-Richard- | donderdag 8 augustus 2019 @ 17:44 |
Welkom, De projectpagina over de revisie en herbouw van ons familie erfstuk. Samen met mijn vader hebben we de herbouw van de Steyr 188 nieuw leven in geblazen, en het was er hoognodig aan toe. ![]() Technische gegevens; Steyr Daimler Puch Type 188 Diesel 1996cmł 28 PK 4V - korte en lange overbrenging Alvast een disclaimer: het topic zal in de loop van der tijd worden aagevuld en we doen de aanpak deel voor deel. Dat wil zeggen dat we op dit moment bezig zijn met de motor, dan de vooras, dan de .... en zo door. Projectmatig, en niet álles tegelijk. 1960 De trekker is gebouwd en te koop aangeboden in een Steyr dealer. 1963 De trekker is verkocht van het Steyr dealerschap aan mijn opa, het is een ouder type van de generatie '60 en '61. In '62 en '63 was namelijk de T188n verkrijgbaar met onder andere een geveerde vooras, versterkte hydrauliek en een iets langer chassis. 1990 Trekker is gebruikt bij de aanleg van de oprit toen mijn ouders hun huis kochten, hierna is deze gestald bij mijn oom. Genoeg plek en het idee was dat deze daar droog kon staan. 2008: Trekker is afgeleverd op de thuisbasis. Deze heeft bij benadering 25 jaar stil gestaan bij mijn oom, onder een zeil met als reden dat deze door vorst is geteisterd; speciale vorstdoppen waren uit de motor gedrukt en motorische schade was er niet. Maar de trekker is natuurlijk niet in bedrijf te nemen als er geen koeling is. Wel moest er bijzonder veel los om de betreffende doppen te vervangen, waar mijn oom aan begonnen was. Echter is dit nooit geheel voltooid. Toen begon de tand des tijds met het verweren van alle onderdelen die buiten het dekzijl kwamen. ![]() 2015: Topic op FOK! geopend ter verduidelijking van de brandstofpomp en het systeem, we kwamen er toen niet uit helaas en laten staan tot een jaar later. 2016: Trekker deels heropgebouwd, voorzien van nieuwe koppakking en herbouwde verstuivers. (afgesteld op openingsdruk en ultrasoon gereinigd). Nieuwe motorolie, radiateur en koelvloeistof. (foto's worden opgegraven) Filmpje van de start toen: Start slecht, veel voorgloeien met gloeispiralen en veel starten (arme startmotor). Uiteindelijk dus toch aan de loop gehad en warempel enkele meters gereden. Maar het was zo slecht dat er wel iets aan de hand moest zijn. Compressie gemeten en die was 8 bar, exacte waardes niet maar beide cilinders drama. 2019: Ik heb weer eens tegen dit project aan geschopt en warenpel ging het allemaal in een stroomversnelling. Een rigoreuze aanpak was het gevolg: Vooras verwijderd nadat de stuurkogel eindelijk los kwam. Deze zat vast door passingroest. De trekker zelf staat hier al jaren gestald. ![]() Chassisbalken (hieraan zit de vooras) en al het nodige smeer verwijderd: ![]() ![]() Cilinderkop er al af, hiervoor het kleppendeksel, de tuimelaarsset en stoterstangen verwijderd: Dit is een motor met een onderliggende nokkenas en zogenaamde Lochbrenner zuigers ![]() Schade opgenomen, cilinderwanden zijn in slechte conditie en de zuigerverenset zitten vast. Zijn ook wel erg slap overigens. Dus, dat gaat niet verder onder het afdak. De motor moet eraf en in de garage. Motortakel opgehaald en hijsbanden. De bouten ging zonder problemen los en de koppelingsplaat schoof zonder grote moeite van de ingaande as (transmissie). (dit ging makkelijker dan verwacht) ![]() ![]() Tijdelijk wat zooi aan de kant geschoven in de garage, maar het blijft krap. Maar voor ons is het prima. ![]() Deze doet het prima: ![]() Al snel hadden we in de gaten dat het vliegwiel er eentje is uit de catagorie: die til je niet. De motortakel kwam na een creative bevestiging weer goed tot zijn recht. ![]() Hierna de achterste carterhelft los gebouwd en de motor omgedraaid zodat we verder konden aan de tandwielzijde: Hier zijn eraf: - waterpomp - toerental opnemer / toegangsdeksel - Hydrauliekpomp - Brandstofpomp (Bosch plunjerpomp) ![]() To do list: - Cilinderwand herstellen, mogelijk overmaats gaan en nieuwe zuigers erin. Dat moet nog even prof beoordeeld worden. Het is een oldtimer en hij zal nooit aan het werk komen zoals dat 50 jaar geleden van hem verlangd werd. - Vele onderdelen reinigen en waar mogelijk en nodig ultrasoon. - Opvoerpomp controleren/reviseren - Stuur inrichting reviseren, stuurkogels zijn te reviseren en dat is op z'n zachtste gezegd ook nodig. - Vooras moet hersteld worden, met name het scharnier waarover de vooras kan kantelen zit veel speling op: axiaal en radiaal. - Elektrisch gedeelte in orde maken, schakelaars, meters en kabelboom herstellen en waar verstandig vervangen. Vele instrumenten zijn beschadigd. - Startmotor reinigen en inspecteren. - Motor reinigen in en uitwendig na werkzaamheden. - Vele externe koperen leidingen poetsen en ontdoen van verf (wordt opgepoetst gemonteerd) - Motor schuren, ontvetten en lakken nadat alles terug gemonteerd is (koperen leidingen afplakken). - Koppeling vervangen (versleten maar vliegwiel is gelukkig niet beschadigd, en.. Asbest? Ik acht de kans groot. - Optiek in orde, motorkap ontdoen van de memorabele deuk die niet zomaar ontstaan is. Daarnaast sierstrip, type aanduiding etc herstellen. Mogelijk nummerbord bevestiging herstellen zoals origineel. - Pookknoppen vervangen, rubbers vernieuwen en stoel voorzien van een zitting. - Verlichting in orde maken. - Achterbanden zijn ok, voorbanden droog en versleten dus die worden vernieuwd. (5.5 - 16) - Uitlaatbocht herstellen of vervangen.. moeten we even kijken. Uitlaat demper is verroest, moet vervangen worden. - Dieseltank vuldop, olievuldop en peilstok in lakwerk van motorkap en spatborden. [ Bericht 10% gewijzigd door -Richard- op 10-08-2019 11:42:11 ] | |
Kalebatz | donderdag 8 augustus 2019 @ 23:44 |
Mooi projectje. Ik heb nog een Kramer KL200 bj. 1958 in de schuur staan. Blijft leuk! | |
-Richard- | zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:39 |
Blok was bijna leeg. Het tandwiel van de nokkenas is uitgelijnd met pin. De passing van het tandwiel was eigenlijk zo mooi dat het tandwiel wel bewoog, maar de passing was strak genoeg dat het er niet vanaf viel. Gelukkig had ik een draadstang in M18/fijn liggen. ![]() Toen dus de carterhelft aan deze zijde verwijderd. ![]() Borgplaat verwijderd, carter plat gelegd zodat de krukas eruit kan. ![]() ![]() ![]() Het geheel staat nu dus klaar voor reiniging van individuele onderdelen en herstellen cilinderwanden, hier zat allerlei vliegroest en vervuiling op. Het lijkt erop dat er een slijtage rand in de cilinderwand zit maar dit kan ook kool-aanslag zijn. Hier ga ik morgen mee verder. Als het niet slecht is dan gaan we zelf met een hoonsteen set door de cilinder om weer het 40° hoonpatroon terug te brengen. Dat is van belang bij plaatsing van nieuwe zuigerveren. De zuigers zelf leken ook in slechte staat maar dit was ook vertekening door vervuiling. Het lijkt allemaal wel mee te vallen. Als alles daar verder in orde is dan gaan we informeren naar ultrasoon reiniging van de motor / krukas. Dat scheelt een hoop werk en moeite. Zeker bij de koel en oliekanalen is het geen overbodige luxe. De kop is in 2016 al gecontroleerd, en was goed bevonden. Ik verwacht hier geen werkzaamheden aan. | |
nogeenoudebekende | zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:45 |
Kudos voor de manier waarop je dat vliegwiel eraf hebt gehaald. ![]() Mooi project man! | |
-Richard- | zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:54 |
Bedankt! Die is creatief hé, maar optillen is 1. Toen bleek 2 nog het daadwerkelijk naar buiten brengen. Net als de rest van de trekker zit er veel gemonteerd met een goede passing. Want kloppen met een kunststof hamer via het startmotorgat bood geen soelaas. Hij bewoog, ging iets schuin, maar kwam niet in zijn geheel naar buiten. Hierna een stuk strip gepakt en 2 gaten erin geboord zodat we hem met onze handen konden wrikken. Toen ging het vliegwiel er zo uit. ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door -Richard- op 11-08-2019 00:09:58 ] | |
Alexxxxx | zondag 11 augustus 2019 @ 12:52 |
Steyr. ![]() | |
-Richard- | zondag 11 augustus 2019 @ 14:20 |
Thanks voor je enthousiasme Alex! ![]() Gisteren een nieuwe stukje speelgoed ontvangen. Een mooie Ultrasoonreiniger. Die mag gelijk vol aan de slag met de zuigers. Met neme afschuwelijke zuigers: ![]() Daarna eerst de drijfstang eraf en na het verwijderen van de borgclipjes zit de pistonpen nogsteeds klem, dus een mooi stukje gereedschap in elkaar geknutseld: ![]() Tussen de buis en zuiger een doek, het draadeinde trekt dan de pen uit de zuiger. Na eerste rangs schoonmaakwerkzaamheden ziet het er ongeveer zo uit als op de foto's. ![]() ![]() ![]() En na verschillende reinigingsvloeistoffen en geringe nabewerking zien onderdelen er dan zo uit. ![]() ![]() (details op de moeren, geweldig! ) (even korte update, zuigerveer groeven moeten nog nabewerkt worden met een messing borstel oid, krijg het niet helemaal schoon) ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door -Richard- op 12-08-2019 01:52:16 ] | |
lipje | zondag 11 augustus 2019 @ 18:10 |
Gaaf project ![]() | |
adder77 | zondag 11 augustus 2019 @ 23:46 |
Mooi project!! | |
Carlos93 | maandag 12 augustus 2019 @ 00:00 |
Mooi project. Dat het slechts 1996cc is, zo'n machine. Verbaasd me, haha. | |
#ANONIEM | maandag 12 augustus 2019 @ 08:39 |
Gaaf!! ![]() | |
-Richard- | donderdag 15 augustus 2019 @ 18:33 |
Thanks allen, goed om te horen dat er interesse naar is! ![]() Het is een oud ding, 28pk is in de hedendaagse maatschappij ook niets meer. Heb dan ook eerlijk gezegd geen idee wat een gebruikelijke motorinhoud is nowadays, 4 liter met een paar turbo's en 250pk/1500Nm? Goed, we gaan rustig door. Startmotor opfrisbeurt: (note dikke drap onderin de afdekkap) ![]() ![]() Kokerellen: ![]() ![]() De magneet schakelaar heb ik niet uit elkaar gehaald, behalve wat nieuw vet. Ik verewacht er ook geen problemen mee. ![]() Clean! ![]() En weer in elkaar al, nog even langs een revisie bedrijf geweest voor nieuwe koolborstels, maar die waren net gisteren verbruikt... natuurlijk. Maar maandag heeft hij ze weer liggen en neem ik ze over. Die kan er zeker weer een tijd tegenaan. ![]() (Uiteraard nog getest en voor de grap een ampere tang op de kabel, >200A en hij draait goed!) [ Bericht 9% gewijzigd door -Richard- op 15-08-2019 18:38:52 ] | |
suijkerbuijk | donderdag 15 augustus 2019 @ 23:52 |
Zoals ze brommers verbieden voor vervuiling . Mogen van mij langzaam die ouwe zooi ook gaan verbieden. Laatste nog een kapot zien draaien door zelfontbranding van de olie . | |
bleiblei | zondag 18 augustus 2019 @ 16:08 |
Gave tractor! ![]() | |
Resistor | zondag 18 augustus 2019 @ 16:38 |
