abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187878693
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:08 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kulargument. Er is geen toezicht op het productieproces van xtc, Je weet niet welke chemische nevenproducten erbij worden gebruikt om zo'n pil te vervaardigen omdat het productieproces illegaal is en er dus geen onafhankelijk toezicht op is.

Dus de claim dat xtc een gezonder alternatief zou zijn dan roken of drinken is echt kolder te noemen. Het wordt dus tijd dit soort van drugspropaganda door te prikken.

Kijk alleen al naar dat gedumpte afval. Daar stel je als gebruiker jouw nog te ontwikkelen brein aan bloot. Dan toch liever dat biertje. B:)B
Kortom, xtc legaliseren en de productie reguleren. Uitstekend plan, Elzies.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_187878712
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 10:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij denkt dat mensen massaal aan de crystal gaan wanneer gebruik niet strafbaar is?

Ik betwijfel dat ten zeerste.
Dat zeg ik niet.
Ik vraag jou enkel of het wenselijk is dit soort zooi legaal is in een land.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 10:58 schreef Elzies het volgende:

[..]

Nogmaals, bij de legale productie van alcohol is het productieproces bekend en weet je welke stoffen er gebruikt worden, inclusief de schadelijke. Er is onafhankelijk toezicht op het product.

Bij de productie van xtc weet je niet welke chemische nevenproducten erbij worden gebruikt en hoe schadelijk deze stoffen zijn voor het lichaam. Want illegaal en geen toezicht.
Dat hele vuile XTC argument is vrij overdreven IMHO.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_187878723
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:08 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kulargument. Er is geen toezicht op het productieproces van xtc, Je weet niet welke chemische nevenproducten erbij worden gebruikt om zo'n pil te vervaardigen omdat het productieproces illegaal is en er dus geen onafhankelijk toezicht op is.

Dus de claim dat xtc een gezonder alternatief zou zijn dan roken of drinken is echt kolder te noemen. Het wordt dus tijd dit soort van drugspropaganda door te prikken.

Kijk alleen al naar dat gedumpte afval. Daar stel je als gebruiker jouw nog te ontwikkelen brein aan bloot. Dan toch liever dat biertje. B:)B
Voor de individe gebruiker is er vanuit gezondheidsperspectief minder te vrezen voor xtc dan voor alcohol en roken. Dat is verder geen drugspropaganda, (ik zeg natuurlijk niet dat het gezond is).

Dat er geen toezicht is op het productieproces is juist, maar de oorzaak daarvan is niet dat mensen een pil gebruiken, maar omdat we het produceren van xtc hebben geilligaliseerd. Je legt dus ten onrechte de schuld bij de gebruiker.

Iets wordt pas crimineel als het illegaal is. Is het legaal, dan kun je erop toe zien. In mijn optiek is er in geval van verschillende partydrugs geen reden tot criminalisatie (want als volksgezondheid het uitgangspunt is, dan is op legale xtc niet zoveel tegen - althans minder dan op alcohol en roken). Ik zou dan ook zijn voor legalisatie, omdat voor mij volksgezondheid leidend is, en niet een arbitrair onderscheid tussenvverschillende genotmiddelen op basis van, ja wat eigenlijk?
pi_187878729
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:11 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Aha, je snapt dus wel dat een verbod in het voordeel is van grote criminelen? Zou je het dan niet behoorlijk crimineel noemen dat politici (die zelf volop drugs gebruiken) dit bewust in stand houden?
Natuurlijk is verbod in het voordeel van criminelen, want daarmee scoor je een veel hoger verdienmodel.

Binnen EU verband is het niet eens mogelijk om cannabis te legaliseren in Nederland. Dan vind ik het vergeefse moeite om te speculeren over het legaliseren van xtc. Zie ik niet gebeuren.

Men zal de strijd tegen illegale drugs gaan richten naar de gebruiker toe. Zoals eerder opgeschreven dmv verplichte drugstesten op het werk, registratie als gebruiker, gebruikersboetes opleggen wanneer je betrapt wordt. Vergunningen die worden ingetrokken als de organisator niet in staat blijkt het harddrug gebruik op zijn festival uit te bannen.

Nogmaals, je hoeft het hier niet mee eens te zijn maar ik voorspel dat we wel die kant opgaan. Privacy wetgeving inperken om harddrugsgebruik tegen te gaan.
pi_187878745
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 14:22 schreef Nikonlover het volgende:
Festivals zonder drugs gaan vanzelf failliet, omdat de bezoekers niet zonder kunnen :') Niets mis met het plan van Grapperhaus om die ontaarde toestanden in te dammen.
[..]

Hij heeft z'n kop zeker al kaalgeschoren om te voorkomen dat ie kaal zou worden.

Wat een debiele mongool
pi_187878752
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:16 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.
Ik vraag jou enkel of het wenselijk is dit soort zooi legaal is in een land.
En ik ben daarin duidelijk geweest: ik heb daar geen moeite mee.
pi_187879006
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 10:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Dit topic toont ook goed aan dat mensen niet echt bewust zijn wat hun drugsgebruik teweeg brengt.
Maar waarom in godsnaam dan wel alcohol en tabak? Veel meer mensen overlijden jaarlijks aan de gevolgen daarvan en het is ook nog eens veel schadelijker dan MDMA. Als je consequent wil zijn, dan moet je dit ook aankaarten anders is het gewoon hypocriet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_187879045
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En ik ben daarin duidelijk geweest: ik heb daar geen moeite mee.
Ben het eens met je eens. Mensen die wat dan ook willen gebruiken doen dat toch wel. Dan kun je beter legaliseren, zelf produceren of in ieder geval de productie reguleren + goede voorlichting geven. En er zelf de belastingcenten van vangen. Kun je vervolgens weer deels in verslavingsprogramma's stoppen.

Drugs zijn in ieder geval momenteel zo makkelijk te verkrijgen dat verbieden geen enkel nut blijkt te hebben. De criminele lasten dragen wij wel.
pi_187879095
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:39 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Ben het eens met je eens. Mensen die wat dan ook willen gebruiken doen dat toch wel. Dan kun je beter legaliseren, zelf produceren of in ieder geval de productie reguleren + goede voorlichting geven. En er zelf de belastingcenten van vangen. Kun je vervolgens weer deels in verslavingsprogramma's stoppen.

Drugs zijn in ieder geval momenteel zo makkelijk te verkrijgen dat verbieden geen enkel nut blijkt te hebben. De criminele lasten dragen wij wel.
Dit dus.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 11:42:23 #110
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_187879100
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:17 schreef Elzies het volgende:

[..]

Natuurlijk is verbod in het voordeel van criminelen, want daarmee scoor je een veel hoger verdienmodel.

Binnen EU verband is het niet eens mogelijk om cannabis te legaliseren in Nederland. Dan vind ik het vergeefse moeite om te speculeren over het legaliseren van xtc. Zie ik niet gebeuren.

Men zal de strijd tegen illegale drugs gaan richten naar de gebruiker toe. Zoals eerder opgeschreven dmv verplichte drugstesten op het werk, registratie als gebruiker, gebruikersboetes opleggen wanneer je betrapt wordt. Vergunningen die worden ingetrokken als de organisator niet in staat blijkt het harddrug gebruik op zijn festival uit te bannen.

Nogmaals, je hoeft het hier niet mee eens te zijn maar ik voorspel dat we wel die kant opgaan. Privacy wetgeving inperken om harddrugsgebruik tegen te gaan.
Dat is compleet onzin, dat dat binnen EU verband niet mogelijk is. Je trapt simpelweg in de aloude regeringstechniek om hun eigen beleidskeuzes op de EU af te schuiven (en dan verbaasd zijn dat de steun voor de EU afneemt).

Dat wij die kant op zouden gaan is niet onwaarschijnlijk. De wietpas was er al een mooi voorbeeld van. Dat hebben we te danken aan de mensen die in een stuip schieten van het woord drugs, maar privacyschendingen geen probleem vinden. Zolang die groep absurd groot is zal ons land op dit vlak achteruit blijven hollen.
pi_187879135
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:35 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Maar waarom in godsnaam dan wel alcohol en tabak? Veel meer mensen overlijden jaarlijks aan de gevolgen daarvan en het is ook nog eens veel schadelijker dan MDMA. Als je consequent wil zijn, dan moet je dit ook aankaarten anders is het gewoon hypocriet.
Dit argument hoor je zo vaak. Dat alcohol ook legaal is dus dan drugs maar ook?
Wat is dat voor onzin?

Voor MDMA vind ik dat er moet worden gekeken naar meer regularisering, maar er zijn ook een hoop drugs die echt niet gezond zijn. Om dat maar te legaliseren 'want roken is ook legaal' is nogal een hol argument, hopelijk heb je dat zelf ook door.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 11:45:27 #112
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_187879160
VVD en CDA met hun eeuwige drugs obsessie...

Nou ja, waar het bewustzijn verruimende middelen betreft tenminste, met alcohol hebben ze dan weer geen problemen, maar dat is dan ook een bewustzijn vernauwend middel, zal vast geen toeval zijn. O-)
pi_187879263
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:43 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Wat is dat voor onzin?

Voor MDMA vind ik dat er moet worden gekeken naar meer regularisering, maar er zijn ook een hoop drugs die echt niet gezond zijn. Om dat maar te legaliseren 'want roken is ook legaal' is nogal een hol argument, hopelijk heb je dat zelf ook door.

Nee, ik bedoel meer de vraag waarom alcohol dan wél legaal is. En eens, overigens, met dat tweede.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 11:58:44 #114
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_187879366
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 09:49 schreef Elzies het volgende:
Maar ook op organisaties zoals festivalhouders die nu een oogje dicht knijpen met betrekking tot het harddrug gebruik op hun festivals. Dat zal strenger worden aangepakt met onafhankelijke controles. De uitkomst hiervan zal bepalend zijn of zo'n festival nog een nieuwe vergunning krijgt. Zo zal men het kaf van het koren scheiden.
Geen idee waar je dit vandaan haalt, ik ken geen enkel festival "wat een oogje dichtknijpt" het beleid ten aanzien van drugscontroles wordt door de veiligheidsdriehoek uiteen gezet en daar heeft een festival zich aan te houden, punt uit.
Ik denk dat elk festival in Nederland "zero tolerance" in de huisregels heeft staan en als je zichtbaar iets neemt is t meestal maar even wachten voor zo'n persoon door de security van t veld wordt gesleept.

Tuurlijk wordt er gebruikt en dat zal niet veranderen, maar dat kan je festivaldirecteuren niet aanrekenen, de rijen bij de ingang zijn een berucht fenomeen en de wachttijd vanwege fouillering kan soms oplopen tot 2 uur, dat is niet een oogje dichtknijpen lijkt me.

Overigens is XTC in 1988 op lijst 1 van de opium wet gezet omdat men vreesde voor grootschalige productie en export van de pilletjes, we kunnen 30 jaar later wel stellen dat het idee de productie zo te voorkomen volledig gefaald heeft.

Het enige wat op termijn zal werken is legalisatie, productie onder overheidscontrole waardoor je schone pillen hebt die louter MDMA bevatten in een vaste dosis, dat is uiteindelijk veel veiliger en beter dan in schuurtjes geproduceerde troep.

Maar tot die tijd is het niet te stoppen, niet met meer controles, niet met minder festivals en niet met meer politie, drugsgebruik is van alle tijden, het verbieden ervan en pogingen tot zijn een jammerlijke faal van de laatste 120 jaar, voorlichting en schone productie zouden echt heel veel ellende schelen, wereldwijd, oh ja, en criminaliteit.
Want als ik kon kiezen tussen een vaag geel dingetje of een witte gegarandeerde pil uit de apotheek, dan was de keuze snel gemaakt.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_187879369
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:43 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Wat is dat voor onzin?

Nou draai je de zaak om. Je moet argumenten hebben om het te verbieden. In dat verband wijs ik er op dat het in de Tweede Kamer veel gebezigde "Het is gewoon troep!" of woorden van gelijke strekking geen argument vormt, maar een kreet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_187879389
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:51 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel meer de vraag waarom alcohol dan wél legaal is. En eens, overigens, met dat tweede.
Dat is weer een hele andere discussie, volgens mij gaat het nu over drugs.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nou draai je de zaak om. Je moet argumenten hebben om het te verbieden. In dat verband wijs ik er op dat het in de Tweede Kamer veel gebezigde "Het is gewoon troep!" of woorden van gelijke strekking geen argument vormt, maar een kreet.
Er zitten genoeg gezondheidsrisico's aan bepaalde drugs ja. En maatschappelijke. Zie bv de lachgas discussie van afgelopen tijd.

quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:58 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Geen idee waar je dit vandaan haalt, ik ken geen enkel festival "wat een oogje dichtknijpt" het beleid ten aanzien van drugscontroles wordt door de veiligheidsdriehoek uiteen gezet en daar heeft een festival zich aan te houden, punt uit.
Ach man schei uit, die festivals houden zich daar helemaal niet mee bezig.

