Dan zal het prima gaan als de olieleverancier/merk ook zegt dat het door elkaar gebruikt kan worden..quote:Op maandag 2 september 2019 12:17 schreef -marz- het volgende:
Er zat overigens ook nog 10w40 in het filter bedenk ik nu, want die hebben ze niet vervangen.
Ik heb hierover overlegd met de garage, die vonden het geen punt (maarja).
Die 10w40 is overigens volgens de voorschriften. Voor deze auto raadt de fabrikant aan om normaal 5w40 en bij hoog verbruik 10w40 of 10w60 te gebruiken.
Dat zeggen ze waarschijnlijk niet.quote:Op maandag 2 september 2019 12:21 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dan zal het prima gaan als de olieleverancier/merk ook zegt dat het door elkaar gebruikt kan worden..
Ik denk dat dat heel erg meevalt.. een beetje oliemerk geeft gewoon prima advies..quote:Op maandag 2 september 2019 12:24 schreef -marz- het volgende:
[..]
Dat zeggen ze waarschijnlijk niet.
Maar ze zeggen ook dat je geen Lidl cupjes in de Nespresso machine mag doen, dus dat argument is niet per se altijd doorslaggevend voor mij.
Gewoon erbij; je afweging is goed.quote:Op maandag 2 september 2019 12:08 schreef -marz- het volgende:
De OP even aangepast, het gaat over bijvullen.
De olie verversen kan natuurljik sowieso maar dan komt er weer kosten voor arbeidsloon, een filter en het afvoeren bij, terwijl dit net vers is, ook zonde..
Haha ja zo had ik het bedacht inderdaad, maar ik vind het eng om te gaan proberen.quote:Op maandag 2 september 2019 16:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Gewoon erbij; je afweging is goed.
Als je wilt dat er weer 10W40 in komt en hij verbruikt olie, dan kun je gewoon bij blijven vullen met 10W40, want het is allebei volsyntheet. De 5 en de 10 staan voor de viscositeit bij warme motor, dus de 5 wordt op bedrijfstemperatuur wat dunner. Door domweg bij te blijven vullen met 10 zal die viscositeit langzaam op gaan lopen..
Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.quote:Op maandag 2 september 2019 16:37 schreef Sounddragon het volgende:
De 5 en de 10 staan voor de viscositeit bij warme motor, dus de 5 wordt op bedrijfstemperatuur wat dunner.
Klopt, maar dat maakt verder niet uit.quote:Op maandag 2 september 2019 16:52 schreef oldford het volgende:
[..]
Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.
De 40 geeft de viscositeit bij WARME motor aan en blijft dus gelijk.
Zie: https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html
Het is toch allebei synthetisch zei je? dan kan het gewoon.quote:Op maandag 2 september 2019 16:50 schreef -marz- het volgende:
[..]
Haha ja zo had ik het bedacht inderdaad, maar ik vind het eng om te gaan proberen.
Het schijnt met minerale vs synthetische olie helemaal mis te kunnen gaan.
Ah sjit, ja, je hebt gelijk..quote:Op maandag 2 september 2019 16:52 schreef oldford het volgende:
[..]
Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.
De 40 geeft de viscositeit bij WARME motor aan en blijft dus gelijk.
Zie: https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html
Ja het waren heel wat van die flesjes die ik er in heb moeten gooien eerder.quote:Op maandag 2 september 2019 17:28 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Hoelang moet je tot de volgende beurt rijden?
Je kunt ook 1 liter 5W40 online bestellen (7 euro ofzo?) of bij de Brezan halen. Daar vul je steeds mee bij en bij de volgende beurt laat je die 5 liter 10W40 er in gieten.
Dan ga ik er vanuit dat je niet meer dan 1 liter moet bijvullen tussen de beurtjes, anders wordt het uiteraard duurder.
Verder is een oliebeurtje met filter niet al te duur, denk 100 piek ofzo? En anders zelf doen, zo lastig is het niet.
Iets duits.. of een geexporteerde japanner die terug uit afrika geimporteerd is..quote:Op maandag 2 september 2019 19:41 schreef -marz- het volgende:
Ik wou het merk van deze ontrouwe vierwieler bewust buiten beschouwing laten maar dat laat zich nu wel raden denk ik.
1 liter op 1000km klinkt als een VAG-mobiel, daar schijnt het zelfs normaal verbruik te zijnquote:Op maandag 2 september 2019 19:41 schreef -marz- het volgende:
Ik wou het merk van deze ontrouwe vierwieler bewust buiten beschouwing laten maar dat laat zich nu wel raden denk ik.
Dat had ik gehoord ja over vag diesels iig dat die ook wel een litertje lusten op 1000km, zo schijnen ze van de band te rollen...quote:Op maandag 2 september 2019 21:45 schreef Mano_ het volgende:
[..]
1 liter op 1000km klinkt als een VAG-mobiel, daar schijnt het zelfs normaal verbruik te zijn![]()
Maar als het niet verbrand wordt, maar er uit lekt moet je eigenlijk niet meer rijden. Je laat een spoor achter waar met name tweewielers niet echt blij mee zijn, dat kan heel naar aflopen voor een motorrijder
Ai, die TS-blokken zijn erg gevoeligquote:Op maandag 2 september 2019 21:57 schreef -marz- het volgende:
[..]
Dat had ik gehoord ja over vag diesels iig dat die ook wel een litertje lusten op 1000km, zo schijnen ze van de band te rollen...bizar. Als het maar voldoet aan de emissienormen dan is alles geoorloofd schijnbaar.
Dit geen duitser en geen japanner, toch schijnen dit wel de typische kwalen te zijn voor dit merk/type(het is een alfa 156 1.8 ts)
Oliespoor ligt er helaas nu wel, althans er lekt ongeveer om de 15 sec een druppel uit maar ik heb hem toch gewoon naar huis gereden. Morgen maar weer langs de garage.
Ja ik hou ook echt van de mijnes, een zwarte met cognac leer binnenin en ze rijden best wel fijn. Hiervoor had ik achterwielaandrijvers (bmw) dat vind ik eigenlijk fijner maar dit is best een goed compromis.quote:Op maandag 2 september 2019 22:05 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ai, die TS-blokken zijn erg gevoelig![]()
Zorg er iig voor dat je nooit met te weinig olie rijdt, dat is de doodsteek voor die motoren. Da's natuurlijk voor geen enkele motor goed, maar de TSjes zijn zo goed als afgeschreven zodra het olielampje aan gaat.. Zonde, want het zijn prachtige auto's.
Als de bodem nog roestvrij is is het de moeite nog wel waard om er eens goed naar te laten kijken. Verbruikt 'ie ook olie of lekt het alleen? In het laatste geval kan het een pakking of keerring zijn, dat is soms vrij eenvoudig en goedkoop te fixen. Verbruik is lastiger.quote:Op maandag 2 september 2019 22:11 schreef -marz- het volgende:
[..]
Ja ik hou ook echt van de mijnes, een zwarte met cognac leer binnenin en ze rijden best wel fijn. Hiervoor had ik achterwielaandrijvers (bmw) dat vind ik eigenlijk fijner maar dit is best een goed compromis.
Maar wat betreft olielampje is het ruimschoots te laat vrees ik, hij had deze issues al bij aankoop, de tellerstand klopt ook niet, is een beetje een miskoop geweest wat dat betreft.
Oh ze kunnen tonnen lopen. Mits ze genoeg olie hebben.quote:Op maandag 2 september 2019 22:33 schreef suijkerbuijk het volgende:
Die ts blokken zijn echt niet zomaar kapot.
Of je moet die achterlijk 3 cilinders bedoelen.
Die zijn inderdaad gaar als boter omdat de carter klein is.
Zelfde met de smarts die het zelfde probleem hadden .
Alleen kon je daar een diesel carter pan gebruiken voor meer olie zodat de olie niet oververhit raakte op de snelweg met lange afstanden.
Project Farmquote:
Ja hallo, als je wil stemmen moet je ook maar gewoon zelf je olie vervangen hoorquote:Op maandag 2 september 2019 23:05 schreef -marz- het volgende:
Nee deze heeft idd gewoon 4 cilindersen 8 bougies...
De lekkage was nieuw, schroefdraad carterplug dolgedraaid. Schijnt veelvoorkomend te zijn (aluminium carterpan).
Daarvoor geen lekkage maar hoog verbruik, maar dat was een heel stuk minder met de 10w40 eigenlijk. Ik had sinds dat erin zat, maart ofzo, veel minder bijgevuld, alleen het restant van de 5L kan die erin was er nog achteraan gegaan. Eerder stond ik bijna wekelijks een liter erin te gooien.
Geen roest, is net paar weken terug weer APK goedgekeurd. Ook nog 4 nieuwe banden en ophanging/aandrijving is hersteld, ook al een zwakke plek bij deze auto.
Ik kan zelf niet de olie vervangen helaas, wat best geemancipeerd zou zijn voor een meisje maar ik begin er niet aan om onder die auto te gaan liggen. Ik had nu al meteen kerels om me heen staan toen ik ff bukte om naar de lekkage te kijken, die wilden de ambulance al bellen omdat ze dachten dat er iemand gevallen was
Daar zijn meer kwalen aan dan in dit topic passen...quote:Op maandag 2 september 2019 21:57 schreef -marz- het volgende:
de typische kwalen te zijn voor dit merk/type(het is een alfa 156 1.8 ts)
Die lieve meneer aait hem een beetje en dan kijkt de alfa weer blij en tevreden..quote:Op dinsdag 3 september 2019 10:37 schreef -marz- het volgende:
ja is goed, bedankt voor de tips.
Hij is weer bij de garagemeneer, hoop dat die niet op fok zit anders zit er straks kauwgom onder.
De befaamde SHIT: Self Healing Italian Technoloyquote:Op dinsdag 3 september 2019 10:57 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Die lieve meneer aait hem een beetje en dan kijkt de alfa weer blij en tevreden..
Als je dan een beetje lief tegen hem praat en niet op zn ziel trapt dan houd ie zn goede bui en neemt ie je overal mee naartoe waar je wilt.. zo zijn alfa's![]()
Die kende ik nog nietquote:Op dinsdag 3 september 2019 12:42 schreef Mano_ het volgende:
[..]
De befaamde SHIT: Self Healing Italian Technoloy
Je vergeet dat een Alfa Romeo S.H.I.T. heeftquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit:
Damn spuit 12![]()
Kijk ook eens bij de 156 club
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |