abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187959873
Hallo,

2 spaken in mijn fiets achterwiel zijn vandaag gebroken.
Naar een fietsenmaker gebracht en hij gaf aan dat het vervangen/repareren tussen de 40-70 euro zal kosten. Ik heb er geen verstand aan dus gaf aan het te veel te vinden en er over na te denken. Hij gaf aan dat het dringend is ze snel te vervangen en dat mijn specifieke achterwiel vervangen minstens 250 euro kan kosten als de spaken het allemaal begeven.

Nu is mijn vraag; is zijn prijs indicatie voor het vervangen van de spaken correct?

En 2; kan ik doorfietsen met 2 missende spaken? (36 in totaal, nu dus nog 34).
pi_187959936
Compleet belachelijke prijs.. (voor het vervangen van je achterwiel)

https://www.fietsenmakend(...)etsreparatie-kosten/
pi_187960001
Het gaat om een batavus stadsfiets met 8 versnellingen. Maakt dat wat uit?
  dinsdag 16 juli 2019 @ 23:18:36 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187960017
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:17 schreef craziness het volgende:
Het gaat om een batavus stadsfiets met 8 versnellingen. Maakt dat wat uit?
Nee. Die 'fietsenmaker' is een ordinaire oplichter.
And so is the past
pi_187960061
Ga ik het bij een ander proberen. En stel het zijn allemaal oplichtertjes (woon in Centrum Amsterdam, de meesten klanten zullen wel nietswetende toeristen zijn) kan ik dan nog doorfietsen met de missende spaken?
  dinsdag 16 juli 2019 @ 23:23:43 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187960125
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:20 schreef craziness het volgende:
Ga ik het bij een ander proberen. En stel het zijn allemaal oplichtertjes (woon in Centrum Amsterdam, de meesten klanten zullen wel nietswetende toeristen zijn) kan ik dan nog doorfietsen met de missende spaken?
Als ze op dezelfde plek zitten krijg je zwakke plek in je wiel waarbij het dubbel kan klappen. Even snel gegoogled en ze zitten rond de 25 euro voor richten met vervanging van spaken.
And so is the past
pi_187960221
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:23 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Als ze op dezelfde plek zitten krijg je zwakke plek in je wiel waarbij het dubbel kan klappen. Even snel gegoogled en ze zitten rond de 25 euro voor richten met vervanging van spaken.
Volgens mij zitten ze op 2 verschillende plekken. De fietsenmaker heeft er 1 afgeknipt, de ander een soort van opgevouwen.

Ga het morgen weer even controleren.
  dinsdag 16 juli 2019 @ 23:31:50 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187960283
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:29 schreef craziness het volgende:

[..]

Volgens mij zitten ze op 2 verschillende plekken. De fietsenmaker heeft er 1 afgeknipt, de ander een soort van opgevouwen.

Ga het morgen weer even controleren.
Dan zal het zo'n vaart niet lopen. Ideaal is het niet maar als je uitkijkt met stoepranden etc. zal het meevallen. Een nieuw wiel is overigens ook wel voor 25 euro te krijgen.
And so is the past
  dinsdag 16 juli 2019 @ 23:44:01 #9
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187960498
je afgebogen/afgebroken stuk spaak kan ook lekke banden veroorzaken. Heb je nergens een werkleerproject voor werkeloze fietsenmakers/ enof oude mannetjes in de buurt zitten waar je de fiets zelf maakt en alleen materiaal betaalt (spaak is ¤ 0,25 tot ¤ 0,50)?
pi_187960718
Wat gek. Ik had m keihard uitgelachen.
Hier wordt mijn fiets van barrel naar modern voor 20 euro gemaakt. Spaken hooguit 10 euro. Maar dat zal wel komen omdat ik aan de goede kant van Nederland woon
pi_187961127
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:18 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Nee. Die 'fietsenmaker' is een ordinaire oplichter.
Ja vind je? Spaken kosten niet zo veel dat klopt. Wiel eruit, banden eraf. Oude spaken vervangen. Spaken op spanning zetten. Wiel richten. Banden terug. Versnellingen opnieuw afstellen omdat de kabel eraf is geweest.

Uurtje werk denk ik. Misschien 3 kwartier. 40-50 euro vind ik geen oplichting. Daarboven vind ik het te duur worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door lichtknopje op 17-07-2019 00:31:57 ]
  woensdag 17 juli 2019 @ 00:32:05 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187961181
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:26 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Ja vind je? Spaken kosten niet zo veel dat klopt. Wiel eruit, banden eraf. Oude spaken vervangen. Spaken op spanning zetten. Wiel richten. Banden terug. Versnellingen opnieuw afstellen.

Uurtje werk denk ik. Misschien 3 kwartier. Vind ik geen oplichting.
Je hebt het stuk van 250 euro voor een nieuw wiel gemist?

Over de spaken, zelfs met een uur werk zou je niet aan dat bedrag mogen komen.
And so is the past
  woensdag 17 juli 2019 @ 00:34:17 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187961200
Woon je toevallig in Amsterdam, TS? Want ik wil je wel een fietsenmaker DM-en die normale prijzen vraagt.

Laatst mijn hele ketting + kettingkast laten vervangen voor 35 euro.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_187961215
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Je hebt het stuk van 250 euro voor een nieuw wiel gemist?

Over de spaken, zelfs met een uur werk zou je niet aan dat bedrag mogen komen.
Dat vervangen van het wiel is (nog) niet relevant omdat dit nog niet aan de orde was. Het ging om je mening dat 40 tot 70 euro oplichting is toch?

40 euro per uur te veel? Nou, ik geeft het de fietsenmaker te doen als hij voor minder een zaak en personeel moet onderhouden.
  woensdag 17 juli 2019 @ 00:38:47 #15
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187961232
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:36 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Dat vervangen van het wiel is (nog) niet relevant omdat dit nog niet aan de orde was. Het ging om je mening dat 40 tot 70 euro oplichting is toch?

40 euro per uur te veel? Nou, ik geeft het de fietsenmaker te doen als hij voor minder een zaak en personeel moet onderhouden.
Voor de pro is een spaak vervangen hooguit tien minuten werk. Dus ja dan is een uurtarief al snel veel te veel.
And so is the past
pi_187961256
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:38 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Voor de pro is een spaak vervangen hooguit tien minuten werk. Dus ja dan is een uurtarief al snel veel te veel.
Ja, als je een los wiel aanlevert wel. Zonder de-montage. Maar goed. We verschillen van mening geloof ik. En dat kan. Het is hier tenslotte een discussieforum.
  woensdag 17 juli 2019 @ 00:47:40 #17
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187961325
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:41 schreef lichtknopje het volgende:

[..]

Ja, als je een los wiel aanlevert wel. Zonder de-montage. Maar goed. We verschillen van mening geloof ik. En dat kan. Het is hier tenslotte een discussieforum.
Ja eens. Wellicht is mijn visie ook wat verneukt door een buurman die je hele fiets reviseert voor een pakje zware vannelle. :+.
And so is the past
  woensdag 17 juli 2019 @ 06:47:39 #18
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_187962274
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2019 00:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Je hebt het stuk van 250 euro voor een nieuw wiel gemist?

Over de spaken, zelfs met een uur werk zou je niet aan dat bedrag mogen komen.
250 euro is toch niet zo gek als er een versnellingsnaaf inzit en je de boel moet monteren? Het is geen simpel voorwiel...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator woensdag 17 juli 2019 @ 07:10:53 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187962616
Het klinkt inderdaad als oplichting en zo zou ik het ook ervaren.. Maar ¤ 70 p/u blijkt tegenwoordig een redelijk standaard uurtarief te zijn voor de gemiddelde fietsenmaker. Ik woon dan heel ver van Amsterdam/Randstad en zelfs hier wordt zulk uurtarief geteld bij sommige fietsenwinkels.

De kosten van een nieuw wiel kan variėren van ¤25 tot over de ¤200 afhankelijk van het wiel. Heb je een stadsfiets met een Shimano Nexus naaf dan zit je op een compleet wiel al aan de hoge prijsklasse. En dan representeert het achterwiel bijna 1/3 van de nieuwprijs van de gehele fiets.

Aan fietsen maken valt niets meer te verdienen. Tegenwoordig is dat smerig prutswerk aan ouwe troep geworden. En dan is ¤ 70 p/u een leuk ontmoedigingsbeleid en daarmee als hoofdprijs de consument te bewegen om dan toch maar liever een nieuwe fiets te kopen. En daar verdiend de verkoper ¤ 200 + mee in een zucht en een scheet, zonder zijn handen vuil te maken.

En zo gaat het nergens meer over, de gezonde verhouding is zoek. En dan worden we door de overheid die deze yuppie praktijken in de hand werkt, bestookt met tegelwijsheden van "een beter milieu begint bij jezelf." ???

Wat is wijsheid?.. Wanneer je in termen van economische injectie en afschrijving gaat denken. Dan is dat meegaan in deze Mallemolen. Koop zo'n prulfiets van ¤200 bij de Gamma of Cranebroeck, rijdt dat ding in 1 jaar tijd helemaal aan gort, gooi het op het stort en koop een nieuwe. :{ :')
  woensdag 17 juli 2019 @ 08:14:22 #21
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187962668
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:05 schreef Watuntrik het volgende:
Het klinkt inderdaad als oplichting en zo zou ik het ook ervaren.. Maar ¤ 70 p/u blijkt tegenwoordig een redelijk standaard uurtarief te zijn voor de gemiddelde fietsenmaker. Ik woon dan heel ver van Amsterdam/Randstad en zelfs hier wordt zulk uurtarief geteld bij sommige fietsenwinkels.

De kosten van een nieuw wiel kan variėren van ¤25 tot over de ¤200 afhankelijk van het wiel. Heb je een stadsfiets met een Shimano Nexus naaf dan zit je op een compleet wiel al aan de hoge prijsklasse. En dan representeert het achterwiel bijna 1/3 van de nieuwprijs van de gehele fiets.

Aan fietsen maken valt niets meer te verdienen. Tegenwoordig is dat smerig prutswerk aan ouwe troep geworden. En dan is ¤ 70 p/u een leuk ontmoedigingsbeleid en daarmee als hoofdprijs de consument te bewegen om dan toch maar liever een nieuwe fiets te kopen. En daar verdiend de verkoper ¤ 200 + mee in een zucht en een scheet, zonder zijn handen vuil te maken.

En zo gaat het nergens meer over, de gezonde verhouding is zoek. En dan worden we door de overheid die deze yuppie praktijken in de hand werkt, bestookt met tegelwijsheden van "een beter milieu begint bij jezelf." ???

Wat is wijsheid?.. Wanneer je in termen van economische injectie en afschrijving gaat denken. Dan is dat meegaan in deze Mallemolen. Koop zo'n prulfiets van ¤200 bij de Gamma of Cranebroeck, rijdt dat ding in 1 jaar tijd helemaal aan gort, gooi het op het stort en koop een nieuwe. :{ :')
En toch is er een gebrek aan fietsenmakers, mede doordat de reparaties van elektrische fietsen veel meer tijd kost dan van een reguliere fiets
pi_187962756
Een shimano nexus premium naafversnelling (want daar gaat het hier wsch om) is niet goedkoop en die zou best wel eens met wiel en al tegen de 250 kunnen lopen. Twee spaakjes vervangen hoeft idd niet meer dan een paar tientjes te kosten en om een heel wiel daarvoor te vervangen is onzin. Maar ik zou niet te lang doorrijden met die fiets want je kan wel snel slagen in je wiel krijgen en als er meer spaken gaan breken gaat die fietsenmaker toch nog gelijk krijgen.
  woensdag 17 juli 2019 @ 08:48:50 #23
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_187963054
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 23:44 schreef Fietsertje70 het volgende:
je afgebogen/afgebroken stuk spaak kan ook lekke banden veroorzaken. Heb je nergens een werkleerproject voor werkeloze fietsenmakers/ enof oude mannetjes in de buurt zitten waar je de fiets zelf maakt en alleen materiaal betaalt (spaak is ¤ 0,25 tot ¤ 0,50)?
Dat klinkt handig. Hoe vindt je zoiets?
pi_187963252
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:14 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

En toch is er een gebrek aan fietsenmakers, mede doordat de reparaties van elektrische fietsen veel meer tijd kost dan van een reguliere fiets
Daar gaat dit topic dan niet over.. :) Maar er is inmiddels een chronisch tekort aan .... makers in de algemene zin in elk handvaardig beroep in onze maatschappij.

Ook hier is de verhouding zoek, altijd zo geweest.. Vakwerk of Vakman is altijd per definitie aanvankelijk laag geschoold. Het is niet bepaald proper werk dat nogal lichamelijke inspanningen vraagt. Het leeuwendeel heeft zich letterlijk kapot gewerkt voor de pensioengerechtigde leeftijd bereikt is. En dat voor een salaris aan de ondergrens. Daarnaast is vakwerk kapot gemaakt door de Prefab industrie waarmee het nog verder naar de ondergrens is gekelderd.

Allicht dat niemand dat nog wil doen.. Wanneer je de capaciteit hebt om 10 jaar lang op je gat te blijven zitten om goed te studeren. Om daarna in een maatpak op je gat te kunnen blijven zitten voor een salaris van ¤4000 p/m voor een werkgever tot zelfs ¤350 p/u als zelfstandige bureaucraat. Dan is de keuze toch snel gemaakt. Dan ga je toch niet uit eigen beweging je rug en je knieėn kapot werken in een overal op de werkplaats voor een minimum hongerloontje om daarna nog eens vroegtijdig afgedankt te worden. Dit is onze kinderen decennia lang voorgespiegeld en daarmee aangespoord op hun gat te blijven zitten en te studeren. Dus de maatschappij barst nu uit zijn voegen van Young Urban Professionals die te dom zijn om een hamer goed vast te houden.

En die moeten dan met vakantiewerk of als tijdelijk bijbaantje met een 0 uren contract jou fiets maken. Maken zo meer kapot dan dat ze repareren.. _O-
  woensdag 17 juli 2019 @ 09:04:51 #25
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_187963261
quote:
7s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:48 schreef borbit het volgende:

[..]

Dat klinkt handig. Hoe vindt je zoiets?
Buurthuis? En vaak weten ze daar dan wel waar dat is. Hier in Den Bosch weet ik al 5 van die plekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')