Geen idee of dit het juiste subforum is had ook in DIG of POL kunnen staan maar toch.
Ik las een erg goed artikel over automation:
https://logicmag.io/05-the-automation-charade/Hierin wordt iets beschreven wat me al vaker opgevallen is, er wordt al jaren (misschien al wel sinds de industriële revolutie) geschreven dat automatisering het werk van mensen gaat overnemen. Ik heb bijvoorbeeld een abonement op de EOS sinds 1994 en bijna elk jaar is er wel een editie over robots en hoe ze 'ons' werk gaan doen.
Maar een kernzin in het artikel hierboven raakt eigenlijk de essentie:
Automation is both a reality and an ideology. Automatisering is niet alleen maar een onoverkoombaar gegeven het is iets wat gepushed wordt door werkgevers en vaak ook nog eens geen echt automatisering is. Vandaar de TT van dit topic fauxtomation. In het artikel wordt een heel goed voorbeeld hiervan gegeven namelijk de recent geopende zelfhelp zuilen in de mcDonald maar ook bijvoorbeeld bij de AH en alle rondbreng supermarkten bijvoorbeeld. Dat is geen automatisering maar het verplaatsen van de arbeid naar niet betaalde krachten, in plaats van de kassiere doet de klant zelf het werk. Heel veel zaken die als automatisering en of technologische vernieuwing worden gezien zijn meestal het uit het zicht halen van werknemers, met andere woorden het lijkt automatisch te gaan maar er werken nog steeds vele mensen als orderpickers bij de
bol.commen van de wereld, je ziet ze alleen niet meer. Ondertussen worden er plaatjes van warenhuizen met orderpickende drones in glossy blaadjes de wereld in gepompt.
Het artikel eindigt wat gekleurd maar toch zit er wel wat in...
The phrase “robots are taking our jobs” gives technology agency it doesn’t (yet?) possess, whereas “capitalists are making targeted investments in robots designed to weaken and replace human workers so they can get even richer” is less catchy but more accurate.Wat vinden jullie van automatisering/fauxtomatisering?