Man (35) mishandelt Marjoleins dochter (12) in speeltuin om belletje lellen: meisje doodsbang
Belletje lellen is de 12-jarige dochter van Marjolein Giesen (31) uit Doetinchem vorige week donderdag op een harde klap in het gezicht komen te staan. De man, een 35-jarige buurtbewoner, is opgepakt op verdenking van mishandeling en heeft een contactverbod opgelegd gekregen.
Spijt? Niets daarvan. ,,Kom ik haar tegen, doe ik hetzelfde.” In slechts een zwarte onderbroek staat de man in de deuropening van z’n woning aan de Nieuweweg. De mep die hij het meisje verkocht in de speeltuin om de hoek was een reactie op het belletje lellen, maanden terug, vertelt hij in gebrekkig Engels. ,,Wat zij deed mag niet. Ze kwam in mijn tuin. Ik deed wat ze verdiend had.”
De verbazing van moeder Giesen, die dichtbij woont, is groot als ze hoort over zijn reactie. ,,Waarom mag hij zijn huis blijven huren en loopt hij vrij rond? Hij is een gevaar voor kinderen”, verzucht ze.
Doodsbang is haar dochter - de naam wil Giesen om de privacy niet noemen - nadat ze de dreun kreeg in de speeltuin op het Van Zadelhoffplein. Met leeftijdsgenootjes zat de tiener te eten op een activiteit van het jongerenwerk
De gezelligheid werd bruut verstoord. De man liep op haar af en gaf haar een harde klap. Het gevolg: een gekneusde oogkas en bloeduitstorting in het oog.
Giesen is bang dat haar dochter weer iets overkomt. ,,Ze zou hem maar tegenkomen. Alleen naar school of buiten spelen durft ze niet. En haar zelfvertrouwen is al laag door een hechtingsstoornis.”
Een begeleider van het jongerenwerk had donderdag snel de politie aan de lijn. Agenten arresteerden de man op de Rozengaardseweg. Het was schrikken, zegt jongerenwerker Jovanka Lindeman. ,,We dachten dat het een bekende was. Tot hij ging slaan. De schrik zit er nog in. Gelukkig hebben de kinderen het gevoel dat het eenmalig was.”
Giesen vertelt dat de man het eerder al op haar dochter gemunt had. ,,Na dat belletje lellen rende hij als een gek achter haar aan. Kinderen hadden het verhaal verspreid dat de man zo reageerde. Daarop gingen ook anderen belletje lellen.”
De angst voor de man nam toe toen hij een paar maanden terug in een cafetaria op Giesens dochter afstormde. ,,M'n schoonzus en ik sprongen ertussen. We werden heel boos en dachten dat het nu wel klaar zou zijn.”
Contactverbod
We dachten dat het een bekende was. Tot hij ging slaan. De schrik zit er nog in.
De verdachte heeft direct een contactverbod voor 90 dagen gekregen van de officier en moet in november voorkomen voor de rechtbank. Giesen noemt het onbegrijpelijk dat de verdachte thuis is na verhoor. ,,Als ik voor eigen rechter zou spelen, krijg ik de politie op m’n dak. Maar hij loopt hier vrij rond.”
Volgens een woordvoerder van het OM is de man om diverse redenen vrij. ,,De te verwachten straf voor dit incident is korter dan de tijd tot de zitting. De politie kan weer optreden en hem aanhouden, als het contactverbod overtreden wordt.”
Sité Woondiensten noemt het incident onacceptabel, zegt woordvoerder Ester Helming. ,,Dit kan en mag niet.” Maar, zo zegt zij, Sité kan een huurder niet zomaar uit huis zetten. ,,Daarvoor moet een lang pad bewandeld worden, met politie, justitie en gemeente en uiteindelijk beslist de officier van justitie of ontruiming gerechtvaardigd is. Er zijn dan veel meldingen van buurtbewoners nodig.”
Daarbij, zo vervolgt Helming: ,,Ook kwetsbare groepen bieden we een dak boven het hoofd. Actie ondernemen vinden we noodzakelijk. Het ligt ingewikkeld: het gaat om een incident buiten de woning. Daar hebben wij niet direct invloed op.”
Helming benadrukt dat Sité met politie en buurtcoaches de overlast aanpakt. ,,Achter de schermen gebeurt veel.” Desondanks moet Giesen zich inhouden, als ze de man ziet. ,,Want niemand komt aan m’n dochter.”
https://www.ad.nl/doetinc(...)-doodsbang~a55d3ff3/