Schitterend stukje pure techniek. Jammer dat er steeds meer mensen komen die het niet meer kunnen waarderen, en liever naar een schermpje turen en verzuurde reacties geven. Het robuuste uiterlijk, de externe bewegende delen, de geur... heerlijk. Hier in het dorp zit ook zo'n ouwerwęsse trekker club, mooi om te zien en te horen hoe die oude dingetjes langs komen pruttelen. | |
-Richard- | woensdag 21 augustus 2019 @ 15:33 |
Bedankt voor je reactie! Blijf het project volgen zou ik zeggen ![]() Thanks! ![]() Bedankt! En dat is nou de charme van techniek waar het mee begonnen is. Ik heb het onderblok vandaag weg gebracht naar een bedrijf voor het boren en honen van de cilinders. Tijdens het gesprek met de beste man kwam ook vrij snel naar boven dat hij het mooi vindt dat ik als jong persoon hiermee bezig ben (dan wel met mijn pa, maar ik regel de meeste dingen). Dat is ook puur omdat het door onze kenniseconomie veel meer gestimuleerd wordt om door te leren en niet om met de handen te werken zoals veel opa's. Ik beleef er gewoon veel plezier aan en de kennis en inzichten zijn me waardevol, want als je leert wat interessant voor je is.. dan is leren heel leuk. ![]() Dus voor het project: Onderblok weggebracht voor boren&honen naar 1e overmaats. De zuigers van 105,5mm worden zijn besteld. Financieel is het beter om overmaats te gaan met nieuwe zuigers versus het opboren van het blok, een bus erin te persen en terug te gaan naar 105mm origineel. Ultrasoon reiniging van het blok was niet nodig, het blok zag er goed uit. Daarnaast een kijkje mogen nemen in de werkplaats en prachtige en goed onderhouden machines, veel gave projecten! Allereerste indruk is voor mij absoluut 100% een top bedrijf: Drentse Motoren Revisie. De krukas is ook geinspecteerd en optisch nog in zeer nette staat (dat hadden wij ook beoordeeld) en het is fijn om te horen dat de prof er ook een goed gevoel over heeft. Ik denk zelfs dat als we thuis de onderdelen goed van verf ontdoen, het niet eens een probleem is dat ze daar even door de wasmachine gaan om alles fris te hebben. Ennuh, beeld materiaal volgt zelfs ![]() Inmiddels dan dus besteld: Hoofdlagers STD Drijfstanglagers STD Axiaal lagers STD Keerringen voor + achter Zuigers 105,5mm Lochbrenner Pakkingset motor compleet Cilinderkop pakking Diesel filter grof + fijn Oliebad filter inleg Oliefilter Koelwater aftapkraan Koelwater mondstuk + platte o-ring Brandstof handpomp (niet te reviseren door geklonken verbinding) Koppelingsschijf LUK En voor het gereedschap: Zuigerveer montage tang gedore Pakkingschraper Gedore Midlock hoon steen apparaat (al gekocht alvorens utibesteden plan) Midlock hoonolie Midlock hook&pick-set Stanley precisiesnijder (hobbymes) Knipex telefoontang Zuigerveer compressieset Oliespuit 500ml hbm 2x Krasverwijderset hbm Vetspuit Beta [ Bericht 1% gewijzigd door -Richard- op 22-08-2019 14:41:44 ] | |
PluggieOD | vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:24 |
Vet! | |
derLudolf | woensdag 4 september 2019 @ 10:51 |
Dit topic was me even ontgaan in m'n vakantie. Maar uiteraard niet ik hier gepost hebben, gaaf project. Is er via Histoparts oid nog een beetje makkelijk aan onderdelen te komen? | |
lipje | woensdag 4 september 2019 @ 20:16 |
Vooral de laatste regel uit de post erboven ![]() | |
-Richard- | woensdag 18 september 2019 @ 11:20 |
Bedankt allemaal! ![]() Onderblok is gereed. De cilinderboring is vergroot naar 106mm omdat de opgemeten maat al 105,4 was. Hoe onrond deze dan is hebben we niet gemeten omdat we voor het gemak naar 106 zijn gegaan, daarnaast waren die zuigers direct leverbaar. Geboord, gehoond en gevlakt: ![]() ![]() Nog wat klein spul meegenomen zoals montagepasta voor lagers. | |
-Richard- | dinsdag 24 september 2019 @ 11:27 |
En door, nog even wachten op een zuigerveer compressor en borgdraad. (die veercompressor van HBM is echt meuk, wil ik graag terugsturen). ![]() ![]() Zuigerveer slotspeling gecontroleerd, ook op de zuiger na montage. ![]() Montage pistonpennen, verwarmen werkt echt goed. ![]() ![]() ![]() Nokkenas er alvast in. ![]() Moet iig komende dagen rustig aan doen ivm operatie. Jammer, m'n handen jeuken om het af te bouwen.. I'll be back! ![]() | |
derLudolf | dinsdag 24 september 2019 @ 13:51 |
Ziet er super uit! En beterschap! | |
-Richard- | woensdag 2 oktober 2019 @ 20:33 |
Zeer bedankt! Vandaag weer verder gegaan, het weekend bij mij al begonnen ![]() Borgdraadskills verbeterd, ik ben tevreden. ![]() Draaiwerk afgemonteerd: ![]() Morgen even weer wat O-ringen scoren bij de plaatselijke hydrauliekfabrikant, want als je hem eraf trekt en dit blijft over... ![]() ![]() Daar had ik vandaag al het een en ander gescoord; nieuwe afdichtingen voor de hogedruk hydrauliekpomp. ![]() Verder in elkaar gezet: ![]() [url=https://flic.kr/p/2hpe61w] ![]() ![]() ![]() Helaas maar eigenlijk gelukkig kom ik ook weer op het punt dat ik hem niet meer kan tillen. Het geheel zit toch alweer tegen de 100kg aan. (03/10/2019) Tot nu, Pakking van versnellingsbakzijde past niet, helemaal fout. Tandwiel distributie paste niet, dit moest eerst gemonteerd worden of de nokkenas eruit, dat laatste gedaan en een iets ander design borgdraadje. ![]() Ander pakkingmateriaal besteld om deze zelf te snijden. Kon het eigenlijk niet bepaald makkelijk kopen, uiteindelijk via een brommerzaak besteld. Zodra dat klaar is zal het hierop gaan lijken: ![]() To do, bovenstaande monteren, vliegwiel monteren en dan de timing van de nokkenas controleren (merktekens staan goed maar dubbelcheck) Brandstof pomp monteren en de hydrauliekpomp erop Dan de boel in de trekker hijsen en het carter van onderen afdichten. Dan zit bijna alles er wel weer op en aanvast. Aanbouw delen zoals dynamo etc zullen later komen, eerst eens starten. [ Bericht 11% gewijzigd door -Richard- op 03-10-2019 16:00:24 ] | |
-Richard- | zondag 6 oktober 2019 @ 19:22 |
Kan niets meer wijzigen. De pakking paste zoals genoemd niet, dus hiervoor handmatig een pakking gemaakt en de nieuwe keerring diepte ingesteld. (voorzijde moet nog... oeps vergeten) ![]() Carter deel erop gezet ![]() Vliegwiel was hierna aan de beurt zodat de timing van de nokkenas en brandstofpomp gedaan kunnen worden. De nokkenas is al op-tijd gezet maar moet nog gecontroleerd worden. Maar eerst moest er nog een nieuw lager in welke de as van de versnellingsbak ondersteund. ![]() Hierna zat het aan deze kant al in elkaar, snel maar zwaar spul. Omdat we de motortakel nog niet bij huis hebben.. Hiervoor de 1T kettingtakel gebruikt. Dat werkte ook goed gelukkig. Het blok kan bijna terug verhuizen naar de transmissie. Er moeten nog verschillende dingen vervangen worden alvorens dit gaat gebeuren zoals het druklager van de koppeling, vergeten te bestellen en moest toch nog een x aantal onderdelen bestellen.. Komt wel goed dus! ![]() ![]() ![]() Wordt vervolgd. ![]() De cilinderkop is ondanks een goed bevonden lektest alsnog aan de beurt voor een inspectie en het opnieuw inslijpen van de kleppen. De kanalen worden gereinigd en de verstuivers zijn al gereviseerd. Maar bij de vorige start kwam daar uitlaatgas naar buiten.. dus iets zit daar niet goed. Ook o.a. nieuwe draadeinden voor het uitlaatspruitstuk zullen gemaakt worden (doen we zelf). | |
-Richard- | vrijdag 3 januari 2020 @ 11:50 |
Time for a quick bump? Inmiddels draait het blok weer! | |
contactdoos | zaterdag 4 januari 2020 @ 18:01 |
Ontzettend gaaf project, super aangepakt. ![]() | |
derLudolf | zaterdag 4 januari 2020 @ 18:32 |
Loopt donders mooi ![]() Oh en je vroeg eerder wat tegenwoordig beetje de norm was qua vermogen/cilinderinhoud? De grootste viercilinders hebben 4,5L-5L en een vermogen van rond de 170pk. Maar als je dat vermogen wilt gebruiken is een 6 pitter vaak zuiniger. Die beginnen vaak bij 6,5L, vermogen varieert. Een Claas Arion 610 met 6.7L DPS blok is 135pk en de Axion 870 heeft een 6.7L van FPT en haalt daar met power boost 295pk uit. | |
Sounddragon | zondag 20 september 2020 @ 13:16 |
Toch maar eens aan de projecten toegevoegd; excuses voor de debiel lange wachttijd; helemaal overheen gelezen ![]() ![]() ![]() Loopt idd donders mooi.. @-Richard- heeft 'ie intussen al meters gemaakt? ![]() | |
-Richard- | zondag 12 december 2021 @ 20:54 |
(terwijl ik de foto's terug zoek verbaas ik me even hoeveel projecten en werk ik in 2020 en 2021 verzet heb.. ![]() Nee, en intussen nogsteeds niet. Nadat de brandstofpomp qua timing goed stond heb ik afgelopen week besloten dat ik die tezamen met de startmotor naar C Renes Dieselservice ga brengen. Iets wat ik afgelopen vrijdag gedaan heb. De startmotor is origineel 1,7kW maar wellicht gaan we die verzwaren naar een hoger vermogen. Maar inprincipe moet 1,7kW voldoende zijn want hij doet nu gewoon minder. Maar de pomp moet iig gecontroleerd en waar nodig gereviseerd worden. De lagers zijn nu wel hoorbaar, dat was soms te stellen begreep ik van hen. En dan kan het blok definitief dicht qua pakkingen etc. De vooras wordt inmiddels gereviseerd. Een nieuwe hardchroom as wordt nu bewerkt door Pa zelf en de bussen in het brugstuk moeten we nog even een oplossing voor vinden. Maar tenopzichte van de laatste post staat alles in een keurige grijze kleur. Heb er niet zoveel foto's van gemaakt, de motortakel vond het minder grappig want daar ligt inmiddels een keerring uit waardoor 't ding vanzelf inzakt ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 13% gewijzigd door -Richard- op 12-12-2021 21:21:46 ] | |
derLudolf | dinsdag 14 december 2021 @ 18:52 |
Oh ja, dit project was er ook nog. Mooi dat er nog steeds aan wordt gewerkt. En zelf onderdelen maken ![]() | |
-Richard- | woensdag 15 december 2021 @ 20:27 |
Nee van dit oude spul is niets bekend. Ik heb het zelf niet aangeschaft of uitgezocht (ergens denk ik, succes Pa, doe het zelf maar ![]() Hoe dan ook gaat hij niet erg veel kilometers maken en denk ik dat een normaal stalen as ook functioneert haha. Bericht gehad van C Renes en de pomp is nog wel te redden. Het loopvlak van de nokken as is wat beschadigd (pitting) maar de nok zelf is juist weer goed. Verhoogde slijtage dus, maar nogmaals, we gaan er niet zoveel mee rijden en er was geen alternatief beschikbaar. Als ik een andere pomp zou kopen weet ik weer niet wat ik heb en die kan zomaar andere problemen hebben. Die nokkenas wordt nog wel gepolijst om problemen te minimaliseren. De persklep lekte en dat wordt wel vervangen want dat was wel beschikbaar. Als alles schoon is wordt het nadien allemaal afgesteld. Dus veelbelovend! Ik probeer er wel alles aan te doen om hem zo goed mogelijk te maken, het is toch een stukje nostalgie uit alleen onze familie ![]() | |
-Richard- | vrijdag 24 december 2021 @ 19:49 |
Het kerstpakket kwam precies op tijd ![]() ![]() ![]() Echt onwijs tevreden met het resultaat en ik kan niet wachten tot dat den diesel weer gestart wordt met zulke mooie onderdelen! Maar over de verzorging valt niet te twisten, wat ik heenbracht lijkt in de verste verte niet op wat voor moois dat het nu is. |