Hoewel er een ideaal bestond van totale gelijkheid was er natuurlijk wel een zekere hiėrarchie te bespeuren. Er was een methode van vergaderen waarbij iedereen de kans moest krijgen om aan het woord te komen, maar als er eenmaal een besluit was genomen ging het door en de vergaderingen waren lang, erg lang. Als je die lengte niet aankon, dan zat je relatief snel uit de loop.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 23:55 schreef squatt3r het volgende:
Ik vind de vragen in de laatste posts ook erg eenzijdig en vooringenom. Alsof a priori al vaststaat dat er wat mis is met ts. De antwoorden van ts waardeer ik wel. Niet de slordigheden, bijvoorbeeld wat absolute stellingen met uitspraken over de toekomst om verzet te legitimeren (zonder x leefden we nu nog in y), past mi niet bij de studie.
Vraag: kan je iets vertellen over de interne dynamiek, hoe vond besluitvorming plaats, was er een zekere hiėrarchie tussen kerngroep en mensen die later kwamen, hoe transparant was de besluitvorming en was er ruimte voor nuance binnen de genomen standpunten (het klinkt nu erg dichotoom: bezetters tegen bestuur, alles deugt niet vs deugt wel).
Wat bedoel je hier precies met inflatie van de mens?quote:Bonusvraag: er zijn wat stellingen over de inflatie/verschraling van de genoemde studies, maar kan de oorzaak ook niet gewoon de inflatie van de mens zijn of een uitdrukking van een discours waarin de norm gewoon anders ligt, zowel qua aard als niveau.
Met de particuliere UvA-perikelen had ik weinig te maken, maar het waren niet enkel de UvA-perikelen die op de agenda werden gezet. Als filosofiestudent heb ik wel degelijk met de verschraling van de geesteswetenschappen te maken. Los daarvan heb ik een hart voor onderwijs en vind ik goed onderwijs belangrijk, wat zich heeft geuit in betrokkenheid bij de Bildung Academie, evenementen van BON (Beter Onderwijs Nederland) bezoeken, opinies schrijven over het onderwijs in verschillende publicaties en nog wel meer zaken.quote:Op zondag 21 juli 2019 08:56 schreef Klaploper het volgende:
Dus eigenlijk heb je niets met deze zaak te maken, maar je merkte dat het veel aandacht kreeg en wilde er opeens ook bijhoren?
Je komt over als iemand die de hele oorlog zielig op zijn zolderkamer zat en na de bevrijding snel bij het verzet ging. En er dan stoer mee loopt te doen.
Ik verwijs naar post #71.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:25 schreef wielrennerdt het volgende:
Wat ga je doen na je studie? Met een studie filosofie valt toch geen geld te verdienen? Al bij het UWV geweest?
In de gangen van het Maagdenhuis sliepen de mensen.quote:Op zondag 21 juli 2019 11:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Waar sliepen de mensen die er wel overnachtte eigenlijk. Ik heb wel eens gehoord dat er via routes eten naar binnen werd gebracht was dat bij jullie bezetting ook het geval?
Kan je over die twee dikgedrukte onderdelenw at meer zeggen:quote:Op maandag 22 juli 2019 12:39 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Hoewel er een ideaal bestond van totale gelijkheid was er natuurlijk wel een zekere hiėrarchie te bespeuren. Er was een methode van vergaderen waarbij iedereen de kans moest krijgen om aan het woord te komen, maar als er eenmaal een besluit was genomen ging het door en de vergaderingen waren lang, erg lang. Als je die lengte niet aankon, dan zat je relatief snel uit de loop.
Nu weinig tijd, kom erop terug. Het protest lijkt een beeld te schetsen van de mens die niet verschraald is en de wetenschappen die maar verschralen door wanbeleid. Terwijl het ook gewoon een product kan zijn van mensen die een andere oriėntatie hebben gekregen.quote:Wat bedoel je hier precies met inflatie van de mens?
Geen nadrukkelijke uitsluiting, maar de lange vergaderingen zorgden ervoor dat je op een gegeven moment niet meer mee kon praten omdat je een bepaald referentiekader mistte waarvan uit gepraat werd. Als er dan toch iemand komt met een punt dat reeds besproken is, dan kon je de vermoeidheid horen in de non-verbale communicatie van de anderen ('nee heh, niet weer').quote:Op maandag 22 juli 2019 13:00 schreef squatt3r het volgende:
[..]
Kan je over die twee dikgedrukte onderdelenw at meer zeggen:
1) Op basis waarvan was deze hiėrarchie en vond op basis van deze hiėrarchie ook 'uitsluiting' plaats, bijvoorbeeld in de vorm van diskwalificatie of niet serieus nemen. Het criterium lange vergaderingen aankunnen vind ik daar overigens een voorbeeld van.
quote:2) hoe werd het besluit vervolgens genomen, los van het principe dat iedereen aan het woord moet komen, hoe werd bepaald hoeveel gewicht een woord had (sowieso al moment van aan de beurt komen lijkt mij bij een lange vergadering)
Als je er later op terug komt, zal ik er ook later een antwoord op geven.quote:[..]
Nu weinig tijd, kom erop terug. Het protest lijkt een beeld te schetsen van de mens die niet verschraald is en de wetenschappen die maar verschralen door wanbeleid. Terwijl het ook gewoon een product kan zijn van mensen die een andere oriėntatie hebben gekregen.
Ik heb zelf filosofie gestudeerd en ben gepromoveerd in een aanverwante wetenschap, dit is anekdotisch bewijs dat snap ik, maar ik herken een algemene verschraling, maar ook een specifieke verdieping met een selecte groep hoogleraren, docenten, studenten etc. De algemene verschraling is voor mij ook een gevolg van studenten die kort door de bocht niet echt geļnteresseerd zijn en vervolgens de druk om te voorkomen dat 90% uitvalt in het tweede of derde jaar.
Ik kom er niet meer op terug, dank voor je antwoorden. Reden dat ik er niet op terugkom is dat ik niks verrassends heb gehoord en dan weer tijd stop ik een discussie die niet veelbelovend klinkt.quote:Op maandag 22 juli 2019 13:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Geen nadrukkelijke uitsluiting, maar de lange vergaderingen zorgden ervoor dat je op een gegeven moment niet meer mee kon praten omdat je een bepaald referentiekader mistte waarvan uit gepraat werd. Als er dan toch iemand komt met een punt dat reeds besproken is, dan kon je de vermoeidheid horen in de non-verbale communicatie van de anderen ('nee heh, niet weer').
[..]
De manier van vergadering was geļnspireerd door wat er onder andere bij Occupy naar de voorgrond was getreden, dus de gebaren die je in deze video ziet zijn vergelijkbaar met welke gebaren er in het Maagdenhuis werden gebruikt. In geval van een grote groepsdiscussie was dat constante herhalen (the human microphone) ook aanwezig. Middels die gebaren kon er dus aan bepaalde uitspraken gewicht gegeven worden.
[..]
Als je er later op terug komt, zal ik er ook later een antwoord op geven.
Als je het verhaal van Pilatus kent dan weet je dat hij zijn handen waste in onschuld maar wel degelijk verantwoordelijk was.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 13:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Je zet deze vraag neer alsof wij het zijn geweest die ook daadwerkelijk de vernieling en schade heb aangebracht, maar ik kan je garanderen dat de kerngroep in ieder geval niet verantwoordelijk is geweest voor enige schade. De voordeur is de enige kostenpost die direct aan de bezetters te linken is, maar wat dat betreft kan ik mijn handen wassen a la Pilatus.
Wat deze bezetting uniek maakte in vergelijking met andere bezettingen was het open deur karakter. Normaal gesproken betekent een bezetting dat de bezetters er aanwezig zijn en verder niemand het gebouw in kan, maar er werd besloten om de deuren open te gooien waardoor iedereen in en uit kon lopen. Nu waren er natuurlijk portiers aangesteld in de avond en nacht (waarbij ik ook shifts heb gedraaid), maar het is onmogelijk om zicht te houden op wat mensen doen wanneer ze eenmaal binnen zijn. De kans is groot dat er eerder een groepje studenten binnen is gekomen die vrij weinig met de idealen hebben maar het gewoon geinig vonden, veel alcohol hebben gedronken en vervolgens overgingen tot vernieling. De harde kern van de bezetting gaat niet over op vandalisme.
De account is toch al lang in andere handen?quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:16 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Als je het verhaal van Pilatus kent dan weet je dat hij zijn handen waste in onschuld maar wel degelijk verantwoordelijk was.
Vind je niet dat je als 'kraker' en met het door jullie gestelde 'opendeurbeleid' ook de verantwoordelijkheid hebt tot toezicht en (indirecte) handhaving?
Het gebeurt wel vaket dat er via @Bosbeetle nog antwoord wordt gegeven op nagekomen vragen.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:36 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
De account is toch al lang in andere handen?
Sorry, zag hem staan. Niet bij nagedacht.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:36 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
De account is toch al lang in andere handen?
Kennelijk had ik het zelf toch deels bij het verkeerde eind:quote:Op dinsdag 30 juli 2019 16:13 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Sorry, zag hem staan. Niet bij nagedacht.
quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:49 schreef DJMO het volgende:
[..]
Het gebeurt wel vaket dat er via @:bosbeetle nog antwoord wordt gegeven op nagekomen vragen.
Het account.quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:36 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
De account is toch al lang in andere handen?
Het antwoord van de TS:quote:Op dinsdag 30 juli 2019 15:16 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Als je het verhaal van Pilatus kent dan weet je dat hij zijn handen waste in onschuld maar wel degelijk verantwoordelijk was.
Vind je niet dat je als 'kraker' en met het door jullie gestelde 'opendeurbeleid' ook de verantwoordelijkheid hebt tot toezicht en (indirecte) handhaving?
quote:Jazeker, en die toezicht was er ook in de vorm van deurdienst en kijken of de mensen die binnen kwamen van goed karakter waren. Ik vraag me overigens af in hoeverre Pilatus verantwoordelijk was en in hoeverre de vergelijking te trekken valt. Pilatus had te maken met een volk waarvan hij wist dat het 'verkeerd' zou doen, hij legde een keuze voor en ze kozen het verkeerde. Hij moest het volk gehoorzamen in die keuze en uiteindelijk het besluit nemen, als dat verantwoordelijkheid is, oké.
Met de deurdienst konden we echter niet weten dat de mensen die we binnenlieten verkeerd zouden gaan doen. Als we dan christelijke referenties erbij halen, dan zou ik eerder verwijzen naar Jezus die aan het kruis hangt en vervolgens zegt 'vergeef hen, want ze weten niet wat ze doen'. Je kan het ons kwalijk nemen dat we niet de scholing hebben van een bewaker die waarschijnlijk door jaren ervaring wel betere oordelen weet te geven dan wij als slechts studenten konden doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |