abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188389322
Klacht: wasmachine trommel klappert tegen de behuizing bij centrifugeren.

Het is geen nieuwe meer (marktplaats, Bosch WFF1201).

Hij klapt al sinds ik hem heb (paar maanden). Eerst was het: paar klappen en dan stopte hij en corrigeerde eerst, daarna ging het centrifugeren goed.

Nu gaat het niet meer goed, blijft klapperen, gaat aan de wandel, totdat er vanmorgen vanalles begon te rammelen en te rinkelen in het ding toen heb ik de stekker eruit getrokken :7

Even boven en achter open gemaakt en gecheckt op schade/loszittende onderdelen. Het ziet er eigenlijk wel goed uit allemaal voor mij als leek dan.

- ophanging / veren lijken nog goed, handmatig de trommel laten bouncen gaat prima, lijkt niet slap of scheef te hangen.
- schokbreker: zou het probleem kunnen zijn. Hoe check je of schokbreker goed is?
- handmatig ronddraaien trommel gaat goed, geen ovale draai of wiebelen, geen harde ratelgeluiden behalve een licht tikje. Lagers, kan dat stuk zijn zonder dat je veel lawaai hebt?
- pootjes, een van de pootjes is het schroefdraad niet meer goed van. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken? Ik heb de machine een paar keer opnieuw gebalanceerd, elke keer voor het aanzetten zet ik hem ook recht. Maar misschien raakt hij tijdens het draaien weer uit balans?

Voordat ik een monteur laat komen of een andere wasmachine, is er toevallig iemand die nog een goeie tip heeft?
Many thanks voor het meedenken :)
Springfield's looking pretty dusty today
  zondag 11 augustus 2019 @ 13:18:10 #2
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_188389349
Iemand heeft je gewoon zijn ellende verkocht. Daarom moet je dat soort apparaten nooit tweedehands kopen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 11 augustus 2019 @ 13:18:32 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188389357
Heb je met vervoeren de transportbouten erin gehad? Zonder kan ervoor zorgen dat je de hele ophanging sloopt.
And so is the past
pi_188389365
Heb je de transportbeveiliging er wel uit gehaald?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 11 augustus 2019 @ 13:21:07 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188389396
Het kruis van de trommel (achterop) is stuk.. en/of de schokdemers zijn los/versleten..
  zondag 11 augustus 2019 @ 13:21:33 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188389405
quote:
1s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:19 schreef halfway het volgende:
Heb je de transportbeveiliging er wel uit gehaald?
Ja anders kan hij niet met de trommel bewegen zoals hij aangeeft. Ik gok dat ze er helemaal niet in hebben gezeten.
And so is the past
pi_188389519
Transportbouten zijn er niet nee.
quote:
14s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:21 schreef Zolderkamer het volgende:
Het kruis van de trommel (achterop) is stuk.. en/of de schokdemers zijn los/versleten..
Ben bang voor een gebroken trommelkruis, helaas.
Kan het niet zien natuurlijk maar de schokbrekers lijken gewoon goed.

Ja dat krijg je als je andermans zooi ophaalt voor een tientje, tot nu toe is dat altijd goed gegaan maar je kan een misser hebben natuurlijk. Helaas.
  zondag 11 augustus 2019 @ 13:41:54 #8
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188389719
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:29 schreef -marz- het volgende:
Transportbouten zijn er niet nee.
[..]

Ben bang voor een gebroken trommelkruis, helaas.
Kan het niet zien natuurlijk maar de schokbrekers lijken gewoon goed.

Ja dat krijg je als je andermans zooi ophaalt voor een tientje, tot nu toe is dat altijd goed gegaan maar je kan een misser hebben natuurlijk. Helaas.
-O-
Heel vaak zijn trommelkruizen van aluminium.. en dat corrodeert op de rvs trommel (galvanische reactie)
Dan is ie al vergaan en is een keertje transporteren soms genoeg.. of gewoon toevallig dat ie het net begeeft bij jou..

Soms kun je het kruis vrij simpel vervangen, maar vaker is de trommel een geheel met een verlijmde kuip en kan het omhulsel niet los..

Als je een goede machine zoekt waar je alles aan kunt blijven vervangen zou ik naar een Asko kijken.. Die zijn alleen nieuw wel prijzig..

Als je een nieuwe zoekt neem je gewoon willekeurig de goedkoopste met de opties die jij wilt.. Ze maken allemaal de was schoon.. daar zit geen verschil in..
(Ik wou een 7kg met grote deuropening.. die vond ik voor 230,- die nu 2 jaar prima bevalt en heeft nog 3 jaar garantie)
pi_188389843
quote:
14s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:41 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

-O-
Heel vaak zijn trommelkruizen van aluminium.. en dat corrodeert op de rvs trommel (galvanische reactie)
Dan is ie al vergaan en is een keertje transporteren soms genoeg.. of gewoon toevallig dat ie het net begeeft bij jou..

Soms kun je het kruis vrij simpel vervangen, maar vaker is de trommel een geheel met een verlijmde kuip en kan het omhulsel niet los..

Als je een goede machine zoekt waar je alles aan kunt blijven vervangen zou ik naar een Asko kijken.. Die zijn alleen nieuw wel prijzig..

Als je een nieuwe zoekt neem je gewoon willekeurig de goedkoopste met de opties die jij wilt.. Ze maken allemaal de was schoon.. daar zit geen verschil in..
(Ik wou een 7kg met grote deuropening.. die vond ik voor 230,- die nu 2 jaar prima bevalt en heeft nog 3 jaar garantie)
Thanks. Laatst heeft mijn vriend een wasmachine uit elkaar gehaald om van de trommel een vuurkorf te maken, dat is op zich een aanrader wel.

Maar man, hij is toch geen mietje durf ik te zeggen maar dat heeft nog wat voeten in de aarde gehad _O- zie hem nog tekeer gaan met z'n slijptol.

Dat was dan wel een Miele.

Achteraf hadden we beter die Miele in mijn huis kunnen zetten en van deze een vuurkorf maken :'(
Die Miele was nog helemaal goed :@

Ik ga gezien het budget toch weer een gokje wagen voor een tweedekansje. Misschien vragen of ze wel kookwassen hadden gedraaid, deze was het zeepbakje ook heel ranzig van volgens mij is dat altijd een teken dat er niet heet of compleet gewassen is, waardoor dat kruis harder corrodeert.
  zondag 11 augustus 2019 @ 13:55:58 #10
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188389962
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:49 schreef -marz- het volgende:

[..]

Thanks. Laatst heeft mijn vriend een wasmachine uit elkaar gehaald om van de trommel een vuurkorf te maken, dat is op zich een aanrader wel.

Maar man, hij is toch geen mietje durf ik te zeggen maar dat heeft nog wat voeten in de aarde gehad _O- zie hem nog tekeer gaan met z'n slijptol.

Dat was dan wel een Miele.

Achteraf hadden we beter die Miele in mijn huis kunnen zetten en van deze een vuurkorf maken :'(
Die Miele was nog helemaal goed :@

Ik ga gezien het budget toch weer een gokje wagen voor een tweedekansje. Misschien vragen of ze wel kookwassen hadden gedraaid, deze was het zeepbakje ook heel ranzig van volgens mij is dat altijd een teken dat er niet heet of compleet gewassen is, waardoor dat kruis harder corrodeert.
Die keer raden wat die schaal is... 8-)

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Prullenbak,trommel, roostertje van een magnetron:

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_188390205
quote:
14s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:55 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Prullenbak,trommel, roostertje van een magnetron:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ha, de echte doehetzelvert kan niet zonder wasmachine.

Vuurkorf gaat als een tiet he dankzij die vorm en gaatjes :)
  zondag 11 augustus 2019 @ 14:35:13 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188390669
quote:
10s.gif Op zondag 11 augustus 2019 14:08 schreef -marz- het volgende:

[..]

Ha, de echte doehetzelvert kan niet zonder wasmachine.

Vuurkorf gaat als een tiet he dankzij die vorm en gaatjes :)
Ja ideaal om snel te kunnen bbqen :Y
pi_188391654
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:16 schreef -marz- het volgende:

Nu gaat het niet meer goed, blijft klapperen, gaat aan de wandel, totdat er vanmorgen vanalles begon te rammelen en te rinkelen in het ding toen heb ik de stekker eruit getrokken :7

Even boven en achter open gemaakt en gecheckt op schade/loszittende onderdelen. Het ziet er eigenlijk wel goed uit allemaal voor mij als leek dan.

- ophanging / veren lijken nog goed, handmatig de trommel laten bouncen gaat prima, lijkt niet slap of scheef te hangen.
- schokbreker: zou het probleem kunnen zijn. Hoe check je of schokbreker goed is?
- handmatig ronddraaien trommel gaat goed, geen ovale draai of wiebelen, geen harde ratelgeluiden behalve een licht tikje. Lagers, kan dat stuk zijn zonder dat je veel lawaai hebt?
- pootjes, een van de pootjes is het schroefdraad niet meer goed van. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken? Ik heb de machine een paar keer opnieuw gebalanceerd, elke keer voor het aanzetten zet ik hem ook recht. Maar misschien raakt hij tijdens het draaien weer uit balans?

Mijn beperkte ervaring met wasmachines is dat als gewoon draaien geen herrie geeft en centrifugeren wel, het hoogstwaarschijnlijk de schokbrekers zijn en niet het trommelkruis. Die kan je demonteren en checken of ze met de hand nog dempen. Nieuwe is paar tientjes werk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_188391818
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 15:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Mijn beperkte ervaring met wasmachines is dat als gewoon draaien geen herrie geeft en centrifugeren wel, het hoogstwaarschijnlijk de schokbrekers zijn en niet het trommelkruis. Die kan je demonteren en checken of ze met de hand nog dempen. Nieuwe is paar tientjes werk.
Thanks.
Ik had voor de zekerheid er nog wat standaard schokbreker testjes mee gedaan, kijken hoeveel speling er is, trommel naar beneden drukken enz. ze lijken het allebei prima te doen nog, kraken niet, geen olie gelekt oid.

Gezien de rammelende teringherrie (klonk echt als losse onderdelen die door de machine begonnen te klappen) waardoor ik hem snel moest uitzetten denk ik toch trommelkruis gebroken.

Ik heb m alweer in elkaar zitten en besloten een machine te huren a 14,99 pmnd, heb ik nog even respijt van een grote aankoop of potentiële miskoop.
  zondag 11 augustus 2019 @ 15:51:07 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188391852
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 13:49 schreef -marz- het volgende:
k ga gezien het budget toch weer een gokje wagen voor een tweedekansje. Misschien vragen of ze wel kookwassen hadden gedraaid, deze was het zeepbakje ook heel ranzig van volgens mij is dat altijd een teken dat er niet heet of compleet gewassen is, waardoor dat kruis harder corrodeert.
Ik zou dan mn zinnen zetten op een Asko.. Lastig te vinden, maar wel van een andere planeet in kwaliteit..
(Zweden of Noorwegen heet die planeet geloof ik >:O )

Edit: Helemaal nu je de tijd hebt kun je rustig je kans afwachten :Y
  Vis een optie? zondag 11 augustus 2019 @ 18:22:11 #16
70532 loveli
N
pi_188394135
Heb ooit de schokbrekers van m'n budgetmachine vervangen, setje kostte 2 tientjes. Omdat het daarna nog steeds een onding was wilde ik de veren vervangen omdat die het probleem leken te veroorzaken. Toen kocht ik opeens een Miele.

Lang verhaal kort, je kunt proberen of het verbetert met nieuwe veren, of je koopt een goede machine. Als je een slechte wilt heb ik er nog 1 staan met nieuwe schokbrekers, fokprijs 50 euro en een topic in KLB.
crap in = crap out
pi_188394387
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 18:22 schreef loveli het volgende:
Als je een slechte wilt heb ik er nog 1 staan met nieuwe schokbrekers, fokprijs 50 euro en een topic in KLB.
Wauw, wat een genereus aanbod! Daar wil ik best voor in KLB posten hoe mijn dure dekbedovertrek verscheurd is en mijn glazen douchewand aan splinters is geslagen door een stuiterende wasmachine.

Maar als ik het zo lees gaan veren niet helpen, aan die veren zou je dan toch duidelijk moeten kunnen zien dat ze stuk zijn.
  Vis een optie? zondag 11 augustus 2019 @ 18:58:14 #18
70532 loveli
N
pi_188394699
Zo hard stuiterde 'ie niet, gewoon net genoeg om elke keer naast de tegel te gaan staan waar 'ie wel sport van waterpas stond. En ik heb een douchegordijn, dat blijft makkelijker schadevrij.

Aan een veer zie je niet zo snel hoeveel van de originele spanning eruit is, maar het leek me logisch dat de rek er na een tijdje uit gaat. Sinds ik mijn machine open heb gehad van ik niet echt onder de indruk van de bouwkwaliteit van een gemiddelde wasmachine. Jij hebt het over geen olie lekken uit schokbrekers, maar de schokbrekers van de mijne waren simpel olieloos.
crap in = crap out
pi_188395132
Een veer die steeds rekt en krimpt verliest zijn rek niet heb ik ooit geleerd. Dus als hij stuk is is hij gebroken.

De bouwkwaliteit verschilt behoorlijk dat geloof ik meteen, alleen al de frameconstructie zag er in een Miele bijvoorbeeld compleet anders uit dan in deze afgeschreven Bosch.

Deze heeft een veel minimalere constructie, maar toch is het zonder twijfel de zwaarste wasmachine die ik tot nu toe gehad heb, echt loeizwaar is deze.

Bij mij stond ie tegen mijn douchewand te stuiteren :'( buren zullen wel blij zijn dat er een muisstil exemplaar staat vanaf deze week. Hoewel mijn bovenbuurman zelf ook regelmatig een vuurpeloton in zijn wasmachine heeft. Misschien kan ik hem binnenkort nog adviseren n.a.v. dit topic :Y)
  Vis een optie? zondag 11 augustus 2019 @ 20:11:55 #20
70532 loveli
N
pi_188395937
Miele heeft 3 ophangpunten en 3 schokbrekers (heb ik me laten vertellen, nog niet uit elkaar gehaald).

Als ik een nieuwe kocht werd het geen Miele, maar een duurdere Siemens of Bosch. De goedkope komen uit Spanje en hebben wat meer plastic onderdelen dan de duurdere uit Oost-Europa.
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 11 augustus 2019 @ 20:14:46 #21
70532 loveli
N
pi_188396001
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 19:23 schreef -marz- het volgende:
Een veer die steeds rekt en krimpt verliest zijn rek niet heb ik ooit geleerd. Dus als hij stuk is is hij gebroken.
Dat betwijfel ik (de doorgezakte achtervering van m'n auto spreekt boekdelen), dus als je onderbouwing hebt...
crap in = crap out
  zondag 11 augustus 2019 @ 20:54:32 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188396922
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 19:23 schreef -marz- het volgende:
Deze heeft een veel minimalere constructie, maar toch is het zonder twijfel de zwaarste wasmachine die ik tot nu toe gehad heb, echt loeizwaar is deze.
In wasmachines zitten dan ook blokken beton tegen het wandelen bij centrifugeren :7
pi_188396994
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 20:14 schreef loveli het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik (de doorgezakte achtervering van m'n auto spreekt boekdelen), dus als je onderbouwing hebt...
Euh ja, maar ik ben geen beta, het heeft te maken met de wet van behoud van energie. Je kan een veer altijd weer "opladen" puur door hoe hij qua vorm gemaakt is. https://www.explainthatstuff.com/how-springs-work.html

Net als natuurlijke krullen in je haar dat zakt ook nooit uit, ook al hang je er elk dag gewichten aan bij wijze van spreken.

Wat wel gebeurt is dat het materiaal waarvan de veer gemaakt is slijt, door metaalmoeheid dus in dit geval of corrosie in geval van de ophanging in je auto. Door scheurtjes in het materiaal veert het steeds minder lekker en uiteindelijk ontstaat er een grote scheur/veerpoot breekt af. Met de veren in de wasmachine zouden microscheurtjes al heel snel resulteren in een breuk aangezien die veren maar relatief dun zijn, dus dat zal logischerwijs altijd aan de hand zijn in plaats van dat ze ongemerkt een stuk verder uitrekken.
pi_188397055
quote:
Op zondag 11 augustus 2019 13:55 schreef Zolderkamer het volgende:

(...)
Dát gaat je met een Asko dus niet lukken. :D
Dan heb je hoogstens een dienblad.

Asko-bezitter en -fan hier. 8-)
pi_188397235
quote:
6s.gif Op zondag 11 augustus 2019 21:02 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dát gaat je met een Asko dus niet lukken. :D
Dan heb je hoogstens een dienblad.

Asko-bezitter en -fan hier. 8-)
Die Asko gaat dan ook nooit stuk heb ik begrepen, dus dan valt er sowieso niets te recyclen.

Zijn wel een tikkie aan de prijs zag ik al. Voor dat geld wast, droogt en strijkt hij de boel en legt tot slot het netjes in de kast mag ik hopen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop