abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 september 2019 @ 11:36:32 #151
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_188768350
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij heb je slecht gelezen.

No offence. :*
Enkel de Op. Sorry als ik dan wat mis.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_188768367
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 22:02 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Je komt prima aan de bak, maar met TU verdien je ook niet zomaar een topsalaris. Gewoon prima, goed genoeg voor een rijtjeswoning op je 30e, misschien met 40 jaar een keer een tweekapper in een gemiddeld stadje in het westen. Uiteindelijk is het gros gewoon uitwisselbaar met een willekeurige Chinees, Zuid- of Oost-Europeaan of Zuid-Amerikaan met een technische opleiding.
Wat een ongelooflijke onzin. Ik heb 4 jaar geleden op mijn 25e een huis gekocht van 2 ton op een technisch salaris. Nu op mijn 29e koop ik met mijn salaris + overwaarde op dat huis een huis van 4 ton. Als je gewoon verstandig doet met je geld kan je vandaag de dag op een enkel salaris ook best een koop appartement vinden van 150k.
  dinsdag 3 september 2019 @ 11:39:30 #153
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188768389
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Enkel de Op. Sorry als ik dan wat mis.
Dan mis je inderdaad aardig wat. Wel zonde van de moeite, als wat je dan noemt al meer dan eens is genoemd en TS daar ook al op heeft gereageerd.

Om het belangrijkste maar te noemen: TS komt wel rond, maar kan niet genoeg sparen om een huis te kunnen kopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_188768395
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:38 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

Wat een ongelooflijke onzin. Ik heb 4 jaar geleden op mijn 25e een huis gekocht van 2 ton op een technisch salaris. Nu op mijn 29e koop ik met mijn salaris + overwaarde op dat huis een huis van 4 ton. Als je gewoon verstandig doe met je geld kan je vandaag de dag op een enkel salaris ook best een koop appartement vinden van 150k.
Moeten die er wel zijn :D
Tap tap tap
pi_188768411
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:39 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dat is het enige euvel, maar men wil tegenwoordig meteen starten in een twee onder een kapper want "ik heb een technisch beroep, dus ik verdien veel"
pi_188768656
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:20 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik vind de huur eigenlijk niet eens duur voor een tweekamerappartement in de Randstad.
Valt niet heel veel over te zeggen als je niets weet over ruimte, ligging, faciliteiten etcetera etcetera. 1000 huur valt wel mee trouwens. Het is niet heel schokkend, maar kan me voorstellen dat het wat hoog is als je het alleen moet betalen.
  dinsdag 3 september 2019 @ 12:00:55 #157
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_188768704
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan mis je inderdaad aardig wat. Wel zonde van de moeite, als wat je dan noemt al meer dan eens is genoemd en TS daar ook al op heeft gereageerd.

Om het belangrijkste maar te noemen: TS komt wel rond, maar kan niet genoeg sparen om een huis te kunnen kopen.
Misschien.

Toch houdt hij een 700/800 euro over na vaste lasten (inc normale aflossing studiegeld). Vlotjes zijn studieschuld aflossen zou prima moeten kunnen. En dan zou hij ook nog kunnen sparen voor een huis daarnaast.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 3 september 2019 @ 12:02:51 #158
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188768728
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Misschien.

Toch houdt hij een 700/800 euro over na vaste lasten (inc normale aflossing studiegeld). Vlotjes zijn studieschuld aflossen zou prima moeten kunnen. En dan zou hij ook nog kunnen sparen voor een huis daarnaast.
Hij moet zijn boodschappen er ook nog van doen. En zijn kleding. En zijn tandartsrekeningen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_188768760
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:

...Ergens gaat er iets stevig mis in je uitgave patroon....

Valt eigenlijk wel mee. Hoogstens dat het overblijfsel van de 800 euro (na aftrekken van variabele kosten) een zwart gat is.

TS heeft qua salaris een probleem die meerdere mensen hebben; ze verdienen teveel voor allemaal toeslagen en hulp en te weinig om alleen iets fatsoenlijks te kunnen kopen (waarbij 'fatsoenlijk' erg meningsgevoelig is).
Een prima oplossing is denk ik om gewoon 2 jaar stil te blijven zitten en je uitgaven in de gaten houden. In die 2 jaar kan je veel aflossen voor je duo en ga je vast nog wel omhoog qua salaris wat je ook extra ruimte geeft.
Uiteindelijk is het leven geen wedstrijd wie het aan het einde het financieel het effectiefste heeft gedaan.
pi_188768821
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:20 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik vind de huur eigenlijk niet eens duur voor een tweekamerappartement in de Randstad.
in de private sector niet nee. maar hij kan het niet betalen.
pi_188768858
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:12 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

in de private sector niet nee. maar hij kan het niet betalen.
Hij kan het makkelijk betalen, maar wilt veel luxer leven dan hij kan
  dinsdag 3 september 2019 @ 12:16:36 #162
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_188768862
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hij moet zijn boodschappen er ook nog van doen. En zijn kleding. En zijn tandartsrekeningen.
Houdt hij nogsteeds 200/300 euro over en dan ben ik erg voorzichtig. Erg ruim qua uitgaves.

Mijn advies, potjes maken. Krijg zicht op je uitgaves.
Zoveel voor boodschappen, zoveel voor tandarts, zoveel voor kleding enz enz.

Zet jezelf eens op budget, niet meer dan X uitgeven aan zus en zo.
  dinsdag 3 september 2019 @ 12:18:06 #163
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_188768874
Het belangrijkste is toch dat je vrij makkelijk rondkomt terwijl je ook nog leuke dingen doet, ondanks dat je situatie (uit elkaar) is veranderd? Wat maakt het dan uit dat je de komende paar jaar niet bijster veel spaart en niks kan kopen?

Je weet toch niet hoe het leven loopt, wellicht heb je over 3 jaar een partner die ook werkt en lach je om dit topic. Maak je niet zo druk en geniet van alles wat je nu kunt doen/kopen. Als je over bijvoorbeeld 3 jaar nog in precies dezelfde situatie zit en in die 3 jaar in totaal 2000 euro hebt kunnen sparen, kun je dan wel gaan kijken of je dingen in je leven moet veranderen.
pi_188768897
quote:
99s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:16 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

Hij kan het makkelijk betalen, maar wilt veel luxer leven dan hij kan
ja of hij kan de luxe betalen, maar moet goedkoper wonen...
kwestie van keuze.
pi_188768899
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:18 schreef iScream. het volgende:
Het belangrijkste is toch dat je vrij makkelijk rondkomt terwijl je ook nog leuke dingen doet, ondanks dat je situatie (uit elkaar) is veranderd? Wat maakt het dan uit dat je de komende paar jaar niet bijster veel spaart en niks kan kopen?

Je weet toch niet hoe het leven loopt, wellicht heb je over 3 jaar een partner die ook werkt en lach je om dit topic. Maak je niet zo druk en geniet van alles wat je nu kunt doen/kopen. Als je over bijvoorbeeld 3 jaar nog in precies dezelfde situatie zit en in die 3 jaar in totaal 2000 euro hebt kunnen sparen, kun je dan wel gaan kijken of je dingen in je leven moet veranderen.
Ja joh, lang leve de lol en de rest zien we wel :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 3 september 2019 @ 12:21:01 #166
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_188768906
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:05 schreef Holenbeer het volgende:

[..]

Valt eigenlijk wel mee. Hoogstens dat het overblijfsel van de 800 euro (na aftrekken van variabele kosten) een zwart gat is.

TS heeft qua salaris een probleem die meerdere mensen hebben; ze verdienen teveel voor allemaal toeslagen en hulp en te weinig om alleen iets fatsoenlijks te kunnen kopen (waarbij 'fatsoenlijk' erg meningsgevoelig is).
Een prima oplossing is denk ik om gewoon 2 jaar stil te blijven zitten en je uitgaven in de gaten houden. In die 2 jaar kan je veel aflossen voor je duo en ga je vast nog wel omhoog qua salaris wat je ook extra ruimte geeft.
Uiteindelijk is het leven geen wedstrijd wie het aan het einde het financieel het effectiefste heeft gedaan.
Duo aflossen zou idd prioriteit moeten zijn. Maar met 2500 per maand kan je verdomd prima een huis kopen.
Bijna 2 ton.
  dinsdag 3 september 2019 @ 12:24:37 #167
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_188768949
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:20 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ja joh, lang leve de lol en de rest zien we wel :')
Dat zeg ik niet, maar volgens mij is TS gewoon prima financieel gezond. Tuurlijk is het altijd goed om kritisch naar je uitgaven te kijken, maar ik vind adviezen als "sportschool opzeggen" echt belachelijk en totaal onnodig.
pi_188768951
quote:

[..]

Die zijn er ook wel. Ook in de randstad.
pi_188768981
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:24 schreef iScream. het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, maar volgens mij is TS gewoon prima financieel gezond. Tuurlijk is het altijd goed om kritisch naar je uitgaven te kijken, maar ik vind adviezen als "sportschool opzeggen" echt belachelijk en totaal onnodig.
Waarom? Het zijn luxe zaken die je niet direct nodig hebt (of je moet morbide obesitas zijn). Zeg het op en koop een paar hardloopschoenen voor 100¤, scheelt je zo al 500¤ per jaar aan abo kosten.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 3 september 2019 @ 12:28:24 #170
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_188769006
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:24 schreef Light het volgende:

[..]

Die zijn er ook wel. Ook in de randstad.
Alleen is de woningmarkt in de randstad zo overspannen dat je altijd dik gaat betalen. Als TS echt per se een koopwoning wil, is het dan slim om een max hypotheek aan te gaan om vervolgens te veel te gaan betalen voor een kleine woning in de randstad? Dat vind ik nogal een risico. Is het voor TS een optie om ergens buiten de randstad te gaan wonen? Dan heb je een snelle beparing te pakken in ieder geval..
pi_188769009
quote:

[..]

Er staan 73 drie-kamer appartementen met minimaal 75 m2 oppervlakte onder de 150.000 in een gebied 50 km rond Zoetermeer:
  dinsdag 3 september 2019 @ 12:30:16 #172
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_188769026
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Waarom? Het zijn luxe zaken die je niet direct nodig hebt (of je moet morbide obesitas zijn). Zeg het op en koop een paar hardloopschoenen voor 100¤, scheelt je zo al 500¤ per jaar aan abo kosten.
Haha, tsja, ik vind zelf sporten in mijn leven heel belangrijk, niet alleen om fit te blijven, maar ook voor mijn plezier. Dus sporten zou voor mij echt het laatste zijn waar ik op bespaar, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
pi_188769185
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Hobbies mogen geld geld kosten. Hij kan ook op blote voeten rennen. Nog goedkoper. Met wat TS post hoeft hij zichzelf echt niet alles te ontzeggen om rond te komen.
pi_188769516
Al een jaar of vijf volg ik het systeem van Dave Ramsey, met zijn 7 baby steps. www.daveramsey.com

Zelf zit ik nu op baby step 4. In vijf jaar heb ik een bovengemiddelde studieschuld jaren eerder dan vereist afgelost, een buffer opgebouwd van 6 maanden levensonderhoud en ben stevig aan het investeren. Jij bent al op de goede weg door in ieder geval te kijken naar je inkomsten en uitgaven. Dat is het eerste wat je moet doen om grip te krijgen op je financien. Ik geef elke euro een doel en hou een kasboek bij, waardoor ik tot op de cent nauwkeurig weet waar mijn geld heen gaat. Dat is wat over the top voor veel mensen, maar wat je wel kan doen is elke maand een begroting voor de volgende maand maken, op basis van je daadwerkelijke inkomen. In jouw financiele maandplaatje moet meer, zoals onderhoud auto, sparen voor vakantie, boodschappen, uitgaan etc.

Zelf gebruik ik zoveel mogelijk cash. Dat voel je meer als je het uitgeeft dan met pinnen. Ik stop elke maand het bedrag dat ik aan een bepaalde categorie uitgaven uit wil geven in een envelop, en daar blijft het bij. Dat werkt echt heel goed. Je visualiseert je geld beter. Het gaat ook niet om rekenen, maar om aanpassen van jezelf, althans, van je eigen gedrag. Dat is erg lastig, ik viel regelmatig terug in financiele gewoontes die niet goed voor mij waren. Maar aan het eind van je eerste maand zie je dat in sommige enveloppen nog steeds geld zit aan het eind van de maand, dat is dus over. je budgeteert minder voor de volgende maand. En aan het eind van de tweede maand heb je weer geld over. Enzovoort.

quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 19:57 schreef Otravez het volgende:
Hi,

Even wat financieel advies:

Ik heb vaste lasten van 1661 euro per maand t.o.v. een netto inkomen van tussen de 2500 en 2600.
Ik woon in een huurwoning die mij elke maand 1010,61 euro aan kale huur kost.

Naast mijn kale huur heb ik de volgende vaste lasten:
energie - 120
Zorgverzekering - 84
TV / Internet - 61
DUO - 251
sportabbonementen : 46
Telefoon: 19
Wegenbelasting: 20
autoverzekering: 24

In totaal zijn mijn vaste lasten dus 1661 euro. Oftewel 66,5% van mijn netto inkomen.
Dit is duidelijk te hoog, zeker omdat het ook een huurwoning is. Daarnaast woon ik alleen sinds kort, dus moet alles zelf ophoesten.

Door mijn hoge studieschuld kom ik niet in aanmerking voor een hypotheek. Veel goedkoper huren is ook moeilijk in de Randstad waar ik woon.

Er moet op korte termijn echt een oplossing komen, omdat ik op deze manier geen goede financiele toekomst opbouw. Dit terwijl ik gewoon een goed betaalde fulltime baan heb.

De grootste oplossing lijkt mij om een koopwoning te vinden, zodat ik ga aflossen ipv huur weggooien. Maar door de studieschuld zit een huis kopen er de komende 10 jaar niet in.

What to do?
Ik denk dat er op je boodschappen, uitgaan en losse uitgaven heel veel te besparen valt. Toen ik stopte met koffie en broodjes onderweg leek het echt alsof ik een flinke salarisverhoging kreeg. Dat lijkt mij het eerste waar je naar moet kijken. Maar, op basis van wat je hier schrijft, zou ik het volgende doen:

- TV / internet: heb je ook mobiele data? Ik zou hier op bezuinigen. TV heb je niet nodig imho.
- alle autokosten: als je openbaar vervoer in de buurt hebt, dan zou ik hier op bezuinigen door de auto weg te doen. Of vervangen door een scooter. Toen mijn vorige auto eraan ging heb ik een paar maanden op een motorfiets rondgereden. Dat scheelt ook enorm in de kosten.
pi_188770658
Ga met iemand samenwonen. Dat scheelt je al zo 650 euro per maand. Dus ja dan verhuis je naar een 2 slaapkamer appartement , die vind je ook wel voor 1000 euro.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')