Bij de meeste bedrijven die zich gelukkig wel aan de werktijdenwet houden is dit weldegelijk een probleem. En terecht je wilt als bedrijf geen oververmoeide werknemers hebben die ook nog een tijdens de pauze die ze zogenaamd niet nemen tijd verbrassen met eten.quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:25 schreef Metalfreak het volgende:
Dat ligt dus aan afspraken met je leidinggevende. Als die dat goed vindt wel en in veel bedrijven is dat ook geen probleem, blijkbaar bij jou niet. Maar dan moet je dus ook wel dat half uur pauze gaan houden, anders naai je jezelf.
Ik vind het in de pauze vaak best relaxed om even tijd voor mezelf te nemen. Je hoeft niet constant te praten met mensen, en je ziet je collega's toch nog 7,5 uur die dag. Stil kunnen zijn is ook een vaardigheid.quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:33 schreef Hamzoef het volgende:
Een korte break van iets van 10 minuten is voor de meeste werkzaamheden wel even goed denk ik.
Half uur is wel lang.
Zeker als je allemaal van die 'gezellige' collega's hebt die een half uur lang als een zombie naar een smartphone lopen te staren.
Ik vind het altijd maar awkward. Maar het gaat bij ons vrijwel altijd over voetbal (gaaapquote:Op maandag 19 augustus 2019 12:43 schreef FreezePop het volgende:
[..]
Ik vind het in de pauze vaak best relaxed om even tijd voor mezelf te nemen. Je hoeft niet constant te praten met mensen, en je ziet je collega's toch nog 7,5 uur die dag. Stil kunnen zijn is ook een vaardigheid.
Doen wij wel. Wij hebben officieel een uur onbetaalde schaft op een dag, maar komt vaak voor dat we een half uur pauze houden of helemaal niet en tijdens het rijden gewoon eten. Dan wordt het gewoon doorbetaaldquote:Op maandag 19 augustus 2019 12:22 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik werk bij een bedrijf waar je 8,5 uur aanwezig moet zijn.
Terwijl je maar voor 8 uur wordt uitbetaald, dit ivm een half uur middagpauze die dus van je eigen tijd afgaat.
Stel dat ik die pauze gewoon oversla en doorwerk, dan mag ik toch ook een half uur eerder stoppen?
Mijn baas vindt van namelijk van niet, ik vind van wel.
Nou ja, standaard is het inderdaad wat anders, maar ik heb mensen het regelmatig incidenteel zien doen omdat ze bijvoorbeeld na het werk nog ergens naartoe moeten. Vaak is dat geen enkel probleem.quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij de meeste bedrijven die zich gelukkig wel aan de werktijdenwet houden is dit weldegelijk een probleem. En terecht je wilt als bedrijf geen oververmoeide werknemers hebben die ook nog een tijdens de pauze die ze zogenaamd niet nemen tijd verbrassen met eten.
Genoeg bedrijven waar je dan gewoon een half uur eerder moet starten om toch je pauze te nemen.quote:Op maandag 19 augustus 2019 13:10 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nou ja, standaard is het inderdaad wat anders, maar ik heb mensen het regelmatig incidenteel zien doen omdat ze bijvoorbeeld na het werk nog ergens naartoe moeten. Vaak is dat geen enkel probleem.
Tijdje op een kantoor gezeten met een uur lunchpauze. Ontzettend irritant. Lunchen was ook op de zaak, zelf een tentje buiten opzoeken werd niet op prijs gesteld. Na 15 minuten heb je je brood wel binnen. En dan "gezellig" 3 kwartier op je telefoon klooien.quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:33 schreef Hamzoef het volgende:
Een korte break van iets van 10 minuten is voor de meeste werkzaamheden wel even goed denk ik.
Half uur is wel lang.
Zeker als je allemaal van die 'gezellige' collega's hebt die een half uur lang als een zombie naar een smartphone lopen te staren.
Een inspanningsverplichting in plaats van een resultaatverplichting vind ik niet heel vreemd. Ik werk 40 uur in de week, soms heb ik dan meer af dan verwacht, soms minder. Bovendien is de term "af" soms discutabel omdat kwaliteit ook een rol speelt. Of soms ben ik gewoon veel tijd kwijt aan het helpen van een collega. Niet alles is per se meetbaar. Mijn functioneren en kennisniveau wordt beoordeeld door collega's en opdrachtgever.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:09 schreef Tinkepink het volgende:
Verbazingwekkend in hoeveel functies nog gekeken wordt naar de aanwezigheid in plaats van naar de output. Ben ik al zeker 15 jaar niet meer tegengekomen op de werkvloer.
In een winkel of een fabriek is het logisch, maar in andere functies....waar wordt jullie functioneren op gebaseerd?
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Ik denk dat in veel gevallen naar beide gekeken wordt.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:09 schreef Tinkepink het volgende:
Verbazingwekkend in hoeveel functies nog gekeken wordt naar de aanwezigheid in plaats van naar de output
Jij lijkt me oprecht zo intens saai.quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:33 schreef Hamzoef het volgende:
Half uur is wel lang.
Haha, ik vind mijn collega's juist saai. Praten vrijwel alleen over voetbal.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:55 schreef Questular het volgende:
[..]
Jij lijkt me oprecht zo intens saai.
Heeft de TS zijn cao genoemd dan?quote:
Sommige CAO's geven een uur pauze aan. Wanneer ik werkte van 8-17 moest ik een uur pauze nemen toen ik nog bij de AH werkte. En ik kreeg van de werkgever 2x 15min..quote:Op maandag 19 augustus 2019 15:53 schreef baskick het volgende:
[..]
Heeft de TS zijn cao genoemd dan?
Bljkbaar vindt je baas dat je (gokje) van 8 tot 12 en van 12.30 tot 16.30 moet werken.?quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:22 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik werk bij een bedrijf waar je 8,5 uur aanwezig moet zijn.
Terwijl je maar voor 8 uur wordt uitbetaald, dit ivm een half uur middagpauze die dus van je eigen tijd afgaat.
Stel dat ik die pauze gewoon oversla en doorwerk, dan mag ik toch ook een half uur eerder stoppen?
Mijn baas vindt van namelijk van niet, ik vind van wel.
Nee pauze is van 12:30 tot 13:00 uur, voor de rest geen vaste starttijd, vanaf 6:30 is het gebouw open dus dan begin ik ook. En stop dan om 15:00 uur. Maar liever neem ik geen pauze en stop ik al om 14:30 maar daar kreeg ik dus commentaar op toen ik dat deed.quote:Op maandag 19 augustus 2019 17:45 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Bljkbaar vindt je baas dat je (gokje) van 8 tot 12 en van 12.30 tot 16.30 moet werken.?
Snap ik. Niet vervelender dan collega's die al halverwege de middag pleite zijn. Kun je niets mee afspreken.quote:Op maandag 19 augustus 2019 18:05 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nee pauze is van 12:30 tot 13:00 uur, voor de rest geen vaste starttijd, vanaf 6:30 is het gebouw open dus dan begin ik ook. En stop dan om 15:00 uur. Maar liever neem ik geen pauze en stop ik al om 14:30 maar daar kreeg ik dus commentaar op toen ik dat deed.
Kun je ook zeggen van die figuren die pas om 9:00 binnenkomen omdat ze zo nodig elke dag willen uitslapen.quote:Op maandag 19 augustus 2019 18:23 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Snap ik. Niet vervelender dan collega's die al halverwege de middag pleite zijn. Kun je niets mee afspreken.
Het zal best voorkomen, maar de user waar ik op reageerde stelt dat het verplicht is volgens de cao van TS terwijl die naar ik meen niet genoemd is.quote:Op maandag 19 augustus 2019 17:17 schreef Renesite het volgende:
[..]
Sommige CAO's geven een uur pauze aan. Wanneer ik werkte van 8-17 moest ik een uur pauze nemen toen ik nog bij de AH werkte. En ik kreeg van de werkgever 2x 15min..
Dat is een non-argument. Als je faciliteert dat men vanaf 06.30 uur kan beginnen, moet je ook accepteren dat men 'vroeg' vertrekt; da's inherent aan elkaar. Flexibiliteit moet van 2 kanten komen en door de openingstijden van het kantoorpand (aanname) zo vast te stellen is er altijd voldoende overlap in aanwezigheid. Staat overigens los van de pauze.quote:Op maandag 19 augustus 2019 18:23 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Snap ik. Niet vervelender dan collega's die al halverwege de middag pleite zijn. Kun je niets mee afspreken.
Dat dus. Als afwisseling even van de plek om wat anders te doen ok. Maar pauze om pauze, 30 min stom voor je uitkijken of onnozel ouwehoeren met collega’s vind ik doodzonde van de tijd.quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:33 schreef Hamzoef het volgende:
Half uur is wel lang.
Dan moet je 's ochtends maar niet zo lang in je bed blijven liggen.quote:Op maandag 19 augustus 2019 18:23 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Hoezo uitslapen, 9:00 is een normale tijd om te beginnen met werken. Zeker als je nog even onderweg bent.quote:Op maandag 19 augustus 2019 18:25 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Kun je ook zeggen van die figuren die pas om 9:00 binnenkomen omdat ze zo nodig elke dag willen uitslapen.
Er ik voorbeelden van kantoren waar hoogopgeleide kenniswerkers werken die open zijn van 7 tot 19. Niks mis met starten om 9 uur, maar pretenderen dat alleen bouwvakkers voor 9 uur beginnen is echt onzin.quote:Op maandag 19 augustus 2019 23:25 schreef Henno het volgende:
[..]
Hoezo uitslapen, 9:00 is een normale tijd om te beginnen met werken. Zeker als je nog even onderweg bent.
Bouwvakker toevallig?
Als jij om 9 uur begint en je collega om die vroeg begonnen is 's middags om 15 uur naar huis gaat, dan heb je genoeg overlap om met die collega een werkbespreking te plannen. Effectief is daar immers 5 uur per werkdag de tijd voor, als je rekent dat jij eerst rustig je computer wil opstarten en spullen erbij wilt pakken en dat jullie voor de gelegenheid gelijktijdig lunchen.quote:Op maandag 19 augustus 2019 23:25 schreef Henno het volgende:
[..]
Hoezo uitslapen, 9:00 is een normale tijd om te beginnen met werken. Zeker als je nog even onderweg bent.
Bouwvakker toevallig?
Ik werk met vrijwel alleen maar hoger opgeleide mensen en 90% begint hier al om 8 uur of eerder.quote:Op maandag 19 augustus 2019 23:25 schreef Henno het volgende:
[..]
Bouwvakker toevallig?
Ik krijg betaald voor 40 uur werk in de week, dus ik werk 40 uur. Daarbij is mijn werk nooit 'af' ik zou als ik zou willen 24 uur door kunnen gaan. Dus er is geen 'output' te monitoren.quote:Op maandag 19 augustus 2019 14:09 schreef Tinkepink het volgende:
Verbazingwekkend in hoeveel functies nog gekeken wordt naar de aanwezigheid in plaats van naar de output. Ben ik al zeker 15 jaar niet meer tegengekomen op de werkvloer.
In een winkel of een fabriek is het logisch, maar in andere functies....waar wordt jullie functioneren op gebaseerd?
Nou ja, bij mij in het ziekenhuis is er 24 uur iemand op een functie aanwezig natuurlijk en kan je niet zomaar even eerder naar huis gaan en de patiënten aan hun lot over latenquote:Op maandag 19 augustus 2019 14:09 schreef Tinkepink het volgende:
Algemeen geaccepteerde kantoortijdenquote:Op maandag 19 augustus 2019 18:25 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Kun je ook zeggen van die figuren die pas om 9:00 binnenkomen omdat ze zo nodig elke dag willen uitslapen.
Ik begin altijd rind 7.30u. en jij?quote:Op maandag 19 augustus 2019 21:46 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan moet je 's ochtends maar niet zo lang in je bed blijven liggen.
Logisch. Ik had het dan ook over kantoorfuncties ;-)quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 09:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja, bij mij in het ziekenhuis is er 24 uur iemand op een functie aanwezig natuurlijk en kan je niet zomaar even eerder naar huis gaan en de patiënten aan hun lot over latenZo van: 'maar ik heb geen pauze gehad hoor!'
Als auto's een onderwerp is dat ook nog vaak voorbij komt, werk je bij mij (altijd wel iemand die bijna een nieuwe leaseauto mag, dus dan ontstaat de discussie weer)quote:Op maandag 19 augustus 2019 12:46 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik vind het altijd maar awkward. Maar het gaat bij ons vrijwel altijd over voetbal (gaaap), het werk zelf, of er wordt dus op smartphones gestaard.
Haha, zeker ook herkenbaar ja!quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 10:41 schreef Gutanoth het volgende:
[..]
Als auto's een onderwerp is dat ook nog vaak voorbij komt, werk je bij mij (altijd wel iemand die bijna een nieuwe leaseauto mag, dus dan ontstaat de discussie weer)
De enige die geen leaseauto heeft is de secretaresse, dus die ziet die bui altijd weer hangen.quote:
In de jaren 50 wellichtquote:Op dinsdag 20 augustus 2019 10:02 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Algemeen geaccepteerde kantoortijden
Met als gevolg een hoge werkdruk en relatief lage lonen...quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 09:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja, bij mij in het ziekenhuis is er 24 uur iemand op een functie aanwezig natuurlijk en kan je niet zomaar even eerder naar huis gaan en de patiënten aan hun lot over latenZo van: 'maar ik heb geen pauze gehad hoor!'
Gewoon lekker komen wanneer ik zin heb? Ook al is de dienst van een collega nog niet klaar of ben ik nog niet vrij en is mijn aflossing er nog niet? Hoe zie je dat precies voor je?quote:Op woensdag 21 augustus 2019 16:58 schreef Cothen het volgende:
Met als gevolg een hoge werkdruk en relatief lage lonen...
Net zoals onderwijzers zouden ook medewerkers in de zorg juist meer dat soort gedrag moeten vertonen en niet zo over zich heen laten lopen.
We hebben het in dit topic over eerder weggaan als je je pauze hebt moeten missen.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 16:59 schreef Isabeau het volgende:
Gewoon lekker komen wanneer ik zin heb? Ook al is de dienst van een collega nog niet klaar of ben ik nog niet vrij en is mijn aflossing er nog niet? Hoe zie je dat precies voor je?
Daarom hebben we ook de verplichte pauze. En bij een ziekenhuis heb je ook een overdracht van je dienst, dus je kunt niet zomaar even eerder weg gaan.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:33 schreef Cothen het volgende:
[..]
We hebben het in dit topic over eerder weggaan als je je pauze hebt moeten missen.
Als het om niet levensbedreigende situaties gaat lijkt het me prima dat je dan eerder weggaat. Als patiënt wacht ik liever op een verpleger of arts die fris begonnen is, dan dat ik behandeld wordt die iemand die na 8 uur aan 1 stuk werken mij ook nog maar even moet behandelen.
Maar wat nou als je die verplichte pauze niet hebt kunnen nemen, omdat je langer met een patient bezig was dan gepland. Moet je dan maar een half uur gratis voor de baas werken?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 12:27 schreef Rolfieo het volgende:
Daarom hebben we ook de verplichte pauze. En bij een ziekenhuis heb je ook een overdracht van je dienst, dus je kunt niet zomaar even eerder weg gaan.
Nee, maar je kan dan wel gewoon in overleg gaan. Bijvoorbeeld een andere dag eerder naar huis als de bezetting het toe laat.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:15 schreef Cothen het volgende:
[..]
Maar wat nou als je die verplichte pauze niet hebt kunnen nemen, omdat je langer met een patient bezig was dan gepland. Moet je dan maar een half uur gratis voor de baas werken?
Bij de overheid is dit aan de orde van de dag maar daar heeft iedereen de hele dag pauze.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 17:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ken geen bedrijf waarbij dat mag.
Ik heb een keer gehad dat ik een uur verplicht pauze moest nemen onbetaald, geen uitzondering op mogelijk. Je mocht zelf kiezen of je ging werken in je vrije tijd pauze of niet.
ik welquote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:15 schreef Cothen het volgende:
[..]
Maar wat nou als je die verplichte pauze niet hebt kunnen nemen, omdat je langer met een patient bezig was dan gepland. Moet je dan maar een half uur gratis voor de baas werken?
de corporate wereld is nog erger dan ambtenaren....quote:Op donderdag 22 augustus 2019 19:14 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Bij de overheid is dit aan de orde van de dag maar daar heeft iedereen de hele dag pauze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |