Denk dat je alle vis wel kunt eten als je weet hoe het te eten, vooral met de graatjes.quote:
Ja dat zijn dezelfde rivierkreeftjes die je bij de appie voor 2 miljoen miljard euro kunt kopenquote:Op zaterdag 13 juli 2019 07:51 schreef de_boswachter het volgende:
Ik zag vorig jaar ergens kreeften in een beek in NL. Die kon je schijnbaar gewoon vreten.
Sardientjes zijn nog niet de helft.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 00:45 schreef devlinmr het volgende:
Met die vissen vul je nog geen holle kies.
Stekelbaarsje? Seriously?
Ik schat dat de grootste vis die je hebt gevangen 5-10 cm is. Inclusief kop en staart
Sardien wordt 25 cmquote:Op zaterdag 13 juli 2019 10:58 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Sardientjes zijn nog niet de helft.
Heb een vijverquote:Op zaterdag 13 juli 2019 12:14 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Glibberig?![]()
Waar heb jij hem ingehangen dan?
quote:Zwartbekgrondel met duindoorn-Mayonaise
Pluk een flinke handvol duindoornbessen. Wrijf ze door een zeef, zet het sap weg. Maak een mayonaise met 1 eidooier en 3 flinke koffie- lepels Dijon mosterd, met een mixer goed mengen en dan, eerst druppel voor druppel, 500 ml koudgeperste zonnebloemolie toevoegen. Dit vraagt geduld, maar de beloning is hoog! Als alles gemengd is, het duindoornsap en een flinke snuf zout toevoegen. Proeven en je wilt meteen frites bakken, vis en alles waar maar mayo bij kan!
Vang per persoon 3 à 4 zwartbekgrondels, tik op de kop, kop afsnijden, buik tot anus insnijden en de ingewanden eruit halen, ontschubben, schoon spoelen en kort frituren in hete olie. Lekker met frites en groene sla. Bewaar de duindoornmayo in de ijskast.https://www.jagersvereniging.nl/invasieve-onderwaterexoot/
Alsjemenou, we hebben er wel eens vissen van +-30 cm uitgehengelt,. Misschien wel 40 cm.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 00:45 schreef devlinmr het volgende:
Met die vissen vul je nog geen holle kies.
Stekelbaarsje? Seriously?
Ik schat dat de grootste vis die je hebt gevangen 5-10 cm is. Inclusief kop en staart
Het is geen constante aanvoer van gier maar af en toe zie je wel als een boer stiekem zn laatste mestoverschot heeft gedumpt een lang gierspoor door de beek trekken. Verder is er natuurlijk enige aanvoer van gier vanuit aanliggende sloten die door landbouwpercelen lopen.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 12:25 schreef Domnivoor het volgende:
Stekelbaarsjes worden gebruikt in Franse streekgerechten. En volgens mij zijn alle inheemse zoetwatervissen wel eetbaar.
Maar een beek waar gier in drijft...
Als de hongersnood toeslaat weet ik in ieder geval wat plekken waar ik mijzelf al friturend in leven kan houdenquote:Op zaterdag 13 juli 2019 12:38 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik heb nog nooit een grondel gegeten.. verder vrijwel alle andere soorten wel..
Kleine vis kun je gewoon bakken of frituren net als sardine.. van graatjes ga je weinig last hebben, die worden zacht door het bakken..
Maar er blijft weinig van zo'n visje over na het schoonmaken en het is een hoop werk.. maargoed prima als tapas bijv.
Hier een receptje bijv.
Recept
[..]
Daar heb je geen hongersnood voor nodig hoor.. Gewoon bakken als patat, dat doet de halve wereld met kleine vis..quote:Op maandag 15 juli 2019 23:03 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]
Als de hongersnood toeslaat weet ik in ieder geval wat plekken waar ik mijzelf al friturend in leven kan houden
Het is dus niet noodzakelijk om de ingewanden te verwijderen uit de grondel maar misschien iets hygiënischer?quote:Op maandag 15 juli 2019 23:22 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Daar heb je geen hongersnood voor nodig hoor.. Gewoon bakken als patat, dat doet de halve wereld met kleine vis..
Ansjovis bijv.. eten met kop en kont.. hier in NL weet niemand meer wat lekker is..
[ afbeelding ]
Oke, geen constante aanvoer van gier. Maar die grondels zwemmen wel constant in die beek, ook als er gier in drijft.quote:Op maandag 15 juli 2019 23:01 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]
Het is geen constante aanvoer van gier maar af en toe zie je wel als een boer stiekem zn laatste mestoverschot heeft gedumpt een lang gierspoor door de beek trekken. Verder is er natuurlijk enige aanvoer van gier vanuit aanliggende sloten die door landbouwpercelen lopen.
Opzich niet maar volgens mij slaan visjes ook wel afval en gifstoffen op, dus dan zou ik ze met mate eten.. Maar daar weet ik het fijne niet van en verschilt per soort (wel/geen zwemblaas etc) geloof ik.. de meeste delen zijn iig gewoon eetbaar..quote:Op maandag 15 juli 2019 23:24 schreef HetDonkertAan het volgende:
[..]
Het is dus niet noodzakelijk om de ingewanden te verwijderen uit de grondel maar misschien iets hygiënischer?
Ansjovis is trouwens een heerlijke lekkernij inderdaad!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |