abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 8 augustus 2019 @ 17:44:58 #1
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_188348798
Welkom,

De projectpagina over de revisie en herbouw van ons familie erfstuk. Samen met mijn vader hebben we de herbouw van de Steyr 188 nieuw leven in geblazen, en het was er hoognodig aan toe.



Technische gegevens;
Steyr Daimler Puch
Type 188
Diesel
1996cm³
28 PK
4V - korte en lange overbrenging

Alvast een disclaimer: het topic zal in de loop van der tijd worden aagevuld en we doen de aanpak deel voor deel. Dat wil zeggen dat we op dit moment bezig zijn met de motor, dan de vooras, dan de .... en zo door. Projectmatig, en niet álles tegelijk.

1960
De trekker is gebouwd en te koop aangeboden in een Steyr dealer.

1963
De trekker is verkocht van het Steyr dealerschap aan mijn opa, het is een ouder type van de generatie '60 en '61. In '62 en '63 was namelijk de T188n verkrijgbaar met onder andere een geveerde vooras, versterkte hydrauliek en een iets langer chassis.

1990
Trekker is gebruikt bij de aanleg van de oprit toen mijn ouders hun huis kochten, hierna is deze gestald bij mijn oom. Genoeg plek en het idee was dat deze daar droog kon staan.

2008:
Trekker is afgeleverd op de thuisbasis. Deze heeft bij benadering 25 jaar stil gestaan bij mijn oom, onder een zeil met als reden dat deze door vorst is geteisterd; speciale vorstdoppen waren uit de motor gedrukt en motorische schade was er niet. Maar de trekker is natuurlijk niet in bedrijf te nemen als er geen koeling is.

Wel moest er bijzonder veel los om de betreffende doppen te vervangen, waar mijn oom aan begonnen was. Echter is dit nooit geheel voltooid. Toen begon de tand des tijds met het verweren van alle onderdelen die buiten het dekzijl kwamen.


2015:
Topic op FOK! geopend ter verduidelijking van de brandstofpomp en het systeem, we kwamen er toen niet uit helaas en laten staan tot een jaar later.

2016:
Trekker deels heropgebouwd, voorzien van nieuwe koppakking en herbouwde verstuivers. (afgesteld op openingsdruk en ultrasoon gereinigd).
Nieuwe motorolie, radiateur en koelvloeistof.

(foto's worden opgegraven)

Filmpje van de start toen:

Start slecht, veel voorgloeien met gloeispiralen en veel starten (arme startmotor).
Uiteindelijk dus toch aan de loop gehad en warempel enkele meters gereden. Maar het was zo slecht dat er wel iets aan de hand moest zijn. Compressie gemeten en die was 8 bar, exacte waardes niet maar beide cilinders drama.

2019:
Ik heb weer eens tegen dit project aan geschopt en warenpel ging het allemaal in een stroomversnelling. Een rigoreuze aanpak was het gevolg:

Vooras verwijderd nadat de stuurkogel eindelijk los kwam. Deze zat vast door passingroest.
De trekker zelf staat hier al jaren gestald.


Chassisbalken (hieraan zit de vooras) en al het nodige smeer verwijderd:



Cilinderkop er al af, hiervoor het kleppendeksel, de tuimelaarsset en stoterstangen verwijderd:
Dit is een motor met een onderliggende nokkenas en zogenaamde Lochbrenner zuigers


Schade opgenomen, cilinderwanden zijn in slechte conditie en de zuigerverenset zitten vast. Zijn ook wel erg slap overigens.

Dus, dat gaat niet verder onder het afdak. De motor moet eraf en in de garage. Motortakel opgehaald en hijsbanden. De bouten ging zonder problemen los en de koppelingsplaat schoof zonder grote moeite van de ingaande as (transmissie).
(dit ging makkelijker dan verwacht)



Tijdelijk wat zooi aan de kant geschoven in de garage, maar het blijft krap. Maar voor ons is het prima.


Deze doet het prima:


Al snel hadden we in de gaten dat het vliegwiel er eentje is uit de catagorie: die til je niet.
De motortakel kwam na een creative bevestiging weer goed tot zijn recht.


Hierna de achterste carterhelft los gebouwd en de motor omgedraaid zodat we verder konden aan de tandwielzijde:
Hier zijn eraf:
- waterpomp
- toerental opnemer / toegangsdeksel
- Hydrauliekpomp
- Brandstofpomp (Bosch plunjerpomp)



To do list:
- Cilinderwand herstellen, mogelijk overmaats gaan en nieuwe zuigers erin. Dat moet nog even prof beoordeeld worden. Het is een oldtimer en hij zal nooit aan het werk komen zoals dat 50 jaar geleden van hem verlangd werd.
- Vele onderdelen reinigen en waar mogelijk en nodig ultrasoon.
- Opvoerpomp controleren/reviseren
- Stuur inrichting reviseren, stuurkogels zijn te reviseren en dat is op z'n zachtste gezegd ook nodig.
- Vooras moet hersteld worden, met name het scharnier waarover de vooras kan kantelen zit veel speling op: axiaal en radiaal.
- Elektrisch gedeelte in orde maken, schakelaars, meters en kabelboom herstellen en waar verstandig vervangen. Vele instrumenten zijn beschadigd.
- Startmotor reinigen en inspecteren.
- Motor reinigen in en uitwendig na werkzaamheden.
- Vele externe koperen leidingen poetsen en ontdoen van verf (wordt opgepoetst gemonteerd)
- Motor schuren, ontvetten en lakken nadat alles terug gemonteerd is (koperen leidingen afplakken).
- Koppeling vervangen (versleten maar vliegwiel is gelukkig niet beschadigd, en.. Asbest? Ik acht de kans groot.
- Optiek in orde, motorkap ontdoen van de memorabele deuk die niet zomaar ontstaan is. Daarnaast sierstrip, type aanduiding etc herstellen. Mogelijk nummerbord bevestiging herstellen zoals origineel.
- Pookknoppen vervangen, rubbers vernieuwen en stoel voorzien van een zitting.
- Verlichting in orde maken.
- Achterbanden zijn ok, voorbanden droog en versleten dus die worden vernieuwd. (5.5 - 16)
- Uitlaatbocht herstellen of vervangen.. moeten we even kijken. Uitlaat demper is verroest, moet vervangen worden.
- Dieseltank vuldop, olievuldop en peilstok in lakwerk van motorkap en spatborden.

[ Bericht 10% gewijzigd door -Richard- op 10-08-2019 11:42:11 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_188354806
Mooi projectje. Ik heb nog een Kramer KL200 bj. 1958 in de schuur staan. Blijft leuk!
Feel the fuzz!
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:39:52 #3
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_188373468
Blok was bijna leeg. Het tandwiel van de nokkenas is uitgelijnd met pin. De passing van het tandwiel was eigenlijk zo mooi dat het tandwiel wel bewoog, maar de passing was strak genoeg dat het er niet vanaf viel.

Gelukkig had ik een draadstang in M18/fijn liggen.



Toen dus de carterhelft aan deze zijde verwijderd.



Borgplaat verwijderd, carter plat gelegd zodat de krukas eruit kan.





Het geheel staat nu dus klaar voor reiniging van individuele onderdelen en herstellen cilinderwanden, hier zat allerlei vliegroest en vervuiling op. Het lijkt erop dat er een slijtage rand in de cilinderwand zit maar dit kan ook kool-aanslag zijn. Hier ga ik morgen mee verder.

Als het niet slecht is dan gaan we zelf met een hoonsteen set door de cilinder om weer het 40° hoonpatroon terug te brengen. Dat is van belang bij plaatsing van nieuwe zuigerveren.

De zuigers zelf leken ook in slechte staat maar dit was ook vertekening door vervuiling. Het lijkt allemaal wel mee te vallen.

Als alles daar verder in orde is dan gaan we informeren naar ultrasoon reiniging van de motor / krukas. Dat scheelt een hoop werk en moeite. Zeker bij de koel en oliekanalen is het geen overbodige luxe.

De kop is in 2016 al gecontroleerd, en was goed bevonden. Ik verwacht hier geen werkzaamheden aan.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:45:46 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188373548
Kudos voor de manier waarop je dat vliegwiel eraf hebt gehaald. :D.

Mooi project man!
And so is the past
  zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:54:40 #5
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_188373621
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 augustus 2019 11:45 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Kudos voor de manier waarop je dat vliegwiel eraf hebt gehaald. :D.

Mooi project man!
Bedankt! Die is creatief hé, maar optillen is 1. Toen bleek 2 nog het daadwerkelijk naar buiten brengen. Net als de rest van de trekker zit er veel gemonteerd met een goede passing.

Want kloppen met een kunststof hamer via het startmotorgat bood geen soelaas. Hij bewoog, ging iets schuin, maar kwam niet in zijn geheel naar buiten.

Hierna een stuk strip gepakt en 2 gaten erin geboord zodat we hem met onze handen konden wrikken. Toen ging het vliegwiel er zo uit. :7



[ Bericht 1% gewijzigd door -Richard- op 11-08-2019 00:09:58 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zondag 11 augustus 2019 @ 14:20:50 #7
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_188390441
Thanks voor je enthousiasme Alex! 8-)

Gisteren een nieuwe stukje speelgoed ontvangen. Een mooie Ultrasoonreiniger. Die mag gelijk vol aan de slag met de zuigers.

Met neme afschuwelijke zuigers:


Daarna eerst de drijfstang eraf en na het verwijderen van de borgclipjes zit de pistonpen nogsteeds klem, dus een mooi stukje gereedschap in elkaar geknutseld:


Tussen de buis en zuiger een doek, het draadeinde trekt dan de pen uit de zuiger.

Na eerste rangs schoonmaakwerkzaamheden ziet het er ongeveer zo uit als op de foto's.




En na verschillende reinigingsvloeistoffen en geringe nabewerking zien onderdelen er dan zo uit.


(details op de moeren, geweldig! )

(even korte update, zuigerveer groeven moeten nog nabewerkt worden met een messing borstel oid, krijg het niet helemaal schoon)



[ Bericht 7% gewijzigd door -Richard- op 12-08-2019 01:52:16 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zondag 11 augustus 2019 @ 18:10:26 #8
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188393967
Gaaf project ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_188400049
Mooi project!!
pi_188400277
Mooi project. Dat het slechts 1996cc is, zo'n machine. Verbaasd me, haha.
  maandag 12 augustus 2019 @ 08:39:55 #11
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_188402523
Gaaf!! ^O^
Graag verwijderen.
  donderdag 15 augustus 2019 @ 18:33:25 #12
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_188462834
Thanks allen, goed om te horen dat er interesse naar is! :7

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2019 00:00 schreef Carlos93 het volgende:
Mooi project. Dat het slechts 1996cc is, zo'n machine. Verbaasd me, haha.
Het is een oud ding, 28pk is in de hedendaagse maatschappij ook niets meer. Heb dan ook eerlijk gezegd geen idee wat een gebruikelijke motorinhoud is nowadays, 4 liter met een paar turbo's en 250pk/1500Nm?

Goed, we gaan rustig door.
Startmotor opfrisbeurt:

(note dikke drap onderin de afdekkap)



Kokerellen:


De magneet schakelaar heb ik niet uit elkaar gehaald, behalve wat nieuw vet. Ik verewacht er ook geen problemen mee.

Clean!


En weer in elkaar al, nog even langs een revisie bedrijf geweest voor nieuwe koolborstels, maar die waren net gisteren verbruikt... natuurlijk. Maar maandag heeft hij ze weer liggen en neem ik ze over. Die kan er zeker weer een tijd tegenaan.


(Uiteraard nog getest en voor de grap een ampere tang op de kabel, >200A en hij draait goed!)

[ Bericht 9% gewijzigd door -Richard- op 15-08-2019 18:38:52 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_188470964
Zoals ze brommers verbieden voor vervuiling .
Mogen van mij langzaam die ouwe zooi ook gaan verbieden.

Laatste nog een kapot zien draaien door zelfontbranding van de olie .
  zondag 18 augustus 2019 @ 16:08:13 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_188506574
Gave tractor! O+
pi_188507030
Schitterend stukje pure techniek. Jammer dat er steeds meer mensen komen die het niet meer kunnen waarderen, en liever naar een schermpje turen en verzuurde reacties geven.

Het robuuste uiterlijk, de externe bewegende delen, de geur... heerlijk.

Hier in het dorp zit ook zo'n ouwerwêsse trekker club, mooi om te zien en te horen hoe die oude dingetjes langs komen pruttelen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 21 augustus 2019 @ 15:33:33 #16
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_188557302
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2019 23:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zoals ze brommers verbieden voor vervuiling .
Mogen van mij langzaam die ouwe zooi ook gaan verbieden.

Laatste nog een kapot zien draaien door zelfontbranding van de olie .
Bedankt voor je reactie! Blijf het project volgen zou ik zeggen ;)
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:08 schreef bleiblei het volgende:
Gave tractor! O+
Thanks! :D
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 16:38 schreef Resistor het volgende:
Schitterend stukje pure techniek. Jammer dat er steeds meer mensen komen die het niet meer kunnen waarderen, en liever naar een schermpje turen en verzuurde reacties geven.

Het robuuste uiterlijk, de externe bewegende delen, de geur... heerlijk.

Hier in het dorp zit ook zo'n ouwerwêsse trekker club, mooi om te zien en te horen hoe die oude dingetjes langs komen pruttelen.
Bedankt! En dat is nou de charme van techniek waar het mee begonnen is. Ik heb het onderblok vandaag weg gebracht naar een bedrijf voor het boren en honen van de cilinders. Tijdens het gesprek met de beste man kwam ook vrij snel naar boven dat hij het mooi vindt dat ik als jong persoon hiermee bezig ben (dan wel met mijn pa, maar ik regel de meeste dingen). Dat is ook puur omdat het door onze kenniseconomie veel meer gestimuleerd wordt om door te leren en niet om met de handen te werken zoals veel opa's.
Ik beleef er gewoon veel plezier aan en de kennis en inzichten zijn me waardevol, want als je leert wat interessant voor je is.. dan is leren heel leuk. *O*

Dus voor het project:
Onderblok weggebracht voor boren&honen naar 1e overmaats. De zuigers van 105,5mm worden zijn besteld. Financieel is het beter om overmaats te gaan met nieuwe zuigers versus het opboren van het blok, een bus erin te persen en terug te gaan naar 105mm origineel. Ultrasoon reiniging van het blok was niet nodig, het blok zag er goed uit.

Daarnaast een kijkje mogen nemen in de werkplaats en prachtige en goed onderhouden machines, veel gave projecten!

Allereerste indruk is voor mij absoluut 100% een top bedrijf: Drentse Motoren Revisie.
De krukas is ook geinspecteerd en optisch nog in zeer nette staat (dat hadden wij ook beoordeeld) en het is fijn om te horen dat de prof er ook een goed gevoel over heeft. Ik denk zelfs dat als we thuis de onderdelen goed van verf ontdoen, het niet eens een probleem is dat ze daar even door de wasmachine gaan om alles fris te hebben.
Ennuh, beeld materiaal volgt zelfs ;)

Inmiddels dan dus besteld:
Hoofdlagers STD
Drijfstanglagers STD
Axiaal lagers STD
Keerringen voor + achter
Zuigers 105,5mm Lochbrenner
Pakkingset motor compleet
Cilinderkop pakking
Diesel filter grof + fijn
Oliebad filter inleg
Oliefilter
Koelwater aftapkraan
Koelwater mondstuk + platte o-ring
Brandstof handpomp (niet te reviseren door geklonken verbinding)
Koppelingsschijf LUK

En voor het gereedschap:
Zuigerveer montage tang gedore
Pakkingschraper Gedore
Midlock hoon steen apparaat (al gekocht alvorens utibesteden plan)
Midlock hoonolie
Midlock hook&pick-set
Stanley precisiesnijder (hobbymes)
Knipex telefoontang
Zuigerveer compressieset
Oliespuit 500ml hbm 2x
Krasverwijderset hbm
Vetspuit Beta

[ Bericht 1% gewijzigd door -Richard- op 22-08-2019 14:41:44 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
  vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:24:04 #17
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_188702095
Vet!
  Moderator woensdag 4 september 2019 @ 10:51:29 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188783116
Dit topic was me even ontgaan in m'n vakantie. Maar uiteraard niet ik hier gepost hebben, gaaf project.

Is er via Histoparts oid nog een beetje makkelijk aan onderdelen te komen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 4 september 2019 @ 20:16:49 #19
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188791198
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 08:24 schreef PluggieOD het volgende:
Vet!
Vooral de laatste regel uit de post erboven ;)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  woensdag 18 september 2019 @ 11:20:07 #20
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_189004288
Bedankt allemaal! :D

Onderblok is gereed. De cilinderboring is vergroot naar 106mm omdat de opgemeten maat al 105,4 was. Hoe onrond deze dan is hebben we niet gemeten omdat we voor het gemak naar 106 zijn gegaan, daarnaast waren die zuigers direct leverbaar.

Geboord, gehoond en gevlakt:




Nog wat klein spul meegenomen zoals montagepasta voor lagers.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  dinsdag 24 september 2019 @ 11:27:11 #21
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_189096001
En door, nog even wachten op een zuigerveer compressor en borgdraad. (die veercompressor van HBM is echt meuk, wil ik graag terugsturen).




Zuigerveer slotspeling gecontroleerd, ook op de zuiger na montage.


Montage pistonpennen, verwarmen werkt echt goed.




Nokkenas er alvast in.


Moet iig komende dagen rustig aan doen ivm operatie. Jammer, m'n handen jeuken om het af te bouwen.. I'll be back! :D
Weet van alles een beetje maar net niets.
  Moderator dinsdag 24 september 2019 @ 13:51:13 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189098012
Ziet er super uit!
En beterschap!
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 2 oktober 2019 @ 20:33:00 #23
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_189232683
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 13:51 schreef derLudolf het volgende:
Ziet er super uit!
En beterschap!
Zeer bedankt!

Vandaag weer verder gegaan, het weekend bij mij al begonnen ;).
Borgdraadskills verbeterd, ik ben tevreden.


Draaiwerk afgemonteerd:


Morgen even weer wat O-ringen scoren bij de plaatselijke hydrauliekfabrikant, want als je hem eraf trekt en dit blijft over... :P


Daar had ik vandaag al het een en ander gescoord; nieuwe afdichtingen voor de hogedruk hydrauliekpomp.


Verder in elkaar gezet:

[url=https://flic.kr/p/2hpe61w]


Helaas maar eigenlijk gelukkig kom ik ook weer op het punt dat ik hem niet meer kan tillen. Het geheel zit toch alweer tegen de 100kg aan.

(03/10/2019)

Tot nu,

Pakking van versnellingsbakzijde past niet, helemaal fout.
Tandwiel distributie paste niet, dit moest eerst gemonteerd worden of de nokkenas eruit, dat laatste gedaan en een iets ander design borgdraadje.



Ander pakkingmateriaal besteld om deze zelf te snijden. Kon het eigenlijk niet bepaald makkelijk kopen, uiteindelijk via een brommerzaak besteld.
Zodra dat klaar is zal het hierop gaan lijken:



To do, bovenstaande monteren, vliegwiel monteren en dan de timing van de nokkenas controleren (merktekens staan goed maar dubbelcheck)
Brandstof pomp monteren en de hydrauliekpomp erop

Dan de boel in de trekker hijsen en het carter van onderen afdichten. Dan zit bijna alles er wel weer op en aanvast.
Aanbouw delen zoals dynamo etc zullen later komen, eerst eens starten.

[ Bericht 11% gewijzigd door -Richard- op 03-10-2019 16:00:24 ]
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zondag 6 oktober 2019 @ 19:22:07 #24
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_189303421
Kan niets meer wijzigen.

De pakking paste zoals genoemd niet, dus hiervoor handmatig een pakking gemaakt en de nieuwe keerring diepte ingesteld. (voorzijde moet nog... oeps vergeten)


Carter deel erop gezet


Vliegwiel was hierna aan de beurt zodat de timing van de nokkenas en brandstofpomp gedaan kunnen worden. De nokkenas is al op-tijd gezet maar moet nog gecontroleerd worden. Maar eerst moest er nog een nieuw lager in welke de as van de versnellingsbak ondersteund.


Hierna zat het aan deze kant al in elkaar, snel maar zwaar spul. Omdat we de motortakel nog niet bij huis hebben.. Hiervoor de 1T kettingtakel gebruikt. Dat werkte ook goed gelukkig.
Het blok kan bijna terug verhuizen naar de transmissie. Er moeten nog verschillende dingen vervangen worden alvorens dit gaat gebeuren zoals het druklager van de koppeling, vergeten te bestellen en moest toch nog een x aantal onderdelen bestellen.. Komt wel goed dus! :D




Wordt vervolgd. :)
De cilinderkop is ondanks een goed bevonden lektest alsnog aan de beurt voor een inspectie en het opnieuw inslijpen van de kleppen. De kanalen worden gereinigd en de verstuivers zijn al gereviseerd.
Maar bij de vorige start kwam daar uitlaatgas naar buiten.. dus iets zit daar niet goed.
Ook o.a. nieuwe draadeinden voor het uitlaatspruitstuk zullen gemaakt worden (doen we zelf).
Weet van alles een beetje maar net niets.
  vrijdag 3 januari 2020 @ 11:50:48 #25
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_190854710
Time for a quick bump?
Inmiddels draait het blok weer!

Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')