zeker dat er niks in je borst drukt aan knoopjes van een shirt of beugel van bh bijvoorbeeld? (Of handjes!) Draagdoek zou niet de oorzaak moeten zijn, mits goed geknoopt.
Hmm, ik draag alleen bhs zonder beugel en wel strakke/ aansluitende kleding maar alles is rekbaar. Met de draagdoek om voel ik druk op mn borsten. Ze worden ook vaak n beetje naar de zijkant geduwd. Ik heb instructies van verschillende filmpjes gekeken en zou eigenlijk niet weten hoe ik t anders moet knopen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_189080979
En dan zit je haaka zo volgelekt dat hij van je borst afknalt en je als een ware ninja de boel in een reflex weet op te vangen en je net slapende baby droog door snurkt.... ipv dat je weeeeeeeeeeer opnieuw kunt beginnen met verkleden, omhoog houden ivm hik (want dat is standaard als je haar verkleed/verschoond) en weer in slaap proberen te sussen.

Waar is mijn cape? :P
Schudden voor gebruik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')