quote:
Dankjewel
quote:
Wellicht al te laat, in duitsland kan je spotgoedkoop schakelmateriaal kopen

( elektroradar.de bijvoorbeeld)
Thanks! Ik heb even gekeken, en het ziet er inderdaad goed uit.
Maar er zijn ook dingen die toch wel iets duurder zijn...
Bijvoorbeeld deze
USB-ladesteckdose.
Dus uiteindelijk zal het allemaal niet zoveel schelen
quote:
quote:
Wat heb je gekozen?
Berker S1 antraciet-mat.
Heb ik ook overal in de garage van m'n huidige woning gebruikt en ben daar zeer tevreden over c.q. vind het erg mooi uitzien
quote:
En heb je smart schakelaars?
Ik ga inderdaad overal Zwave spul gebruiken.
quote:
Op vrijdag 6 december 2019 10:39 schreef FranticDJ het volgende:sommig Berker materiaal uit Duitsland is niet 1 op 1 te gebruiken met in Nederland uitgebracht materiaal. Kwam ik achter toen ik een Hue Tap in ging bouwen

Merci voor de tip!
quote:
Dankjewel
==============================================================
M'n vriendin en ik hadden een kleine discussie (

) over m'n gehobby in de woonkamer/keuken van het huidige huis. Ze vroeg of ik dat ook ging doen in het nieuwe huis. Ze doelde met name op het solderen en klommelen met elektronica op de keuken/eetkamertafel.
Ik wist niet waar ze het over had (

) totdat ik onderstaande foto tegenkwam:
![Atmoz-Sentry-Turret_50.jpg]()
Zei: "
Dat lelijke lichtblauwe soldeerding van je komt niet in de nieuwe keuken straks!"
--Ik: "Ja maar dat is mijn mooie, überfijne Weller soldeerstation!!"
Niets mee te maken, je hebt straks plaats genoeg elders in het huis"
--ik: "Vind je het niet fijn dat ik dan soms ook bij je kan komen zitten prutsen terwijl jij aan het koken bent?"
Jawel, dat weet je toch, maar dat soldeerding kan toch niet in onze keuken staan?!"
--ik: "Hmzz, ok. Ik verzin wel wat"
Toevallig zit er een muurkast naast de keuken. Precies achter de muur waar het keukeneiland tegenaan komt. Wat nu als ik daar nu het soldeerstation neerzet en alleen de soldeerbout (met de kabel door de muur) in de keuken? Maarja, hoe ziet dat eruit als er ineens een kabel uit de muur komt met een soldeerbout eraan? En bovendien: hoe handig is dat? Steeds die stekker door de muur heen halen om het vervolgens in de muurkast aan te gaan sluiten
Toen bedacht ik me dat ik de stekker die in het soldeerstation zit gewoon eruit zou slopen, en de kabels zou verlengen om hem vervolgens in de keuken uit te laten komen. Maarja, dan offer ik in feite het hele soldeerstation op en kan ik het nooit meer ergens anders gebruiken. Ook niet echt handig...
Ik ben vervolgens opzoek gegaan naar precies de juiste stekkers die op zowel het station als op de bout passen:
![Weller_stekkers.png]()
Op die manier kan ik dus een soort "verleng-kabel" maken om dit probleem op te lossen. Als ik dan het soldeerstation op een andere locatie nodig heb hoef ik maar die "tussenkabel" uit te trekken en de boel mee te nemen
Maarja, dan ontstaat er vervolgens een nieuw "probleem": hoe regel ik dan de temperatuur? En hoe weet ik wat die is? Dat ding heeft niet voor niets een LCD-schermpje en 2 druktoetsen om de temperatuur te regelen
![Weller-WSD80.jpg]()
Hmzzz, dit kan beter! 't Was toch al laat, dus even een nachtje over slapen....
.....
.....
.....
*uurtje later*

ik heb 't! Yes, dát wordt een mooi projectje. Nu al zin in!
Afgelopen week een beetje "tussen de bedrijven door" aan de slag gegaan:
Er kwam sowieso al een rij stopcontacten op precies die plek (gecentreerd boven het keukeneiland +/- 4cm boven het blad). Dus waarom daar niet ook nog een "unit" erbij maken voor die soldeer-station-stekker? Ook meteen dan met LCD-schermpje (t.b.v. de temp) en 2 druktoetsen om deze te regelen.
Snel wat 3D-getekend en de printer aan het werk gezet:
![Weller_muurplaatje_1.jpg]()
Eerste versie (in nu nog een ontzettend lelijke kleur

) is gelukt:
![Weller_muurplaatje_2.jpg]()
![Weller_muurplaatje_3.jpg]()
Jeuj, het past ook nog allemaal netjes
Snel een zwarte variant maken:
![Weller_muurplaatje_4.jpg]()
En ondertussen met de rest aan de slag
Het soldeerstation staat helemaal weggemoffeld in een muurkast, dus ik heb bedacht om er een camera (ESP32-cam) module te hangen waarmee ik vervolgens de temperatuur kan uitlezen:
![Weller_muurplaatje_8.jpg]()
![Weller_muurplaatje_9.jpg]()
Hieronder een plaatje (zien jullie ook mijn Paint-skilzzzz?

) van het hele idee:
![Atmoz_Weller_Keukenoutlet.png]()
Doormiddel van een PHP-script (dat op de webserver van de NAS draait) wordt er steeds een foto uit de camera gehaald en meteen daarna naar zwart/wit geconverteerd. Omdat het een 7-segment-display betreft is het vervolgens vrij makkelijk om te achterhalen welke 3 cijfers er in die foto staan:
![PHP_7segment_uitlezen.png]()
Het projectje zit nog in de testfase, dus als alles straks naar het nieuwe huis gaat, dan zal de camera weer iets "verschoven" zijn ten opzichte van nu tijdens het testen. Dat zou betekenen dat de "herkenningspunten" van die 21 (3x7) segmenten weer helemaal ergens anders liggen. Wat weer betekend dat ik dat hele PHP-script (of in ieder geval alle coördinaten van de segmenten) opnieuw kan maken
Om dat op te lossen heb ik (in VB.NET) een programmaatje geschreven dat heel makkelijk en snel (binnen 1 minuut) de coördinaten kan inlezen. Het programma spuugt vervolgens de benodigde PHP-code uit
![kalibratie_programma2.png]()
Dit werkt ook met grotere of kleinere foto's, of met de 7-segmenten op totaal een andere locatie.
Erg makkelijk, en ik heb er tijdens het testen al diverse keren met een grote glimlach op m'n gezicht gebruik van gemaakt
Zojuist heb ik de zwarte versie (even met wat tape) in elkaar gezet. Waarvan dit het resultaat is:
![Weller_muurplaatje_6.jpg]()
![Weller_muurplaatje_7.jpg]()
Voor nu even genoeg tijd gestoken in dit "side projectje".
Op de todo-lijst staat nog:
2 servo's monteren op het bakje (in de muurkast) waar straks (steeds op dezelfde locatie) het soldeerstation kan worden ingeschoven. Deze servo's moeten de + en - knopjes om te temperatuur in te stellen gaan bedienen
Waar geknutseld wordt met elektronica heb je ook voeding nodig. M'n vriendin ziet me weer aankomen met m'n lab-voeding

dus ook daarvoor komt er een mooie oplossing:
(let aub niet op de lelijke kleur, dit wordt straks gewoon ook netjes zwart)Ook hier komt een LCD-schermpje in. Hierop kan ik het voltage aflezen. Met de toetsen is het voltage te regelen.
Wat vinden jullie van mijn oplossing?