Welkom,
De projectpagina over de revisie en herbouw van ons familie erfstuk. Samen met mijn vader hebben we de herbouw van de Steyr 188 nieuw leven in geblazen, en het was er hoognodig aan toe.
Technische gegevens;
Steyr Daimler Puch
Type 188
Diesel
1996cm³
28 PK
4V - korte en lange overbrenging
Alvast een disclaimer: het topic zal in de loop van der tijd worden aagevuld en we doen de aanpak deel voor deel. Dat wil zeggen dat we op dit moment bezig zijn met de motor, dan de vooras, dan de .... en zo door. Projectmatig, en niet álles tegelijk.
1960
De trekker is gebouwd en te koop aangeboden in een Steyr dealer.
1963
De trekker is verkocht van het Steyr dealerschap aan mijn opa, het is een ouder type van de generatie '60 en '61. In '62 en '63 was namelijk de T188n verkrijgbaar met onder andere een geveerde vooras, versterkte hydrauliek en een iets langer chassis.
1990
Trekker is gebruikt bij de aanleg van de oprit toen mijn ouders hun huis kochten, hierna is deze gestald bij mijn oom. Genoeg plek en het idee was dat deze daar droog kon staan.
2008:
Trekker is afgeleverd op de thuisbasis. Deze heeft bij benadering 25 jaar stil gestaan bij mijn oom, onder een zeil met als reden dat deze door vorst is geteisterd; speciale vorstdoppen waren uit de motor gedrukt en motorische schade was er niet. Maar de trekker is natuurlijk niet in bedrijf te nemen als er geen koeling is.
Wel moest er bijzonder veel los om de betreffende doppen te vervangen, waar mijn oom aan begonnen was. Echter is dit nooit geheel voltooid. Toen begon de tand des tijds met het verweren van alle onderdelen die buiten het dekzijl kwamen.
2015:
Topic op
FOK! geopend ter verduidelijking van de brandstofpomp en het systeem, we kwamen er toen niet uit helaas en laten staan tot een jaar later.
2016:
Trekker deels heropgebouwd, voorzien van nieuwe koppakking en herbouwde verstuivers. (afgesteld op openingsdruk en ultrasoon gereinigd).
Nieuwe motorolie, radiateur en koelvloeistof.
(foto's worden opgegraven)
Filmpje van de start toen:
Start slecht, veel voorgloeien met gloeispiralen en veel starten (arme startmotor).
Uiteindelijk dus toch aan de loop gehad en warempel enkele meters gereden. Maar het was zo slecht dat er wel iets aan de hand moest zijn. Compressie gemeten en die was 8 bar, exacte waardes niet maar beide cilinders drama.
2019:
Ik heb weer eens tegen dit project aan geschopt en warenpel ging het allemaal in een stroomversnelling. Een rigoreuze aanpak was het gevolg:
Vooras verwijderd nadat de stuurkogel eindelijk los kwam. Deze zat vast door passingroest.
De trekker zelf staat hier al jaren gestald.
Chassisbalken (hieraan zit de vooras) en al het nodige smeer verwijderd:
Cilinderkop er al af, hiervoor het kleppendeksel, de tuimelaarsset en stoterstangen verwijderd:
Dit is een motor met een onderliggende nokkenas en zogenaamde Lochbrenner zuigers
Schade opgenomen, cilinderwanden zijn in slechte conditie en de zuigerverenset zitten vast. Zijn ook wel erg slap overigens.
Dus, dat gaat niet verder onder het afdak. De motor moet eraf en in de garage. Motortakel opgehaald en hijsbanden. De bouten ging zonder problemen los en de koppelingsplaat schoof zonder grote moeite van de ingaande as (transmissie).
(dit ging makkelijker dan verwacht)
Tijdelijk wat zooi aan de kant geschoven in de garage, maar het blijft krap. Maar voor ons is het prima.
Deze doet het prima:
Al snel hadden we in de gaten dat het vliegwiel er eentje is uit de catagorie: die til je niet.
De motortakel kwam na een creative bevestiging weer goed tot zijn recht.
Hierna de achterste carterhelft los gebouwd en de motor omgedraaid zodat we verder konden aan de tandwielzijde:
Hier zijn eraf:
- waterpomp
- toerental opnemer / toegangsdeksel
- Hydrauliekpomp
- Brandstofpomp (Bosch plunjerpomp)
To do list:
- Cilinderwand herstellen, mogelijk overmaats gaan en nieuwe zuigers erin. Dat moet nog even prof beoordeeld worden. Het is een oldtimer en hij zal nooit aan het werk komen zoals dat 50 jaar geleden van hem verlangd werd.
- Vele onderdelen reinigen en waar mogelijk en nodig ultrasoon.
- Opvoerpomp controleren/reviseren
- Stuur inrichting reviseren, stuurkogels zijn te reviseren en dat is op z'n zachtste gezegd ook nodig.
- Vooras moet hersteld worden, met name het scharnier waarover de vooras kan kantelen zit veel speling op: axiaal en radiaal.
- Elektrisch gedeelte in orde maken, schakelaars, meters en kabelboom herstellen en waar verstandig vervangen. Vele instrumenten zijn beschadigd.
- Startmotor reinigen en inspecteren.
- Motor reinigen in en uitwendig na werkzaamheden.
- Vele externe koperen leidingen poetsen en ontdoen van verf (wordt opgepoetst gemonteerd)
- Motor schuren, ontvetten en lakken nadat alles terug gemonteerd is (koperen leidingen afplakken).
- Koppeling vervangen (versleten maar vliegwiel is gelukkig niet beschadigd, en.. Asbest? Ik acht de kans groot.
- Optiek in orde, motorkap ontdoen van de memorabele deuk die niet zomaar ontstaan is. Daarnaast sierstrip, type aanduiding etc herstellen. Mogelijk nummerbord bevestiging herstellen zoals origineel.
- Pookknoppen vervangen, rubbers vernieuwen en stoel voorzien van een zitting.
- Verlichting in orde maken.
- Achterbanden zijn ok, voorbanden droog en versleten dus die worden vernieuwd. (5.5 - 16)
- Uitlaatbocht herstellen of vervangen.. moeten we even kijken. Uitlaat demper is verroest, moet vervangen worden.
- Dieseltank vuldop, olievuldop en peilstok in lakwerk van motorkap en spatborden.
[ Bericht 10% gewijzigd door -Richard- op 10-08-2019 11:42:11 ]