abonnement Unibet Coolblue
pi_188878677


De Band
Tool is opgericht in 1990 en bestond toen uit Maynard, Adam, Danny en Paul. In september 1995 verliet Paul de band en in november van hetzelfde jaar kwam de huidige bassist Justin erbij.

Deze vier getalenteerde muzikanten geven ieder op hun eigen wijze de band een karakteristiek geluid. De muziek is sterk gebaseerd op de ritme-sectie waarbij verschillende maatsoorten moeiteloos aan elkaar worden geknoopt, maar het gehoor niet vermoeien. De gitaar-partijen zijn doordacht en maken de sfeer van het nummer. Maynard James Keenan weet tenslotte met zijn karakteristieke stem en de boodschap in zijn teksten de luisteraar steeds een stap verder mee te nemen. In tegenstelling tot veel andere bands in het zwaardere genre weet Tool de nodige artistieke diepgang in haar muziek te leggen.

In 2019 kwam dan eindelijk na het jarenlange wachten een nieuwe plaat: Fear Inoculum.

Teksten
De teksten, maar ook de muziek zijn dan weer filosofisch of spiritueel, maar ook de persoonlijke ontwikkelingen en interesses zijn duidelijk te horen. Zo is in Lateralus de interesse in wiskunde van Danny te horen. In dit nummer zijn op verschillende plaatsen de Rij van Fibonacci te vinden:


Het vorige studioalbum (10.000 days) verwijst met de titel en enkele nummers naar de moeder van Maynard, die 27 jaar (ongeveer 10.000 dagen) in een rolstoel zat, voordat ze overleed.

Kunst
Naast de (video-)clips van Adam Jones, blijkt ook uit de coverart van (met name) de laatste albums de interesse voor kunst. Alex Grey heeft bijvoorbeeld de hoezen voor 10.000 days en Lateralus gemaakt. Voor 10.000 days ontving Tool een Grammy voor 'Best Recording Package'. (de band heeft er in totaal drie gewonnen, ook met Ænima en Schism). De cd-release van Fear Inoculum kwam uit met een 4k schermpje met een accu (die op te laden is via USB).



Tijdens optredens spelen videoclips een belangrijke rol. Maynard zelf staat zelf op de achtergrond, waardoor beeld, licht en geluid alle aandacht krijgen.

De officiële videoclips zijn vaak absurd, donker en luguber.


Projecten van bandleden
De bandleden hebben elk ook hun eigen projecten of spelen in andere bands. Zo is (was?) er A Perfect Circle, waar Maynard in zong, Volto! en ZAUM waar Danny in drumt en is Maynard actief met Puscifer.

Discografie:
Tool (Demo) - 1991
Opiate (EP) - 1992
Undertow - 1993
Ænima - 1996
Salival - 2000
Lateralus - 2001
Schism DVD - 2005
Parabola DVD - 2005
10,000 Days - 2006
Vicarious DVD - 2007
Fear Inoculum - 2019

Officiële website:
Toolband
Andere websites:
Toolshed
Nederlandstalige Wiki
Engelstalige Wiki
A Perfect Circle
Puscifer

Historie:
Topicreeks: TOOL



[ Bericht 1% gewijzigd door Gehenna op 10-09-2019 13:10:24 ]
nee, jij dan!
pi_188878711
Hier maar weer verder, OP een kleine update gegeven
nee, jij dan!
pi_188879789
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 11:17 schreef Gehenna het volgende:
Al met al kan ik wel zeggen dat ik meer heb met 'ogenschijnlijke simpele muziek' waar veel meer in blijkt te zitten, dan de 'ogenschijnlijke moeilijke muziek' die toch vrij leeg en lui blijkt (zoals deze tool haha :P )
Dat laatste mag je me even uitleggen. Wat is er volgens jou dan precies leeg en lui aan Fear Inoculum?

Want volgens mij zit je er volledig naast.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_188880388
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 14:33 schreef brother52 het volgende:

[..]

Dat laatste mag je me even uitleggen. Wat is er volgens jou dan precies leeg en lui aan Fear Inoculum?
Het klinkt wat mij betreft gewoon saai op veel momenten. Veel niet echt inspirerende riffjes, die mij veel te lang door gaan. Ook is er vaak maar 1 'interessant' ding tegelijk bezig, wat bij de andere platen veel minder was, wat die dus in vergelijking voller laat klinken. Telkens als ik de plaat luister, merk ik dat ik check hoe lang bepaalde stukken nog gaan duren. En dat is vreemd, want ik ben normaal gek op lange (prog) nummers. Sommige delen klinken als regelrechte zelfplagiaat. En de interludes klinken als iemand die voor het eerst met een synth-VST mag spelen.

En al die dingen hebben ik nooit eerder bij Tool gehad, ook 10.000 days, die ik wel 'ietsje' minder vond dan de vorigen, blijft gewoon een prima plaat die vol en geïnspireerd klinkt. (al heb ik 'm nooit heel veel gedraaid). Onlangs luisterde ik 'm direct na de nieuwe, en dan viel 't mij gewoon echt op dat FI gewoon een stuk ziellozer klinkt. Maar goed, nog steeds zou ik het geen slechte plaat noemen, maar meer dan een 6,5/10 zou ik 'm niet geven.

quote:
Want volgens mij zit je er volledig naast.
Oh, mijn persoonlijke mening over hoe ik deze plaat ervaar, klopt niet? :P ok
nee, jij dan!
  dinsdag 10 september 2019 @ 15:30:55 #5
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_188880504
Gelet op de
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:18 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Oh, mijn persoonlijke mening over hoe ik deze plaat ervaar, klopt niet? :P ok
Het is je mening, dus prima. Vraag me wel af of dit album ooit een kans bij je heeft gehad aangezien je er al voor verschijning moe van was.

Snap overigens oprecht niet hoe je een plaat waar hoorbaar zoveel aandacht en detail in zit lui en leeg kunt noemen. Ik vind dit wel een album dat ik niet op de achtergrond kan luisteren zoals ik dat bij bijvoorbeeld Aenima en Undertow wel kan. Deze moet ik wel echt vol gas opzetten en er dan voor gaan zitten, anders komt ie minder binnen.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_188880543
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:30 schreef TAV74 het volgende:
Het is je mening, dus prima. Vraag me wel af of dit album ooit een kans bij je heeft gehad aangezien je er al voor verschijning moe van was.
Ja ik was wel een beetje Tool-moe (lees: hype moe) in de loop naar het album. Dat is wel weg nu, dankzij deze heb ik de oude platen wel weer een paar keer gedraaid :Y
nee, jij dan!
pi_188880599
Nou, kom op met die Europese data voor 2020 dan :D
Bleuh.
  dinsdag 10 september 2019 @ 16:25:11 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_188881180
Meningen verschillen en naar mijn mening is het na zo’n tien dagen luisteren een toppertje.
(Ofschoon ik Chocolate Dip tijdverspilling vind)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_188881401
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 september 2019 12:59 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Ah is dat het, het is geen smaak, ik zal wel niet goed luisteren.
Mja. Ik vind dat je het nu wel heel erg snel bij jezelf bent nagegaan. Geef het wat meer tijd. :P
pi_188881857
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 16:40 schreef RetepV het volgende:

[..]

Mja. Ik vind dat je het nu wel heel erg snel bij jezelf bent nagegaan. Geef het wat meer tijd. :P
Nouja ik zal 'm vast nog wel een paar keer draaien hoor, maar ik heb 'm nu zo'n 5 of 6 keer gehoord. Al vaker dan ik doorgaans doe voordat ik een mening vorm voor een album, en er is ook voor mij niets veranderd in die keren. Ik zie het niet gebeuren dat er nog iets daarin nog iets positiefs gaat veranderen.

Sowieso heb ik eigenlijk nooit meer dat ik moet 'wennen' oid aan een album, behalve bij (voor mij) compleet nieuwe genre's af en toe. Dat je een nieuwe manier van luisteren/waarderen moet leren (bijv. My Bloody Valentine, Swans, Free-Jazz, glitch etc.). En zeker niet bij albums die grotendeels herhaling van zetten zijn (waar trouwens weinig mis mee hoef te zijn).
nee, jij dan!
pi_188881879
Heerlijk album, alleen het derde nummer snap ik niks van. Die klinkt voor geen meter. Staat hier lekker op repeat met mijn Beats Studio3 Wireless.

[ Bericht 20% gewijzigd door Bosbeetle op 11-09-2019 09:07:45 ]
pi_188883054
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:18 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Het klinkt wat mij betreft gewoon saai op veel momenten. Veel niet echt inspirerende riffjes, die mij veel te lang door gaan. Ook is er vaak maar 1 'interessant' ding tegelijk bezig, wat bij de andere platen veel minder was, wat die dus in vergelijking voller laat klinken. Telkens als ik de plaat luister, merk ik dat ik check hoe lang bepaalde stukken nog gaan duren. En dat is vreemd, want ik ben normaal gek op lange (prog) nummers. Sommige delen klinken als regelrechte zelfplagiaat. En de interludes klinken als iemand die voor het eerst met een synth-VST mag spelen.

En al die dingen hebben ik nooit eerder bij Tool gehad, ook 10.000 days, die ik wel 'ietsje' minder vond dan de vorigen, blijft gewoon een prima plaat die vol en geïnspireerd klinkt. (al heb ik 'm nooit heel veel gedraaid). Onlangs luisterde ik 'm direct na de nieuwe, en dan viel 't mij gewoon echt op dat FI gewoon een stuk ziellozer klinkt. Maar goed, nog steeds zou ik het geen slechte plaat noemen, maar meer dan een 6,5/10 zou ik 'm niet geven.
Ze hebben met dit album alles weer een stuk verder uitgediept en doorontwikkeld. De gelaagdheid die de vorige albums hadden is er nog steeds maar is een stuk subtieler geworden en dat maakt het juist een heel stuk interessanter om naar te luisteren, ook omdat ze de opbouw van de nummers weer een stuk beter gedaan hebben. Vergelijk de opbouw van Pneuma maar eens met die van bijvoorbeeld Pushit.

En die ontwikkeling is er bij elk album te horen. Elk album is weer een stap verder alleen omdat er nu zo lang tussen zat hebben ze meteen 6 stappen gedaan in plaats van 1 of 2.

Wat betreft de de niet inspirerende rifjes.. geen idee of je zelf ook een instrument speelt (maakt dat uit dan? Jazeker!) maar ik hoor meer dan genoeg voorbij komen.
De dubbele gitaarlijntjes in Invincible bijvoorbeeld...

quote:
[..]

Oh, mijn persoonlijke mening over hoe ik deze plaat ervaar, klopt niet? :P ok
Nou, je zet het er neer als feit, niet als mening :P
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  dinsdag 10 september 2019 @ 20:03:03 #13
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_188884416
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:38 schreef brother52 het volgende:

[..]

Ze hebben met dit album alles weer een stuk verder uitgediept en doorontwikkeld. De gelaagdheid die de vorige albums hadden is er nog steeds maar is een stuk subtieler geworden en dat maakt het juist een heel stuk interessanter om naar te luisteren, ook omdat ze de opbouw van de nummers weer een stuk beter gedaan hebben. Vergelijk de opbouw van Pneuma maar eens met die van bijvoorbeeld Pushit.

En die ontwikkeling is er bij elk album te horen. Elk album is weer een stap verder alleen omdat er nu zo lang tussen zat hebben ze meteen 6 stappen gedaan in plaats van 1 of 2.

Wat betreft de de niet inspirerende rifjes.. geen idee of je zelf ook een instrument speelt (maakt dat uit dan? Jazeker!) maar ik hoor meer dan genoeg voorbij komen.
De dubbele gitaarlijntjes in invincible bijvoorbeeld
Prima verwoord en eens. Ik heb ook vrienden die serieus muziekliefhebber zijn maar Tool voorheen niet trokken en nu juist wel omdat de opbouw beter is en ze het daardoor muzikaal beter kunnen volgen. Of je het daarmee beter vindt of niet is persoonlijk, maar kwalitief is er vanuit muzikaal oogpunt echt heel weinig op aan te merken.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_188885703
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 15:37 schreef PimD het volgende:
Nou, kom op met die Europese data voor 2020 dan :D
Let's goooo. Volgens mij moet ik me kapot schamen. Ik ben een groot liefhebber van prog-rock maar ik luister nu pas voor het eerst een volledig album van Tool. Tis muziek waar je even voor moet zitten en de laatste tijd ben ik weinig in de gelegenheid geweest om volledige albums van A tot Z te luisteren. Nu met het nieuwe album kwam het zo even uit.

Overigens is mijn favo nummer van het (nieuwe) album wel heel erg duidelijk: Pneuma.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_188889067
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 21:05 schreef Keyos het volgende:

[..]

Let's goooo. Volgens mij moet ik me kapot schamen. Ik ben een groot liefhebber van prog-rock maar ik luister nu pas voor het eerst een volledig album van Tool. Tis muziek waar je even voor moet zitten en de laatste tijd ben ik weinig in de gelegenheid geweest om volledige albums van A tot Z te luisteren. Nu met het nieuwe album kwam het zo even uit.

Overigens is mijn favo nummer van het (nieuwe) album wel heel erg duidelijk: Pneuma.
Ik snap de obsessie die mensen met Pneuma hebben echt niet :@

Tis een van mijn minst favoriete nummers van het album. Ik kan het niet echt verklaren.
  woensdag 11 september 2019 @ 07:19:02 #16
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_188889672
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 00:32 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Ik snap de obsessie die mensen met Pneuma hebben echt niet :@

Tis een van mijn minst favoriete nummers van het album. Ik kan het niet echt verklaren.
Dat snap ik dan weer niet :o Die ombouw in het middendeel O+
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_188890312
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2019 19:37 schreef PimD het volgende:

[..]

Welk 3e nummer? Invincible of het Litany... tussendingetje?
Litanie Contre La Peur, dat is geen gehoor.
pi_188891097
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 september 2019 18:38 schreef brother52 het volgende:
En die ontwikkeling is er bij elk album te horen. Elk album is weer een stap verder alleen omdat er nu zo lang tussen zat hebben ze meteen 6 stappen gedaan in plaats van 1 of 2.
Nou ik hoor dit echt niet terug. Zoveel verschil zit er niet in vergeleken bij de voorgaande. Ze gaan juist achteruit wmb. Sowieso vind ik dat Tool nogal wordt overgewaardeerd hier (ja fantopic, maar toch), we hebben het gewoon over leuke progressieve/alternatieve puber metal, met pseudo-intellectuele teksten (wat helemaal prima is, daarom vind ik ze ook tof), maar men doet alsof je het de nieuwe komst van Stravinsky of Coltrane is of zo :P En als je zegt dat je het niet zo heel best vind, dat ligt dat aan diegene, die 'snapt het niet' of heeft nog niet 'goed genoeg' geluisterd. Doet me denken aan deze meme: "To be fair, you have to have a very high IQ to understand <x>.."

quote:
Wat betreft de de niet inspirerende rifjes.. geen idee of je zelf ook een instrument speelt (maakt dat uit dan? Jazeker!) maar ik hoor meer dan genoeg voorbij komen.
De dubbele gitaarlijntjes in Invincible bijvoorbeeld...
Ik speel zelf een beetje gitaar, en er zitten inderdaad stukken in die prima zijn, en ook menig solo ga ik nooit na kunnen spelen. Maar daar tegenover staan net zo veel stukken simpele en saaie stukken waarvan ik mij afvraag wat de bandleden daar nog uithalen voor hunzelf na zoveel jaar spelen.

Maar goed, virtuositeit doet me sowieso weinig. Dus dat hoeft geen issue te zijn. Als het een tof nummer is, is zoiets een leuk extraatje, maar over algemeen wordt ik liever emotioneel geprikkeld/meegesleept door muziek, en dat gebeurt bij deze dus niet zo veel. (Vandaar dat ik het ook wat meer zielloos genoemd heb).
nee, jij dan!
pi_188891748
Van de vele reviews die zijn geschreven over het album vind ik deze bij uitstek het meest treffend. Spot on, zelfs :s).

http://www.enola.be/2019/09/09/tool-fear-inoculum-2/
pi_188892236
Haha, dad rock omdat de mensen die Tool kennen nu vaak vaders zijn. Dat is wel erg makkelijk.
  woensdag 11 september 2019 @ 12:03:19 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_188893060
quote:
14s.gif Op woensdag 11 september 2019 10:40 schreef Orbeatle het volgende:
Van de vele reviews die zijn geschreven over het album vind ik deze bij uitstek het meest treffend. Spot on, zelfs :s).

http://www.enola.be/2019/09/09/tool-fear-inoculum-2/
Herkenbaar die referentie aan On the Run van Pink Floyd. :)

Ook zo’n (IMHO) oeverloos zwalknummer.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_188893355
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 11:13 schreef totalatool het volgende:
Haha, dad rock omdat de mensen die Tool kennen nu vaak vaders zijn. Dat is wel erg makkelijk.
Neem dat even met een korreltje zout, fanboy ;).
pi_188893463
quote:
12s.gif Op woensdag 11 september 2019 12:20 schreef Orbeatle het volgende:

[..]

Neem dat even met een korreltje zout, fanboy ;).
Ik lach er toch ook om? Ik ben zelf ook vader. Ik kende m'n vrouw en moeder van mijn kinderen nog niet eens toen 10,000 Days uitkwam. :P
pi_188893562
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 12:25 schreef totalatool het volgende:

[..]

Ik lach er toch ook om? Ik ben zelf ook vader. Ik kende m'n vrouw en moeder van mijn kinderen nog niet eens toen 10,000 Days uitkwam. :P
Hahah, point proven van dat artikel ;).
Los van het feit dat ze natuurlijk een beetje grappig zitten te doen vind ik hun recensie wel echt hout snijden. En de schrijfstijl van de recensenten daar is sowieso altijd van hoge klasse.
pi_188893598
Mijn punt is dat de term "dad rock" impliceert dat ik en die vele andere Toolfans niet meer open staan voor nieuwe muziek, maar teruggrijpen naar hun oude cd's en zeggen: "Vroeger, toen was alles beter."
En dat is onzin.

[ Bericht 2% gewijzigd door totalatool op 11-09-2019 12:55:05 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')