abonnement Unibet Coolblue
pi_188379475
Ik ben benieuwd of wij reïncarneren op een of andere manier. De gedachte is als volgt.

A:Het ego of onze persona wordt vanaf de geboorte gevormd en is tijdelijk van aard.

B:Het lichaam sterft af en is tijdelijk van aard.

Mijn gedachte is dat bij elke geboorte er weer een ego ervaring is die ervaart dat 'ik' het ben, maar hoe vaak ben 'ik' aanwezig geweest dan?

In principe denk ik dus dat zodra ik dood ben, 'ik' weer eenzelfde 'ik' ervaring zal meemaken. En zo niet, hoe kan het dan dat ik uit het niets wel aanwezig ben in deze tijden maar niet hiervoor of hierna.

Dood ga je, maar jouw ik ervaring is voor ieder mens gelijk en dus in zekere zin overdraagbaar en dat maakt dat ik er voor zolang de mens bestaat bij ben.

[ Bericht 16% gewijzigd door Manmanmanwateenzooi op 10-08-2019 19:55:42 ]
pi_188379667
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 19:44 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Ik ben benieuwd of wij reïncarneren op een of andere manier. De gedachte is als volgt.

A:Het ego of onze persona wordt vanaf de geboorte gevormd en is tijdelijk van aard.

B:Het lichaam sterft af en is tijdelijk van aard.

Mijn gedachte is dat bij elke geboorte er weer een ego ervaring is die ervaart dat 'ik' het ben, maar hoe vaak ben 'ik' aanwezig geweest dan?
Het ego wordt niet geboren het ego is het brein dat geïdentificeerd is met een gedachte. Er is een brein voor nodig om te kunnen denken, dus als het brein dood is is er ook geen gedachte meer dus ook geen ego. Dus voor mij is er geen reïncarnatie.
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:57:51 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188379707
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 19:44 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Ik ben benieuwd of wij reïncarneren op een of andere manier. De gedachte is als volgt.

A:Het ego of onze persona wordt vanaf de geboorte gevormd en is tijdelijk van aard.

B:Het lichaam sterft af en is tijdelijk van aard.

Mijn gedachte is dat bij elke geboorte er weer een ego ervaring is die ervaart dat 'ik' het ben, maar hoe vaak ben 'ik' aanwezig geweest dan?

In principe denk ik dus dat zodra ik dood ben, 'ik' weer eenzelfde 'ik' ervaring zal meemaken. En zo niet, hoe kan het dan dat ik uit het niets wel aanwezig ben in deze tijden maar niet hiervoor of hierna.

Dood ga je, maar jouw ik ervaring is voor ieder mens gelijk en dus in zekere zin overdraagbaar en dat maakt dat ik er voor zolang de mens bestaat bij ben.
Kan jij dan even een tijdje mij spelen want ik zou wel eens eventjes als vakantie iemand anders willen zijn.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188379708
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 19:55 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Het ego wordt niet geboren het ego is het brein dat geïdentificeerd is met een gedachte. Er is een brein voor nodig om te kunnen denken, dus als het brein dood is is er ook geen gedachte meer dus ook geen ego. Dus voor mij is er geen reïncarnatie.
Dat klopt ook, maar het volgende lichaam wat geboren wordt heeft weer diezelfde ervaring en is in het nu aanwezig, jij dus. Want jij bent er nu ook. Je kunt je niets herinneren van je vorige ego ervaringen maar in principe ben jij er altijd al geweest en zul je zolang er menselijk bewustzijn is door blijven egotrippen. Er is een flinke gedachtesprong voor nodig maar volgens mij klopt het.
pi_188379755
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 19:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Kan jij dan even een tijdje mij spelen want ik zou wel eens eventjes als vakantie iemand anders willen zijn.
Wil je nu weer al wisselen... lol Volgend leven weer SK
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:00:49 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188379765
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 20:00 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

[..]

Wil je nu weer al wisselen... lol Volgend leven weer SK
Waarom moeten we wachten dan? Neem gewoon eventjes toegang tot mijn bewustzijn. Ik druk wel op "accept".
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188379777
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 20:00 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Waarom moeten we wachten dan? Neem gewoon eventjes toegang tot mijn bewustzijn. Ik druk wel op "accept".
Dat gaat niet...
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:02:35 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188379791
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 20:01 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

[..]

Dat gaat niet...
Als het bewustzijn of de ego of het ikgevoel niet overdraagbaar is in dit leven wat voor reden heb je dan om aan te nemen dat het wel overdraagbaar of inwisselbaar is na de dood?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188379865
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 20:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Als het bewustzijn of de ego of het ikgevoel niet overdraagbaar is in dit leven wat voor reden heb je dan om aan te nemen dat het wel overdraagbaar of inwisselbaar is na de dood?
Omdat de ego-ervaring universeel is. Dus het is gelijk voor elke wezen, in dit geval de mens. Een blanco avatar maakt dat elke avatar weer een bewustzijnservaring heeft met een 'uniek' ego of ik ervaring. Vandaar dat het inwisselbaar is na de dood, tot die tijd zit je gevangen in je opgebouwde ego.
pi_188379906
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 19:57 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

[..]

Dat klopt ook, maar het volgende lichaam wat geboren wordt heeft weer diezelfde ervaring en is in het nu aanwezig, jij dus. Want jij bent er nu ook. Je kunt je niets herinneren van je vorige ego ervaringen maar in principe ben jij er altijd al geweest en zul je zolang er menselijk bewustzijn is door blijven egotrippen. Er is een flinke gedachtesprong voor nodig maar volgens mij klopt het.
In jouw verhaaltje vertel je al dat een kind wat geboren wordt diezelfde ervaring heeft. Waar haal je dat vandaan? Je vertelt ook dat ik dat ben. Waar haal je dat vandaan? En vervolgens zeg je dat ik er altijd al ben geweest. Waar haal je dat vandaan? Of is het allemaal ingevuld door je eigen creatieve brein?
pi_188380607
Je doet net alsof er een lichaam geboren wordt en dat jij er dan in komt van buitenaf ofzo.
pi_188580521
Weet je wat? Ga eerst even dood en kom dan terug om precies te vertellen hoe het zit.
pi_188580868
Zonder ik ben jij geen jij. Dus reincarnatie is een waardeloos concept, als je niet langer jij bent. Je hele besef van bestaan als jij is gebaseerd op je huidige waarneming, lichaam, denken, ervaringen en herinneringen. JIJ gaat dus ophouden met bestaan, ongeacht of er een energie gereincarneerd gaat worden. Dat is niets meer waard dan stront dat wordt omgezet in brandstof.

Het idee van een straf of beloning is ook zinloos als je je niets herinnert.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 22:44:05 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_188581371
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 20:05 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:

[..]

Omdat de ego-ervaring universeel is. Dus het is gelijk voor elke wezen, in dit geval de mens.
Een blanco avatar maakt dat elke avatar weer een bewustzijnservaring heeft met een 'uniek' ego of ik ervaring. Vandaar dat het inwisselbaar is na de dood, tot die tijd zit je gevangen in je opgebouwde ego.
Ik snap niet hoe je komt van "iedereen heeft een ego ervaring" naar "dus die zijn allemaal hetzelfde..." naar "oh en na je dood zijn ze inwisselbaar".

Ik bedoel... het voelt alsof ik wat belangrijke stappen mis.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_188581628
Dankzij Harry Mulisch leerde ik ooit een ander woord voor reïncarnatie: metempsychose.
pi_188586272
Een leuk boek hierover is van Michiel Hegener, die verschillende kanten van reincarnatie belicht. Verder kun je op youtube wel wat video's vinden van Jim Tucker,

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jim_B._Tucker

onderzoek van Ian Stevenson,

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ian_Stevenson

en deze intrigerende video:

http://www.documentairenet.nl/review/the-boy-who-lived-before/

Fascinerend fenomeen, ook als het zuiver naturalistisch is te verklaren als apofenie.
-
pi_188592985
quote:
1s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 22:22 schreef Cockwhale het volgende:
Zonder ik ben jij geen jij. Dus reincarnatie is een waardeloos concept, als je niet langer jij bent. Je hele besef van bestaan als jij is gebaseerd op je huidige waarneming, lichaam, denken, ervaringen en herinneringen. JIJ gaat dus ophouden met bestaan, ongeacht of er een energie gereincarneerd gaat worden. Dat is niets meer waard dan stront dat wordt omgezet in brandstof.

Het idee van een straf of beloning is ook zinloos als je je niets herinnert.
En toch zijn er mensen die zich menen iets te herinneren, en dat is zelfs "wetenschappelijk" vastgelegd...

Grappig dat mensen zo in hun materialistisch denken vastzitten dat ze niet eens weten dat er al jaren onderzoek naar gedaan is. Of ze weten het wel, maar negeren het en stellen "als je je niets herinnert"...

Vandaag de dag doen mensen onder dronkenschap dingen die ze zich later niet meer herinneren. Moeten we die mensen dan ook maar niet straffen? Beetje simpel gedacht natuurlijk. Zoals veel mensen simpel denken over iets als reïncarnatie.
pi_188592993
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 22:55 schreef Pleun2011 het volgende:
Dankzij Harry Mulisch leerde ik ooit een ander woord voor reïncarnatie: metempsychose.
Ik leerde dit al persoonlijk van Pythagoras.
pi_188593038
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 20:17 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:

[..]

En toch zijn er mensen die zich menen iets te herinneren, en dat is zelfs "wetenschappelijk" vastgelegd...

Soort déjà vu bedoel je?
pi_188593147
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 20:22 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Soort déjà vu bedoel je?
Neen, echt van voor hun leven. Ian Stevenson heeft er nog onderzoek naar gedaan. Haushofer heeft hier een link naar gegeven. Er zijn zaken die aantoonbaar onjuist waren maar ook genoeg die wel juist waren. Men weet nog niet hoe dit kan..

Zelf geloof ik dat als je een niet natuurlijke dood sterft je heel snel terug komt op aarde. Vandaar dat die mensen als kinderen nog herinneringen hebben. Als ze zeven zijn hebben ze die herinneren niet meer. Ook omdat andere herinneringen ervoor in de plaats zijn. EN omdat ze vaak worden opgevoed met het idee dat het onzin is. Geïndoctrineerd door materialistische denkers of door orthodoxe gelovigen.
pi_188593473
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 20:29 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:
Zelf geloof ik dat als je een niet natuurlijke dood sterft je heel snel terug komt op aarde.
Maar waarom op Aarde en niet, bijvoorbeeld, een andere planeet ergens ver weg in het universum waar ook leven is? Waarom hebben kinderen niet van zulk soort herinneringen?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_188593564
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 20:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Maar waarom op Aarde en niet, bijvoorbeeld, een andere planeet ergens ver weg in het universum waar ook leven is? Waarom hebben kinderen niet van zulk soort herinneringen?
Ik heb daar wel een mening over, moet ik die geven? Wij zijn kinderen van de Aarde. Wie zaait zal oogsten, en als je op veld A iets zaait moet je niet denken dat je op veld B iets oogst.
pi_188593659
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 20:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Maar waarom op Aarde en niet, bijvoorbeeld, een andere planeet ergens ver weg in het universum waar ook leven is? Waarom hebben kinderen niet van zulk soort herinneringen?
Stevenson en Tucker onderzoeken juist kinderen met reïncarnatie verhalen :)
-
pi_188594093
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2019 20:17 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:

[..]

En toch zijn er mensen die zich menen iets te herinneren, en dat is zelfs "wetenschappelijk" vastgelegd...

Grappig dat mensen zo in hun materialistisch denken vastzitten dat ze niet eens weten dat er al jaren onderzoek naar gedaan is. Of ze weten het wel, maar negeren het en stellen "als je je niets herinnert"...

Vandaag de dag doen mensen onder dronkenschap dingen die ze zich later niet meer herinneren. Moeten we die mensen dan ook maar niet straffen? Beetje simpel gedacht natuurlijk. Zoals veel mensen simpel denken over iets als reïncarnatie.
Misschien moet je leren lezen. Ik ga slechts in op TS "hypothese". Ik zeg niet dit of dat, ik zeg 'als'.. Ik neem geen vaste stellingen in over dit soort onderwerpen.
pi_188594347
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 19:44 schreef Manmanmanwateenzooi het volgende:
Ik ben benieuwd of wij reïncarneren op een of andere manier. De gedachte is als volgt.

A:Het ego of onze persona wordt vanaf de geboorte gevormd en is tijdelijk van aard.

B:Het lichaam sterft af en is tijdelijk van aard.

Mijn gedachte is dat bij elke geboorte er weer een ego ervaring is die ervaart dat 'ik' het ben, maar hoe vaak ben 'ik' aanwezig geweest dan?

In principe denk ik dus dat zodra ik dood ben, 'ik' weer eenzelfde 'ik' ervaring zal meemaken. En zo niet, hoe kan het dan dat ik uit het niets wel aanwezig ben in deze tijden maar niet hiervoor of hierna.

Dood ga je, maar jouw ik ervaring is voor ieder mens gelijk en dus in zekere zin overdraagbaar en dat maakt dat ik er voor zolang de mens bestaat bij ben.
Je zegt dat iedere individuele ik een fenomeen is dat een begin en eindpunt heeft. Dat is geen reincarnatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 23-08-2019 22:06:42 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')