abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 juli 2019 @ 23:41:49 #76
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_187908245
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:39 schreef Japepk het volgende:
Conclusie
Ik had niet verwacht dat dit zo’n enorm epistel zou worden. Ik heb veel fragmenten terug zitten kijken en je ziet toch bepaalde patronen. Feit is dat het vroeger altijd beter was. Ga de topics maar terug lezen; we vinden alles hier kut. Zelfs de moord op Simon Dekker, wat ik een van de meest epische afleveringen ever vind, vonden we hier toen maar zo-zo. Duidelijk is wel dat de serie de laatste jaren op een dieptepunt zit. Wij roepen het al langer, maar nu gaat de kijker het ook af laten weten. Het komt niet door onrealistische verhalen; die hebben we altijd gezien en vaak van genoten. Het komt door onrealistische karakters en onrealistische relaties.

Karakters worden minder diepgaand gecreëerd én krijgen geen vast contract waardoor het gros er na 3 jaar weer uit gaat. Zo verlies je binding, omdat de vaste garde tegenwoordig nauwelijks veranderd. Nina blijft de Achilleshiel van Ludo en komt continu in levensbedreigende situaties die ze toch wel overleefd. Laura is supporting en Rik is vlees noch vis. Op zich had Anton dit seizoen een leuk verhaal, alleen is het enorm overdreven neergezet. Bovendien toveren ze bij hem dan steeds nieuwe kinderen uit de hoge hoed. Robert kreeg ook ineens overal kinderen vandaan, maar dat ging wel steeds samen met een heel verhaal. Daantje en Milan werden geïntroduceerd doordat een ex van Robert moeilijk kwam doen, geloof ik.

Zo accepteren we dus dat Laura betrokken is bij moord, dat Janine en Ludo steeds weer bij elkaar komen en dat Robert ineens een zoon en dochter heeft. Het wordt opgebouwd en laat zijn sporen na. We zien wat een karakter drijft om bepaalde dingen te doen, en als karakters dingen doen die off-character zijn, dan waren de schrijvers zich daar soms van bewust en lieten ze een karakter bewust boete doen of gewoon een tijdje uit de spotlights. Bowien bijvoorbeeld, na heel dat gedoe met Robert en Pete Jenssens had het karakter veel meegemaakt en was ‘op’. Tanja Jess zou daarom de serie verlaten, maar toen bedacht men de twist met de baby’s en hadden ze iemand nodig om Ludo daar achter te laten komen. Dus werd ze gepaaid met buitenlandscènes én een spectaculair einde om nog een half jaartje te blijven en zo een nieuw verhaal in gang te zetten.

Ik merk een bepaalde ‘moeheid’ bij de schrijvers nu. Op dit moment schaar ik me achter de mensen die zeggen; stop er maar mee na 30 jaar. De serie heeft eerder teruglopende kijkcijfers gehad, maar nu voelt het inhoudelijk ook als ‘op’. Doe nog één keer je best en bedenk een meeslepend verhaal voor Ludo, zodat hij en Janine de serie kunnen verlaten en het onduidelijk is of ze dood of levend zijn en laat Laura sprakeloos Arnie tegen het lijf lopen in de Lidl. Eind goed, al goed.
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ Japepk-god _O_ _O_ _O_

Ik zou zeggen: Arnie aan de deur bij Laura is nog steeds mijn droomfinale.

En die kan niet gauw genoeg komen. De tijd van onbezorgdheid is voorbij. Maar is het inmiddels al morgen?
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  zondag 14 juli 2019 @ 00:57:44 #77
62455 Frey
Ludo Sanders
pi_187909270
Echt prachtig verwoord allemaal, Japepk! _O_

Ik ben hier de laatste tijd nauwelijks nog actief geweest, omdat ik, net als de schrijvers, telkens weer in herhaling val. Ik vind het gewoon allemaal helemaal niks meer en het doet gewoon pijn om een serie waarvan je zoveel gehouden hebt kapot te zien gaan.

Vandaag heb ik nog de slotaflevering van seizoen 21 teruggekeken... Je weet wel, toen we al liepen te zeiken dat het allemaal zo slecht geworden was. Maar wat was dat een sterke zomercliffhanger! Niet alleen door alle spanning in die tent, maar ook door de opbouw toen. Lorena die eindelijk ontdekte dat Tineke eigenlijk Tanya was, Wiet die helemaal was doorgedraaid... De personages hadden toen toch nog wel een bepaalde binding met elkaar en met de kijkers.

Dat was anders tijdens die brand van een paar jaar geleden. In potentie had dat een van de sterkste zomercliffhangers kunnen zijn, maar ik was alle binding met de personages gewoon kwijt. Over de opbouw kan ik niet veel zeggen, omdat ik het toen al niet meer volgde. Ik keek alleen stukjes voor Bas Keijzer, want die vind ik fantastisch. _O_

De zomercliffhanger van seizoen 14 op 1 zie ik! Helemaal mee eens, wat was dat spannend zeg. En inderdaad, het vervolg was nog beter! Voor mij is de eerste aflevering van seizoen 15 nog altijd de spannendste uit de historie van GTST.

En verder... Ik was wel klaar toen ik eindelijk de eerste 15 seizoenen weer teruggekeken had op DVD. 15 Geweldige seizoenen die ik koester, dat was de serie waar ik zo ontzettend veel van hield. Ik weet dat er in de jaren daarna ook zeker nog vele sterke momenten waren en boeiende verhaallijnen. Zeker als je het vergelijkt met de laatste paar seizoenen die ik nog een beetje actief volgde hier, dan is er nog genoeg wat de moeite waard is om weer eens te zien.

Ook met de foilers had ik nog flink wat lol enkele jaren geleden. Ik weet wat we vooral teerden op tijden van weleer, maar ach... Ik zie liever Ludo voor de zoveelste keer de strijd met iemand aangaan en Robert voor de twintigste keer vreemdgaan dan al die bagger die we later voorgeschoteld kregen.

Ik weet bijna niets van het afgelopen seizoen, maar als ik het dus goed begrijp dan is er dus even snel een zomercliff in elkaar geflanst met wat figuranten? Totaal geen opbouw, niks? Zeker geen cliffhanger die ze een half jaar geleden... Nee, langer... In januari hadden bedacht. Tot nu toe konden ze zich nog altijd een beetje achter de kijkcijfers verschuilen, maar die zijn tegenwoordig ook drama vergeleken met vroeger toen regelmatig de 2 miljoen werd aangetikt. En de acteurs mogen er blijkbaar niets over zeggen...(dat interview met Ferri dat door iemand werd afgekapt, of zelfs Erik de Vogel die ze onzin laten uitkramen...)

Het was altijd een warm bad daar, maar nu het minder gaat, begint het een beetje op een sekte te lijken zo. Er heerst duidelijk grote paniek. Terecht, het is gewoon heel erg slecht allemaal. En het komt helaas niet meer goed ook, het is te laat. Er is te veel om zeep geholpen door beruchte namen als Bos en Gottschalk. En Servies niet te vergeten. Misschien moeten we blij zijn dat Ronald zijn muziek niet misbruikt hoeft te worden voor deze bende.
Jij moet nog krijgen wat je verdient. Keep the change.
pi_187913005
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 00:57 schreef Frey het volgende:
Echt prachtig verwoord allemaal, Japepk! _O_

Ik ben hier de laatste tijd nauwelijks nog actief geweest, omdat ik, net als de schrijvers, telkens weer in herhaling val. Ik vind het gewoon allemaal helemaal niks meer en het doet gewoon pijn om een serie waarvan je zoveel gehouden hebt kapot te zien gaan.

Vandaag heb ik nog de slotaflevering van seizoen 21 teruggekeken... Je weet wel, toen we al liepen te zeiken dat het allemaal zo slecht geworden was. Maar wat was dat een sterke zomercliffhanger! Niet alleen door alle spanning in die tent, maar ook door de opbouw toen. Lorena die eindelijk ontdekte dat Tineke eigenlijk Tanya was, Wiet die helemaal was doorgedraaid... De personages hadden toen toch nog wel een bepaalde binding met elkaar en met de kijkers.

Dat was anders tijdens die brand van een paar jaar geleden. In potentie had dat een van de sterkste zomercliffhangers kunnen zijn, maar ik was alle binding met de personages gewoon kwijt. Over de opbouw kan ik niet veel zeggen, omdat ik het toen al niet meer volgde. Ik keek alleen stukjes voor Bas Keijzer, want die vind ik fantastisch. _O_

De zomercliffhanger van seizoen 14 op 1 zie ik! Helemaal mee eens, wat was dat spannend zeg. En inderdaad, het vervolg was nog beter! Voor mij is de eerste aflevering van seizoen 15 nog altijd de spannendste uit de historie van GTST.

En verder... Ik was wel klaar toen ik eindelijk de eerste 15 seizoenen weer teruggekeken had op DVD. 15 Geweldige seizoenen die ik koester, dat was de serie waar ik zo ontzettend veel van hield. Ik weet dat er in de jaren daarna ook zeker nog vele sterke momenten waren en boeiende verhaallijnen. Zeker als je het vergelijkt met de laatste paar seizoenen die ik nog een beetje actief volgde hier, dan is er nog genoeg wat de moeite waard is om weer eens te zien.

Ook met de foilers had ik nog flink wat lol enkele jaren geleden. Ik weet wat we vooral teerden op tijden van weleer, maar ach... Ik zie liever Ludo voor de zoveelste keer de strijd met iemand aangaan en Robert voor de twintigste keer vreemdgaan dan al die bagger die we later voorgeschoteld kregen.

Ik weet bijna niets van het afgelopen seizoen, maar als ik het dus goed begrijp dan is er dus even snel een zomercliff in elkaar geflanst met wat figuranten? Totaal geen opbouw, niks? Zeker geen cliffhanger die ze een half jaar geleden... Nee, langer... In januari hadden bedacht. Tot nu toe konden ze zich nog altijd een beetje achter de kijkcijfers verschuilen, maar die zijn tegenwoordig ook drama vergeleken met vroeger toen regelmatig de 2 miljoen werd aangetikt. En de acteurs mogen er blijkbaar niets over zeggen...(dat interview met Ferri dat door iemand werd afgekapt, of zelfs Erik de Vogel die ze onzin laten uitkramen...)

Het was altijd een warm bad daar, maar nu het minder gaat, begint het een beetje op een sekte te lijken zo. Er heerst duidelijk grote paniek. Terecht, het is gewoon heel erg slecht allemaal. En het komt helaas niet meer goed ook, het is te laat. Er is te veel om zeep geholpen door beruchte namen als Bos en Gottschalk. En Servies niet te vergeten. Misschien moeten we blij zijn dat Ronald zijn muziek niet misbruikt hoeft te worden voor deze bende.
Frey! :D _O_
Bij het lezen van deze post kan ik eigenlijk alleen maar instemmend knikken. We vonden al sinds het regime van Kennard als uitvoerend producent dat de serie een schim van zichzelf was, maar in retrospective waren die seizoenen inhoudelijk nog acceptabel, zeker in vergelijk met afgelopen seizoen wat gewoon de nagel aan de doodskist is geweest. Ik heb er een handvol afleveringen en fragmenten van gezien, en dat was (samen met de reacties in deze topicreeks) voldoende om te merken dat de makers van gekkigheid niet meer weten hoe ze een serie moeten maken. Best vreemd, aangezien de meeste schrijvers er toch al jaren werken en iemand als Rohan Gottschalk al sinds 2000 betrokken is bij de serie en dan toch wel zou moeten weten wat de kracht van GTST is - en nee, dat is niet een maatschappelijk thema door de strot duwen, of met tijdsprongen te gaan werken omdat een Netflix-serie dat doet, of half SpangaS naar de serie te halen in de hoop dat de jongere doelgroepen meeverhuizen.

Maar misschien schuilt daar ook het grote probleem: de schrijvers zitten er te lang. Ze hebben alles al een keer bedacht, geschreven, dat op een andere manier in de herhaling gegooid... Op een gegeven moment is de inspiratie op, is er nieuw bloed nodig om de serie naar een nieuw doel te krijgen. In het verleden gebeurde dat nog met enige regelmaat, en ook toen zat een schrijversteam er soms te lang, of te kort om echt hun stempel op de serie te kunnen drukken, maar daardoor bleef de serie fris. En hoewel we iemand als Idse Grotenhuis 'de schuld' kunnen geven voor de revamp in seizoen 10, waarbij gezichtsbepalende personages en decors verdwenen of veranderden, was het wel nodig om de serie nieuw elan te geven zodat het weer jaren mee kon.

Alleen vrees ik ook steeds meer dat het daarvoor nu echt te laat is. Sommige dingen die zijn bedacht door de schrijvers "met hun niet aflatende creativiteit" (nog bedankt, Jette) kunnen niet meer worden teruggedraaid. Had je mij een paar jaar geleden mijn visie voor een nieuw GTST gevraagd, had ik je die zo kunnen geven - sterker nog, die heb hier in de reeks meermaals gedeeld. Zou je het mij nu vragen, dan zou ik het eerlijk gezegd niet weten. Vaste waarden zijn verdwenen, legendarische personages zijn met tijdelijke comebacks (soms letterlijk) om zeep geholpen en als ik naar de huidige cast kijk, zou ik amper 5 procent willen behouden. Het zou dan een compleet andere soap worden onder de naam GTST, en dan kun je evengoed een compleet nieuwe soap starten.

Als de serie de 30 jaar haalt hoop ik dat men zo verstandig is dat te zien als eindpunt. Haal Reinout Oerlemans terug voor een cameo (desnoods zonder tekst) om Laura te herenigen met haar enige echte Arnoud en sluit daarmee het fotoboek voorgoed af. De serie zal dan weliswaar niet meer in complete schoonheid eindigen, maar wie weet zet zo'n deadline de makers wel aan het denken om nog eenmaal alles te geven wat ze hebben.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
  zondag 14 juli 2019 @ 11:49:28 #79
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_187913123
Van de huidige castleden zijn degenen die ik zou behouden: Ludo, Janine, Nina, Lucas, de familie Bouwhuis (excl. Rover), Laura en Rik. En dat is het wel.

De jongere personages hebben geen interessante verhaallijnen, hebben geen driedimensionale karakters, en blijven vaak niet lang genoeg plakken om interessant te worden. Of ze sluiten totaal niet aan bij hun familie: wat hebben Kimberly en Valentijn nou met de Sanders-clan gemeen?

Aan de andere kant heb je personages zoals Bing en Sjors: bekende gezichten, maar als je ze zes maanden op vakantie stuurt zal niemand ze missen. En dat is met Ludo toch wel anders.
pi_187915561
Rik heeft tegenwoordig ook niet heel veel interessants meer te doen hoor. Ik ben hem ook wel een beetje beu. Hij is opa van 3 kleinkinderen maar met Zoe wilde hij nog wel een baby maken :')
pi_187929251
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 19:28 schreef Japepk het volgende:

[..]

Thanks! Dat vond ik destijds ook, maar met terugkijken en ranken vond ik het qua verhaal wel meevallen. En plaats 22 is nou ook niet wat je noemt een topprestatie :P

Het is wel interessant om alles zo naast elkaar te zien. Je vraagt je af hoe het komt dat zo'n serie zo kan schommelen qua verhaal. Er zijn acteurs die er al behoorlijke tijd rondlopen en achter de schermen heb je toch ook vaste krachten lijkt me. Ook het schrijversteam verandert niet bijzonder drastisch. Dan weet je toch wat je successen waren?

Zeker omdat steeds dezelfde fouten worden gemaakt. Steeds als de serie in een dip kwam, lag dat voor een deel aan 'verjonging'. Een begrip wat wel vaker televisieprogramma's om zeep helpt. Een soap heeft herkenbaarheid nodig. We willen ons spiegelen aan de sprookjesmaatschappij die we voorgeschoteld krijgen. We zien dat de karakters mensen zijn zoals wij, maar dan een veel spannender of leuker leven hebben en dat willen wij dan ook. Daarom heeft zo'n serie baat bij stabiele factoren.

Hier zijn ze niet populair, maar ik vond het gezin Jef-Barbara-Charlie-Morris enorm leuk. Huismoeder, 9-5 vader en 2 pubers. Sowieso vond ik Barbara tof als moederfiguur. Haar laatste jaren waren minder, omdat ze niet meer hoefde te moederen. Haar ziekte was nog een goed verhaal, dat hele gedoe met Martijn niet.

Nu zie je weer zo'n beetje hetzelfde gebeuren.
[..]

Wel tof dat meer mensen de terugkeer van Arnie zien als het ultieme einde van GTST :D Voor mijn gevoel is/was Laura ook altijd veel meer de moeder-met-verloren-kinderen dan Jef, terwijl die het toch ook zwaar voor zijn kiezen heeft gekregen wat dat betreft.
Ja toch? Full circle ^O^ . Nu wil dat niet zeggen dat ik wil dat GTST stopt, maar het op deze manier door te zien bloeden is pijnlijker ;( .

En wat betreft Sjors. Ik denk dat het feit dat Ingmar definitief niet meer terug komt best nog wel eens de exit van Sjors zou kunnen betekenen. Ik heb het idee dat ze al langer geen idee meer hebben wat ze met haar karakter aanmoeten. Eerst dat gedoe rond Amir wel niet wel niet (en toen wel niet wel niet trouwen en wel niet wel niet de loop van het huis afblazen) en steeds dat ge-emmer met Lana.

En waar ze met Amir heen willen begrijp ik ook niet helemaal. Het ene moment is hij het poeslieve onderdanige vriendje die zijn verloofde met de staart tussen zijn benen ontbijt op bed brengt, en het volgende moment loopt hij tegen Sjors te verkondigen dat vrouwen volgzaam moeten zijn. Principes hebben is prima, maar wat is het nou?

Die verhaallijn met Romy was even leuk, maar die vloog al snel ook compleet uit de bocht met die exorcist tafferelen. En net zoals alle potentieel boeiende verhaallijnen was ook zij plots ineens weer verdwenen zonder enige consequentie.

Wat de zomercliff betreft:
Een zomercliff is pas geslaagd als de kijker een kans krijgt om in het verhaal te zitten. Daarbij hoort een goede inleiding die genoeg vragen oproept, maar niet te veel. Het verhaal moet voldoende opbouw, hebben om tot een goede climax te kunnen komen.
Denk aan de cliff met het moordspel. Dit was een goede opbouw. We wisten dat er iets zou gaan gebeuren, maar wat? En de hele zomer zaten we met de vraag "wie was het?" "Is Ludo dood?". Iedereen had een motief en hieraan werden we nog eens extra herinnerd toen we tijdens het schot de close ups van de reacties van de verschillende verdachten kregen. Voor mij was dit een echte gtst cliff zoals ik deze graag zie.

Waar voorheen de klacht was dat de aanloop naar de cliff te langdradig was hebben ze nu de aanloop totaal overgeslagen. Er gebeuren 3 dingen die zich diezelfde dag nog hebben geïntroduceerd. Een figurant waar we niets mee hebben slaat Amir neer. Waar komt dit vandaan?
Jojo die neervalt tijdens het optreden, want? Buiten dat we dit natuurlijk al de hele aflevering zagen aankomen (want niemand in Meerdijk voelt zich zomaar niet lekker zonder een Helen Helminkje te doen) was het ook niet bar interessant. Ik kreeg de tijd niet om me er emotioneel in te investeren, dus het resultaat is dat het me niet zo veel boeit.
Ludo en Billy had een sterke cliff kunnen zijn. Eric bewijst hiermee zijn acteervermogen nogmaals. Hij had niet veel om mee te werken, maar aan zijn lichaamstaal in CS kon je zien dat er iets goed mis was. Dat Janine naar buiten werd gelokt en ze daar elkaar het ja-woord geven is natuurlijk geen toeval.
Het hád sterk kunnen zijn, MITS die opbouw er was. In dezelfde aflevering als dat hij het jawoord geeft duikt hij ineens op na weken vermist te zijn. Janine heeft zich totaal niet bezig gehouden met zijn verdwijning en was gefocust op Rob. Nogmaals, geen tijd gehad om dat personage goed te leren kennen, dus maakt me ook niet uit wat er met hem is gebeurd. Al vond ik de acteur wel fijn spelen.

Ik denk dat ze het beter alleen bij Ludo en Janine hadden kunnen houden deze aflevering (met de week ervoor als opbouw en niet steeds jojo in beeld die zich vol zit te vreten of een of andere prank channel die kant nog wal raakt). Amir die neergeslagen wordt en jojo die neervalt was voor mij erg afleidende ruis waardoor ik totaal gemist heb wat een goede cliff had kunnen zijn. Ludo en Janine.

Dat was mijn rant. :s)
Truste!

[ Bericht 0% gewijzigd door miaeak op 15-07-2019 01:51:39 ]
  maandag 15 juli 2019 @ 09:57:00 #82
62455 Frey
Ludo Sanders
pi_187930854
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 11:37 schreef PeterKelder het volgende:

[..]
Tja, niets aan toe te voegen verder... Heb totaal geen binding meer met de serie.

quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2019 01:42 schreef miaeak het volgende:
Wat de zomercliff betreft:
Een zomercliff is pas geslaagd als de kijker een kans krijgt om in het verhaal te zitten. Daarbij hoort een goede inleiding die genoeg vragen oproept, maar niet te veel. Het verhaal moet voldoende opbouw, hebben om tot een goede climax te kunnen komen.
Denk aan de cliff met het moordspel. Dit was een goede opbouw. We wisten dat er iets zou gaan gebeuren, maar wat? En de hele zomer zaten we met de vraag "wie was het?" "Is Ludo dood?". Iedereen had een motief en hieraan werden we nog eens extra herinnerd toen we tijdens het schot de close ups van de reacties van de verschillende verdachten kregen. Voor mij was dit een echte gtst cliff zoals ik deze graag zie.
Truste!
De spijker op zijn kop. De laatste zomercliff die echt goed in elkaar zat qua opbouw en spanning was die van seizoen 23, wat toen nog vrij verrassend was. Iedereen lag met elkaar in de clinch. Iedereen kon de dader zijn en 9 mensen het slachtoffer. Top gedaan, inclusief de prima "pre-cliff" op de donderdag. Dat deden ze bij seizoen 21 ook nog erg goed, met Tanya die op het punt stond te worden ontmaskerd. Voor de rest was de zomercliffhanger, wat HET hoogtepunt van het seizoen hoort te zijn, de afgelopen 10 jaar een aanfluiting. En er zijn in het verleden veel minder spectaculaire cliffhangers geweest, maar je wilde toch wel graag zien hoe het verder zou gaan. Vooral omdat er zich nog meer boeiende dingen afspeelden naast de eigenlijke zomercliffhanger.

Denk maar bijvoorbeeld aan seizoen 3: Helen die op het punt stond aan Peter te vertellen dat hij haar zoon was. Was dat nou zo boeiend? Jazeker! Er was immers al 3 jaar, in fases weliswaar, naar dit moment toegewerkt en je was toch wel benieuwd of het hoge woord er nu eindelijk uit zou komen. Bovendien had je op de achtergrond nog de gijzeling in huize Alberts door de sekte Karma en de creep die achter Linda aanzat. De opbouw was goed, het was spannend en je leefde mee met de personages die in de problemen zaten. De laatste jaren interesseerde het me geen bal meer of iemand het wel of niet zou overleven. Totaal geen beleving meer, slechts ergernis.
  maandag 15 juli 2019 @ 12:40:25 #83
436222 Japepk
Padvinder
pi_187933114
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 09:57 schreef Frey het volgende:

Denk maar bijvoorbeeld aan seizoen 3: Helen die op het punt stond aan Peter te vertellen dat hij haar zoon was. Was dat nou zo boeiend? Jazeker! Er was immers al 3 jaar, in fases weliswaar, naar dit moment toegewerkt en je was toch wel benieuwd of het hoge woord er nu eindelijk uit zou komen. Bovendien had je op de achtergrond nog de gijzeling in huize Alberts door de sekte Karma en de creep die achter Linda aanzat. De opbouw was goed, het was spannend en je leefde mee met de personages die in de problemen zaten. De laatste jaren interesseerde het me geen bal meer of iemand het wel of niet zou overleven. Totaal geen beleving meer, slechts ergernis.
Dat viel me ook op bij het terugkijken van de cliffs en verhaallijnen. Als scène op zich, zoals ik hem vaak had gezien, is het natuurlijk weinig spectaculair. Maar door de opbouw de laatste week/weken was het toch een geslaagde cliff, met inderdaad die gijzeling van het gezin Alberts als spanningmaker. Dat vond ik echt een ontdekking. Seizoen 2 had ook zo'n lekkere opbouw. Daar was het ook gaaf omdat het tussen dé grote slechteriken van die tijd ging. Dat Arnie er in de laatste aflevering ook nog opaf ging maakte het spannend; misschien werd hij wel slachtoffer. Dan (b)lijkt hij vervolgens dader, echt top gedaan!
't Echte en 't ware!
  maandag 15 juli 2019 @ 13:28:37 #84
62455 Frey
Ludo Sanders
pi_187933944
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 12:40 schreef Japepk het volgende:

[..]

