abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188730548
Belasting die je over 35k nog wat moet betalen stelt vrijwel niks voor.
pi_188739412
Er zijn diverse dingen die je kunt doen met je spaargeld.
Je kunt natuurlijk extra aflossen op je hypotheek. Daar zitten voor en nadelen aan vast.
Voordelen:
• je hyptheekbedrag wordt lager dus je betaalt minder rente
• je overwaarde stijgt wat handig kan zijn wanneer je een ander huis koopt, overwaarde neem je mee dus dan een lagere hypotheek
• je kan in een lagere risco klasse komen omdat je hypotheek bedrag daalt tov de waarde van je woning, waardoor je mogelijk minder rente opslag betaalt
Nadelen:
• je geld zit vast in stenen en bij aankoop van een andere woning moet je over het algemeen de overwaarde gebruiken voor de aankoop van die andere woning (bijleenregeling) om nog je rente te mogen aftrekken
• Je betaalt minder rente dus heb je ook minder rente af te trekken van de belasting
Wanneer je extra aflost kun je daarna bv het bedrag wat je maandelijks minder betaalt apart houden en ook weer gebruiken om extra af te lossen.

Je kunt het ook gebruiken voor je pensioen, bv inleggen in een lijfrentepolis. Je kunt niet vroeg genoeg met je pensioenregeling beginnen, hoe eerder je begint hoe beter. Hoe ouder je bent met beginnen, hoe groter het bedrag dat je jaarlijks of maandelijks moet inleggen om een leuk bedrag op te bouwen. Op jouw leeftijd kun je met een relatief laag bedrag aardig wat bijelkaar sparen. Zeker in een situatie waarin pensioenfondsen moeten korten is een aanvulling vanuit lijfrente aantrekkelijk. Maar ook hier voor voor en nadelen.
Voordeel:
• je bouwt iets extra’s op voor je pensioen
• je kunt de inleg vaak aftrekken van de belasting, check daarvoor je jaarruimte (Factor A van je UPO), het bedrag wat je terugkrijgt kun je weer op een andere manier besteden
Nadelen:
• je geld zit vast en je mag dit alleen voor een pensioen gebruiken
• wanneer de regels weer eens veranderen kan het zijn dat je het opgebouwde geld niet meer of niet meer volledig kan gebruiken op de manier zoals je gedacht had (zelf heb ik vele jaren geleden een lijfrente polis afgesloten voor uitkeren tijdelijke lijfrente tussen 60 (of 62) en 65 jaar, maar door wijziging van wetgeving kan ik alleen het tot dat moment opgebouwde bedrag voor dat doel gebruiken, niet wat daarna is opgebouwd)

Je kunt er mee gaan beleggen. Daar zitten altijd risico’s aan vast maar kun je die zo veel mogelijk beperken door te spreiden of in defensieve fondsen te stoppen (zelf beleg ik niet, wel gedaan in het verleden maar heb momenteel niet zo veel om er in te verdiepen).

Een andere manier om te investeren is crowdfunding. Daar ben ik nu mee bezig. Ook hier zijn er risico’s, het bedrijf kan failliet gaan en dan ben je je geld (gedeeltelijk) kwijt. Ook hier geldt, spreiden en goed kijken in welke pojecten je je geld investeert. Maar er zijn wel leuke winsten te behalen. Ik kom nu aan net iets minder dan 7%.

Wil je meer op safe spelen? Je kunt een deposito openen voor bv 5 spaar. Dan kun je nog wel 1% rente krijgen bij bv NIBC, bij sommige buitenlandse banken net iets meer. Voor het gedeelte van je spaargeld boven de vrijstelling betaal je voor de eerste ¤ 71.650 per saldo 0.58% belasting in 2019, dus bij 1% rente is je winst dan nog 0.42%. Is natuurlijk niet veel maar al wel hoger dan de gewone spaarrente.
  maandag 2 september 2019 @ 11:19:54 #153
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_188751636
Je hebt 10k gebruikt om even naar de andere kant van de wereld te reizen?

Ehm tja, dat is ook een manier om je geld er snel door te brassen.

Ik had persoonlijk dan liever gekozen voor iets duurzamers, in huis bv. Een nieuwe tv, of een snellere computer, desnoods snellere computeronderdelen, een mooie server, of een nieuwe fijne bank om in te zitten, de auto een grote beurt geven, zonnepanelen op het dak laten zetten (wat zelfs beter rendement geeft), of een mooie audio installatie. Ideeën genoeg.

Geld in pensioen steken zou ik nooit doen, als ik realistisch om me heen kijk leggen er relatief heel wat mensen al het loodje voor hun 67e, je kunt beter NU van je centjes genieten. En op je oude dag, als je nog leeft, is de kans ook groot dat je misschien niet meer zoveel kunt. Dan zit je daar achter de geraniums met een ton op de bank. Niet iedereen wordt 80 of 90 jaar oud.
  maandag 2 september 2019 @ 11:35:31 #154
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_188751874
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 11:19 schreef TechnoCat het volgende:

Ik had persoonlijk dan liever gekozen voor iets duurzamers, in huis bv. Een nieuwe tv, of een snellere computer, desnoods snellere computeronderdelen, een mooie server, of een nieuwe fijne bank om in te zitten, de auto een grote beurt geven, zonnepanelen op het dak laten zetten (wat zelfs beter rendement geeft), of een mooie audio installatie. Ideeën genoeg.

Geld in pensioen steken zou ik nooit doen, als ik realistisch om me heen kijk leggen er relatief heel wat mensen al het loodje voor hun 67e, je kunt beter NU van je centjes genieten. En op je oude dag, als je nog leeft, is de kans ook groot dat je misschien niet meer zoveel kunt. Dan zit je daar achter de geraniums met een ton op de bank. Niet iedereen wordt 80 of 90 jaar oud.
Ben je wel eens op een grote reis geweest? In mijn ogen is dat iets waar je je hele leven wat aan hebt. Ik heb heel veel gereist en dat heeft me veel geld gekost maar ik denk er elke dag nog aan. Vandaag precies 3 jaar geleden dat we naar Australie en Nieuw zeeland vertrokken voor 3 maanden. Elke dag heb ik daar nog plezier van. Geweldig ervaring die geen tv of bank kan vervangen.

Maar waar maak jeje druk over om belasting te betalen over je spaargeld? Iedereen moet dat. Veel mensen hoeven dat niet omdat ze niet zoveel hebben. Ga lekker die paar tientjes belasting betalen want ook al zou je 60.000 euro hebben dat is nog altijd maar heel weinig. Die zijn zo op zeker als je een huis gaat kopen.

[ Bericht 8% gewijzigd door egelhond op 02-09-2019 12:49:08 ]
pi_188753723
Ik heb ook behoorlijk wat gereisd, maar omdat ik blij ben met de huidige situatie (werk, huis, sociale omgeving) denk ik echt niet iedere dag terug aan die reizen :).

Ik kan ook net zoveel genieten van de Nederlandse duinen bij mij om de hoek als bv Bryce Canyon.

Verbaas me ook altijd over iedereen die 10000km gaat vliegen voor een stukje natuur, terwijl ze nog nooit in bv Meijendel zijn geweest... Tja Grand Canyon klinkt natuurlijk veel mooier op Facebook.. (in werkelijkheid is het daar verschrikkelijk met al die bussen toeristen, heeft weinig met de natuur te maken).

[ Bericht 14% gewijzigd door Sport_Life op 02-09-2019 13:49:01 ]
pi_188820843
quote:

Ik heb niet 10k gebruikt voor 1 reis, ik zei dat ik 10k heb gebruikt voor “iets anders” dan banksparen. Dat iets anders was mijn reis EN het extra aflossen van mijn hypotheek. Ik heb 5k inde hypotheek gestopt en voor 5k gereisd en daar heb ik geen minuut spijt van. Ik ben inderdaad in Australië geweest en dat was prachtig. Dat had ik niet willen missen. En ik had geen spullen nodig op dit moment. Auto, laptop en tv zijn allemaal <2 jaar oud. Die moeten nog ff mee
pi_188822355
quote:

Ik zal nooit begrijpen dat mensen dingen als een nieuwe tv, snellere computer boven reizen verkiezen. Heb zelf ook een keer ruim ¤10k uitgegeven aan een reis van een paar maanden. Ondertussen typ ik nu op een laptop van meer dan 10 jaar oud. Zo lang de KLM site werkt, blijf ik m'n geld in reizen steken. :Y)
pi_188828186
Maak een wereldreis. Beleef avonturen.
Love is in the air!
pi_188828187
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 11:35 schreef egelhond het volgende:

[..]

Ben je wel eens op een grote reis geweest? In mijn ogen is dat iets waar je je hele leven wat aan hebt. Ik heb heel veel gereist en dat heeft me veel geld gekost maar ik denk er elke dag nog aan. Vandaag precies 3 jaar geleden dat we naar Australie en Nieuw zeeland vertrokken voor 3 maanden. Elke dag heb ik daar nog plezier van. Geweldig ervaring die geen tv of bank kan vervangen.

Maar waar maak jeje druk over om belasting te betalen over je spaargeld? Iedereen moet dat. Veel mensen hoeven dat niet omdat ze niet zoveel hebben. Ga lekker die paar tientjes belasting betalen want ook al zou je 60.000 euro hebben dat is nog altijd maar heel weinig. Die zijn zo op zeker als je een huis gaat kopen.
Helemaal eens.

Zelf ook een jaar weg geweest, voor 15k. Halve wereld over. Onvergetelijke ervaring.... Lifetime memories.

Backpack om en gaan. Niet zo in ds save suffe spaarmodus zoals zoveel Nederlanders.
Love is in the air!
pi_188828189
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 00:58 schreef _Lily_ het volgende:
Update: Ik heb alles even laten bezinken en een paar beslissingen genomen. Daarvoor recent nog het hele topic doorgespit. Dank voor alle adviezen.

Ik heb 10.000 euro van de 30k spaargeld gebruikt om "wat anders" te doen dan banksparen.
- Ik ben allereerst op reis gegaan naar de andere kant van de wereld de afgelopen 5 weken. Niet echt een aantrekkelijke keuze voor fervent spaarders ;-) maar ik dacht: wanneer krijg je die kans nou. Het kon toevalligerwijs nu ook met werk.

10k voor 5 weken? Hoe heb je gereisd? Business class en dure hotels oid? Man man man. :D

Voor 10k kan je normaal 8 maanden backpacken....
Love is in the air!
pi_188828191
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2019 13:42 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb ook behoorlijk wat gereisd, maar omdat ik blij ben met de huidige situatie (werk, huis, sociale omgeving) denk ik echt niet iedere dag terug aan die reizen :).

Ik kan ook net zoveel genieten van de Nederlandse duinen bij mij om de hoek als bv Bryce Canyon.

Verbaas me ook altijd over iedereen die 10000km gaat vliegen voor een stukje natuur, terwijl ze nog nooit in bv Meijendel zijn geweest... Tja Grand Canyon klinkt natuurlijk veel mooier op Facebook.. (in werkelijkheid is het daar verschrikkelijk met al die bussen toeristen, heeft weinig met de natuur te maken).
:')

Nederland vergelijken met natuur de in de rest van de wereld...

En het gaat overigens niet alleen om de view. Maar ook de cultuur, het eten, de taal waar je an leert op een reis.
Love is in the air!
pi_188828341
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 17:28 schreef Soulfreak het volgende:
Je kunt natuurlijk extra aflossen op je hypotheek. Daar zitten voor en nadelen aan vast.
Voordelen:
• je overwaarde stijgt wat handig kan zijn wanneer je een ander huis koopt, overwaarde neem je mee dus dan een lagere hypotheek
• je kan in een lagere risco klasse komen omdat je hypotheek bedrag daalt tov de waarde van je woning, waardoor je mogelijk minder rente opslag betaalt
Nadelen:
• je geld zit vast in stenen en bij aankoop van een andere woning moet je over het algemeen de overwaarde gebruiken voor de aankoop van die andere woning (bijleenregeling) om nog je rente te mogen aftrekken
• Je betaalt minder rente dus heb je ook minder rente af te trekken van de belasting
Wanneer je extra aflost kun je daarna bv het bedrag wat je maandelijks minder betaalt apart houden en ook weer gebruiken om extra af te lossen.

Je kunt het ook gebruiken voor je pensioen, bv inleggen in een lijfrentepolis. Je kunt niet vroeg genoeg met je pensioenregeling beginnen, hoe eerder je begint hoe beter. Hoe ouder je bent met beginnen, hoe groter het bedrag dat je jaarlijks of maandelijks moet inleggen om een leuk bedrag op te bouwen. Op jouw leeftijd kun je met een relatief laag bedrag aardig wat bijelkaar sparen. Zeker in een situatie waarin pensioenfondsen moeten korten is een aanvulling vanuit lijfrente aantrekkelijk. Maar ook hier voor voor en nadelen.
Voordeel:
• je kunt de inleg vaak aftrekken van de belasting, check daarvoor je jaarruimte (Factor A van je UPO), het bedrag wat je terugkrijgt kun je weer op een andere manier besteden
Nadelen:
• wanneer de regels weer eens veranderen kan het zijn dat je het opgebouwde geld niet meer of niet meer volledig kan gebruiken op de manier zoals je gedacht had (zelf heb ik vele jaren geleden een lijfrente polis afgesloten voor uitkeren tijdelijke lijfrente tussen 60 (of 62) en 65 jaar, maar door wijziging van wetgeving kan ik alleen het tot dat moment opgebouwde bedrag voor dat doel gebruiken, niet wat daarna is opgebouwd)

Je kunt er mee gaan beleggen. Daar zitten altijd risico’s aan vast maar kun je die zo veel mogelijk beperken door te spreiden of in defensieve fondsen te stoppen (zelf beleg ik niet, wel gedaan in het verleden maar heb momenteel niet zo veel om er in te verdiepen).

Een andere manier om te investeren is crowdfunding. Daar ben ik nu mee bezig. Ook hier zijn er risico’s, het bedrijf kan failliet gaan en dan ben je je geld (gedeeltelijk) kwijt. Ook hier geldt, spreiden en goed kijken in welke pojecten je je geld investeert. Maar er zijn wel leuke winsten te behalen. Ik kom nu aan net iets minder dan 7%.

Wil je meer op safe spelen? Je kunt een deposito openen voor bv 5 spaar. Dan kun je nog wel 1% rente krijgen bij bv NIBC, bij sommige buitenlandse banken net iets meer. Voor het gedeelte van je spaargeld boven de vrijstelling betaal je voor de eerste ¤ 71.650 per saldo 0.58% belasting in 2019, dus bij 1% rente is je winst dan nog 0.42%. Is natuurlijk niet veel maar al wel hoger dan de gewone spaarrente.
Nice jij hebt er verstand van ^O^
Dela heeft een mooie deposito voor 10 jaar met een leuke rente, dit is echter wel een verzekering en valt niet onder het depositogarantiestelsel.
Ik was hier...
  zaterdag 7 september 2019 @ 08:04:14 #163
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_188828360
Probleem opgelost (tot dat de rente enorm stijgt):
https://nos.nl/artikel/23(...)euro-vanaf-2022.html
pi_188828607
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 05:30 schreef Landgeld het volgende:

[..]

10k voor 5 weken? Hoe heb je gereisd? Business class en dure hotels oid? Man man man. :D

Wat hebben veel mensen toch moeite met lezen. Er staat in meerdere Posts hoe die 10k is besteed.

Maar om je vraag te beantwoorden hoe ik heb gereisd: backpacken afgewisseld met luxe hotel. Na een week touren is het wel fijn om een dagje neer te strijken in de spa.
Ik hoef niet zo nodig de kosten zoveel mogelijk te drukken om maar ellenlang te reizen. Ik wil gewoon een leuke vakantie en ben gesteld op mijn comfort.
pi_188828795
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 07:59 schreef Nismo91 het volgende:
d
[..]

Nice jij hebt er verstand van ^O^
Dela heeft een mooie deposito voor 10 jaar met een leuke rente, dit is echter wel een verzekering en valt niet onder het depositogarantiestelsel.
Klopt, dat is nu geloof ik 2%. Zo'n 2 of 3 jaar geleden was die nog 3% en heb ik zelf nog over getwijfeld om daar wat geld vast te zetten. Uiteindelijk ben ik gegaan voor crowdfunding met meer rente maar ook meer risico.

Maar Dela had ik hier bewust niet genoemd omdat TS aangaf over een jaar of 5 een huis te willen kopen en dan is het niet handig veel geld langer vast te hebben staan. Je kunt wel de verzekering beëindigen, dat kost dan ¤150.
Verder heb ik wel het idee dat het behoorlijk safe zit met hiermee ondanks dat het niet onder het depositogarantiestelsel zit.
pi_188829631
quote:
Voordelen:
Nadelen:

Voordeel:
Nadelen:

Thanks voor deze post. Ik heb 5k extra afgelost op mijn hypotheek omdat ik:
- een hoge hypotheekrente heb
- hoop dat mijn maandbedrag daalt zodat ik weer sneller kan sparen (dat is natuurlijk niet veel maar alle beetjes helpen. Rente spaarrekening levert toch niks op)
- ik wil het extra geld dat ik in de hypotheek stop en de overwaarde daadwerkelijk gebruiken bij de aanschaf van mijn volgende huis. Dus dit is alvast een investering daarvoor.

En vanaf nu is mijn doel dan om gewoon weer te banksparen tot ik weer een respectabel potje heb opgebouwd, wederom ook met het oog op de aankoop van mijn volgende huis
pi_188829904
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 05:33 schreef Landgeld het volgende:

[..]

:')

Nederland vergelijken met natuur de in de rest van de wereld...

En het gaat overigens niet alleen om de view. Maar ook de cultuur, het eten, de taal waar je an leert op een reis.
Voor het eten (en drinken!) kun je beste in Frankrijk terecht, Epernay heeft fantastische restaurants, die ga je niet vinden in usa of aus, voor de taal rijd je iets verder door naar Spanje, cultuur ga je niet beleven in een willekeurig vakantiedorp met meer hotels dan woningen.
Toch willen we allemaal "ver", het slaat voor 90% van de toeristen werkelijk nergens op. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen ondanks de hoge verwachtingen niet gelukkiger zijn op vakantie, ook gezien het feit dat het aantal echtscheidingen toeneemt na de zomer...

Nogmaals, heb maanden in oa usa gereisd, wat fantastisch was, maar onderschat ook nl en Europa niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2019 11:01:52 ]
  zaterdag 7 september 2019 @ 11:01:50 #168
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_188829974
quote:

[..]

Kan je zo duur maken als je wilt. Wij waren 10k pp kwijt voor 3 maanden Aussie en Nieuw-Zeeland. Incl. alle vliegtickets, campers, eten/drinken en activiteiten. Zoiezo alles gedaan wat op ons pad kwam. En in Nieuw Zeeland tikte dat hard aan. Elke cent waard geweest.
pi_188830528
quote:

[..]

Niet iedereen wil backpacken.
  zaterdag 7 september 2019 @ 12:01:49 #170
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188830702
quote:

Ja, echt een groot nadeel :X
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 7 september 2019 @ 12:02:16 #171
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188830706
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 05:28 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Helemaal eens.

Zelf ook een jaar weg geweest, voor 15k. Halve wereld over. Onvergetelijke ervaring.... Lifetime memories.

Backpack om en gaan. Niet zo in ds save suffe spaarmodus zoals zoveel Nederlanders.
Heb je ook nog iets gedaan, of alleen in goedkope hostels gelegen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_188831094
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

:D en vergeet Facebook niet hoe fantastisch het wel niet is of was :P
pi_188831945
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:02 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Alles gedaan wat ik wilde. Mooiste tijd van mijn leven.
Love is in the air!
  zaterdag 7 september 2019 @ 17:35:02 #174
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_188835348
Mja, ik ben vorig jaar nog in de Filipijnen geweest. Een onvergetelijke ervaring.

Daar zelfs in de krater van Pinatubo gestaan.

Je weet wel, Pinatubo, die overmaatse strijker die een beetje BOOOOM deed in 1991.
pi_188839430
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:33 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

:D en vergeet Facebook niet hoe fantastisch het wel niet is of was :P
Ja. Waarom niet?
Love is in the air!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')