Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 04:15 |
Etappe 19: Saint-Jean-de-Maurienne - Tignes, 126,5 km Nou, jongens en meisjes, het droomplan kwam niet helemaal van de grond. Ondanks het feit dat de kans vrij groot was dat de 18e rit een tegenvallend verloop zou kennen is er toch altijd de hoop dat er knuppels in hoenderhokken worden gegooid. Dat viel behoorlijk tegen, al kende de rit toch enkele vermakelijke passages. Zo duurde het bijvoorbeeld een uur voor de vlucht van de dag vertrokken was. We zagen een stuk of 100 aanvalspogingen, waarvan Alexey Lutsenko meer dan eens de aanstoker was. Pas na een kilometer of 50 zagen we eindelijk een groep wegrijden, we bevonden ons toen in de lange vallei richting de Vars. Nadat de kopgroep eindelijk vertrokken was liep de voorsprong van de grote kopgroep snel op, voor ze het wisten hadden ze vijf minuten voorsprong. Quick Step controleerde wel, maar ondanks de aanwezigheid van Nairo Quintana in de kopgroep vonden ze het toch niet echt nodig om het verschil te beperken. Op de Col de Vars liepen de koplopers zelfs nog verder uit, op de top van deze klim hadden ze een minuut of zeven voorsprong. In het peloton gebeurde op deze eerste zware klim voorlopig nog niets, we zagen pas in de afdaling wat gebeuren. Een valpartij, met onder meer George Bennett en Nicolas Roche. Even leek ONZE Sjors een groot probleem te hebben, maar hij kon uiteindelijk toch weer terugkeren in het peloton. Vooraan zagen we ondertussen dat Van Avermaet en Bernard waren weggereden uit de kopgroep, ze reden met z'n tweeën snel een voorsprong van anderhalve minuut bij elkaar op de achtervolgers. Op de Izoard zagen we lang niets gebeuren, totdat Movistar op kop begon te rammen. Een bevreemdend beeld, aangezien Movistar Nairo Quintana in de kopgroep had zitten. De voorsprong van de koplopers was ondertussen opgelopen richting acht minuten en dus kwam Quintana in de buurt van het virtuele podium. In die situatie had Movistar dus eigenlijk niets moeten doen, maar in plaats daarvan reden ze kilometerslang hard op kop. De voorsprong slonk richting vijf minuten en de groep der favorieten dunde stevig uit, op een gegeven moment waren er nog maar een stuk of 18 renners overgebleven. Vooraan zagen we tegen die tijd dat Bernard was weggereden bij Van Avermaet, maar op de top van de klim werd Bernard toch weer ingerekend door de achtervolgers. Caruso won het sprintje voor de bergpunten, Bardet pakte daar de tweede plaats. Daardoor kwam Bardet wel ineens dicht in de buurt van Tim Wellens, die ook in de aanval was maar op de Izoard moest lossen. Nadat Marc Soler namens Movistar lang op kop had gereden leken ze toch weer tot inkeer te komen. Ze stopten met rijden en daardoor groeide de voorsprong van de koplopers in de afdaling van de Izoard weer. Snapt iemand het nog? Ik snap er ondertussen nog steeds niets van, Movistar is een merkwaardige ploeg. Doordat Movistar stopte met rijden zagen we in ieder geval in de afdaling en de vallei na Briançon andere ploegen op kop rijden. Bora en FDJ hadden een mannetje op kop gezet, maar later kwamen we toch weer uit bij het vertrouwde patroon. Een mannetje van Ineos op kop, terug naar oude tijd. Castroviejo mocht de schade gaan beperken. In aanloop naar de Galibier zagen we allerlei aanvalspogingen vooraan, waardoor de kopgroep uit elkaar spatte. Een van de opmerkelijke dingen die we zagen was dat Greg Van Avermaet aan het werken was voor Serge Pauwels, zijn ploeggenoot. Een beeld voor de eeuwigheid. Even leek Pauwels met een aantal andere mindere goden met een voorsprong aan de Galibier te kunnen beginnen, maar een groep met Quintana, Bardet en Adam Yates sloot toch weer aan. Tot op een kilometer of 10 van de top van de Galibier zagen we zowel voorin als in het peloton weinig gebeuren, de voorsprong bleef ook stabiel rond een minuut of vijf. Pas toen begonnen vooraan de demarrages, met weer een actieve Lutsenko. Verrassend was dat Adam Yates toen al moest lossen, hij gaat de prestaties van zijn broer deze Tour niet meer evenaren. Na nog een demarrage van Lutsenko zagen we een tijd later ineens Quintana wegrijden. Voor de tweede rustdag leek het nog nergens op, maar de Colombiaan heeft zijn benen weer gevonden. In korte tijd sloeg hij meteen een gat van een halve minuut met Bardet en Lutsenko, zijn naaste belagers. In het peloton zagen we nog steeds niets gebeuren. Castroviejo was ondertussen klaar met knechten en werd afgelost door Van Baarle, die oorspronkelijk in de kopgroep zat maar zich uit had laten zakken. Van Baarle en Poels reden samen op kop, maar ze deden niets van de voorsprong van Quintana af. De misvormde capibara liep zelfs uit, zijn voorsprong groeide naar zes minuten. Toen Quintana al bijna bijna boven was op de Galibier zagen we pas actie in de groep der favorieten, Egan Bernal ging in de aanval. Hij kreeg aanvankelijk Valverde met zich mee, maar die kwam heel snel tot de conclusie dat hij zich boven 2000 meter hoogte bevond en parkeerde daarom vrij hard. De herstelde Mas moest daarna controleren voor Alaphilippe, maar Bernal liep uit naar een voorsprong van een halve minuut. Net op het moment dat Bernal op weg leek om de Tour voorzichtig naar zijn hand te zetten zagen we zijn ploeggenoot Thomas in de aanval gaan. De winnaar van vorig jaar wil ook dit jaar heel graag winnen en wilde daarom zijn jonge ploegmaat niet te ver weg laten rijden. Een volkomen onbegrijpelijke demarrage, al kwam er daardoor wel wat leven in de brouwerij. Pinot moest zich ook ineens laten zien en Alaphilippe moest dan toch lossen. Wel dicht bij de top, dus zijn achterstand op de andere jongens werd nooit groot. Landa, Buchmann en Kruijswijk gingen gewoon met Pinot mee, die het gat met Thomas wist te dichten. Ook Uran was er nog bij, alle Colombiaantjes hebben blijkbaar een perfecte rustdag gehad. Samen kwamen ze over de top, terwijl Alaphilippe op een seconde of 20 hing, mede geholpen door een zetje van een soigneur. Met of zonder soigneur, Alaphilippe kan zo goed dalen dat hij na een paar kilometer dalen alweer de aansluiting wist te vinden met de rest. Het kan zomaar een pijnlijke blunder blijken van de rest, dit was toch wel de rit om hem definitief de nek om te draaien. Als ze er vandaag wat vroeger aan waren begonnen hadden we Alaphilippe niet meer gezien, nu draagt hij nog steeds de gele trui met anderhalve minuut voorsprong op de nummer twee. Even leek het er nog op alsof hij zelfs wat tijd ging pakken, want nadat hij aansloot in de afdaling schoof hij meteen naar voren en deed hij een poging om weg te rijden. Die poging slaagde niet, het laatste deel van de afdaling was minder moeilijk en dus kon het gat makkelijk gedicht worden. Bernal ging ondertussen ook hard naar beneden, hij had nog steeds een voorsprong van een halve minuut op de groep der favorieten. Quintana kende in de afdaling geen problemen meer, hij kwam solo aan in Valloire. Anderhalve minuut achter hem werd Romain Bardet tweede. Eerherstel voor beide heren, die er de afgelopen twee weken niet veel van hadden gebakken. Quintana laat zien dat hij toch nog relevant is door de rit te winnen en op te schuiven in het klassement, Bardet weet zijn Tour dan weer te redden door de bolletjestrui over te nemen. De sterke Lutsenko werd derde, andere overblijvers uit de kopgroep waren Caruso en Kämna. De eerste van de favorieten was Bernal, hij kwam in de straten van Valloire nog aansluiten bij een groepje met Benoot. Iets meer dan een halve minuut na hem kwam de groep met Kruijswijk binnen, terwijl we ondertussen hoorden dat Bennett nóg een keer was gevallen. Al met al een behoorlijk tegenvallende rit. Een mooie overwinning voor Quintana, maar verder hadden we er toch meer van verwacht. De aanval van Bernal was sterk, maar hij had er beter wat eerder aan kunnen beginnen. We houden nog maar twee ritten over, die allebei beduidend minder zwaar zijn dan de vorige rit. De andere favorieten moeten nog steeds van Alaphilippe af, wat moeilijk wordt als ze zo afwachtend blijven rijden. Het zal waarschijnlijk nog steeds van Movistar moeten komen, maar dan moeten ze wel iets slimmer rijden dan gisteren. Als ze op de Izaord niet versnellen pakt Quintana misschien nog wel veel meer tijd, maar intern hebben ze al afscheid genomen van Quintana dus het is maar de vraag of ze daar zelf zo over denken. Waar we op moeten hopen is dat deze lange rit van 200 kilometer een investering is geweest waar we later de vruchten van gaan plukken. We moeten hopen dat iedereen zo hard naar de tering is gegaan dat we tijdens de komende twee ritten een ware slijtageslag en een spekstakelstuk gaan meemaken. Dromen mag, maar de meeste dromen zijn bedrog. De tweede van drie ritten in de Alpen brengt de renners naar Tignes. Het lijkt op papier een vrij middelmatige rit, maar misschien dat dit dan juist de rit wordt waar alles gaat gebeuren. Laten we voor het humorgehalte in ieder geval ook hopen dat Bernal en Thomas achter elkaar aan blijven rijden. Anarchie bij Ineos, in het verleden zelden vertoond. Op papier lijkt Bernal nu de gedoodverfde winnaar, maar dan moeten ze wel een keer wat vroeger gaan koersen. Anders komen ze nooit meer van Alaphilippe af. Het kan daarbij ook wel helpen als zijn ploeggenoot geen pogingen meer wagen om zijn voorsprong te beperken. We gaan het meemaken, spannend! Na de finish in Valloire zijn de renners via de Télégraphe naar beneden gegaan en een aantal kilometer verder vervoerd door de vallei van de Maurienne. Daar zijn ze uitgekomen in Saint-Jean-de-Maurienne, een dorpje in de Savoie met 8200 inwoners. Het plaatsje moet het vooral van toerisme hebben, overal in de buurt zijn hier bergen. De toerist die hier komt heeft keuze uit een stuk of 24 skistations, een aantal van die skistations kwamen we tijdens de vorige rit al tegen. Ook La Toussuire ligt hier in de buurt, om maar wat te noemen. Ze noemen Saint-Jean-de-Maurienne ook wel de Poort van de Sybelles, wat niet echt een sexy bijnaam is. Klinkt eerder als een geslachtsziekte, maar dat zal verder aan mij liggen. Enfin, er komen hier dus vooral skiërs vandaan, zoals Jean-Noël Augert, Jean-Pierre Vidal en Jean-Baptiste Grange. Ik ken ze niet, maar ze zullen vast goed zijn (geweest). Buiten het toeristische verhaal is Saint-Jean-de-Maurienne een aardig lelijke stad waar ze het vooral van de industrie moeten hebben, de aluminiumindustrie om precies te zijn. In het roadbook wordt er nog wat gezegd over de lokale kerk, maar dat is eigenlijk helemaal geen fraai ding. Ze moeten het hier vooral van de locatie hebben, in de vallei aan de voet van zoveel bergen. Daarom passeert de koers hier best vaak. Het is de vijfde keer dat de Tour hier is, als startplaats debuteerde de stad in 2006. Toen gingen we op weg naar Morzine, de rit die iedereen nog kent vanwege Floyd Landis. De Amerikaan die een dag eerder nog door het ijs zakte nam een flinke borrel en een bloedzak en fietste iedereen volledig naar huis. Die overwinning is naderhand wel afgepakt, dus nu staat Sastre op de erelijst. De Erik Dekker van Spanje toch wel, onze Carlos. Goed, daarna keerden we in 2010 nog eens terug naar Saint-Jean-de-Maurienne, voor een aankomst. Een rit van Morzine-Avoriaz naar dit dorpje werd gewonnen door de man die altijd zielig keek, Sandy Casar. De Franse rittenkaper was Luis Leon Sanchez en Damiano Cunego te snel af in de sprint. Daarna vertrok er in 2012 nog eens een rit vanuit dit plaatsje, we gingen toen naar Annonay-Davézieux waar de altijd hypocriete David Millar wist te winnen vanuit de vlucht. De laatste aankomst in Saint-Jean dateert van 2015, toen wist Romain Bardet hier te winnen. Ook al vanuit de vlucht, toen moest hij net als nu een behoorlijk mislukte Tour zien te redden vanuit de vlucht. Een dag later zou er nog een rit van start gaan vanuit deze hoofdstad van de cyclogrimpeurs, zoals ze het in het roadbook zo mooi noemen. We gingen toen naar La Toussuire, waar Nibali wist te winnen. In de jaren daarna zijn we nog wel eens hier geweest, vorig jaar reden we nog eens door dit plekkie toen we op weg gingen naar Alpe d'Huez. Nu zijn we hier dus weer eens terug voor een etappestart, had niet gehoeven. We gaan van start in de buurt van het centrumpje van Saint-Jean-de-Maurienne, in een straat met wat lelijke hotels en appartementen. Na een kort rondje door het centrum, waar heus ook nog wel wat mooie gebouwen staan, rijden we rechtdoor het dorp uit richting het lokale industrieterrein. Voorbij dit industrieterrein rijden we wat meer de natuur in. Een aantal minuten en wat rotondes later gaat de rit dan echt beginnen. Het wordt een pittig begin, want het gaat direct een kilometer aan een procent of zes omhoog over een wat smallere en bochtige weg. Ook in de tweede kilometer van de rit gaat het omhoog, de renners die met slechte benen aan de start staan hebben direct een probleem. Vervolgens gaat het wel een kilometer naar beneden, waarna er een bochtige maar vlakke fase begint. De parcoursbouwers hebben zich een keer uitgesloofd, we rijden niet recht door de vallei maar pakken af en toe een omweg via een hoger gelegen dorpje aan de zijkant mee. Op weg naar zo'n volgend dorpje moeten we alleen wel naar de andere kant van de vallei, aan de overkant van de Arc. Via een stuk of acht bochten rijden we Saint-Julien in, waarna we wel een aantal kilometer dwars door de vallei gaan rijden over de rechte en brede weg. De komende 17 kilometer rijden we over deze weg, die ons door een mooie omgeving brengt. Het gaat in deze kilometers steeds een beetje vals plat omhoog, we komen uiteindelijk een meter of 300 hoger uit. Tussendoor komen we door Saint-Michel-de-Maurienne, waar de renners een paar rotondes tegenkomen. Dat is in dit stuk van de etappe het enige dat de renners tegenkomen, verder gaat het dus echt vooral rechtdoor over een mooie brede weg. Het gaat dus steeds een beetje vals plat omhoog, maar uiteindelijk maken we een korte duik naar beneden. Aan het eind van deze duik slaan we linksaf en daarna rijden we via een opvallende brug naar de eerste echte klim van de dag. We verlaten de vallei even en rijden naar zo'n dorpje dat wat hoger ligt. De renners beginnen aan de Côte de Saint-André, een beklimming van drie kilometer aan 7% gemiddeld. Deze beklimming van de derde categorie is meteen vrij bochtig en het gaat ook meteen aan 6,4% omhoog. Vervolgens wordt het nog wat bochtiger en dan gaan we zelfs aan ongeveer 8% omhoog. In de laatste meters voor we het dorpje Saint-André binnenrijden wordt het weer wat minder lastig, het gaat dan omhoog aan 6,7%. Na 25 kilometer koers bereiken we de top van deze Côte de Saint-André. Als we boven komen op de klim bevinden we ons aan de rand van het dorp. We verlaten tijdelijk de doorgaande weg en slaan linksaf een smallere weg in. Deze weg begint een halve kilometer later ineens flink naar beneden te lopen. Aan het eind van deze weg komen de renners twee lastige bochten tegen, waarna ze zich weer op de doorgaande weg bevinden. Het gaat nog een kilometer verder naar beneden, terug naar de vallei. Een korte afdaling, op die paar bochten na niet ingewikkeld. We rijden weer via een brug over de Arc en slaan daarna bij een rotonde linksaf, waarna we drie kilometer over de brede weg door de vallei mogen rijden. Het gaat weer een beetje vals plat omhoog, terwijl we door Fourneaux rijden. Van Fourneaux rijden we rechtdoor Modane in, een plaats die in het verleden ook wel eens figureerde in de Tour. In 2015 bijvoorbeeld nog, toen ging hier een rit van start die zou aankomen boven op Alpe d'Huez. Pinot won daar toen, voor een te laat opstomende Quintana. Voor we Modane goed en wel binnenrijden slaan we linksaf, waarna we de vallei weer even verlaten. Over een aparte brug steken we de Arc weer eens over, terwijl we in de achtergrond een opvallende rots zien liggen. Boven op die rots ligt weer eens een fort, het fort van Replaton. Aan de andere kant van de rivier is het nog een kilometer vlak, maar daarna begint de volgende klim van de dag meteen. De Montée d'Assouis staat op het programma, een beklimming van de tweede categorie die 6,5 kilometer lang is. In deze kilometers gaat het gemiddeld aan 6,2% omhoog, toch weer een aardig klimmetje. In de eerste kilometer van de klim, nog in Modane zelf, gaat het meteen aan 6,7% omhoog. Buiten Modane wordt het dan weer wat makkelijker, het gaat een drietal kilometer aan ongeveer 5,5% omhoog. Dat valt nog wel mee, maar er komt nog wat leuks aan. Een kilometer aan 7,2%, dat lijkt er meer op. Vervolgens gaat het richting de top weer aan 5,5% omhoog. Al is de top niet helemaal de echte top. We voegen er nog een kilometer aan toe waarin het even licht naar beneden gaat en dan nog een paar meter steil omhoog, tot net buiten het dorp Aussois zelf. Dan kom je aan 8,3 kilometer aan 5,5% gemiddeld, ook goed. Best een leuk klimmetje, dat blijkbaar voor het eerst is opgenomen in het Tourparcours. Tussendoor komen we best wat mooie natuur tegen, zo hebben ze hier onder meer een watervalletje in de aanbieding. Aussois zelf is een of ander skidorpje, zoals bijna ieder dorpje hier. De top van de klim bereiken we na 38 kilometer koers. We rijden dwars door Aussois en hier wil de weg eigenlijk nog steeds niet vlak worden. De renners komen nog twee korte knikjes omhoog tegen van een halve kilometer in lengte, de tweede volgt buiten het plaatsje. We blijven door een mooi gebied rijden, langs rotswanden en met hoge bergtoppen op de achtergrond. Na een tijdje wordt de weg wel vlak, maar een echte afdaling begint nog niet. Het is een kilometer of twee behoorlijk vlak, voor er weer een klein knikje omhoogt volgt. Aan het eind van dit knikje bevinden we ons in de buurt van het dorpje Sardières en als we hier eenmaal langs zijn gefietst gaat het een kilometer of vier naar beneden. De renners rijden over een brede maar bochtige weg, door een bos. Heel steil gaat het niet naar beneden, maar door al die bochten is het toch ook weer niet simpel dalen. Aan het eind van deze afdaling komen we uit in Sollières, waar nog een laatste pittige bocht ligt. Na die bocht slaan we even verderop linksaf en dan bevinden we ons weer in de vallei, waar we nu maar een kilometer of twee gaan blijven. Het gaat rechtdoor over een vlakke weg richting het mooie dorpje Termignon. Hier komen de renners dan weer een aantal bochten tegen, terwijl de weg stevig omhoog begint te lopen. Een klimmetje van een kilometer aan 10%, ik kan er niets anders van maken. Twee stevige steile bochten omhoog, het zal even terugschakelen zijn. Daarna loopt het nog een halve kilometer vals plat door omhoog, waarna we een kilometer of vier rechtdoor rijden over een zo goed als vlakke weg richting Lanslebourg-Mont-Cenis. Dit dorpje bereiken we na 54 kilometer. Voor we Lanslebourg binnenrijden komen de renners nog een rotonde tegen, daarna rijden ze rechtdoor het centrum van dit toeristische plaatsje in. Buiten het centrum slaan ze rechtsaf, rijden ze via een brug over de rivier en daarna loopt de weg aan de andere kant van de rivier meteen omhoog. We pakken het begin van de Col du Mont-Cenis mee, het gaat twee kilometer omhoog aan ongeveer 5%. Parcoursbouwertjes zijn echt creatief geweest vandaag, ze hadden in Lanslebourg ook gewoon rechtdoor gegaan, maar zo pakken we nog wat extra hoogtemeters mee. Na de eerste twee kilometer van de Mont-Cenis verlaten we de doorgaande weg weer. Het gaat schuin naar links, we duiken een smaller weggetje in. Deze weg brengt ons via een stuk of vijf bochten terug naar beneden. We komen uit in Lanslevillard, waar we rechtsaf slaan. Na die bocht gaat de weg bijna direct weer omhoog en dan beginnen we aan iets waar ik bijna hoofdpijn van kreeg. Ik snapte er even helemaal niets van, maar ondertussen heb ik het uitgevogeld. We beginnen aan de beklimming van de Col de la Madeleine. Alleen, de beklimming van de Col de la Madeleine is slechts vier kilometer lang en in deze kilometers gaat het aan 7% omhoog. Huh, sinds wanneer is de Madeleine zo kort? Nou, er is dus een tweede Madeleine. We beklimmen niet de beroemde Col de la Madeleine, maar het achtergestelde broertje. Toch is het zeker niet het achterlijke broertje, want in de eerste kilometer van de klim gaat het aan 9% omhoog, dat mag er zijn. In de kilometer daarna gaat het nog aan 7% omhoog, ook prima. Richting de top wordt het daarna wel minder spannend, het vlakt steeds meer af. We houden vijf procent over op de top, die we na 63 kilometer bereiken. Deze Col de la Madeleine is een klimmetje van de derde categorie, al zijn ze zelf ook een beetje de weg kwijt want als je op de officiële site de interactieve kaart volgt zie je hier een HC-teken staan. Nou, mooi niet dus. Voorbij deze Col de la Madeleine gaat het een kilometer of twee naar beneden over een brede weg zonder veel bochten. Aan het eind van deze makkelijke afdaling steken we weer eens via een brug de rivier over en daarna gaat een kilometer aan 6% omhoog. We rijden richting Bessans, daar waar de tussensprint van de dag ligt. Na het korte klimmetje is het een kilometer of twee zo goed als vlak, terwijl we over een rechte en brede weg naar Bessans rijden. Aan de rand van dit kleine plaatsje volgt na 68,5 kilometer de tussensprint. Bessans is ook weer zo'n wintersportoord, al is dat ietwat overbodig om te vermelden aangezien zowat iedere plaats hier dat is. Na de tussensprint rijden we zeven kilometer vooral rechtdoor over een brede en vlakke weg door deze vallei, richting de voet van de volgende klim. Dit stuk van de rit is dus vooral vlak, maar we komen toch ook nog wel een paar stroken vals plat tegen. Het is wel een mooie omgeving waar we doorheen fietsen, met veel groen en links en rechts allerlei Alpenreuzen. Aan het eind van de weg komen we uit in Bonneval-sur-Arc, een pittoresk plaatsje met opvallend gemetselde huizen. Tevens ook weer een wintersportoord, maar dat is logisch. In Bonneval-sur-Arc begint de volgende klim van de dag, de renners maken direct kennis met de Col de l'Iseran. Deze beklimming van de buitencategorie is 13 kilometer lang aan 7,5% gemiddeld. Na een bocht in Bonneval-sur-Arc wordt de brede weg iets minder breed en dan gaat het in de eerste twee kilometer van de klim direct aan 8% omhoog. Vervolgens gaat het zelfs een kilometer aan 9% omhoog, het lijkt me een uitstekend idee om hier meteen het spel op de wagen te zetten. In de vierde kilometer van de klim wordt het iets minder moeilijk, maar 7,5% is alsnog niet vlak. De vijfde kilometer is wel bijna vlak, het gaat aan 2,5% omhoog. Komt ook omdat het kort naar beneden gaat, richting een klein stroompje. Als we dit stroompje passeren gaat het daarna direct weer wat steviger omhoog, een kilometer aan 8,5%. Hierna gaat het aan 7,7% omhoog, maar dan volgt er een behoorlijk steile kilometer aan 9,3%. Na acht kilometer klimmen zwakt het wat af richting 7% en de kilometer daarna gaat het zelfs nog maar aan 4% omhoog. We rijden door een tunneltje en merken dat het daarna een paar meter zo goed als vlak is. De renners zijn op weg naar het steile slotstuk van de klim, in de laatste drie kilometer gaat het weer steiler omhoog. We beginnen met een kilometer aan 7%, maar dan volgt de spetterende voorlaatste kilometer van deze klim die qua natuurschoon behoorlijk ejaculatief is. We gaan een kilometer omhoog aan 10%, jawel. In de laatste kilometer van de klim gaat het vervolgens nog eens aan 7% omhoog, waarna we na 89 kilometer koers bovenkomen op deze klim van de buitencategorie. We bevinden ons momenteel op 2770 meter hoogte, daarmee is de Col de l'Iseran de hoogste berg van deze Tour. Daarom kan de eerste die hier boven is een aantal mooie bonussen mee naar huis neme. Ten eerste een aantal bonificatieseconden, want hier ligt weer zo'n bonificatiesprintje waar niemand nog iets om heeft gegeven. Belangrijker is de Souvenir Henri Desgrange, een geldprijs ter waarde van 5000 euro. Mooi meegenomen, lijkt me. De Col de l'Iseran is de hoogste verharde bergpas van de Alpen en Europa, als je deze berg opneemt in je parcours is het dus automatisch de Souvenir Henri Desgrange. Dit is trouwens voor de duidelijk de prijs die ieder jaar wordt uitgedeeld op de top van de hoogste beklimming van de Tour, maar ik neem aan dat iedereen dit weet. De Col d'Iseran heeft haar naam te danken aan het gebied l'Iseran, dat op zijn beurt naar de rivier de Isère genoemd is. Deze rivier ontspringt beneden aan de col in Val-d'Isère. Het is een beklimming die niet eens zo gek vaak is voorgekomen in de Tour, dit is pas de zevende keer dat we hier bovenkomen. De laatste passage hier dateert alweer van 2007, toen was de inmiddels vergeten Oekraïner Yaroslav Popovych hier als eerste boven. Dat de klim weinig voorkomt in de Tour heeft natuurlijk te maken met de hoogte, er wil hier nog wel eens een flinke portie sneeuw liggen. Sterker nog, een paar dagen geleden lag er hier ook nog sneeuw. Inmiddels is het 800 graden dus dat scheelt dan weer, maar in het verleden zijn er wel eens etappes afgelast of aangepast omdat een passage over de Iseran niet mogelijk bleek. In 1996 was dat bijvoorbeeld nog het geval. Gelukkig stoken we de planeet naar de tyfus dus in de toekomst kunnen we hier ieder jaar over, hoera! Na de top van de klim volgt er een afdaling van 15 kilometer richting Val d'Isère. De afdaling begint lastig, het gaat een kilometer of twee vrij steil naar beneden met een paar lastige haarspeldbochten en andere bochten onderweg. Daarna is het een kilometer of twee wat meer rechtdoor afdalen, dat valt wel mee. Vervolgens bereiken we een nieuw bochtig deel van de afdaling. De weg is op zich wel breed genoeg, maar met zulke bochten is het altijd opletten. De afgrond is hier ook vrij diep, toch verstandig om een beetje kalm aan te doen. Het asfalt is ook niet overal even fantastisch, ze zijn hier wel toe aan een nieuwe laag. Na een nieuwe bochtige fase van twee kilometer gaat het even een kilometer wat meer rechtdoor, we komen nu ook nog een klein stukje in stijgende lijn tegen. Na dit stukje in stijgende lijn gaat het nog eens vier kilometer vrij pittig naar beneden, met een aantal haarspeldbochten en nog wat andere bochten. Vervolgens dalen we nog een kilometer of vier richting Val d'Isère op een makkelijke manier, het stelt nu niets meer voor. Het wordt zo goed als vlak als we door Le Fornet rijden, waarna het rechtdoor naar Val d'Isère gaat. Dit is ook weer een wintersportoord, maar dan wel voor mensen met een dikke portemonnee. Het gebied staat bekend als een van de duurste gebieden in Europa. Behalve de hoge prijzen voor de liftpassen en dure overnachtingen is ook het winkelaanbod voornamelijk gericht op de toerist met een ruim budget. Dure en exclusieve modewinkels of sportwinkels bevestigen het dure karakter van het dorp. Tenminste, dat was tien jaar geleden zo, geen idee hoe het tegenwoordig zit. Er schijnen vooral Engelsen op dit dorp af te komen, dus je doet er sowieso goed aan hier niet naartoe te gaan. Het skigebied is wel groot hier, samen met Tignes kom je aan een kilometer of 300 aan piste. Je hebt hier ook allemaal liften en kabelbanen, tijdens de afdaling komen de renners dat ook tegen. In 2007 ging hier overigens ooit een Tourrit van start, dat was dezelfde rit waarin we de laatste passage over de Iseran meemaakten. Die rit zou eindigen in Briançon, waar we gisteren dan weer waren. Mauricio Soler won toen, maar dat heb ik al verteld. In 1996 kwam hier dan weer een tijdrit aan, die door de Russische grapjas Evgeni Berzin werd gewonnen. Val d'Isère dus, waar ze in het centrum een dorps karakter proberen te behouden. Allemaal gelul natuurlijk, aan de rand van het dorp zie je het ene appartementencomplex na het andere. In Val d'Isère komen we een paar rotondes tegen, maar verder is het de komende kilometers makkelijk fietsen. We bevinden ons op 22 kilometer van het eind en de komende zeven kilometer rijden we voornamelijk rechtdoor over een vlakke weg. Van Val d'Isère rijden we naar La Daille en na een rotonde in dit plaatsje rijden we rechtdoor tussen de imponerende rotsen door. We duiken daarna een tunneltje in, een van de vijf in de komende kilometers. In dit tunneltje gaat het naar beneden, maar gelukkig is de boel wel behoorlijk goed verlicht. Na een paar meter in de buitenlucht duiken we meteen de volgende tunnel in, maar deze is wel vlak. Buiten de tweede tunnel fietsen we ineens langs een meer, het Lac du Chevril. Langs het meer wordt de weg wel wat bochtiger, maar het blijft voorlopig vlak. Na een stuk langs het meer duiken we weer kort achter elkaar een paar tunneltjes in, vooral voor ons als kijkers vervelend want dan zijn we de renners een tijd kwijt. Na het laatste tunneltje laten we het stuwmeer voorlopig achter ons, we rijden rechtdoor verder over een weg die nu ineens wel naar beneden begint te lopen. Een afdaling van drie kilometer volgt. We rijden over een brede weg, die wel wat bochten kent. Lastig wordt deze afdaling alleen niet, ook al rijden we tussendoor nog een keer door een kort tunneltje. Aan het eind van dit stuk in dalende lijn slaan we scherp linksaf, dat is wel een lastige bocht. Daarna loopt het nog een halve kilometer door naar beneden, voor het afvlakt. We rijden anderhalve kilometer over een vlakke weg, waarna we uitkomen in Les Brevières, een dorpje dat onderdeel uitmaakt van Tignes. Hier bevinden we ons aan de voet van de slotklim. Na een paar bochten in Les Brevières slaan we rechtsaf, rijden we over een brug en dan begint de slotklim. Het zal 7,5 kilometer aan 7% gemiddeld omhoog gaan. De Montée de Tignes, een beklimming van de eerste categorie, begint redelijk stevig met een kilometer aan 7,5%. De renners rijden over een wat smallere en bochtige weg, die door een bos loopt. Na de aanvangskilometer gaat het omhoog aan 9%, dat is toch wel het terrein waar het meteen zal moeten gebeuren. Het heeft weinig zin om te wachten, want in de kilometer die volgt gaat het nog maar aan 7% omhoog. Als we een stuk of zes haarspeldbochten achter de rug hebben komen we uit in Les Boisses, waar de klim een stuk minder indrukwekkend wordt. Een kilometer aan 4%, dat schiet niet op natuurlijk. Na een paar bochten in Les Boisses en een rotonde komen we buiten het skidorpje uit op een bredere weg, die een kilometer aan 5% omhoog zal lopen. De klim lijkt op een tegenvallende manier te eindigen, maar gelukkig volgt er toch nog een aardig slot. Na vijf kilometer klimmen gaat het plotseling aan 7% omhoog. We fietsen vooral rechtdoor over de brede weg, af en toe komen we een half overhangende galerij tegen. In de kilometer daarna gaat het aan ongeveer 9% omhoog, zul je zien dat de renners hier pas gaan demarreren. We zijn daarna bijna boven in Tignes. In de laatste halve kilometer van de klim gaat het nog eens aan 7,5% omhoog, waarna we op twee kilometer van de finish bovenkomen op deze klim. We bevinden ons in het skidorp en direct na de top van de klim komen we een rotonde tegen waar het schuin naar rechts gaat, een tunnel in. 200 meter later verlaten we de tunnel weer, waarna we meteen de volgende rotonde tegenkomen. Na deze rotonde gaat het min of meer rechtdoor tot aan de laatste kilometer, in licht dalende lijn. In de laatste kilometer is het vervolgens weer vlak tot vals plat. Op een paar flauwe bochten na is het een makkelijke laatste kilometer, de renners moeten alleen op 250 meter van het eind nog even om een rotonde heen. Daarna is het vlak tot aan de finish. Voor de tweede keer in de geschiedenis van de Tour de France komen we aan in Tignes. De stad debuteerde in 2007 en het zou een debuut worden om nooit te vergeten. De achtste etappe van de Tour van 2007 ging van start in Le Grand-Bornand en in de 165 kilometer die de renners moesten afwerken kwamen ze meerdere beklimmingen tegen. Onder meer Cormet de Roselend, waar Michael Rasmussen samen met een aantal anderen in de aanval ging. Hij kwam in de kopgroep terecht en in die jaren wist je dan wel wat er ging gebeuren. Ook nu wist hij het weer op een sublieme manier af te ronden, zijn vluchtgenoten hadden geen antwoord op zijn versnelling. In het peloton leken ze zich niet echt druk te maken, de voorsprong bedroeg een minuut of zes. Richting het eind van de rit besloten de favorieten toch maar te versnellen, maar op Iban Mayo na finishte iedereen op meer dan drie minuten van Rasmussen. De Deen nam daardoor de gele leiderstrui over. Geen probleem, dacht de rest. Die mafketel zakt er vast wel ooit ergens door. Niet dus, Rasmussen zakte er nergens door en was op weg om de Tour van 2007 te winnen, totdat bleek dat hij had gelogen over zijn verblijfplaats in aanloop naar de Tour. Enfin, die miraculeuze Tour van Rasmussen begon dus hier, in Tignes. Al kun je niet echt van Tignes spreken, dat is meer de verzamelnaam. De gemeente bestaat uit de dorpjes Tignes-Val-Claret, daar finishen we. We rijden onderweg door Tignes-le-Lac, Tignes-le-Lavachet, Tignes-les-Boisses en Les Brévières. Les Brévières is een oud dorpje, de rest ontstond na de constructie van de stuwdam of als skistation. Het dorpje Tignes lag vroeger in de vallei van de Isère, iets lager dan Val d'Isère. Na de Tweede Wereldoorlog werd echter een hydro-elektrische stuwdam aangelegd op de Isère. Door het ontstane stuwmeer, het Lac du Chevril, zou het oude dorpje Tignes onder water komen te liggen. De kerk werd verhuisd naar Tignes-les-Boisses, en het dorp liep uiteindelijk onder in 1952. Om de tien jaar laat EDF het meer voor inspectie- en onderhoudswerken aan de dam leeglopen voor onderhoudswerken, en worden de resten van het oude Tignes nog zichtbaar. Dat is wel een behoorlijk bijzonder verhaal eigenlijk, dorpje verplaatsen voor een stuwdam. Als ze zoiets tegenwoordig in China doen vinden we dat gek, in Europa was het blijkbaar ooit normaal. Tignes is verder natuurlijk een plaats waar ze met name aan wintersport doen. Het dorp vormt samen met Val-d'Isère het skigebied Espace Killy, vernoemd naar de Franse skiër Jean-Claudy Killy. Al schijnt die naam amper gebruikt te worden, maar goed. Op de flanken van de bergtop de Grande Motte kan ook in de zomer geskied worden. Nouja, voorlopig in ieder geval. Over een paar jaar is die gletsjer weg en dan houdt het feest vanzelf op. Tignes schijnt overal vooral geschikt te zijn voor mensen met wat meer ervaring, vrij lastige pistes hier. Al hebben ze voor de kneusjes ook wat makkelijkere pistes aangelegd. Nouja, Tignes dus. In deze gemeente in de Savoie waar blijkbaar toch nog 2400 mensen wonen gaan we op zoek naar een opvolger van Rasmussen. Het wordt vanmiddag 27 graden in startplaats Saint-Jean-de-Maurienne. Iets frisser dan de afgelopen dagen, en dan is er ook nog eens kans op regen. Zo'n beetje 50% kans in de middag, het kan dus alle kanten op. Wind zal er niet veel zijn. In Tignes zal het helemaal fris worden, slechts 17 graden in de middag. Veel kans op regen en ook nog eens kans op onweer, het zou zomaar een gure dag kunnen worden. Als er daadwerkelijk regen en onweer komt gaat het ook wat harder waaien, een extra factor om rekening mee te houden. Mocht het toch droog blijven dan zal de wind verder geen rol spelen. Of we daadwerkelijk een natte rit krijgen gaan we merken vanaf 13:45, dan staan de renners pas aan het vertrek. Om 13:55 gaan ze officieel van start en dan krijgen we hopelijk meteen spektakel te zien. Dat mogelijke spektakel wordt uiteraard meteen door iedereen integraal uitgezonden. De Belg is er meteen bij, net als de Nederlander en de Europeaan. De aankomst wordt vrij laat verwacht, tussen 17:23 en 17:50. In deze voorspelling heb ik dus echt totaal geen zin. Je zou zeggen dat dit een rit voor de klassementsrenners moet zijn, maar met die klojo's weet je het tegenwoordig maar nooit. Ze verzinnen altijd wel weer een excuus om nog een dag langer te wachten. Toch kunnen er nu geen excuses meer zijn. Het grootste probleem heet Julian Alaphilippe en je kan ondertussen geen risico's meer nemen. Hem meenemen naar de voet van de slotklim van de volgende rit lijkt op zelfmoord, je moet er nu eigenlijk gewoon vanaf. Het enige acceptabele strijdplan voor veel ploegen zou moeten zijn dat ze op de Iseran stevig aan de boom schudden en dat er daarna maar een kleine groep overblijft richting Tignes. Iets anders is een belediging van de kijker. Het duurt alleen wel even voor we bij de Iseran zijn en ik sluit niet uit dat er tegen die tijd al een kopgroep is vertrokken met figuren als Simon Yates en nouja, eigenlijk vooral Simon Yates. Als die jongen twee of drie minuten voorsprong heeft zie je 'm niet meer terug. Dus de kans is vrij behoorlijk groot dat we nu wéér naar de vluchters gaan kijken. Want tja, de aanloop is niet zo lastig, en de slotklim is niet moeilijk genoeg. En morgen volgt er nog een lastige dag. Kan zomaar zijn dat we weer naar helemaal niets gaan kijken. Ik sta er ondertussen een beetje pessimistisch in. Maar goed, het kan natuurlijk altijd meevallen. De sleutel zal vooral in handen liggen van Movistar en in het bijzonder Mikel Landa. Als ze weer zo koersen als vandaag krijgen we gewoon weer een kopgroep die voor de zege gaat. De Iseran gaat allesbepalend zijn, ik trap nog maar even een open deur in. Maar hey, het is wel een korte rit. En die zijn explosief, en goed. Vooral na een lange en slopende rit zijn de korte ritten meestal genot. Het enige probleem in dit geval is dat er morgen nog een bergrit volgt, maar verder zou dit moeten werken. Weet je wat, laat ik toch maar gewoon vijf klassementsrenners noemen. Niet omdat het gaat gebeuren, wel omdat het zou moeten gebeuren. 1. Bernal. Jody gaat de Tour winnen. 2. Pinot. Het gaat waarschijnlijk regenen, dus is Pinot in z'n sas. 3. Landa. Ik vrees dat de overwinning er weer niet gaat komen. Hopelijk volgt er nog een keer een ultieme aanval, maar als hij met van dat slappe gelul komt als respect hebben voor Nairo enzo weet je al dat het ingewikkeld gaat worden. 4. Buchmann. De onzichtbare Buchmann zal opnieuw onzichtbaar blijven. Als een schim fluistert hij zichzelf geruisloos een weg naar boven, zonder op tenen te trappen. 5. Thomas. G gaat de Tour niet winnen. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:05 |
Ik steun gekke-bekken-Julian En gebroken-bekken-Sjors | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:06 |
Oorlog op de Iseran aub | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:07 |
Niemand durft op de Iseran. Jody verwacht dat hij Flip naar Val Thorens wel zal lossen en de rest is bang voor Jody. Flip haakt naar Tignes lachend aan. Morgen wordt de Totalen Krieg op weg naar Val Thorens. | |
Geschiedkundige | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:18 |
Hopelijk heeft Landa nog puf voor een alles of niets aanval | |
Beregd | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:22 |
Gokje op Valverde. Rit moet hem liggen en een verre aanval van hem ligt in lijn met de gevoerde movistar strategie. | |
Van_Poppel | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:24 |
2770m is normaal gesproken te hoog voor Piti. | |
Salina | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:25 |
| |
Geschiedkundige | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:26 |
Valverde moet aan de zuurstof als ie de Iseran over moet. | |
DrDarwin | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:28 |
Weer een prachtig stuk! Hulde aan de schrijver. | |
Beregd | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:28 |
Al denk ik ook dat fdj en ineos wel voor de boni's zullen gaan vandaag. | |
Cherni | vrijdag 26 juli 2019 @ 08:55 |
Nou ja, ik hoop dat Flip het gaat houden. Ik gun die stokbroodvreters hun tour wel weer eens een keer. Bovendien is Flip toch wel een smaakmaker. Gisteren die afdaling man man wat een klasse. Overigens mijn complimenten voor de OP. | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 09:00 |
Ik denk dat er op de Iseran wel wat gaat gebeuren. Het is een korte rit en de klim naar Tignes zou geen van de klassementsmannen af moeten schrikken. Movistar staat met 2 man op plek 7 en 8 en zijn meestal wel te porren voor een vroege aanvalspoging bijvoorbeeld, maar ook Ineos zou toch danwel Thomas danwel Bernal graag in het geel zien na vandaag. | |
uninvited_guest | vrijdag 26 juli 2019 @ 09:11 |
Mislukte Capibara ! Klopt !! 😂 | |
Madhouse11 | vrijdag 26 juli 2019 @ 09:19 |
Flopshowvrees | |
DeeBee | vrijdag 26 juli 2019 @ 09:39 |
Mooie jongen Julian schuift lachend mee in de wielen | |
maxi-mus | vrijdag 26 juli 2019 @ 10:02 |
Pat is ziedend op Thijs. (spuit elf waarschijnlijk) | |
AllesKaputt | vrijdag 26 juli 2019 @ 10:18 |
Don Pat moet niet van de testosteron snoepen die voor z'n renners is bedoeld. | |
Ericr | vrijdag 26 juli 2019 @ 11:15 |
Kans is groot. Komt natuurlijk nog een zware rit daarna. Vandaag op avontuur kan je morgen bekopen. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 11:15 |
Ik wapper voor Bernal als er dan toch iemand van INEOS moet winnen | |
opgebaarde | vrijdag 26 juli 2019 @ 11:25 |
Ik hoop dat Movistar zin heeft in spektakel | |
Ericr | vrijdag 26 juli 2019 @ 11:39 |
https://www.nu.nl/tour-de(...)-terug-te-komen.htmlLaat ook maar. Het is net zo laf als het rijden van de favorieten. Straalt kracht uit? Wanneer dan? Tourmalet was prima maar voor de rest is het toch vrij mat allemaal in de bergritten bij Kruijswijk. | |
WAvanBuren | vrijdag 26 juli 2019 @ 11:51 |
Mwah overal net niet, zowel op de Tourmalet als op de plank en gisteren. Meer dan 4e of 5e plek zit er echt niet in. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 11:58 |
Ik hoop waarschijnlijk tevergeefs op een alles of niet poging van Steven morgen of vandaag. Pinot en Movistar zie ik dat nog wel doen, maar Stevie en Emoe lijken me teveel op zeker spelen. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:01 |
O jongens ik ben zo nerveus. | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:02 |
Is er iemand die - naast KP - écht opveert bij een Jody Bernal? Ik heb zeer zeker geen hekel aan hem, maar ik voel er ook niet veel bij. Dan hoop ik toch meer op een Alaphilippe of een Pinot. Verder voel ik bij ONZE Krachtgod ook niet veel meer, terwijl ik altijd een grote sympathie voor m koesterde en tijdens DE Giro toen echt walgelijk hard heb gejuicht (en gehuild). Als de man met de mooiste schouders vandaag en morgen alles op de winst zet gaat dit natuurlijk veranderen, maar als hij voor de top 5 positie gaat zal ik mn schouders ophalen bij een eventueel podium door het wegvallen van anderen. Het is makkelijk voor ons om te zeggen, maar die 5e plek kan naar de tering. | |
alpeko | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:04 |
Kruijswijk mag blij zijn als ie nog podium weet halen. Die gaat sowieso niet winnen. Voor Ineos kan ik sowieos niet juichen want Ineos/Sky. Alaphilippe vind ik lachwekkend. Dan nog liever Ineos maar liefst Pinot ja. | |
Chiappucci | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:05 |
Ik heb ook veel meer met Pinot en Alaphilippe dan met Bernal. Voorlopig vind ik het maar een vrij kleurloze persoonlijkheid en het feit dat hij voor Ineos/Sky rijdt, helpt ook niet mee. Zou zo graag een keer een andere ploeg de Tour zien winnen. | |
skysherrif | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:06 |
Ik juich voor Pinot | |
superniger | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:08 |
Hup Bernal. | |
JohnDDD | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:13 |
Zal me niks verbazen als het weer niks wordt. De mannen zijn allemaal te bang om hun topplekje in het klassement te verliezen. Ze hebben liever een 2e plek achter Alaphilippe dan de kans op een 1e plek met de kans om het podium kwijt te spelen. Ze zullen al vanaf het begin moeten gaan koersen. Ik geef Bernal wel een grote kans om de etappe te pakken, in elk geval. | |
Beregd | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:14 |
Liefst Pinot, maar die wordt het niet. | |
Chiappucci | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:15 |
Ineos geeft echt niks om een 2e plek. Die gaan nog wel vol voor de Tourwinst. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:16 |
Bernal is wel een dode kippenneuker inderdaad. Van de zes kanshebbers hebben we er drie zonder enige uitstraling of charisma, het is dan inderdaad makkelijker om gevoel te hebben bij Pinot en Alaphilippe. Thomas heeft dan wel weer wat charisma, maar dat is verder ook maar gewoon een lul natuurlijk. | |
Beregd | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:17 |
vandaag 10 sec boni voor bernal en iets van 15 sec ervan weg? Zoiets vrees ik ook. | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:21 |
Mee eens. Ik hoop heel erg op Pinot, maar na gisteren ben ik de hoop wel een beetje verloren eerlijk gezegd. Die heeft de Tour verloren in de waaierrit. Denk dat we toch weer een Ineos-anti-climax gaan krijgen. Dan wel liever Bernal dan Thomas, maar echt enthousiast kun je er niet van worden inderdaad. Net als van het koersen van Kruijswijk inderdaad. Er zal ook niet meer inzetten dan het nu laat zien, maar echt heel boeiend is het niet. Dat geldt ook voor Buchmann. Alaphilippe zal wel een mooie winnaar zijn, maar daar heb ik na gisteren 0,0 vertrouwen meer in. Wat ik hoop: 1. Pinot 2. Alaphilippe 3. Kruijswijk 4. Bernal 5. Buchmann 6. Thomas Wat ik denk: 1. Bernal 2. Thomas 3. Pinot 4. Kruijswijk 5. Buchmann 6. Alaphilippe | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:22 |
De immer sympathieke Egan Bernal. | |
TLC | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:23 |
Zo'n etappe ontwikkeling als vorig jaar naar de Alpe d'Huez moet er weer komen en dat Krachtwijk dan ook wat hulpjes mee heeft als de Plus of Bennett. | |
Van_Poppel | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:23 |
Bernal heeft de benen om de Tour te winnen, maar helaas voor hem zet Ineos alles op alles om Thomas te laten winnen. Als ik Kruijswijk was zou ik dus lekker in het wiel van Thomas blijven. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:25 |
Ordinaire vlaggetjesvlerk. | |
Wombcat | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:26 |
Ja, met Thomas, die er niet goed genoeg voor is. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:26 |
Moet jij zeggen. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:27 |
Een jij-bak, indrukwekkend. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:28 |
Dankje! | |
heywoodu | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:32 |
Pessimistisch gedoe hier Vandaag wordt vuurwerk van de bovenste plank, we staan drie uur lang op de banken, stoelen, tafels, alles De eindzege gaat natuurlijk naar iemand met een verschroeiende, kilometers lange aanval dus dat is sowieso mooi | |
Momo | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:32 |
Bernal lijkt mij een symphatieke jongen die nog lekker naïef staat in wat er allemaal gebeurd bij INEOS. Zal als een brave hond op kop gaan rijden voor Djie. Lijkt me een soort van karma dat ze voor Thomas gaan en iemand anders het dan wordt. Wat ik tot nu toe heb gelezen over Emu is het wel echt een heel introverte en saaie jongen, niet echt iemand waar je voor gaat juichen. Kruijswijk is volgens mij een hele normale gast die helemaal niet zit te wachten op het hele circus er om heen, hij mag wel wat meer ondernemen als hij dingen wil winnen, soms moet je gewoon een risico nemen. Pinot gun ik de overwinning ookal moet ik waarschijnlijk een beetje binnensmonds gaan kotsen van allemaal nationalistische Fransen dan. Alaflip is supertof als renner en zou een leuke verassing zijn toch. Ook geldt hier hetzelfde voor als voor Pinot. Djie kan gewoon oprotten. | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:33 |
Net anderhalf uur gefietst in 32 graden, onbegrijpelijk dat ik nog leef. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:33 |
Het is te merken dat je zenuwachtig bent. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:33 |
Jody hoeft alleen maar te volgen. Pinot raakt na een tijdje in paniek en gaat aanvallen, lost Flip en Jody lacht in z'n wiel. U las het hier voor het eerst. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:34 |
Ik ben tot slechts 45 minuten gekomen. Ik heb ongeveer anderhalf uur nagezweet. Lekker man. | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:34 |
Jody heeft niet de personality om voor zichzelf op te komen en de macht te grijpen bij Team Sky, het is een beetje een lulletje lampenkatoen om te zien. Djie daar en tegen kan denk ik echt een schoft zijn op het juiste moment en Jody strongarmen om in de pas te lopen en de orders op te volgen. | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:34 |
Het was een stuk beter te doen dan de afgelopen dagen. Beetje wind tenminste. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:34 |
Ik heb sinds maandag de fiets niet meer aangeraakt. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:35 |
Hier niet. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:35 |
Het is voor jou te hopen dat je na zondag nog leeft. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:35 |
Onkruid vergaat niet. | |
TheVulture | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:37 |
Tja Kruijswijk mist gewoon net die punch om weg te kunnen schieten bij andere klassementsrenners als het er op aan komt. Verder wel prima constant enzo, maar het blijft zo'n renner voor plek 3-5... blijft natuurlijk wel eeuwig zonde van die Giro van een paar jaar geleden, toen was ie echt de beste en had ie dat stukje extra wel... | |
Momo | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:39 |
Bouhanni reageert op uitspraken Clement Stef Clement heeft voor de tweede keer in korte tijd ophef veroorzaakt. De oud-renner deed in zijn rol als co-commentator bij de NOS uitspraken over Nacer Bouhanni en diens geloofsovertuiging. “Lieve Stef Clement, laster is een misdaad. De waarheid zal binnenkort aan het licht komen”, reageert de Franse sprinter. Clement had het tijdens de achttiende etappe van de Tour de France over Bouhanni, die moslim is. “Ik heb begrepen dat deze jongen vanwege geloofsovertuiging het gebruik van varkensvlees voor de hele ploeg heeft verboden”, aldus de Nederlander. “Als deze jongen naar de koers kwam, mochten alle vrouwelijke werknemers van het team niet bij de koers aanwezig zijn.” Deze uitspraken zijn bij Bouhanni duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Clement zelf heeft inmiddels ook gereageerd op Twitter. Clement: “Oordeel niet zonder het te checken” “Ik wil het verduidelijken, aangezien mensen opnieuw mijn woorden hebben misbruikt. Ik heb gisteren duidelijk aangegeven dat het iets was dat ik ‘een keer gehoord had’, een gerucht dus. Oordeel niet zonder het te checken. Ik wil me excuseren voor het veroorzaakte ongemak.” Het is niet de eerste keer dat enkele uitspraken van Clement onder een vergrootglas liggen. Eerder plaatste de oud-renner kritische kanttekeningen bij de prestaties van zijn ex-ploegmaat Primo¸ Roglič. Zijn voormalige ploeg Jumbo-Visma kwam niet veel later met een reactie. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:39 |
Die GIERO was echt puur genot. Helemaal alleen, alles zelf pareren als een vorst en patron in een. Mooiste wielerweek die ik bewust heb meegemaakt. Oh nee, dat was in de Tour van 2003 | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:39 |
Ik hoop voor Stefan dat hij het podium haalt zodat hij zo snel mogelijk die klassementsobsessie kan laten varen en wat mooi bergritten kan binnen harken. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:40 |
Volgend jaar slaaf spelen voor Tom | |
alpeko | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:40 |
Stefan? | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:41 |
Ja of Steven, ken mij het schelen joh. | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:41 |
Toen reed hij ook nog echt weg van de concurrentie he Maar toen hoorde hij elke dag bij de beteren en had hij het "geluk" dat hij als enige elke dag bij de beteren hoorden en anderen goede en slechte dagen afwisselden. Daarom had hij zo'n enorme voorsprong met nog 2 bergritten te gaan. Maar ja.. Denk eigenlijk dat hij deze Tour niet minder is dan in die Giro eigenlijk. | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:42 |
Wel een wat makkelijk excuus van Clement zo.. Al is Bouhanni wel een enorme droeftoeter uiteraard, maar toch. | |
#ANONIEM | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:43 |
Ik staar al een uur naar mijn monitor, snap niet dat ik nog leef. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:44 |
Kortom: je mag alles zeggen, je mag iedereen van alles en nog wat beschuldigen, zolang je erbij zegt dat je het een keer gehoord hebt. | |
Sherlock_Holmes | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:45 |
Optie 2 zou goed zijn voor puur onzelfzuchtige spelletjesredenen. | |
alpeko | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:45 |
Ik heb een keer gehoord dat Clement's vrouw er met zijn beste vriend vandoor ging | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:45 |
Maar het gaat over Bouhanni, dus je weet dat dit klopt. | |
Maver24 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:45 |
Is het niet gewoon 1 hele grote klim en dan de slot klim. Trapsgewijs omhoog | |
Momo | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:46 |
Alleen wel lullig nu dat Stef nu alles over zich heen krijgt, want een paar dagen terug kwam dit verhaal toch ook langs bij de belg? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:46 |
Toch bijzonder hoe een aantal uitspraken van Staf Clement of all places doordringen tot in Frankrijk. Overigens heb ik die verhalen over Bouhanni ook gehoord. Dan moet het dus wel waar zijn! | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:47 |
Wel gelachen om Bouhanni, die is vrolijk Nederlanders aan het retweeten die hem een mongool noemen. | |
heywoodu | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:48 |
| |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:49 |
Grote klasse maat. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:49 |
Ik stond net in de gym. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:49 |
Waarom fiets je heen en weer? Ipv een rondje | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:49 |
Terechte vraag. | |
maxi-mus | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:50 |
Die gaat nooit weer wat winnen. | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:50 |
Alleen gestaan? | |
heywoodu | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:50 |
Als ik bij Apeldoorn daar door zou fietsen had ik twee opties: dwars door het bos terug (geen zin in grindpaden, woensdag al gedaan en ik was moe) of eerst 20km door bebouwd gebied en dat is ook maar saai. Buiten dat ik zo precies op 80km uit zou komen | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:51 |
Ja. | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:51 |
Dacht ik al. | |
Sherlock_Holmes | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:51 |
Neem aan dat Thijs dan al een keer aan de beurt is geweest (anders voelt hij zich ook buitengesloten). | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:52 |
80.02. Graag bij de feiten blijven. | |
heywoodu | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:53 |
Sorry, stopknopje deed het de eerste keer niet | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:55 |
Excuses aanvaard. Ik trein met hoge spoed naar huis om dan broekje uit te doen. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:55 |
Ik was gisteren erg blij dat ik gewoon de sportschool in kon voor RPM in plaats van buiten fietsen | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:57 |
Trein | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:57 |
Lekker bezig. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 12:58 |
Ik ontkom soms ook niet aan sociale verplichtingen | |
De_Verschoppeling | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:00 |
Logisch, in het peloton is Stef verbaal gezien de equivalent van Moscon. Heb ik van horen zeggen... Dus logisch dat alle alarmbellen afgaan en hij nu de volle laag krijgt. Mijn ouders kochten overigens ook halal vlees als er toevallig een Marokkaans vriend kwam spelen. Verbood hij dan ook mijn moeder om varkensvlees te eten...? Je weet het nooit in het peloton. Die hadden al moeite met de Colombianen. Wielrennend Europa is toch een beetje als ons Urk. Buitenstaanders moet je opwachten met brandende fakkels. Heb ik van horen zeggen ... | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:03 |
Hier in het liveblog staat nog een filmpje van de ritzege van Rasmussen https://nos.nl/tour/liveb(...)rt-om-13-55-uur.html Die laatste woorden van Herbert voor het wordt afgebroken: ‘Wat zullen ze in Denemarken blij zijn dat deze man, van onbesproken gedrag......’ | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:07 |
Zag het net ook ja, stikte bijna in mijn banaan. | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:08 |
Herbert die bijkans klaarkomt omdat er iemand in een oranje shirtje iets wint, wat een simpele man is het ook. | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:09 |
‘Daar gaat Rasmussen, hehe’ | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:12 |
Ik denk dat Nairo inderdaad al 40 is | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:12 |
Wat is er mis met de trein? Prima airco. | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:12 |
Rasmussen in een IBanesto shirtje: "Die Deen Rasputin rijdt wel opvallend goed he Maarten, verdacht goed zelfs. Dat lijkt een echte bedreiging voor Menchov te worden, over Menchov gesproken, waar zit die eigenlijk? Ga jij eens uit het raam hangen Maarten." | |
maxi-mus | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:13 |
Alleen Landa lijkt een stuk ouder op deze foto. | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:14 |
IBanesto bestond toen al jaren niet meer | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:14 |
Dat weet Herbert toch niet. | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:18 |
Fokken, tour kijken, tinderen en chips vreten vandaag. | |
JohnDDD | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:23 |
Ik zit toch wel te wachten op die ene etappe die de knuppel in het hoenderhok gooit. Dat bijv. Alaphilippe 10 minuten verliest en Kruijswijck met een solo in Tignes het geel pakt. Dat lijkt me echt mythisch, als Kruijsje na vandaag opeens met het geel staat | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:25 |
Ik hoop ergens ook wel heel erg op een scenario waarin Alaphilippe breekt en er morgen 4 man op 20 seconden staan. | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:28 |
Als Alaflip inderdaad lost, verwacht ik dat de verschillen tussen de rest ook wel flink groot worden eigenlijk. Tenzij hij echt al heel vroeg afhaakt en de rest afwachtend blijft koersen. | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:28 |
Als ze vandaag weer zo laf rijden ga ik nooit meer kijken. | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:29 |
| |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:29 |
Deal | |
Houtenbeen | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:29 |
tot morgen | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:29 |
Ik denk dat Quintana of Bernal hier een klap gaat uitdelen. | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:30 |
Zo laf ben ik dan ook wel weer | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:31 |
Quintana is halfdood na gisteren joh | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:34 |
Hij leek niet vermoeider te worden op het einde. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:37 |
Staat genoteerd | |
#ANONIEM | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:37 |
En Bernal zal wel stalorders hebben. Die mag enkel gassen als Thomas mee zou kunnen. Dan liefst voor de top Thomas nog even afzetten zodat die het geel kan pakken. | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:40 |
We zijn live. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:40 |
Zeg, moet ik deze nog aanvragen eigenlijk? | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:41 |
Dat kan vandaag en morgen nog gebeuren! | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:41 |
Kruijskop klinkt weer heerlijk timide. | |
showtimer | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:42 |
Ja. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:44 |
Stel, ze wachten tot Val Thorens, en bij de voet gaan ze allemaal maximaal tempo omhoog, zonder groepjesvorming. Wie wint er dan? | |
El-Stinho | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:45 |
Het is nog steeds heel erg warm, kan ik jullie vertellen. Ik ben een zweetmachine. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:45 |
Bernal, of als het niet heet is, Pinot | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:45 |
Wind laait op Stijn, het is al 2 graden afgekoeld. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:46 |
Ik denk dat Stevie beter is dan Pinot op een hele klim | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:46 |
Het wordt 6 tot 9 graden met regen morgen. | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:46 |
Oh nee | |
El-Stinho | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:46 |
Er is wel een wind inderdaad, maar als je tussen de huizen loopt is dat anders. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:46 |
Boodschappen gedaan en net op tijd terug. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:46 |
Welke Yates zit achterin? | |
#ANONIEM | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:47 |
Trouwens wel benieuwd, mocht Alaphillipe op een wonderbaarlijke wijze na morgen nog een handjevol seconden over hebben, pakweg acht of tien of zo. Krijg je dan nog een hele rare etappe zondag of wordt zijn voorsprong dan gewoon geaccepteerd? | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:47 |
Ik ga mijzelf installeren. Broek als vanzelfsprekend uitgelaten. | |
Slobeend | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:47 |
Nu al Carl... | |
El-Stinho | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:47 |
Meteen een intermezzo met Carl. Je wordt op je wenken bediend. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:47 |
Wel een mooie Franse tour nu, met Alaphilippe in het geel en Bardet in de bollen | |
Chiappucci | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:47 |
Wel interessant meteen 1,5 kilometer aan 8% omhoog. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:48 |
Ik moet straks werken. (lol) | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:48 |
Het is koers. | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:49 |
Klimmer Greipel zit klaar | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:50 |
Adam dus | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:51 |
De kans lijkt me groter dat er nog iets gaat gebeuren bij een omgekeerde situatie | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:52 |
Nairo zal geen zelfde vrijgeleide krijgen als gisteren, daar is Carl van overtuigd. Visionair. Op naar de Fransen. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:52 |
Movistar is er klaar voor hoor | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:53 |
De organisatie gaat dan een tijdstraf uitdelen. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:53 |
Flip zit achterin, gas! | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:54 |
Welles kookt nu al, lekker bidonnetje over zn hoofd. | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:54 |
Kontrat en Costa op de voorste rij | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:54 |
Mogelijk onweer vandaag | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:55 |
Die intermezzo's worden steeds langer. | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:55 |
Barguil had trouwens ook best iets vaker kunnen laten lopen, nu staat hij op zo'n positie dat niemand hem laat gaan omdat hij te dichtbij staat en hij staat te ver dat iemand het nog interesseert.. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:56 |
Benieuwd naar hoe het zich ontwikkelt met de ploegentactieken | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:57 |
Benieuwd naar Ineos en Movistar mannen in de kopgroep. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:57 |
Emu 800 watt wat? | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:58 |
Valverde sluipt mee. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:58 |
Lijkt me genotzalig als de ploeg de hele weg volgekalkt heeft met aanwijzingen voor onze huisautist | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:58 |
Soler mag vandaag mee dus | |
skysherrif | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:58 |
ik zit er klaar voor op mijn vrije dagje | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:59 |
Soler lekker. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:59 |
Hup Marco. | |
wimderon | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:59 |
Alejandro schuift mee. | |
Houtenbeen | vrijdag 26 juli 2019 @ 13:59 |
Hup gelijk gas erop | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:00 |
Wie is buschauffeur? | |
Momo | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:00 |
deBUSschere | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:01 |
Lijkt me Bilbao ook voorop | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:02 |
Alles er nog aan. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:02 |
Wat een rit vandaag jongens Nu hopen dat men niet de benen stil gaat houden tot de laatste klim... | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:02 |
Pello zit toch merkwaardig op zijn fiets. | |
Bill_Hillie | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:03 |
WAAR ZIT GESINK? | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:03 |
Allemaal even lachen. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:03 |
Welke Jumbo volgt Valverde daar? | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:03 |
JAA Steenkbokjes | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:04 |
En Danny Menchov waar zit die? Haha. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:04 |
Waar zit Hincapie? | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:04 |
Lijkt me Teunissen | |
skysherrif | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:04 |
kruijswijk niet zelf? | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:04 |
Ik heb Bahamontes ook nog niet zien zitten. | |
skysherrif | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:05 |
is de belg al live eigenlijk, ik kijk nu reclames | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:05 |
Leek mij wel dezelfde bouw | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:05 |
Dit is een goed stel hoor. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:05 |
Ja, publieke zenders zijn beide live. Heb je de frustratie over Carl nog niet gezien in het topic vandaag... | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:05 |
Lollerflip mag wel wat opschuiven naar voren. | |
skysherrif | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:05 |
op twitter werd gemeld dat hij helemaal vooraan zat | |
maxi-mus | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:05 |
Ja, op één. | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:06 |
Prima trio + Deenjul | |
heywoodu | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:06 |
Nibali, Bilbao en Herrada, kappen met aanvallen maar. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:06 |
Mooie oorlog wel voorin nu | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:07 |
Check die verkoelende zeewind, ik heb zulks een medelijden met de mensen in het oosten. | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:07 |
Probeert het gat met Iban Mayo dicht te rijden. | |
Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:07 |
In de VS. | |
Zorro | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:08 |
Medelijden? Heerlijk man! | |
wimderon | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:09 |
Lavenu moet nu toch wel gaan rijden voor zijn droomplan. | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:10 |
Kluge, Dowsett, Bus en Haller meteen gelost Oké bedankt Karrel | |
wimderon | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:10 |
Dit hebben we allemaal in beeld gezien, nutteloze Karrel. | |
Slobeend | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:10 |
Nils heeft weer zin in patat. | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:10 |
Bauke Mollema wint de rit - Gert Jakobs. | |
Raap | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:11 |
Nu geld inzetten op Poliet! | |
El-Stinho | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:11 |
karrel klootzak | |
Mani89 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:11 |
Ik voel een Yannick tweet opkomen over Carl. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:11 |
Politt Lekker bijdragen aan de te late binnenkomst van Dowsett en Jens | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:11 |
Het wordt een lange dag voor Kluge. Oké Carl, dank je. | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:12 |
Belerendestem. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:12 |
Wel leuk om voor de verandering weer eens niet een groep van 35 man te hebben. | |
Ambrosius | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:12 |
Nog niet. | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:12 |
Jawel een nutteloze Direct Energie in actie | |
skysherrif | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:13 |
Gaat sowieso nog wel een groepje mensen weg hoor | |
wimderon | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:13 |
MOL, jaaaaaa. | |
skysherrif | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:14 |
BAU | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:14 |
| |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:14 |
Ik zie nog geen droomplan van Movistar. | |
wimderon | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:15 |
Ik vind dat Simon Poliep nog mee moet. | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:15 |
De ploegbaas van Direct Energie zit schuimbekkend in z’n auto | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:16 |
Welke ploeg heeft er nou verwachtingen van Terpstra in de Tour? Dat kan toch niet? | |
Max23 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:16 |
Misschien gaan ze vandaag gewoon allemaal (ipv alleen Soler) een hoog tempo op de Iseran rijden | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:17 |
Flip zit achterin. Tijd voor een PCM-attak van Jumbo samen met FDJ | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:18 |
En ik eis dat Simon Yates vandaag wint. | |
wimderon | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:18 |
Zo en zo zijn verwachtingen van een renner die bij Pat vertrekt niet op zijn plaats. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:18 |
Hollanders | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:19 |
Ze hadden bij Direct-Energie ook gewoon Jonathan Hivert mee moeten nemen, de Franse klimgod van Skil-Shimano. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:19 |
Hivert | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:20 |
Droomplan van Portal? | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:20 |
Kwiat in de aanval | |
IbanMayo | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:20 |
Hoe is het eigenlijk met Clement Lhotellerie? | |
PSVCL | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:20 |
Kut commentaar | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:20 |
Nee, dit kan niet. | |
Van_Poppel | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:21 |
Idd, Ducrot > Staf | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:21 |
Mensen die aan Links - Rechts meedoen verdienen een nekschot. Ja, ook de kinderen. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:21 |
Wat een godenploeg was dat Timmer, De Kort, Frohlinger, Veelers, Van Hummel, Kluge, Curvers... | |
wimderon | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:21 |
Wuyts, je snapt die verkiezing niet. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:22 |
Djie zegt niets. | |
Pino112 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:22 |
Busje zat vast.
| |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:22 |
Beppu en Ji Cheng! | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:22 |
Hier zou een straf van 100 stokslagen op moeten staan | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:22 |
Kunnen we concluderen dat de 4 vooraan de kopgroep van de dag is? Of zou er nog iemand bijkomen? | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:23 |
Wordt nu weer druk gesprongen. | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:23 |
Coca Cola Chicken | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:23 |
DVB | |
Houtenbeen | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:23 |
Orica-Greenedge | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:24 |
Feng Han, Mitchell Docker, Wagner, Bert de Backer Allemachtig zeg wat een troep allemaal | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:25 |
Tiagod | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:25 |
TIA god. | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:25 |
De sprintprofessor hoort niet in dit soort rijtjes! | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:25 |
Respect voor de sprintprofessor he | |
Fretwork | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:26 |
Sjors is een relaxte gast | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:26 |
Floris Goesinnen. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:26 |
FOK! is heerlijk onvoorspelbaar. | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:26 |
Goe ploegske. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:27 |
Jan Hermsen leest de tweet van Patlef richting Thijs even voor | |
Lucyintheafternoon | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:27 |
Sjors is een schat. | |
showtimer | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:28 |
Appelboer | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:28 |
Op dat klimmetje kan er nog voldoende heen springen. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:28 |
Servais lult om Bernal - G. heen. | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:28 |
Aru rijdt verrassend solide. | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:28 |
Eltink | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:28 |
Piet Rooijakkers | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Servaaas is een teringlijer | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Gaap. | |
superniger | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Walgelijk. | |
Van_Poppel | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Calmejane heeft wel eens sterker gereden. | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Toen waren ze nog geen PT/WT natuurlijk, maar dat is wel een heleboel matigheid ja | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Barguil doet iets. | |
Momo | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Ja echt een topknecht om te hebben voor jumbo. Hij ging toch eventueel naar bora na dit seizoen? | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Wat een zwakzinnige bende... | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Ik zie een Yates | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:29 |
Warren Barkiel met een schijnaanval | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:30 |
Rot op Barkiel, ik heb je morgen nog nodig in Pick ‘em | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:30 |
Gallopin was ooit een leuke renner. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:30 |
Sjors ligt nog een paar jaar vast. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:30 |
Dat is Haig. | |
Marcoss | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:30 |
Zodat ze aan het aantal Bennetts kunnen blijven voldoen? Maar die heeft nog gewoon een contract bij Jumbo | |
VoMy | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:31 |
Aru, Barkiel en Bardet. Mijn hele CM-aanvalsselectie gaat ervoor | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:31 |
Oh. Zowaar geen Yates vandaag... | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:31 |
Wuytsgod noemt Knaven een gladde aal. | |
naatje_1 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:31 |
Greenways zoekt de bus langzaam op | |
Szura | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32 |
Kwiat | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32 |
Kwiat zou al gelost zijn. (lol) | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32 |
Haha, Kwiat. Heeft Ineos dit jaar een andere chef mee op reis? | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32 |
Kwiat heeft een hoop brieven gekregen van UCI | |
IbanMayo | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32 |
Ik heb genoeg gezien, Krachtwijk wint de Tour. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32 |
Kwiat is lekker aan het klimmen met Groenewegen. Lachwekkend. | |
El-Stinho | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32 |
Rot gewoon een grafteringeind op met die nutteloze beelden van lossende sprinters. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32 |
Henao ook. | |
Dale__Cooper | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:33 |
Bardet is niet goed. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:33 |
Kwiat is redelijk rullevant. Met je kut meldown. | |
El-Stinho | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:33 |
Kunnen ze ook op de koersradio melden. | |
Kun-Aguero | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:33 |
Iedereen die TDJ in dat lijstje propt faalt. | |
Koffieplanter | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
? In zo'n explosieve openingsfase bergop is het juist goed om in beeld te brengen, niet iedereen verwerkt dat even goed. | |
Momo | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
Ja ik weet dat Sam naar Don Pat gaat. Ik dacht dat ik dat gelezen had maar beter dat Sjors blijft. Even belangrijk als een goede renner is dat sociale aspect. Veel renners waren salty geweest na de waaieretappe hoe dat is gegaan. | |
Max23 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
Djumbos attent voorin | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
Fenomenale transfer van Matxin. | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
Die heeft gisteren natuurlijk al moeten leveren | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
En dan non-stop het hoofd van de koers in beeld? | |
El-Stinho | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
Ik ga even afkoelen onder de douche. | |
H.Vviv | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
Niet iedereen luistert naar de koersradio, dus gewoon terecht dat ze dat even laten zien. | |
noodgang | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
Er schijnen wel wat mooie kastelen in de buurt te zijn | |
Frozen-assassin | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:34 |
Dat was toch grotendeels een fout van Sjors zelf. Dus moet ie maar salty zijn op zichzelf | |
El-Stinho | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:35 |
Lijkt mij wel belangrijker. | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:35 |
Strak plan. Zien we je zo fris weer terug | |
Houtenbeen | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:36 |
Heel AG2r gelost | |
Bugno2 | vrijdag 26 juli 2019 @ 14:36 |
Gaudu |