Dan zal het prima gaan als de olieleverancier/merk ook zegt dat het door elkaar gebruikt kan worden..quote:Op maandag 2 september 2019 12:17 schreef -marz- het volgende:
Er zat overigens ook nog 10w40 in het filter bedenk ik nu, want die hebben ze niet vervangen.
Ik heb hierover overlegd met de garage, die vonden het geen punt (maarja).
Die 10w40 is overigens volgens de voorschriften. Voor deze auto raadt de fabrikant aan om normaal 5w40 en bij hoog verbruik 10w40 of 10w60 te gebruiken.
Dat zeggen ze waarschijnlijk niet.quote:Op maandag 2 september 2019 12:21 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dan zal het prima gaan als de olieleverancier/merk ook zegt dat het door elkaar gebruikt kan worden..
Ik denk dat dat heel erg meevalt.. een beetje oliemerk geeft gewoon prima advies..quote:Op maandag 2 september 2019 12:24 schreef -marz- het volgende:
[..]
Dat zeggen ze waarschijnlijk niet.
Maar ze zeggen ook dat je geen Lidl cupjes in de Nespresso machine mag doen, dus dat argument is niet per se altijd doorslaggevend voor mij.
Gewoon erbij; je afweging is goed.quote:Op maandag 2 september 2019 12:08 schreef -marz- het volgende:
De OP even aangepast, het gaat over bijvullen.
De olie verversen kan natuurljik sowieso maar dan komt er weer kosten voor arbeidsloon, een filter en het afvoeren bij, terwijl dit net vers is, ook zonde..
Haha ja zo had ik het bedacht inderdaad, maar ik vind het eng om te gaan proberen.quote:Op maandag 2 september 2019 16:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Gewoon erbij; je afweging is goed.
Als je wilt dat er weer 10W40 in komt en hij verbruikt olie, dan kun je gewoon bij blijven vullen met 10W40, want het is allebei volsyntheet. De 5 en de 10 staan voor de viscositeit bij warme motor, dus de 5 wordt op bedrijfstemperatuur wat dunner. Door domweg bij te blijven vullen met 10 zal die viscositeit langzaam op gaan lopen..
Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.quote:Op maandag 2 september 2019 16:37 schreef Sounddragon het volgende:
De 5 en de 10 staan voor de viscositeit bij warme motor, dus de 5 wordt op bedrijfstemperatuur wat dunner.
Klopt, maar dat maakt verder niet uit.quote:Op maandag 2 september 2019 16:52 schreef oldford het volgende:
[..]
Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.
De 40 geeft de viscositeit bij WARME motor aan en blijft dus gelijk.
Zie: https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html
Het is toch allebei synthetisch zei je? dan kan het gewoon.quote:Op maandag 2 september 2019 16:50 schreef -marz- het volgende:
[..]
Haha ja zo had ik het bedacht inderdaad, maar ik vind het eng om te gaan proberen.
Het schijnt met minerale vs synthetische olie helemaal mis te kunnen gaan.
Ah sjit, ja, je hebt gelijk..quote:Op maandag 2 september 2019 16:52 schreef oldford het volgende:
[..]
Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.
De 40 geeft de viscositeit bij WARME motor aan en blijft dus gelijk.
Zie: https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html
Ja het waren heel wat van die flesjes die ik er in heb moeten gooien eerder.quote:Op maandag 2 september 2019 17:28 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Hoelang moet je tot de volgende beurt rijden?
Je kunt ook 1 liter 5W40 online bestellen (7 euro ofzo?) of bij de Brezan halen. Daar vul je steeds mee bij en bij de volgende beurt laat je die 5 liter 10W40 er in gieten.
Dan ga ik er vanuit dat je niet meer dan 1 liter moet bijvullen tussen de beurtjes, anders wordt het uiteraard duurder.
Verder is een oliebeurtje met filter niet al te duur, denk 100 piek ofzo? En anders zelf doen, zo lastig is het niet.
Iets duits.. of een geexporteerde japanner die terug uit afrika geimporteerd is..quote:Op maandag 2 september 2019 19:41 schreef -marz- het volgende:
Ik wou het merk van deze ontrouwe vierwieler bewust buiten beschouwing laten maar dat laat zich nu wel raden denk ik.
1 liter op 1000km klinkt als een VAG-mobiel, daar schijnt het zelfs normaal verbruik te zijnquote:Op maandag 2 september 2019 19:41 schreef -marz- het volgende:
Ik wou het merk van deze ontrouwe vierwieler bewust buiten beschouwing laten maar dat laat zich nu wel raden denk ik.
Dat had ik gehoord ja over vag diesels iig dat die ook wel een litertje lusten op 1000km, zo schijnen ze van de band te rollen...quote:Op maandag 2 september 2019 21:45 schreef Mano_ het volgende:
[..]
1 liter op 1000km klinkt als een VAG-mobiel, daar schijnt het zelfs normaal verbruik te zijn![]()
Maar als het niet verbrand wordt, maar er uit lekt moet je eigenlijk niet meer rijden. Je laat een spoor achter waar met name tweewielers niet echt blij mee zijn, dat kan heel naar aflopen voor een motorrijder
Ai, die TS-blokken zijn erg gevoeligquote:Op maandag 2 september 2019 21:57 schreef -marz- het volgende:
[..]
Dat had ik gehoord ja over vag diesels iig dat die ook wel een litertje lusten op 1000km, zo schijnen ze van de band te rollen...bizar. Als het maar voldoet aan de emissienormen dan is alles geoorloofd schijnbaar.
Dit geen duitser en geen japanner, toch schijnen dit wel de typische kwalen te zijn voor dit merk/type(het is een alfa 156 1.8 ts)
Oliespoor ligt er helaas nu wel, althans er lekt ongeveer om de 15 sec een druppel uit maar ik heb hem toch gewoon naar huis gereden. Morgen maar weer langs de garage.
Ja ik hou ook echt van de mijnes, een zwarte met cognac leer binnenin en ze rijden best wel fijn. Hiervoor had ik achterwielaandrijvers (bmw) dat vind ik eigenlijk fijner maar dit is best een goed compromis.quote:Op maandag 2 september 2019 22:05 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ai, die TS-blokken zijn erg gevoelig![]()
Zorg er iig voor dat je nooit met te weinig olie rijdt, dat is de doodsteek voor die motoren. Da's natuurlijk voor geen enkele motor goed, maar de TSjes zijn zo goed als afgeschreven zodra het olielampje aan gaat.. Zonde, want het zijn prachtige auto's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |