Een serieuze vraag in dit potentiële troll-topic van Kluun.
Ik ga in oktober/november voor 3,5 week naar Zuid Afrika, Swaziland en Lesotho.
DAG 1 Amsterdam - Johannesburg
DAG 2 Johannesburg – Hoedspruit
DAG 3 Krugerpark
DAG 4 Hoedspruit – Panorama Route - Hazyview
DAG 5 Hazyview - Swaziland
DAG 6 Swaziland
DAG 7 Swaziland – St. Lucia/Hluhluwe
DAG 8 St. Lucia/Hluhluwe
DAG 9 St. Lucia/Hluhluwe – Drakensbergen
DAG 10 Drakensbergen
DAG 11 Drakensbergen - Lesotho
DAG 12 Lesotho
DAG 13 Lesotho – Graaff-Reinet
DAG 14 Graaff-Reinet
DAG 15 Graaff-Reinet – Cape St. Francis
DAG 16 Cape St. Francis
DAG 17 Cape St. Francis – Oudtshoorn
DAG 18 Oudtshoorn – Kaapstad
DAG 19 Kaapstad
DAG 20 Kaapstad
DAG 21 Kaapstad
DAG 22 Kaapstad
DAG 23 Kaapse Wijngebieden
DAG 24 Aankomst Amsterdam
In het Krugerpark komt Malaria voor. Ook in Swaziland komt Malaria voor.
Ik ben bij de GGD geweest en heb vanuit een eerdere reis nog een noodbehandeling Malarone (12 tabletten) liggen. De GGD gaf twee opties, beginnen op de dag voor aankomst in malariagebied met 1 tablet, tijdens verblijf in malariagebied dagelijks 1 tablet en vervolgens na vertrek uit malariagebied nog 7 dagen eenmaal daags een tablet te slikken OF om bij verschijnselen van malaria te starten met de noodbehandeling (3 dagen 4 tabletten). De GGD heeft echter volgens mij in haar advies niet meegenomen dat ik dus ook naar Swaziland ga, terwijl ik dat wel bij de intake heb opgegeven.
Volgens mij betekent dit bij de eerste optie dat ik op dag 2 moet beginnen met slikken van tabletten, en pas op dag 14 zou kunnen stoppen met slikken. In dat geval heb ik 13 tabletten nodig en ik heb er maar 12.
Maar wat is wijsheid. Die pillen hebben natuurlijk hun bijwerkingen. Aan de andere kant is malaria ook geen pretje en ik voorkomen altijd beter dan genezen. Dus twijfel een beetje. Hebben jullie advies?
En als ik zou gaan voor de optie om preventief te slikken, kan ik dan eventueel ook bij de huisarts een recept vragen voor Malarone? Of moet ik daarvoor terug naar de GGD en wederom consultkosten betalen?
Order! Ordeeeeeeeeer!