abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188232301
Stel je krijgt een aanbod van een werkgever, maar die sla je af omdat je elders een beter bod krijgt en waar je vervolgens aan de slag gaat.

Nu een tijdje (maanden of jaren later) ben je uitgekeken op de functie/bedrijf en zoek je opnieuw. Nu blijkt dat het bedrijf waar je een paar jaar geleden het aanbod van hebt gehad opnieuw een vacature heeft uitstaan in vrijwel dezelfde functie. Kan je daar dan opnieuw op solliciteren of is dat raar? Immers heb je het toen afgeslagen, maar aan de andere kant met voortschrijdend inzicht ben je er achter gekomen dat die huidige baan ook niet alles is.

Hoe kijken bedrijven hier tegen aan? Waar ligt het punt dat je opnieuw kan solliciteren?
♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫ ♪♫
pi_188232315
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 10:45 schreef bierglas het volgende:
Stel je krijgt een aanbod van een werkgever, maar die sla je af omdat je elders een beter bod krijgt en waar je vervolgens aan de slag gaat.

Nu een tijdje (maanden of jaren later) ben je uitgekeken op de functie/bedrijf en zoek je opnieuw. Nu blijkt dat het bedrijf waar je een paar jaar geleden het aanbod van hebt gehad opnieuw een vacature heeft uitstaan in vrijwel dezelfde functie. Kan je daar dan opnieuw op solliciteren of is dat raar? Immers heb je het toen afgeslagen, maar aan de andere kant met voortschrijdend inzicht ben je er achter gekomen dat die huidige baan ook niet alles is.

Hoe kijken bedrijven hier tegen aan? Waar ligt het punt dat je opnieuw kan solliciteren?
Gewoon proberen. ^O^
Resistance is futile.
pi_188232328
Dat kan natuurlijk. Dat roept natuurlijk vragen op, aan dr andere kant, werkgever vind jou indertijd geschikt en jij vond de werkgever beter dan je huidige.

Niet gek hoor, dat mensen soms terugkeren.

Het mooie is dat jij werkgever nog meer zal waarderen en de werkgever weet wat ze in huis halen. Je maakt denk ik prima kans. En je neemt nog wat extra ervaring mee ook

Valkuil; negatief zijn over je huidige werkgever. Geef vooral aan waarom je terug wilt in positieve zin. Je mist je oude collega’s en de goede sfeer. De manier waarop werkgever omgaat met mensen etc. Een klein beetje vleien, maar biet slijmen.

Als je dit graag wilt, zeker proberen. Bereid je goed voor op de vragen hierover. En dan maak je veel kans.
Whatever...
pi_188232376
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 10:49 schreef Spanky78 het volgende:
Dat kan natuurlijk. Dat roept natuurlijk vragen op, aan dr andere kant, werkgever vind jou indertijd geschikt en jij vond de werkgever beter dan je huidige.

Niet gek hoor, dat mensen soms terugkeren.

Het mooie is dat jij werkgever nog meer zal waarderen en de werkgever weet wat ze in huis halen. Je maakt denk ik prima kans. En je neemt nog wat extra ervaring mee ook

Valkuil; negatief zijn over je huidige werkgever. Geef vooral aan waarom je terug wilt in positieve zin. Je mist je oude collega’s en de goede sfeer. De manier waarop werkgever omgaat met mensen etc. Een klein beetje vleien, maar biet slijmen.

Als je dit graag wilt, zeker proberen. Bereid je goed voor op de vragen hierover. En dan maak je veel kans.
Een klein misverstand. Ik bedoel opnieuw solliciteren bij een werkgever waarbij je een aanbod hebt gehad, maar nog niet hebt gewerkt omdat je destijds een andere werkgever hebt gekozen (waar je dus later weer op uitgekeken was).
pi_188232436
Gewoon doen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 1 augustus 2019 @ 11:08:47 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_188232486
Je hebt een paar jaar extra ervaring en wil nu graag bij hun aan de slag ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_188232604
Kan prima, zorg wel dat je voorbereid bent op vragen als waarom je nu wel voor hun bedrijf wil kiezen en of je niet bij de eerstvolgende interessante aanbieding van een andere partij weer weg bent.
pi_188232754
Proberen, als het een klein bedrijf is, is de kans groot dat ze je herkennen. Is het groot en verloop is redelijk hoog, dan zullen ze het vrijwel niet opmerken.

CV info mag niet zomaar bewaard worden als je er niet in dienst treed.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 11:38:30 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_188232804
Het hangt er vanaf hoe de instelling van die werkgever is.

Als hij een zakelijk ingesteld persoon is zal hij begrijpen dat je bepaalde keuzes maakt die op een bepaald moment de besten lijken. En ook inzien dat dat kan veranderen.

Als het een kleinzielige lul is dan zal hij je brief in de prullenbak mieteren omdat ie boos is.
pi_188232830
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 11:38 schreef Hexagon het volgende:
Als het een kleinzielige lul is dan zal hij je brief in de prullenbak mieteren omdat ie boos is.
:D
En dus meteen ook goed want voor zo'n bedrijf wil je niet werken.
  donderdag 1 augustus 2019 @ 11:42:20 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_188232847
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 11:41 schreef bierglas het volgende:

[..]

:D
En dus meteen ook goed want voor zo'n bedrijf wil je niet werken.
Maar is het een klein of groot bedrijf? Als je met een paar HR miepen te maken hebt en het is jaren geleden dan zijn ze je waarschijnlijk al lang weer vergeten.
pi_188233839
maanden of jaren?
pi_188237112
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 10:54 schreef bierglas het volgende:

[..]

Een klein misverstand. Ik bedoel opnieuw solliciteren bij een werkgever waarbij je een aanbod hebt gehad, maar nog niet hebt gewerkt omdat je destijds een andere werkgever hebt gekozen (waar je dus later weer op uitgekeken was).
Ah sorry, verkeerd gelezen.

Alsnog; gewoon proberen. Geef desnoods ruiterlijk toe dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.

Zolang je positief bent over je huidige job en kan aangeven dat je nu door de extra ervaring eigenlijk. Of beter geschikt bent... lijkt me dat je sowieso wel voldoet aan de functie eisen.

Ik zou wel hopen op jaren later, bij een paar maanden zul je een goed verhaal moeten hebben.
Whatever...
pi_188239615
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 16:11 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ah sorry, verkeerd gelezen.

Alsnog; gewoon proberen. Geef desnoods ruiterlijk toe dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.

Zolang je positief bent over je huidige job en kan aangeven dat je nu door de extra ervaring eigenlijk. Of beter geschikt bent... lijkt me dat je sowieso wel voldoet aan de functie eisen.

Ik zou wel hopen op jaren later, bij een paar maanden zul je een goed verhaal moeten hebben.
Maar na aan paar maanden zou toch in principe ook moeten kunnen als het verhaal is dat toch blijkt dat die andere functie niets voor je is?
pi_188240337
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 18:54 schreef bierglas het volgende:

[..]

Maar na aan paar maanden zou toch in principe ook moeten kunnen als het verhaal is dat toch blijkt dat die andere functie niets voor je is?
Zeker,

Maar dan moet je wel een goed verhaal hebben. Reken maar dat er wordt gevraagd waarom je nu zo snel stopt (ben je misschien iemand die snel opgeeft? Of juist iemand die het lef heeft op te stappen als het na een aantal maanden. Iet blijkt te werken). Aan jou om daar dan de toon goed te zetten.

Succes ermee!
Whatever...
pi_188242195
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 11:19 schreef Alfje het volgende:
Kan prima, zorg wel dat je voorbereid bent op vragen als waarom je nu wel voor hun bedrijf wil kiezen en of je niet bij de eerstvolgende interessante aanbieding van een andere partij weer weg bent.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Voor elke sollicitatie moet je uitleggen waarom die andere functie niet was wat je er initieel van verwachtte, maar in dit geval moet je nog extra overtuigen waarom je het eerst niet voldoende leek en waarom je nu dat wel goed lijkt.
De nieuwe werkgever wil ook voorkomen dat je binnen een jaar weg bent en je moet ook niet bang zijn om meer te vragen aan die werkgever zodat jij ook kan bepalen of dat bij je past.
pi_188255312
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 18:54 schreef bierglas het volgende:

[..]

Iets andere situatie, maar in mijn geval:
Ik werkte bij bedrijf A. Er stond een vacature bij bedrijf B, waarin vermeld stond dat er bepaalde kansen waren die bedrijf A niet had. Daarom gesolliciteerd bij B en de baan aangeboden gekregen. Toen ik echter mijn ontslag ging aankondigen bij A, deden ze een tegenbod wat maakte dat ik toch het aanbod van B heb afgeslagen.

Een maand of 6 later bleek A zijn beloftes niet na te komen en heb ik, met uitleg hierover, B opnieuw benaderd. Sindsdien werk ik daar.

Kan dus prima.
pi_188255374
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 11:38 schreef Hexagon het volgende:
Het hangt er vanaf hoe de instelling van die werkgever is.

Als hij een zakelijk ingesteld persoon is zal hij begrijpen dat je bepaalde keuzes maakt die op een bepaald moment de besten lijken. En ook inzien dat dat kan veranderen.

Of hij nodigt je alsnog uit zodat je mag uitleggen waarom je de baan de 1e keer af wees. Dat is mij dus overkomen.
Ik werd wederom uitgenodigd voor een gesprek. Maar men was nog gepikeerd dat ik de 1e baan afgewezen had want het gesprek ging alleen maar daarover, uitleg geven waarom ik toen niet wilde en nu 'ineens weer wel. Hoe weten wij dat je ons niet weer laat zitten?' (ik had nog geen 'ja' gezegd dus er was geen sprake van 'laten zitten').
Ik ben het dus de 2e keer ook niet geworden (maar dat hoefde van mij ook al niet meer).
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:17:43 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_188255409
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2019 18:15 schreef JeugdVanTegenwoordig het volgende:

[..]

Of hij nodigt je alsnog uit zodat je mag uitleggen waarom je de baan de 1e keer af wees. Dat is mij dus overkomen.
Ik werd wederom uitgenodigd voor een gesprek. Maar men was nog gepikeerd dat ik de 1e baan afgewezen had want het gesprek ging alleen maar daarover, uitleg geven waarom ik toen niet wilde en nu 'ineens weer wel. Hoe weten wij dat je ons niet weer laat zitten?' (ik had nog geen 'ja' gezegd dus er was geen sprake van 'laten zitten').
Ik ben het dus de 2e keer ook niet geworden (maar dat hoefde van mij ook al niet meer).
Tering zeg, hebben dat soort lui niets te doen ofzo?
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:04:28 #20
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_188256117
Ja het verhaal van hierboven van dat je maar moet uitleggen waarom de eerste keer niet door ging, dat kan natuurlijk, maar dan moet je daar dus helemaal niet meer heen willen.

Zelf een keer gedaan: nogmaals solliciteren bij eenzelfde bedrijf na een jaar, en dat was gewoon prima. Gewoon weer op gesprek (zelfs met dezelfde mensen van eerder) en dingen bespreken.

En ik hoor wel meer verhalen van mensen die zelfs weg waren gegaan en na een paar jaar weer op hun oude stek aan de slag konden.

Dus TS, het gebeurt best wel meer.
How can I make this topic about me?
pi_188256148
Die zijn je allang weer vergeten joh ;).
pi_188263852
Ja dat kan, als er genoeg tijd tussen zit weten ze het nier eens meer (ervaringsdeskundige).
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_188265636
Nee, niet raar wat mij betreft. Je maakt keuzes, en later veranderd het perspectief en maak je mogelijk andere keuzes. Ik heb zelf ook 8 jaar na het afwijzen van een aanbod weer gesolliciteerd bij hetzelfde bedrijf, op een bredere functie.
Hier werd ik iets te licht voor bevonden, en kreeg toen een aanbod voor de baan die ik 8 jaar geleden afwees.
Dit tweede aanbod heb ik ook afgewezen, met name omdat dat een baan was waar ik me met een jaar of 2 toch weer in zou gaan "vervelen" qua functie inhoud.
pi_188265692
Enige wat ik me afvraag is of je dan na die periode niet toe bent aan een volgende stap ipv dezelfde functie
pi_188265981
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2019 10:45 schreef bierglas het volgende:

Ik heb een baan twee keer afgewezen, de laatste keer heb ik er op gereageerd. Ik was er gewoon nog niet aan toe. Nu zit ik er tot ieders tevredenheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')