abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_188606299
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:27 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Het feit dat er een persoon is gelyncht zoals in een land als Bangladesh weleens gebeurt. Wat geeft die mannen het recht om als een dolle stier deze man in elkaar te slaan als een stel domme primaten? Ik beschouw een ieder die zich zo tekeer laat gaan als een barbaar inderdaad. Een persoon die qua mindset een eeuw of tien te laat is geboren.

Waar is die zogenaamde beschaving gebleven? Ik dacht dat enkel de democratische rechtstaat het monopolie op geweld bezit. Waar zijn degenen nu die praten over hoeveel beschaafder het is in het westen vergeleken met ontwikkelingslanden?

Als puntje bij paaltje komt blijkt dat onze evolutionaire geschiedenis het wint van alle ratio in dit soort situaties. Bij dit nieuws zie je heel goed hoe tribaal, achterlijk, archaïsch, immoreel en gewelddadig de homo sapiens kan zijn.
Dit. We zijn dieren, geen mensen. Het laagje beschaving wordt met de dag dunner.
pi_188606475
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:01 schreef Repentless het volgende:

[..]

Het is nogal een overwicht, dat ben ik met je eens. Maar dat je met meerdere mensen zo'n figuur confronteert, snap ik ook nog. Je weet nooit wat voor halve zool het is. Zeker met die voorvallen met tbs'ers, waarbij er niet wordt geschroomd om een mes te gebruiken, lijkt het me verstandig om niet alleen erop af te gaan.

Als met zoveel mensen de gemoederen hoog oplopen, kan het dus flink escaleren zoals hier is gebeurd. Om deze mensen dan direct als bloeddorstige Neanderthalers af te schilderen, vind ik ook wat voorbarig. Misschien is dat wel het geval, maar dat weet je nu nog niet.

Het is wel begrijpelijk dat je die kerel vast wilt houden voor de politie als hij wil vluchten. Maar goed, wellicht dat er meer details naar buiten komen.
Met vijf man een pedo aanpakken? Wat een stoere mensen zeg. Ik kan zo voor mij zien dat 1 iemand de pedo vast had en dat vier man hem nog stoer een paar schoppen gaven waarvan 1 op het hoofd wat dodelijk is..

Toen ik jong was deden we dit veel beter. Er was bij ons op school een potloodventer die zijn broek steeds liet zakken. Gingen wij eromheen staan (kon niet helemaal aangezien wij achter een hek stonden) en hem uitlachen. Die kwam niet meer terug. Veel menselijker dan er als volwassenen meteen op los slaan.
Pedo's zijn ziek, niet meteen crimineel..

Behalve dan de types die kinderen in een huis misbruiken en er films van maken en verspreiden via dark web. Die mogen van mij wel in elkaar geslagen worden voordat ze aan de politie overgeleverd worden.
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:44:49 #228
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_188606539
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:05 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Politie heeft een geweldsmonopolie waardoor je vergelijking per definitie onzinnig is.
Als een politieman iemand doodslaat zonder gegronde reden is het ook doodslag/moord.

Ik doelde op de handeling an sich. Als het doel is om iemand in bedwang te houden tot de politie is gearriveerd, mag dat volgens het burgerarrest. Als dat is gebeurd met vijf man en deze bovenop je zitten, kan dat dit soort gevolgen hebben. Ook mag je met soortgelijk geweld reageren als degene die je probeert staande te houden. Als de man in kwestie de vader heeft aangevallen, zoals in het bericht staat, was het dus geoorloofd om geweld terug te gebruiken.

Dat het daarna uit de hand loopt en je niet meer volledig volgens de theorie handelt, is natuurlijk logisch. Elke situatie is anders, waar in dit geval ook nog een groot deel emotie bij komt kijken.
pi_188606633
Ja laten we dit vooral toejuichen. Straks zijn we net zo'n shithole country als India of een willekeurig Afrikaans land als iedereen het recht in eigen hand gaat nemen.

Neemt niet weg dat ze gewoon streng gestraft moeten worden. Maar dan door een rechter. En die mag wat mij betreft best voor sommige zaken de doodstraf eisen.
pi_188606652
https://twitter.com/poldr(...)endelict~a295e966%2F

Die reakties on het politie-bericht zijn ook niet echt subtiel te noemen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:51:56 #231
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_188606706
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:27 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Het feit dat er een persoon is gelyncht zoals in een land als Bangladesh weleens gebeurt. Wat geeft die mannen het recht om als een dolle stier deze man in elkaar te slaan als een stel domme primaten? Ik beschouw een ieder die zich zo tekeer laat gaan als een barbaar inderdaad. Een persoon die qua mindset een eeuw of tien te laat is geboren.

Waar is die zogenaamde beschaving gebleven? Ik dacht dat enkel de democratische rechtstaat het monopolie op geweld bezit. Waar zijn degenen nu die praten over hoeveel beschaafder het is in het westen vergeleken met ontwikkelingslanden?

Als puntje bij paaltje komt blijkt dat onze evolutionaire geschiedenis het wint van alle ratio in dit soort situaties. Bij dit nieuws zie je heel goed hoe tribaal, achterlijk, archaïsch, immoreel en gewelddadig de homo sapiens kan zijn.
Het is heel makkelijk om dit soort situaties theoretisch te behandelen. In de ideale wereld ga je naar zo'n kerel toe en zeg je: "Blijf staan! Je hebt aan mijn dochter gezeten! Wacht hier totdat de politie er is, dan kunnen die je meenemen zodat er een onderzoek kan plaatsvinden naar wat er exact is gebeurd. En waag het niet om weg te lopen!" De verdachte blijft dan rustig staan, en jij wacht dan kalm naast degene waarvan je denkt dat hij het meest waardevolle in je leven, je weerloze en onschuldige dochter van vier, heeft betast, tot de politie er is om hem af te voeren.

In welke wereld denk je dat dit ooit een realistisch scenario is? :')
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:52:53 #232
455560 Logic91
Always stay rational
pi_188606723
quote:
19s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:22 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
'Buurtbewoner kunnen zich er iets bij voorstellen', vandaar mijn angst voor mijn medemens. Die is gegrond.
Ik begin door deze mensen een hekel te krijgen aan de mens zelf. Ik word zowaar een misantroop man. :')
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_188606748
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:51 schreef Repentless het volgende:

[..]

Het is heel makkelijk om dit soort situaties theoretisch te behandelen. In de ideale wereld ga je naar zo'n kerel toe en zeg je: "Blijf staan! Je hebt aan mijn dochter gezeten! Wacht hier totdat de politie er is, dan kunnen die je meenemen zodat er een onderzoek kan plaatsvinden naar wat er exact is gebeurd. En waag het niet om weg te lopen!" De verdachte blijft dan rustig staan, en jij wacht dan kalm naast degene waarvan je denkt dat hij het meest waardevolle in je leven, je weerloze en onschuldige dochter van vier, heeft betast, tot de politie er is om hem af te voeren.

In welke wereld denk je dat dit ooit een realistisch scenario is? :')
In een wereld waar geen emoties bestaan.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:55:22 #234
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_188606756
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:40 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:

[..]

Met vijf man een pedo aanpakken? Wat een stoere mensen zeg. Ik kan zo voor mij zien dat 1 iemand de pedo vast had en dat vier man hem nog stoer een paar schoppen gaven waarvan 1 op het hoofd wat dodelijk is..

Toen ik jong was deden we dit veel beter. Er was bij ons op school een potloodventer die zijn broek steeds liet zakken. Gingen wij eromheen staan (kon niet helemaal aangezien wij achter een hek stonden) en hem uitlachen. Die kwam niet meer terug. Veel menselijker dan er als volwassenen meteen op los slaan.
Pedo's zijn ziek, niet meteen crimineel..

Behalve dan de types die kinderen in een huis misbruiken en er films van maken en verspreiden via dark web. Die mogen van mij wel in elkaar geslagen worden voordat ze aan de politie overgeleverd worden.
Ik beweer ook niet dat het een goede zaak is dat dit gebeurd is. Ik kan het echter wel begrijpen, met de informatie van nu. Als het achteraf compleet anders is, neem ik dat terug.

Leuk overigens, die anekdote van je, maar totaal irrelevant voor deze situatie.
pi_188606762
Het zou mooi zijn als ze alle vijf 20 jaar gevangenis krijgen en daaropvolgend de doodstraf.
pindazakje
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:56:28 #236
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_188606776
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:54 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

In een wereld waar geen emoties bestaan.
Die wereld bestaat dus niet.
pi_188606780
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:51 schreef Repentless het volgende:

[..]

Het is heel makkelijk om dit soort situaties theoretisch te behandelen. In de ideale wereld ga je naar zo'n kerel toe en zeg je: "Blijf staan! Je hebt aan mijn dochter gezeten! Wacht hier totdat de politie er is, dan kunnen die je meenemen zodat er een onderzoek kan plaatsvinden naar wat er exact is gebeurd. En waag het niet om weg te lopen!" De verdachte blijft dan rustig staan, en jij wacht dan kalm naast degene waarvan je denkt dat hij het meest waardevolle in je leven, je weerloze en onschuldige dochter van vier, heeft betast, tot de politie er is om hem af te voeren.

In welke wereld denk je dat dit ooit een realistisch scenario is? :')
Er is een heel gebied tussen jouw verhaal en iemand doodslaan he. Voor doodslaan moet je ook gewoon gestraft worden, Als ze alle 5 geslagen hebben zijn ze allemaal schuldig.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_188606783
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:52 schreef Logic91 het volgende:

[..]

Ik begin door deze mensen een hekel te krijgen aan de mens zelf. Ik word zowaar een misantroop man. :')
Was ik al een tijdje... Maar ben herstellende, maar dit maakt het niet beter.
pi_188606795
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:56 schreef Repentless het volgende:

[..]

Die wereld bestaat dus niet.
Nee, dat was ook eigenlijk mijn punt.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:00:06 #240
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_188606847
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:49 schreef tesssssssss het volgende:
https://twitter.com/poldr(...)endelict~a295e966%2F

Die reakties on het politie-bericht zijn ook niet echt subtiel te noemen.
Dit klinkt anders best wel apart.
quote:
Opgeruimd staat netjes
Ook mijn dochter is ontuchtelijk benadeeld door een bekende maar ook hij gaat er voor boeten
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_188606879
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:10 schreef Repentless het volgende:
Ik lees wel dat ze met vijf man bovenop deze persoon zaten. Dat is teveel inderdaad. Maar ik zie de politie ook wel eens met drie man op een persoon zitten om die on bedwang te houden. In het geval van Mitch Henriquez is dat ook dodelijk afgelopen.
Als je iemand in bedwang wil houden dan kan een overmacht juist helpen om erger te voorkomen.
1 op 1 kan uitlopen op een langdurig gevecht wat kan escaleren en dus voor beiden gevaarlijk is.
Wanneer je iemand met een overmacht overmeestert dan is het pleit sneller beslecht.
Degenen die de ander in bedwang proberen te houden moeten dan wel voldoende zelfbeheersing hebben en bijvoorbeeld niet gaan slaan als iemand al door 5 man wordt vastgehouden maar toch nog tegenspartelt.

Naast het geweldsmonopolie heeft de politie ook training in wanneer en hoe ze geweld mogen toepassen.
Dat heeft een gewone burger niet en die zou dus voorzichtiger moeten zijn.

Mitch Henriquez is overleden doordat de nekklem te lang werd toegepast terwijl deze bij het uitblijven van effect had moeten worden gestopt.
De verantwoordelijke agent is hiervoor ook veroordeeld.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_188606881
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 20:00 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dit klinkt anders best wel apart.
[..]

Dat is best een aparte uitspraak om onder een politie-bericht te doen, ja.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:02:40 #243
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_188606896
Eigenrichting :r
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_188606918
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 20:01 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat is best een aparte uitspraak om onder een politie-bericht te doen, ja.
Volk dat overweegt het recht in eigen hand te nemen is over het algemeen nogal intellectueel uitgedaagd, dat toont zo'n reactie nog maar eens aan. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_188606925
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 20:01 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Als je iemand in bedwang wil houden dan kan een overmacht juist helpen om erger te voorkomen.
1 op 1 kan uitlopen op een langdurig gevecht wat kan escaleren en dus voor beiden gevaarlijk is.
Wanneer je iemand met een overmacht overmeestert dan is het pleit sneller beslecht.
Degenen die de ander in bedwang proberen te houden moeten dan wel voldoende zelfbeheersing hebben en bijvoorbeeld niet gaan slaan als iemand al door 5 man wordt vastgehouden maar toch nog tegenspartelt.

Naast het geweldsmonopolie heeft de politie ook training in wanneer en hoe ze geweld mogen toepassen.
Dat heeft een gewone burger niet en die zou dus voorzichtiger moeten zijn.

Mitch Henriquez is overleden doordat de nekklem te lang werd toegepast terwijl deze bij het uitblijven van effect had moeten worden gestopt.
De verantwoordelijke agent is hiervoor ook veroordeeld.
Het kan ook nog zo zijn dat het alleen de bedoeling was om die man onder bedwang te houden.

Die mannen weten toch ook dat de politie erbij gaat komen, en als er echt een feestje was, dan stonden er ook heel veel getuigen bij.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:06:54 #246
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_188606984
In ieder geval fijn te weten dat straks tijdens het verhoor geen van de vijf bevestigend kunnen antwoorden op de vraag "Heeft u gezien wat het slachtoffer daadwerkelijk met het kind heeft gedaan?"
pi_188607050
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 20:06 schreef Woelwater het volgende:
In ieder geval fijn te weten dat straks tijdens het verhoor geen van de vijf bevestigend kunnen antwoorden op de vraag "Heeft u gezien wat het slachtoffer daadwerkelijk met het kind heeft gedaan?"
De dode kan er ook geen antwoord meer opgeven.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:12:07 #248
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_188607079
quote:
15s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 20:02 schreef Faux. het volgende:
Eigenrichting :r
En dat er dan ook niet één is die zou zeggen "Joh laten we hem gewoon even vasthouden verder, straks zit Truusje ook nog vijf jaar zonder d'r vader".
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:12:09 #249
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_188607081
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 19:56 schreef vipergts het volgende:

[..]

Er is een heel gebied tussen jouw verhaal en iemand doodslaan he. Voor doodslaan moet je ook gewoon gestraft worden, Als ze alle 5 geslagen hebben zijn ze allemaal schuldig.
Natuurlijk is daar een heel gebied tussen. Ik wil alleen aangeven dat regels, theorieën etc. in dit soort gevallen moeilijk toepasbaar zijn. Als zoiets gebeurt, ben je als persoon niet meer bezig met welke regels hiervoor staan of hoe je volgens de letter van de wet zou moeten handelen. Het is een unieke situatie waar je niet op voorbereid bent, waar ook nog een groot deel emotie bij zou komen kijken.

Dan is het makkelijk om van de zijlijn aan te geven hoe het allemaal zou horen en wat er wel en niet mag, maar je weet nooit hoe je zelf zou handelen in zo'n situatie en wat daarvan de gevolgen zouden zijn.
pi_188607134
quote:
9s.gif Op zaterdag 24 augustus 2019 20:12 schreef heywoodu het volgende:

[..]

En dat er dan ook niet één is die zou zeggen "Joh laten we hem gewoon even vasthouden verder, straks zit Truusje ook nog vijf jaar zonder d'r vader".
Omdat je jezelf in dat soort situaties meestal niet meer onder controle hebt. Wat degene boven mij probeert uit te leggen.

Ik ben zelf ook wel eens als een gek tekeer gegaan tegen vier gasten die mijn scooter hadden vernield. Als ik daar van tevoren over had na kunnen denken, had ik het waarschijnlijk niet gedurfd. Dat was gewoon omdat ik zo woedend was dat ik niet meer helder na kon denken.

Ik vond het een hele fijne scooter.

Nou ja, dat bleek dus wel.

[ Bericht 5% gewijzigd door tesssssssss op 24-08-2019 20:19:34 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')