[ Bericht 30% gewijzigd door ThePlaneteer op 12-07-2019 12:05:31 ]
  vrijdag 12 juli 2019 @ 12:15:49 #117
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_187879612
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 12:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
Er zitten genoeg gezondheidsrisico's aan bepaalde drugs ja. En maatschappelijke. Zie bv de lachgas discussie van afgelopen tijd.
Er staan ook genoeg heel gevaarlijke stoffen in het huishoudvak in de Supermarkt, en toch heeft niemand daar problemen mee, waarom niet, voorlichting, je weet dat een fles bleek leegdrinken slecht voor je is, we drinken geen spiritus als alcohol vervanger want je weet dat je daarvan blind kan worden, het gezondheidsaspect is natuurlijk bullshit, bij legalisatie zal je misschien in eerste instantie een opleving van het aantal doden en junkies zien, maar dat effent vanzelf wanneer er voorgelicht- en normaal over gedaan wordt.

Maar kennelijk is ons volk intussen zo verstupidiseert dat zelf denken vrijwel onmogelijk is, dus is het troep, dus ga je er dood van. Het is zo versimpeld allemaal, mensen zijn te stom om een eigen mening te kunnen onderbouwen.
quote:
Ach man schei uit, die festivals houden zich daar helemaal niet mee bezig.
En wanneer zat jij voor het laatst bij een teamoverleg op een festival? Natuurlijk zijn ze daar mee bezig, geen veiligheidsplan, geen festival, zo rollen de Nederlandse gemeenten in hun vergunningen beleid.
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_187879644
quote:

[..]

[..]

[..]
Waarom maak jij onderscheid tussen alcohol en andere drugs?

Juist als je het hebt over gezondheidsrisico's en maatschappelijke schade, staat alcohol boven aan ieder lijstje.
pi_187879691
Er zijn voor de heersers in den Haag drie manieren om tegen deze overlastproblematiek aan te kijken:

1. Preventief alles wat mogelijk overlast zou kunnen geven alvast de kop in drukken, zoals drugs, grote (sport)evenementen. Nadeel: goede kans dat ze het volk tegen zich krijgen, vooral bij een drooglegging.

2. De overlastgevers zelf aanpakken. Nadeel: veel politie nodig overal. geen geld voor.

3. Iets ertussenin, zonder duidelijke principes het ene wel verbieden en het andere niet.

Er wordt nu voor optie 3 gekozen, en stapje voor stapje naar optie 1 toegewerkt.
pi_187879731
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 12:21 schreef Wegenbouwer het volgende:
Er zijn voor de heersers in den Haag drie manieren om tegen deze overlastproblematiek aan te kijken:

1. Preventief alles wat mogelijk overlast zou kunnen geven alvast de kop in drukken, zoals drugs, grote (sport)evenementen. Nadeel: goede kans dat ze het volk tegen zich krijgen, vooral bij een drooglegging.

2. De overlastgevers zelf aanpakken. Nadeel: veel politie nodig overal. geen geld voor.

3. Iets ertussenin, zonder duidelijke principes het ene wel verbieden en het andere niet.

Er wordt nu voor optie 3 gekozen, en stapje voor stapje naar optie 1 toegewerkt.
Optie 1 leidt in ieder geval tot een verbod op alcohol, dus dan zijn ze in ieder geval consequent.
pi_187879759
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 12:19 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Waarom maak jij onderscheid tussen alcohol en andere drugs?

Juist als je het hebt over gezondheidsrisico's en maatschappelijke schade, staat alcohol boven aan ieder lijstje.
Alcohol is inderdaad schadelijk, verslavend en een probleem in de maatschappij, dus als dat nu zou worden ge:introduceerd dan zou dat waarschijnlijk verboden worden ja. Toch is het na al die jaren zo sociaal geaccepteerd dat dat echt nooit gaat gebeuren.

Dus nu weer over drugs praten?

Dus we moeten eerst een discussie gaan voeren of alcohol legaal of illegaal is voordat we die discussie over MDMA mogen voeren? Ik volg je niet helemaal.

quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 12:15 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Er staan ook genoeg heel gevaarlijke stoffen in het huishoudvak in de Supermarkt, en toch heeft niemand daar problemen mee, waarom niet, voorlichting, je weet dat een fles bleek leegdrinken slecht voor je is, we drinken geen spiritus als alcohol vervanger want je weet dat je daarvan blind kan worden, het gezondheidsaspect is natuurlijk bullshit, bij legalisatie zal je misschien in eerste instantie een opleving van het aantal doden en junkies zien, maar dat effent vanzelf wanneer er voorgelicht- en normaal over gedaan wordt.

Maar kennelijk is ons volk intussen zo verstupidiseert dat zelf denken vrijwel onmogelijk is, dus is het troep, dus ga je er dood van. Het is zo versimpeld allemaal, mensen zijn te stom om een eigen mening te kunnen onderbouwen.
[..]

Ik ken niemand die flessen bleek achterover slokt dus dat voorbeeld volg ik niet helemaal. Ik snap wel dat drugs schadelijk kunnen zijn bij verkeerd gebruik en dat als we dat gaan legaliseren moeten we voldoende voorlichting geven, en zelfs dan moeten we bereid zijn dat er geheid problemen komen. Mensen zullen overlijden omdat ze drugs niet snappen, gevoelig zijn, meer drugs in het verkeer... Praat eens met een uitsmijter wat hij vindt van de combinatie alcohol en coke in het uitgaansleven en volgens mij moeten we juist niet alleen praten over de volksgezondheid (we gaan idd niet massaal dood aan x) maar ook over de maatschappelijke gevolgen.

quote:
14s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 12:15 schreef YuckFou het volgende:

[..]

En wanneer zat jij voor het laatst bij een teamoverleg op een festival? Natuurlijk zijn ze daar mee bezig, geen veiligheidsplan, geen festival, zo rollen de Nederlandse gemeenten in hun vergunningen beleid.
Kom genoeg op festivals waar je vantevoren nog even wordt ingelicht op Facebook dat je beetje voorzichtig met drugs moet omgaan, je stopt een zakje onder de balzak en een beveiliger doet iets wat op foullieren lijkt en je mag door.

Ik bedoel, het is niet zo dat die beveiligers compleet perplex staan als om 12u iedereen onder invloed dat terrein verlaat he? Die hebben ook wel door dat ze daar voor de schijn staan.
En geloof ik, ik zeg helemaal niet dat festivals nu de plicht hebben om te zorgne dat er geen drugs het terrein op komen want dat is werkelijk compleet onuitvoerbaar, maar als het gaat om drugs wil men vooral de procedures en regels volgens, maar ze weten heus wel wat er door de poortjes loopt.
pi_187879877
quote:

[..]

Huh, maar alcohol is drugs.
pi_187879898
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 12:24 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Optie 1 leidt in ieder geval tot een verbod op alcohol, dus dan zijn ze in ieder geval consequent.
Alcohol schaarde ik daar inderdaad ook onder.

Eerst moet het volk nog mentaal worden voorbereid op een alcoholverbod. Af en toe wat proefballonnetjes en meer gruwelijke verhalen in de media waar alcoholgebruik toe kan leiden.

Zodat een totaalverbod de enige oplossing lijkt en braaf geaccepteerd wordt.
pi_187879946
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 12:33 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Huh, maar alcohol is drugs.
Laten we eerlijk zijn, het zou erg wenselijk zijn als alcohol niet zo sociaal geaccepteerd was of illegaal. Ik zie het echter niet gebeuren.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 12:36:35 #125
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_187879963
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 18:04 schreef Monolith het volgende:
Dit land heeft vooral behoefte aan wat minder CDA en VVD op J&V.
Juist, ministers van deze partijen hebben het ministerie decennialang bestierd en zijn nu verantwoordelijk voor het tekort aan agenten, het belabberde oplossingspercentage van de misdaad en het verdoezelen van de werkelijke criminaliteitscijfers.

De gotspe dat Grapperhaus durft te beweren dat burgers naar minder festivals zouden mogen gaan omdat er een percentage drugsgebruikers ook naar zo'n festival gaat. Gaat hij straks ook tegen de KNVB zeggen dat ze maar wat minder eredivisiewedstrijden per seizoen moeten plannen omdat er ook veel hooligans naartoe gaan? Of tegen de KLM zeggen dat er wat minder vluchten naar Thailand mogen omdat daar wel eens smeerlappen naartoe gaan voor (kinder)prostitutie?
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')