abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188691525
Ik heb vorig jaar een cementvloer laten storten op de begane vloer. Hij is op dit moment nog kaal en wordt binnenkort betegeld. Er lopen hier en daar hele dunne scheurtjes tot enkele meters lang, maar ik heb van verschillende mensen gehoord dat dit vrij normaal is, met name de eerste maanden tijdens het uitharden.

Het viel me alleen op dat op een bepaald deel van de vloer ik het heel licht hoor kraken als ik eroverheen loop. Er is verder niets te zien, geen scheuren of oneffenheden. Moet ik me hier zorgen over maken?

De vloer is zo'n 10 cm dik en heeft wapening en kunststofvezels, er zit ook vloerverwarming in (maar die is sinds de winter niet meer gebruikt). Er zit zo'n 15cm isolatie onder (pir en piepschuim) en daaronder ophoogzand. Ik verwacht niet dat er veel kan gebeuren, maar vroeg me toch af of anderen hier ervaring mee hebben.

-edit- ik had betonvloer in de titel gezet maar realiseer me net dat er geen aggregaat in zit, het is gemaakt met zand/cement dus ik weet niet of het beton mag heten.

[ Bericht 1% gewijzigd door HeyMarlous op 29-08-2019 18:38:34 ]
pi_188692541
cement of betonvloer mag natuurlijk niet kraken als je er op loopt ! Maar klopt dit wel , is het niet iets in je gewrichten ofzo wat kraakt ? 10 cm dekvloer krijg je niet zo aan het kraken lijkt mij ?
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_188693746
Hoe zit het nou? Ligt er een dekvloer op een betonvloer? Zo ja, tik er eens op, ik denk dan dat het hol klinkt en je dekvloer los ligt van de betonvloer.

Een laag van 10cm dik kan niet kraken iig... Dat heeft zoveel massa dat jouw gewicht daar geen invloed op heeft.
pi_188693755
Ligt er niet plaatselijk wat zand? Dat kan ook zo lekker knarsen onder je schoenen.
pi_188693918
Het is één vloer, dus geen aparte lagen. Het klinkt niet hol als ik er op klop. Ik heb wel een lange haarscheur ontdekt in de buurt, ik vermoed dat de twee delen aan weerskanten van die scheur een heel klein beetje kunnen bewegen ten opzichte van elkaar, waardoor je dat geluid hoort. Maar er is geen beweging te zien of te voelen. Zoals gezegd is alles gewapend dus ik denk niet dat het veel kwaad kan, ik hoop alleen niet dat tegels gaan barsten als die erop gelijmd zitten.
pi_188693961
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 19:45 schreef GX3 het volgende:
Ligt er niet plaatselijk wat zand? Dat kan ook zo lekker knarsen onder je schoenen.
Nee dit klinkt anders dan knarsend zand..
pi_188693980
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 19:50 schreef HeyMarlous het volgende:
Het is één vloer, dus geen aparte lagen. Het klinkt niet hol als ik er op klop. Ik heb wel een lange haarscheur ontdekt in de buurt, ik vermoed dat de twee delen aan weerskanten van die scheur een heel klein beetje kunnen bewegen ten opzichte van elkaar, waardoor je dat geluid hoort. Maar er is geen beweging te zien of te voelen.
Een haarscheur betekent niet dat je twee delen hebt, dan is die scheur wel wat groter.
pi_188693992
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 19:52 schreef GX3 het volgende:

[..]

Een haarscheur betekent niet dat je twee delen hebt, dan is die scheur wel wat groter.
Ik weet niet hoe diep die scheur is natuurlijk.

Hier een foto, met een banaan voor schaal

https://imgshare.io/images/2019/08/29/IMG_20190829_195439.jpg

Heb wat info opgezocht, het lijkt hier om te gaan:
quote:
Uitdrogingskrimp kan ook leiden tot het zg. schotelen bij vloeren tot 15cm betondikte. Onder uitdrogingskrimp valt ook craquelé. Dit is het barsten van de betonhuid aan de oppervlakte in een grillig patroon, veroorzaakt door een hoog cementgehalte (zeer hard) aan de top wat door het vlinderen is veroorzaakt.
De vloer is van cement, minder dan 15cm dik en uitgebreid gevlinderd..

[ Bericht 13% gewijzigd door HeyMarlous op 29-08-2019 20:04:56 ]
  Spellchecker donderdag 29 augustus 2019 @ 20:12:55 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188694462
Ik mag hopen dat je geen aggregaat hebt in je vloer :X
pi_188694779
Hoe zit de vloer in elkaar qua opbouw? Ik mag aannemen dat er een betonvloer als dragende vloer is? Met daarop pir en vervolgens zandcement?

Als je vloer niet stabiel en vormvast is (lees beweegt onder je voeten en dus kraakt) gaan je tegels gegarandeerd los komen en/of scheuren.

Als de dekvloer wel stabiel is, maar slechts scheuren vertoont is er niks aan de hand. Je kan voor de zekerheid een ditra mat gebruiken. Ik zou met vloerverwarming zeker een flexibele lijm pakken. Mapei Keraflex maxi is een goede lijm hiervoor.

Zelf heb ik een tegelvloer gelegd op een zandcementvloer die direct op zwaluwstaartplaat ligt. De zandcementvloer is dus samen met de zwaluwstaartplaat de constructieve vloer. Dit ligt weer op stalen liggers. Dit is de combifor systeemvloer. Nu veert dat zeker ook nog wel, maar het is wel vormvast. Ik heb ook flexibele lijm en ditra matten gebruikt. De tegels liggen na 3 jaar nog allemaal netjes vast.
pi_188694995
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 20:12 schreef maily het volgende:
Ik mag hopen dat je geen aggregaat hebt in je vloer :X
Vrouw gespot :')
  donderdag 29 augustus 2019 @ 21:06:24 #12
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_188696149
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 19:50 schreef HeyMarlous het volgende:
ik vermoed dat de twee delen aan weerskanten van die scheur een heel klein beetje kunnen bewegen ten opzichte van elkaar, waardoor je dat geluid hoort.
Dat zou dan ook inhouden dat je wapening niet zijn werk doet en dat je isolatie en het zand verzakt zijn...

Voor de rest een met tux87.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_188697759
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 20:24 schreef tux87 het volgende:
Hoe zit de vloer in elkaar qua opbouw? Ik mag aannemen dat er een betonvloer als dragende vloer is? Met daarop pir en vervolgens zandcement?
Ophoogzand -> pir -> vloer.. dus geen aparte betonvloer.
quote:
Als je vloer niet stabiel en vormvast is (lees beweegt onder je voeten en dus kraakt) gaan je tegels gegarandeerd los komen en/of scheuren.
Ook als het bijvoorbeeld 0,2mm is? Kan me namelijk niet voorstellen dat de vloer als geheel beweegt aangezien hij minimaal 10cm dik is en gewapend. Ik heb het vermoeden dat er een soort harde korst is ontstaan door het vlinderen, die minimaal beweegt.
quote:
Als de dekvloer wel stabiel is, maar slechts scheuren vertoont is er niks aan de hand. Je kan voor de zekerheid een ditra mat gebruiken. Ik zou met vloerverwarming zeker een flexibele lijm pakken. Mapei Keraflex maxi is een goede lijm hiervoor.

Zelf heb ik een tegelvloer gelegd op een zandcementvloer die direct op zwaluwstaartplaat ligt. De zandcementvloer is dus samen met de zwaluwstaartplaat de constructieve vloer. Dit ligt weer op stalen liggers. Dit is de combifor systeemvloer. Nu veert dat zeker ook nog wel, maar het is wel vormvast. Ik heb ook flexibele lijm en ditra matten gebruikt. De tegels liggen na 3 jaar nog allemaal netjes vast.
Ja zo heb ik het ook gedaan op de eerste verdieping, zandcement (met wapening en vloerverwarming) op zwaluwstaartplaten. Daar zie ik overigens ook wel wat scheurtjes, maar de tegels hebben nergens last van.
pi_188698197
Waarom is de vloer gevlinderd als er tegels op komen?
  donderdag 29 augustus 2019 @ 22:48:41 #15
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_188699266
Zonder toeslagmateriaal is het geen beton. Cementsteen is normaliter minder sterk dan beton. Het korrelskelet van beton levert de sterkte. In jouw mengsel zijn vezels toegepast, die zorgen er vooral voor dat nieuwe scheuren niet doorscheuren. Met die vezels heb je in totaal wel meer scheuren, maar kleinere scheuren. Zonder die vezels zou je grotere scheuren hebben, dit zou problematisch zijn als je er tegels op gaat leggen.

De scheuren kunnen meerdere oorzaken hebben:

In zo'n cementvloer zit vrij veel cement, omdat je er geen zand en grind in gooit. Tijdens het verharden wordt het dus warm. Goedkoop cement is vaak snel cement. Er komt veel warmte vrij aan het begin. Langzaam cement verhardt geleidelijker waardoor dus ook warmte geleidelijker afgegeven wordt. De omgeving heeft meer tijd om het beton te koelen waardoor het beton minder thermisch uitzet. Meer uitzetting betekent meer krimpscheuren wanneer het beton gaat afkoelen en het al hard is. Je vloer heeft veel scheuren, die bewegen niet veel maar als je het belast en ontlast kun je dit horen.

Ik denk dat er weinig aan de hand is. Hooguit in de hoeken kunnen wat tegels los gaan zitten op lange termijn.
pi_188764698
Mijn betonvloer ligt ondertussen ook krom. Kom gerust eens langs, waar vroeger mijn vloer recht lag kun je nu bergen beklimmen!
Cindy De Vuyst
pi_188768374
Beton mag niet kraken.
  dinsdag 3 september 2019 @ 11:47:09 #18
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_188768510
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 11:38 schreef Werkman het volgende:
Beton mag niet kraken.
Beton scheurt en kraakt altijd.
Anders zit de wapening er voor niks in.