Amerika, het land van de onbegrensde mogelijkheden, en het land van de onbegrensde cuisine.
Ladies and gentlemen, welkom bij aflevering 2.
Zoals beloofd, een nieuw ziek Amerikaans recept:
ketchup soup. Weer een extreem makkelijk recept, dat ik moe van de noeste arbeid, gemakkelijk kan maken.

Want echte Amerikanen zijn ook lui.
Het verhaal achter dit recept:Dit recept schijnt vooral populair te zijn bij grootstedelijke alleenstaande moeders, aan het einde van de maand, wanneer ze door hun voedselbonnen heen zijn.
Waarom?
Omdat je dit recept
helemaal gratis kan maken! De zakjes ketchup kun je gratis bij de McDonalds of andere Amerikaanse vreetschuur halen. De cupjes koffiecreamer haal je gratis bij een koffietent (geen Starbucks maar één waar ze nog ouderwets Amerikaanse filterkoffie schenken). Bij de fastfoodketen Wendy's schijnen ze ook nog gratis saltine crackers weg te geven, heb ik op een Amerikaans forum gelezen, dus dan kan je dit recept dus helemaal GRATIS maken.
Van wat ik op Amerikaanse fora gelezen heb, herinneren veel Amerikanen die in armoedige omstandigheden zijn opgegroeid dit recept wel uit hun kindertijd.
Pro-tip: Een hotdog van $1 kopen. Je zakken (en die van je kids) helemaal volstouwen met de gratis ketchup zakjes van de hotdog tent. De hotdog kun je vervolgens in stukken knippen en door de soep verwerken. Het broodje kun je bij de soep eten ipv de crackers.
Ingredienten: • Tomatenketchup
• Cupjes vloeibare koffiecreamer
• Saltine crackers (zoute crackers)
• Kokend water
In Nederland is de ketchup van de McDonalds helaas niet gratis.

Dus ik heb gewoon de fles ketchup gebruikt die bij mij in de koel kast staat. Ook de cupjes koffieroom en de crackers komen bij mij gewoon uit de supermarkt. Water komt uiteraard gewoon uit de kraan, wel zo goedkoop.
Bereiding Ik deed 8 eetlepels ketchup in een kom. Vervolgens vulde ik de kom tot de rand met heet water uit de water koker. Goed roeren, zodat alle ketchup oplost in het water. Dit duurt even, want er blijft in eerste instantie wat ketchup op de bodem zitten.

Daarna goot ik het cupje koffieroom erdoor, voor een heerlijk romig effect.

Serveren met de crackers, en eet smakelijk!
Er is ook een nog alternatieve bereidingswijze waarbij je koud water bij de ketchup gooit, en het geheel dan in de magnetron doet. Daar heb ik dit keer niet voor gekozen.
Beoordeling: de substantieTot mijn verbazing is de substantie niet eens zo waterig als ik verwacht had.

Dat valt harstikke mee. De koffiecreamer laat witte spikkels in de soep achter, dat ziet er wat onsmakelijk uit.

Blijkbaar lost het niet op in de soep.
Beoordeling: de temperatuur Allereerst valt me op dat de soep wat aan de lauwe kant is kwa temperatuur, ondanks het hete water. Dit is ongetwijfeld te wijten aan het feit dat ik mijn ketchup net als alle andere sauzen standaard in de koel kast bewaar.
Beoordeling: de smaak Ik neem één hap en STERK!!!!

Alsof je zo'n blikje tomatenpurree leeg zit te vreten.

Heb het overgegoten in een grotere kom, en er nog een plens kokend water bijgegooid. Dat was wat beter toe doen. Amerikanen beweren dat dit gerecht "net echt" smaakt, naar echte tomatensoep uit blik. Nu weet ik niet wat voor tomatensoep Amerikanen normaal vreten.

Maar dit lijkt dus echt totaal niet op de tomatensoep welke ik normaal in blik heb van de Unox.

Van de koffiemelk is gelukkig??? niets te proeven.
De crackers zijn al net zo zout als de soep. En zout op zout is niet echt een goeie combi.
Eindoordeel Dit is inderdaad armoevreten.

Alleen als ik anders om zou komen van de honger, zou ik dit nog een keer maken. Voor nu heb ik de helft door de gootsteen gegooid.

Het lijkt kwa smaak nog meer op pastasaus dan op tomatensoep.
Wat ik de
volgende keer van plan ben te maken, verklap ik nog niet

. Maar ik zal alvast een tipje van de sluier lichten: Het recept bevat rundergehakt en cola (ja, cola!).