abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190129714
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 09:30 schreef daNpy het volgende:
Wat is er zo moeilijk te begrijpen dat een ander type airbag met een ander volume of een andere opvouw vorm ook andere ontstekers heeft en dus ook een andere ontstekingstijd nodig heeft?
Het afvuren van een airbag gaat om millisecondes. Te laat = hoofd op stuur. Te vroeg = ontploffende hete zak in je gezicht (=dag gezicht).
Zoals bokkepoot al zei, ik heb vaak genoeg testen gedaan met fabrikanten om airbags, gordels en stoelen te tunen tot het goede algoritme gevonden is. En ik ga echt geen documenten delen overigens.

Daarnaast snap ik je weerstand op de CAN lijn niet. Dat heeft hier niks mee te maken, de uitgangen van een airbag ECU sturen de airbags echt niet met CAN signalen aan :X
Als ik je topic zo lees ben je meer dan handig genoeg om aan auto's te sleutelen, maar heb je te weinig kaas van airbags gegeten om er zo mee te spelen. Het zijn explosieven, geen speelgoed.
Ik snap je verhaal wel, maar het zijn airbags uit een exact zelfde model en type model auto, namelijk een A3 8PA/8P1. Die hebben allen de crashsensoren op dezelfde plek gemonteerd, stuurwiel en airbag zijn identiek (aan onderdeelnummers).

Ik heb even geprobeerd te Googlen naar voorbeelden maar ik kom niet verder dan een uitleg hoe een airbag werkt en wat hem tot ploffen maakt. Ik lees nergens over het opnieuw "coderen" van een airbag, het is niet dat ik je niet geloof hoor, zoals je zegt het zijn explosieven en daar ben ik mij ook bewust van maar als dit verhaal zo moeilijk te bevestigen is middels andere kanalen dan alleen een gebruiker op een forum mij dit verteld ben ik er een beetje terughoudend in, sorry.
  dinsdag 26 november 2019 @ 09:40:22 #52
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_190129747
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 09:37 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Ik snap je verhaal wel, maar het zijn airbags uit een exact zelfde model en type model auto, namelijk een A3 8PA/8P1. Die hebben allen de crashsensoren op dezelfde plek gemonteerd, stuurwiel en airbag zijn identiek (aan onderdeelnummers).
Je hebt toch een ander stuur gemonteerd waarin de originele airbag niet pastte?
Je hebt toch een fysiek andere airbag gemonteerd. Hoe weet jij dat die dezelfde inhoud heeft? Is deze hetzelfde opgevouwen? Worden de ontstekers op dezelfde tijdstippen ontstoken als bij de originele?

Het heeft niks met de sensoren en de auto te maken, dat is inderdaad hetzelfde. Het gaat om de software op de ECU.

quote:
Ik lees nergens over het opnieuw "coderen" van een airbag
Dat staat ook niet op internet. Daar moet je namelijk ver vanaf blijven, want dan gebeuren er nare ongelukken.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_190131790
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 21:44 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Dank voor de reactie. De A3 is al ingeruild voor een andere A3 8P. Een 1.4TFSI waar evenals dit model weer een S-Line ombouw voor gepland staat. Ik zal binnenkort een nieuw topic openen gezien 't feit ik hier ook al mee begonnen ben.
[..]

Dank voor je reactie.

Nee maar dit is ook niet nodig. Enkel als de auto bij betrokken is geweest bij een ongeluk en de crashmodules (regelapparaten) aan zijn gegaan is het noodzakelijk deze te resetten.

Bij het afkoppelen van de accu en het verwijderen en monteren van de airbag zal de wikkelveer, sleepring en stuurhoek sensor zichzelf weer inleren met de nieuwe airbag. Er zullen even wat meldingen op het dashboard komen die na 100M rijden weer zijn verdwenen.

Tevens zijn (bijna) alle airbags van A3 bouwjaar 2004 t/m 2012) identiek. Ik heb er zelfs hele how-to's over geschreven en het is ook zeker niet de eerste keer dat ik dit bij een auto doe :).
[..]

