TheArt | donderdag 25 juli 2019 @ 15:02 |
SPOILER Etappe 18: Embrun - Valloire, 208 kmTerwijl het in Frankrijk en zeker ook in Nederland een graad of 40 was gingen de renners van start bij Pont du Gard. Op weg naar Gap zouden de vluchters nog eens een kans krijgen en daarom zagen we veel jongens met ambitie aan de start staan. Het was te merken aan de aanvalsdrift, meteen reed er een groep van een man of 30 weg. De eerste poging was meteen raak en daardoor werden enkele ploegen blijkbaar verrast. Onder meer Total Direct Energie had niemand mee, een prestatie op zich. Ook bij Sunweb hadden ze liggen slappen en de mannen van Arkea reden zoals de rest van de tijd weer eens achter de feiten aan. Ze besloten achter de groep aan te rijden, waardoor we met een razendsnel eerste uur te maken kregen. In het eerste uur legden we 50 kilometer af, met deze temperaturen voor niemand een feest. Ondanks verwoede pogingen van vooral Total Direct Energie om het gat te dichten liep de kopgroep alleen maar uit. Uiteindelijk, een kilometer of 50 later, gaven ze het op. De kopgroep die eerst uit 34 man bestond en na het wegvallen van Cort door een lekke band uit 33 kon daardoor eindelijk ontspannen. De voorsprong liep snel op van anderhalve minuut naar een minuut of 10. Aangezien er vooraan niemand een bedreiging vormde voor de klassemenstrenners liep het verschil zelfs op naar een kwartier. De rit werd met de kilometer saaier, er gebeurde heel lang niets meer. Pas op een kilometer of 40 eind zagen we vooraan wat gebeuren. Ondertussen werden de renners nog een keer getrakteerd op een korte plensbui, dat moet heerlijk zijn geweest. Mollema was een van de eersten die vooraan probeerde weg te rijden, maar dat mislukte. Ook de altijd domme Nils Politt probeerde het nog eens en dat werd natuurlijk geen succes. Even later zagen we een groep van 11 renners wegrijden. Deze groep, met daarin onder meer Van Avermaet en Trentin, bleef wel weg. Bijna alle ploegen waren vooraan vertegenwoordigd, sommige ploegen alleen niet met de meest gunstige man. Desalniettemin reden de 11 vooraan richting de slotklim. In de buurt van deze klim werd de groep door wat nieuwe versnellingen nog een keer uitgedund, we hielden een man of vijf over die serieus in aanmerking kwamen om de rit te winnen. In de laatste kilometer voor de klim begon zagen we Matteo Trentin demarreren. Een van de snelle mannen vooraan, iemand die in principe ook had kunnen gokken op zijn sprint. Dat deed hij niet, hij ging er op 14 kilometer van het eind vandoor en niemand reageerde. De rest keek naar elkaar, mannen als Van Avermaet en Izagirre wilden niet voor elkaar werken. Trentin liep daarna snel uit, ook toen hij aan de slotklim begon. Vanuit de achtergrond zagen we de eerder geloste Perichon terugkeren tot de groep Van Avermaet en hij reed meteen weg uit die groep. Op een seconde of 15 van Trentin begon hij op de klim en hij verloor alleen maar tijd. Ook de groep Van Avermaet kwam nooit meer in de buurt, vooral omdat ze daar Oss het tempo lieten bepalen. Terwijl de voorsprong van Trentin al was opgelopen naar 45 seconden zagen we nog een aanval van Kasper Asgreen. Hij leek tijdelijk wat dichter te komen op Trentin, maar op de top van de klim had hij nog steeds een achterstand van een halve minuut. In de afdaling richting Gap verloor hij vervolgens alleen maar tijd. Zonder problemen soleerde Trentin verder naar zijn derde ritzege in de Tour. De vorige keren won hij in een sprint, nu dus een keer op een andere manier. Een mooie overwinning voor hem, al hield het voor de kijker niet echt over. Bijna meteen na zijn demarrage was het al duidelijk dat hij ging winnen, wat meer strijd was leuk geweest. Strijd kregen we dan wel weer in het peloton. In aanloop naar de laatste klim kregen de mannen van Ineos en Jumbo het met elkaar aan de stok. Luke Rowe wilde langs het treintje van Jumbo rijden, maar er was geen plek. Toen ging hij maar dwars door de trein heen, waardoor hij Kruijswijk aan de kant beukte. Dat vond Tony Martin niet zo'n goed idee, dus duwde hij Rowe tot twee keer toe richting de graskant. Rowe is een temperamentvolle jongen, dus greep hij daarna naar de keel van Martin. Erg onvolwassen en onverstandig gedrag van beide heren, in een rit die verder helemaal nergens om ging ook totaal niet nodig. Het zal de temperatuur zijn geweest. Het verdict is wel hard, beide heren zijn uit de Tour gegooid. Terecht, het is volkomen belachelijk om elkaar van de weg te rijden en het is ook volkomen idioot om je handen van het stuur te halen en iemand fysiek te bejegenen. Volgens Plugge viel het allemaal wel mee omdat er niemand is overleden, maar het is natuurlijk schandelijk gedrag. Als je jezelf als een proleet wil gedragen moet je lekker op de kermis tegen een boksbal gaan rammen, maar pleur wel even lekker op uit mijn mooie wielersport. Het kinderlijke haantjesgedrag bleek ook volkomen onnodig te zijn, want op de klim gebeurde er in het peloton helemaal niets. Met een niet al te strak tempo reden de renners onder aanvoering van Quick Step naar Gap, waar men 20 minuten na Trentin aankwam. Achter Trentin zagen we trouwens Asgreen nog wel net tweede worden voor de achtervolgende groep, waar Van Avermaet het sprintje won. Een typische overgangsetappe, met weinig spektakel op dat ene incident na. Zonder Martin en Rowe gaan we nu beginnen aan het echte werk. We trekken drie dagen achter elkaar de Alpen in. Het worden drie loodzware dagen, met meerdere beklimmingen waar we boven de 2000 meter gaan. Vooral tijdens de eerste van de drie Alpenritten gaat het zwaar worden. We rijden van Embrun naar Valloire, een mooie bergrit met een fatsoenlijke afstand en drie zware beklimmingen onderweg. Ik heb er zin in. Laat de lijdensweg van de renners maar beginnen.   Van start gaan we in Embrun, een plaats met 6000 inwoners waar we de laatste jaren vrij vaak passeren. We bevinden ons op 40 kilometer van Gap, nog steeds in het departement Hautes-Alpes. Embrun ligt in de vallei van de Durance, dicht bij het meer van Serre-Ponçon. Het is dus een dorp dat al een aantal keer eerder is voorgekomen in de Tour. Vooral als startplaats van lastige ritten door de Alpen, voor het eerst in 1973, toen startte hier een rit met aankomst in Nice, gewonnen door Vicente Lopez Carril. Daarna duurde het een tijd voor de Tour terugkeerde naar Embrun, maar sinds 2008 lijkt het ondertussen vaste prik te zijn. In 2008 was het dorp ook direct startplaats van twee ritten. De 15e rit bracht de renner van Embrun naar Italië. Boven op Prato Nevoso zou de toen nog aanvallende Simon Gerrans de beste zijn van een kopgroep. Een dag later was er een rit van Cuneo naar Jausiers, de dag daar weer na keerde het peloton terug naar Embrun, om vanuit dit dorp richting Alpe d'Huez te rijden. Tijdens die rit wist Carlos Sastre die Tour definitief naar zijn hand te zetten. In 2013 kwamen we ook nog eens langs in Embrun, voor een tijdrit richting Chorges. Die tijdrit werd gewonnen door de man die tijdens deze Tour afwezig is, Chris Froome. Daarna waren we hier nog eens in 2017, toen voor een rit richting Salon-de-Provence. Dat zou ook nog wel een opmerkelijke rit worden, vooral vanwege de aankomst in Salon-de-Provence. In de straten van dit dorpje wist Edvald Boasson Hagen van zijn vluchtgenoten weg te rijden door aan de goede kant langs een rotonde te rijden. Tijdens die Tour reden we een dag eerder ook al door Embrun, om vervolgens een parcours af te leggen dat erg lijkt op hetgeen de renners nu voor hun kiezen krijgen. Embrun is een opvallend plaatsje, vanwege de ligging op een rots. Van Embrun heb je dus een goed uitzicht over de omgeving, onder meer op het Lac de Serre-Ponçon, waar jaarlijks veel toeristen op afkomen. Toch hoef je niet speciaal naar het meer als je hier toch bent. Ook in Embrun zelf zijn nog wel wat dingetjes te doen. Zo schijnt het klimaat hier bijzonder aangenaam te zijn, mede daarom wordt dit dorp het Nice van de Alpen genoemd. Daarnaast hebben ze een oude kathedraal uit de 12e eeuw, Notre-Dame-du-Réal. Dit schijnt een van de belangrijkste religieuze monumenten van de Franse Alpen te zijn, met onder andere een grote verzameling oude priestergewaden. Die kleding willen mensen heel graag zien, blijkbaar. Bij de kerk hoort ook nog een mooie bruine toren, helemaal fantastisch. In de buurt van de kerk vinden we ook nog het Maison des Chanonges, dit zou het oudste huis van het dorp moeten zijn. Een overblijfsel van het aartsbisschoppelijk verleden van Embrun, jawel. In het heden is Embrun een sportieve stad, je kan hier en de omgeving aan allerlei extreme sporten doen. Zo organiseren ze hier jaarlijks de Embrunman, een triathlon, naar verluidt een van de zwaarste van de wereld.  Starten doen de renners op een idyllische locatie, aan het meer. Tijdens de neutralisatie rijden de renners van het meer naar het hogergelegen deel van Embrun, er moet vandaag dus zelfs als de race nog niet eens is begonnen geklommen worden. Na een rondje door de stad komen we een paar bochten later weer terug uit bij het meer. Langs het meer gaat voorbij het dorpje Crots de rit officieel beginnen. Tijdens de eerste 133 kilometer van de koers rijden we over bekend terrein. In 2017 liep rit 18 van Briançon naar de top van de Izoard. Tijdens die rit kwamen we na een aantal kilometer uit in Embrun, waarna we via de Côte des Demoiselles Coiffées over de Vars naar de Izoard reden. Ik heb al deze wegen dus al een keer verkend en dus schaam ik me er totaal niet voor om mijn voorbeschouwing uit 2017 over te nemen. Natuurlijk een kleine aanpassing her en der, het aantal kilometer dat is afgelegd zal nu anders zijn. Ik wilde ook iets zeggen over de plaats van de tussensprint, maar dat is dan wel weer in hetzelfde dorp als twee jaar geleden. Te gek, let's go.  De renners rijden een aantal kilometer langs het meer, terwijl het zo goed als vlak is. Na 6 kilometer passeren ze Savines-le-Lac en daarna blijven we het meer volgen, maar dan wel over een weg die niet meer geheel vlak valt te noemen. De Côte des Demoiselles Coiffées begint dan zo ongeveer. Het is nog een kilometer of vlak, maar daarna gaat het vier kilometer lang aan 5,2% gemiddeld. Na 13 kilometer komen de coureurs boven op dit bergje van de derde categorie, maar er volgt niet direct een afdaling. Het blijft een kilometer of vier behoorlijk vlak, tot Le-Sauze-du-Lac. Daarna gaat het vier kilometer lang redelijk pittig naar beneden, met een paar haarspeldbochten en nog wat bochtjes. De renners rijden wel over een brede weg en hebben ondertussen een geniaal uitzicht over het Lac de Serre-Ponçon. Aan het eind van de afdaling rijden ze nog even een aantal kilometer direct langs het water en even verderop rijden ze over het meer, waarna de afdaling gedaan is. Vanaf dat moment gaan de renners door de vallei van de Ubaye rijden, tot de Col de Vars begint. De weg door de vallei is breed, maar niet helemaal vlak. Het gaat eigenlijk steeds vals plat omhoog, de komende 50 kilometer. Na 31 kilometer komen de renners door Le Lauzet-Ubaye en vanaf dat moment is het nog 14 kilometer tot de tussensprint in Les Thuiles, dat 200 meter hoger ligt. Geen schokkende stijging dus, maar het zorgt er wel voor dat dit een slopende rit gaat worden. De stijging is op sommige momenten redelijk stevig, maar er zijn ook wat vlakke stroken. Na de tussensprint in Les Thuiles rijdt het peloton verder richting Barcelonnette, waar ze na 50 kilometer aankomen. In de buurt van Barcelonnette ligt Pra Loup, de berg waar Simon Geschke in 2015 op een fraaie manier zegevierde. Van Barcelonnette wordt er richting Jausiers gefietst, het gaat 10 kilometer lang voornamelijk rechtdoor, nog steeds op die weg die vals plat omhoog loopt, terwijl er in de omgeving genoeg te zien is. Talloze bergen aan beide kanten van de weg. Na 59 kilometer komt de koers door Jausiers en in het stuk na de tussensprint van 15 kilometer tot hier zijn we amper 100 meter hoger uitgekomen.  Na Jausiers rijden de renners nog acht kilometer verder over dezelfde weg, door een terrein dat steeds imponerender wordt. De bergen komen dichterbij en dat gaan de renners merken. Er verschijnen steeds meer fraaie rotswanden langs de kant van de weg, terwijl het ook nog steeds heel licht omhoog gaat. In Les Gleizolles, na 68 kilometer koers, slaat het peloton linksaf en daarna komen ze op een smallere en veel slechtere weg terecht, die ze naar de voet van de Col de Vars gaat brengen. Er wordt gereden naar Saint-Paul-sur-Ubaye, waar de koers na 74 kilometer passeert. In het stuk tussen Jausiers en Saint-Paul, dat ongeveer 15 kilometer lang is, overwinnen we 250 hoogtemeters, heel steil wordt het dus ook weer niet. Richting Saint-Paul rijden we wel nog door een aantal tunneltjes, met tussendoor altijd maar weer een mooi uitzicht over de omgeving. Als we in de buurt zijn van dit dorpje begint de Col de Vars al. De beklimming van de eerste categorie is een echte klassieker, in de Tour al meer dan 30 keer opgenomen in het parcours. De laatste jaren is de Col de Vars wel wat naar de achtergrond verdwenen, deze eeuw is de klim nog amper beklommen. In 1922 werd de berg al ontdekt en in de jaren daarna kwamen ontzettend veel grote namen hier als eerste boven, zoals Bartali, Kübler, Bobet, Coppi, Gaul en ook onze eigen Joop Zoetemelk. De klim is 9,3 kilometer lang en 7,5% gemiddeld. Een behoorlijk onregelmatige klim, met een makkelijke start aan 4,5%, waarna het langzaam oploopt richting 7%. Na vier kilometer vlakt het dan weer wat af, waarna het tot de top zwaar gaat zijn. Een halve kilometer aan 8% na de vlakke strook, gevolgd door twee kilometer aan 10%, waarna er richting de top nog drie kilometer aan 8% in het verschiet liggen. Na 82,5 kilometer komen de renners boven op deze berg met een redelijk fatsoenlijke en ook redelijk brede weg. Tijdens die rit in 2017 kwam Alexey Lutsenko hier overigens als eerste boven, naar het schijnt.   De afdaling van de Col de Vars is lang, bijna 20 kilometer. Vrij snel na de top passeren de renners Refuge Napoleon, een van de zes berghutten die Napoleon liet bouwen op verschillende Alpencols in de buurt. Na het passeren van de berghut gaat het een kilometer of vijf redelijk serieus naar beneden, over een brede en behoorlijk rechte weg. Er zijn wat korte en snelle bochtjes, maar echt lastige bochten zijn er nog niet. Na een tijdje rijden de renners door het dorpje Vars en in dit skidorpje wordt het asfalt wat beter. Er zijn wel wat bochten in dit dorp, maar de afdaling blijft redelijk eenvoudig. Pas in het volgende dorp, Sainte-Marie, vier kilometer verderop, zijn er weer twee serieuze bochten te vinden. Daarna wordt het dan wel weer een aantal kilometer zo goed als vlak. Het gaat twee kilometer heel licht naar beneden, met af en toe een kleine knik naar boven. Daarna gaat het zelfs nog een volledige kilometer vals plat omhoog, voor het tweede deel van de afdaling begint. Er wordt nog negen kilometer gedaald richting Guillestre, maar de eerste vier van die negen blijft het een simpele afdaling. Het gaat wel wat steiler naar beneden, maar er zijn nog weinig bochten. De laatste vijf kilometer van de afdaling komen er wat meer bochten tevoorschijn, waaronder een stuk of zes haarspeldbochten. Een aantal daarvan zijn prima in te schatten, maar er zijn er ook een paar wat meer verborgen. Daarnaast richting het einde nog een aantal wat scherpere bochten, die ook niet altijd op voorhand al te zien zijn. Alsnog zou dit weinig problemen mogen opleveren. Na 103 kilometer moet iedereen veilig kunnen aankomen in Guillestre, dicht in de buurt van Risoul, waar in 2014 nog een aankomst was. In Guillestre is het ook tijd voor de ravitaillering, we bevinden ons hier ongeveer op de helft van de rit.  In Guillestre slaat het peloton rechtsaf en daarna gaan ze via de prachtige Gorges du Guil richting de voet van de Izoard rijden. Over een bochtige weg met een aantal tunneltjes rijden ze door dit stukje prachtige natuur, waar een rivier een fantastische kloof heeft uitgesleten. De weg door dit stukje natuurporno loopt 15 kilometer lang licht omhoog, aan een procentje of drie gemiddeld. Op 15 kilometer van de top van de Izoard volgt er een bocht naar links en vrij snel daarna begint de volgende klim officieel. De Col d'Izoard is 14 kilometer lang en 7,3% gemiddeld. De beklimming van de buitencategorie begint met twee kilometer aan 5%, waarna er een lastigere kilometer aan 7,5% volgt. Vervolgens gaat het weer drie kilometer aan 5% omhoog, we zitten tegen die tijd op een kilometer of negen van de top. Dan wordt het pas echt leuk, na nog een kilometer aan 7% komen we uit bij het bochtige gedeelte van de klim. Het gaat eerst heel lang behoorlijk rechtdoor, maar richting de top is de klim een feest der haarspeldbochten. Dat wil ook zeggen dat de percentages omhoog gaan, het gaat twee kilometer omhoog aan 10%, waarna het op vijf kilometer van de streep een klein beetje afzwakt richting 8,5%. Daarna gaat het weer twee kilometer aan 9% omhoog, tot op iets meer dan twee kilometer van de pasovergang. Er volgt een korte afdaling van een paar hectometer, met twee lastige, scherpe bochten. Vervolgens gaat het in de slotkilometers weer bijzonder steil omhoog, in de laatste kilometer van de klim stijgt het zelfs aan 10%, hoewel het in de laatste meters wat af lijkt te vlakken als de parkeerplaats op de top van de Izoard in zicht komt. Na 133 kilometer komen de renners boven op de top van de prachtige Col d'Izoard.   De Col d'Izoard is een bergpas waar de Tour de France al 33 keer gebruik van heeft gemaakt. Toch was hier voor 2017 merkwaardig genoeg nog nooit een finish geweest, de Izoard wordt normaal gebruikt als tussendoortje. Die traditie is nu dus weer in ere hersteld. In 2017 zagen we op de flanken van de Izoard twee buitenaardse renners vlammen. De eerste was Annemiek van Vleuten, die de wedstrijd bij de vrouwen op een indrukwekkende manier naar haar hand wist te zetten. Bij de mannen zagen we dan weer de werken van de extreem lachwekkende Warren Barguil. Nadat hij eerder al een rit won in Foix vloog hij op de Izoard weg van de andere favorieten. Hij leek toen over een oneindige voorraard energie te beschikken, dat is tegenwoordig wel anders. In de bolletjestrui wist hij zijn tweede ritzege te boeken. De laatste keer dat we daarvoor over de Izoard reden was in 2014, in een rit met aankomst boven in Risoul. Joaquim Rodriguez zou als eerste bovenkomen, maar moest de overwinning in Risoul laten aan Rafal Majka. Drie jaar eerder was de Izoard het toneel van een van de strafste stoten van Andy Schleck. In een ultieme poging om de Tour nog naar zijn hand te zetten ging Schleck al op de Izoard in de aanval, terwijl later net als nu de beklimming van de Galibier zou volgen. Het werd een lange solo en hoewel hij niet de eerste was op de top van de Izoard, zou hij de rit wel winnen, met een indrukwekkende voorsprong van meer dan twee minuten op zijn broer Frank en Cadel Evans. De eerste op de top van de Izoard in 2011 was Maxim Iglinsky, de grappige Kazach die een jaar later Luik-Bastenaken-Luik zou winnen en een paar jaar later op EPO werd betrapt, nadat zijn broertje dat al eerder overkwam. Iglinsky is wel een van de mindere goden op de lijst van de Izoard. Je moet goed je best doen om een slechte renner te vinden die hier als eerste boven wist te komen. Grootheden als Bartali, Coppi, Bobet, Bahamontes, Merckx, Van Impe en Chiappucci, allemaal kwamen ze ooit als eerste over de Izoard. Speciaal voor Coppi en Bobet, die allebei twee keer als eerste boven wisten te komen op deze berg, staat er zelfs een monument op de berg. Op de top staat ook nog een ander monument, waar men ook duidelijk de hoogte van de pas is aangegeven, 2360 meter. Dik boven de 2000 meter, dat is altijd speciaal. Hoewel de klim sowieso speciaal is, met name de Casse Deserte, een fraai staaltje natuur op een aantal kilometer van de top.  Hier stopt de voorbeschouwing van 2017, want na de top van de Izoard reden we toen niet meer verder. Nu rijden we wel verder, we moeten immers nog 75 kilometer afwerken richting de finish. We beginnen met de afdaling van de Izoard, die 19 kilometer lang is. In 2014 gingen we nog langs deze kant omhoog, een afdaling is wat langer geleden. De afdaling begint lastig, het gaat een kilometer of acht zeer steil naar beneden. Het is bovendien enorm bochtig, we snellen van de ene haarspeldbocht naar de volgende. De weg is wel redelijk goed en ook vrij breed, dat scheelt dan weer. In het begin van de afdaling passeren we weer langs zo'n Refuge Napoleon, in dit geval gewoon een ordinaire vreetschuur. Heel wat pittige bochten later komen we uit in het gehucht Le Laus, waarna het even rechtdoor gaat richting Cervières door een adembenemend mooie omgeving. Na een paar bochten in Cervières is het even een aantal kilometer wat makkelijker dalen, het gaat minder steil naar beneden en de afdaling wordt ook een stuk rechter. Na een tijd komen we zelfs nog een kort klimmetje tegen, het gaat een keer een kilometer vals plat omhoog. Na deze vals platte kilometer dalen we nog vier kilometer verder richting Briançon. Tijdens deze laatste kilometers van de afdaling gaat het wel weer wat lastiger naar beneden, we komen ook weer wat meer bochten tegen. Voor we het centrum van Briançon bereiken rijden we nog door een aantal gehuchten en hier is het toch ook wel aardig bochtig. Het wordt niet meer zo lastig als in het begin van de afdaling, concentratie is desondanks vereist. Voor we de buitenrand van Briançon binnenrijden passeren we ook nog langs een aantal forten, al zien we die niet direct in beeld. De helikopter zal er waarschijnlijk wel wat aandacht voor hebben, dus zien we zonder enige twijfel het fort van Anjou en het fort van Randouillet de revue passeren. Eenmaal beneden in Briançon rijden we een kort rondje door het centrum, met een aantal bochten en rotondes.  In Briançon hebben we 152 kilometer afgewerkt, we bevinden ons op 56 kilometer van het eind. De stad waar de renners nu doorheen rijden is een bekende stad, in 2017 ging hier bijvoorbeeld nog eens een rit van start. Dat was blijkbaar de 34e keer dat er een rit aankwam of vertrok. De stad, met 12.600 inwoners, debuteerde al in 1922 en in de jaren daarna zouden zo'n beetje alle legendarische renners hier winnen. Onder meer Coppi, Bartali, Bobet, Gaul, Merckx, Bahamontes en natuurlijk ook Alexandre Vinokourov. Briançon is ook een populaire stad onder de Colombiaantjes, want twee van de laatste drie aankomsten in de stad werden gewonnen door de escarabajos. In 2000 won Santiago Botero en tijdens de laatste aankomst in deze stad zagen we El Lancero, Mauricio Soler, vliegen door de Alpen. In 2007 reed Soler in dienst van Barloworld en tijdens zijn eerste Tour de France viel hij vanwege zijn pijlsnelle demarrages meteen op. Zo'n beetje iedere bergrit ging hij in de aanval en dat leverde hem een tiende plaats op in het klassement, de bolletjestrui en de ritoverwinning in Briançon. In een rit over de Télégraphe en de Galibier wist hij van iedereen weg te rijden en daarna kwam hij solo aan na een lange afdaling. Helaas een van zijn weinige hoogtepunten, want in de jaren daarna bleek hij niet te kunnen sturen. Dat kostte hem tijdens de Ronde van Zwitserland van 2011 nog bijna zijn leven, nadat hij zwaar ten val kwam en een schedelbreuk opliep. Een paar dagen voor die val had hij juist nog een rit gewonnen en leek hij weer terug op zijn oude niveau te zijn, maar toen was ineens zijn carrière voorbij. Enfin, Briançon is best een leuke stad. Het is weer zo'n stad waar de heer Vauban z'n ding heeft gedaan. Dan weet je natuurlijk meteen waar het over gaat. Vestingwerken, vier forten, een toren en een brug, jawel. Staat uiteraard op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Briançon had in het verleden nog wel een belangrijke functie, als bewaker van de toegangsweg richting Italië. Daarom kom je naast de centrale vestingwerken in de omgeving dus nog een aantal van die hogergelegen forten tegen. De stad is overigens ook nog eens de hoogstgelegen stad van Frankrijk, op 1330 meter hoogte. Ook dit stukje had ik nog over van 2017, dus ik gooi het gewoon in de groep. Wie doet me wat, weet je wel?  Na de doortocht in Briançon gaan we op weg naar de Galibier. Voor we deze overbekende berg bereiken moeten we eerst nog een aantal kilometer door de vallei afwerken. We fietsen van Briançon naar Le Monêtier-les-Bains en in dit stuk van 12 kilometer komen we ongeveer 200 meter hoger uit. Het gaat dus al een beetje omhoog, maar dat is niet het hele verhaal. Het eerste deel van deze weg buiten Briançon is glooiend, het gaat een paar keer kort op en af. We rijden over brede wegen langs allerlei wintersportoorden, met tussendoor af en toe een rotonde. Zo passeren we bijvoorbeeld Serre Chevalier, waar in 2017 nog een rit aankwam. Die rit ging over de Galibier en daar reed Primoz Roglic weg van zijn vluchtgenoten, waarna hij solo wist aan te komen. Voorbij Serre Chevalier is het glooiende deel voorbij, daarna gaan we continu een beetje omhoog. In de komende zes kilometer komen we 100 meter hoger uit, tel uit je winst. Uiteindelijk bereiken we Le Monêtier-les-Bains, als we door het centrum van dit toeristische oord rijden begint de volgende klim. We zijn beginnen aan de beklimming van de Lautaret, een beklimming die uiteindelijk na een bocht naar rechts zal verandering in de beroemde Galibier. We gaan vanaf dit moment 23 kilometer klimmen aan 5,1% gemiddeld. De beklimming van de Lautaret is vooral heel erg gelijkmatig en nooit erg steil. Na een eerste kilometer aan 4% is het zelfs drie kilometer zo goed als vlak. Het gaat omhoog aan 2% gemiddeld, niet heel spannend. Ook na dit vlakkere stuk wordt het niet direct interessant, we klimmen twee kilometer aan 4% en daarna twee kilometer aan 5%. Wel rijden we door een mooie omgeving, het is iets. Vervolgens gaat het een kilometer aan 5,5% omhoog, maar daarna zakken we weer terug tot 4%. In de twee daaropvolgende kilometers gaat het aan 5% omhoog, waarna we al bijna op de top van de Lautaret zijn. Nog twee kilometer aan ongeveer 4% brengen ons naar de top van deze pas, waar we ook nog een complete toeristische nederzetting aantreffen. Na 180,5 kilometer koers bereiken we de top van de Lautaret, maar nog niet de top van de klim.  We slaan rechtsaf en dan beginnen we aan het restant van de Col du Galibier. Het is nog negen kilometer klimmen tot de top van deze klim van buitencategorie en in deze negen kilometer gaat het een stuk steiler omhoog. De weg wordt een stuk smaller en ook gelijk een stuk bochtiger. Bovendien gaat het meteen aan 7% omhoog, hier is het te doen. Al wordt het hierna iets makkelijker, met twee kilometer aan 6%. Vervolgens gaat het een kilometer aan 8% omhoog, voor we weer met een kilometer aan 6% te maken krijgen. De klim wordt daarna nog een klein stukje makkelijker met een kilometer aan 5,5% en zelfs een kilometer aan 5%, voor we langs het monument ter ere van Henri Desgrange passeren. Voorbij dit monument kunnen we rechtdoor een tunnel in, maar we gaan naar rechts en dan werken we ons in de laatste kilometer via een paar haarspeldbochten aan 9% omhoog richting de top van de Col du Galibier. Deze mythische beklimming van de buitencategorie zit er na 189 kilometer op. Op 19 kilometer van de finish bereiken we de top van de klim die we nu voor de 34e keer gaan beklimmen. De laatste passage hier dateert dus van 2017, maar toen beklommen we 'm van de andere kant. Primoz Roglic was als eerste boven op de top, hij reed op de klim weg van zijn vluchtgenoten en wist dus solo aan te komen in het eerder genoemde Serre Chevalier. Daarvoor was het de bedoeling dat we hier in 2015 nog eens zouden passeren, maar dat feest ging toen wegens instortingsgevaar bij een tunneltje niet door. De laatste passage daarvoor dateert van 2011, een passage die ook al zijdelings is genoemd. In een lichtelijk vergelijkbare rit reden we ook over de Izoard naar de Galibier. De altijd cleane Andy Schleck had toen een dag dat alles kon en alles mocht. Hij ging al vroeg in de aanval en wist een lange solo succesvol af te ronden. Dat was blijkbaar de allereerste keer dat er een rit eindigde boven op de top van de Col du Galibier. In het verdere verleden en ook in het heden gebruiken we de klim als een pas. Over dat verleden gesproken, er zijn hier nogal wat grote namen als eerste boven gekomen. Wat te denken van Rasmussen, Soler (Mauricio, niet Marc), Vinokourov, Botero, Garzelli en ga zo maar door. Pantani ook nog, hij maakte in 1998 de tegenstand belachelijk. Hij kwam als eerste boven op de Galibier en won later de rit met minuten voorsprong. Naast al die legendarische klimmers kwam Stefan Schumacher hier ook nog eens als eerste boven, het zit niet altijd mee.  We bevinden ons hier redelijk ver boven de zeespiegel, op 2642 meter hoogte. In de komende 18 kilometer gaan we flink dalen richting Valloire, een plaats die een kleine 1200 meter lager ligt. De afdaling van de Col du Galibier is vooral in het begin behoorlijk lastig. Direct in de eerste kilometer van de afdaling gaan we over een wat smallere en bochtige weg naar beneden. Aan 10% naar beneden met een stuk of zes bochten, altijd gezellig. Aan het eind van deze kilometer slaan we rechtsaf en dan komen we op een iets bredere weg terecht, maar het blijft lastig. Het gaat nog een kilometer aan 9% naar beneden, met tal van lastige bochten. Een aantal haarspeldbochten en ook een paar wat scherpere korte bochten. De twee kilometer daarna is het wat makkelijker dalen, al gaat het nog steeds vrij steil naar beneden. We komen wel tijdelijk wat minder bochten tegen, dat scheelt een hoop. Na een tijd fietsen we langs het monument ter ere van Marco Pantani en daarna wordt de afdaling weer wat bochtiger. Het is op zich redelijk goed te doen, omdat de meeste bochten vrij overzichtelijk zijn. We rijden door een behoorlijk open gebied en dus zie je alle bochten al een tijd liggen voor je ze moet aansnijden. De komende vier kilometer gaat het nog steeds behoorlijk steil naar beneden, maar op het ietwat korrelige asfalt na lijkt dit deel van de afdaling me goed te doen. Een aantaal haarspeldbochten en een aantal kortere bochten, maar we komen weinig verrassingen tegen. Inmiddels bevinden we ons ongeveer halverwege de afdaling en in het tweede deel van de afdaling wordt het nog wat makkelijker. Het gaat minder steil verder en we komen ook minder moeilijke bochten tegen. De komende kilometers zou je bijna met je ogen dicht kunnen afwerken. Pas vier kilometer later komen we weer een paar lastige bochten tegen, maar daarna gaat het weer anderhalve kilometer zo goed als rechtdoor. We steken dan een bruggetje over en vervolgens gaat het opnieuw rechtdoor, een kilometer of drie tot aan de buitenrand van Valloire. We rijden tussendoor nog door Les Verneys waar wat flauwe bochtjes liggen, maar lastig is het niet. Op twee kilometer van de streep komen we wel nog een rotonde tegen, hier moeten we rechtdoor. Het gaat een meter of 500 steil naar beneden, waarna we scherp rechtsaf slaan. Meteen slaan we linksaf, waarna we over een wat smallere weg langs de rivier La Valloirrete rechtdoor de laatste kilometer infietsen. De renners fietsen rechtdoor tot op 800 meter van het eind, dan volgt er een lastige bocht naar rechts. Na deze bocht rijden we over een wat smallere brug Valloire binnen. We volgen nu de bochtige doorgaande weg, die aan een procent of drie omhoog loopt. Na een flauwe bocht naar links volgt er een flauwe bocht naar rechts, waarna we op 400 meter van het eind scherp linksaf slaan. Na deze bocht slaan we meteen weer rechtsaf, waarna het rechtdoor gaat tot op 200 meter van het eind. Nog steeds gaat het vals plat omhoog. Na de laatste bocht naar rechts gaat het in de laatste meters nog aan iets van vier procent omhoog, en dan zijn we na 208 kilometer klaar met fietsen. Voorlopig.    Onderweg naar de Galibier zijn we met enige regelmaat in finishplaats Valloire geweest, maar het is pas de derde keer dat de Tour er wat meer van maakt dan een vluggetje. In 1972 bleef het circus hier voor het eerst wat langer plakken. Vroeger, in de goede oude tijd, reden ze nog wel eens twee ritten op een dag. Etappe 14a van de Tour van 1972 voerde van Briançon naar de top van de Galibier. Eddy Merckx won, want Eddy Merckx won toen altijd. Hij versloeg ONZE Joop, het is niet waar. Een paar uur later ging rit 14b van start, in Valloire. Die rit zou eindigen in Aix-les-Bains en daar won Cyrille Guimard. Drie jaar later keerde de Tour terug, weer zou er een rit vertrekken vanuit Valloire. Nu gingen de renners naar Morzine-Avoriaz en daar bleek de Spanjaard Vicente Lopez Carril de beste te zijn. Dit kleine plaatsje met iets meer dan 1000 inwoners heeft dus tot 2019 moeten wachten voor er eens een keer een rit zou aankomen. Nu is het dan eindelijk zo ver, we gaan finishen in dit wintersportoord met 150 kilometer aan piste. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Valloire een typisch authentiek Frans bergdorp is. Het ademt gastvrijheid en gezelligheid uit en biedt een keur aan kroegjes, winkeltjes en restaurants. De bebouwing van het dorp kenmerkt zich door de afwezigheid van hoogbouw en veelal in chalet-stijl gebouwde huizen en appartementen. Centraal in het dorp staat de kerk en een klein plein wat ook gelijk dé plek is voor plaatselijke evenementen zoals de weekmarkt. Je zit nergens echt ver van de liften maar bij sommige accommodaties is toch eventjes lopen, of je moet de skibus pakken. Let hierop als je boekt. Ja, mensen, opletten. De Wikipediapagina is ook erg vermakelijk, daar wordt de keur aan kroegjes uitgebreid besproken. Valloire kent een aantal cafés en restaurants. Veel daarvan bevinden zich vanouds in het centrum, zoals de cafés Le Centre, L'Entrepot, Bar À Zing en als bekendste Le Mast'Rock waar met regelmaat kleinschalige concerten plaatsvinden. In deze omgeving bevindt zich ook de discotheek Le Slalom. Lijkt me een fantastisch etablissement, Le Slalom. We bevinden ons overigens in het Franse departement Savoie, regio Auvergne-Rhône-Alpes. Valloire is dus een skistation, dat onderdeel uitmaakt van het skigebied Galibier-Thabor. De plaats ligt in een zijdal van de Maurienne, maar aangezien dit zijdal uitmondt in een steil ravijn is de hoofdweg die het stadje met het Maurienne-dal verbindt, aangelegd via het nabijgelegen zijdal van Valmeinier. Hierdoor wordt de uit de Tour de France bekende Col du Télégraphe gevormd. Weten we ook weer hoe dat zit, genieten. De Télégraphe slaan we nu alleen een keer over, we houden het bij Valloire. Daar hebben ze naast al die kroegen en de hotels ook een kerk en een bowlingbaan.  In plaats van vertrek Embrun wordt het overdag 32 graden, dat valt in vergelijking met de afgelopen dagen wel mee. Er staat hier niet veel wind, wel is er wat kans op regen in de middag. In finishplaats Valloire zou het 's middags 27 graden worden, met veel meer kans op regen. Zo rond het middaguur 70% kans op regen, de kans is behoorlijk groot dat we onderweg een douche gaan meepakken. Weinig wind, daar hebben we dan weer geen last van. Onderweg zou er op de Col de Vars en de Col d'Izoard ook aardig wat kans op regen zijn, we krijgen dus mogelijk ook met een aantal natte afdalingen te maken. Minder plezant, maar het is geen 100% kans dus kan het ook droog blijven! Na deze open deur wil ik jullie graag meedelen dat de wekker vroeg gezet moet worden. Om 11:10 staan de renners al aan het vertrek langs het meer in Embrun. Na een neutralisatie van een kwartier gaan ze er om 11:25 definitief vandoor. Deze rit wordt integraal uitgezonden, jawel. Normaal doet alleen Eurosport dat, maar nu is ook Sporza er meteen bij. Vanaf 11:00 kunnen we genieten van de werken van Michel en José, ik heb er zin in. Ook de NOS is er meteen bij, maar dat moeten hunnie weten. Niet alleen Soren Kragh Andersen heeft last van zitvlakproblemen, wij aan het eind van de dag ook. De finish wordt verwacht ergens tussen 16:58 en 17:41. Mogelijk meer dan zes uur zonder broek op de bank, je zou voor minder.  De eerste van drie lastige ritten in de Alpen is vrij lastig te voorspellen. Het kan alle kanten op, om er maar eens een cliché in te gooien. Het hangt volledig van de renners af, cliché twee. In principe is deze rit niet eens zo enorm gunstig voor de klassementsrenners. Aardig wat kilometers in de vallei tussendoor, aankomst na een afdaling, noem het maar op. De Galibier is van deze kant vooral lang, maar minder steil. Lastig om hier veel verschil te maken en als het al lukt moet je dan nog die afdaling van 18 kilometer zien te overleven. De dagen hierna staan er nog twee zware bergritten op het programma, dus het zou zomaar zo kunnen zijn dat we naar de derde ritzege van Simon Yates gaan zitten te gluren. Welke ploeg gaat bijvoorbeeld controleren in de lange vallei voor de Col de Vars? Bijna niet te doen, zeker niet als mensen met elkaar gaan knokken en daardoor eerder naar huis moeten. Ik sluit dus niet uit dat we een gigantisch grote kopgroep krijgen die voor de ritzege mag gaan. We krijgen dan weer heel veel voorspelbare namen voorin. Mollema zal het nog wel een keer proberen, Quintana zal weer mee proberen te schuiven. Een beetje hetzelfde verhaal als voor de rustdag. Toen kwamen de toppers door de werken van Movistar toch nog in de buurt van de kopgroep. Op een soortgelijk scenario hoop ik nu. Eigenlijk is al mijn hoop gevestigd op Mikel Landa. Als Movistar weer een man of drie in de kopgroep weet te krijgen kan hij er op de Izoard al aan beginnen. Dat is het droomscenario, het droomplan. In principe zouden de klassementsrenners iets moeten ondernemen vandaag, we gaan drie keer boven de 2000 meter en dus is het een ideale mogelijkheid om Julian Alaphilippe te doen kraken. Als je flink gas geeft op de Izoard is hij daar al gezien en zonder ploeg komt hij niet meer terug. Bovendien hebben we op de top van de Galibier nog wat bonificatieseconden liggen, en aan de streep natuurlijk ook. Zonde om dat te laten schieten als de tijdsverschillen zo klein zijn tussen de klassementsrenners. Droomplan is dus als volgt: Movistar gooit een bommetje op de Izoard en de rest moet dan wel actie ondernemen. Maar je mag er gerust rekening mee houden dat er weer een kopgroep met de prijzen gaat lopen en dat we pas aan het eind van de Galibier actie zien, met aan de finish minimale verschillen. 1. Landa. De morele winnaar van de Tour van 2017 en 2019 verdient eindelijk een keer een ritoverwinning. Na al dat aanvalswerk mag de beloning niet uitblijven. Ik sta volledig achter Mikel. #FreeLanda #Landismo #guidonvanonder #erstaateenmonumentvanpantaniopdebergdushijmoetwel 2. Bernal. De Colombiaanse dagen gaan beginnen. 3. Buchmann. De onzichtbare autist gaat zichtbaar worden. Of nee, dat niet. Nee, hij wordt anoniem derde. Het liefst zonder een seconde in beeld te rijden. Emoe is een legende waarvan men zich afvraagt of hij leeft. 4. Pinot. Die zetten we vandaag even wat lager vanwege de afdaling. De echte hitte is verdwenen, dus dat speelt hem in ieder geval minder parten. De druk zal voorlopig ook nog niet op z'n hoogst zijn, maar als Alaphilippe na deze rit van de burelen is verdwenen gaat het chokefestival beginnen. 5. Thomas. Gaat het hopelijk een stuk minder doen dan Bernal, waardoor de rollen na deze rit omgedraaid zijn. Laten we hopen dat hij nog wat last heeft van zijn stupide valpartij van eergisteren. En laten we ook vooral hopen dat hij na een mager seizoen met een slechte voorbereiding zichzelf ernstig tegenkomt in de derde week, dat zou aantonen dat er daadwerkelijk zoiets is als de menselijke maat.
|
TheArt | donderdag 25 juli 2019 @ 15:02 |
Wat rijdt Soler opeens als een brommer. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:02 |
Kaap  |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:02 |
Bernard gaat het niet redden tot de streep |
FoppeBoppe1986II | donderdag 25 juli 2019 @ 15:02 |
Jezus Stef, hou je mond eens een half uurtje. We zijn geen kinderen die niet weten wat wielrennen is. |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:03 |
quote: uh nee? |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:03 |
Twan schuift op |
Columbiafan | donderdag 25 juli 2019 @ 15:03 |
Blijft doodzonde van die val van Schachmann.  |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:03 |
quote: Elk jaar herhaalt hij die anekdote over Bouhanni. |
Dr_Flash | donderdag 25 juli 2019 @ 15:03 |
quote: Ik ga een mini magnum pakken. |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 15:04 |
Wat heeft Movistar nu aan Amador én Quintana in de voorste groep? |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:04 |
quote: #viesdik |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:04 |
quote: Zou het in zo'n bergetappe iets uitmaken? |
Dr_Flash | donderdag 25 juli 2019 @ 15:04 |
quote: Soberzo  |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:04 |
quote: Dat zijn geen ijsjes man 
Ik begin zo aan 500ml ben en jerry  |
Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
quote: Mini hè. |
Dale__Cooper | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
Hier reed Joost Posthuma ooit op kop voor Andy Schleck. |
Columbiafan | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
quote: Een goede Schachmann kan altijd van nut zijn. |
FoppeBoppe1986II | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
quote: En de rest... enorm belerend. Met die toon die hij aanslaat.
Heey, Maarten is weer terug  |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
De Renner
Beste sportboek ooit  |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
quote: Alsnog 5000 calorieën. |
Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
Hup Mikel, gaan. |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
quote: Bogarde - Deze neger buigt voor niemand  |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:05 |
quote: Het gaat niet gebeuren. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:06 |
Het is voor het eerst dat op FOK Maarten gemist is. Kan me nog herinneren dat iedereen naar de Belgjes ging kijken. |
Dr_Flash | donderdag 25 juli 2019 @ 15:06 |
quote: Ik ga toch proberen of mijn leven ook doorgang kan vinden zonder jouw goedkeuring. Kans is klein maar toch  |
Pro_Shifty | donderdag 25 juli 2019 @ 15:06 |
waarom is ducrot nu er ineens weer? |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:06 |
Na de top gaan er een aantal terugkeren en dan kunnen we daarna weer lekker schudden aan de boom |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:06 |
quote: Die wisselt al een week elke etappe Clement af in het laatste stuk van koers |
vaarsuvius | donderdag 25 juli 2019 @ 15:06 |
quote: speelt ie nu een potje tagteam met die Clement? |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:07 |
quote: Clement en Ducrot doen shifts, Ducrot komt als het spektakel begint, zo'n beetje |
Dagoduck | donderdag 25 juli 2019 @ 15:07 |
Wat is Quintana aan het doen? |
vaarsuvius | donderdag 25 juli 2019 @ 15:07 |
quote: Dat is omdat Herbie na een tijdje echt te erg wordt.
Ducrot is zen |
TheVulture | donderdag 25 juli 2019 @ 15:08 |
Enige minpunt van Kruijswijk is dat hij geen splijtende demarrage in de benen heeft, is wel vaker een manco bij Nederlandse klassementsrenners |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:08 |
Op deze manier grijpt Movistar weer overal naast. Leg mij het maar uit. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:08 |
quote: fietsen |
FoppeBoppe1986II | donderdag 25 juli 2019 @ 15:08 |
quote: Hij heeft de hele etappe even voorgefietst. Om te kijken hoe het is, qua wind en steiltes. De held |
PSVCL | donderdag 25 juli 2019 @ 15:08 |
quote: Fietsen |
El-Stinho | donderdag 25 juli 2019 @ 15:08 |
quote: Eusgod. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:09 |
quote: Herbie is Herbie. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:09 |
quote: Wij wachten op de uitleg van showtimer. |
Raap | donderdag 25 juli 2019 @ 15:09 |
Gaat Landa vandaag zijn ploeg oproken om uiteindelijk 13 seconden op de concurrentie te pakken? |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:09 |
quote: Quintana had een flinke voorsprong voor Soler begon te rijden ja. Idioot. |
Pro_Shifty | donderdag 25 juli 2019 @ 15:09 |
quote: Ja, dat weet ik. Maar waarom? |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:09 |
HAHA DIE JINX |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:10 |
|
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:10 |
Die teambaas van Movistar is inderdaad de debielste die ik ooit heb gezien. |
Felagund | donderdag 25 juli 2019 @ 15:10 |
quote: Movistar tactics. |
PSVCL | donderdag 25 juli 2019 @ 15:10 |
quote: In eindhoven is het 41 |
Scorpion_17 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:10 |
quote: offtopic |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
Ennnnn Movistar stopt met rijden.
Het blijft een merkwaardige sport, dat wielrennen. |
Ascorbinezuur | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
Movistar is gewoon fan van de koers en maakt het allemaal vermakelijker. Helemaal prima, hebben toch al de Giro gewonnen dit jaar. |
Koffieplanter | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
Die bochten van Woods. (lol) |
Dale__Cooper | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
Of een poging de knechten op te roken, zodat de voorsprong van Quintana weer op kan lopen? |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
Bardet en Caruso mogen vooruit blijven. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
quote: het ging er in het vorige topic over, ik dacht, uitsluitsel geven als de afdaling begint |
Columbiafan | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
Ik hou m'n hart vast voor Lenny. |
Koffieplanter | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
Die bochten van Kamna. (lol) |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
quote: Keven doet ook een duit in het zakje. |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
Nog 70KM ResidentSleeper  |
Salina | donderdag 25 juli 2019 @ 15:11 |
quote: Historische 40!
Breda zal dan ook wel de 40 halen denk ik.  |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:12 |
quote: Daar ben je! |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:12 |
Als Movistar niets doet had Quintana nu virtueel in het geel gereden. |
TLC | donderdag 25 juli 2019 @ 15:12 |
Jaa ik hoorde het Maarten eindelijk zeggen 'skoekeloen'  |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:12 |
Wat een fantastische beelden  |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:12 |
quote: Echt heh, niet te volgen |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 15:13 |
quote: Kientana ging dat toch nooit klaarspelen, deze status quo was prima voor de leidende figuren. |
TLC | donderdag 25 juli 2019 @ 15:13 |
Allaflipper heeft t lastig |
TheVulture | donderdag 25 juli 2019 @ 15:13 |
Alaphilipe zit daar toch ook niet helemaal uit luxe |
Koffieplanter | donderdag 25 juli 2019 @ 15:13 |
quote: Nu zijn alle knechten weg, valt het gigantisch stil in de groep der favorieten, waardoor het verschil alleen maar oploopt. DROOMPLAN van Eus. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:13 |
lollerflip hangt al een beetje achterin |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:14 |
quote: Heeft ook niemand mee en gaat het ook niet redden |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:14 |
Klein groepje op 71 km. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:14 |
quote: Mas al weg? |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:15 |
Lollerflip is niet alleen hoor |
H.Vviv | donderdag 25 juli 2019 @ 15:15 |
quote: Zit er gewoon bij. |
El-Stinho | donderdag 25 juli 2019 @ 15:15 |
Muis gebaard jaaaaaaaa |
BobW | donderdag 25 juli 2019 @ 15:16 |
Niemand is geïnteresseerd in de groep Sagan. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:16 |
|
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:19 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:13 schreef Koffieplanter het volgende:[..] Nu zijn alle knechten weg, valt het gigantisch stil in de groep der favorieten, waardoor het verschil alleen maar oploopt. DROOMPLAN van Eus. Ingenieus. |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:20 |
Interessante situatie nu, dit wordt wat de komende dagen. |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:21 |
Hele magnum tegen je huig, lekker man |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 15:21 |
Magnums. |
Szura | donderdag 25 juli 2019 @ 15:21 |
Waarom laat Wuyts z’n verpakking er half om zitten |
kilon | donderdag 25 juli 2019 @ 15:22 |
Gaat het nou nog regenen op de Galibier. Ik heb wel zin in een chaos afdalling. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:22 |
CARL CARL CARL |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:22 |
Geschke nog gespot? |
Scorpion_17 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:22 |
Nou Thijs met zn hypotheek op Landa's aanval op de Izoard.. |
FoppeBoppe1986II | donderdag 25 juli 2019 @ 15:24 |
Mijn stream loopt een half uur voor op de realiteit. |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:24 |
Butimineuze voegvullingmassa  |
Raap | donderdag 25 juli 2019 @ 15:24 |
hahaha leuken grap |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:24 |
quote: Je kan hier serieus een (IP)ban voor krijgen |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
Zou Buchmann niet denken dat ie hier een etappe kan winnen? |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
🍌? |
FoppeBoppe1986II | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
quote: Waarom precies? |
Bugno2 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
quote: Probeer dit maar niet meer. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
Gelieve geen valse tussenstanden aub |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
quote: Valse tussenstand |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
Dagjesmensenaids |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
quote: Omdat dit kinderachtig is. |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:25 |
quote: 230 posts nemen wij niet serieus ouwe reus. |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:26 |
quote: Dan kunnen we het forum wel opdoeken |
Faraday01 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:26 |
quote: bijna maar fout |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:26 |
quote: Koekoek, je hebt gelijk. |
Bosbeetle | donderdag 25 juli 2019 @ 15:27 |
#inb4 notefrenzy in foppoboppo's notes  |
FoppeBoppe1986II | donderdag 25 juli 2019 @ 15:27 |
quote: Dat is pas kinderachtig. Kijken naar de verpakking in plaats van naar de inhoud.
quote: Iedereen op f-5 drukken op hun livestream, ik zag het al voor me. |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:27 |
quote: Bitumineuze inderdaad. |
noodgang | donderdag 25 juli 2019 @ 15:27 |
quote: Zou je denken?  |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:28 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:27 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:[..] Dat is pas kinderachtig. Kijken naar de verpakking in plaats van naar de inhoud. [..] Iedereen op f-5 drukken op hun livestream, ik zag het al voor me. Hi la risch, doe maar niet |
La_Tramposa | donderdag 25 juli 2019 @ 15:28 |
Weet iemand hoe laat de voorspelde finish is? (of waar ik dat kan vinden want ik heb mezelf deze vraag al meerdere dagen gesteld) |
Dagoduck | donderdag 25 juli 2019 @ 15:28 |
Vliegende bidonnen. |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:28 |
Zullen we de dagjesmensen gewoon geen aandacht meer geven? |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:28 |
quote: Het staat in de OP, bijna helemaal onderaan |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:28 |
quote: "De finish wordt verwacht ergens tussen 16:58 en 17:41. Mogelijk meer dan zes uur zonder broek op de bank, je zou voor minder. " |
Dale__Cooper | donderdag 25 juli 2019 @ 15:29 |
Teunissen en Jansen kunnen ze beter gelijk laten inlopen, echt bergop hebben ze toch weinig waarde. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:30 |
quote: Waar zitten die nu dan? Kunnen ze niet in de afdaling nog wat doen... |
La_Tramposa | donderdag 25 juli 2019 @ 15:30 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:28 schreef naatje_1 het volgende:[..] "De finish wordt verwacht ergens tussen 16:58 en 17:41. Mogelijk meer dan zes uur zonder broek op de bank, je zou voor minder. " Thanks, helaas zit ik niet op de bank maar op kantoor (met broek). De NOS doet niet halverwege de dag nog een update van de voorspelling? (heb om 17u een borrel en vraag me af hoeveel te laat ik kom als ik de etappe afluister ) |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:30 |
Welke filosofie zit hierachter? |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:31 |
quote: Eens, denk je aan je F1 voorspelling? |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 15:31 |
Kreuziger is daar. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:31 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:30 schreef La_Tramposa het volgende:[..] Thanks, helaas zit ik niet op de bank maar op kantoor (met broek). De NOS doet niet halverwege de dag nog een update van de voorspelling? (heb om 17u een borrel en vraag me af hoeveel te laat ik kom als ik de etappe afluister  ) In het begin zaten ze op het snelste schema, weet niet hoe dat nu zit. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:31 |
quote: Die heb je nu wel even nodig ja. |
BobW | donderdag 25 juli 2019 @ 15:31 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:30 schreef La_Tramposa het volgende:[..] Thanks, helaas zit ik niet op de bank maar op kantoor (met broek). De NOS doet niet halverwege de dag nog een update van de voorspelling? (heb om 17u een borrel en vraag me af hoeveel te laat ik kom als ik de etappe afluister  ) Als ze dit tempo houden, finishen ze rond 17:20 uur. |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:31 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:30 schreef La_Tramposa het volgende:[..] Thanks, helaas zit ik niet op de bank maar op kantoor (met broek). De NOS doet niet halverwege de dag nog een update van de voorspelling? (heb om 17u een borrel en vraag me af hoeveel te laat ik kom als ik de etappe afluister  ) Broekje mag uit hoor  |
Salina | donderdag 25 juli 2019 @ 15:32 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:30 schreef La_Tramposa het volgende:[..] Thanks, helaas zit ik niet op de bank maar op kantoor (met broek). De NOS doet niet halverwege de dag nog een update van de voorspelling? (heb om 17u een borrel en vraag me af hoeveel te laat ik kom als ik de etappe afluister  ) Ik zou lekker live meekijken op nos.nl als ik nu niet vrij zou zijn. Tip?  |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:33 |
quote: Goed bruggetje. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:33 |
Ik heb overigens geen ijsje, maar wel watermeloen |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:33 |
quote:
Dacht er ook net ineens aan  |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:34 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:30 schreef La_Tramposa het volgende:[..] Thanks, helaas zit ik niet op de bank maar op kantoor (met broek). De NOS doet niet halverwege de dag nog een update van de voorspelling? (heb om 17u een borrel en vraag me af hoeveel te laat ik kom als ik de etappe afluister  ) https://www.cyclingstage.(...)e/stage-18-tdf-2019/
Hier staat in de afbeeldingen een tijdschema. Misschien kan je nog wel ergens vinden wanneer ze op de Izoard waren |
#ANONIEM | donderdag 25 juli 2019 @ 15:34 |
Wie gaat er ownen op de laatste col? Alaphilippe hing er helaas een beetje aan op het einde van de Col d'Izoard . Vrees toch een beetje voor Sky straks 
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2019 15:35:09 ] |
Raap | donderdag 25 juli 2019 @ 15:34 |
Belgen in kopgroepen  |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:35 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:34 schreef Dejannn het volgende:Wie gaat er ownen op de laatste col? Alaphillipe hing er helaas een beetje aan op het einde van de Col d'Izoard  . Vrees toch een beetje voor Sky straks  Hoezo helaas? Opdonderen met die Fransen. Kruiswijkgod  |
EP3 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:35 |
quote: Ik heb 'n watermeloenijsje. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:35 |
quote: Beste van twee werelden  |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:35 |
Kopgroep is begonnen met de Galibier  |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:35 |
Ik heb thee, alle ijsjes zijn op |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
Hilarisch koersverloop bij Movistar. Nu Amador op kop zetten voor Quintana zou prachtig zijn. |
Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:34 schreef Dejannn het volgende:Wie gaat er ownen op de laatste col? Alaphilippe hing er helaas een beetje aan op het einde van de Col d'Izoard  . Vrees toch een beetje voor Sky straks  Als het Jody en niet Thomas is kan ik er eventueel wel mee leven. |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
quote: Nichtenvocht drinken  |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
Lekker Kreuzinger. |
Szura | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
Jammer Kreuzinger |
Mani89 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
Ach nee, het top 15 klassement van het bejaardentehuis. |
El-Stinho | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
NEEEEEEE HET KLASSEMENT VAN KREUZINGER |
Dale__Cooper | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
Ai, Kreuziger |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
quote: Je verwart dit met wat je vroeger op zondagsschool deed |
vaarsuvius | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
Ik hoop dat Contador nu eens op tijd de aanval plaatst |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
De werken van Vauban. |
heywoodu | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
Dat hele fort ( ) is nu al met drie namen in beeld geweest. |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:36 |
quote: Allemaal even lachen. |
#ANONIEM | donderdag 25 juli 2019 @ 15:37 |
quote: Nee man, mooi juist. Heb nog nooit een Fransman de Tour zien winnen, zou dat heel tof vinden . Lijkt me duidelijk dat het Kruiswijk ook is gegund, maar dat zie ik gewoon niet echt gebeuren. Tenzij hij Thomas, Pinot en Bernal er gaat afrijden. Maar Kruiswijk schijnt nu niet echt van het aanvallen te zijn. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:37 |
quote: zijn het niet meerdere forts met elkaar verbonden? |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:37 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:37 schreef Dejannn het volgende:[..] Nee man, mooi juist. Heb nog nooit een Fransman de Tour zien winnen, zou dat heel tof vinden  . Lijkt me duidelijk dat het Kruiswijk ook is gegund, maar dat zie ik gewoon niet echt gebeuren. Tenzij hij Thomas, Pinot en Bernal er gaat afrijden. Maar Kruiswijk schijnt nu niet echt van het aanvallen te zijn. Oprotten met dat walgelijke volk wat Frankrijk heet. Nationalistische bende  |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:37 |
Castro geeft er een behoorlijke klap op |
Doevelaer | donderdag 25 juli 2019 @ 15:38 |
quote: De etappe naar Alpe d'Huez van 2018 denkt daar anders over |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:38 |
quote: Ziedend. |
#ANONIEM | donderdag 25 juli 2019 @ 15:38 |
quote: Nou nou |
Doevelaer | donderdag 25 juli 2019 @ 15:38 |
quote: Zegt de persoon die staat te juichen voor het vlaggetje van Kruijswijk |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:38 |
Wat is de verwachte tijdslimiet? |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:39 |
quote: Ze worden gruwelijk mad als jij geen Frans spreekt Ze zijn zelf nooit naar school geweest. Niemand spreekt Engels Wat een achtergesteld volkje  |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 15:39 |
Gaudu is stervende. |
La_Tramposa | donderdag 25 juli 2019 @ 15:39 |
Bedankt voor alle tips mannen! Ik neem ze mee in de overweging 
quote: Bij ons op het werk werd zelfs een heus hitteplan aangekondigd op dinsdag, gedurende 3 dagen zouden er waterijsjes uitgedeeld worden. Echter zijn ze nu al op.
Ik krijg overigens wel stevige vakantie/bergwee van de tour en dit weer..  |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:39 |
9%, Castroviejo ligt op z'n bovenhuis  |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:39 |
Flecha recon op Eurosport nu |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:40 |
quote: Je bent de enige die naar Eurosport kijkt. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:40 |
quote: @Felagund ook, dacht ik |
Poepz0r | donderdag 25 juli 2019 @ 15:40 |
quote: Om de 3 minuten reclame genot |
Salina | donderdag 25 juli 2019 @ 15:40 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:37 schreef Dejannn het volgende:[..] Nee man, mooi juist. Heb nog nooit een Fransman de Tour zien winnen, zou dat heel tof vinden  . Lijkt me duidelijk dat het Kruiswijk ook is gegund, maar dat zie ik gewoon niet echt gebeuren. Tenzij hij Thomas, Pinot en Bernal er gaat afrijden. Maar Kruiswijk schijnt nu niet echt van het aanvallen te zijn. Ben de Tour gaan kijken vanaf 87/88, heb dus ook nog nooit een Fransman de Tour zien winnen. Wordt wel eens tijd dus. Liever Pinot of Alaphilippe dan de zoveelste van Sky Ineos! |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:41 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:39 schreef La_Tramposa het volgende:Bedankt voor alle tips mannen! Ik neem ze mee in de overweging  [..] Bij ons op het werk werd zelfs een heus hitteplan aangekondigd op dinsdag, gedurende 3 dagen zouden er waterijsjes uitgedeeld worden. Echter zijn ze nu al op. Ik krijg overigens wel stevige vakantie/bergwee van de tour en dit weer..  Haha, heerlijk voorspelbaar. Op onze kantoren is er niets aan de hand maar op productielocaties zijn er wel flinke maatregelen nodig.
Dit zeggende ben ik thuis gaan zitten op 2 meter van m'n airco |
#ANONIEM | donderdag 25 juli 2019 @ 15:41 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:40 schreef Salina het volgende:[..] Ben de Tour gaan kijken vanaf 87/88, heb dus ook nog nooit een Fransman de Tour zien winnen. Wordt wel eens tijd dus. Liever Pinot of Alaphilippe dan de zoveelste van Sky Ineos! Dit inderdaad 
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2019 15:41:43 ] |
Felagund | donderdag 25 juli 2019 @ 15:41 |
quote: Klopt, anders kan ik het hier niet kijken. |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 15:42 |
Carl is van de motor af.
Hopelijk is dat ook het einde van de updates, anders slaat het echt nergens op. |
Salina | donderdag 25 juli 2019 @ 15:42 |
Vanmorgen mini magnumpje op het werk ook inderdaad. En een appelflap.
Straks mijn chocolade-ijs even verder opeten.
Mooi cheat-dagje dus.  |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:42 |
Poliep  |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:42 |
Daar is hij, de favoriete renner van RR! |
La_Tramposa | donderdag 25 juli 2019 @ 15:42 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:41 schreef Fretwork het volgende:[..] Haha, heerlijk voorspelbaar. Op onze kantoren is er niets aan de hand maar op productielocaties zijn er wel flinke maatregelen nodig. Dit zeggende ben ik thuis gaan zitten op 2 meter van m'n airco Het is hier sowieso 22 graden binnen, net als in de winter, dus het hele hitteplan is volgens mij een ludiek grapje Kan ook geen andere instantie bedenken waarbij ze het distribueren van waterijsjes 3 dagen van tevoren aankondigen haha. |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:43 |
Slecht weer op de achtergrond, wie weet wordt het nog heroïsch |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:43 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:42 schreef La_Tramposa het volgende:[..] Het is hier sowieso 22 graden binnen, net als in de winter, dus het hele hitteplan is volgens mij een ludiek grapje  Kan ook geen andere instantie bedenken waarbij ze het distribueren van waterijsjes 3 dagen van tevoren aankondigen haha. Basisscholen |
TheArt | donderdag 25 juli 2019 @ 15:43 |
Waarom zijn ze zo debiel aan het rijden in de kopgroep? Ga gewoon lekker tempo rijden als Cherel zijnde. |
Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:44 |
quote: http://www.velofacts.com/(...)imit-calculator.html
Minuut of 45-50. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:44 |
quote: Ik heb heel veel favorieten. |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:44 |
quote: Domme kracht Politt  |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:45 |
quote: Politt is een vriend van het forum. Wij staan allemaal achter domme Nils. |
Pro_Shifty | donderdag 25 juli 2019 @ 15:45 |
quote: watermeloen en een perenijsje hoppa |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 15:45 |
quote: Niemand in gevaar dus, Morkov is de laatste in koers op 17 minuten. |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:46 |
quote: Eens. |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:46 |
Ik eet perenijs |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:46 |
Wellens gaat voor de oververhitting. |
#ANONIEM | donderdag 25 juli 2019 @ 15:46 |
Wat is precies het voordeel van veel man mee bergop? Uiteindelijk moet je toch ook zelf de benen hebben lijkt me? Op het vlakke kan ik het qua wind en zo nog begrijpen, maar bergop lijkt me meer ieder voor zich ... |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:47 |
Geschke, Lutsy en Kamna zou uitstekend zijn voor een niet nader te noemen spelletje |
Szura | donderdag 25 juli 2019 @ 15:47 |
Wat wil Tim |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:47 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:46 schreef Dejannn het volgende:Wat is precies het voordeel van veel man mee bergop? Uiteindelijk moet je toch ook zelf de benen hebben lijkt me? Op het vlakke kan ik het qua wind en zo nog begrijpen, maar bergop lijkt me meer ieder voor zich ... Met hun snelheden scheelt het nog wel wat. Plus wel fijn als iemand het tempo aangeeft.
Maar relatief weinig nut inderdaad |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 15:47 |
quote: Met dat in je team was het toch vanaf de start een lastige zaak? |
Mexicanobakker | donderdag 25 juli 2019 @ 15:48 |
quote: Huh? |
Belgosome | donderdag 25 juli 2019 @ 15:48 |
quote: Amper punten in 3 weken tour |
Fretwork | donderdag 25 juli 2019 @ 15:48 |
quote: Dit |
H0D3NPYL | donderdag 25 juli 2019 @ 15:49 |
Hoi wat drinken jullie? |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:49 |
quote: water |
KolonelBroodje | donderdag 25 juli 2019 @ 15:49 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:46 schreef Dejannn het volgende:Wat is precies het voordeel van veel man mee bergop? Uiteindelijk moet je toch ook zelf de benen hebben lijkt me? Op het vlakke kan ik het qua wind en zo nog begrijpen, maar bergop lijkt me meer ieder voor zich ... Even een bidonnetje halen of als je pech hebt kun je snel van fiets wisselen. |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:49 |
quote: Wij hebben het over een ander spel |
heywoodu | donderdag 25 juli 2019 @ 15:49 |
Kijk nou Jeroen, paarden! |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 15:50 |
Krek in dienst, bel de krant. |
heywoodu | donderdag 25 juli 2019 @ 15:51 |
"Het is ook een beetje Tim Wellens z'n weer, deze hitte." |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:51 |
quote: Die zweet zoveel dat die denkt dat het regent |
Falco | donderdag 25 juli 2019 @ 15:52 |
Wow, die special effects bij dat tankstation!! |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:53 |
Er zit een lading zout op de broek van Wellens, dat is echt absurd. |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:53 |
Waarom doen Jansen en De Teun nu niks. |
Koffieplanter | donderdag 25 juli 2019 @ 15:54 |
quote: Moeten zich sparen voor de afdaling van de Galibier. |
Dale__Cooper | donderdag 25 juli 2019 @ 15:54 |
Lenny zit in de zetel. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 15:54 |
Het is Kruijswijks dag vandaag. |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 15:55 |
quote: Het blijft een Raboploeg. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:55 |
quote: Waarom zouden ze wat moeten doen nu? |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:56 |
quote: Omdat je er verder niets meer aan hebt zometeen. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:57 |
quote: Dus je moet ze dan maar op kop zetten terwijl je ook de andere ploegen het werk kan laten doen? |
Van_Poppel | donderdag 25 juli 2019 @ 15:57 |
quote: Er komen nog 2 zware bergetappes, waar je ze prima kunt gebruiken. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:57 |
quote: Daar gaan ze echt geen rol van betekenis spelen. |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 15:57 |
quote: Ze zaten in de kopgroep met een reden natuurlijk. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 15:58 |
We gaan een stevige muis baren vandaag.
Morgen is best een floprit. Alle ballen op zaterdag dus. |
Van_Poppel | donderdag 25 juli 2019 @ 15:58 |
quote: Morgen zijn de eerste 75km vals plat omhoog. Dan kunnen ze zeker proberen in de kopgroep mee te zitten. |
showtimer | donderdag 25 juli 2019 @ 15:59 |
Het is godgeklaagd. |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 15:59 |
Zacht tegen onhard. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 15:59 |
quote: Het is niet zodanig geëxplodeerd dat het nu zin heeft om op kop te gaan sleuren, als lollerflip had moeten lossen was het anders geweest |
WAvanBuren | donderdag 25 juli 2019 @ 15:59 |
quote: Alweer? |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 15:59 |
quote: Nee, je hebt ze nu goed ingezet zodat ze onverwacht laat in de race nuttig zijn. Morgen/overmorgen heb je er wellicht helemaal niks meer aan. |
Szura | donderdag 25 juli 2019 @ 15:59 |
quote: Alaphilippe op z'n Dumoulin's op de laatste bergen uit de trui gereden |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 16:00 |
quote: Alaphilippe wint hier de Tour. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 16:00 |
quote: Let maar op hij rijd hun op 2 minuten. Anders mag FOK mij perma bannen. |
Doevelaer | donderdag 25 juli 2019 @ 16:01 |
'hun'  |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:01 |
quote: Staat genoteerd |
Szura | donderdag 25 juli 2019 @ 16:01 |
quote: Nee Val Thorens gaat ie niet mee kunnen |
WAvanBuren | donderdag 25 juli 2019 @ 16:01 |
quote: Vrees het ook.... |
Momo | donderdag 25 juli 2019 @ 16:01 |
Komop wij willen oorlog |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 16:02 |
Tim Wellens geeft een drinkbus aan een jongetje. Bedankt Karrel. |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:02 |
quote: 15 km aan 4-5%, dat lukt dan niet zo snel
laatste stuk wordt pas lastiger |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:03 |
quote: Op 5km van de top, tot die tijd wordt er gezamenlijk naar boven geschroeid door de klassementsmannen |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 16:04 |
Tim WEllens beseft dat ie niet kan klimmen. |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 16:04 |
quote: Dan moet je hier wel druk zetten als je Alaphilippe op een niet te overbruggen achterstand wil zetten voor de afdaling. |
Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 16:04 |
quote: Maar je zou het tempo wel alvast wat hoger kunnen leggen, knechten genoeg inmiddels. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 16:05 |
quote: Dit is het deel waar je Teunissen en Groenendaal op kop moet zetten om Alaphilippe en de rest alvast af te matten, ja.
Maar goed, wat weten wij. |
VoMy | donderdag 25 juli 2019 @ 16:05 |
quote: Vergeleken met Merijn? Bijzonder weinig. |
El-Stinho | donderdag 25 juli 2019 @ 16:06 |
Ga eens weg met het lelijke klote Ineos. |
vaarsuvius | donderdag 25 juli 2019 @ 16:06 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 15:46 schreef Dejannn het volgende:Wat is precies het voordeel van veel man mee bergop? Uiteindelijk moet je toch ook zelf de benen hebben lijkt me? Op het vlakke kan ik het qua wind en zo nog begrijpen, maar bergop lijkt me meer ieder voor zich ... Het voordeel is dat de tv commentatoren dan een uurtje kunnen uitweiden over al die team tactieken (die 9 van de 10 keer inderdaad mislukken, niet uit de verf komen of geen ruk uitmaken) |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:06 |
Misschien moeten ze met Van Gaal bellen om hem advies te vragen |
Columbiafan | donderdag 25 juli 2019 @ 16:06 |
Lenny is een heel mooie jongen. |
Blik | donderdag 25 juli 2019 @ 16:06 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 16:04 schreef wimderon het volgende:[..] Dan moet je hier wel druk zetten als je Alaphilippe op een niet te overbruggen achterstand wil zetten voor de afdaling. Als Flip kraakt dan kraakt ie ook dermate goed dat die in de afdaling het ook niet meer gaat bolwerken verwacht ik |
Koffieplanter | donderdag 25 juli 2019 @ 16:06 |
Kamna is de nieuwe Ullrich. |
Scorpion_17 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:06 |
Wellens. Wat een klimmer is die man. |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:07 |
quote: Heb je nog een leuke scharrel voor hem of is hij al voorzien? |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 16:07 |
Teunissen gelost zonder iets te doen, briljant. |
showtimer | donderdag 25 juli 2019 @ 16:07 |
|
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 16:07 |
quote: Waarom? |
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 16:08 |
Bedankt Mike en Greundal. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 16:08 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 16:06 schreef vaarsuvius het volgende:[..] Het voordeel is dat de tv commentatoren dan een uurtje kunnen uitweiden over al die team tactieken (die 9 van de 10 keer inderdaad mislukken, niet uit de verf komen of geen ruk uitmaken)
|
Slobeend | donderdag 25 juli 2019 @ 16:08 |
quote: Ziedend. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 16:08 |
Kansloze rit zo. Ik was er al bang voor, maar toch teleurstellend. |
WAvanBuren | donderdag 25 juli 2019 @ 16:09 |
Voorlopig toch wel een hele grote “ “ etappe |
Columbiafan | donderdag 25 juli 2019 @ 16:09 |
quote: Schijnbaar al voorzien. |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 16:09 |
Ook behoorlijk wat zoutplekken bij Gerrunt. |
El-Stinho | donderdag 25 juli 2019 @ 16:10 |
quote: Gewoon vervelend dat je weet dat ze op de vorige klim nog praktisch met 2 zaten (nou ja, Poels zat te elastieken) en een uur later weer op kop lopen te beuken. Voor de rest niets. Ik liet het rationele in me even varen. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 16:10 |
Gaap |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:10 |
quote: hier gaat wat fout |
Szura | donderdag 25 juli 2019 @ 16:10 |
Ik vind Djie er al de hele Tour slecht uitzien, tijd dat ie 5 minuten verliest |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 16:10 |
De Baar is wel aan het wachten nu, zit op meer dan 2 minuten van de kop inmiddels. |
Kun-Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 16:10 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 16:10 schreef El-Stinho het volgende:[..] Gewoon vervelend dat je weet dat ze op de vorige klim nog praktisch met 2 zaten (nou ja, Poels zat te elastieken) en een uur later weer op kop lopen te beuken. Voor de rest niets. Ik liet het rationele in me even varen. Herbert geeft altijd valse hoop, oprotten met hem. |
Scorpion_17 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:11 |
Bettieakkumaai? |
showtimer | donderdag 25 juli 2019 @ 16:11 |
quote: Dat heeft voor Sky begrippen echt teringlang geduurd. |
Koffieplanter | donderdag 25 juli 2019 @ 16:12 |
Castro wordt over een paar weken Europees kampioen. |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 16:12 |
quote: Lijkt goed aan te sluiten op het einde van de werken van Castro. |
Columbiafan | donderdag 25 juli 2019 @ 16:13 |
quote: Ik geef het op. |
showtimer | donderdag 25 juli 2019 @ 16:13 |
quote: Het ziet er maar chaotisch uit. |
WAvanBuren | donderdag 25 juli 2019 @ 16:13 |
Zou Rosetto ook zelf zo’n lijstje bijhouden net als de Gendt deed? |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 16:14 |
quote: Wat is Castro allemaal aan het doen? |
Koffieplanter | donderdag 25 juli 2019 @ 16:14 |
Is Tibo aan het branden of wa? |
Bastiefcg | donderdag 25 juli 2019 @ 16:14 |
Vaffanculo! |
Momo | donderdag 25 juli 2019 @ 16:14 |
Castro doet aan Italiaans communiceren |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 16:15 |
Daar is ONZE Dylan. |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 16:15 |
Maatwerk. |
Van_Poppel | donderdag 25 juli 2019 @ 16:15 |
Twan ziet er niet fris uit. |
Szura | donderdag 25 juli 2019 @ 16:15 |
quote: Op het matje geroepen door Castro |
Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 16:16 |
Lekker bekken trekken met Julian. |
Ambrosius | donderdag 25 juli 2019 @ 16:16 |
Ribben tellen bij Poels. |
Rellende_Rotscholier | donderdag 25 juli 2019 @ 16:16 |
Alaphilippe weer met een uitstekende imitatie van Voeckler. |
Momo | donderdag 25 juli 2019 @ 16:16 |
Lollerflip ziet zwart |
Koffieplanter | donderdag 25 juli 2019 @ 16:16 |
Julian begint steeds meer op Titi te lijken. |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:16 |
quote: nieuwe voeckler |
Momo | donderdag 25 juli 2019 @ 16:16 |
Ohja of het lijkt dat hij dood gaat en gaat dan zo demareren net als fuckler |
Raap | donderdag 25 juli 2019 @ 16:16 |
Toneelspel! |
BlaZ | donderdag 25 juli 2019 @ 16:17 |
quote: Is dat een compliment? |
La_Tramposa | donderdag 25 juli 2019 @ 16:17 |
Toch 100x liever de (in mijn ogen) oprechte bekken van Flip dan Voeckler. |
WAvanBuren | donderdag 25 juli 2019 @ 16:17 |
quote: Hebben we daar niet het woord “mensonterend” voor? |
showtimer | donderdag 25 juli 2019 @ 16:17 |
quote: Wat is het voordeel van deze tactiek ten opzichte van Dylan in het wiel van Castro? |
Momo | donderdag 25 juli 2019 @ 16:17 |
|
WAvanBuren | donderdag 25 juli 2019 @ 16:18 |
quote: Oprecht ? |
-XOR- | donderdag 25 juli 2019 @ 16:18 |
Zo, net thuis en de tv aan. Die jongen die steeds die gekke bekken trekt, die heeft toch een vader die ging zeilen en nu zoek is? |
wimderon | donderdag 25 juli 2019 @ 16:18 |
quote: Als die elkaar ongeveer waard zijn zou Van Baarle het toch niet veel langer kunnen trekken vanuit het wiel? Nu heeft hij 20 minuten rust gehad voor zijn beurt. |
Max23 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:18 |
Ik vind de jumbo's er frisser uit zien dan Ineos (behalve Bernal) |
Momo | donderdag 25 juli 2019 @ 16:19 |
Eeuweige sneeuw klinkt heel goed nu |
Aguero | donderdag 25 juli 2019 @ 16:19 |
Kreuzinger moet lossen, verdorie. |
Dale__Cooper | donderdag 25 juli 2019 @ 16:19 |
Yates eraf? |
La_Tramposa | donderdag 25 juli 2019 @ 16:19 |
quote: Nouja de vorige keren dat hij deze bekken trok verloor hij 36 seconden en was hij echt wel helemaal gaar. |
showtimer | donderdag 25 juli 2019 @ 16:20 |
quote: Op donderdag 25 juli 2019 16:18 schreef wimderon het volgende:[..] Als die elkaar ongeveer waard zijn zou Van Baarle het toch niet veel langer kunnen trekken vanuit het wiel? Nu heeft hij 20 minuten rust gehad voor zijn beurt. Castro sporadisch aflossen in zijn tijdrit heeft meer nut imo. |
naatje_1 | donderdag 25 juli 2019 @ 16:20 |
Yates eraf, hier kan ik geen traan om laten |