abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188709993
Zoals de tt al zegt heb ik last van ratten op mijn balkon. Ik heb daar een "balkonton" staan, dat is een combi van plantenbak en wormenbak en daar doe ik mijn gft afval in. Dat hebben de ratten dus ontdekt en ze vinden het heerlijk, zowel het gft afval als de wormen als de bak zelf. Punt is dat ik dat ding niet kan/wil weghalen. Ben al wel gestopt met gft toevoegen (dus er zit nu vrijwel alleen aarde en planten in en ik denk ook niet zoveel wormen meer) maar de ratten blijven terugkomen. Ze maken een teringbende op mijn balkon en tevens kan ik mijn balkondeur niet meer te lang open laten staan omdat ik bang ben dat ze mijn huis binnenwandelen.

Ik kan natuurlijk vallen gaan zetten, of gif gaan strooien maar dat doe ik liever niet. Volgens mij is gif tegenwoordig ook verboden? Maar ik zat als alternatief te kijken naar verjagers dmv ultrasoon geluid, bijv https://www.allestegenongedierte.nl/ratten/verjagers/. Maar geen idee hoe goed die werken.

Iemand ervaring met verjagen van ratten hiermee? Ik heb ook wel eens gehoord over (extracten van) leeuwenpis ofzo dat ook goed schijnt te werken maar geen idee hoe je daar aan komt en of dat geen broodje aap is.

Oh ja, een kat nemen is geen optie.
pi_188710033
Ik zou gewoon vallen zetten.
pi_188710130
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 16:55 schreef Cryptocoryne het volgende:
Ik zou gewoon vallen zetten.
Dat is plan b, eerst plan a.
pi_188710198
Is er een rattenplaag in je omgeving? Met dat geluid werkt wel maar verplaatst het probleem alleen maar.
pi_188710819
Geluiden helpt geen drol.

Een combinatie met ouderwetse val en schone omgeving (geen voedsel enz). Dat werkt de beste.
Een val kost geen drol (2-8 eu)

Lees ook deze topic: K&W / Elektrische muizenverjager: Goed of geldverspilling?
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 18:13:17 #6
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_188710920
_O- meneer heeft last van ratten maar wil geen vallen zetten :X
pi_188711216
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 17:01 schreef Farenji het volgende:

[..]

Dat is plan b, eerst plan a.
Je hebt liever dat die ratten op het balkon van de buren gaan wonen?

Gewoon vallen zetten.
pi_188717869
Gisteren moest de balkondeur toch echt even open en opeens hoorde en zag ik dat kutbeest naar binnen trippelen. Heb hem gelukkig meteen weer eruit kunnen jagen. Maar nu is de oorlog wel aan, ik ga vallen zetten. Dood moet ie. Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk, verjagen verplaatst het probleem alleen, als het al lukt.
pi_188723425
Zo, de eerste rat is dood, zonder gebruik van val. Hij bleek toch nog binnen te zitten maar ik heb hem opgejaagd en een bankstel bovenop hem gepleurd. True story.

Helaas is er nog minimaal 1 over, die zit wel buitenshuis gelukkig maar dat is hoogstwaarschijnlijk een vrouwtje. Hoop dat ze niet zwanger is, of dat ik haar iig kan doden voordat ze werpt.
  zaterdag 31 augustus 2019 @ 17:38:34 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_188723639
Goeie updates.
Vroeger veel Tom&Jerry gekeken?
Bank op rat. _O-
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_188723847
Zo te zien, is TS zijn oerinstinct ontwaakt.
Mooi, nu op naar de volgende slachtoffer.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_188723897
Hij zat verscholen onder mijn bank, dus ik heb de bank verschoven en op zijn kant gezet. Ik zag de rat het binnenste van de bank inrennen dus ik wilde de bank op zijn kop zetten zodat ie gevangen zat, maar hij glipte er net uit, de grond op. En daar kon ik hem met een goed getimede move pletten met de rugleuning van de bank.
  zondag 1 september 2019 @ 12:03:18 #13
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_188733697
Ratten zijn erg slim, daar moet je bij het zetten van vallen ook rekening mee houden. Ze kunnen leren deze te vermijden.

Als er zomaar ratten op je balkon komen alleen vanwege een gft bak moet er bijna wel een plaag in het gebouw zijn. Ik zou ook even contact opnemen met de verhuurder of vve.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_188734298
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 12:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ratten zijn erg slim, daar moet je bij het zetten van vallen ook rekening mee houden. Ze kunnen leren deze te vermijden.

Als er zomaar ratten op je balkon komen alleen vanwege een gft bak moet er bijna wel een plaag in het gebouw zijn. Ik zou ook even contact opnemen met de verhuurder of vve.
Nou ja, "zomaar"...
Ik woon aan een singel met veel groen, en ik zie daar ook regelmatig van die eikels die complete broden "aan de eendjes voeren". Zo heb je natuurlijk al dikke kans op ratten. En die beesten houden ook wel van de druiven die nu in overvloed langs het gebouw groeien, en waarlangs ze makkelijk naar mijn balkon op de 1e kunnen klimmen. En als ze daar dan een toegankelijke en knusse bak vol smakelijk groente- en fruitafval en nog smakelijkere dikke vette wormen vinden...
  Moderator zondag 1 september 2019 @ 13:26:46 #15
155227 crew  Guppy
dus
pi_188735118
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 12:38 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nou ja, "zomaar"...
Ik woon aan een singel met veel groen, en ik zie daar ook regelmatig van die eikels die complete broden "aan de eendjes voeren". Zo heb je natuurlijk al dikke kans op ratten. En die beesten houden ook wel van de druiven die nu in overvloed langs het gebouw groeien, en waarlangs ze makkelijk naar mijn balkon op de 1e kunnen klimmen. En als ze daar dan een toegankelijke en knusse bak vol smakelijk groente- en fruitafval en nog smakelijkere dikke vette wormen vinden...
Hoe werkt zo'n bak dan? Kunnen ze daar gewoon in komen? Ik ken het helemaal niet :@
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_188735152
quote:

[..]

