En jij ook, van Samsara, naar Nirvana ja. Ik denk dat het overbodig is als ik een gigapost hierover ga schrijven, eigenlijk staat in deze post alles wat iemand zou willen weten.quote:Op donderdag 20 juni 2019 17:02 schreef -marz- het volgende:
Heeft met niveaus van bewustzijn te maken denk ik.
Wij in ons westerse leven hebben momenteel het verstand en de wetenschap gecultiveerd als ware het de 'absolute werkelijkheid' want die is met onze zintuigen waarneembaar. Het lost voor ons allerlei mystieke vraagstukken op en geeft houvast in het bestaan.
In oosterse denktradities kijkt men daar heel anders naar, als zijnde er is maar 1 universele werkelijkheid en daar zijn wij allen onderdeel van. Dit zien sommige mensen in het westen als God bijvoorbeeld (als in: geloof in het bestaan van een god, niet als in: de kerk, religie, dogmatiek want dat is juist weer het 'wetenschappelijke' denken).
Je huidige bewustzijnsniveau waar de meesten van ons zich bevinden, zit als het ware verstopt in een 'ego', wat jan-met-de-pet doorgaans ervaart als 'ik'. Dat is je individuele zelf en daarmee treed je de wereld tegemoet.
Maar door bijv. te mediteren (of geestverruimende middelen te nemen zoals in OP beschreven) kan je bewustzijn zich uitbreiden naar zijnde als het ware een toeschouwer op de achtergrond. In zo'n ervaring is de uitgebreide versie van je bewustzijn verbonden met 'het al', het hele universum waarin 'materie' en 'ziel' geen van elkaar losstaande zaken zijn. Je kijkt als je mediteert naar je eigen 'ik'. Maar wie is dan de toeschouwer? Dat zou een hoger niveau van bewustzijn kunnen zijn, die nog steeds met jouw individuele vorm verbonden is maar tegelijkertijd met een hoger bewustzijn (het transcendente) waar wij allen als individuen mee verbonden zijn.
Anders gezegd, alles is energie. Als individu ben je een druppel energie in de vorm van een mens gegoten. Met daarin lagen van bewustzijn en een 'zelfgemaakt' ego met gedachten en emoties erin. Maar je behoudt ook je connectie met alle andere energie in het universum. Dus je kunt je huidige ego-niveau altijd overstijgen d.m.v. oefening (meditatie) of geestverruimende middelen.
De in OP aangehaalde 'nuchtere werkelijkheid' is dan de beleving van deze eenheid. En een glimp krijgen van je eigen beperkte ego-werkelijkheid die eigenlijk slechts een projectie is vanuit jouw ego-zelf.
Volgens oosterse wijsgeren zijn wij daarom allen (de mens in zijn standaard-ego-vorm) nog blind en onwetend, rondspartelend in ons ego. En hebben we, sommigen van ons, slechts bij uitzondering momenten van al-wetendheid, vrij van angst en materialisme. Door hierop verder individueel onderzoek te doen zou je je ego-niveau kunnen overstijgen en in contact komen met je 'ware zelf' die verbonden is met de rest van het universum (de 'echte waarheid').
Dat heb ik in de post erna uitgelegd.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:06 schreef Odaiba het volgende:
Wat schieten we ermee op als we allemaal aan de psychedelische drugs gaan.
Dat experiment hebben we toch in de jaren 60 gedaan, wat het oplevert is veel creativiteit en paranoia.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:06 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Wat schieten we ermee op als we allemaal aan de psychedelische drugs gaan.
Juist, dat reflecteert sterk op;quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:26 schreef Broeder_Jacob het volgende:
[..]
Dat heb ik in de post erna uitgelegd.
Je verbreedt je perspectief, ervaart dat er nog meer invalshoeken zijn dan degene van waaruit je normaal gesproken altijd alles bekijkt, het leert je relativeren. Zowel over de wereld om je heen en de realiteit als over jezelf.
Daarnaast zou het denk ik ook helpen tegen allerlei geweld en agressie in de wereld. Men heeft in het Amerikaanse leger ooit een experiment gedaan met soldaten aan de LSD. Daar zijn ze toen maar weer mee gekapt want de soldaten onder invloed zagen ineens in hoe absurd het was om hun medemens aan te vallen en dood te schieten. Het geeft je meer eenheidsbesef, compassie, er zit een ego-overstijgend of transcendent aspect in.
Het leger noemde dat experiment uiteraard mislukt en "LSD zorgt dat mensen niet meer kunnen functioneren als soldaat". Maar dat effect wat die LSD blijkbaar sorteerde lijkt mij jiust iets waar "we" eigenlijk wel meer van kunnen gebruiken.
Dus dat schieten we ermee op.
Veel creativiteit en liefde en open mindedness.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat experiment hebben we toch in de jaren 60 gedaan, wat het oplevert is veel creativiteit en paranoia.
Niet alleen van de andere kant ook van binnenuit, de hele hippie beweging bedacht ook dingen als mensen onvrijwillig lsd toedienen enzo... als je daar al niet paranoia van wordt.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:32 schreef Broeder_Jacob het volgende:
De paranoia kwam juist van de andere kant, toen ze het krampachtig gingen verbieden en onderdrukken.
Mensen onvrijwillig LSD toedienen? Zijn dat geen broodje aap verhalen?quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:36 schreef Bosbeetle het volgende:
Niet alleen van de andere kant ook van binnenuit, de hele hippie beweging bedacht ook dingen als mensen onvrijwillig lsd toedienen enzo... als je daar al niet paranoia van wordt.
De acid test werden zo gedaan dat er twee bakken met cola stonden een met smiley een zonder smiley (of ander teken) en dan moest je maar bedenken dat er in die met teken lsd zat. En mensen die die feestjes organiseerden zijn ooit opgepakt met grote hoeveelheden DMSO, wat bedoeld was voor in een sprinkler... wat gelukkig nooit doorgegaan is. Maar die merry pranksters waren niet zo vies van overal en nergens lsd in stoppenquote:Op donderdag 25 juli 2019 13:52 schreef Broeder_Jacob het volgende:
[..]
Mensen onvrijwillig LSD toedienen? Zijn dat geen broodje aap verhalen?
Nou ja in elk geval is dat natuurlijk een kwalijke zaak, als het waar is. Maar dat lijkt me niet zoveel te maken hebben met (of zelfs een gevolg van) het gebruik van LSD.
quote:Op donderdag 25 juli 2019 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De acid test werden zo gedaan dat er twee bakken met cola stonden een met smiley een zonder smiley (of ander teken) en dan moest je maar bedenken dat er in die met teken lsd zat. En mensen die die feestjes organiseerden zijn ooit opgepakt met grote hoeveelheden DMSO, wat bedoeld was voor in een sprinkler... wat gelukkig nooit doorgegaan is. Maar die merry pranksters waren niet zo vies van overal en nergens lsd in stoppen
Ok haha, wauw. Nou ja ik ben tegenstander van het verbieden van drugs, maar om het onvrijwillig toe te dienen aan mensen is minstens net zo fout natuurlijkquote:Op donderdag 25 juli 2019 14:39 schreef Bosbeetle het volgende:
De acid test werden zo gedaan dat er twee bakken met cola stonden een met smiley een zonder smiley (of ander teken) en dan moest je maar bedenken dat er in die met teken lsd zat. En mensen die die feestjes organiseerden zijn ooit opgepakt met grote hoeveelheden DMSO, wat bedoeld was voor in een sprinkler... wat gelukkig nooit doorgegaan is. Maar die merry pranksters waren niet zo vies van overal en nergens lsd in stoppen
Haha, prachtig, zo kan het ookquote:
Ohja ter verduidelijk in opgelost in DMSO zou de lsd door de huid opgenomen kunnen worden.quote:Op donderdag 25 juli 2019 14:43 schreef Broeder_Jacob het volgende:
[..]
Ok haha, wauw. Nou ja ik ben tegenstander van het verbieden van drugs, maar om het onvrijwillig toe te dienen aan mensen is minstens net zo fout natuurlijk
Maar goed dit lijkt me wel een uitzonderingsgeval van een paar verwarde figuren met verkeerde ideeën. Het is niet alsof iedereen die een keer LSD gebruikt het spontaan ook door andermans eten en drinken gaat gooien
Oh dat zeker niet..quote:Op donderdag 25 juli 2019 14:43 schreef Broeder_Jacob het volgende:
Maar goed dit lijkt me wel een uitzonderingsgeval van een paar verwarde figuren met verkeerde ideeën. Het is niet alsof iedereen die een keer LSD gebruikt het spontaan ook door andermans eten en drinken gaat gooien
Oh, die methode ken ik niet. Klinkt goed, eens proberenquote:Op donderdag 25 juli 2019 14:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja ter verduidelijk in opgelost in DMSO zou de lsd door de huid opgenomen kunnen worden.
Niet als methode gaan gebruiken... sowieso is DMSO niet heel gezond voor je. (het schijnt maar dat weet ik niet zeker dat als je DMSO op je vingers krijgt je het niet veel later kan proeven... )quote:Op donderdag 25 juli 2019 14:45 schreef Broeder_Jacob het volgende:
[..]
Oh, die methode ken ik niet. Klinkt goed, eens proberen
Oh dat klinkt toch minder gezond inderdaadquote:Op donderdag 25 juli 2019 14:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Niet als methode gaan gebruiken... sowieso is DMSO niet heel gezond voor je. (het schijnt maar dat weet ik niet zeker dat als je DMSO op je vingers krijgt je het niet veel later kan proeven... )
Oh daar blijkt meer onderbouwing voor te zijn: https://psychology.stacke(...)-dmso-is-absorbed-th
Ik kan het boek the trip van tom wolfe ten zeerste aanradenquote:Op donderdag 25 juli 2019 14:50 schreef Broeder_Jacob het volgende:
[..]
Oh dat klinkt toch minder gezond inderdaad
Nou ja dan maar weer gewoon een paar blotters of pipetjes.
Wel bedankt voor de toevoeging, weer wat geleerd
Thanksquote:Op donderdag 25 juli 2019 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik kan het boek the trip van tom wolfe ten zeerste aanraden
Hihi, lekker trippen met Bosbeetle.quote:Op donderdag 25 juli 2019 14:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik kan het boek the trip van tom wolfe ten zeerste aanraden
Ik heb geen pilletje nodig om een beter mens te willen worden.quote:Op donderdag 25 juli 2019 11:26 schreef Broeder_Jacob het volgende:
[..]
Dat heb ik in de post erna uitgelegd.
Je verbreedt je perspectief, ervaart dat er nog meer invalshoeken zijn dan degene van waaruit je normaal gesproken altijd alles bekijkt, het leert je relativeren. Zowel over de wereld om je heen en de realiteit als over jezelf.
Daarnaast zou het denk ik ook helpen tegen allerlei geweld en agressie in de wereld. Men heeft in het Amerikaanse leger ooit een experiment gedaan met soldaten aan de LSD. Daar zijn ze toen maar weer mee gekapt want de soldaten onder invloed zagen ineens in hoe absurd het was om hun medemens aan te vallen en dood te schieten. Het geeft je meer eenheidsbesef, compassie, er zit een ego-overstijgend of transcendent aspect in.
Het leger noemde dat experiment uiteraard mislukt en "LSD zorgt dat mensen niet meer kunnen functioneren als soldaat". Maar dat effect wat die LSD blijkbaar sorteerde lijkt mij jiust iets waar "we" eigenlijk wel meer van kunnen gebruiken.
Dus dat schieten we ermee op.
En ik zeg ook niet per se allemaal, en je hoeft uiteraard ook niet elke godganse dag te zitten trippen. Maar ik denk dat voor veel mensen bijvoorbeeld één keer per jaar zeer heilzaam zou zijn.
You'd be surprised.quote:Op donderdag 25 juli 2019 22:06 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Ik heb geen pilletje nodig om een beter mens te willen worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |