abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188752270
Hoi hoi,

Ik heb een benzine auto van 16 jaar oud.

Na een (succesvol) verholpen lekkage in het carter heeft de garage de olie moeten verversen.

Er zat net verse 10w40 in. Maar nu heeft men er weer 5w40 in gegooid.

Helaas is dit mijn eigen schuld, ik ben vergeten te vermelden wat erin moest en op het meest recente kaartje stond nog 5w40. Mijn fout dus.

Op zich niet heel erg maar de auto verbruikte eerder enorm veel met 5W40 daarom juist overgegaan naar 10W40 en dat ging stukken beter.

Ik had ook net onlangs een kannetje 10w40 gehaald, 5L dus.

Dus nu zit ik met een motor vol 5w40 en een nagenoeg volle kan 10w40.

Op internet lees ik elkaar tegensprekende commentaren over wel/niet bijvullen met 10w40. Op zich zou het geen probleem hoeven te zijn, aangezien beide volsynteten zijn en ik kan hetzelfde merk pakken waar nagenoeg dezelfde dopes in zitten, enkel de viscositeit is anders?

Maar intuïtief zeg ik: beter niet door elkaar gaan roeren, misschien maak je dan nog 1 ritje en dat is naar de sloop.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Bijvullen met 5w40, wat waarschijnlijk heel veel moet gebeuren (hij verbruikte eerder een 1L op 1000 km), of bijvullen met 10w40?
Springfield's looking pretty dusty today
  maandag 2 september 2019 @ 12:05:22 #2
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_188752309
Ik mis een beetje de clue of je het wilt vervangen of slechts wil bijvullen?
Persoonlijk zou ik het niet mixen, maar kan dat niet verder onderbouwen dan 'het is niet hetzelfde'.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_188752343
De OP even aangepast, het gaat over bijvullen.

De olie verversen kan natuurljik sowieso maar dan komt er weer kosten voor arbeidsloon, een filter en het afvoeren bij, terwijl dit net vers is, ook zonde..
Springfield's looking pretty dusty today
  maandag 2 september 2019 @ 12:09:33 #4
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188752354
Gewoon de voorschriften volgen (van de autofabrikant).. dus niet opeens andere olie gaan gebruiken omdat er iets mis is met de auto..
En mengen is helemaal geen slim plan, wil je dat wel dan zou ik eerst even advies vragen aan de olieleverancier

[ Bericht 12% gewijzigd door Zolderkamer op 02-09-2019 12:15:00 ]
pi_188752447
Er zat overigens ook nog 10w40 in het filter bedenk ik nu, want die hebben ze niet vervangen.

Ik heb hierover overlegd met de garage, die vonden het geen punt (maarja).

Die 10w40 is overigens volgens de voorschriften. Voor deze auto raadt de fabrikant aan om normaal 5w40 en bij hoog verbruik 10w40 of 10w60 te gebruiken.
Springfield's looking pretty dusty today
  maandag 2 september 2019 @ 12:21:36 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188752504
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 12:17 schreef -marz- het volgende:
Er zat overigens ook nog 10w40 in het filter bedenk ik nu, want die hebben ze niet vervangen.

Ik heb hierover overlegd met de garage, die vonden het geen punt (maarja).

Die 10w40 is overigens volgens de voorschriften. Voor deze auto raadt de fabrikant aan om normaal 5w40 en bij hoog verbruik 10w40 of 10w60 te gebruiken.
Dan zal het prima gaan als de olieleverancier/merk ook zegt dat het door elkaar gebruikt kan worden..
pi_188752537
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2019 12:21 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dan zal het prima gaan als de olieleverancier/merk ook zegt dat het door elkaar gebruikt kan worden..
Dat zeggen ze waarschijnlijk niet.

Maar ze zeggen ook dat je geen Lidl cupjes in de Nespresso machine mag doen, dus dat argument is niet per se altijd doorslaggevend voor mij.
Springfield's looking pretty dusty today
  maandag 2 september 2019 @ 12:27:06 #8
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188752572
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 12:24 schreef -marz- het volgende:

[..]

Dat zeggen ze waarschijnlijk niet.

Maar ze zeggen ook dat je geen Lidl cupjes in de Nespresso machine mag doen, dus dat argument is niet per se altijd doorslaggevend voor mij.
Ik denk dat dat heel erg meevalt.. een beetje oliemerk geeft gewoon prima advies.. :Y
Maar als je liever gewoon gokt is dat mij ook helemaal prima, alleen dan snap ik het topic niet echt..

En als je Lidl belt met advies over koffiecups krijg je die ook gewoon.. Het merk van de auto (koffiezetter) is niet van belang.. als de maat cups (viscositeit) maar goed is
pi_188752596
Mensen die geen 10W60 Castrol Racing Oil gebruiken :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_188752603
OT: zou gewoon blijven rijden indien het verbruik niet schrikbarend toeneemt door de 5W40 wat eerder al was. En als dat wel is dan issie ook binnen no time weer op zn mimimumpeil en dan vervang je hem weer door 10W40.

Zou niet mixen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_188754185
Dank, ik kijk het sowieso even aan.

Als het weer te gortig wordt kan ik altijd weer laten vervangen en dan komt dat kannetje 10w40 wel weer van pas.

Kwestie van de gevolgen accepteren van mijn eigen stommiteit.
Springfield's looking pretty dusty today
  maandag 2 september 2019 @ 16:37:07 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_188755975
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 12:08 schreef -marz- het volgende:
De OP even aangepast, het gaat over bijvullen.

De olie verversen kan natuurljik sowieso maar dan komt er weer kosten voor arbeidsloon, een filter en het afvoeren bij, terwijl dit net vers is, ook zonde..
Gewoon erbij; je afweging is goed.

Als je wilt dat er weer 10W40 in komt en hij verbruikt olie, dan kun je gewoon bij blijven vullen met 10W40, want het is allebei volsyntheet. De 5 en de 10 staan voor de viscositeit bij warme motor, dus de 5 wordt op bedrijfstemperatuur wat dunner. Door domweg bij te blijven vullen met 10 zal die viscositeit langzaam op gaan lopen..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_188756173
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2019 16:37 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Gewoon erbij; je afweging is goed.

Als je wilt dat er weer 10W40 in komt en hij verbruikt olie, dan kun je gewoon bij blijven vullen met 10W40, want het is allebei volsyntheet. De 5 en de 10 staan voor de viscositeit bij warme motor, dus de 5 wordt op bedrijfstemperatuur wat dunner. Door domweg bij te blijven vullen met 10 zal die viscositeit langzaam op gaan lopen..
Haha ja zo had ik het bedacht inderdaad, maar ik vind het eng om te gaan proberen.

Het schijnt met minerale vs synthetische olie helemaal mis te kunnen gaan.
Springfield's looking pretty dusty today
pi_188756190
quote:
14s.gif Op maandag 2 september 2019 16:37 schreef Sounddragon het volgende:
De 5 en de 10 staan voor de viscositeit bij warme motor, dus de 5 wordt op bedrijfstemperatuur wat dunner.
Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.
De 40 geeft de viscositeit bij WARME motor aan en blijft dus gelijk.
Zie: https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html
pi_188756410
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 16:52 schreef oldford het volgende:

[..]

Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.
De 40 geeft de viscositeit bij WARME motor aan en blijft dus gelijk.
Zie: https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html
Klopt, maar dat maakt verder niet uit.

Ik merk alweer met rijden dat hij olie mee verbruikt dus waarschijnlijk pak ik straks toch die 10w40 gewoon erbij.
Springfield's looking pretty dusty today
pi_188756734
Hoelang moet je tot de volgende beurt rijden?
Je kunt ook 1 liter 5W40 online bestellen (7 euro ofzo?) of bij de Brezan halen. Daar vul je steeds mee bij en bij de volgende beurt laat je die 5 liter 10W40 er in gieten.
Dan ga ik er vanuit dat je niet meer dan 1 liter moet bijvullen tussen de beurtjes, anders wordt het uiteraard duurder.
Verder is een oliebeurtje met filter niet al te duur, denk 100 piek ofzo? En anders zelf doen, zo lastig is het niet.
  maandag 2 september 2019 @ 18:37:23 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_188757675
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 16:50 schreef -marz- het volgende:

[..]

Haha ja zo had ik het bedacht inderdaad, maar ik vind het eng om te gaan proberen.

Het schijnt met minerale vs synthetische olie helemaal mis te kunnen gaan.
Het is toch allebei synthetisch zei je? dan kan het gewoon.
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 16:52 schreef oldford het volgende:

[..]

Precies andersom. De 5 en 10 geven de viscositeit bij KOUDE motor aan.
De 40 geeft de viscositeit bij WARME motor aan en blijft dus gelijk.
Zie: https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html
Ah sjit, ja, je hebt gelijk..

Maar het verhaal blijft verder onveranderd; de 10 zal minder verbruik opleveren.
Maar dan zou 5W30 dus de goede keuze zijn? Die is dan dikker als hij warm is.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_188757722
Alle auto motorolie kun je mengen anders mag het hier in nederland niet eens op de markt komen.
pi_188758836
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 17:28 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Hoelang moet je tot de volgende beurt rijden?
Je kunt ook 1 liter 5W40 online bestellen (7 euro ofzo?) of bij de Brezan halen. Daar vul je steeds mee bij en bij de volgende beurt laat je die 5 liter 10W40 er in gieten.
Dan ga ik er vanuit dat je niet meer dan 1 liter moet bijvullen tussen de beurtjes, anders wordt het uiteraard duurder.
Verder is een oliebeurtje met filter niet al te duur, denk 100 piek ofzo? En anders zelf doen, zo lastig is het niet.
Ja het waren heel wat van die flesjes die ik er in heb moeten gooien eerder.

Maar wat een kutzooi nu weer, sta ik dus ergens tamelijk ver van huis ff olie te peilen. Want ik zie gvd weer een klein plasje onder de auto liggen, blijkbaar lekt het toch nog steeds. Kut dus.

Gooit ik daarna de klep dicht, heb ik de autosleutel onder de motorkap gelegd.! Dom natuurlijk, doe ik dus normaal ook nooit zoiets, juist om ellende te voorkomen want: de centrale deurvergrendeling gedraagt zich soms vrij random.

Maar goed maakt niet uit, maak gewoon klep weer open en voila, dacht ik. Wil ik dat gaan doen Bam alle deuren gaan op slot op final destination achtige wijze. Wtf!

Dit is wel heel dom en ongelukkig, alles lag al in de auto inclusief telefoon. Gelukkig stond ik toevallig bij een filiaal van de Gamma en kon ik wegenwacht bellen, deur opengebroken. En de 5w40 loopt er dus ook vanzelf al weer onderuit, eind goed al goed...
Springfield's looking pretty dusty today
pi_188758879
Ik wou het merk van deze ontrouwe vierwieler bewust buiten beschouwing laten maar dat laat zich nu wel raden denk ik.
Springfield's looking pretty dusty today
  maandag 2 september 2019 @ 20:44:32 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188760271
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 19:41 schreef -marz- het volgende:
Ik wou het merk van deze ontrouwe vierwieler bewust buiten beschouwing laten maar dat laat zich nu wel raden denk ik.
Iets duits.. of een geexporteerde japanner die terug uit afrika geimporteerd is.. :Y

Klinkt echt wel als een zeikbak.. hangsloten vind je bij de bouwmarkt trouwens.. O-)
  maandag 2 september 2019 @ 21:45:31 #22
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_188761461
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 19:41 schreef -marz- het volgende:
Ik wou het merk van deze ontrouwe vierwieler bewust buiten beschouwing laten maar dat laat zich nu wel raden denk ik.
1 liter op 1000km klinkt als een VAG-mobiel, daar schijnt het zelfs normaal verbruik te zijn _O- :')

Maar als het niet verbrand wordt, maar er uit lekt moet je eigenlijk niet meer rijden. Je laat een spoor achter waar met name tweewielers niet echt blij mee zijn, dat kan heel naar aflopen voor een motorrijder :N
pi_188761675
quote:
7s.gif Op maandag 2 september 2019 21:45 schreef Mano_ het volgende:

[..]

1 liter op 1000km klinkt als een VAG-mobiel, daar schijnt het zelfs normaal verbruik te zijn _O- :')

Maar als het niet verbrand wordt, maar er uit lekt moet je eigenlijk niet meer rijden. Je laat een spoor achter waar met name tweewielers niet echt blij mee zijn, dat kan heel naar aflopen voor een motorrijder :N
Dat had ik gehoord ja over vag diesels iig dat die ook wel een litertje lusten op 1000km, zo schijnen ze van de band te rollen... :? bizar. Als het maar voldoet aan de emissienormen dan is alles geoorloofd schijnbaar.

Dit geen duitser en geen japanner, toch schijnen dit wel de typische kwalen te zijn voor dit merk/type :P (het is een alfa 156 1.8 ts)

Oliespoor ligt er helaas nu wel, althans er lekt ongeveer om de 15 sec een druppel uit maar ik heb hem toch gewoon naar huis gereden. Morgen maar weer langs de garage.
Springfield's looking pretty dusty today
  maandag 2 september 2019 @ 22:05:54 #24
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_188761899
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 21:57 schreef -marz- het volgende:

[..]

Dat had ik gehoord ja over vag diesels iig dat die ook wel een litertje lusten op 1000km, zo schijnen ze van de band te rollen... :? bizar. Als het maar voldoet aan de emissienormen dan is alles geoorloofd schijnbaar.

Dit geen duitser en geen japanner, toch schijnen dit wel de typische kwalen te zijn voor dit merk/type :P (het is een alfa 156 1.8 ts)

Oliespoor ligt er helaas nu wel, althans er lekt ongeveer om de 15 sec een druppel uit maar ik heb hem toch gewoon naar huis gereden. Morgen maar weer langs de garage.
Ai, die TS-blokken zijn erg gevoelig ;(
Zorg er iig voor dat je nooit met te weinig olie rijdt, dat is de doodsteek voor die motoren. Da's natuurlijk voor geen enkele motor goed, maar de TSjes zijn zo goed als afgeschreven zodra het olielampje aan gaat.. Zonde, want het zijn prachtige auto's.
pi_188762014
quote:
7s.gif Op maandag 2 september 2019 22:05 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Ai, die TS-blokken zijn erg gevoelig ;(
Zorg er iig voor dat je nooit met te weinig olie rijdt, dat is de doodsteek voor die motoren. Da's natuurlijk voor geen enkele motor goed, maar de TSjes zijn zo goed als afgeschreven zodra het olielampje aan gaat.. Zonde, want het zijn prachtige auto's.
Ja ik hou ook echt van de mijnes, een zwarte met cognac leer binnenin en ze rijden best wel fijn. Hiervoor had ik achterwielaandrijvers (bmw) dat vind ik eigenlijk fijner maar dit is best een goed compromis.

Maar wat betreft olielampje is het ruimschoots te laat vrees ik, hij had deze issues al bij aankoop, de tellerstand klopt ook niet, is een beetje een miskoop geweest wat dat betreft.
Springfield's looking pretty dusty today
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')