Dat viel me ook op bij het terugkijken van de cliffs en verhaallijnen. Als scène op zich, zoals ik hem vaak had gezien, is het natuurlijk weinig spectaculair. Maar door de opbouw de laatste week/weken was het toch een geslaagde cliff, met inderdaad die gijzeling van het gezin Alberts als spanningmaker. Dat vond ik echt een ontdekking.
Ja, dat had je dus bijna altijd wel, van die subcliffs (zoals ik ze noem) die soms nog spannender waren dan de daadwerkelijke slotscènes. Net zoals seizoen 12. De cliff was dat dat Rik en Anita werden opgepakt, maar nog spannender was natuurlijk Janine die levend begraven was, terwijl Sophia haar plaats innam en met Ludo trouwde.

quote:
Seizoen 2 had ook zo'n lekkere opbouw. Daar was het ook gaaf omdat het tussen dé grote slechteriken van die tijd ging. Dat Arnie er in de laatste aflevering ook nog opaf ging maakte het spannend; misschien werd hij wel slachtoffer. Dan (b)lijkt hij vervolgens dader, echt top gedaan!
Ook een heerlijke cliff inderdaad. _O_
En dan dat onverwachte vervolg, dat Herman doodleuk weer opstaat. :D

Eigenlijk was er bij iedere zomercliff wel iets boeiends, waardoor je niet kon wachten op het vervolg. Zelfs al leek het in eerste instantie misschien wat tegen te vallen, uiteindelijk weren er altijd wel boeiende verhaallijnen aan de gang die of tot een hoogtepunt kwamen, of nog tot een hoogtepunt moesten komen. Mooi voorbeeld is seizoen 1: Daniël die de dood gewaande Simon ziet lopen. Niet zo bijzonder toch? Maar ik wilde toch wel de reacties van iedereen zien. En ondertussen was de verhaallijn met Helen en haar "zoon" David Harkema nog aan de gang.
pi_187978902

Effe tussendoor..
13 minuutjes bloopers van het laatste seizoen.
Vond ik dan wel weer grappig.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_188007039
"Dit jaar is er gekozen voor één seizoensfinale, met verschillende spannende wendingen. “We doen al twee jaar iets groots en elke keer moet je daar weer overheen. Dat kan gewoon niet. Dus moet je het weer klein maken. Dus in de verhalen op zoek gaan naar de onverwachte momenten. Dat is wat we dit jaar hebben gedaan”, vertelt hoofdschrijver Pia Blanco in het GTST magazine. “Je vraag je echt af: what the fuck is hier aan de hand. Dit is namelijk echt bizar.”

Wow ja Pia, wat was dit allemaal vreselijk onverwacht. En zo vakkundig als jullie alles weer klein gemaakt hebben... zo klein dat er niemand meer keek en niemand er wat aan vond. Chapeau.
Vakvrouw.

https://www.rtlboulevard.(...)er-genieten-van-gtst
  zaterdag 20 juli 2019 @ 20:12:44 #87
62455 Frey
Ludo Sanders
pi_188028637

Kijk eens naar de leuke personages en de boeiende verhaallijnen van toen. Om nog maar te zwijgen over het fantastische acteerwerk van onder andere Wilbert Gieske en Erik de Vogel.
pi_188029373
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 20:12 schreef Frey het volgende:

Kijk eens naar de leuke personages en de boeiende verhaallijnen van toen. Om nog maar te zwijgen over het fantastische acteerwerk van onder andere Wilbert Gieske en Erik de Vogel.
Nice!

Ik heb nu het seizoen erna in de dvd speler. Je ziet daar best een grote omslag. Naast een enorme leegloop en een reeks nieuwe personages, waaronder Morris 2, Yasmin en Valerie. De comebacks van Remco, Mickey en Simon zijn toch best wel mooi gedaan en er is echt tijd geïnvesteerd om een zorgvuldig verhaal voor iedereen te bedenken. Mooie verwevingen ook.

Richting het eind van het seizoen is de sfeer behoorlijk anders. Geëmmer over Tracy, Morris en geneuzel met Pascale en Benjamin. Ik weet nog goed dat ik daar toen en nu ook weinig aan vond. Ook het ondoordachte stalken van Charlie door Isabella is matig, maar wordt wel doorgezet in een mooi vervolg verhaal waar ze ook een obsessie voor Ludo ontwikkeld.

Dit is ook het seizoen dat Dag Neijzen uitvoerend producent wordt en hij in mijn optiek een beetje een krankzinnig GTST begint te creëren waar alles steeds een beetje absurdistischer wordt. (Hoewel dat vooral vanaf seizoen 15 echt doorslaat) Maar, eerlijk is eerlijk, de introductie van Sjors en de comeback van Hafkamp was fantastisch.

Het is mooi en pijnlijk tegelijk om te vergelijken met het huidige GTST. Moeilijk ook te geloven dat de twee belangrijkste mensen die het zo aan het verzieken zijn toch echt al werkzaam waren voor GTST rond deze tijd. In alles voel je meer binding, diepgang, empathie voor karakters, hun beleving maar ook hun onderlinge verstandhoudingen.
  zaterdag 20 juli 2019 @ 22:17:05 #89
328189 ArnieAlberts
pi_188030831
Meer dan ooit vind ik dat seizoen 15 het jumping the shark-moment is.

Plus ik kom random dit artikel tegen wat me écht laat inzien wat de grote problemen zijn van de reeks.

ZESTIEN JAAR. Toen, dus nu inmiddels NEGENTIEN JAAR. Dat klopt niet! Die horen niet zo lang met hun reet die posities te beklijven! :o
  zaterdag 20 juli 2019 @ 23:37:52 #90
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_188032497
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 22:17 schreef ArnieAlberts het volgende:
Die horen niet zo lang met hun reet die posities te beklijven!
Het lijkt me eigenlijk ook best wel ongezond voor die mensen zelf. Daar zit op een gegeven moment toch geen uitdaging meer in, qua carrièreontwikkeling?
pi_188041994
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 22:17 schreef ArnieAlberts het volgende:
Meer dan ooit vind ik dat seizoen 15 het jumping the shark-moment is.

Plus ik kom random dit artikel tegen wat me écht laat inzien wat de grote problemen zijn van de reeks.

ZESTIEN JAAR. Toen, dus nu inmiddels NEGENTIEN JAAR. Dat klopt niet! Die horen niet zo lang met hun reet die posities te beklijven! :o
Tja, dat is zeker waar. Maar goed, kijk eens naar Amerika, waar een Bradley Bell al meer dan 20 jaar de uitvoerend producent van The Bold is. Of waar een hoofdschrijver die jaren geleden ontslagen is bij een serie wegens slechte prestaties, nu weer terug mag komen bij diezelfde serie in diezelfde rol - simpelweg omdat de soapmarkt de laatste tien jaar tanende is, er geen nieuwe aanwas is van talent achter de schermen (want budget cuts all over the place) maar de zender het ook niet kan maken om de soap te schrappen; immers scoort het nog prima en een talkshow op dat tijdstip is ook een wilde gok.

Ga je dat naar ons land vertalen, zie je eigenlijk exact hetzelfde. Twintig jaar geleden zaten er ruim 50 man bij ScriptStudio voor drie dagelijkse soaps, plus nog andere projecten. Het was een broedplaats voor beginnende scenarioschrijvers die later zouden doorgroeien (denk aan een Karin van der Meer, of de broers Marc en Roeland Linssen), en dat kon ook, want er was werk genoeg. En was je als schrijver wel uitgekeken op GTST, dan kon je nog altijd aan de slag bij ONM of Goudkust en vice versa.
Anno nu is dat wel anders. De soapmarkt hier is eveneens tanende, budgetten zijn hier nooit zo toereikend geweest, en nieuwe schrijftalenten ontplooien liever zelf initiatieven dan hun hoofd te breken op hoe ze de zoveelste "GA WEG!!!" van Prinses Stampvoetje in het script kunnen omzeilen. Wat overblijft zijn dus mensen die er al jaren zitten, soms met onderbrekingen. Kijk maar naar een Jantien van der Meer: was een aantal jaar hoofdschrijver, vertrok om de soapflop StartUp te schrijven, ging daarna door met het matige succes Nieuwe Tijden, en is nu sinds kort weer hoofdschrijver van GTST. Simpelweg omdat ze enerzijds bekend is met de serie, en anderzijds omdat er geen andere soapprojecten zijn waar ze aan slag kan.

Dit artikel, gepubliceerd ten tijde van het 25 jarig jubileum, omschrijft het 'probleem' van beide kanten. Enerzijds zitten de mensen er te lang, maar dat komt ook omdat er van nieuwe aanwas nog amper sprake is. En als die er al is, zijn ze in no time weer vertrokken.
Het enige wat zou kunnen, is wat ze ook in Vlaanderen doen bij Familie: iedere drie jaar een wijziging van schrijversteam. Het enige probleem daaraan is dat de serie inhoudelijk elke drie jaar weer verandert. Soms goed, maar soms kan het ook verkeerd uitpakken waardoor een opvolger er daarna weer minstens een jaar voor nodig heeft om puin te ruimen alvorens hij/zij de eigen visie op de serie kan loslaten.

[ Bericht 3% gewijzigd door PeterKelder op 21-07-2019 17:27:58 ]
  zondag 21 juli 2019 @ 20:15:12 #92
328189 ArnieAlberts
pi_188044662
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 17:18 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Tja, dat is zeker waar. Maar goed, kijk eens naar Amerika, waar een Bradley Bell al meer dan 20 jaar de uitvoerend producent van The Bold is. Of waar een hoofdschrijver die jaren geleden ontslagen is bij een serie wegens slechte prestaties, nu weer terug mag komen bij diezelfde serie in diezelfde rol - simpelweg omdat de soapmarkt de laatste tien jaar tanende is, er geen nieuwe aanwas is van talent achter de schermen (want budget cuts all over the place) maar de zender het ook niet kan maken om de soap te schrappen; immers scoort het nog prima en een talkshow op dat tijdstip is ook een wilde gok.

Ga je dat naar ons land vertalen, zie je eigenlijk exact hetzelfde. Twintig jaar geleden zaten er ruim 50 man bij ScriptStudio voor drie dagelijkse soaps, plus nog andere projecten. Het was een broedplaats voor beginnende scenarioschrijvers die later zouden doorgroeien (denk aan een Karin van der Meer, of de broers Marc en Roeland Linssen), en dat kon ook, want er was werk genoeg. En was je als schrijver wel uitgekeken op GTST, dan kon je nog altijd aan de slag bij ONM of Goudkust en vice versa.
Anno nu is dat wel anders. De soapmarkt hier is eveneens tanende, budgetten zijn hier nooit zo toereikend geweest, en nieuwe schrijftalenten ontplooien liever zelf initiatieven dan hun hoofd te breken op hoe ze de zoveelste "GA WEG!!!" van Prinses Stampvoetje in het script kunnen omzeilen. Wat overblijft zijn dus mensen die er al jaren zitten, soms met onderbrekingen. Kijk maar naar een Jantien van der Meer: was een aantal jaar hoofdschrijver, vertrok om de soapflop StartUp te schrijven, ging daarna door met het matige succes Nieuwe Tijden, en is nu sinds kort weer hoofdschrijver van GTST. Simpelweg omdat ze enerzijds bekend is met de serie, en anderzijds omdat er geen andere soapprojecten zijn waar ze aan slag kan.

Dit artikel, gepubliceerd ten tijde van het 25 jarig jubileum, omschrijft het 'probleem' van beide kanten. Enerzijds zitten de mensen er te lang, maar dat komt ook omdat er van nieuwe aanwas nog amper sprake is. En als die er al is, zijn ze in no time weer vertrokken.
Het enige wat zou kunnen, is wat ze ook in Vlaanderen doen bij Familie: iedere drie jaar een wijziging van schrijversteam. Het enige probleem daaraan is dat de serie inhoudelijk elke drie jaar weer verandert. Soms goed, maar soms kan het ook verkeerd uitpakken waardoor een opvolger er daarna weer minstens een jaar voor nodig heeft om puin te ruimen alvorens hij/zij de eigen visie op de serie kan loslaten.
Ik ben het altijd met je eens, in dit bericht ook vele raakvlakken, maar toch een kanttekening.

Nederland is geen Amerika, noch zal het ooit worden als in Amerika (zelfs al zouden ze dat bij Endemol in Amsterdam nog zo graag willen). Ze laten veel te veel de Amerikaanse stijltjes erop los, hebben al meermaals aangegeven ook naar Amerikaanse soaps te hebben gekeken ter inspiratie, maar na zo'n aanhoudende kritiek (nu zelfs vanuit sites die normaliter enkel de feiten en verhaallijnen deelde, zoals GTST Courant; echt de fansites dus) moet voor de crew toch wel duidelijk zijn dat dit niet the way to go is? (Blijkbaar niet dus trouwens, anders laat je Erik en Caroline niet mooi weer spelen in de media)

In Amerika is een Bradley Bell wat Olga Madsen in de beginjaren voor GTST was, en hij is dat omdat hij tot in lengte van dagen de teugels stevig in handen heeft gehouden. Hij staat achter zijn product en tuurlijk, The Bold heeft ook zijn fair share aan kritiek gehad door de jaren heen. Maar die soap staat nog altijd meer als een huis dan GTST de afgelopen 15 jaar al staat. As The World Turns was als ONM, maar GTST nú doet me meer denken aan de laatste seizoenen van Goudkust. Het kabbelt maar voort met bizarre verjongingspraktijken, net zolang tot de kijker roept 'KILL IT OFF ALREADY'.

Aanvulling: GTST had de eerste zoveel jaren ook redelijk wat transitieperiodes. Van vertalingen naar eigen werk, van Doctor Proctor naar (de in sommige ogen tirannie van) Johan Nijenhuis, en van daar uit weer langzaam door ontwikkelend naar wat het nu is. Maar het voelt alsof de serie is voort-ontwikkeld vanuit 'de dokterspraktijk van dokter Gijs' (nu net het meest lullige van heel Meerdijk in ruim 25 jaar als je het mij vraagt) en leest nu als een bouquet-reeksje.

Seizoen 30 komt eraan. Het is mooi geweest.
pi_188045462
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:15 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]

Ik ben het altijd met je eens, in dit bericht ook vele raakvlakken, maar toch een kanttekening.

Nederland is geen Amerika, noch zal het ooit worden als in Amerika (zelfs al zouden ze dat bij Endemol in Amsterdam nog zo graag willen). Ze laten veel te veel de Amerikaanse stijltjes erop los, hebben al meermaals aangegeven ook naar Amerikaanse soaps te hebben gekeken ter inspiratie, maar na zo'n aanhoudende kritiek (nu zelfs vanuit sites die normaliter enkel de feiten en verhaallijnen deelde, zoals GTST Courant; echt de fansites dus) moet voor de crew toch wel duidelijk zijn dat dit niet the way to go is? (Blijkbaar niet dus trouwens, anders laat je Erik en Caroline niet mooi weer spelen in de media)
Kanttekening van mijn kant: ik had het enkel over de Amerikaanse soapmarkt die tanende is, waardoor er achter de schermen geen goede roulatie is van creatives, om daarmee de vergelijking te trekken met wat hier in Nederland speelt. Het is niet alsof ze dat ook maar van de Amerikanen hebben afgekeken - alhoewel, je weet maar nooit. Over het inhoudelijke gedeelte heb ik het niet gehad, enkel over degenen die over het inhoudelijke gaan.

quote:
In Amerika is een Bradley Bell wat Olga Madsen in de beginjaren voor GTST was, en hij is dat omdat hij tot in lengte van dagen de teugels stevig in handen heeft gehouden. Hij staat achter zijn product en tuurlijk, The Bold heeft ook zijn fair share aan kritiek gehad door de jaren heen. Maar die soap staat nog altijd meer als een huis dan GTST de afgelopen 15 jaar al staat.
In Amerika is een Bradley Bell onder de soapfans wat Rohan hier voor ons is. Kijk de soap-boards er maar op na: de man wordt bedolven onder bakken kritiek omdat hij de kijker al meer dan 20 jaar hetzelfde recept voorschotelt, soms met opzienbarende verhaallijnen komt enkel voor de publiciteit, acteurs/personages zonder reden plots uit de serie verdwijnen, en de kijker het inmiddels spuugzat is - maar hij trekt zich er niks van aan en gaat vrolijk verder. Bradley zit er enkel omdat zijn voorganger(s) een dijk van een serie hebben neergezet. Zijn vader William J. Bell, ja, die zou je kunnen vergelijken met Olga. Maar goed, dat is een andere discussie :P

quote:
As The World Turns was als ONM, maar GTST nú doet me meer denken aan de laatste seizoenen van Goudkust. Het kabbelt maar voort met bizarre verjongingspraktijken, net zolang tot de kijker roept 'KILL IT OFF ALREADY'.
Als het nou zou voortkabbelen, maar bij GTST hebben ze afgelopen seizoen juist vol op het gaspedaal getrapt _O-

quote:
Aanvulling: GTST had de eerste zoveel jaren ook redelijk wat transitieperiodes. Van vertalingen naar eigen werk, van Doctor Proctor naar (de in sommige ogen tirannie van) Johan Nijenhuis, en van daar uit weer langzaam door ontwikkelend naar wat het nu is. Maar het voelt alsof de serie is voort-ontwikkeld vanuit 'de dokterspraktijk van dokter Gijs' (nu net het meest lullige van heel Meerdijk in ruim 25 jaar als je het mij vraagt) en leest nu als een bouquet-reeksje.
Natuurlijk, maar dat zijn ook altijd wel transities geweest met een bepaalde zorg voor de continuïteit en zonder de basis van de serie onherroepelijk te raken; de ene keer iets beter dan de andere keer. Iets wat pas echt fout ging toen ze aan seizoen 16 begonnen. Sindsdien ging het van GTST Bizar XXL (seizoen 16/17), via de GTST Bouquetreeks (seizoen 18 tot 27) naar GTSpangasT (seizoen 28-heden). En aangezien Jantien intussen sinds mei terug hoofdschrijver is, verwacht ik voor de nabije toekomst GTST Bouquetreeks 2.0, want "de kijker wil de invoelbaarheid terug". Yeah, no. :')
  zondag 21 juli 2019 @ 21:09:52 #94
328189 ArnieAlberts
pi_188045721
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:57 schreef PeterKelder het volgende:

[..]

Kanttekening van mijn kant: ik had het enkel over de Amerikaanse soapmarkt die tanende is, waardoor er achter de schermen geen goede roulatie is van creatives, om daarmee de vergelijking te trekken met wat hier in Nederland speelt. Het is niet alsof ze dat ook maar van de Amerikanen hebben afgekeken - alhoewel, je weet maar nooit. Over het inhoudelijke gedeelte heb ik het niet gehad, enkel over degenen die over het inhoudelijke gaan.
[..]

In Amerika is een Bradley Bell onder de soapfans wat Rohan hier voor ons is. Kijk de soap-boards er maar op na: de man wordt bedolven onder bakken kritiek omdat hij de kijker al meer dan 20 jaar hetzelfde recept voorschotelt, soms met opzienbarende verhaallijnen komt enkel voor de publiciteit, acteurs/personages zonder reden plots uit de serie verdwijnen, en de kijker het inmiddels spuugzat is - maar hij trekt zich er niks van aan en gaat vrolijk verder. Bradley zit er enkel omdat zijn voorganger(s) een dijk van een serie hebben neergezet. Zijn vader William J. Bell, ja, die zou je kunnen vergelijken met Olga. Maar goed, dat is een andere discussie :P
[..]

Als het nou zou voortkabbelen, maar bij GTST hebben ze afgelopen seizoen juist vol op het gaspedaal getrapt _O-
[..]

Natuurlijk, maar dat zijn ook altijd wel transities geweest met een bepaalde zorg voor de continuïteit en zonder de basis van de serie onherroepelijk te raken; de ene keer iets beter dan de andere keer. Iets wat pas echt fout ging toen ze aan seizoen 16 begonnen. Sindsdien ging het van GTST Bizar XXL (seizoen 16/17), via de GTST Bouquetreeks (seizoen 18 tot 27) naar GTSpangasT (seizoen 28-heden). En aangezien Jantien intussen sinds mei terug hoofdschrijver is, verwacht ik voor de nabije toekomst GTST Bouquetreeks 2.0, want "de kijker wil de invoelbaarheid terug". Yeah, no. :')
Touché, wat meer begrip voor de strekking van je eerdere bericht en zodoende ook volmondig met je eens :o
pi_188108608
Even iets heel anders. Sinds een tijdje volg ik Neighbours en ik kwam deze aflevering tegen.

https://www.dailymotion.com/video/x425n0o

Is zeker het kijken waard. In mijn ogen mag GTST hier nog heel wat van leren. En ook de grotere families en vriendenbanden in die serie zijn veel fijner dat in GTST.
pi_188111931
Ook stond er dit op Mediacourant:

quote:
Het is een publiek geheim dat acteren bij Goede Tijden Slechte Tijden niet bepaald een vetpot is. Als soapster mag je al blij zijn als je de 2.500 euro per maand haalt. Babette van Veen moest al eens gieren om de suggestie dat een GTST-acteur 5.000 euro netto per maand zou krijgen (“Haha! Van welke planeet kom jij?“) en ook Robine van der Meer lachte om de salariëring (“Wauw, wat betaalde dat slecht”). Nu onthult Fajah Lourens wat ze tussen 2002 en 2005 verdiende bij GTST.

Lourens speelde drie seizoenen lang de rol van Yasmin Fuentes. “Het eerste jaar dat ik in Goede Tijden, Slechte Tijden zat, verdiende ik 1350 euro per maand. Na drie jaar ging ik weg met 2000 euro. Dat is echt slecht.”
Nu moet je dat wel relativeren naar 15 jaar geleden én het feit dat Fajah begon als 21-jarige. Onder een Facebookbericht beginnen mensen te roepen dat 'sommige mensen moeten rondkomen van 1000 euro in de maand.' Voor een acteur in een goedlopende serie is dit natuurlijk niet bijster veel. Fajah relativeert het later ook, ze vond het een geweldige tijd en is blij dat er door GTST zoveel deuren zijn open gegaan.

Het geeft me des te meer respect voor acteurs als Erik en Caroline, die dit gewoon al 25+ jaar doen. Het schijnt toch een pittige werkweek te zijn, hoewel het ook zijn voordelen heeft. Zij hebben nooit echt veel bijgeklust ofzo. Of wat te denken van Jette of Inge Schrama.
't Echte en 't ware!
pi_188112526
Jeetje. En ik maar denken dat een actrice (in gtst dan) veel verdiend. Kantoorbaan is dus zo slecht nog niet.
pi_188113666
Maar wie zegt dat het de 2500 per maand nu is dan ?
En hoeveel uur werken ze dan etc?

Als je na gaat dat op google staat dat het minimumloon +/-1200 was. En dat voor Fajah op haar 21e dus waarschijnlijk wel een stuk minder was op basis van 40 uur werken. Dan zat ze dus later mer die 2000 er stuk boven.
Dan zitten ze misschien nu ook wel tussen de 2500 a 3000?

We weten het niet natuurlijk. Je levert privacy in, maar verder weten we niet hoeveel uur je op de planken staat voor dat geld. Ben stiekem wel benieuwd naar de daadwerkelijke bedragen en uren werk etc.

5000 euro zou ik namelijk ook wel veel vinden. Al ligt dat aan mijn persoonlijke leven. Denk dat ik maar 1 iemand ken die in de buurt komt van dat salaris.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_188117362
Het is best pittig werk volgens mij. Lange dagen, veel druk door het beperkte aantal takes en je hebt ook nog huiswerk (tekst leren). Als het salaris dan ook niet heel bijzonder is snap ik wel dat veel nieuwe castleden na 2 jaar weer vertrekken. Ik denk dat de mensen met een vast contract meer verdienen.
  donderdag 25 juli 2019 @ 22:12:43 #100
436222 Japepk
Padvinder
pi_188123070
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 18:03 schreef YT123 het volgende:
Het is best pittig werk volgens mij. Lange dagen, veel druk door het beperkte aantal takes en je hebt ook nog huiswerk (tekst leren). Als het salaris dan ook niet heel bijzonder is snap ik wel dat veel nieuwe castleden na 2 jaar weer vertrekken. Ik denk dat de mensen met een vast contract meer verdienen.
Dat heeft er ook mee te maken dat ze geen vast contract aangeboden krijgen. Als je dan een half jaar zonder inkomsten zit, ga je je heil ergens anders zoeken.

Je hoort in interviews vaak dat de acteurs om 7 uur aanwezig moeten zijn. Dan gaan ze naar de visagie etc. en is er volgens mij nog repetitie. Maar volgens mij zijn ze dan vervolgens niet om 16.00 klaar of zo. En het leren van de scripts gebeurd ook buiten werktijd denk ik.
't Echte en 't ware!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')