Is je ego wat opspeelt bij FOMO?quote:
Jezus dus het gaat je helemaal niet aan en toch doe je mee. Kortom, je bent ordinaire relschopper die op een bandwagon springt. Chapeau hoor.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 20:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik kom zelf oorspronkelijk niet uit Amsterdam en studeer ook niet aan de UvA. Verder verwijs ik naar post #92, 20km van de Duitse grens is het wellicht niet zo belangrijk, maar ondertussen heeft dit evenement wel invloed op een universiteit in Zuid-Afrika.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerlijke_ongehoorzaamheidquote:Op vrijdag 19 juli 2019 20:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat is ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’?
Aan de andere kant krijgt iedere phd gratis die ph voor zijn d...quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:04 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Jezus dus het gaat je helemaal niet aan en toch doe je mee. Kortom, je bent ordinaire relschopper die op een bandwagon springt. Chapeau hoor.
Ik zag het ‘protest’ al als een stel ongeregeld tuig en nu dus helemaal. Net zoals je wel aan de actie mee doet, maar de consequenties niet wil dragen. Het kost de universiteit geld om alle schade te herstellen dus gaat er nog minder geld naar het onderwijs.
En om met een vraag af te sluiten? Ben je politiek actief? Heb je dat overwogen? Waarschijnlijk had je dan meer impact en goodwill gecreeerd dan door aan deze slopersactie mee te doen.
En offtopic, je stelt filosofie gelijk aan een beta opleiding? ik heb nog nooit een filosoof een raket zien engineeren
Het gaat me wel degelijk aan?! Ik ben al sinds de middelbare school bezig met het analyseren van en denken over goed onderwijs en heb me in die hoedanigheid op verschillende vlakken politiek ingezet om datgene wat ik beoog als goed onderwijs in de praktijk te brengen, of dit nu is door middel van een stem tijdens verkiezingen, door een evenement te bezoeken over onderwijs waar ik Jesse de Klaver kan aanspreken of door middel van het bijwonen van een succesvolle demonstratie en/of bezetting is mij om het even. De reden dat ik niet bij het intrappen van de deur was, is nota bene dat ik aanwezig was bij de oprichting van de Bildung Academie wat in zekere zin een positieve vorm van protest en organisatie is.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:04 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Jezus dus het gaat je helemaal niet aan en toch doe je mee. Kortom, je bent ordinaire relschopper die op een bandwagon springt. Chapeau hoor.
Ik zag het ‘protest’ al als een stel ongeregeld tuig en nu dus helemaal. Net zoals je wel aan de actie mee doet, maar de consequenties niet wil dragen. Het kost de universiteit geld om alle schade te herstellen dus gaat er nog minder geld naar het onderwijs.
En om met een vraag af te sluiten? Ben je politiek actief? Heb je dat overwogen? Waarschijnlijk had je dan meer impact en goodwill gecreeerd dan door aan deze slopersactie mee te doen.
Ik stel filosofie niet gelijk aan een beta opleiding, ik stel dat filosofie elementen van beta en alpha in zich heeft. De computer waar jij nu mee werkt was er niet geweest zonder de inzet en het denkwerk van verschillende logici zoals Ada Lovelace en Alan Turing.quote:En offtopic, je stelt filosofie gelijk aan een beta opleiding? ik heb nog nooit een filosoof een raket zien engineeren
Schuldig niet, maar zeker wel aansprakelijk.. Ik vind het nog steeds van de zotte dat Minister Bussemaker heeft besloten de bezetters niet als groep aansprakelijk te stellen.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 17:28 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
We zijn verantwoordelijk voor het open-deur beleid.
We hebben maatregelen getroffen door in de avond en in de nacht mensen bij de deur te zetten om in de gaten te houden of er geen verknipte mensen binnenkwamen.
We hebben er niet voor gekozen om op iedere hoek van het gebouw iemand neer te zetten om in de gaten te houden of volwassen mensen zich wel fatsoenlijk kunnen gedragen.
Zijn we daarmee schuldig aan vernielingen? Nee. De schuldige is degene die de vernieling heeft gepleegd.
Hoewel er vooralsnog vrij weinig is veranderd is er op de universiteiten wel een proces gestart om na te denken over de hervorming van de universiteit. De verschillende protestgroepen van docenten kregen door de bezetting legitimiteit, dus ondanks dat er op dit moment nog niets concreet is veranderd is er wel een ontwikkeling gestart die ervoor heeft gezorgd dat universiteiten steeds meer op hun strepen gaan staan omdat ze zien dat de beleidslijn van de afgelopen jaren niet heeft gewerkt.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:06 schreef Heph844 het volgende:
Het hele gebeuren heeft op jou blijkbaar nogal indruk gemaakt, maar eerlijk gezegd was ik het allang weer vergeten totdat ik dit topic zag. De voornaamste reden dat het in het nieuws kwam, was de link met de gebeurtenis die wél van historisch belang is geweest (de eerste bezetting)
Dat blijkt ook wel gezien de geringe impact die het heeft gehad. Feitelijk is er geen fluit veranderd en is er niets bereikt met de bezetting. Dus mijn vraag aan jou is: hoe zou je de onderwijscultuur (waar inderdaad van alles mee mis is) wél daadwerkelijk kunnen veranderen?
Op de universiteit waar ik zit is er besloten om de docenten af te schermen van de studenten. Het is niet zo dat docenten dus tegen de studenten inwerken, maar ze zien elkaar bijna alleen maar in de collegebanken door deze maatregel. Dit is natuurlijk anekdotisch bewijs, maar dit is waarschijnlijk waar Vervoort op doelt in het artikel van VN.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Oi ik geef universitair les, van bachelor tot master en begeleid phds en herken mij niet in die ivoren toren...
Als er iets is dat ik rn mijn collegas proberen is het studenten goed op te leiden, en dat is niet altijd naar de zin van de student... Maar wij horen ook suggesties over hoe het anders moet die veelal gericht zijn op het ontlasten van de student, en niet op het zo optimaal proberen de student nieuwe zaken bij te brengen, het is een beetje de leeftijd om te denken dat je het wel beter weet maar de docent is ook student geweest en ziet ook andere structuren, hoe zie jij dat zelf?
Denk je echt dat de mensen die jou doceren tegen je in werken?
Wat dat betreft ben ik het met je eens, denk ik, al vraag ik me af hoe zoiets in de praktijk zou werken.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:24 schreef madam-april het volgende:
[..]
Schuldig niet, maar zeker wel aansprakelijk.. Ik vind het nog steeds van de zotte dat Minister Bussemaker heeft besloten de bezetters niet als groep aansprakelijk te stellen.
In zekere zin. Je zou hier kunnen denken aan het sprookje van Raponsje, waarbij de bestuurders/managers de heks zijn die de docenten als Raponsje opsluiten in de ivoren toren. Het is niet zo dat ze er zelf de oorzaak van zijn, maar het is iets wat ontstaat door het beleid. Nou moet ik zeggen dat studentbetrokkenheid ook een groot probleem is, maar wat je daar aan doet ben ik nog niet over uit.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Dus waar jij zei docenten on hun ivoren toren bedoel je bestuurders/managers in hun ivoren toren.
Wat dat betreft ben ik het met je eens dat bestuur het contact met werkvloer heeft verloren, vooral omdat bestuur vroeger van de werkvloer kwam en dan bestuur werd en tegenwoordig die werkvloer stap maar overslaat... Afdelingshoofden die professoren moeten aansturen die zelf nooit professor zijn geweest of zouden kunnen worden is eerder normaal dan vreemd helaas...
Je houdt ook een docent leerling verhouding. Elke student die ik vraag wat ze anders willen zien zegt iets wat het voor hun eenvoudiger maakt. Het moet duidelijker zijn wat verwacht wordt, het moet beter aangegeven worden, die cursus waarin iets duidelijk wordt moet eerder zodat het eerder duidelijker werd etc.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:42 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
In zekere zin. Je zou hier kunnen denken aan het sprookje van Raponsje, waarbij de bestuurders/managers de heks zijn die de docenten als Raponsje opsluiten in de ivoren toren. Het is niet zo dat ze er zelf de oorzaak van zijn, maar het is iets wat ontstaat door het beleid. Nou moet ik zeggen dat studentbetrokkenheid ook een groot probleem is, maar wat je daar aan doet ben ik nog niet over uit.
Ik vind het leuk om te lezen dat het ook bij docenten weg kwam, in hoeverre denk je dat het ook deze bezetters is aangeleerd om deze bezetting te doen?quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Al moet gezegd worden dat er zeker ook positieve uitzonderingen bestaan.
Ik snap de vraag niet helemaalquote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind het leuk om te lezen dat het ook bij docenten weg kwam, in hoeverre denk je dat het ook deze bezetters is aangeleerd om deze bezetting te doen?
Niet zo heel veel, de originele maagdenhuisbezetters lieten hun gezicht ook zien maar die zijn inmiddels richting emiritaat aan het gaan of al met emiritaat en de kerngroep van de docenten was relatief jong.quote:En hoeveel docenten waren aanwezig bij de originele maagdenhuis bezetting in de jaren 60?
Waarom zou het in het Nederlands moeten? Vanaf mijn 2e jaar was alles al Engels. Bovendien is lang niet alle relevante literatuur beschikbaar in het Nederlands. (Zeker niet in bepaalde vakgebieden waar ontwikkelingen snel gaan.) En als je onderzoek doet, wil je ook dat dit in de rest van de wereld wordt opgepikt. Ik vind het volkomen logisch dat de voertaal daarom Engels wordt.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Hoewel er vooralsnog vrij weinig is veranderd is er op de universiteiten wel een proces gestart om na te denken over de hervorming van de universiteit. De verschillende protestgroepen van docenten kregen door de bezetting legitimiteit, dus ondanks dat er op dit moment nog niets concreet is veranderd is er wel een ontwikkeling gestart die ervoor heeft gezorgd dat universiteiten steeds meer op hun strepen gaan staan omdat ze zien dat de beleidslijn van de afgelopen jaren niet heeft gewerkt.
De verandering gebeurt op dit moment stil en op de achtergrond en ik denk dat er op dit moment ook geen reden is om weer een bezetting te doen, aangezien de pijlen gericht dienen te worden op Den Haag en niet zozeer op een universiteitsbestuur. Persoonlijk ben ik bezig met een aantal projecten op mijn eigen universiteit waarvan ik denk dat ze de universiteitsgedachte in het algemeen ten goede zullen komen. Dus: wat werkt wel? De weg die langzaam wordt ingeslagen vervolgen.
Op dit moment is de Nederlandse taal op de universiteit onderwerp van debat en daarbij speelt BON een zeer belangrijke rol doordat ze een rechtszaak tegen twee universiteiten hebben gestart om het belang van de Nederlandse taal weer op de agenda te krijgen. Het linkse tuig gruwelt van Baudet, maar in zekere zin is de universitaire wereld juist wel weer gediend van iemand als Baudet die door zijn intellectualiteit en eloquentie ook oog heeft voor de Nederlandse taal. Ik zal geen stemadvies Baudet geven, maar op dit vlak valt er wel samen te werken tussen verschillende partijen die normaal het rood in de ogen zien.
Denk je dat het protest/de bezetting er ook was geweest zonder hetgene de docenten hebben aangeleerd.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik snap de vraag niet helemaal
[..]
Ik zeg niet dat Nederlands moet, ik zeg dat het belang van Nederlands uit het oog wordt verloren. Ik zat op een gegeven moment in de trein met een docent boekhoudkunde en die wist me te vertellen dat de literatuur in Nederland op dat gebied ijzersterk is, maar hij moest zijn vak in het Engels gaan geven: weg valt de literatuur die je normaal zou gebruiken.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 22:00 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Waarom zou het in het Nederlands moeten? Vanaf mijn 2e jaar was alles al Engels. Bovendien is lang niet alle relevante literatuur beschikbaar in het Nederlands. (Zeker niet in bepaalde vakgebieden waar ontwikkelingen snel gaan.) En als je onderzoek doet, wil je ook dat dit in de rest van de wereld wordt opgepikt. Ik vind het volkomen logisch dat de voertaal daarom Engels wordt.
En ja, je krijgt er meer studenten door etc etc en betaling per student en publicatie. Maar deze tendens zie je overal, ook in het bedrijfsleven. Ik zeg niet dat dat goed is trouwens, maar naar mijn idee wordt dat gevoed door wantrouwen. Mensen weten van elkaar niet wat ze doen en vertrouwen het niet en gaan allemaal registratiesystemen optuigen om dingen meetbaar te maken. Als je die mindset kunt veranderen gaat er pas wat gebeuren.
quote:Op vrijdag 19 juli 2019 22:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Denk je dat het protest/de bezetting er ook was geweest zonder hetgene de docenten hebben aangeleerd.
In andere woorden hebben bepaalde docenten in hun onderwijs methode ook hun onvrede met het bestuur aangehaald en eventuele connecties gelegd met vroeg er zou er opstand zijn geweest... Of is het volledig een uit studenten opgekomen actie geweest...
De concrete praktijk van hoe een bezetting in elkaar steekt kwam niet vanuit de docenten aangeleerd maar vanuit de krakersgemeenschap (een stereotype dat wel bevestigd kan worden), maar de onvrede die er onder docenten heerst heeft zich wel degelijk afgespiegeld op de studenten. Tijdens de demonstratie die ervoor zorgde dat het Maagdenhuis werd bezet liepen verschillende groepen mee: Humanities Rally, wat voornamelijk bestond uit de filosofen van de UvA, het Spinhuis-collectief ('links krakerstuig'), ontevreden betastudenten over de fusie/non-fusie VU en UvA, studenten hydrologie van de VU die het jaar daarvoor op de VU de kerkzaal hadden bezet omdat hydrologie werd wegbezuinigd terwijl het een topopleiding was en dan nog een amelgaartje van studenten die sowieso betrokken zijn bij het reilen en zeilen van het onderwijs (zoals ik).quote:Op vrijdag 19 juli 2019 22:04 schreef Bosbeetle het volgende:
In nog andere woorden is het feit dat er een opstand was eigenlijk niet getuige van goed onderwijs?
Daardoor wordt deze vraag belangrijker...quote:Op vrijdag 19 juli 2019 21:30 schreef Bosbeetle het volgende:
En misschien belangrijker wat zou je concreet anders willen zien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |