abonnement Unibet Coolblue
pi_188902217
Islamitisch lesboekje aangepast na omstreden passages over homoseksualiteit

Op 44 islamitische basisscholen in Nederland, die zijn aangesloten bij de islamitische scholenkoepel ISBO, wordt lesmateriaal gebruikt waarin onder meer staat waarom Allah homoseksualiteit verafschuwt en gemeenschap met iemand van hetzelfde geslacht verboden is. De belangenorganisatie voor lhbt’ers COC noemt de teksten in het door de ISBO ontwikkelde seksuele voorlichtingsboek onacceptabel en eist dat de onderwijsinspectie ingrijpt.

Volgens de NOS komen in het boek Help! Ik word volwassen niet alleen educatief bedoelde, controversiële passages over homoseksualiteit voor, maar staan er ook alinea's in over waarom jongens en meisjes elkaar niet mogen aankijken en het advies om toch vooral geen ‘kleding van ongelovigen’ te dragen. Na vragen over de gewraakte passages heeft de Islamitische Schoolbesturen Organisatie (ISBO) inmiddels een aanvullende handleiding voor docenten naar de scholen gestuurd. Ook zijn sommige onderdelen geschrapt. ,,Dat is gedaan omdat zinsneden in het boek multi-interpretabel zijn en daardoor anders kunnen worden uitgelegd”, aldus de ISBO in een verklaring.

In het hoofdstuk over homoseksualiteit staat in Help! Ik word volwassen onder meer een vrij heftige tekst uit de koran waarin wordt verklaard waarom de profeet Allah ooit een volk liet uitmoorden omdat mannen er gemeenschap hadden met mannen en vrouwen met seksegenoten. ,,Op dit verhaal is het verbod in de islam op het hebben van gemeenschap met iemand van hetzelfde geslacht gebaseerd”, staat in het boek. Ook wordt uitgelegd waarom volgens islamitische principes ‘geslachtsverandering niet is toegestaan’ en dat Allah jongens die op meisjes willen lijken (en andersom) vervloekt.

Kleding
In de aanvullende toelichting die de scholenkoepel voor leraren maakte, staat overigens nadrukkelijk dat er geen geweld tegen homoseksuelen mag worden gebruikt. Verder heeft de ISBO een passage uit het boek gehaald waarin meisjes wordt geadviseerd foto's te verzamelen van moslimmeisjes die goed en slecht gekleed zijn. Die kiekjes moesten ze op de schooltoiletten hangen.

De Inspectie van het Onderwijs ziet vooralsnog geen aanleiding om in te grijpen omdat de passages niet in strijd zijn met basiswaarden van de democratische rechtsstaat. COC vindt wel dat de overheid moet ingrijpen en het boek nog eens goed moet scannen. ,,Je zult als islamitisch transgendermeisje of homojongen maar op een school zitten die deze methode gebruikt en in feite te horen krijgen dat je er niet mag zijn. Dat is afschuwelijk, onacceptabel en strijd met de wet. Scholieren hebben recht op een school waar ze zich veilig en geaccepteerd voelen, en dat kan niet met zo’n lesmethode’’, zegt voorzitter Astrid Oosenbrug in Nieuwsuur. Help! Ik word volwassen - waarvan een versie voor jongens en meisjes bestaat - wordt sinds 2013 gebruikt en werd samengesteld omdat alle scholen in Nederland, dus ook islamitische, verplicht zijn seksuele diversiteit onder de aandacht van leerlingen te brengen.

Verontwaardiging
Er is overigens niet alleen verontwaardiging over het lesboek, maar ook over salafistische ideeën die kinderen worden ingeprent op zogenoemde weekendscholen in moskeeën. Regeringspartijen VVD en ChristenUnie reageerden gisteren op een onderzoek van Nieuwsuur en NRC Handelsblad. Zij zien ook hier een rol weggelegd voor de onderwijsinspectie. Die zou moeten bekijken of kinderen niet wordt geleerd zich van de Nederlandse samenleving af te keren.

De Inspectie van het Onderwijs benadrukt dat ze niet de bevoegdheid heeft zulke ‘clubs’ te controleren. De dienst gaat alleen over scholen die door het Rijk als school zijn erkend. Dat is bij de ‘scholen’ waarover Nieuwsuur en NRC berichtten, niet het geval. Daar wijst ook minister Arie Slob (Onderwijs) op. Volgens hem is de discussie over dit ‘informele onderwijs’ een hele principiële. ,,Die mag altijd worden gevoerd.” Een rol voor de inspectie zou betekenen dat de wet moet worden gewijzigd en ‘daar ben je ook wel even zoet mee’, aldus Slob.

Verder wil Slob niet op de zaak ingaan, onder meer omdat in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken momenteel een onderzoek loopt naar deze vormen van informele scholing, en de buitenlandse financiering ervan. ,,Elke stroming die antidemocratische, anti-integratieve en onverdraagzame boodschappen verspreidt, ook in informele scholing, is onacceptabel”, laat minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) weten. De resultaten van het onderzoek worden begin volgend jaar verwacht.

Bron:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ksualiteit~a4abb946/
  woensdag 11 september 2019 @ 21:30:10 #2
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_188902268
Nou schokkend allemaal hoor :)
pi_188902279
1. Die afbeelding op de voorkant van dat boek al :')



2.
quote:
...staan er ook alinea's in over waarom jongens en meisjes elkaar niet mogen aankijken en het advies om toch vooral geen ‘kleding van ongelovigen’ te dragen...
:')

3.
quote:
",,Op dit verhaal is het verbod in de islam op het hebben van gemeenschap met iemand van hetzelfde geslacht gebaseerd”, staat in het boek. Ook wordt uitgelegd waarom volgens islamitische principes ‘geslachtsverandering niet is toegestaan’ en dat Allah jongens die op meisjes willen lijken (en andersom) vervloekt."
:')

4.
quote:
meisjes wordt geadviseerd foto's te verzamelen van moslimmeisjes die goed en slecht gekleed zijn. Die kiekjes moesten ze op de schooltoiletten hangen.
:')

Kan dit stoppen?

quote:
De Inspectie van het Onderwijs ziet vooralsnog geen aanleiding om in te grijpen omdat de passages niet in strijd zijn met basiswaarden van de democratische rechtsstaat.
Kennelijk niet :')
pi_188902289
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:30 schreef detaris het volgende:
Nou schokkend allemaal hoor :)
Het hersenspoelen wordt geen strobreed in de weg gelegd.
  Spellchecker woensdag 11 september 2019 @ 21:31:41 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188902291
Aangepast? Leeggehaald denk ik.
Gebruiken ze alleen de kaft.
pi_188902298
Wat zeggen ze over homoseksualiteit ?
Zelfde als Nashville verklaring ?
pi_188902301
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:31 schreef maily het volgende:
Aangepast? Leeggehaald denk ik.
Gebruiken ze alleen de kaft.
Alsof iemand gelooft dat die "leerkrachten" zich aan dat nagekomen briefje gaan houden :')
pi_188902305
Kan er even iemand opstaan die altijd roept dat het wel good komt met de integratie?
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_188902330
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:32 schreef Bloemkool het volgende:
Kan er even iemand opstaan die altijd roept dat het wel goed komt met de integratie?
Dit soort achterlijke boekjes werkt averechts.
pi_188902334
Het zijn dus geen erkende scholen? Dan vervullen die kinderen hun leerplicht dus ook niet, en moeten ze naar een echte school gaan. Lijkt me makkelijk op te lossen.
pi_188902341
Dat dit pas na 6 jaar naar buiten komt zegt wel genoeg over hoe geïsoleerd een bepaald deel van de samenleving opereert.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  woensdag 11 september 2019 @ 21:36:01 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_188902343
Oh wacht eens even, dit soort zieke hersenspoeling komt dus niet alleen voor in salafistische clubjes, maar ook op "gewone" islamitische basisscholen.

Wauw, wat schokkend zeg. Dit had niemand verwacht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_188902351
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:35 schreef Murdera het volgende:
Het zijn dus geen erkende scholen? Dan vervullen die kinderen hun leerplicht dus ook niet, en moeten ze naar een echte school gaan. Lijkt me makkelijk op te lossen.
Dit gaat over zaterdagscholen volgens mij.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  woensdag 11 september 2019 @ 21:38:40 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_188902378
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:32 schreef Geytenbeekje het volgende:
Wat zeggen ze over homoseksualiteit ?
Zelfde als Nashville verklaring ?
Homoseksualiteit zal worden afgewezen, net zoals in de Nasville verklaring.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 11 september 2019 @ 21:38:47 #15
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_188902380
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:31 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Het hersenspoelen wordt geen strobreed in de weg gelegd.
De Nederlandse nalatigheid op dit gebied werpt nu zijn vruchten af.

Al die geschokte reacties, poe poe. Jarenlang wegkijken en dan opeens gek opkijken dat islamitische haathuizen ook daadwerkelijke haathuizen blijken te zijn. :')
pi_188902417
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:38 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Homoseksualiteit zal worden afgewezen, net zoals in de Nasville verklaring.
Waarom zit iedereen dan zo te spuien ?
Conservatief-religieuzen delen die mening hetzij islamitisch-christelijk
pi_188902449
Schokkend nieuws inderdaad.
Land of the free. Home of the brave.
  Beste debater 2022 woensdag 11 september 2019 @ 21:44:52 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188902453
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:41 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waarom zit iedereen dan zo te spuien ?
Conservatief-religieuzen delen die mening hetzij islamitisch-christelijk
conservatief religieuzen zouden zich eens wat minder bezig moeten houden met wat volwassenen in hun slaapkamer uitspoken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 11 september 2019 @ 21:45:30 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_188902462
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:41 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waarom zit iedereen dan zo te spuien ?
Conservatief-religieuzen delen die mening hetzij islamitisch-christelijk
Omdat het een zieke mening is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_188902470
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

conservatief religieuzen zouden zich eens wat minder bezig moeten houden met wat volwassenen in hun slaapkamer uitspoken.
Dan trek je daar toch niets van aan ?
  Beste debater 2022 woensdag 11 september 2019 @ 21:47:00 #21
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_188902485
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:45 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dan trek je daar toch niets van aan ?
Zolang ze hun primitieve ideeën buiten het politiek discours houden doe ik dat ook.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_188902493
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Omdat het een zieke mening is.
Vrijheid van meningsuiting he ;)
Ik vind de seculiere kijk ziek en ijdel
Maar goed dan krijg ik weer een hele stortvloed over mij heen.
Of jullie wijzen het af als primitief.
Maar goed wat primitief is hoeft niet perse verkeerd te wezen.
pi_188902500
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:45 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dan trek je daar toch niets van aan ?
Precies, vrijheid is een state of mind. Ook als je insjallah head first van het hoogste gebouw in de directe nabijheid gejonast wordt. _O_
pi_188902508
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zolang ze hun primitieve ideeën buiten het politiek discours houden doe ik dat ook.
Dat zal je dan niet snel krijgen van de door jouw gestemde partij
pi_188902513
-edit-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')