Als prorail 100 miljoen wilt zien dan kun je beter kijken naar dieseltractie, zeker als je 1/2 stellen gebruikt die vrijkomen nadat de maaslijn eindelijk is geëlektrificeerd.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:36 schreef James1988 het volgende:
Zijn de Belgen niet bezig om de boel tot aan Hamont te elektrificeren? Om dan een diesel te laten rijden voor dat piseindje naar Weert (het is 10 kilometer) is ook zomaar wat.
Bezopen idee: breng de lijn op 3 kV en leg in Weert een extra perron aan waar de trein uit België kan keren, en hang hier ook 3 kV boven. Dan kan NMBS gewoon doorrijden naar Hamont met wat voor elektrisch materieel ze ook willen gebruiken. En dan hoeven er geen dure bicourante treinstellen te komen voor een 'internationale' verbinding.
Helaas moeten treinen uit België een stukje over hetzelfde spoor (inclusief een brug over een kanaal) als de NS-treinen rijden om station Weert te bereiken. Daar een derde spoor naast leggen wordt een dure grap.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:36 schreef James1988 het volgende:Bezopen : breng de lijn op 3 kV en leg in Weert een extra perron aan waar de trein uit België kan keren, en hang hier ook 3 kV boven.
accu in de trein en dat stukkie naar Weert en terug op de accu rijden. klaar.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 23:15 schreef ReisT het volgende:
[..]
Helaas moeten treinen uit België een stukje over hetzelfde spoor (inclusief een brug over een kanaal) als de NS-treinen rijden om station Weert te bereiken. Daar een derde spoor naast leggen wordt een dure grap.
Moderne treinen zijn voorzien van een onderspanningsbeveiliging en kunnen derhalve niet naar Nederland rijden als ze maar de helft van de prik krijgen, tenzij ze uitgerust zijn met een 1500V pakket of Nederland omschakelt naar 3kVquote:Op zondag 14 juli 2019 01:59 schreef Janneke141 het volgende:
Belgische treinen rijden al sinds de electrificatie van grensbaanvakken op halve kracht onder 1500V=. Dat kan dus ook gewoon als ze Hamont-Weert aansluiting (of Budel grens) met 3kV elektrificeren.
Een Desiro valt geheel uit als de stroom onder de 2,1kV komt. Bij 2,5kV zijn er al problemen met tractievermogen ed.quote:Op zondag 14 juli 2019 09:37 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Moderne treinen zijn voorzien van een onderspanningsbeveiliging en kunnen derhalve niet naar Nederland rijden als ze maar de helft van de prik krijgen, tenzij ze uitgerust zijn met een 1500V pakket of Nederland omschakelt naar 3kV
Bovendien stopt de stationstunnel in station Weert bij het eilandperron, die tunnel zal je dan moeten doortrekken of je moet het derde spoor alleen van de achterkant bereikbaar maken. Op zich niet helemaal onmogelijk, want er ligt een wegtunnel naast, maar handig is het zeker niet.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 23:15 schreef ReisT het volgende:
[..]
Helaas moeten treinen uit België een stukje over hetzelfde spoor (inclusief een brug over een kanaal) als de NS-treinen rijden om station Weert te bereiken. Daar een derde spoor naast leggen wordt een dure grap.
Stonden ze op spoor 1 of hielden ze in Olst een echt perronspoor bezet?quote:Op zondag 14 juli 2019 10:12 schreef greavy het volgende:
Gister is er een SNG 2711 vanaf Onnen via Zwolle en Arnhem-Breda ev naar Leidschendam afgesleept. Althans, dat was de bedoeling.
Bij Olst zijn ze gestrand, want er was een as waar de remmen nog vast van zaten. De schade was dermate, dat ze niet meer verder konden en het op asbreukwagens naar Leidschendam moesten afslepen in de donkere uurtjes...
Bij zo'n route ben je meerdere nachten onderweg volgens mijquote:Op zondag 14 juli 2019 10:12 schreef greavy het volgende:
Gister is er een SNG 2711 vanaf Onnen via Zwolle en Arnhem-Breda ev naar Leidschendam afgesleept. Althans, dat was de bedoeling.
Bij Olst zijn ze gestrand, want er was een as waar de remmen nog vast van zaten. De schade was dermate, dat ze niet meer verder konden en het op asbreukwagens naar Leidschendam moesten afslepen in de donkere uurtjes...
Staan volgens de buren van Somda nog steeds in Olst op spoor 1. Het plan is om vannacht naar Arnhem te rijden. Dan kun je wel nagaan dat het nog wel een paar nachten duurt voordat zo'n stel in Leidschendam isquote:Op zondag 14 juli 2019 11:57 schreef Peter het volgende:
[..]
Stonden ze op spoor 1 of hielden ze in Olst een echt perronspoor bezet?
De westzijde van Zwolle ligt er nog een week uit door werkzaamheden. Dus dan moet je wel via Deventerquote:
Het limburgs parlement heeft eerder een zij perron geopperd die met een tijdelijke brug is verbonden met het eilandperron.quote:Op zondag 14 juli 2019 10:56 schreef J.B. het volgende:
[..]
Bovendien stopt de stationstunnel in station Weert bij het eilandperron, die tunnel zal je dan moeten doortrekken of je moet het derde spoor alleen van de achterkant bereikbaar maken. Op zich niet helemaal onmogelijk, want er ligt een wegtunnel naast, maar handig is het zeker niet.
Ik vraag me overigens af of die trein überhaupt in de dienstregeling zou passen, een kopmakende trein op twee sporen waar per spoor 6 treinen per uur rijden lijkt me vrij krap. Dan ga ik er nog even vanuit dat er geen stoptreinen vanuit Roermond bij komen, dat is namelijk een grote wens van de provincie.
Ja, dat hoort zo.quote:Op zondag 14 juli 2019 10:13 schreef greavy het volgende:
[..]
Een Desiro valt geheel uit als de stroom onder de 2,1kV komt. Bij 2,5kV zijn er al problemen met tractievermogen ed.
Spanning.quote:Op zondag 14 juli 2019 10:13 schreef greavy het volgende:
[..]
Een Desiro valt geheel uit als de stroom onder de 2,1kV komt. Bij 2,5kV zijn er al problemen met tractievermogen ed.
Klopt, Hamont wordt Desiro. Net als Mol-Hasselt wat ook geëlektrificeerd zou gaan worden.quote:Op zondag 14 juli 2019 16:05 schreef James1988 het volgende:
Het eerder geopperde idee (accu's inbouwen) vond ik goed bedacht. Dat bestaat zelfs al -Siemens en ÖBB onlangs de "CityJet ECO" gepresenteerd, een Desiro ML met accu's. Zoiets zou wellicht ook te retrofitten zijn naar de Belgische treinen.
Ik ga er dan maar even vanuit dat NMBS Desiro's gaat inzetten naar Hamont, wanneer de lijn geëlektrificeerd is. Er rijden nu MW41's (losse stellen?), dus met een Desiro kan die lijn vast uit de voeten.
Een losse treindienst met bicourant materieel (bijvoorbeeld Weert-Neerpelt) zie ik niet van de grond komen. Het brengt hoge kosten met zich mee, en een stop ergens halverwege de lijn is niet aantrekkelijk voor reizigers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |