abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 juli 2019 @ 20:24:12 #151
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_187905057
De maximale snelheid is momenteel 40 km/h en er zijn nog wat handbediende en onbeveiligde overwegen...
  zaterdag 13 juli 2019 @ 21:36:03 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_187906120
Zijn de Belgen niet bezig om de boel tot aan Hamont te elektrificeren? Om dan een diesel te laten rijden voor dat piseindje naar Weert (het is 10 kilometer) is ook zomaar wat.

Bezopen idee: breng de lijn op 3 kV en leg in Weert een extra perron aan waar de trein uit België kan keren, en hang hier ook 3 kV boven. Dan kan NMBS gewoon doorrijden naar Hamont met wat voor elektrisch materieel ze ook willen gebruiken. En dan hoeven er geen dure bicourante treinstellen te komen voor een 'internationale' verbinding.
pi_187906892
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 21:36 schreef James1988 het volgende:
Zijn de Belgen niet bezig om de boel tot aan Hamont te elektrificeren? Om dan een diesel te laten rijden voor dat piseindje naar Weert (het is 10 kilometer) is ook zomaar wat.

Bezopen idee: breng de lijn op 3 kV en leg in Weert een extra perron aan waar de trein uit België kan keren, en hang hier ook 3 kV boven. Dan kan NMBS gewoon doorrijden naar Hamont met wat voor elektrisch materieel ze ook willen gebruiken. En dan hoeven er geen dure bicourante treinstellen te komen voor een 'internationale' verbinding.
Als prorail 100 miljoen wilt zien dan kun je beter kijken naar dieseltractie, zeker als je 1/2 stellen gebruikt die vrijkomen nadat de maaslijn eindelijk is geëlektrificeerd.
speak only if it improves the silence.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 22:30:58 #154
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_187906940
Dieseltractie, waarvoor? Om Hamont<>Weert te gaan pendelen?

Dan weet je op voorhand al dat het helemaal niks wordt. Dan kun je dat geld beter uitgeven aan wat bussen om een sneldienst Weert-Antwerpen mee op te zetten.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 23:15:08 #155
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_187907782
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 21:36 schreef James1988 het volgende:Bezopen : breng de lijn op 3 kV en leg in Weert een extra perron aan waar de trein uit België kan keren, en hang hier ook 3 kV boven.
Helaas moeten treinen uit België een stukje over hetzelfde spoor (inclusief een brug over een kanaal) als de NS-treinen rijden om station Weert te bereiken. Daar een derde spoor naast leggen wordt een dure grap.
pi_187908207
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 23:15 schreef ReisT het volgende:

[..]

Helaas moeten treinen uit België een stukje over hetzelfde spoor (inclusief een brug over een kanaal) als de NS-treinen rijden om station Weert te bereiken. Daar een derde spoor naast leggen wordt een dure grap.
accu in de trein en dat stukkie naar Weert en terug op de accu rijden. klaar.
dag
  zondag 14 juli 2019 @ 01:59:17 #157
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187909937
Belgische treinen rijden al sinds de electrificatie van grensbaanvakken op halve kracht onder 1500V=. Dat kan dus ook gewoon als ze Hamont-Weert aansluiting (of Budel grens) met 3kV elektrificeren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 14 juli 2019 @ 09:37:50 #158
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_187911658
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 01:59 schreef Janneke141 het volgende:
Belgische treinen rijden al sinds de electrificatie van grensbaanvakken op halve kracht onder 1500V=. Dat kan dus ook gewoon als ze Hamont-Weert aansluiting (of Budel grens) met 3kV elektrificeren.
Moderne treinen zijn voorzien van een onderspanningsbeveiliging en kunnen derhalve niet naar Nederland rijden als ze maar de helft van de prik krijgen, tenzij ze uitgerust zijn met een 1500V pakket of Nederland omschakelt naar 3kV
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 14 juli 2019 @ 10:12:30 #159
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_187912056
Gister is er een SNG 2711 vanaf Onnen via Zwolle en Arnhem-Breda ev naar Leidschendam afgesleept. Althans, dat was de bedoeling.
Bij Olst zijn ze gestrand, want er was een as waar de remmen nog vast van zaten. De schade was dermate, dat ze niet meer verder konden en het op asbreukwagens naar Leidschendam moesten afslepen in de donkere uurtjes...
  zondag 14 juli 2019 @ 10:13:37 #160
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_187912066
quote:
14s.gif Op zondag 14 juli 2019 09:37 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Moderne treinen zijn voorzien van een onderspanningsbeveiliging en kunnen derhalve niet naar Nederland rijden als ze maar de helft van de prik krijgen, tenzij ze uitgerust zijn met een 1500V pakket of Nederland omschakelt naar 3kV
Een Desiro valt geheel uit als de stroom onder de 2,1kV komt. Bij 2,5kV zijn er al problemen met tractievermogen ed.
pi_187912540
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 23:15 schreef ReisT het volgende:

[..]

Helaas moeten treinen uit België een stukje over hetzelfde spoor (inclusief een brug over een kanaal) als de NS-treinen rijden om station Weert te bereiken. Daar een derde spoor naast leggen wordt een dure grap.
Bovendien stopt de stationstunnel in station Weert bij het eilandperron, die tunnel zal je dan moeten doortrekken of je moet het derde spoor alleen van de achterkant bereikbaar maken. Op zich niet helemaal onmogelijk, want er ligt een wegtunnel naast, maar handig is het zeker niet.

Ik vraag me overigens af of die trein überhaupt in de dienstregeling zou passen, een kopmakende trein op twee sporen waar per spoor 6 treinen per uur rijden lijkt me vrij krap. Dan ga ik er nog even vanuit dat er geen stoptreinen vanuit Roermond bij komen, dat is namelijk een grote wens van de provincie.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2019 11:08:40 ]
pi_187913232
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 10:12 schreef greavy het volgende:
Gister is er een SNG 2711 vanaf Onnen via Zwolle en Arnhem-Breda ev naar Leidschendam afgesleept. Althans, dat was de bedoeling.
Bij Olst zijn ze gestrand, want er was een as waar de remmen nog vast van zaten. De schade was dermate, dat ze niet meer verder konden en het op asbreukwagens naar Leidschendam moesten afslepen in de donkere uurtjes...
Stonden ze op spoor 1 of hielden ze in Olst een echt perronspoor bezet?
dag
  Redactie Frontpage / Sport zondag 14 juli 2019 @ 12:03:22 #163
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_187913295
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 10:12 schreef greavy het volgende:
Gister is er een SNG 2711 vanaf Onnen via Zwolle en Arnhem-Breda ev naar Leidschendam afgesleept. Althans, dat was de bedoeling.
Bij Olst zijn ze gestrand, want er was een as waar de remmen nog vast van zaten. De schade was dermate, dat ze niet meer verder konden en het op asbreukwagens naar Leidschendam moesten afslepen in de donkere uurtjes...
Bij zo'n route ben je meerdere nachten onderweg volgens mij

[ Bericht 0% gewijzigd door Peterselieman op 14-07-2019 12:09:35 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 14 juli 2019 @ 12:09:22 #164
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_187913403
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 11:57 schreef Peter het volgende:

[..]

Stonden ze op spoor 1 of hielden ze in Olst een echt perronspoor bezet?
Staan volgens de buren van Somda nog steeds in Olst op spoor 1. Het plan is om vannacht naar Arnhem te rijden. Dan kun je wel nagaan dat het nog wel een paar nachten duurt voordat zo'n stel in Leidschendam is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_187913674
Waarom niet terug naar Zwolle?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 14 juli 2019 @ 12:45:21 #166
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_187914071
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 12:23 schreef Adrie072 het volgende:
Waarom niet terug naar Zwolle?
De westzijde van Zwolle ligt er nog een week uit door werkzaamheden. Dus dan moet je wel via Deventer
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_187914382
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2019 10:56 schreef J.B. het volgende:

[..]

Bovendien stopt de stationstunnel in station Weert bij het eilandperron, die tunnel zal je dan moeten doortrekken of je moet het derde spoor alleen van de achterkant bereikbaar maken. Op zich niet helemaal onmogelijk, want er ligt een wegtunnel naast, maar handig is het zeker niet.

Ik vraag me overigens af of die trein überhaupt in de dienstregeling zou passen, een kopmakende trein op twee sporen waar per spoor 6 treinen per uur rijden lijkt me vrij krap. Dan ga ik er nog even vanuit dat er geen stoptreinen vanuit Roermond bij komen, dat is namelijk een grote wens van de provincie.
Het limburgs parlement heeft eerder een zij perron geopperd die met een tijdelijke brug is verbonden met het eilandperron.
speak only if it improves the silence.
  zondag 14 juli 2019 @ 13:21:01 #168
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_187914549
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 10:13 schreef greavy het volgende:

[..]

Een Desiro valt geheel uit als de stroom onder de 2,1kV komt. Bij 2,5kV zijn er al problemen met tractievermogen ed.
Ja, dat hoort zo.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 14 juli 2019 @ 14:58:05 #169
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_187916253
Omdat de Belgen bij het bestellen vergeten waren dat ze ook weleens een stukje de grens overgaan. Dat kan Siemens vast ook wel anders instellen.
  Moderator zondag 14 juli 2019 @ 15:40:52 #170
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_187917418
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 10:13 schreef greavy het volgende:

[..]

Een Desiro valt geheel uit als de stroom onder de 2,1kV komt. Bij 2,5kV zijn er al problemen met tractievermogen ed.
Spanning.

En als die spanning te laag wordt, wordt de stroom te hoog en kan de boel doorfikken :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 14 juli 2019 @ 16:05:36 #171
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_187918072
Het eerder geopperde idee (accu's inbouwen) vond ik goed bedacht. Dat bestaat zelfs al -Siemens en ÖBB onlangs de "CityJet ECO" gepresenteerd, een Desiro ML met accu's. Zoiets zou wellicht ook te retrofitten zijn naar de Belgische treinen.

Ik ga er dan maar even vanuit dat NMBS Desiro's gaat inzetten naar Hamont, wanneer de lijn geëlektrificeerd is. Er rijden nu MW41's (losse stellen?), dus met een Desiro kan die lijn vast uit de voeten.

Een losse treindienst met bicourant materieel (bijvoorbeeld Weert-Neerpelt) zie ik niet van de grond komen. Het brengt hoge kosten met zich mee, en een stop ergens halverwege de lijn is niet aantrekkelijk voor reizigers.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 14 juli 2019 @ 16:40:57 #172
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_187919213
We krijgen het ook in Nederland met de GTW en de Wink
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 14 juli 2019 @ 18:49:35 #173
74976 JDude
groetjes, veldmuis
  zondag 14 juli 2019 @ 19:06:31 #174
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_187922413
Kansloos op zo veel levels tegelijk :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 15 juli 2019 @ 08:24:50 #175
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_187930044
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 16:05 schreef James1988 het volgende:
Het eerder geopperde idee (accu's inbouwen) vond ik goed bedacht. Dat bestaat zelfs al -Siemens en ÖBB onlangs de "CityJet ECO" gepresenteerd, een Desiro ML met accu's. Zoiets zou wellicht ook te retrofitten zijn naar de Belgische treinen.

Ik ga er dan maar even vanuit dat NMBS Desiro's gaat inzetten naar Hamont, wanneer de lijn geëlektrificeerd is. Er rijden nu MW41's (losse stellen?), dus met een Desiro kan die lijn vast uit de voeten.

Een losse treindienst met bicourant materieel (bijvoorbeeld Weert-Neerpelt) zie ik niet van de grond komen. Het brengt hoge kosten met zich mee, en een stop ergens halverwege de lijn is niet aantrekkelijk voor reizigers.
Klopt, Hamont wordt Desiro. Net als Mol-Hasselt wat ook geëlektrificeerd zou gaan worden.
De P-treinen naar Mol en de L-treinen Antwerpen-Mol vv(enkel ma-vr) rijden nu al met Desiro
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')