ANWB mannetje had alles gechecked, ook thermostaat en radiator. Maar niks gevonden. Koelvloeistof was volgens hem goed.quote:
Is de temperatuur ook gemeten op het moment dat ie zo heet zou zijn?quote:Op vrijdag 28 juni 2019 23:44 schreef stokj het volgende:
[..]
ANWB mannetje had alles gechecked, ook thermostaat en radiator. Maar niks gevonden. Koelvloeistof was volgens hem goed.
ANWB mannetje en garagist hebben het gedaan en niks opvallends opgemerkt.quote:
Dan kun je dus altijd even kijken of ie wel echt heet word..quote:Op vrijdag 28 juni 2019 23:49 schreef stokj het volgende:
[..]
ANWB mannetje en garagist hebben het gedaan en niks opvallends opgemerkt.
Wat ik nu wel denk: zij lieten de toerenteller oplopen en gingen meten (auto stond dus stil, versnelling neutraal en dan gas geven) terwijl het grote probleem zich voordoet tijdens het daadwerkelijk rijden en ook als je minimaal 70 km/u rijdt dat de wijzer naar het rood schiet.
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Heb je een idee hoe ik daar achter kan komen?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:05 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Heeft jouw auto misschien 2 temp sensors? Mijn auto heeft er bijvoorbeeld eentje voor de computer en eentje voor het dashboard.
Klopt. Even checken dan. Echter als de pijl in het rood komt en daarmee het stop signaal komt kan ik ook niet verder rijden. Stopsignaal dwingt me om te stoppen. Er komt verder geen rook of brandende geur te voorschijn.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:07 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dan kun je dus altijd even kijken of ie wel echt heet word..
Dat word rondjes rijden op de parkeerplaats...quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:09 schreef stokj het volgende:
[..]
Klopt. Even checken dan. Echter als de pijl in het rood komt en daarmee het stop signaal komt kan ik ook niet verder rijden. Stopsignaal dwingt me om te stoppen. Er komt verder geen rook of brandende geur te voorschijn.
Bij mijn BMW kon ik het vinden door gewoon in het ETK (kun je alle doorsnedes van de auto zien met alle onderdelen er in) te kijken. Bij Citroën is er ook zoiets voor garages, zal dus voor Peugeot ook wel zijn. Makkelijkste is denk ik om gewoon even de dealer daarvoor te contacten.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:07 schreef stokj het volgende:
[..]
Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten. Heb je een idee hoe ik daar achter kan komen?
Ik reed op de snelweg met kachel op z’n heetst en hardst. Ik zag dat het wel hielp maar dat na een paar km de wijzer weer in het rood ging.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 00:16 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat word rondjes rijden op de parkeerplaats...
Nee als je dan de kachel vol aanzet en de temp zakt, dan weet je dat ie ook echt te warm word..
Ik denk dat de radiator gewoon verstopt of zelfs versleten is.. maar om de electronica uit te sluiten is het handig om te weten of ie daadwerkelijk heet is..
Is het een automaat trouwens?
Als ik dit zo lees dan vind ik de ANWB en de garagist best wel amateurachtig.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:20 schreef suijkerbuijk het volgende:
Radiator verstopt?
Kan je voelen namelijk pas op de fan .
Als boven warm is en onder koud of andersom.
Terwijl de temp aan geeft 90 graden dan heb je een verstopte radiator.
Waterpomp van binnen afgebroken waardoor de vloeistof niet pomp.
Slecht ontlucht zal niet de eerste zijn aangezien de Fransen achterlijk ontluchtings ventielen bezitten zucht.
Teller kapot van je temperatuur.
Je ziet er zijn veel oorzaken.
Simpele koppakking test kan je doen.
Motor koud vuldop er af van je expansie vat.
Dan motor warm laten worden en kijken of je bellen ziet.
Zo ja dan koppakking kapot
Koppakking anderen controle kijken of je witte rook uit je uitlaat komt.
Nog een manier van kijken bij benzine.
Motor warm dan bougies er uit halen en kijken welke nat is.
Even contacten danquote:Op zaterdag 29 juni 2019 01:01 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Bij mijn BMW kon ik het vinden door gewoon in het ETK (kun je alle doorsnedes van de auto zien met alle onderdelen er in) te kijken. Bij Citroën is er ook zoiets voor garages, zal dus voor Peugeot ook wel zijn. Makkelijkste is denk ik om gewoon even de dealer daarvoor te contacten.
Ben 21 jaar monteur geweest .quote:Op zaterdag 29 juni 2019 07:46 schreef stokj het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees dan vind ik de ANWB en de garagist best wel amateurachtig.
Ik kijk even
Zeker, heb er ook respect voor dat ze zo veel verstand hebben van automechaniek.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 08:15 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Ben 21 jaar monteur geweest .
De nieuwe generatie monteurs zijn computer gericht.
Terwijl ik nog een carburateur op gevoel , geluid en geur afsteld.
Staan hun met een testkast en co meter in de uitlaat.
Waar de ouwe date er niet meer in staat.
Geen slecht woord over de ANWB hoor er zijn echt wel vak mensen tussen maar helaas ook personen bij die ouwe ervaring missen.
Garage is een anderen verhaal .
Meestal is dat jeugt die vanuit school daar te recht zijn gekomen .
Als vak waar ze makkelijk mee slagen .
Een paar ouwe rotte er in die wel het vak weten die gek worden van die pikkies.
Ben nu ook 1 jaar gestopt met de vak zoals hier boven omscheven .
Ik zal straks even kijken (papieren liggen beneden). Ik denk dat het inderdaad 1 sensor is.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 09:31 schreef oldford het volgende:
Peugeot's (en Citroens) hadden 16 jaar geleden meestal al slechts 1 koelvloeistof temperatuur sensor. Die sensor is aangesloten op de motor-computer. De motor-computer stuurt dan de temperatuur in het dashboard aan en ja, die reageert sneller als vroeger met een ouderwetse koelvloeistof temperatuur sensor en een enorme vertraging.
Wat is je motorcode? Staat op pos. 6 t/m 8 van het chassisnummer.
Themostaat was volgens ANWB-mannetje prima. Distributie vorig jaar vervangen en waterpomp 5 jaar geleden.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 10:14 schreef Fer het volgende:
Je zou denken dat hij geen/weinig doorstroming heeft aangezien met verwarming rijden weinig zin heeft en het vooral bij hard rijden optreedt.
Wanneer zijn distributie en waterpomp vervangen? Is de thermostaat bekeken?
Koppakking gaat er op lijken als het binnen 1 minuut al die richting op gaat.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 13:49 schreef stokj het volgende:
Net even een 45 minuten durende rit in de bebouwde kom gemaakt (max snelheid 50 km/u). Na ongeveer 1 km was pijl al tussen de 70 en 90 graden (vanuit koude motor).
De pijl ging richting de 90 graden en de laatste 10 minuten was het boven de 90 graden. Vervolgens dreigde het naar het één na laatste streepje te gaan voordat het rode vak wordt benaderd. Toen naar huis gereden (was dicht in de buurt) en auto uitgezet. De ventilator was druk bezig zo te horen. Vervolgens uit nieuwsgierigheid de auto weer opnieuw gestart en prompt een STOP-melding en temperatuurwijzer die naar het rode gaat. Dat hield voor 2 minuten continu aan (ik stond gewoon stil).
Daarna motor uitgezet, motorkap open. De ventilator was druk bezig met koelen, heeft dat ongeveer 7 minuten gedaan toen deze automatisch afsloeg. Vervolgens de motor weer gestart en gaf het een temperatuur van iets boven de 90.
Hoe kan ik de garagist het best uitleggen wat er aan de hand is, zonder de specialist uit te hangen?quote:Op zaterdag 29 juni 2019 16:47 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Koppakking gaat er op lijken als het binnen 1 minuut al die richting op gaat.
Vermoedelijk een heel klein gaatje van uitlaat gassen naar de koelvloeistof toe.
Van uit je zuigers dus.
Als de motor warm is laten afkoelen
En als het een benzine wagen is de boegies er uit halen een van die zal nat moeten zijn.
Door gewoon te zeggen wat er gebeurt .quote:Op zaterdag 29 juni 2019 21:50 schreef stokj het volgende:
[..]
Hoe kan ik de garagist het best uitleggen wat er aan de hand is, zonder de specialist uit te hangen?
Vanochtend bij de garagist geweest. Hij fronste zijn wenkbrauwen toen ik aangaf dat het euvel nog niet is verholpen.quote:Op zaterdag 29 juni 2019 22:22 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Door gewoon te zeggen wat er gebeurt .
Je hoef niet als een expres uit te hangen .
Maar je kan gewoon zeggen dat binnen een paar minuten de motor richting te kook gaat .
Gewoon genoeg informatie geven en duidelijk uitleggen .
Zeggen wat de ANWB al heeft gedaan en de garage maar dat het probleem er nog is .
Altijd direct zijn zonder completen verhalen er om heen.
Dat is makkelijker voor de monteur een betere diagnose te stellen.
Dat is een optie ja .quote:Op maandag 1 juli 2019 19:47 schreef stokj het volgende:
[..]
Vanochtend bij de garagist geweest. Hij fronste zijn wenkbrauwen toen ik aangaf dat het euvel nog niet is verholpen.
In de middag had hij teruggebeld en aangegeven dat het misschien toch aan de thermostaat lag. Zijn voorstel was om deze weg te halen en te kijken of het euvel er dan nog was. Zo ja, dan is het waarschijnlijk de BSI (of iets dergelijks). Als ik er geen last meer van heb dan voor de wintertijden een andere thermostaat er in laten zetten.
Grappig om te horen dat je het met een simpele oplossing gewoon redt!quote:Op maandag 1 juli 2019 19:55 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat is een optie ja .
Altijd wel lachen eigenlijk.
De eu wagens als de thermostaat niet werkt dan kook je motor.
Wagens uit Japan als daar de thermostaat niet werkt word je motor niet warm lol.
Zelf op mijn Opel Vivaro heb ik de thermostaat al lang geleden er uit gehaald en weg gooit .
Maar goed mijn wagen kan wel eens hele avond draaien stationere.
Dat vinden de wagens ook niet leuk in de zomer .
In de winter zet ik gewoon een stuk karton voor de radiator zodat niet gelijk de rijwind er op staat en word de motor gewoon warm.
Vergis je niet hoor.quote:Op maandag 1 juli 2019 19:56 schreef stokj het volgende:
[..]
Grappig om te horen dat je het met een simpele oplossing gewoon redt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |