quote:Op woensdag 19 juni 2019 23:10 schreef Goudenvis het volgende:
Ach of hij nou wel of niet de finish haalt is het mooi dat er geld wordt opgehaald voor de strijd tegen kanker
quote:Op woensdag 19 juni 2019 23:10 schreef Goudenvis het volgende:
Ach of hij nou wel of niet de finish haalt is het mooi dat er geld wordt opgehaald voor de strijd tegen kanker
Het is de grote Maarten van der Weijden show met kanker als katalysator. Ik snap dat je media nodig hebt om zo veel mogelijk aandacht te krijgen en dus zoveel mogelijk opbrengst te genereren, maar die gast legt het er met zijn tenenkrommend gedrag wel dubbeldik bovenop.quote:Op woensdag 19 juni 2019 23:57 schreef Faux. het volgende:
Die huldiging terwijl ie het niet gehaald had was wel bizar jaEen huldiging een paar dagen later om em te bedanken voor het opgebrachte geld, sure, maar precies dezelfde huldiging houden terwijl ie niet het uiteindelijke doel bereikt had, eeehm. Zo werk ut nie
Ja, eens. Die ziekte is zijn hele identiteit geworden. Het is namelijk echt niet zo’n heel interessante persoonlijkheid. Tijdens De Mol viel me ook al op hoe saai-ie is. En nogmaals hartstikke knap van dat opgehaalde geld hoor, maar de persoon zelf opgeilen als de grootste held van Nederland, echt no way. Dat circus van afgelopen zomer was ook te gênant voor woorden. Alsof er een maanlanding gaande wasquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:12 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het is de grote Maarten van der Weijden show met kanker als katalysator. Ik snap dat je media nodig hebt om zo veel mogelijk aandacht te krijgen en dus zoveel mogelijk opbrengst te genereren, maar die gast legt het er met zijn tenenkrommend gedrag wel dubbeldik bovenop.
Ohja hij deed ook mee in WIDM ja. Was ik al vergeten, zo nietszeggend was hij...quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:48 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ja, eens. Die ziekte is zijn hele identiteit geworden. Het is namelijk echt niet zo’n heel interessante persoonlijkheid. Tijdens De Mol viel me ook al op hoe saai-ie is. En nogmaals hartstikke knap van dat opgehaalde geld hoor, maar de persoon zelf opgeilen als de grootste held van Nederland, echt no way. Dat circus van afgelopen zomer was ook te gênant voor woorden. Alsof er een maanlanding gaande was
Dit heb ik al vaker gedacht bij hem, zou goed kunnen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 19:31 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Serieus, heeft hij een vorm vab autisme?
Dat zou kunnen verklaren waarom hij die ziekte zo 'uitmelkt'. Hij kan dit dan niet achterlaten en een nieuwe weg inslaan met zijn leven.
Ik vermoed ook aan zijn ouwelijke te serieuze manier van praten en de mimiek in zijn gezicht dat hij autisme kan hebben.
twitter:Deon10000 twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:27:22"Maarten van der Weijden" Mag ik als meervoudig kankerpatiënt, die het gelukkig tweemaal heeft overleefd, zeggen dat ik misselijk wordt van de show hieromheen? Dat mag ik! Gatver, ik erger me enorm. reageer retweet
twitter:v_incent twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:23:36Heel erg knappe prestatie, petje af, maar de grote poppenkast en (zelf)aanbidding eromheen trek ik totaal niet. #11stedenzwemtocht reageer retweet
twitter:Soul7Food twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 19:11:00Mijn hemel, gaan we nu in ELK PROGRAMMA een Maarten van der Weijden-update geven???Zucht...😖😖😖#ditism#11Stedenzwemtocht reageer retweet
En deze natuurlijk (kom ik net tegen. Vat het allemaal wel goed samen)twitter:aartb twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:24:54#11stedenzwemtocht is het erg als ik een beetje Maarten vd Weide moe ben. Verder is het geloof ik een beste kerel hoor. Masr spring er gewoon in zonder major Tom gedoe. reageer retweet
The Post Onlinequote:Het schaamteloze lijdensfetisjisme rondom ‘zwemheld’ Maarten van der Weijden
Deze heldeninflatie is Nederland eigen
Ik ga nu geheel tegen alle sociale conventies in een obligate heldenverering verstoren: de verering van Elfsteden-zwemmer Maarten van der Weijden, zoals ik die vanochtend met een washandje op mijn voorhoofd terugkeek op de Live-blog van de NOS. Niet om wie hij is, wat hij gepresteerd heeft, of zijn motieven.
Ik zie een man die er zijn levenswerk van maakt om wellicht uit schuldgevoel en gekte, via sport aandacht te vragen voor kankeronderzoek en daarmee anderen inspireert. Daar ben ik helemaal voor. Maar Van der Weijden is ook een product van een samenleving die tranentrekkend onbehouwen en infantiel omgaat met de Grote Emoties van het leven, vooral met de dingen die men wat moeilijk onder woorden kan brengen: ziekte, dood, eenzaamheid, depressie.
Als je een tijdje in Duitsland woont zoals ik, waar dit compleet anders is, zijn de beelden van de zwemtocht en de huldiging in Leeuwarden als bijna buitenaards te beschrijven. De fetisj – tot aan de gerimpelde voeten van Van der Weijden aan toe – die Nederlanders hebben met het succes, lot en lijden van anderen en de manier waarop ze die toestanden zichzelf toe-eigenen, is schaamteloos (waar schaamte misschien gepast zou zijn).
Toegegeven, het juichend vanaf de kant of via de media deelgenoot zijn van een fysieke lijdensweg – het afleggen van 200 km te water – ter symbolische overwinning op Het Lijden (kanker) is een belevenis die elke andere collectieve emotie overstijgt. Van der Weijden vervult vanwege de hunkering naar die belevenis (en ons onvermogen het eigen lijden te dragen) de klassieke functie van een zondebok, een offerdier. Al ploeterend in het water, met elke armslag halsreikend op zoek naar de verlossing, dreef de Olympisch kampioen als gekruisigd door het water, waarbij hij zijn Golgotha vond vlak voor de brug bij Dokkum.
Deze rol zie ik ook terug in de beelden van Van der Weijden na zijn terugkeer uit het ziekenhuis. Ondersteund door coaches en vrijwilligers werd hij met een compleet afgemat gezicht in een sloep op een witte tuinstoel gezet – geheel in volkse stijl bijgezet op oma’s zitverjaardag. Verderop stond de emo-brigade al klaar. Ilse de Lange, Frans Bauer, Epke Zonderland, Erben Wennenmars, Mark Rutte, de burgermeester, staatsmedia en slachtoffers-nabestaanden van kanker die geeerd werden in filmclips tussendoor – alles om de heilzame werking van offerdier Maarten te bespoedigen en het ritueel van genezing verder in te ‘Weijden’. De dochtertjes van Van der Weijden, zijn vader (“mooi he?”), levensgrote kartonnen poppen van Van der Weijden, ‘Ground Control to Major Tom’ als achtergrondmuziek. In die beelden-flipperkast moesten woorden overbodig worden, zoals de Friezen het graag zien.
Iedereen voelt het: het gaat niet om Van der Weijden, het gaat om wat wij nodig hebben. Steeds als ik Dionne Stax, Ilse de Lange en andere bedrukte BN’ers vers uit de visagie zie ‘meeleven’ en ‘bijdragen’ aan de aandacht voor bijzondere prestaties in relatie tot inzamelingsacties, die vanuit glazen huizen of pop-podia in middelgrote provinciesteden worden georganiseerd, dan is dat afleiding voor de diepere argeloosheid die de Nederlander – de Fries in het bijzonder – nou eenmaal met zich draagt. Een nuchterheid die blijkbaar af en toe even uitgelaten, meegenomen moet worden. Maar blijft.
De collectieve fake-emo die dat tot resultaat heeft, dit keer rondom een fysiek veel te hoog gegrepen zwemtocht, is er een van met Berenburg en nostalgie (‘de échte elfstedentocht’) opgestookte sentimentaliteit die een houdbaarheidsdatum van hooguit een week heeft. Het publiek kreeg zelfs aanwijzingen vanaf het podium voor het geval er niet genoeg gevoeld werd: dat er “nú een kippenvelmoment is” (Gijs Staverman), dat er nú “oorverdovend geklapt mag worden, zoals je nog nooit hebt geklapt”, dat er “zoveel mensen aan hebben meegedragen, ook u.” Iedereen voelt het: iedereen wordt gebruikt door iedereen. De verering bestaat alleen bij de gratie van het collectief.
Dit “epische moment” (Mark Rutte) mag ook allemaal wat kosten natuurlijk. Vermoedelijk veel meer dan de 2,5 miljoen euro die Van der Weijden heeft ingezameld. Maar dat maakt natuurlijk allemaal niet uit. Er was nog nooit een grotere held dan Maarten van der Weijden, deze “sportman van de eeuw”. Nou ja, voor nu dan. En ook als er niet één cent terecht komt in de laboratoria van onafhankelijk kankeronderzoek dan gaat het‘om de gedachte’. ‘Niets doen is ook maar niets’, hoor ik mensen wel vaker zeggen die letterlijk bereid zijn geld te verbranden voor mooie schijn.
Deze heldeninflatie is Nederland eigen. Zoals het ook ging met huldigingen van andere vooropgezette helden (Yuri van Gelder die na zijn diskwalificatie in Rio de Janeiro in het landelijke paas-spectacel ‘The Passion’ Barrabas mocht spelen en op Lowlands werd opgevoerd, Het Nederlands Elftal dat in 2010 verloor in de finale maar een winnaars-huldiging kreeg) maakt het in Nederland niets uit dat het einddoel niet gehaald wordt – financieel, dan wel sportief – meedoen is belangrijker dan winnen want het podium is onze gunst aan hen.
Je merkte het aan vragen aan Van der Weijden, zoals die van Dionne Stax op het podium: ‘Heb jij wel doorgehad hoezeer iedereen hier met jou heeft meegeleefd?!’ (Lees: Wat wij allemaal voor joú doen.) Ze herhaalde het een paar keer.
Dat de elfstedentocht voor Maarten van der Weijden een mislukte tocht was, is een feit. Maar omdat het idee ‘verliezen’ in de strijd tegen kanker absoluut niet kan, is zijn afgebroken tocht opgeschaald tot een “reusachtige” daad. Geen held, maar een reus, zei Mark Rutte. Dat het mislukt is, maakt het nog allemaal nog beter, groter! Die logica kan alleen in Nederland. Dit lijdensfetisjisme rondom de Friese wateren is ongeëvenaard. In die zin, bedankt Friesland!
Die eerste Tweetquote:Op vrijdag 21 juni 2019 19:19 schreef Postbus100 het volgende:
Heerlijk dit topic, tijd voor een paar goede tweets:twitter:Deon10000 twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:27:22"Maarten van der Weijden" Mag ik als meervoudig kankerpatiënt, die het gelukkig tweemaal heeft overleefd, zeggen dat ik misselijk wordt van de show hieromheen? Dat mag ik! Gatver, ik erger me enorm. reageer retweet
twitter:v_incent twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:23:36Heel erg knappe prestatie, petje af, maar de grote poppenkast en (zelf)aanbidding eromheen trek ik totaal niet. #11stedenzwemtocht reageer retweet
twitter:Soul7Food twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 19:11:00Mijn hemel, gaan we nu in ELK PROGRAMMA een Maarten van der Weijden-update geven???Zucht...😖😖😖#ditism#11Stedenzwemtocht reageer retweet
En deze natuurlijk (kom ik net tegen. Vat het allemaal wel goed samen)twitter:aartb twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:24:54#11stedenzwemtocht is het erg als ik een beetje Maarten vd Weide moe ben. Verder is het geloof ik een beste kerel hoor. Masr spring er gewoon in zonder major Tom gedoe. reageer retweet
[..]
The Post Online
Reactie op die eerste tweet:quote:
Reactie daarop:twitter:strsvgl twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:32:01@Deon10000 Niets overleefd nog, maar sluit me er volledig bij aan. reageer retweet
twitter:Deon10000 twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:38:13@strsvgl U leeft gelukkig toch nog? reageer retweet
quote:Op vrijdag 21 juni 2019 20:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Reactie op die eerste tweet:Reactie daarop:twitter:strsvgl twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:32:01@:Deon10000 Niets overleefd nog, maar sluit me er volledig bij aan. reageer retweet
twitter:Deon10000 twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:38:13@:strsvgl U leeft gelukkig toch nog? reageer retweet
quote:Op vrijdag 21 juni 2019 20:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Reactie op die eerste tweet:Reactie daarop:twitter:strsvgl twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:32:01@:Deon10000 Niets overleefd nog, maar sluit me er volledig bij aan. reageer retweet
twitter:Deon10000 twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:38:13@:strsvgl U leeft gelukkig toch nog? reageer retweet
ja, ik zie net nog geen 20 seconden van een filmpje uit Bolswerd en heb 'm maar weer weggeklikt. Het lijkt wel een religie, met al die mensen die samenkomen om te luisteren naar Het Verhaal. Verschrikkelijk.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 22:50 schreef Za het volgende:
[..]
Fantastisch geschreven stukje van The Post Online.
Hij doet het voor een goed doel, wat is daar mis mee. En trouwens, als iemand wil zwemmen, dan moetie dat vooral doen.quote:Op zaterdag 22 juni 2019 23:28 schreef Pimmetje_engelengeduld het volgende:
Ik heb ook moeite met deze man.
Wat is dit voor een gelul?quote:Op zondag 23 juni 2019 07:16 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Waarom hebben of doen mensen alsof ze er zoveel moeite mee hebben?
Het is de grote MVDW show. Mag allemaal wel een beetje minder niet. Hij kan de focus ook meer laten leggen op het bedrag of de behandeling van kanker... Maar nee, het enige wat je hoort is hoe fantastisch deze man is. En dat hoort ie maar zelf al te graag.quote:Op zondag 23 juni 2019 07:19 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Hij doet het voor een goed doel, wat is daar mis mee. En trouwens, als iemand wil zwemmen, dan moetie dat vooral doen.
Je snapt niet dat mensen een afwijkende mening kunnen hebben.quote:Op zondag 23 juni 2019 08:14 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ik snap het gewoon niet zo goed
quote:Op zondag 23 juni 2019 08:14 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het is de grote MVDW show. Mag allemaal wel een beetje minder niet. Hij kan de focus ook meer laten leggen op het bedrag of de behandeling van kanker... Maar nee, het enige wat je hoort is hoe fantastisch deze man is. En dat hoort ie maar zelf al te graag.
quote:Op zondag 23 juni 2019 05:41 schreef superniger het volgende:
Hij heeft gewoon meerdere uren geslapen.
twitter:SanderRTLNieuws twitterde op zaterdag 22-06-2019 om 11:19:22Maarten van der Weijden moet even stoppen. Hij gaat té snel! Ja echt. Er moeten nog heel veel meezwemmers het water in en anders loopt het hele programma in de soep. #11Stedenzwemtocht #stavoren #Friesland reageer retweet
Had het nog niet gezien totdat iemand me erop wees, maar:twitter:landmacht twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:57:51Maarten van der Weijden is begonnen aan de #Elfstedenzwemtocht om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Het is de 2e poging van Van der Weijden om de lange afstand te water af te leggen. Hij wordt oa begeleid door Inspanningsfysioloog Rietjens van Korps Commandotroepen. https://t.co/P5pE0mSo2x reageer retweet
quote:Op zondag 23 juni 2019 15:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
De publiciteit eromheen natuurlijk.
Zo'n aandachtshoer is Maarten van der Weijden wel.
Natuurlijk een goed doel, en natuurlijk zorgt alle tam tam eromheen voor meer aandacht en dus potentieel meer opbrengsten, maar ik verdenk Maarten van der Weijden van een narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Sowieso heb ik mijn bedenkingen bij al die challenges tegen kanker, of dat nu fietsen, lopen, kruipen of zwemmen is. Het lijkt soms meer om de persoon zelf te gaan dan om het hele doel.
Bovendien moet het schijnbaar steeds gekker, steeds "heldhaftiger" om geld op te halen.
Godverquote:Op zondag 23 juni 2019 13:23 schreef Postbus100 het volgende:
Had het nog niet gezien totdat iemand me erop wees, maar:twitter:landmacht twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:57:51Maarten van der Weijden is begonnen aan de #Elfstedenzwemtocht om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Het is de 2e poging van Van der Weijden om de lange afstand te water af te leggen. Hij wordt oa begeleid door Inspanningsfysioloog Rietjens van Korps Commandotroepen. https://t.co/P5pE0mSo2x reageer retweet
[ afbeelding ]
You only had one job
quote:Hoe gaat Maarten om met de hitte
Beste column ooitquote:Op vrijdag 21 juni 2019 19:19 schreef Postbus100 het volgende:
Heerlijk dit topic, tijd voor een paar goede tweets:twitter:Deon10000 twitterde op vrijdag 21-06-2019 om 17:27:22"Maarten van der Weijden" Mag ik als meervoudig kankerpatiënt, die het gelukkig tweemaal heeft overleefd, zeggen dat ik misselijk wordt van de show hieromheen? Dat mag ik! Gatver, ik erger me enorm. reageer retweet
[..]
The Post Online
WAAR WAS JIJ TOEN MAARTEN DE ELFSTEDENTOCHT ZWOM EN 112 NIET BEREIKBAAR WAS???!?!?!quote:Op maandag 24 juni 2019 22:11 schreef Kitty_cat het volgende:
Dit keer overschaduwd door een of andere kpn storing☹️.....
Ja, ik moest lachen. Goede timingquote:Op maandag 24 juni 2019 22:11 schreef Kitty_cat het volgende:
Dit keer overschaduwd door een of andere kpn storing☹️.....
Bron:quote:Maarten van der Weijden gaat BN'ers coachen tijdens nieuwe Elfstedenzwemtocht
Zwemkampioen Maarten van der Weijden gaat BN’ers volgend jaar begeleiden tijdens een nieuwe Elfstedenzwemtocht. Die gaat van 28 tot en met 31 augustus in estafettevorm plaatsvinden. Hij ontvouwde zijn plannen woensdagavond in het televisieprogramma De Wereld Draait Door.
Zelf gaat Van der Weijden de tocht niet meer zwemmen. ,,Ik heb ‘m al gehaald, dat voegt niet zoveel toe’’, vertelde hij. In plaats daarvan zal hij het startschot geven en een aantal mensen die dicht bij hem staan, coachen en begeleiden. ,,Ik vond het zo enorm gaaf om die tocht te zwemmen en wilde het op een bepaalde manier voortzetten.’’
Van der Weijden maakte alvast een aantal namen bekend: onder anderen cabaretier Claudia de Breij, zanger René Froger, Kay van der Kooi (de man van de aan kanker overleden schaatsster Paulien van Deutekom, red.) en zanger en fervent sporter Syb van der Ploeg hebben hun medewerking toegezegd en gaan een stuk zwemmen. Ook presentator Matthijs van Nieuwkerk zegde zijn medewerking toe. ,,Ik ga er alles aan doen dat ze het met z’n allen halen. Als het nodig is, dan spring ik in het water en sleur ik ze erdoorheen.’’ Ook zullen mensen - net als eerder - weer kunnen meezwemmen.
Miljoenen
Tijdens de eerste poging strandde Van der Weijden in 2018 nog in Burdaard, dit jaar bestonden er eigenlijk geen twijfels meer: hij moest en zou de Elfstedentocht zwemmend voltooien. En zo geschiedde. Hij haalde met zijn tochten miljoenen op voor verschillende onderzoeken naar kanker.
Stefan van der Pal
Maarten van der Weijden en co zijn niet de enigen die volgend jaar trachten de Elfstedentocht zwemmend te voltooien. Ook de Leeuwarder triatleet Stefan van der Pal, die de tocht in 2011 al eens in estafettevorm voltooide, duikt het water in. Maar dan solo. Van der Pal verwacht op korte termijn een startdatum bekend te kunnen maken en is momenteel volop in training.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron:quote:Volgend jaar niet 1, maar 2 keer een Elfstedenzwemtocht: 'Samen hadden we veel sterker gestaan'
Niet alleen Maarten van der Weijden, maar ook de Leeuwarder triatleet Stefan van der Pal duikt volgend jaar het water in. Hij wil de Elfstedenzwemtocht solo volbrengen.
Van 28 tot en met 31 augustus organiseert de Maarten van der Weijden Foundation een zwemtocht voor BN’ers. Onder anderen cabaretier Claudia de Breij, zanger René Froger, presentator Matthijs van Nieuwkerk, Kay van der Kooi (de man van de aan kanker overleden schaatsster Paulien van Deutekom) en zanger en fervent sporter Syb van der Ploeg hebben hun medewerking al toegezegd.
Van der Pal tastte eerder een samenwerking met Maarten van der Weijden af, maar paste volgens de foundation uiteindelijk niet meer in het concept en wil in de zomer alleen gaan zwemmen. Het zwemmen met ‘hysterische BN’ers’ past ook niet bij hem, zegt Van der Pal. ,,Ik ben daar misschien wat te bescheiden en nuchter voor. Daartussen had ik me denk ik niet thuis gevoeld. De kracht van de tocht zit in de duur en absolute eenzaamheid.’’
Dat geeft ook weer kansen, stelt Van der Pal. ,,Het was even slikken toen ik van Maarten te horen kreeg dat het anders zou lopen dan we dachten, maar het geeft ons de kans om te doen wat we willen.’’ Met ‘ons’ bedoelt Van der Pal hemzelf en zijn vrouw Marianne Faber. Samen zijn ze al maanden bezig om de solotocht te organiseren.
Dat Van der Weijden zijn plannen nu bekendmaakte, geeft het duo een beetje lucht. ,,We wachten met het bekendmaken van onze eigen plannen en laten dit nu even voorbij gaan. Het is jammer dat er twee keer in zo’n korte termijn een Elfstedentocht wordt gezwommen. Samen hadden we veel sterker gestaan. Gelukkig hebben wij ook echt leuke dingen om te vertellen’’, zegt Faber. In januari hopen ze hun ideeën te kunnen delen.
Dat Van der Weijden de naam van Van der Pal niet noemde tijdens de uitzending van De Wereld Draait Door, zorgde in Friesland voor gefronste wenkbrauwen. ‘En Stefan dan?’, was een veelgehoorde vraag. ,,Ik begrijp dat wel’’, aldus Van der Pal. ,,Je wilt ook geen verwarring zaaien door over een tweede tocht te beginnen. Al had ik het op persoonlijke titel wel attent gevonden dat hij er misschien toch iets over had verteld.’’SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan die Brabo niet gewoon even ophouden met het Friese culturele erfgoed voor zijn eigen sentimenten te gebruiken?
Alsof wij in Fryslân zitten te wachten op een paar incestueuze BN-ers die voor hun eigen glorie wel eventjes gaan zwemmen.
Het is gewoon verontreiniging van de Friese wateren door hun vieze ego's.
Mooie mes in de rug voor Leeuwarder triatleet Stefan van der Pal met wie Maarten van der Weijden eerst een deal had.
Onsportief dit!
[ Bericht 1% gewijzigd door CoExist op 05-12-2019 14:10:25 ]You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
Wel! Ik vind het een steek onder water voor Stefan van der Pal.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |