abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187892459
Ik woon bij een beek en we gaan hier vaak in de zomer even een dagje vissen.
Nou wilde ik wel eens een echt eigen streekgerecht bereiden en dus de gevangen vissen opeten....
De meeste vis die er in "onze" beek zwemt valt echter onder t soort 'grondel' en das een heel erg klein visje.
Ook vangen we soms rietvoorntjes of blankvoorns hier in de beek.
Af en toe een baarsje (vaak de stekelvariant) en heel sporadisch een blei (dit is tot enige historische momenten bespaard gebleven)
We vissen dus met een kleine vaste hengel het kleine visgrut uit de beek.
Nu ben ik benieuwd, is er bij iemand van jullie bekend welk van deze soorten ik kan eten en dan daarnaast niet geheel onbelangrijk: kan ik ze eten uit een beek waar soms ook gier van boeren in drijft... Verder is t een beek in een erg landelijk gebied en er staan stroomopwaarts niet veel huizen en al helemaal geen fabrieken aan de beek.
Ik denk dat de beek relatief schoon is...
Vroeger werd er paling gevangen en gegeten uit dezelfde beek.
pi_187892516
Ik zwaai naar dieren.
pi_187892535
pindazakje
pi_187892623
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 23:55 schreef Geerd het volgende:
@:Fancy2
Denk dat je alle vis wel kunt eten als je weet hoe het te eten, vooral met de graatjes.
Wat die beek betreft kan ik niets erover zeggen.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 00:15:07 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187892982
Er is natuurlijk een reden dat dat spul niet bij een viszaak ligt. Ja je kan ze in principe wel eten maar verwacht er niet teveel van. Behoudens de toestand van die beek uiteraard.
And so is the past
pi_187893450
Met die vissen vul je nog geen holle kies.
Stekelbaarsje? Seriously?

Ik schat dat de grootste vis die je hebt gevangen 5-10 cm is. Inclusief kop en staart
pi_187895215
Ik zag vorig jaar ergens kreeften in een beek in NL. Die kon je schijnbaar gewoon vreten.
U MAD?
pi_187896757
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 07:51 schreef de_boswachter het volgende:
Ik zag vorig jaar ergens kreeften in een beek in NL. Die kon je schijnbaar gewoon vreten.
Ja dat zijn dezelfde rivierkreeftjes die je bij de appie voor 2 miljoen miljard euro kunt kopen
  zaterdag 13 juli 2019 @ 10:58:53 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_187896878
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 00:45 schreef devlinmr het volgende:

Ik schat dat de grootste vis die je hebt gevangen 5-10 cm is. Inclusief kop en staart
Sardientjes zijn nog niet de helft.
And so is the past
pi_187896967
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:58 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Sardientjes zijn nog niet de helft.
Sardien wordt 25 cm
pi_187897660
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:09 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Sardien wordt 25 cm
Mijn glibberige paling ook.
U MAD?
pi_187897690
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:13 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Glibberig? :X
Waar heb jij hem ingehangen dan?
pi_187897725
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:14 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Glibberig? :X
Waar heb jij hem ingehangen dan?
Heb een vijver
U MAD?
pi_187897733
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:18 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Heb een vijver
toch maar eens checken op algen dan :X
  zaterdag 13 juli 2019 @ 12:25:26 #15
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_187897846
Stekelbaarsjes worden gebruikt in Franse streekgerechten. En volgens mij zijn alle inheemse zoetwatervissen wel eetbaar.
Maar een beek waar gier in drijft... :r
Op maandag 30 december 2024 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Jij en Domni is een gevaarlijke combi... Dat rijmt *O*
pi_187897906
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:13 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

:{
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_187897908
Als je je vangst wilt eten kun je beter op snoekbaars of forel gaan vissen. Of anders een dagje op zee gaan vissen. Die grondels uit die beek daar kan je niet veel mee.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 12:38:23 #18
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187898062
Ik heb nog nooit een grondel gegeten.. verder vrijwel alle andere soorten wel..
Kleine vis kun je gewoon bakken of frituren net als sardine.. van graatjes ga je weinig last hebben, die worden zacht door het bakken..

Maar er blijft weinig van zo'n visje over na het schoonmaken en het is een hoop werk.. maargoed prima als tapas bijv.

Hier een receptje bijv.
Recept

quote:
Zwartbekgrondel met duindoorn-Mayonaise

Pluk een flinke handvol duindoornbessen. Wrijf ze door een zeef, zet het sap weg. Maak een mayonaise met 1 eidooier en 3 flinke koffie- lepels Dijon mosterd, met een mixer goed mengen en dan, eerst druppel voor druppel, 500 ml koudgeperste zonnebloemolie toevoegen. Dit vraagt geduld, maar de beloning is hoog! Als alles gemengd is, het duindoornsap en een flinke snuf zout toevoegen. Proeven en je wilt meteen frites bakken, vis en alles waar maar mayo bij kan!

Vang per persoon 3 à 4 zwartbekgrondels, tik op de kop, kop afsnijden, buik tot anus insnijden en de ingewanden eruit halen, ontschubben, schoon spoelen en kort frituren in hete olie. Lekker met frites en groene sla. Bewaar de duindoornmayo in de ijskast.https://www.jagersvereniging.nl/invasieve-onderwaterexoot/
pi_187944297
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 00:45 schreef devlinmr het volgende:

Alsjemenou, we hebben er wel eens vissen van +-30 cm uitgehengelt,. Misschien wel 40 cm.
En als ik op een goede zomerdag op de juiste stek ga zitten vang ik daar zo 4o grondels. Dat moet wel vullen.
pi_187944367
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:25 schreef Domnivoor het volgende:
Stekelbaarsjes worden gebruikt in Franse streekgerechten. En volgens mij zijn alle inheemse zoetwatervissen wel eetbaar.
Maar een beek waar gier in drijft... :r
Het is geen constante aanvoer van gier maar af en toe zie je wel als een boer stiekem zn laatste mestoverschot heeft gedumpt een lang gierspoor door de beek trekken. Verder is er natuurlijk enige aanvoer van gier vanuit aanliggende sloten die door landbouwpercelen lopen.
pi_187944415
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:38 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik heb nog nooit een grondel gegeten.. verder vrijwel alle andere soorten wel..
Kleine vis kun je gewoon bakken of frituren net als sardine.. van graatjes ga je weinig last hebben, die worden zacht door het bakken..

Maar er blijft weinig van zo'n visje over na het schoonmaken en het is een hoop werk.. maargoed prima als tapas bijv.

Hier een receptje bijv.
Recept
[..]

Als de hongersnood toeslaat weet ik in ieder geval wat plekken waar ik mijzelf al friturend in leven kan houden
  maandag 15 juli 2019 @ 23:22:57 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187944824
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 23:03 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Als de hongersnood toeslaat weet ik in ieder geval wat plekken waar ik mijzelf al friturend in leven kan houden
Daar heb je geen hongersnood voor nodig hoor.. Gewoon bakken als patat, dat doet de halve wereld met kleine vis..

Ansjovis bijv.. eten met kop en kont.. hier in NL weet niemand meer wat lekker is..

pi_187944851
quote:
14s.gif Op maandag 15 juli 2019 23:22 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Daar heb je geen hongersnood voor nodig hoor.. Gewoon bakken als patat, dat doet de halve wereld met kleine vis..

Ansjovis bijv.. eten met kop en kont.. hier in NL weet niemand meer wat lekker is..

[ afbeelding ]
Het is dus niet noodzakelijk om de ingewanden te verwijderen uit de grondel maar misschien iets hygiënischer?
Ansjovis is trouwens een heerlijke lekkernij inderdaad!
  maandag 15 juli 2019 @ 23:31:02 #24
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_187944958
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 23:01 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Het is geen constante aanvoer van gier maar af en toe zie je wel als een boer stiekem zn laatste mestoverschot heeft gedumpt een lang gierspoor door de beek trekken. Verder is er natuurlijk enige aanvoer van gier vanuit aanliggende sloten die door landbouwpercelen lopen.
Oke, geen constante aanvoer van gier. Maar die grondels zwemmen wel constant in die beek, ook als er gier in drijft.
Ik zou een andere beek zoeken voor zo'n experiment.
Op maandag 30 december 2024 schreef Gast_op_Afstand_GOA het volgende:
Jij en Domni is een gevaarlijke combi... Dat rijmt *O*
  maandag 15 juli 2019 @ 23:35:46 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187945049
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 23:24 schreef HetDonkertAan het volgende:

[..]

Het is dus niet noodzakelijk om de ingewanden te verwijderen uit de grondel maar misschien iets hygiënischer?
Ansjovis is trouwens een heerlijke lekkernij inderdaad!
Opzich niet maar volgens mij slaan visjes ook wel afval en gifstoffen op, dus dan zou ik ze met mate eten.. Maar daar weet ik het fijne niet van en verschilt per soort (wel/geen zwemblaas etc) geloof ik.. de meeste delen zijn iig gewoon eetbaar..
Het gezonde zit ook niet in de filets bij vis.. maar juist in de lever daar slaat ie vet op.. wat vroeger de levertraan werd..
Maar je zou dat even op moeten zoeken.. niet elke vis is hetzelfde en ik weet er bar weinig van..

Maar het schoonmaken stelt weinig voor, na een stuk of wat heb je een techniek die werkt gevonden..
pi_187945224
Schele poster
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 16 juli 2019 @ 00:03:26 #27
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_187945445
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2019 23:45 schreef Geerd het volgende:
Schele poster
Das iets anders...

Riviergrondel:

Kesslers grondel:

Schele pos:
pi_187950955
ga gewoon naar de visboer en koop daar wat lekkers :')
hardcoholic
pi_187983078
Grondel werd vroeger in Frankrijk en België gegeten het gerecht hete dan ook typisch Belgisch Waterzooi. Maar in dit gerecht werd van alles verwerkt wat maar in rivieren gevangen kon worden.
Het zegt al genoeg, Waterzooi.

Bittervoorn was heel vroeger ook een consumptievis in Europa.. Vandaar de naam, het vlees smaakt nogal bitter. In Engeland en Duitsland is het Bitterling. Niet bepaald smakelijk visje.. Maar ja vroeger zei men, Als je honger hebt zijn rauwe bonen zoet. In Frankrijk eet men nog steeds als delicatesse Baars filet van de zoet water Baars. Zeelt wordt ook wel gegeten, maar dit is inmiddels wel al een redelijk zeldzame vis geworden. Wat dat betreft zal alles uit de rivieren, beken en vijvers wel eetbaar zijn, over smaak valt niet te twisten.

Waar je tegenwoordig wel heel erg op moet letten is onderwatervervuiling. ;) Je ziet het niet en je proeft het niet, maar je kan er flink ziek van worden. Het is de accumulatie van zware metalen en andere schadelijke stoffen in het slib op de bodem. Waar de vis zijn voedsel vind. Bv. in een prachtig onschuldig ogend natuurgebied zoals de Biesbosch. Maar toch wordt daar geadviseerd die gevangen vis niet te consumeren. Het is daar zwaar vervuilt.. Geldt ook voor de Maasplassen. Dit zal in kleinere stroompjes wel meevallen. Maar toch, sommige stroompjes stromen ook door ontginingsgebieden waar troep uit het grondwater kan meekomen. Beter om hier even over te laten informeren bij bv. Rijks waterstaat/bosbeheer voordat je zelf gevangen vis gaat eten.

Wil je wat recepten voor het bereiden van inheemse zoet water vissoorten. Ga dan eens op zoek naar middeleeuwse kookboeken. Destijds was het nog gebruikelijk alles te eten wat je kon vangen in elke modderpoel of gracht.
https://coquinaria.nl/kooktekst/Edelikespijse1.htm
Hier vind je een recept om Prikken klaar te maken.. :')

Een ander heel grappig en leuk te lezen boek is "The compleat Angler" van Sir Isaac Walton. Het is een boek geschreven als een dialoog tussen de Venator (jager) en de Piscator (visser) over het vinden, vangen en ook bereiden van een aantal zoet water vissen. Het boek stamt uit de 17de eeuw en is tot op heden onaangepast herdrukt. Er staan hele grappige dialogen en theorieën in over hoe men vroeger dacht over het ontstaan in de natuur. Het boekje is ook in het Nederlands vertaald door Kees Ketting - Volleerde Hengelaar. Leuk gedaan, maar gezien het vertaald is uit middeleeuws Engels, is het toch leuker het origineel te lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 19-07-2019 08:45:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')