Nou ja, "zomaar"...
En brood is ook nog eens hartstikke slecht voor die eenden. |:(
  Moderator zondag 1 september 2019 @ 13:34:00 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_188735221
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 13:28 schreef Muisspinrat het volgende:

[..]

En brood is ook nog eens hartstikke slecht voor die eenden. |:(
Dat moet je tegen die tokkies zeggen :') die schieten gelijk in een soort Zwarte-Piet-is-zwart houding als het gaan om de heerlijke traditie van eendjes voeren
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_188735397
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 13:26 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Hoe werkt zo'n bak dan? Kunnen ze daar gewoon in komen? Ik ken het helemaal niet :@
https://balkonton.nl/prod(...)l-in-verticale-tuin/

Ze klimmen makkelijk omhoog en komen binnen via de gaten aan de zijkant, of via de open bovenkant.
  zondag 1 september 2019 @ 13:49:48 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188735445
Zo'n geluidending hielp hier wel trouwens, geen katten, geen vogels. Helemaal niets kwam er meer in onze tuin.
Resistance is futile.
  zondag 1 september 2019 @ 13:55:50 #20
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_188735539
quote:

[..]

Nou ja, "zomaar"...
Ah oké, in zo'n situatie kan dat inderdaad best. Ben je lekker mee dan.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Moderator zondag 1 september 2019 @ 15:42:28 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_188737420
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 13:45 schreef Farenji het volgende:

[..]

https://balkonton.nl/prod(...)l-in-verticale-tuin/

Ze klimmen makkelijk omhoog en komen binnen via de gaten aan de zijkant, of via de open bovenkant.
Oh ja, daar is geen houden meer aan als ze het eenmaal ontdekt hebben. Zonde, want het is een leuk concept :)
pi_188740147
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 15:42 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Oh ja, daar is geen houden meer aan als ze het eenmaal ontdekt hebben. Zonde, want het is een leuk concept :)
Ik heb dat ding al vier jaar daar staan en nu voor het eerst ratten. Ik hoop dat ik ze nog op tijd te grazen kan nemen voordat ze deze ontdekking doorvertellen aan andere soortgenoten.
  Moderator zondag 1 september 2019 @ 19:29:04 #23
155227 crew  Guppy
dus
pi_188741693
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 17:59 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik heb dat ding al vier jaar daar staan en nu voor het eerst ratten. Ik hoop dat ik ze nog op tijd te grazen kan nemen voordat ze deze ontdekking doorvertellen aan andere soortgenoten.
Dat hoop ik ook voor je! Ik vind het een geinig ding, misschien ook wel iets voor op ons balkon :)
  dinsdag 3 september 2019 @ 01:19:26 #24
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_188765346
Er is een oplossing die ratten voor een aantal weken kan doen vluchten.... maar ik zeg het er direct bij, dat ik het zelf niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen dit middel in te zetten.

Deze oplossing werkt heel goed (naar wat ik begrijp)... maar is eigenlijk te gruwelijk voor de meeste mensen om toe te passen: vang een rat, en gooi er wat brandbare stof over heen... en steek het aan met een lucifer of een Zippo aansteker. Ja een brandende rat heeft zoveel angst en pijn in zich dat de hele rattenpopulatie binnen een paar kilometer dit hoort... en allemaal op de vlucht gaan.

In elk geval voor een tijdje. Misschien lang genoeg om alle toegangen tot jouw huis dicht te maken, voordat ze weer terug komen.

Ja, ik vertel jouw deze optie, niet omdat ik hoop dat jij dit ooit gaat doen (want daar ga je wss nachtmerries aan overhouden... maar alleen omdat je weet dat jij nog een alternatief hebt, die je in het uiterste geval kunt gebruiken.

En doe maar wat jij er mee wilt. Ik heb het alleen nog maar gelezen... nooit zelf hoeven, willen of moeten gebruiken. Maar als jij een rattenplaag echt wilt stoppen... en jij stukken stoerder bent als mij? Dan kun je dit overwegen.

Ik moedig jou hier niet tot toe aan, maar als jij of jouw familie jullie leven niet veilig zijn... door een ratttenplaag, kan ik het me goed voorstellen dat jij tot het uiterste gaat om de familie te beschermen.

Ik hoop dat jij, noch iemand anders dit middel hoeft te gebruiken... maar als mensen (kinderen of huisdieren) gevaarlopen... dan valt hier misschien iets voor te zeggen, als echt niets anders werkt.
  dinsdag 3 september 2019 @ 08:59:36 #25
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_188766224
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')