wil je het officieel laten doen, of door een boer die toevallig een lans heeft en een flinke giertank vol met water?quote:Op zondag 30 juni 2019 23:13 schreef SuperFokker het volgende:
Ik wil een put laten slaan op zo'n 10-12 meter. Wat kost dit ongeveer om dit te laten doen excl. materiaal?
Het gaat om zandgrond.
Ja 'officieel'quote:Op zondag 30 juni 2019 23:17 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
wil je het officieel laten doen, of door een boer die toevallig een lans heeft en een flinke giertank vol met water?
http://www.pompenvantorre.com/bronpompen_bronpomp_vantorre.htmlquote:Op zondag 30 juni 2019 23:44 schreef aegir_de_viking het volgende:
Ik ben al een paar weken bezig om de oude put achter mijn huis weer werkend te krijgen.
Woon hier al 12 jaar en pas sinds kort ontdekt dat er al een put zat. Pomp gekocht die 9m aanzuighoogte heeft, luchtdicht aangesloten. Toch haal ik maar een paar liter per minuut.
De put is een 1" stalen leiding die een onbekende lengte de grond in gaat. Heb er al eens zuur ingegooid en met leidingwater en perslucht doorgeblazen, maar de flow wordt niet hoger.
Deze pompen laat je zakken in een bron met een diameter van 3 of 4". Mijn bron is 1" daar past dus geen pomp in. De pomp die ik gebruik staat bovenaan en zuigt het water op.quote:
Omdat grondwater zeer gevoelig is voor ijzer, bruin water, zal de monding van de pijp dicht gaan roesten.quote:Op maandag 1 juli 2019 09:04 schreef aegir_de_viking het volgende:
[..]
Deze pompen laat je zakken in een bron met een diameter van 3 of 4". Mijn bron is 1" daar past dus geen pomp in. De pomp die ik gebruik staat bovenaan en zuigt het water op.
Ik vermoed dat mijn bron dichtgeslipt is.
Die vraag is niet te beantwoorden. Het bedrijf moet met diverse apparatuur een bron slaan. Is het mogelijk om die apparatuur en gereedschappen ook op die plek te kunnen plaatsen. Je weet niet hoe diep hij moet gaan, is dat 3 meter, 10 meter of 30 meter voordat je water hebt gevonden? En wat is de weerstand onder en in de grond.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 06:47 schreef SuperFokker het volgende:
Maar iemand een idee wat dit ongeveer kost zoals de vraag in de OP?
En stel dat er teveel ijzer in het water zit, wat is dan de oplossing?quote:Op dinsdag 2 juli 2019 08:43 schreef Barry1986 het volgende:
Normaal gesproken betaal je per meter.
Moeten ze diep dan heb je pech.
Bij een boring geen water is ook geen rekening.
Voordat je het water gebruikt eerst laten testen. Met het blote oog zie je het niet snel. Maar vaak zit er te veel ijzer in je water.
Alles droogt dan bruin op en vooral bij stenen/muren/kozijnen is het lastig verwijderen.
Nee gewoon voor de tuin, maar ik wil geen bruine stoep of muren van roest.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 23:30 schreef speedfightrage het volgende:
Wil je het als drinkwater gebruiken?
quote:Op dinsdag 2 juli 2019 21:57 schreef SuperFokker het volgende:
[..]
En stel dat er teveel ijzer in het water zit, wat is dan de oplossing?
Onzin, overal in de bodem zit grondwater, op de ene plek wat dieper als de andere. En op de ene plek is de bodem wat geschikter om te onttrekken als de andere.quote:Op woensdag 3 juli 2019 18:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een put slaan doe je op een well. Eerst doe je onderzoek of je een well hebt op je grond. Dan kan je daar een put slaan. Hiervoor is wel een vergunning nodig.
De kans dat je een well hebt op je grond is wel behoorlijk groot, maar hoeft niet.
Niet overal zit grondwater. Voor een pomp heb je tenminste een klein meertje nodig dat zichzelf weer automatisch aanvult met andere stromen en regenwater.quote:Op woensdag 3 juli 2019 18:51 schreef Debuteer het volgende:
[..]
Onzin, overal in de bodem zit grondwater, op de ene plek wat dieper als de andere. En op de ene plek is de bodem wat geschikter om te onttrekken als de andere.
ook al heb je grondwater met een pomp trek je dat zo leeg... alleen bij een well vult het weer snel genoeg aan.quote:Op woensdag 3 juli 2019 18:51 schreef Debuteer het volgende:
[..]
Onzin, overal in de bodem zit grondwater, op de ene plek wat dieper als de andere. En op de ene plek is de bodem wat geschikter om te onttrekken als de andere.
Niet zo gek, bij iets meer dan 9 meter trekt die vacuüm en pompt die helemaal niet meer.quote:Op zondag 30 juni 2019 23:44 schreef aegir_de_viking het volgende:
Ik ben al een paar weken bezig om de oude put achter mijn huis weer werkend te krijgen.
Woon hier al 12 jaar en pas sinds kort ontdekt dat er al een put zat. Pomp gekocht die 9m aanzuighoogte heeft, luchtdicht aangesloten. Toch haal ik maar een paar liter per minuut.
De put is een 1" stalen leiding die een onbekende lengte de grond in gaat. Heb er al eens zuur ingegooid en met leidingwater en perslucht doorgeblazen, maar de flow wordt niet hoger.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |