Drank en psychische problemen (kip/ei)?quote:Op donderdag 15 augustus 2019 09:46 schreef Lyrebird het volgende:
Nogmaals, hoe is mevrouw in deze hopeloze toestand terecht gekomen?
Begrijp me goed, de Japanse maatschappij zit vol met rotte plekken. Veel van die plekken zijn niet zichtbaar, omdat mensen bijvoorbeeld nooit uit huis komen. Maar ook daar heb je veel zonderlinge mensen, en toch had ik het idee (althans, in het stadje waar wij woonden) dat men zich daar wat meer bekommerde om elkaar. Om je een voorbeeld te geven. Toen we daar met een echte aardbeving (6+) geconfronteerd werden, toen werd er driftig op de ramen van de buren (ouder stel van in de 90) gebonkt, om er zeker van te zijn dat alles goed was. Ook liepen er daar nogal wat mensen met een erg laag IQ op straat, die er iedere dag toch weer goed verzorgd uitzagen. Had het idee dat er daar ook wat meer dwang op stond. Je zelf laten verslonzen is iets wat daar als maatschappij minder geaccepteerd wordt.quote:Op donderdag 15 augustus 2019 09:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
In Japan heb je anders ook wel een probleem met mensen (vaak ook jongeren) die letterlijk zo goed als nooit het huis uitkomen. Komt daar ook door schaamte en dergelijke.
Het is ook een complexe en eenzame samenleving. Veel mensen zijn nou eenmaal niet zo intelligent en dan is de participatiemaatschappij een lachertje. Ze begrijpen het domweg niet, hoe alles werkt. Dingen alleen maar online kunnen regelen. Overal protocollen en als je je daar niet aan kan houden, loopt het mis. Mensen die zich niet om elkaar bekommeren, want individualisme viert hoogtij.quote:Op donderdag 15 augustus 2019 09:50 schreef -marz- het volgende:
Het blijft opvallend dat deze dingen gebeuren in zo'n welvarende samenleving vind ik.
Ja of lui die zo goed als nooit thuis komen door een nogal achterlijke kijk op werk-prive balansquote:Op donderdag 15 augustus 2019 09:52 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
In Japan heb je anders ook wel een probleem met mensen (vaak ook jongeren) die letterlijk zo goed als nooit het huis uitkomen. Komt daar ook door schaamte en dergelijke.
Ja, ik denk dat het allicht voorkomt uit de ook aan familie/gemeenschap gekoppelde ideeen over eer en aanzien enzo. Dat als je kind of oma buiten verwilderd rondzwerft, dat dat ook op jou afstraalt. Hier is dat toch wat makkelijker denk ik.quote:Op donderdag 15 augustus 2019 09:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Begrijp me goed, de Japanse maatschappij zit vol met rotte plekken. Veel van die plekken zijn niet zichtbaar, omdat mensen bijvoorbeeld nooit uit huis komen. Maar ook daar heb je veel zonderlinge mensen, en toch had ik het idee (althans, in het stadje waar wij woonden) dat men zich daar wat meer bekommerde om elkaar. Om je een voorbeeld te geven. Toen we daar met een echte aardbeving (6+) geconfronteerd werden, toen werd er driftig op de ramen van de buren (ouder stel van in de 90) gebonkt, om er zeker van te zijn dat alles goed was. Ook liepen er daar nogal wat mensen met een erg laag IQ op straat, die er iedere dag toch weer goed verzorgd uitzagen. Had het idee dat er daar ook wat meer dwang op stond. Je zelf laten verslonzen is iets wat daar als maatschappij minder geaccepteerd wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |