Ik had nog niet bedacht met hoeveel spaargeld ik andere dingen wil doen. Maar in ieder geval wel met het geld wat boven het vrijgestelde bedrag komt en misschien met nog wat extra geld? Ik had bedacht om als buffer zo'n 20.000-25.000 over te houden (ik ben een eenpersoonshuishouden).quote:Op zondag 14 juli 2019 19:44 schreef TechLight het volgende:
[..]
Het staat er niet precies, maar het was mijn aanname dat TS precies zoekt naar iets om te doen met het geld boven het vrijgestelde bedrag. Dat kost dus gewoon die 0.8% als je er niet wat anders mee doet. Ook al is het maar 1 euro daarboven. Als TS alleen het bereiken van die grens ziet als trigger moment om te kijken wat hij/zij met al het spaargeld moet gaan doen heb je een punt natuurlijk. In dat geval is het relevant om het belang van een gezonde buffer te benadrukken (die overigens hoger of lager dan het vrijgestelde bedrag kan liggen afhankelijk van de situatie).
(edit: nog vergeten te vermelden: je kunt het geld ook voor andere 'persoonlijke' investeringen gebruiken om rendement te maken zoals zonnepanelen op je huis, betere isolatie, etc. Maar ook dat moet je even afwegen als je van plan bent te verhuizen omdat je zoiets niet per se terugverdient bij de verkoop van je huis.)
Stel jouw huis is 200.000, EWF = 0,7% dus 1400 bijtelling, je hypotheek 100.000 en je IB 42%.quote:Op zondag 14 juli 2019 21:25 schreef _Lily_ het volgende:
Kan iemand toevallig uitleggen hoe dat zit met dat "omslagpunt" waarop het minder aantrekkelijk wordt om die hypotheek af te lossen?
Waarom moet je groter wonen?quote:Op zondag 14 juli 2019 21:25 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Goede tips hier tot nu toe, ik zie:
- Lijfrente nemen voor mijn pensioen
- Extra aflossen op mijn hypotheek
- Hoog dividend aandelenfonds
Kan iemand toevallig uitleggen hoe dat zit met dat "omslagpunt" waarop het minder aantrekkelijk wordt om die hypotheek af te lossen?
Ik wilde inderdaad over een jaar of 5 verhuizen naar een nieuwe woning omdat ik tegen die tijd een andere baan krijg, waarbij:
- Ik veel meer ga verdienen dan nu, dus ik kan me dan iets groters veroorloven
- Ik nog niet weet waar het zal zijn, dus ik zal wellicht sowieso moeten verhuizen voor mijn werk
(ik ben trouwens een vrouw ;-) geen hij)
@:TechLight: Bedankt voor je uitgebreide post, die ga ik even doorspitten. Ik moet eea voor mijn situatie gaan berekenen. Ik was inderdaad tot de conclusie gekomen dat verder sparen op een gewone spaarrekening zonder andere acties alleen maar geld kost nu ik belasting moet gaan betalen.
Hiermee toon je toch juist aan dat je momenteel (wet Hillen nog niet afgeschaft en de afbouw is pas net gestart) een hoger rendement hebt als je HRA<EWF.quote:Op zondag 14 juli 2019 22:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel jouw huis is 200.000, EWF = 0,7% dus 1400 bijtelling, je hypotheek 100.000 en je IB 42%.
Je rente is (stel) 2%. Je betaalt bruto ¤2000 en krijgt over ¤600, 42% fiscaal voordeel, rente netto 1748,-
Met de Wet Hillen:
1) betekent eerste 30000 aflossen , dat je ¤1400 bruto betaalt (rente = EWF = omslagpunt) en een aftrekpost van ¤0 is . Aflos-Rendement = 1,16%
2) volgende 30000 aflossen betekent, dat je ¤800 bruto betaalt en tegenover de EWF bijtelling, een aftrekpost van ¤600 (1400 - 800) is . Aflos-Rendement = 2%
Wet Hillen afgeschaft:
1) betekent eerste 30000 aflossen , dat je ¤1400 bruto betaalt (rente = EWF = omslagpunt) en een aftrekpost van ¤0 is . Aflos-Rendement = 1,16%
2) volgende 30000 aflossen betekent, dat je ¤800 bruto betaalt en een bijtelling van ¤600 (1400 - 800) is . Aflos-Rendement = 1,16%
Of je nou geld in stenen moet steken voor 1,16%…..
Alhoewel die gedachte voor de hand ligt, zou ik je adviseren om daar eens goed over na te denken.quote:Op zondag 14 juli 2019 21:25 schreef _Lily_ het volgende:
- Ik veel meer ga verdienen dan nu, dus ik kan me dan iets groters veroorloven
Met het oog op gezinsuitbreiding in de toekomst. En een tuintje. En zodat ik die uitdijende familie van mij fatsoenlijk kan ontvangenquote:
Een zeer wijs advies en daar ben ik het ook wel mee eens. Toen ik mijn huidige appartement kocht was ik de koning te rijk hoor en ik woon er met veel plezier. De afgelopen jaren merkte ik echter wel dat ik toch ooit nog wel iets anders wens. Met name een eigen buitenruimte en dus met het oog op eventuele gezinsuitbreiding. Maar hoeft ook weer niet te groot. De piek in mijn carrière is nog lang niet bereikt, dus er is ruimte, maar ik wil ook zeker geen huis waarbij ik financieel aan mijn max zit. 1 kamer erbij tov wat ik nu heb plus een tuintje is waar ik max voor zou willen gaan.quote:Op maandag 15 juli 2019 00:04 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Alhoewel die gedachte voor de hand ligt, zou ik je adviseren om daar eens goed over na te denken.
Voor velen geldt dat ze graag groter wonen. Hoe groter, hoe beter, toch? Ik ben daar in de loop van de tijd anders over gaan nadenken. Het wordt soms geen onderdak meer, maar statussymbool. Wonen wordt dan een vorm van consumeren. Je moet meer verzekeren, meer onderhoud plegen, meer stookkosten betalen, enzovoort.
Als je nu prima woont, dan is het wellicht een idee om dit als "uitstekend" te bestempelen. Al het overige geld spaar je zodat je later in je carrière meer vrijheid hebt. Bijv. om minder te werken, eerder te stoppen met werken, een leuk project op te pakken, een rol binnen een non-profit te spelen die minder betaald maar meer betekenis heeft, enzovoort.
En vergeet niet dat vrijwel elke carrière een piek heeft. Aan de ene kant heb je topsporters en natuurkundigen, die pieken als ze jong zijn. Aan de andere kant heb je mensen die lesgeven, die blijven gerespecteerd tot hoge leeftijd. Maar daar tussenin heeft elk vakgebied van die mensen die hun beste tijd hebben gehad. Persoonlijk leg ik geld opzij zodat ik de vrijheid heb om iets anders te gaan doen, tegen die tijd.
Woon je nu al samen dan? Misschien heeft degene waarmee je de gezinsuitbreiding gaat doen al een prima geschikt huis.quote:Op maandag 15 juli 2019 00:06 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Met het oog op gezinsuitbreiding in de toekomst.
Goed excuusquote:En een tuintje.
Dat zou ik persoonlijk weer wat minder belangrijk vinden. Komt over 5 jaar dan wel toch?quote:En zodat ik die uitdijende familie van mij fatsoenlijk kan ontvangen
Degene met het grootste huis die ik ken, kon tentijde van de bouw geen nieuwe bril voor zijn zoontje betalen. En riep tijdens een hoog opgelopen discussie tegen iemand die zijn carriere nog beter voor elkaar had dan hem, heel hard "Ja, maar ik woon daar en daar. En jij hier. Dan weten we genoeg toch?"quote:Op maandag 15 juli 2019 00:04 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Alhoewel die gedachte voor de hand ligt, zou ik je adviseren om daar eens goed over na te denken.
Voor velen geldt dat ze graag groter wonen. Hoe groter, hoe beter, toch? Ik ben daar in de loop van de tijd anders over gaan nadenken. Het wordt soms geen onderdak meer, maar statussymbool. Wonen wordt dan een vorm van consumeren. Je moet meer verzekeren, meer onderhoud plegen, meer stookkosten betalen, enzovoort.
Als je nu prima woont, dan is het wellicht een idee om dit als "uitstekend" te bestempelen. Al het overige geld spaar je zodat je later in je carrière meer vrijheid hebt. Bijv. om minder te werken, eerder te stoppen met werken, een leuk project op te pakken, een rol binnen een non-profit te spelen die minder betaald maar meer betekenis heeft, enzovoort.
En vergeet niet dat vrijwel elke carrière een piek heeft. Aan de ene kant heb je topsporters en natuurkundigen, die pieken als ze jong zijn. Aan de andere kant heb je mensen die lesgeven, die blijven gerespecteerd tot hoge leeftijd. Maar daar tussenin heeft elk vakgebied van die mensen die hun beste tijd hebben gehad. Persoonlijk leg ik geld opzij zodat ik de vrijheid heb om iets anders te gaan doen, tegen die tijd.
Dat zit er heel diep in, en in de stress van zo'n discussie komt dat er ineens uit. Een huis lijkt af en toe op een luxe auto. Uiteraard wil je lekker rijden, dus moet er 3 tot 15k aan opties op.quote:Op maandag 15 juli 2019 08:09 schreef kanovinnie het volgende:
"Ja, maar ik woon daar en daar. En jij hier. Dan weten we genoeg toch?"
Pochen met je huis 🤔,quote:Op maandag 15 juli 2019 08:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Degene met het grootste huis die ik ken, kon tentijde van de bouw geen nieuwe bril voor zijn zoontje betalen. En riep tijdens een hoog opgelopen discussie tegen iemand die zijn carriere nog beter voor elkaar had dan hem, heel hard "Ja, maar ik woon daar en daar. En jij hier. Dan weten we genoeg toch?"![]()
Laat mij maar lekker in het huis zitten waar ik nu woon. Ben weinig kwijt per maand. Toegegeven, groot is het niet, maar meer heb ik niet nodig. Hier kan ik wel blijven tot mijn dood
Mijn auto heeft geeneens 3K gekostquote:Op maandag 15 juli 2019 09:09 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat zit er heel diep in, en in de stress van zo'n discussie komt dat er ineens uit. Een huis lijkt af en toe op een luxe auto. Uiteraard wil je lekker rijden, dus moet er 3 tot 15k aan opties op.
Idem qua huis. Verhuizen betekent vaak veel geld uitgeven. Ik ben nog steeds geneigd om er een nieuwe keuken in te zetten, terwijl ik echt niet lekkerder kook in de oude. Dus daar zit iets.
Ja klopt, dat komt over 5 jaar. Ik heb nu geen verhuisplannen, maar wel over een paar jaar.quote:Op maandag 15 juli 2019 08:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Woon je nu al samen dan? Misschien heeft degene waarmee je de gezinsuitbreiding gaat doen al een prima geschikt huis.
[..]
Goed excuus
[..]
Dat zou ik persoonlijk weer wat minder belangrijk vinden. Komt over 5 jaar dan wel toch?
Hier ga ik mij ook eens in verdiepen! Inderdaad, je ontkomt niet aan de vermogensbelasting. Ik hoop alleen dat ik het zo kan draaien dat mijn spaargeld me iets oplevert ipv dat het geld kostquote:Op maandag 15 juli 2019 00:35 schreef Hallmark het volgende:
I
Ik heb ca. 50% gewoon cash in deposito's, puur voor de rust, en de rest beleg ik op een voor mij voldoende veilige manier.
De truuk is: simpel houden, maandelijks inleggen, en weinig naar kijken. Dat daar belasting over betaald moet gaan worden, dat is dan jammer. Maar het is niet anders, je ontkomt er simpelweg niet aan.
Je spaart toch niet om loon te krijgen... sparen doe je voor iets achter de hand te houden als je het nodig hebt. Wil je geld verdienen met geld dan investeer je.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:46 schreef blomke het volgende:
Bij het bereiken van die grens, is sparen amper lonend omdat de VRH > spaarrente
hoe jonger hoe hoger je rendement uiteindelijk is. Met 34 moet je significant en bijna expontieel meer inleggen voor hetzelfde resultaat dan als je begint met 24.quote:Op zondag 14 juli 2019 18:46 schreef blomke het volgende:
Want? Ik zit sinds m'n 24 met een periode van 5 jaar uitzondering bij het ABP. Niet echt een geweldige pensioenopbouw, zeker dankzij de lage rente niet. Al dat geld in een Hoog Dividend…enfin je snapt wel…..
Even om hier een beeld van te geven hoe het opbouw van een pensioen werkt.quote:Moet ik nu al iets extra's regelen voor mijn pensioen of heeft dat op deze leeftijd totaal geen zin gezien de lange tijd die ik nog moet werken?
Ja daar heb je wel gelijk in. Wat dat betreft, kan je dus ook beredeneren " vraag niet hoe het kan, maar profiteer van de Wet Hillen nu het nog kan"quote:Op zondag 14 juli 2019 22:56 schreef Schuifpui het volgende:
Hiermee toon je toch juist aan dat je momenteel (wet Hillen nog niet afgeschaft en de afbouw is pas net gestart) een hoger rendement hebt als je HRA<EWF.
Pas als die wet helemaal is afgeschaft, dan is rendement tussen HRA>EWF en HRA<EWF weer gelijk.
Dat is dus inderdaad beleggen. Dat kun je op verschillende manieren aanpakken; varieert van volledig uitbesteden, tot zelf alles doen (en alles er tussenin). Voor het eerste betaal je goed, voor het laatste moet je zelf tijd uittrekken.quote:Op maandag 15 juli 2019 10:46 schreef _Lily_ het volgende:
Ik hoop alleen dat ik het zo kan draaien dat mijn spaargeld me iets oplevert ipv dat het geld kost
Er zitten veel verschilelnde kanten aan en ieder zo z'n smaak. Ik zou er niet aan moeten denken om in een appartement et wonen, maar ben dan ook verwoed tuinier. Bij een menigte mensen van 5 of meer krijg ik het al benauwd en als ik door smalle straatjes met aan twee kant blik geparkeerd, rijd, verzuchten wij "nooit in een wijk met rijtjeswoningen".quote:Op maandag 15 juli 2019 00:23 schreef _Lily_ het volgende:
Toen ik mijn huidige appartement kocht was ik de koning te rijk hoor en ik woon er met veel plezier. De afgelopen jaren merkte ik echter wel dat ik toch ooit nog wel iets anders wens. Met name een eigen buitenruimte en dus met het oog op eventuele gezinsuitbreiding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |