abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 mei 2015 @ 20:21:33 #1
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152468433
Beste mensen, geïnteresseerden,

Stukje inleiding:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij waren dus aangekomen bij het starten, de gloeispiralen lijken niet meer naar behoren de werken en het dashbord lijkt niet helemaal te werken. Daarom hebben wij het startmotor relais direct overbrugd, om zo te starten. De trekker heeft wel een sleutel-contact maar dat is voor de assesoires (dashbord), verlichting, grootlicht. De trekker start normaal doormiddel van een trekschakelaar welke de voorgloeiing acitveerd (controle zichtbaar op dashbord, voorgloeien werkt niet) en vervolgens doortrekken laat de trekker starten.

Probleem:

Helaas zien wij diesel damp uit de inlaat komen en start de trekker dus niet. Kan het zijn dat wij de brandstof pomp 180 graden verkeerd gemonteerd hebben? We hebben het merkteken goed gezet maar geen rekening met de positie van de pomp tov de nokkenas cq. krukas gehouden (toen niet bij na gedacht).

Er is vrij weinig documentatie, maar we hebben een manual en daar staat veel in, maar geen enkele vorm van motorisch(e) onderhoud / montage en/of demontage.

Kan ons iemand helpen en zou dit een logische oorzaak zijn?
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_152468803
Lijnpomp, 4 takt, compressie aanwezig, kleppen gesteld?
pi_152469258
Is goed mogelijk dat je de pomp verdraaid hebt, anders even de pomp timen dan weet je het zeker.
  zondag 10 mei 2015 @ 20:42:57 #4
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152469390
Compressie aanwezig, kleppen niet gesteld. Maar lijkt me niet het probleem eigenlijk (gaan we wel gewoon controleren, moet toch nog nieuwe olie op de bak, motor en kvs erin)

Nog een vraagje, werken de (voor)gloeisprialen op 12v?

We willen binnenkort even de pomp timen maar hoe?

Sowieso willen we hem gewoon de 180graden verdraaien.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_152470340
Eerst opzoeken hoeveel graden voor of na het BDP hij gezet moet worden.
Dan zuiger tussen compressie en arbeidsslag in het BDP zetten, misschien staat er al een merkteken op de krukaspoelie. en anders zul je aan de slag moeten door de diameter van de krukaspoelie te meten, en van daaruit de omtrek te berekenen.

Vanaf de omtrek moet je het aantal graden nemen waarop de pomp getimed moet worden.

Dan haal je de inspuitleiding van de eerste cilinder eraf, en haal je de persklep van de eerste cilinder uit de pomp.
Nu moet je een inspuitleiding zien te regelen die je kapot kan zagen, en er een bocht van +- 5-10 cm van maken, het uiteinde moet naar onder wijzen.

Als je met het opvoerpompje druk opbouwt mag de diesel pas beginnen te stromen als je op het berekende inspuitmoment gekomen bent.
Hier moet je aan de krukas draaien en niet aan de pomp.

Als de brandstof pas afsluit als de zuiger tussen de uitlaat en inlaatslag is weet je genoeg, dan staat de pomp er 180 graden naast.
Als de pomp er maar een paar graden naast staat moet je gewoon de pomp zelf verdraaien.

Achteraf niet vergeten om de pomp met olie te vullen, mits de pomp geen motorsmering heeft!
pi_152470528
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:08 schreef -niemand- het volgende:
Eerst opzoeken hoeveel graden voor of na het BDP hij gezet moet worden.
Dan zuiger tussen compressie en arbeidsslag in het BDP zetten, misschien staat er al een merkteken op de krukaspoelie. en anders zul je aan de slag moeten door de diameter van de krukaspoelie te meten, en van daaruit de omtrek te berekenen.

Vanaf de omtrek moet je het aantal graden nemen waarop de pomp getimed moet worden.

Dan haal je de inspuitleiding van de eerste cilinder eraf, en haal je de persklep van de eerste cilinder uit de pomp.
Nu moet je een inspuitleiding zien te regelen die je kapot kan zagen, en er een bocht van +- 5-10 cm van maken, het uiteinde moet naar onder wijzen.

Als je met het opvoerpompje druk opbouwt mag de diesel pas beginnen te stromen als je op het berekende inspuitmoment gekomen bent.
Hier moet je aan de krukas draaien en niet aan de pomp.

Als de brandstof pas afsluit als de zuiger tussen de uitlaat en inlaatslag is weet je genoeg, dan staat de pomp er 180 graden naast.
Als de pomp er maar een paar graden naast staat moet je gewoon de pomp zelf verdraaien.

Achteraf niet vergeten om de pomp met olie te vullen, mits de pomp geen motorsmering heeft!
Nee man, twee meetklokjes en klaar. Leiding eerste cilinder er af en gloeibougie er uit. Cil 1 op 0 graden en de pomp op x graden voor
pi_152470545
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Nee man, twee meetklokjes en klaar. Leiding eerste cilinder er af en gloeibougie er uit. Cil 1 op 0 graden en de pomp op x graden voor
Nu de vraag der vragen, heeft TS twee meetklokjes?
  zondag 10 mei 2015 @ 21:19:53 #8
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152470741
Uberhaupt, hoe moet je dat verstellen en hoe moet dit verkeerd zijn?
Hij is gewoon in zn geheel van het carter afgehaald en enkel met een tandwiel overbrenging verbonden.

Het afstellen dmv de meetklokjes lijkt mij het makkelijkste, en die micrometer klokjes khebben we wel, of iig kunnen we hier vast wel aankomen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_152470894
De charme van het sleutelen, over een tijdje lach je om die kleinigheden.
pi_152470929
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:19 schreef -Richard- het volgende:
Uberhaupt, hoe moet je dat verstellen en hoe moet dit verkeerd zijn?
Hij is gewoon in zn geheel van het carter afgehaald en enkel met een tandwiel overbrenging verbonden.

Het afstellen dmv de meetklokjes lijkt mij het makkelijkste, en die micrometer klokjes khebben we wel, of iig kunnen we hier vast wel aankomen.

Aan de pomp zitten slobgaten, dus je kunt de pomp tenopzichte van het tandwiel verdraaien.
Heb je de markeringen op de tandwielen wel tegenover elkaar gezet??

Zit er eigenlijk wel een lijnpomp op, of zit er stiekem een blokpomp op?
  zondag 10 mei 2015 @ 21:27:48 #11
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152471006
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:25 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Aan de pomp zitten slobgaten, dus je kunt de pomp tenopzichte van het tandwiel verdraaien.
Heb je de markeringen op de tandwielen wel tegenover elkaar gezet??

Zit er eigenlijk wel een lijnpomp op, of zit er stiekem een blokpomp op?
Haha, goede vraag. Ik denk geen lijnpomp aangezien ik geen slobgaten gezien heb ;).
Ga meteen even een foto voor je maken.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zondag 10 mei 2015 @ 21:47:32 #12
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152471771
Dit is de brandstofpomp. (lekker schoon altijd op de foto). Sowieso wordt de trekker alsnog volledig gereinigd en geverft. Maar hij moet eerst motorisch en technisch in orde zijn!

Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_152471877
Als je zoekt op "steyr 188 einspritzpumpe einstellen" dan vindt je wel het een en ander
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_152472817
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:47 schreef -Richard- het volgende:
Dit is de brandstofpomp. (lekker schoon altijd op de foto). Sowieso wordt de trekker alsnog volledig gereinigd en geverft. Maar hij moet eerst motorisch en technisch in orde zijn!

[ afbeelding ]
Ah, een bosch lijnpomp met EP-RSV regulateur.
Zo te zien heeft deze pomp inderdaad geen slobgaten, dus waarschijnlijk moet hij aan het tandwiel versteld worden, maar verdraai de pomp eerst maar eens 180 graden.

Niet vergeten om de pomp en regulateur met motorolie te vullen, deze pomp heeft namelijk geen!! motorsmering.
  zondag 10 mei 2015 @ 22:12:16 #15
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152472974
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 21:50 schreef densmee het volgende:
Als je zoekt op "steyr 188 einspritzpumpe einstellen" dan vindt je wel het een en ander
Thanks! Kijk morgen even als ik iets meer concentratie e.d. heb :)
Was er nog niet opgekomen om ook in het duits te gaan zoeken :')

quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 22:08 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Ah, een bosch lijnpomp met EP-RSV regulateur.
Zo te zien heeft deze pomp inderdaad geen slobgaten, dus waarschijnlijk moet hij aan het tandwiel versteld worden, maar verdraai de pomp eerst maar eens 180 graden.

Niet vergeten om de pomp en regulateur met motorolie te vullen, deze pomp heeft namelijk geen!! motorsmering.
Ah, volgens mij heb je er wel verstand van! :D.
Goede tip trouwens, zit er normaal ook olie bij de veren van de plunjer? Achter het dekseltje (rechter potje).
die was namelijk leeg, we hebben via daar de verstuivers getest en het leidingwerk ontlucht, dus met een schroevendraaier de plunjer bewegen.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_152473123
Als je onderdelen zoekt moet je ook maar eens op de duitse ebay kijken, voor mijn fendtje is daar alles te krijgen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_152473519
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2015 22:12 schreef -Richard- het volgende:

[..]

Thanks! Kijk morgen even als ik iets meer concentratie e.d. heb :)
Was er nog niet opgekomen om ook in het duits te gaan zoeken :')

[..]

Ah, volgens mij heb je er wel verstand van! :D.
Goede tip trouwens, zit er normaal ook olie bij de veren van de plunjer? Achter het dekseltje (rechter potje).
die was namelijk leeg, we hebben via daar de verstuivers getest en het leidingwerk ontlucht, dus met een schroevendraaier de plunjer bewegen.
Loop stage bij een revisiebedrijf, en de pompenafdeling heeft toch wel mijn interesse ;)
Maar inderdaad, bij het verengedeelte zit als het goed is een pijlstokje, en anders is dat hetzelfde als in de regulateur.
Onder het verengedeelte zit de nokkenas met de rolnokvolgers die de plunjers aandrijven.
  maandag 11 mei 2015 @ 16:19:28 #18
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_152492762
Je hebt helemaal gelijk, zit inderdaad een peilstokje in de regulateur en in de pomp. Beide zijn 'leeg'. Ook heeft de pomp slobgaten, het deksel waarmee de pomp op het carter zit heeft ze dus niet.

Ik heb nu de brandstof pomp herplaatst, want de inspuiting vond plaatst tussen de overgang van de uitlaat slag naar de inlaatslag. Dat is dus precies het verkeerde moment (360graden verkeerd, immers is 720 graden een complete verbranding cyclus). Ik heb dus de motor zonder pomp op het bdp gezet van de compressieslag en hierna de pomp met de corresponderende plunjer getimed.
Natuurlijk natte vinger werk dus dat moet nog even afgesteld worden.

Wel heb ik de kleppen gesteld, wat ook hoognodig was ;)

De motor loopt nog niet en ga vanavond weer verder. Nu eerst met de elektra bezig.

[ Bericht 2% gewijzigd door -Richard- op 11-05-2015 16:54:06 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_152497431
Want het is lekker op de trekker, met het rubber deur de blubber
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  dinsdag 26 april 2016 @ 18:11:34 #20
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_161731667
Zo ben je een jaartje later. 350 dagen, zoals Fok! me herrinert :P

(sinds gisteren weer verder gegaan).
Eerst hadden we de timing zo staan dat de plunjer van de brandstofpomp omhoog ging zodra de zuiger van de respectievelijke cilinder ook omhoog ging, dat was te laat. Toen elke keer 1 tand eerder gezet. Vanochtend dus een nieuwe accu gekocht van 105ah, er kwam geen leven in, tandje eerder dus!

Toen waren we eigenlijk wel overtuigd dat het goed stond. We hebben een tijdje gedaan over het ontluchten maar toen het eenmaal gelukt was.. :o
Hierna redelijk getracht te starten maar niets meer dan blauwe rook, er gebeurd dus wel iets!

Nou toen nog maar de gloeiplug kort gesloten, rechtstreeks op 12V, ik had ze doorgemeten en ze hadden ongeveer 1 á 1,1 ohm weerstand, dat was goed...
Bij de laatste poging ondanks dat de accu al wat zwakker werd sloeg hij aan.. Tussen door nog wat voorgegloeid (ook te zien op het filmpje, excuses voor het platter praten :') :'))

Want pics or it didn't happen. Actie op 1:47


Dus nu kunnen we beginnen met olie verversen, filters wisselen en alle vloeistoffen, koeling etc. Compleet maken dus!
Weet van alles een beetje maar net niets.
  woensdag 27 april 2016 @ 11:26:20 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161747864
_O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161766046
Je weet dat 1ohm teveel is voor een gloeibougie he
pi_161771119
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 23:01 schreef klawie het volgende:
Je weet dat 1ohm teveel is voor een gloeibougie he
12v 1ohm dat is 12A, 144W lijkt me toch normaal voor die gloeistift?
.
pi_161776394
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 11:07 schreef Fer het volgende:

[..]

12v 1ohm dat is 12A, 144W lijkt me toch normaal voor die gloeistift?
Bij een auto is 0,2 oke en de rest gwn stuk
  donderdag 28 april 2016 @ 16:52:08 #25
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_161778649
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2016 15:11 schreef klawie het volgende:

[..]

Bij een auto is 0,2 oke en de rest gwn stuk
Ik heb gegoogled wat normaal is. Ik kwam op de TDI wiki terecht, vag diesel dingen dus.
http://wiki.tdiclub.nl/Gloeispiralen

Daar staat 0,5 tot 1,5 Ohm = OK.
Deze staan parallel en dan meet ik over beide 1 Ohm. Als je ze even aan de 12V hangt dan gaat de weerstand omhoog.

Ik beredeneerde inderdaad net als Fer, 144w voor een stel gloeistift leek me voldoende, dat moet ook wel want ze doen het wel voldoende.

Maar net wat ik zeg, wel gewoon 5-10 seconden voorgloeien en dan start ie, zonder hulp.

Gisteren de elektra bekeken en na gemeten, er bleek dat er nog contacten in de lichtschakelaar zitten die ervoor zorgen dat de startschakelaar werkt. Ik dacht dat er nog een relais tussen zou zitten maar die kon ik dus niet vinden.. De sleutel moet nog gevonden worden maar een schroevendraaier erin, startknop getest, gloeistiften getest en overal kwam leven in.

Tijdens dit maakte ik nog wel kortsluiting met een contact van de zekeringkast (uiteraard net de + zijde) dus dat was wel even schrikken toen een draad in rook op ging.. ik dacht dat alles weggefikt was want het was wel echt mega veel rook :').
Was gelukkig maar 1 draadje en gemakkelijk hersteld.

Nu dus zoals vermeld, hydrauliekpomp er weer op, olie verversen, filter vervangen. Nieuwe koper ringen tussen de brandstofleidingen (want die zijn op na 6x los en vast). En dan cosmetisch een hoop te doen. Ben allang blij dat ie weer loopt :7
Accu'tje weer de schuur in geschoven, die mag lekker lurken aan de druppellader.

Heb er weer zin in om verder te gaan.
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')