Waar maak je je uiteindelijk zo druk om? Het is een 2e hands auto en niet nieuw. Daarnaast kun je ook gewoon in mijn topics en advertenties teruglezen dat het een project betreft.

Ook is de verkoopprijs aardig reëel, zoals Sounddragon ook aangeeft heb ik er genoeg tijd en onderdelen inzitten die wel legitiem S-Line zijn.

Goed, ik weet toch dat we het hier niet eens over gaan zijn dus dit zal dan ook mijn laatste reactie zijn.
Zowel in de OP in v&a als in je mp adv neem je het woord project niet in de mond en werd ie als zijnde s-line verkocht.
  woensdag 27 november 2019 @ 12:45:08 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_190149466
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 09:37 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Ik snap je verhaal wel, maar het zijn airbags uit een exact zelfde model en type model auto, namelijk een A3 8PA/8P1. Die hebben allen de crashsensoren op dezelfde plek gemonteerd, stuurwiel en airbag zijn identiek (aan onderdeelnummers).

Ik heb even geprobeerd te Googlen naar voorbeelden maar ik kom niet verder dan een uitleg hoe een airbag werkt en wat hem tot ploffen maakt. Ik lees nergens over het opnieuw "coderen" van een airbag, het is niet dat ik je niet geloof hoor, zoals je zegt het zijn explosieven en daar ben ik mij ook bewust van maar als dit verhaal zo moeilijk te bevestigen is middels andere kanalen dan alleen een gebruiker op een forum mij dit verteld ben ik er een beetje terughoudend in, sorry.
Neem deze keer maar van mij aan dat daNpy wdb best wel eens een punt kan hebben.. Om dit zeker te weten zou je eigenlijk de datasheets van de beide bags naast elkaar moeten gaan leggen, maar ik ben bang dat je die papiertjes heel slecht in handen gaat krijgen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 27 november 2019 @ 13:08:24 #55
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_190149808
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2019 12:45 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Neem deze keer maar van mij aan dat daNpy wdb best wel eens een punt kan hebben.. Om dit zeker te weten zou je eigenlijk de datasheets van de beide bags naast elkaar moeten gaan leggen, maar ik ben bang dat je die papiertjes heel slecht in handen gaat krijgen.
Die ga je niet krijgen. Het enige wat TS zich moet afvragen is of hij 200% zeker is dat de ontsteektijden van de airbags identiek zijn. En of gevolgen na verkoop bij hem als ombouwer gereclameerd kunnen worden.

Maar aangezien TS al ontsteekdraden voor CAN bus bedrading aanziet gaat hij zich die vraag niet stellen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_190150075
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 13:08 schreef daNpy het volgende:

[..]

Die ga je niet krijgen. Het enige wat TS zich moet afvragen is of hij 200% zeker is dat de ontsteektijden van de airbags identiek zijn. En of gevolgen na verkoop bij hem als ombouwer gereclameerd kunnen worden.

Maar aangezien TS al ontsteekdraden voor CAN bus bedrading aanziet gaat hij zich die vraag niet stellen.
??

Ik bedoel dat je meldingen op het dashboard bijv. kunt oplossen door de weerstand op bekabeling te zetten.

Ander voorbeeld, het melding van gordel die niet om is tijdens het rijden, wanneer je hier dan een weerstand in de stekker drukt is het circuit gesloten en zal de melding weg zijn.

Ik snap het verschil tussen ontsteek draden en CAN wel ...
  woensdag 27 november 2019 @ 14:53:52 #57
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_190151172
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 13:28 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

??

Ik bedoel dat je meldingen op het dashboard bijv. kunt oplossen door de weerstand op bekabeling te zetten.
Ik niet. Ik had het over de airbag.
Jouw "oplossen" is overigens geen oplossen.

quote:
Ander voorbeeld, het melding van gordel die niet om is tijdens het rijden, wanneer je hier dan een weerstand in de stekker drukt is het circuit gesloten en zal de melding weg zijn.

Ik snap het verschil tussen ontsteek draden en CAN wel ...
En denk nu eens een niveau hoger. Welk effect heeft het als de ecu denkt dat je je gordel om hebt maar je hebt hem niet om bij een aanrijding?

[ Bericht 39% gewijzigd door daNpy op 27-11-2019 15:03:30 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 27 november 2019 @ 19:24:06 #58
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_190155741
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 13:08 schreef daNpy het volgende:

[..]

Die ga je niet krijgen. Het enige wat TS zich moet afvragen is of hij 200% zeker is dat de ontsteektijden van de airbags identiek zijn. En of gevolgen na verkoop bij hem als ombouwer gereclameerd kunnen worden.

Maar aangezien TS al ontsteekdraden voor CAN bus bedrading aanziet gaat hij zich die vraag niet stellen.
Ik snap hem, je punt was de eerste keer ook duidelijk, ik wilde alleen het gebash in een nuttige conversatie proberen te leiden.. B-)

Oftewel; nok eens met natrappen. Je hebt een valide punt, maar wees dan ook constructief ipv destructief :P

Een beetje fabrikant zal volgens mij wel zo slim zijn om te zorgen dat het 'nieuwere' of incompatibele stuur niet past op de oude naaf.. soms passen facelift onderdelen al niet meer op het pre-facelift model..dus zoiets kritisch als een airbag maak je toch klojo-proof?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 27 november 2019 @ 19:34:45 #59
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_190156016
Klojo's blijven gewoonlijk van airbags af :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_190159574
Airbags? 6 puntsgordels!
pi_190168075
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 14:53 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ik niet. Ik had het over de airbag.
Jouw "oplossen" is overigens geen oplossen.
[..]

En denk nu eens een niveau hoger. Welk effect heeft het als de ecu denkt dat je je gordel om hebt maar je hebt hem niet om bij een aanrijding?
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2019 19:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik snap hem, je punt was de eerste keer ook duidelijk, ik wilde alleen het gebash in een nuttige conversatie proberen te leiden.. B-)

Oftewel; nok eens met natrappen. Je hebt een valide punt, maar wees dan ook constructief ipv destructief :P

Een beetje fabrikant zal volgens mij wel zo slim zijn om te zorgen dat het 'nieuwere' of incompatibele stuur niet past op de oude naaf.. soms passen facelift onderdelen al niet meer op het pre-facelift model..dus zoiets kritisch als een airbag maak je toch klojo-proof?
Ik heb de plaatselijke Audi dealer hier (Huiskes Kokkeler) gebeld en met de werkplaats gesproken. Uit documentatie blijkt dat alle A3 airbags identiek zijn, of het nou 3-spaaks of 4-spaaks is.

Verschil zit hem, zoals ik al dacht in de single en dual-stage airbags. Dus zolang de airbag uit een A3 komt van bouwjaar 2004 t/m 2012 en dual-stage is, is deze gelijk (op uitzondering van sommige 2012 modellen na, toen kwam Audi met de ronde airbags, maar deze past fysiek al niet in andere stuurwielen (zie foto in spoiler)).

Is ook de reden waarom meerdere onderdelen zoals interieur (waar ook airbags inzitten) zo over te zetten op een A3 uit een ander bouwjaar. Zo lang het maar tussen die bouwjaren zit, of het een 3 of 5 deurs is maakt ook niet uit zolang het maar het A3 8P type betreft. (Op een paar uitzonderingen na want een hemel uit een 5drs gaat natuurlijk fysiek niet in een 3drs passen maar dat is uiteraard logisch).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na 2012 ging de A3 niet meer als 8P door het leven maar nieuw model de A3 8V. Hier is de hele auto eigenlijk veranderd.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2019 15:32:14 ]
  donderdag 28 november 2019 @ 15:30:59 #62
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_190168635
Goed bezig, nu heb je in ieder geval alles gedaan wat in je vermogen ligt! :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_190168659
quote:
14s.gif Op donderdag 28 november 2019 15:30 schreef daNpy het volgende:
Goed bezig, nu heb je in ieder geval alles gedaan wat in je vermogen ligt! :)
Geeft mezelf ook een rustiger gevoel :9.
Heb er nog wel even over nagedacht en bedacht ja ach wat kan zo'n belletje kwaad, helemaal nu die bevestigd dat het eigenlijk geen probleem moet zijn :).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')