Ga ik checken!quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:31 schreef Droopie het volgende:
Kan het kloppen dat als je een auto leased via je werkgever en tijdens het lease contract ontslag neem, je werkgever de kosten van het ontbinden met de leasemaatschappij aan jou kan doorbelasten?
Een medewerker waarvan de arbeidsovereenkomst op eigen verzoek wordt beëindigd, voordat het leascontract is geëindigd, zal een eventuele overschrijding van het normleasebedrag (deeltijd), vermeerderd met het gelden de BTW tarief, in rekening overden gebracht, over de resterende looptijd. Het in rekening brengen is niet van toepassing als de arbeidsovereenkomst door de werkgever wordt opgezegd.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:31 schreef Droopie het volgende:
Kan het kloppen dat als je een auto leased via je werkgever en tijdens het lease contract ontslag neem, je werkgever de kosten van het ontbinden met de leasemaatschappij aan jou kan doorbelasten?
Zo te lezen gaat dit alleen over een eventuele eigen bijdrage die je afspreekt. Die zal dan ineens voldaan moeten worden bij het ontbinden van het contract.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Een medewerker waarvan de arbeidsovereenkomst op eigen verzoek wordt beëindigd, voordat het leascontract is geëindigd, zal een eventuele overschrijding van het normleasebedrag (deeltijd), vermeerderd met het gelden de BTW tarief, in rekening overden gebracht, over de resterende looptijd. Het in rekening brengen is niet van toepassing als de arbeidsovereenkomst door de werkgever wordt opgezegd.
Hmmm, geen idee wat dat doet met mijn huidige auto! Want dat is geen contract dat ik zelf ben aangegaan natuurlijk, deze heb ik overgenomen van een andere collega.
Laat die fucking auto maar zitten dan, ik rag deze nog lekker af zodat ik rond kan blijven kijken.
Zal ik dat eens navragen bij HR?quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:53 schreef DjMark het volgende:
[..]
Zo te lezen gaat dit alleen over een eventuele eigen bijdrage die je afspreekt. Die zal dan ineens voldaan moeten worden bij het ontbinden van het contract.
En dus niet het leasebedrag zelf.
Ik ben eerder te bescheiden. Een kandidaat van mijn kaliber gaat ze gewoon 5000 euro bruto kosten. Ik ben pas klaar met mijn werkgever als ik een aanbieding accepteer van een andere werkgever. Tot die tijd ga ik gewoon gemotiveerd verder met mijn werk.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:58 schreef Tieten het volgende:
Je bent nogal vol van jezelf, zo klinkt het.
Misschien ben je wel de beste, maar je uit het op de verkeerde manier.
Verder ben je duidelijk klaar met je werkgever, gewoon ergens anders heen gaan en niet miepen.
Iedereen is vervangbaar, dus je werkgever komt er wel weer bovenop, maar je daar maar niet druk om.
Nou, je zou natuurlijk ook een auto uit kunnen zoeken die je ook op 90% van je maximale budget zou kunnen blijven rijden. Wel gierig dat op je functieniveau het leasebedrag naar rato van een FTE wordt berekendquote:Op donderdag 20 juni 2019 11:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat is het niet natuurlijk. Mijn hypotheek staat alleen op mijn naam en de hoogte is gebaseerd op mijn aanvangssalaris en daar zit ik nu iets van 400 euro boven. Dus dat is het probleem niet. Maar als ik nu een duurdere auto ga rijden en ik ga 90% werken in verband met gezinsuitbreiding, dan heb ik vervolgens recht op 90% van de categorie. Oftewel, de auto moet dan weer ingeleverd worden. Door nu af te spreken dat ik recht heb op categorie 4, maar een auto uit te zoeken in categorie 3 kan ik dat voorkomen. Want alsnog kom ik zelfs in categorie 1 met een nieuwe auto duurder uit (V40 heeft 14% bijtelling, dat zou hoe dan ook naar 22% gaan tenzij ik een electrische auto ga rijden).
Officiëel MT-lid, dus. Of de rest ervan weet is niet relevant. Als MT-lid 'gewoon' eisen waar je recht op hebt conform het lease-reglement.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik neem al 1,5 jaar deel aan de management meetings, het eerste jaar als soort van junior lid. En sinds een paar maanden is afgesproken dat ik officieel lid ben van het MT van onze divisie. Maar het is niet aangekondigd op intranet. Ondertussen heb ik als junior MT lid nog een project afgehandeld die bij een vice-president nog goed op het CV zou staan, en de resultaten gepresenteerd aan de gehele Europese board die voornamelijk bestaat uit Japanse expats. Dat zegt wel wat over de senioriteit die ik als junior-MT lid al had. Mijn leidinggevende destijds zat zelf ook in dat MT. Nu rapporteer ik zelf aan de VP die dit MT leidt. Ook opvallend: vrijwel al mijn directe collega's zien hun verantwoordelijkheden gestript worden, ik ben samen met de nieuwe VP de enige die er meer verantwoordelijkheid bij krijgt.
De kinderwens: ik vind deze werkgever wel geschikt om werk en privé te combineren. Ik blijf bijna fulltime werken want ik ben de kostwinner. Die stabiliteit is me in combinatie met kinderen heel wat waard. Zonder kinderen interesseert het me werkelijk geen fluit.
Ik zit in april 2020 net onder 5k bruto. Ik ben geen geldwolf, ik ben ook heel tevreden over mijn functie en de mogelijkheden die ik hier heb.
Ik denk eigenlijk dat ik gewoon moet bespreken dat ik een auto in categorie 4 uit mag kiezen. En als daarvoor nodig is dat mijn functietitel aangepast wordt naar Operations Director, then so be it. Inhoudelijk is de functie daar wel naar.
Ik herken je situatie. Lang in dezelfde gezeten bij m'n vorige werkgever. Maar het ook te veel naar m'n zin hebben om te vertrekken.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben eerder te bescheiden. Een kandidaat van mijn kaliber gaat ze gewoon 5000 euro bruto kosten. Ik ben pas klaar met mijn werkgever als ik een aanbieding accepteer van een andere werkgever. Tot die tijd ga ik gewoon gemotiveerd verder met mijn werk.
Welke 'te dure cat3 auto'? Ik heb bij aanvang 2 maanden rondgereden in een cat2 auto. Daarna veel blijer geworden van een cat1 auto, de V40.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:20 schreef Tieten het volgende:
In het begin miepen over die te dure cat3 auto. Had die nou maar direct geaccepteerd, dan zat je nu al in cat5 en was je zelf vp.
Snap ik. Op dat punt zit ik nu dus nog niet, maar ik kan wel heel makkelijk knopen doorhakken, gelukkig. Oftewel, bij een heel goed bod ben ik direct weg en dan praat ik er niet eens meer over met mijn werkgever. Met een redelijk bod, wil ik best praten met mijn werkgever over de ruimte die zij nog hebben.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:29 schreef avotar het volgende:
[..]
Ik herken je situatie. Lang in dezelfde gezeten bij m'n vorige werkgever. Maar het ook te veel naar m'n zin hebben om te vertrekken.
Uiteindelijk moest ik wel, omdat ik na veel gesprekken en ook tegemoetkomingen vanuit de werkgever tot de conclusie moest komen dat de relatie dermate verpest was dat ik nooit meer echt tevreden zou zijn.
Ja! Ik ben benieuwd. Zolang ik niet bereid ben om op te stappen, gaat er niets veranderen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 15:23 schreef monsterd. het volgende:
Ik heb het gevoel dat je je eigen besluit al hebt genomen omdat je redenen zoekt om je werkgever te overtuigen van je argumentatie. Je kunt inderdaad 2 dingen:
- volg je besluit en wees bereid ander werk te zoeken
- stop met overtuigen en vraag je leidinggevende het besluit tot loonsverhoging na te komen. Je hoeft niet meer te argumenteren, want het besluit is eerder toch toegezegd? Blijven overtuigen van een redenering geeft een valse indruk van een keuze en mogelijkheid het niet te doen.
Ik denk overigens dat je het prima zelf inschat en beide opties bereid bent te nemen.
Als ik je takenpakket en ervaring lees kan ik mij wel een redelijk beeld vormen van het soort bedrijf en je capaciteiten. En dan vind ik 5K bruto voor Nederland eigenlijk zeer aan de lage kant, ook met een bonus van 10% en een degelijke auto.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben eerder te bescheiden. Een kandidaat van mijn kaliber gaat ze gewoon 5000 euro bruto kosten. Ik ben pas klaar met mijn werkgever als ik een aanbieding accepteer van een andere werkgever. Tot die tijd ga ik gewoon gemotiveerd verder met mijn werk.
Er is een kans dat ik mezelf wel te hoog inschat natuurlijk. Ik ben ook niet iemand die zichzelf verkoopt in een sollicitatie. Maar ik ben wel oprecht en zodra ik vertel wat ik inhoudelijk doe:quote:Op donderdag 20 juni 2019 18:12 schreef Tja... het volgende:
[..]
Als ik je takenpakket en ervaring lees kan ik mij wel een redelijk beeld vormen van het soort bedrijf en je capaciteiten. En dan vind ik 5K bruto voor Nederland eigenlijk zeer aan de lage kant, ook met een bonus van 10% en een degelijke auto.
Naar mijn mening zijn er twee mogelijkheden: of je schat jezelf en je werk veel te hoog in, wat ik eigenlijk niet denk, of je schat je marktwaarde veel te laag in. Dat laatste lijkt me plausibeler.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik weet het niet 100% zeker natuurlijk, maar ik denk dat een andere werkgever dit beter op waarde schat..Resistance is futile.
Prima opgelost. Vanaf dit punt kan het alleen nog maar beter worden.quote:Op donderdag 20 juni 2019 18:23 schreef Seven. het volgende:
Update, ik hang net op met mijn leidinggevende. Welgemeende excuses voor de vertraging, hij heeft het uitgezocht en het blijkt dat het proces ergens in zijn inbox is misgelopen. Hij kreeg een mail over mijn beoordeling en hij dacht dat het varkentje gewassen was met het antwoord daarop. Dit is de eerste keer dat hij dit proces zelf moet volgen, dus hij wist niet dat hij de formulieren ook mee moest sturen.
Uiteindelijk is de deadline voor de aankomende salarisronde al verstreken dus eind juli krijg ik m'n bonus en de 5% verhoging met terugwerkende kracht.
Ik heb wel begrip voor mijn manager, human error en dat ik daardoor 4 maanden moet wachten is hooguit heel vervelend en onprofessioneel, maar ik ben de moeilijkste niet en ik kan daar best over heen stappen.
Ik heb ondertussen de autoregeling nagekeken. Het MT valt niet in categorie 4 maar in categorie 5, en ik ga inzetten op categorie 5, bevestigd op papier.
Dus de bonus en groeiplan komt wel goed maar ondertussen is pandora's doos wel geopend. Ik besloot in het moment dat het eind van een lange dag via skype niet het juiste moment is voor een discussie over de auto. Volgende week zie ik hem in Zweden en dan laat ik hem de autoregeling gewoon zien, met uitleg dat ik mezelf op basis van senioriteit inschaal op MT niveau. En ik blijf lekker solliciteren .
Dat lees ik juist niet in de berichten van Seven. Mijn indruk is dat ze het naar haar zin heeft op haar werk, maar dat het haar ook dwars zit dat haar bijdrage niet op waarde wordt geschat. In essentie gaat het niet om een auto of om de hoogte van het salaris, maar om waardering.quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:58 schreef Tieten het volgende:
Verder ben je duidelijk klaar met je werkgever, gewoon ergens anders heen gaan en niet miepen.
Iedereen is vervangbaar, dus je werkgever komt er wel weer bovenop, maar je daar maar niet druk om.
Jawel hoor, en ik ga het sowieso niet hard spelen. Het advies van Claudia ga ik ws opvolgen. En dan laat ik zien waarom ik me ondergewaardeerd voel door de autoregeling erbij te pakken, en waarom ik vind dat ik in categorie 5 hoor.quote:Op donderdag 20 juni 2019 23:57 schreef Peter het volgende:
F2F je verhaal doen zal vast helpen. Of wordt openheid niet gewaardeerd?
`quote:Op donderdag 20 juni 2019 14:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Snap ik. Op dat punt zit ik nu dus nog niet, maar ik kan wel heel makkelijk knopen doorhakken, gelukkig. Oftewel, bij een heel goed bod ben ik direct weg en dan praat ik er niet eens meer over met mijn werkgever. Met een redelijk bod, wil ik best praten met mijn werkgever over de ruimte die zij nog hebben.
Ben je nu nóg tevredener of zou je wel terug willen naar je vorige werkgever?
Ze wil een Tesla. Die kosten niet zoveul in de bijtellingquote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:08 schreef avotar het volgende:
[..]
`
Geen haar op m'n hoofd die nog terug wil.
Ik wil nog wel een kanttekening maken met je quest voor een grote auto.
Ik vermoed dat je hier behoorlijk wat status aan verbindt en hem ongetwijfeld ook privé wil gaan rijden. Reken op je gemak ook even de bijtelling uit voordat je een auto van 50k+ besteld.
Je hebt je mond vol van het stichten van een gezin, maar een leasewagen is iets waar je, afhankelijk van je woon-werk afstand, toch 3 tot 4 jaar aan vast zit.
quote:Op donderdag 20 juni 2019 12:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Vervelend voor je. Je werkt er nu nog steeds?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
Dat vind ik dan weer geen overtuigende argumentatie. Als je zo weinig flexibiliteit hebt als werkgever, dan is er iets ernstig mis. Dit is gewoon wat een baas zegt om te proberen om uit te komen onder structureel hogere uitgaven aan een werknemer. Pas als je gaat steigeren blijkt er van alles mogelijk te zijn.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:00 schreef loveli het volgende:
Hou er ook rekening mee dat de begroting voor dit jaar al vaststaat en dat als er geen post voor is begroot, een verandering mogelijk niet voor 1 januari in kan gaan (bv. leaseauto).
Tja, eeeh, dat vind ik dan slecht bestuur, aangezien ze haar wel in februari bombarderen tot van alles en nog wat, maar daar geen geld voor kunnen vrijmaken. En Seven. vangt al die klappen op. Dàt wil ze vertikken.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:00 schreef loveli het volgende:
Hou er ook rekening mee dat de begroting voor dit jaar al vaststaat en dat als er geen post voor is begroot, een verandering mogelijk niet voor 1 januari in kan gaan (bv. leaseauto).
Zakelijk blijven, afspraken maken. En als ze daar moeilijk over doen, dan weet je wat je te doen staat.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
TS, het klinkt nu alsof je gaat vragen of zij ook vinden of je bij het MT hoort. Dat geeft hen ruimte. Ik zou het eerder als voldongen feit brengen. Er is iets bij HR fout gegaan, jij hoort bij het MT. Punt. Denk als man. Het gaat om feiten, niet om misschien alsjeblieft compromis pretty please als het hun gerieft.
En als ze dat toegeven door je de auto die je wilt te geven, kan je misschien eens je functie en status aan laten passen. Dat lijkt me best nuttig.
Niks mis met beslissingen maken op basis van emotie en/of trots. Althans niet als je de consequenties daarvan gewoon accepteert.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:10 schreef loveli het volgende:
Je ziet mensen die domme beslissingen nemen uit emotie of trots en uiteindelijk met een slechtere (of geen) deal vertrekken, omdat ze vanuit emotie handelen.
En dat zijn onderhandelingen waar het niet erg is om winst te maken ten koste van de ander, omdat die mensen elkaar niet later nog nodig hebben.
Het gaat al mis in je 1e zin, een goede arbeidsrelatie wilt houden? Dat is tweeledig en 1 partij draagt daar duidelijk zijn steentje niet aan bij. Kan je wel op zoek gaan naar de beste oplossing, maar die zogenaamde relatie is daar niet mee opgelost. Er is hier niks te gunnen, ik denk dat je pocht met een docu bij de verkeerde situatie.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 11:10 schreef loveli het volgende:
Als je een goede arbeidsrelatie wilt houden, moet je het de andere partij gunnen om zonder gezichtsverlies een deal te sluiten. Dus als er stomme administratieve redenen zijn waarom iets niet kan, zoek dat naar de win-win. Op je strepen staan en afdwingen geeft korte termijn winst, een goede deal waarin je de andere partij iets gunt zorgt ook voor een goede relatie op lange termijn.
Kijk eens een paar afleveringen "van onschatbare waarde" terug. Je ziet mensen die domme beslissingen nemen uit emotie of trots en uiteindelijk met een slechtere (of geen) deal vertrekken, omdat ze vanuit emotie handelen.
En dat zijn onderhandelingen waar het niet erg is om winst te maken ten koste van de ander, omdat die mensen elkaar niet later nog nodig hebben.
TS heeft op basis van uitblijven van afgesproken loonsverhoging eenzijdig verkeerde conclisies getrokken:quote:Op vrijdag 21 juni 2019 13:38 schreef lighted het volgende:
[..]
Het gaat al mis in je 1e zin, een goede arbeidsrelatie wilt houden? Dat is tweeledig en 1 partij draagt daar duidelijk zijn steentje niet aan bij. Kan je wel op zoek gaan naar de beste oplossing, maar die zogenaamde relatie is daar niet mee opgelost. Er is hier niks te gunnen, ik denk dat je pocht met een docu bij de verkeerde situatie.
quote:April 2019: alleen de jaarlijkse indexatie wordt uitbetaald. Geen bonus, geen 5%.
Mei 2019: geen bonus, geen 5%..
Juni 2019: gevraagd aan m'n leidinggevende hoe het staat met groeiplan en bonus?! Ik wacht geduldig op antwoord.
In april bleef de lonsverhoging uit, anderhalve maand gewacht voor ze iets aan haar leidinggevende vroeg. Intussen wel frustratie omdat door het uitblijven van de loonsverhoging gezinsuitbreiding op losse schroeven kwam.quote:Nadelen:
Blijven jengelen om geld/auto's of accepteren dat dit het is. Ik vind dit zo waanzinnig slecht. Harde afspraken op papier, maar niet tijdig nakomen. Gezinsuitbreiding in één klap op losse schroeven, minimaal een jaar na beginnen uitstellen.
Misverstand opgelost.quote:Update, ik hang net op met mijn leidinggevende. Welgemeende excuses voor de vertraging, hij heeft het uitgezocht en het blijkt dat het proces ergens in zijn inbox is misgelopen. Hij kreeg een mail over mijn beoordeling en hij dacht dat het varkentje gewassen was met het antwoord daarop. Dit is de eerste keer dat hij dit proces zelf moet volgen, dus hij wist niet dat hij de formulieren ook mee moest sturen.
En TS moet geen 4 maanden wachten op de verhoging, maar 3. Tenzij ze de maand april op 1 april uitbetaald krijgt. En dat waren 1 of 2 maanden geweest als ze het direct in april had aangegeven.quote:Uiteindelijk is de deadline voor de aankomende salarisronde al verstreken dus eind juli krijg ik m'n bonus en de 5% verhoging met terugwerkende kracht.
Ik heb wel begrip voor mijn manager, human error en dat ik daardoor 4 maanden moet wachten is hooguit heel vervelend en onprofessioneel, maar ik ben de moeilijkste niet en ik kan daar best over heen stappen.
Een aanname waarvan je echt wel weet dat de kans groot is dat je met de koude kermis thuis gaat komen. En dan? Je weet welke keuzes je hebt. De boel escaleren, bespreken of toch accepteren.quote:[b]Op donderdag 20 juni 2019 00:30
dat kan allemaal bij andere werkgevers ook
De lease loopt in oktober af, dus vandaar dat ik er nu over begin te 'zeuren' .quote:Op vrijdag 21 juni 2019 10:55 schreef HMS het volgende:
Bij meeste bedrijven is het zo dat je met een leaseauto doet tot het einde van het leasecontract. Dat je tussentijds omhoog gaat in functie, zorgt er niet voor dat je leaseauto wordt aangepast. Bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto, dan pas wordt het aangepast en kan je een nieuwe auto in de juiste hogere klasse krijgen. Dus ik zou niet teveel over die auto zeuren.
quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:28 schreef nils7 het volgende:
[..]Fingers crossed voor je, post je nog een update als je je ontslag indient?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Goed punt.quote:Op vrijdag 21 juni 2019 09:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
TS, het klinkt nu alsof je gaat vragen of zij ook vinden of je bij het MT hoort. Dat geeft hen ruimte. Ik zou het eerder als voldongen feit brengen. Er is iets bij HR fout gegaan, jij hoort bij het MT. Punt. Denk als man. Het gaat om feiten, niet om misschien alsjeblieft compromis pretty please als het hun gerieft.
En als ze dat toegeven door je de auto die je wilt te geven, kan je misschien eens je functie en status aan laten passen. Dat lijkt me best nuttig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |